Häksän ex-300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 24.07.2020 21:39
Joo, saisivat jättää asentamatta.. Viime keväänä kun purin SECin kojelaudan pois, en tosin huomannut mitään epä-asiallisia asennuksia. Muutama hälyn johto ja joku ohjainpurkki siellä oli. Porschessa oli asennukset tehty joten kuten. Kai se lopulta riippuu vain asentajan viitseliäisyydestä ja ammattiylpeydestä miten niitä laittelee :)
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja

Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 09.08.2020 20:41
On tullut osallistuttua vähän huonosti klubin tapahtumiin, mutta nyt pääsin Högforsin ruukille, mukava tunnelma ja runsaasti erilaisia autoja :thumbup:

Muuten SECille ei ole tullut tehtyä mitään kuin ajettua vaan. Kesän paras ajokokemus oli ruukilta lähdettäessä, hiljaisia pikkuteitä pitkin Asikkalaan ja edelleen Keski-Suomeen. Ikkunat alhaalla, helteisen iltapäivän päätteeksi polveilevaa maalaismaisemaa pitkin – kyllä kelpasi.

Pikkutiet on usein päällysteeltään enemmän tai vähemmän huonokuntoisia, mutta tuolla ei tarvitse madalluksesta huolimatta pelätä huonojakaan paikkoja. Jousitus on tukeva, paksut kumit auttaa nielemään pienet epätasaisuudet ja lieneekö AMG-jousten ja iskareiden ansiota, mutta mielestäni se menee jopa sporttisesti. Maavaraakaan ei tarvitse pelätä. Syheröisemmällä osuudella kun laittaa pakkokolmosen, niin moottori on enemmän alueella eikä vaihda suotta isommalle. Kaasupolkimen kulmaa loiventamalla etenee sopivan ahnaasti kohti seuraavaa kurvia grand touring-tyyliin. SECin jarruista olen tykännyt alusta saakka, verrattuna esim. aikaisempaan 300E-24:ään, joissa oli hieman raskaskäyttöisemmät ja tehottomamman tuntuiset hidastimet.

Suunnittelin että SEC saa nyt seistä loppukesän, otin 944:n ajoon. Puolta pienempi turbomoottori on aivan eri luonteinen, turbon tullessa kunnolla mukaan se sysää ihan huolella ja mutkanopeudet pystyy tasapainoisen ja hyvän alustan ansiosta pitämään SECiä korkeammalla, aivan sohjoista iskareistaan huolimatta.

SEC saa olla nyt 944:n vara-autona, sillä rehellisyyden nimissä ei ikinä tiedä mitä näiden kanssa tapahtuu. Tarkoituksena olisi ottaa loppusyksystä moottorille menevät bensan tulo- ja paluuputket irti ja teettää kumiletkut uusiksi, sitten on kaikki bensaletkut uusittu. Paljon muutakin voisi tehdä; kuten iskarit, uudet vanteet+renkaat, taka-akseliston kumeja, purkaa ja huoltaa tasonsäädön venttiili, viedä perä huollettavaksi (ilmeisesti siellä on väljää, mikä ilmenee klopsahduksina ajossa) Vaihteistokin vähän vuotaa jostain, pitäisi varmaan ottaa sekin irti ja viedä saman tien täysremonttiin. Mutta jos nyt jotain noista saisi tehtyä ensi kesään mennessä, niin hyvä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Ma 25.07.2011 14:29
Paikkakunta: HKI-TKU
ViestiLähetetty: Ma 10.08.2020 11:02
Oli vähän ajatuksena, että olisi voinut tuonne Högforssin ruukille ajella, mutta perjantain Stadin Cruising night veti sitten mehut. Hienolle kyllä näytti meininki kuvassa. :thumbup:

Kun puhuit että laitat seisomaan, niin sulla ei siis ole SEC tai 944 kumpikaan museorekisteröity? Ne varmaan kuntonsa puolesta sinne menisivät aika heittämällä. Itsellä tuon Caddyn ja Warren kanssa on helppoa ja hyvin halpaa kun ovat museossa. Museoautojen nykyään oleva 4 vuoden katsastusväli on myös aika mannaa.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 481
Liittynyt: Ti 09.07.2013 07:17
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 10.08.2020 11:39
Häksä kirjoitti:Muuten SECille ei ole tullut tehtyä mitään kuin ajettua vaan. Kesän paras ajokokemus oli ruukilta lähdettäessä, hiljaisia pikkuteitä pitkin Asikkalaan ja edelleen Keski-Suomeen. Ikkunat alhaalla, helteisen iltapäivän päätteeksi polveilevaa maalaismaisemaa pitkin – kyllä kelpasi.

