Häksän 300 E-24 & 500 SEC ehostelua

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 25.06.2017 16:05
Lisäilin kuvia kunnostetuista kansista https://www.icloud.com/sharedalbum/fi-f ... zl7VGwjUYf

Viitossylinterin kohdalla on nähtävissä vielä jälkiä, mutta kohtuullisen vähän. Kantta olisi voinut toleranssien puitteissa plaanata enemmänkin jolloin jäljet olisi luultavasti hävinneet kokonaan, mutta sille ei ollut tarvetta. Jos kansia tarvitsee vielä jossain vaiheessa auton elämää kunnostaa, niin jäljellä on vielä materiaalia mistä ottaa.

Vesitilan kohdilla näkyy kolme kohtaa joissa on syöpymää. Kansimies epäili että noille kohdille voi tulla jokin voimakkaampi virtaus, mikä ajan kanssa aiheuttaa pientä syöpymää. Ei vaikuta mihinkään.

Kysymys hydraulinostimista. Kahta lukuun ottamatta kaikki nostimet painuvat sormivoimin alas ja niissä on jousimainen tuntuma. Pitääkö noista kahdesta huolestua? Tehtaan ohjeissa sanotaan vaan ettei ne saisi painua liian helposti alas.

Nyt odotan enää paria osalähetystä saapuvaksi, jonka jälkeen vien auton korjaamolle kasattavaksi!
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja


Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5562
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: Su 25.06.2017 16:56
ei mulla painunut yksikään sormin yhtään alas :wink:
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Su 25.06.2017 18:54
Nostimet pitäisi testata aika pian moottorin käytön jälkeen, kun niissä on vielä öljyä.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 25.06.2017 21:47
Ne siis painuu muutaman millin kun painaa sormella, ja kaksi ei juurikaan painu. Niin mietin että onko niissä kahdessa vikaa? Vai onko päin vastoin? Nää on näitä juttuja mitä ei maallikko tiedä, miettii vaan mikä on normaalia ja mikä ei... (ehkä mietin jopa liikaa) Aikaisemmin nokkien ollessa kiinni kieputtelin ja painelin nostimet läpi, silloin ei painunut yksikään. Nythän niistä on valuneet varmasti kaikki öljyt pois kun kannet on olleet irti jne.

unski, onko mitään luotettavaa tapaa testata niitä? Mikä on ok ja mikä ei?
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ma 26.06.2017 08:35
Tehdas ilmoittaa, että painetaan puisella vasaran varrella ja kaikkien painuminen pitäisi olla kohtuu samanlaista. Kone olisi tietysti hyvä olla ollut käynnissä aiemmin, vaikka ohjeissa ei tätä mainitakaan.

https://www.startekinfo.com/StarTek/out ... 05-211.pdf

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 26.06.2017 13:36
Tein tuon testin vielä silloin kun kannet olivat kiinni, niin en saanut yhtäkään painumaan. Ajattelin vaan että jos ne olisi saanut vielä nyt ilman nokkia ollessaan jotenkin testattua niin olisi ollut kätevää, mutta joo, tuon ohjeen mukaanhan se menee.
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 26.07.2017 16:33
Kakkosnelosessa tuli 200 tonnia mittariin, joten tuli vaihdeltua öljyt sekä tulpat, kuin myös tehtyä muuta rasvailua. Kevättalvesta saakka jatkunut jäähdytinnestevuoto on pikku hiljaa kasvanut, ja näyttää siltä että vesipumppu menee vaihtoon jahka saan auton loppukesän seisokkiin. Vuotokohtaa on käytännössä mahdoton nähdä niin ylä- kuin alakautta, mutta se paikallistuu vesipumpun tienoille. Myös jarrut pitää katsoa läpi, luulen että ainakin palat alkaa olla vähissä. Vanhoja ruostekukkia pitää myös torjua uudelleen, Noverox ei ollut kovin kestävä ratkaisu. Muuten auto on toiminut hienosti ja sillä on mukava ajella. Kulutus 32 tkm ajalta 11,3 l/100 km.

