Stanced - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Stanced - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Privaviestien määrästä päätellen on ilmeisesti ilma-alustaisia autoja rakenteilla useampi kourallinen ja nykyiset riistohintaiset ohjainyksiköt ei taida harrastelijoita hirveästi napostella.

Suunitelma olisi seuraavanlainen.

Ohjainyksikkö on atmelin prosessorilla oleva micro-controlleri, tulen käyttämään luultavasti arduino megaa helpon ohjelmointikielen, lähes ilmaisen hankintahinnan (7€) ja i/o-porttien määrän takia. Jokaiselle ala- tai ylätukivarrelle tulisi kulma-anturit jotka tunnistavat kunkin pyörän korkeutta. Anturit ovat yleensä 10k potentiometrejä valettuna hienoon muovikuoreen, nämä siis lähettää analogi-signaalia eli jännitettä 0-5v välillä. Itse koodista sen verran, että jos joku kulmista on laskenut halutun korkeuden toleranssialueen ulkopuolelle niin se antaa venttiilille niin pitkään käskyä, että haluttu taso on taas saavutettu ja liian korkeassa asennossa päinvastaisesti. Controllerin ja venttiilipöydän väliin tulee pinkka releitä, fettejä vastuksia ja muita perus komponentteja.


Controllerista tulee laajennus pienelle noin 3" kosketusnäytölle, jossa näkyy säiliön paine ja valinnat 3 eri korkeudelle.

Lisäksi controlleriin tulee muutamia tarkkailutoimintoja kuten kompressorin ylikuumeneminen, ilmankulutus vaikka venttiilit on kiinni (vuotojen varalta) ja mahdollisesti joitain muita mitä mieleen juolahtaa.

Koitan saada relekortin kuvat valmiiksi vielä tänään. Kortti itsessään on kyllä valmis. :wave:

Jos tulee mieleen jotain kehitysideoita tai ihan mitä vaan niin kertokaa.
Viimeksi muokannut Ilmaister, Ti 20.10.2015 20:26. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: iStance - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja pt »

Jos joku tuossa kiinnostaa, niin miten tuossa esim. pujotellessa saadaan säätö pysymään perässä tai olemaan reagoimatta? Värähtely? ( PI...? PID...? )

Tai voimakkaassa jarrutuksessa?

Tai toisaalta, saadaanko tehtyä "aktiivialustaiseksi" jolloin pitäisi koko ajan vakiokorkeudessa?

Ilmankulutuksesta seuranta kompressorin ja venttiilipöydän väliin vai venttiilipöydän ja pussien väliin?

Kolme esivalittua korkeutta?


Yksi kappale kyllä kiinnostaisi :lol:
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: iStance - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja RAM »

Kuullostaa hyvältä. Toimintalämpötila-alue kannattaa heti ottaa huomioon. Erityisesti Integrointiajan säätö sun muut parametrit kannattaa jättää käyttäjälle. On olemassa kivoja reledrivereita, joissa on oikosulku- ja esd-suojaukset ja jopa kanavakohtainen virran mittaus, sekä dignostiikka.
Mikään ei estä laitteeseen laittamasta kiihtyvyys ja kulmanopeusantureita, joilla saa lisätietoa säätöön käytettäväksi, tai ainakin tulevaisuuden softakokeiluja ajatellen. Ja can-driveri on aina autovehkeissä hyvä olla.
NRF-radiolla saisi langatonta telemetriaa tehtyä formulatyyliin, kontrollerin resursseja hassaamatta.
Prosessoriteho ei maksa mitään. 32bittisellä kannattaa heti lähteä liikkeelle ja riittävällä muistilla.

Tässä alkuun

Mulle kans...
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: iStance - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Noniin, kyllähän täältä löytyy osaamista! Hyviä huomioita.