Pikkutiet on usein päällysteeltään enemmän tai vähemmän huonokuntoisia, mutta tuolla ei tarvitse madalluksesta huolimatta pelätä huonojakaan paikkoja. Jousitus on tukeva, paksut kumit auttaa nielemään pienet epätasaisuudet ja lieneekö AMG-jousten ja iskareiden ansiota, mutta mielestäni se menee jopa sporttisesti. Maavaraakaan ei tarvitse pelätä. Syheröisemmällä osuudella kun laittaa pakkokolmosen, niin moottori on enemmän alueella eikä vaihda suotta isommalle. Kaasupolkimen kulmaa loiventamalla etenee sopivan ahnaasti kohti seuraavaa kurvia grand touring-tyyliin. SECin jarruista olen tykännyt alusta saakka, verrattuna esim. aikaisempaan 300E-24:ään, joissa oli hieman raskaskäyttöisemmät ja tehottomamman tuntuiset hidastimet.


Ai että kun alkaa (leppoisaa grand touring -henkistä) kaasujalkaa vipattaa kun lukee tällaista fiilistelyä! Itsellä sormet tiukasti ristissä ettei Norja sulje rajaa ennen ensi lauantaita, ja päästään suhailemaan vuonomaisemissa SL:llä.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 10.08.2020 12:53
Kun puhuit että laitat seisomaan, niin sulla ei siis ole SEC tai 944 kumpikaan museorekisteröity? Ne varmaan kuntonsa puolesta sinne menisivät aika heittämällä.


Ei ole ainakaan vielä, molemmat on kuitenkin myös käyttöautoja. Mitään estettä ottaa nykyinen (OP harrasteajoneuvon laaja kasko) myös museoautoon, ei olisi. Kuitenkin olen kuullut että jotkut MA-tarkastajat pitävät sitä porsaanreikänä ja museoajoneuvohengen vastaisena, minkä kyllä ymmärrän. Tästä on paljon mielipiteitä, mutta toistaiseksi olen siis pitänyt ne normaalisti rekisteröityinä koska ajoa tulee.

Oon myös pyöritellyt mielessä että jos tulevaisuudessa möisi 944:n ja S8:n, hommaisi tilalle yhden ympärivuotisen uudemman käyttöharrasteen ja laittaisi SECin museoon. Nyt menee nimittäin aika paljon aikaa noiden kolmen huoltamisen, korjaamiseen, pesuun, vahaamiseen ym. ym. enkä tiedä onko se ihan mitä haluan :)
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 10.08.2020 12:56
Ai että kun alkaa (leppoisaa grand touring -henkistä) kaasujalkaa vipattaa kun lukee tällaista fiilistelyä! Itsellä sormet tiukasti ristissä ettei Norja sulje rajaa ennen ensi lauantaita, ja päästään suhailemaan vuonomaisemissa SL:llä.


Toivotaan parasta! Jos ei ole aikatauluja, niin ilman muuta Suomessakin kannattaa aina valita sivutie tai vanha maantie 8)
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ke 15.09.2004 12:43
Paikkakunta: Salon seutu
ViestiLähetetty: Ma 10.08.2020 19:22
Häksä kirjoitti:

Oon myös pyöritellyt mielessä että jos tulevaisuudessa möisi 944:n ja S8:n, hommaisi tilalle yhden ympärivuotisen uudemman käyttöharrasteen ja laittaisi SECin museoon. Nyt menee nimittäin aika paljon aikaa noiden kolmen huoltamisen, korjaamiseen, pesuun, vahaamiseen ym. ym. enkä tiedä onko se ihan mitä haluan :)