SECin kanssa homma on vaan venynyt. Nyt auto olisi jo muuten valmiina, mutta korjaamolla toisen puolen nokka-akselin pukit kasattiin väärään järjestykseen, jonka seurauksena ko. nokka ja pukit menee vaihtoon, korjaamon piikkiin. Muutoin auto on kasassa, joten toivon että vielä loppukesästä silläkin ajelemaan.

Harrastepaikkaan maalle saatiin pystyyn tällainen käytetty kaksipilarinosturi. Hieman siinä oli hommaa kun nosturia varten tarvitsi tehdä uusi perustus, mutta hieno tuli! Aukeaa aivan uusi maailma tähän rassailuun 8)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: To 17.08.2017 18:58
SECin remontti on vihdoin valmis. Alla listaa mitä kaikkea tuli uusittua.

- sylinterinkansien kunnostus:
*venttiilin tiivistepintojen hionta
*imu- ja pakoventtiilien ohjurit uusittu
*venttiilinvarren tiivistesarja
*kannen tiivistepinnan plaanaus
- mäntä #5 (käytetty)
- öljypohja
- jakoketju
- kaikki ketjun ohjurit 5 kpl
- jakoketjun kiristin ja kiristinkisko
- vesipumppu
- kampiakselin stefa
- termostaatti
- keinuvivut 16 kpl
- nokka-akseli, vasen
- nokka-akselin laakeripukit (käytetty)
- nokan öljyputken kiinnikkeet
- moottorin tukikumit
- pakosarjat päällystettiin
- pakosarjan pultit
- sekä luonnolisesti yläpään tiivistesarja, erinäisiä O-renkaita, tiivisteitä jne., moottoriöljyt ja jäähdytinnesteet (MB keltainen). Muuta huoltoa tulikin tehtyä jo syksyllä.

Erityiskiitokset unskille käytettyjen osien toimittamisesta ja teknisestä tuesta :thumbup: Asiansa tietävät kaverit on tällaisissa tilanteissa kullan arvoisia. Viimeisin moka korjaamolla aiheutti siis sen että nokat kävivät hetken ilman voitelua, josta syystä vasen nokka sekä kaikki laakeripukit vaihdettiin heidän piikkiin.

Nyt olen ajellut autolla pian viikon verran. Kone käy siististi ja tuntuu kenties entistä voimakkaammalta. Hydraulinostimien asento mitattiin MB-erikoistyökalulla ja kaikki nostimet olivat toleranssirajalla, joten venttiilikoneiston säätöön ei ollut tarvetta. Harmittavasti kuitenkin paljastui pidemmän ajon myötä koneen etupäästä jokin öljyvuoto. Tätä joudutaan vielä tutkimaan, mutta menee heidän työn takuuseen. Hetken vaivasi myös mystinen vika joutokäynnillä, kone hummasi tyhjäkäyntiä eestaas. Tämä tuntui korjaantuneen itsestään, nyt käy nätisti kylmänää hetken noin 1000 r/min, josta laskee noin 450 r/min joutokäynnille. Liekö tyhjäkäyntimoottori takellellut.

Vielä tuntuu joskus tyhjäkäynnillä hajanainen "misfire" mikä täräyttää konetta hieman, tulpanjohdot? Muutenhan tuo on joutokäynnillä sisälle lähes äänetön. Ja onhan tuossa muutakin näperrettävää, välillä vilkahtelee ABS:n valo, voimansiirrossa jokin klopsahtelee, ilmastoinnille tekisi huolto hyvää ja vesiventtiili saattaa myös takellella. Loppukesän keskityn kylläkin vain ajelemaan. Aivan mahtava peli ajella kesäillassa hardtop-ikkunat alhaalla ja kuunnella Beckeristä kasarihittejä kasikoneen tarjoillessa välintöntä ja runsasta vääntöä 8)