Onko PI ja PID -käytetty enemmän automaatio ja logiikkapuolella? Itsellä ei ole niistä mainittavaa kokemusta. Mutta nuo on tehtävissä täysin ohjelmallisesti koodin osalta.
Tuo, ettei reagoi töyssyihin ja jarrutuksiin ratkaistaan joko delay-komenolla tai nopeuden ylittäessä 10km/h menee controlleri unactive tilaan tai ohjauskulman ja jarruvalokatkaisijan tieto if-komentoon. Tuohon on useampikin ratkaisu mutta nuo lienee yksinkertaisimmat ja koodin kannalta lyhkäisimmät.

Periaatteessa aktiivialusta vaatisi kaiun keulille, koska ajettaessa töyssyyn vaikka 100km/h ei järjestelmä pysy täysin mukana vaan tulee pienellä viiveellä.

Ilmankulutuksen seuranta oli ajatuksena laittaa kompuran ja venttiilipöydän väliin. Näin ollen jos ilmaa kuulu ja kaikki venttiilit on kiinni, on luultavasti venttiili tai letkuvika. Pusseilta venttiileille menee vain1 letku per kulma ja näin ollen sen vian paikallistaminen on helppoa kun joku nurkista vajoaa. (viimeistään siinä kohtaa kun kompressori on vikatilassa lämpötilan takia)

Kolmella esivalitulla korkeudella tarkoitan sitä, että kosketusnäytöltä voidaan valita haluttu korkeus, esim. Low - Ride - High.
Voihan niitä olla enemmänkin.


Tuossa arduinon megassa on 16bitinen laskunopeus 16bit resoluutiolla jonka pitäisi mielestäni riittää.

venttiilipöydän relekorttien oikosulkusuojaus tulee digitaaliohjauksella ja releellä. Heh, releitä releiden perään.. Ja ennen. =D

Laajennuspaikkoja löytyy kyllä myöhempää kehitystä varten Muistaakseni 45 digitaalista ja 4 analogista. =)

can-driveria mietin itsekin muttei ole siitä mitään käytännön tietoa, että mitä tarvitsen koodin ja raudan osalta siihen. Sillä saisi anastettua aika paljon auton dataa hyötykäyttöön. Kuulisin tästä mielelläni. :)
Avatar
jjruutiainen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 242
Liittynyt: La 03.07.2004 19:44
Paikkakunta: JURVA
Viesti:

Re: iStance - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja jjruutiainen »

Mulle riittäisi nuo kolme asentoa jossa auto olisi vaaterissa ajo asennossa, muuten ajoon lähdettäessä venttiilit pos käytöstä joten paine vakiona ajon aikana. Muuten esim jos haluaa kipata kärryn etu alas ja taka ylös tapahtuisi ohi manuaalisesti. ???
:thumbup:
Mercedes E 320 T 4matic ,Peugeot 308 SW 1.6HDi
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 604
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: iStance - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Kannattaa tutustua ArduPilotiin. Siihen löytyy valmiit raudat ja ohjelmat mm. quadrotorin lentämiseen. APM 2.5 kloonit maksavat muutaman kympin.
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: iStance - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Obnoxio kirjoitti:Kannattaa tutustua ArduPilotiin. Siihen löytyy valmiit raudat ja ohjelmat mm. quadrotorin lentämiseen. APM 2.5 kloonit maksavat muutaman kympin.
Tuo ArduPilot on todella laaja mutta en tiedä onko siitä käytännössä mitään hyötyä liittää tuohon? Minulla on melko pitkä pätkä koodia kirjoitettu. Oikeastaan ainoa oleellinen mitä en ole vielä koodannut on tuo kosketusnäyttö. Sekin johtuu siitä, ettei näyttö ole vielä rantautunut minulle. :)



Ja mitä esimerkiksi tuohon kärrynkippausasentoon tulee. Sen voi helposti tehdä yhdeksi asennoksi. Yritän tehdä tuon ohjelman niin, että jokainen koodirivi olisi kommentoitu jolloin muokkaaminen on helppoa.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3077
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: iStance - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja jysi »