Sähköistät käyttöharrasteen kertaluokkaa uudemmaksi, eikä tartte pelätä, että life is too short to drive boring cars... :wink: :D
1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
2019:
A208 CLK430
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 10.08.2020 19:41
Juuei kiitos :D

ps. no nyt tunnistin nimimerkin miehen takaa
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ke 15.09.2004 12:43
Paikkakunta: Salon seutu
ViestiLähetetty: Ti 11.08.2020 05:56
Häksä kirjoitti:ps. no nyt tunnistin nimimerkin miehen takaa

:thumbup: :thumbup:
1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
2019:
A208 CLK430
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 09.09.2020 20:08
Bensan tulo- ja paluuletkut on nyt uusittu. Pohjassa on fiksusti liitokset putkille, jotka tulee moottorin takaa ylös. Ajatuksena oli ottaa putket irti ja teettää hydrauliikkaliikkeessä uudet letkut. Kävin liikkeessä putkien kanssa, eikä se ollutkaan niin suoraviivainen homma kuin mitä kuvittelin. Päädyin sitten tilaamaan uudet putket/letkut, sillä nekään ei olleet niin kalliita mitä kuvittelin. Yhteensä reilu parisataa Saksanmaalta tilattuna.

Mielenkiinnosta taas avasin tuon vanhan bensaletkun, ja yllättäen se olikin sisältä ihan priima. Käytetty letku on kaksikerroksista, jossa sisäosa on muovin tapaista materiaalia. Se ei ollut halkeillut, mutta päälliskumi sen sijaan oli hieman hapertunut. Aikaisemmin kesällä uusin 944:ään samat letkut, ja siinä ne oli kokokumisina myös sisältäpäin halkeilleet. Tulipahan tehtyä, kestää taas seuraavat 35 vuotta.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 09.09.2020 20:11
Häksä kirjoitti:Bensan tulo- ja paluuletkut on nyt uusittu. Pohjassa on fiksusti liitokset putkille, jotka tulee moottorin takaa ylös. Ajatuksena oli ottaa putket irti ja teettää hydrauliikkaliikkeessä uudet letkut. Kävin liikkeessä putkien kanssa, eikä se ollutkaan niin suoraviivainen homma kuin mitä kuvittelin. Päädyin sitten tilaamaan uudet putket/letkut, sillä nekään ei olleet niin kalliita mitä kuvittelin. Yhteensä reilu parisataa Saksanmaalta tilattuna.

Mielenkiinnosta taas avasin tuon vanhan bensaletkun, ja yllättäen se olikin sisältä ihan priima. Käytetty letku on kaksikerroksista, jossa sisäosa on muovin tapaista materiaalia. Se ei ollut halkeillut, mutta päälliskumi sen sijaan oli hieman hapertunut. Aikaisemmin kesällä uusin 944:ään samat letkut, ja siinä ne oli kokokumisina myös sisältäpäin halkeilleet. Tulipahan tehtyä, kestää taas seuraavat 35 vuotta.


Tuliko letkut Mersulta vai jonkun muun firman kautta?
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 09.09.2020 20:20
MB orkkisletkut, ei noita varmasti muina saakaan.
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 09.09.2020 20:57
Häksä kirjoitti:MB orkkisletkut, ei noita varmasti muina saakaan.


Ok, hyvä tietää kun omasta projektista pitää myös laittaa uusiksi kaikki Polttoaine letkut ja putket.
Nyk; S204 200 Kompressor A 2008 ja Mercedes Benz W123 230E A 1982 (Lepäämässä tallissa)

Ex Mercedes Benz w115 220 D (mr)
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 487
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 09.09.2020 21:03
Täsmennetään vielä sen verran että orkkisletkut tuli carparts-pros.comin kautta. Porscheen uusin bensaletkuja alkuperäisiin liittimiin, se onnistui asioidessani Jyväskylässä eräässä tunnetussa hydrauliikkaliikkeessä. Vantaan toimipisteessä oltiin sitä mieltä ettei he saa tehdä autojen pa-liitoksia, ja noihin SECin putkiin se olisi ollut muutenkin hankalaa.
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: jontte, myllis ja 12 vierailijaa







kl-varaosat.fi

PowerOn24.com

nettikasinot


Nettikasinot