Käytin pari päivää auton sisustan ja ulkokuoren puhdistukseen. Täytyy olla tyytyväinen että niiltä osin löytyy todella vähän huomautettavaa, maalipinta oli yllättävän hyvä kun tuli vahatessa syynättyä se läpi. Sisusta ei kunnon puhdistuksen jälkeen paljoa uutta häpeä. On nämä niin laadukkaista materiaaleista tehty että 32 vuotta ei paljoa tunnu :thumbup:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: Ti 09.07.2013 07:17
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: To 17.08.2017 19:39
Harvoin tulee ihan vain kommentoitua täällä mitään, mutta pakko nyt kuitenkin sanoa että onpas kyllä hieno peli :)

Omaan silmääni 80-90-luvun autoista juuri Saccon tuotokset C126 ja R129 näyttävät ihan järjettömän hyviltä, ja tekisipä mieli tuollainenkin joskus omistaa. Vaan minkäs teet kun SL:stä en halua eroon ja kolmas auto kaupunkilaiseen talouteen olisi liikaa, ja sen lisäksi hallituksen jyrkin sanoin kieltämä...
SL600 -97
ex: SL320 -96
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11698
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: To 17.08.2017 20:09
Kyllä. Häksä ja kaksi kaunotarta tuli nähtyä viime sunnuntaina Pihliksessä :)
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 käyttöharraste
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver

Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 15.08.2017 19:02
ViestiLähetetty: La 19.08.2017 00:04
SEC:kki on kyl nätti peli :clap:
Jotenki kuvista tulee Miami Vice mielee, mikä on tietysti hyvä juttu :)
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: La 19.08.2017 07:10
Hehe, kiitos. Joo, Miami Vice on aina :thumbup:

Mitä enemmän SECin muotoja olen katsellut, niin sitä enemmän siitä tykkää. Omassa autossani oleva maltillinen madallus ja periodikorrektit tuning-vanteet sopii mielestäni erittäin hyvin. Alkujaan tämä on ilmeisesti tullut tehtaalta pölykapseleilla, mutta viikon vanhana on ostettu nuo BBS:t, kuitti on tallessa.
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja

Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5562
Liittynyt: To 08.05.2008 20:29
ViestiLähetetty: Ma 04.09.2017 15:53
samaisia reikiä olen ittekki tönkimässä auki, porailin niitä 6,5mm poralla ja sen jälestä pienellä teräs sutilla loput karstat pois, reikä on kuin juuri koneistettu ja siisti :wink:
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 08.10.2017 20:40
Kakkosnelonen on vuorostaan ollut telakalla. Jäähdytinnestevuodon syypääksi ilmeni vesipumppu, mikä vuoti lohkon ja pumpun välisestä tiivisteestä. Vuodon alkupistettä on mahdoton nähdä, mutta oireena neste valuu lohkoa pitkin öljypohjalle asti. Vaihtohomma oli tällaiselle aloittelevalle DIY-miehelle kohtuullisen työläs, tehtaan ohjeilla ja Youtuben avustuksella siitäkin selvisi. Jotta pääsee käsiksi pumppuun, tulee tuuletin, hihna ja kolme hihnapyörää, sekä hihnan kiristinlaite irrottaa. Ohjaustehostimen pumppu säiliöineen siirretään syrjään. Itse irrotin myös jäähdyttimen ja VJ kantta ympäröivän muovin. Vesipumpun kiinnityspultit on hankalissa paikoissa, varsinkin yksi niistä joka on aivan imusarjan alapuolella. Pumpun pulttien irrotuksessa ei kannata hätäillä!

Ennen pumpun irrotusta käytin jäähdytysjärjestelmässä STP:n puhdistusaineet ja huuhdoin järjestelmän kertaalleen puhtaalla vedellä. Tyhjesin vedet lohkon ja jäähdyttimen propuista. Kiertovesipumpun letkun irrotus jäähdyttimestä antoi vielä lisää nestettä ulos. Samalla oli hyvä tilaisuus uusia kellastunut ja likainen jäähdytinnestesäiliö korkkeineen.