Can-shield ja kirjastot löytyy Arduinoon http://www.seeedstudio.com/wiki/CAN-BUS_Shield" onclick="window.open(this.href);return false;
mutta on ollut työasioitten kanssa niin paljon kiirettä että en ole ehtinyt alottaa harrastusta

Kannattaa tsekata tuo MB:n oma 906/639-mallin PSM-moduli, siihen saa ohjelmoitua tulo/lähtötoiminnallisuutta jotka käyttää auton omia signaaleita + AND/OR-logiikkamoduleita. Noita löytää pikkurahalla purkaamoilta kun niitä on käytetty paljon korielektroniikan liitäntöihin erikoisajoneuvoissa ja harva niitä osaa jälkiasentaa tai ohjelmoida. Mulla on manuaalikin jossakin mutta kyllä se netistäkin pitäisi löytyä. Säästyy monta riviä ja iltaa koodaamista.

EDIT: tuollahan se onkin:
http://www.vehotrucks.fi/globalassets/t ... r_2009.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Bomber4
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1749
Liittynyt: La 28.01.2006 19:02
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: iStance - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja Bomber4 »

Mää ny oon pihalla ku lumiukko. Siis toi ohjaus on aftermarket jousitukselle. Olisiko tuota mahdollista kytkeä air matikkiin ? Kun haluisin muuttaa nykyisen matikin ohjaus tasoja,siis niitä tasojen välejä mitä nyt ei voi säätää. Niin ja vakio alustan osilla tietty,et saa leimattua. ?
Star
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: iStance - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

jysiltä aivan loistava kommentti! Perehdyn tuohon. :thumbup:


Miksei se periaatteessa soveltuisi vakio airmaticin ohjaukseenkin. Mutta raaskiiko niitä vakioita poistaa se on se toinen homma.
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: iStance - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Aktiivinen ohjaus kannattaa varmaan jättää kokonaan pois koska siinä on vähän liikaa muuttujia jotka pitäisi muistaa ottaa huomioon. Esimerkisi jos maasturilla ajelet kaltevaa rinnettä sivusuunnassa ja ohjaus päättää oikaista auton niin nurinhan se pahimmassa tapauksessa menee :D
Samoin delay komentoa kannattaa aina välttää, jos vain jotenkin muuten pärjää koska sehän stoppaa koko ohjelman suorituksen (näytön päivitykset, antureiden lukemiset jne.).
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: iStance - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Voihan sen delayn jättää pelkästään kulma-antureiden silmukkaan. Mutta joo, jätetään tuo aktiivisuus pois kun kyseessä on harrastajaystävällinen laite. =)
Avatar
Scr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.11.2009 17:36

Re: iStance - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja Scr »

Juu aktiiviohjaukselle ei kyllä ole mitään tarvetta :D itseäni ehkä kiinnostaisi kolmen muistipaikan lisäksi myös pussit tyhjäksi valinta, jolloin matalaan autoon jäisi parkki-lipumis-ajo-korkea korkeusmahikset, usein kun tulee alle 50 kmh alueilla ajettua oikeasti matalalla :D mutta kaikenkaikkiaan hyvältä kuulostaa, eli tänne yksi tilaukseen myös kuten yv:ssä jo totesinkin :D
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:20. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: iStance - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Eetyzk kirjoitti:Saako kuinka helposti tuohon tehtyä keski-arvo toimintoo antureille?
Eli arska seurailisi vaikka 15s pätkissä auton korkeutta ja laskee siitä keskiarvon, jonka mukaan se joko lisää tai pienetää pussien painetta?
Näin saatais auto vaateriin kun vaikka kuormaa lisätään jollekkin nurkalle.