Suurimman vastuksen omalla kohdallani aiheutti kiristinlaitteen iso kuusiokolopultti joka kiristetään 75 Nm. Pultti naksahti auki, mutta pian tilanne oli se että se ei kiertynyt auki eikä kiinni kuin neljänneskierroksen verran. Koitin ruikkia irrotusainetta mutta käytin lopulta liikaa voimaa, pultti taisi väsyä ja napsahti poikki. Onneksi kiristimen sai irti ja näkyviin jäi 1,5 cm katkennutta pulttia kierteineen. Tuli sitten ostettua käytetty puikkohitsauslaite, piti opetella räkimään saumaa ja hitsasin pultin päähän mutterin. Viidennen mutterin sain hitsattua tarpeeksi vahvasti jotta pultti irtosi. Oli aika voittajafiilis.

Kasaaminen oli jossain määrin purkamista helpompaa. Tuli samalla putsattua kaikki vanhat öljymöhnät siltä tienoolta, brake cleaneria kului. Pumpun tiivistepinnan lohkosta hioin hienolla hiekkapaperilla puhtaaksi. Kasaamisvaiheen vastoinkäyminen tuli kiristinlaitteen säätimen kanssa, kiersin sen epähuomiossa ulos kierteiltään ja seuraavaksi toiseen suuntaan. Säätöruuvissa on vääränkätiset kierteet. Tuloksena se että varresta ja säätömutterista meni kierteet. Veholta sai uuden säätövarren muttereineen.

Tuulettimen hihnapyörän lukitsemiseksi paikoilleen on hyvä olla erikoistyökalu, tein sellaisen mallin mukaan itse. Pelkkä tanko, jonka pässä on 90 asteen mutka. Muuten hommasta selviää kunhan on hyvä valikoima erilaisia avaimia, jatkovarsia ja niveliä ym.

Yhteenveto:

- Jäähdytinnestejärjestelmän pesu, nesteen vaihto (Febi 325 sininen)
- Paisuntasäiliö (Hella) ja korkki, 140 kPa (MB)
- Vesipumppu (Behr/Hella)
- Alavesiletku & kiristimet (MB)
- Vesiletku pumpulta sylinterikannelle (MB)
- Kiristinlaitteen kuusiokolopultti (MB)
- Kiristinlaitteen säätömekanismi (MB)
- Muutamat O-renkaat ja alumiinitiivisteet antureille
- ATF-öljyä 0,6 L (hävikki liitosten irrotuksessa jäähdyttimestä)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ti 10.10.2017 13:22
Seuraavaksi piti vaihtaa jarrut. Takapalojen kuluneisuusanturi alkoi vilkutella valoa, ASR:llä varustetuissa autoissa on anturit myös takana. Koska muutkin jarrut olivat hieman ehtoopuolella, tuli uusittua levyt ja palat joka nurkkaan. Samalla meni uusiksi käsijarrukengät jousineen. Takapaloja irrottaessa huomasin että mäntien suojakumit ja lämpöpellit olivat heikossa hapessa, joten niihin hankin ATE:n valmistaman korjaussarjan KL:ltä. Oli yllättävän kallis, yht. 71,25€ alennuksella. Muut osat tuli carparts-prolta Saksasta. Sieltähän ei aina tiedä mitä merkkiä saa, mutta "premium" tuotteet olivat ATE:n levyt ja Boschin palat ja jarrukengät, jarruneste ATE. Myös kuluneisuusanturit uusin taakse, palojen asennussarjat tuli KL:ltä.

Jarruthan tässä autossa on ATE:n valmistamat, en tiedä vaihteleeko valmistaja mallin tai vuosimallin mukaan.

En ollut ennen ottanut jarrumäntiä ulos, mutta se onnistui satulaa irrottamatta poljinta pumppailemalla ja lukitsemalla toisen männän sisään. Otin yhden männän kerrallaan ulos. Oli vähän kikkailua pikkupuristimilla, ensi kerralla hankin sopivat mäntätyökalut. Männissä ja sylintereissä oli jonkin verran pinttynyttä likaa ja hieman ruosteentapaisia pilkkuja, mutta ne lähtivät aika hyvin karhunkielellä. Asensin uudet tiivisteet asennusrasvalla. Männät ja lämpösuojapellit tulee takana tiettyyn 20 asteen asentoon, edessä tässä on nelimäntäiset jarrut ja niissä ei asennolla ole väliä. Mercedessourcelta katselin satularemontin opastusvideot, mistä asia aukesi hyvin.

Nesteet vaihdoin hankkimallani Motive Productsin Power Bleederillä, mikä tuli eBayn kautta USA:sta 44 eurolla. Laadukkaan oloinen laite. Tähän pulloon siis kaadetaan uusi jarruneste, kierretään se nestesäiliön korkkiliitokseen ja paineistetaan astia käsin pumppaamalla 10-15 PSI. Tämän jälkeen nesteet voi valuttaa ilmausruuveista normaalisti, homma hoituu yksin ja jarruja pumppaamatta.

Tehtaan ohjeen mukaan myös ABS/ASR -yksiköstä tulee vaihtaa neste ilmaamalla se omasta ilmausruuvistaan. Olisin tehnyt myös sen, mutta ilmeisen jumissa ollut ilmausruuvi petti ja jäi pyörimään tyhjää. Lampulla sain tähystettyä ilmausreijästä sisään, ruuvin takaosa ei liiku vaikka sitä pyörittää, joten meni ilmeisesti poikki. Muuta vahinkoa tuossa ei ole, kuin että sitä ei saa auki. Pitää varmaan käyttää auto vielä korjaamolla, itselläni ei ole vehkeitä ottaa ruuvia irti. Epäilen että nesteitä ei ole tuota kautta vaihdettu pitkiin aikoihin ja ruuvi oli siksi jumissa.

Eli:

- Jarrupalat eteen ja taakse (Bosch)
- Jarrulevyt eteen ja taakse (ATE)
- Satulan kiinnitysruuvit taakse
- Levyjen kiinnitysruuvit
- Jarrupalojen asennussarja eteen ja taakse
- Mäntien korjaussarja (kumit ja suojapellit) taakse (ATE)
- Käsijarrukenkäsarja jousineen (Bosch)
- Jarruneste DOT 4 1 L (ATE)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: Ti 10.10.2017 16:32
Näyttää muuten ihan fiksulta vekottimelta tuo Power bleederi, onkos siinä miten toteutettu paineen / nesteen virtauksen katkaisu, kun homma on valmis?
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ti 10.10.2017 16:36
Eikö se lopu kun ilmausruuvi suljetaan? Systeemi vain ylipaineistaa järjestelmän jollin neste pyrkii jarrusylintereihin päin. Kun neste on vaihtunut, niin ilmausruuvit sylintereistä kiinni ja ylipaine vapautetaan nestesäiliöstä.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ti 10.10.2017 19:49
Näinhän se menee. Pitää vaan välillä katsastaa että nestettä ja painetta riittää jottei järjestelmään pääse ilmaa. https://www.youtube.com/watch?v=04DZuyzAQDQ Videon voi skipata suoraan kohtaan 4:30.
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ti 17.10.2017 16:09
Hain eilen SECin korjaamolta öljyvuodon korjauksesta, ja laitoin sen tänään talviteloille. Aiemmin mainittu öljyvuoto ei tullutkaan ketjukotelon tiivisteestä, vaan kannentiivisteestä samalta kohtaa. Kesällä kansia asennettaessa ne asennettiin lohkoon ennen ketjukoteloa. Ketjukoteloa asennettaessa on ilmeisesti vahingoitettu kannentiivistettä siitä kohtaa missä se tekee lenkin ketjukotelon ympäri. Tehtaan asennusohje on, että kannentiiviste tulee rasvata ketjukoteloa asennettaessa, mutta ilmeisesti sitä ei oltu tehty tai sitten tiiviste oli muuten vaan vahingoittunut. Sovitus on tiukka. Vasen kansi siis otettiin irti ja kasattiin uuden tiivistesatsin kera. Samalla uusittiin imusarjaan ns. kumidonitsit, vanhat oli jo aika kovettuneet. Moottoriöljyiksi vaihdettiin Brad Penn Penngrade 1 20W-50 ja MB öljysuodatin, jäähdytinnestettä lisättiin.

Auton noudettuani huomasin ettei se kulje niin kuin pitäisi. Kävikin ilmi että sytytys oli pielessä, se saatiin nopeasti korjattua ja nyt auto on kulkupuolelta ennallaan. Näyttäisi ettei se vuoda enää mitään nesteitäkään. Tämän kesän ajot jäi 3742 km, nyt taulussa seisoo 262 644 km.

Aiemmin syksyllä vaihdoin tulpanjohtosarjan, Bosch 0 986 356 334. Vanha sarja oli sekoitus Berua ja Boschia, ja mittaukset näytti että vastukset oli vähän mitä sattuu. Moottorin tärähtelyt hävisi johtojen vaihdolla. Uudessa sarjassa ei ollut johtojen numerointia kuten vanhassa. Saisikohan sellaisia numeroituja kumi/muoviklipsejä jälkikäteen mistään, onko niitä edes olemassa?

Kevääseen mennessä ajattelin tehdä vielä seuraavaa:
- Takajousituksen kaasupallojen tarkistus ja todennäköisesti uusinta
- Ulkolämpömittarin anturin vaihto
- Käsijarrun säätö
- Polttoainesuodattimen uusinta. Voi olla että koko pumppupaketti kannattanee ottaa irti ja uusia letkut, on aika haperon näköisiä :think:
- Ohjausvaihteen irrotus ja mahdolisesti uusinta kunnostetulla

Täytyi myös ottaa kuva kun oli molemmat pirssit pestyinä :wink:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2669
Liittynyt: Ma 21.06.2010 03:10
ViestiLähetetty: Ti 17.10.2017 17:19
On ne molemmat vaan upeita :thumbup: Mikä sytytyksessä oli vikana?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ti 17.10.2017 19:52
Kiitos! Ajoitus oli väärin. Korjaantui virranjakan asentoa säätämällä.
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 18.10.2017 20:40
Otin SECin lämmityslaitteen vesiventtiilin irti, tyyppiä "monovalve". Kumikalvohan siellä oli rikki, aivan kuten odotinkin. Korjaussarjaa (A0008350644) ei saa enää Boschilta, mikä on laitteen alkuperäinen valmistaja. MB alkuperäisosana löysin Saksasta reilu 150 € hintaan, KL tarjoaa 246 €. Käytännössä kaikki googlaukset tuolle osalle tarjoaa MTC:n (Made in India) valmistamaa osaa noin 20-30 €. Hintahaitari on siis valtava.

Onko porukalla kokemuksia MTC:n tuotteesta, tai tietoa mistä voisi löytää Boschin tuotteen? Olen lukenut että MTC:n kumikalvo olisi huonolaatuisempi ja potikan sisäänrakennettu jousi väärää jäykkyyttä. Ei kiinnostaisi asentaa sellaista.. Osa joka sieltä pettää on kumikalvo, ns. pennin osa.
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: To 19.10.2017 06:35
Venttiili toimii kohtuu hyvin ilman kalvoakin, joten uuden hankkimisen kanssa ei ole niin hoppu. Mielestäni se on enemmänkin likasuoja ja tietysti myöskin pitkässä juoksussa puuttuminen saattaa rikkoa venttiilin.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 90
Liittynyt: Pe 28.03.2008 11:54
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: To 19.10.2017 07:53
Itse tilasin joskus Jenkeistä tuon MTC:n halavalla muun osasatsin yhteydessä ja eipä toiminut kauaa, avain kuten paikallisella foorumilla nykyään kerrotaankin (eli benzworld; siellähän on pitkät keskustelut aiheesta ja myös korjausvinkkejä).
W 123 200D '84, classicweiss, MB-Tex blau, ~616 000 km (odottaa ruosteremontteja yms.)
W 126 300SE '90, anthrazitgrau, leder schwarz, > 635 000 km (oma, ajossa)
W 140 S320 '95, blauschwarz, leder schwarz, > 395 000 km (vaimon)
(ex W 210)
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: To 19.10.2017 09:08
Luulen että mulla tuo venttiili ei toimi, ainakaan lämmintä ilmaa ei tule kunnolla kuin satunnaisesti. Toki automaatti-ilmastoinnissa on monta muutakin vikakohdetta, mutta näytyy nyt ainakin laittaa tuo venttiili uusiksi.

Löytyihän siitä paljonkin juttua:
http://www.benzworld.org/forums/w126-s- ... -life.html
http://www.benzworld.org/forums/w126-s- ... h-bmw.html
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 16.02.2018 18:29
Kakkosnelonen on toiminut talven mittaa hienosti, mutta päätin nyt kolmen vuoden ajojen jälkeen päivittää talviauton hieman uudempaan. Hankin siis hyvällä historialla olevan Audi S8:n vuodelta -97. Audeja on tullut harrastettua aiemminkin, ja tuollainen S8 on pyörinyt mielessä jo aika pitkään. Vuodenvaihteessa oli tosin jo aika lähellä etten ostanut -92 300 GE:tä, mutta kyseinen auto olisi vaatinut ruoste- ja maalaushommia. Talvikäyttöönhän S8 on vallan mainio kun on jatkuva neliveto, suksipussi ja alumiinikori mikä vastustaa korroosiota hyvin. Isoja plussia W124 verrattuna. Moottori on 4,2 V8 32V, 340 hv/410 Nm. Yleensä näissä on Tiptronic-automaatti, mutta tässä yksilössä 6-vaihteinen manuaali. Normaalit sähköherkut ym. löytyy, mutta muuten tässä alkupään mallissa ei ole mitään erikoisia varusteita.

Kakkosnelonen menee nyt seisontaan ja reserviin. Ei siitä raaski luopuakaan.. eikä raaski ajaa talvella. Ehkä jotain pientä käyttöä silloin tällöin. Kevään koittaessa taas SEC ajoon :thumbup:

S8-jutut jatkuu todennäköisesti Audifoorumin puolella.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11698
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Pe 16.02.2018 19:47
Hyvä homma, siis kaikin puolin :D

Niin siis veekasi, nelikko ja yli 300 heppaa, hyvä talviauto; tehopainosuhde ihan eri kuin minun Geessä :P .
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 käyttöharraste
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 16.02.2018 21:08
Näissä A/S8:ssa saa parhaimmillaan aika hyvän vastineen rahalle jos löytää hyvän yksilön! Hinnat on olleet toistaiseksi vain laskussa, mutta luulen että pohja on saavutettu :think: Ja nämä edustaa vielä vanhan koulukunnan Audeja, jatkumoa 100(C4) ja 80(B3/4) jotka on hyvin tehtyjä autoja, vaikkei ne ominaisuuksiltaan ehkä edusta ihan parhaimmistoa. Tähän ekaan A8 koriin Audin piti panostaa todella paljon jotta se pystyi kilpailemaan MB/BMW kanssa. Edeltäjämalli V8 oli kuitenkin vielä jatkokehitelmä 100/200 korista, mikä oli aina sen rasite.
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 427
Liittynyt: Su 27.03.2011 09:47
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 29.04.2018 15:40
Otin SECin jälleen kesäkäyttöön, ja pientä mielessä ollutta huoltoa tuli tehtyä siinä samalla.

Ensin vaihdoin ohjaustehostimen öljyn (Febi 08972) huuhtelemalla, sekä suodattimen. Huuhtelu tehdään yksinkertaisesti siten, että tehostimen paluulinja säiliölle irrotetaan, ja moottorin käydessä johdetaan neste sopivaan purkkiin, samalla kun kaadetaan uutta nestettä säiliöön. Tähän tarvitaan apuri, joka käynnistää ja sammuttaa moottorin. Itselleni kävi pienimuotoinen öljykatastrofi, sillä huuhtelua varten varaamani litran muovipullo täyttyi noin viidessä sekunnissa, ennen kuin apuri ehti sammuttaa moottorin. Pumppu on tosi tehokas. Olisi pitänyt olla a) enemmän öljyä b) kytkeä poistolinjaan sopiva letku, ja letku isompaan kanisteriin. Oli miten oli, litran verran tuli huuhdottua nestettä. Uusi suodatin oli hieman erilainen kuin vanha, joka oli kolmessa osassa. Suodatinosa on jotain kovaa materiaalia, näytti korkilta(?) Niitä on käytetty ilmeisesti vuoteen -85 saakka.

Perän tasonsäädön kaasupallojen kunto tuli tarkistettua "tikkutestillä". Linjoista ja pallosta valuu jonkun verran nestettä pois tässä operaatiossa, joten sitä piti lisätä ehkä 0,5 litraa. Pallot tuntui olevan kunnossa, tikku vajosi molemmissa sisään saman verran, ei kuitenkaan liikaa.

Talviseisonnan aikana vaihteiston öljypohjan tienoolta oli valunut maahan öljyä. Vaihdoin mittatikun putken O-renkaan, minkä olin hankkinut jo aiemmin. Helppo homma, mutta saa olla tarkkana että putsaa paikat hyvin ettei roskaa pääse reijästä sisään.

Seisontajarrun säädin tuntumaltaan paremmin ottavaksi, ennen se oli jäykkä ja painui vain pari naksua, nyt viisi. Toinen homma on se, että jarrun ollessa vapautettuna, poljin ikäänkuin roikkuu löysänä ja sytyttää jarrun merkkivalon. Jalalla voi nostaa poljinta alta, jolloin valo sammuu. Toivoin että tämä olisi korjaantunut jarrun säädöllä, sillä aikaisemmin tutkimani poljinmekanismi kojelaudan alla vaikutti ihan ehjältä. Sen mitä nyt tutkin poljinmekanismia, niin ilmeisesti jarruvaijerin pitäisi vetää poljin yläasentoonsa. Ihan kuin omassani vaijeri olisi hieman liian pitkä :think: Olisiko ajatuksia tästä?

Lämmitysautomaatti toimii jälleen hienosti kun vaihdoin sinne alkuperäisen korjaussarjan. Tästä olikin yllä vanhempaa juttua. Päädyin MB orkkikseen, minkä tilasin carparts-pros.comista.

Muutama pienempi juttu detalji tuli hoidettua myös kuntoon, eli lasinpesunestesäiliön pesu, pari uutta koritulppaa pohjaan, kuskin penkin verhoilumuovi puuttuneen tilalle, sekä "Hydraulik Oel" -tarra nestesäilöön. Näissä merkeissä kesän ajeluihin ja ensi kuussa katsastukseen :)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
500 SEC ’85 kesäkäyttis
S8 quattro manual ’97 talvikäyttis
944 Turbo ’88
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3186
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Su 29.04.2018 22:47
Häksä kirjoitti:...jarruvaijerin pitäisi vetää poljin yläasentoonsa. Ihan kuin omassani vaijeri olisi hieman liian pitkä :think: Olisiko ajatuksia tästä?
...


On ajatuksia. :) En kyllä tunne tarkemmin C126:n rakennetta näiltä osin, mutta W124:ssä olen itse kokenut ja joistakin c-koppaisista lukenut vastaavasta ongelmasta, joka korjaantuu herkistämällä pohjan ulkopuolella oleva tasausmekanismi. Tai mikä se nyt nimeltään oikeasti onkaan, se, jossa polkimelta tuleva yhden vaijerin voima välitetään kahdelle takapyörälle menevälle vaijerille. Siinä on jousi, joka vaijeria vetää, ja kun se systeemi riittävän kauan siellä auton alla on ja saa kuraa ja kosteutta ja muuta, niin se jämähtää kiinni tai enemmänkin muuttuu niin nahkeksi, ettei jousivoima enää riitä vetämään vaijeria. Omassa autossani se alkoi vielä jotenkin hullusti niin, että se vaan yhdellä kerralla ei enää jaksanut palauttaa, eikä sitten enää ollenkaan sen jälkeen palauttanut ennen kuin puhdistin / voitelin / herkistin sen mekanismin, mitä en silloin ollenkaan saman tien tehnyt. Ei siis alkanut silleen silloin-tällöin-aina-vaan-tiheämmin-tapahtuvana, kuten voisin itse ainakin kuvitella tuon menevän, vaan kertalaakista.
250 D -92
280 CE -81
E 300 Turbodiesel -94
EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: hekivimi, Jerppaaz ja 8 vierailijaa







kl-varaosat.fi