Jos tulkitsin viestin oikein, eli kun jokaisen kulman oletusarvo on ennalta määrätty niin kulma kohoa takaisin tähän korkeuteen kun taakkaa on lisätty.
Venttiilit hakevat oletuskorkeutta niin kauan kunnes se saavutetaan, suuntaan tai toiseen. Korjaa jos ymmärsin väärin.
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:20. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: iStance - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Eetyzk kirjoitti:Sitä tarkoitin, että joku järkevä hidastushan siihen kannattaa tehdä, että se ei joka montussa lähde säätelemään paineita.
Esim. kerätään 15 sekunnin ajalta korkeustieto (joka kulmata erikseen) ja niistä lasketaan keski-arvo. (jokaiselle kulmalle omansa) :)
Tämän keski-arvon mukaan sitten säädetään pussien paineet niin, että esiaseteltu korkeus toteutuu jokaisen kulman kohdalla.

Kun muutenhan se jatkuvasti tyhjentäisi ja täyttelisi pusseja, joka montun ja kuopan kohdalla.

Aaa, tuo homma käytiin tuolla ylempänä jo läpi. Joko anturidatan käsittely omassa silmukassa delay-komennon kera tai sitten tarkastellaan asentoa ainoastaan alle 15km/h nopeuksissa tai paikoillaan. Kukaan ei kuitenkaan lastaa autoaan vauhdissa. =)

[edit] Varmaan järkevin olisi, että ohjainlaite säätää alustaa ainoastaan auton ollessa paikoillaan. Tämä on myös suht helppo toteuttaa.
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:20. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Unelmavävy
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Ma 27.04.2015 00:16
Paikkakunta: Kouvola

Re: iStance - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja Unelmavävy »

Eetyzk kirjoitti:Ennen lähtöä jos auto säätää itsensä vaateriin (yksi pyörä on montussa) niin sitten koko seuraava reissu tehdäänkin yksi kulma ylempänä/alempana kuin muut. :D
Se siinä on se ongelma, jos ei vauhdista tehdä hienosäätöä. :think:
Tuohonkin varmaan pääsee kiinni jos vertaa pyörien asentoja keskenään. Jos jossain liian suuri poikkeama muista, tehdään jotain toiminpiteitä.

Mielenkiintoinen projekti. Ohjelman runko voisi olla järkevä tehdä tilakoneena. Tällöin ei tarvitse käyttää delay() funktiota vaan ajastinkesketys kääntää tilamuuttujan tekemään anturien luku/säätökierroksen. Normaalisti ohjelma kiertää ainoastaan näppäimistön luku-, näytön päivitys- jne-tilojen kautta.

Varsinainen säädön voisi toteuttaa esim sumealla logiikalla (ohjelmallisesti), kannattaa tutustua joku pilvinen päivä.
s204 C200 CDI BE T A Facelift -11
Avatar
JSJ
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Ke 07.05.2003 13:46
Paikkakunta: Raahe
Viesti:

Re: iStance - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja JSJ »

Ilmaister kirjoitti:
Eetyzk kirjoitti:Sitä tarkoitin, että joku järkevä hidastushan siihen kannattaa tehdä, että se ei joka montussa lähde säätelemään paineita.
Esim. kerätään 15 sekunnin ajalta korkeustieto (joka kulmata erikseen) ja niistä lasketaan keski-arvo. (jokaiselle kulmalle omansa) :)
Tämän keski-arvon mukaan sitten säädetään pussien paineet niin, että esiaseteltu korkeus toteutuu jokaisen kulman kohdalla.

Kun muutenhan se jatkuvasti tyhjentäisi ja täyttelisi pusseja, joka montun ja kuopan kohdalla.

Aaa, tuo homma käytiin tuolla ylempänä jo läpi. Joko anturidatan käsittely omassa silmukassa delay-komennon kera tai sitten tarkastellaan asentoa ainoastaan alle 15km/h nopeuksissa tai paikoillaan. Kukaan ei kuitenkaan lastaa autoaan vauhdissa. =)

[edit] Varmaan järkevin olisi, että ohjainlaite säätää alustaa ainoastaan auton ollessa paikoillaan. Tämä on myös suht helppo toteuttaa.
Arduinossahan on vain yksi ajettava silmukka, jos sitten ei ole tarkoitus käyttää jotain säikeistys kirjastoa tai rtos:ia (omat ongelmat näissäkin :) ). Oman kokemuksen mukaan delay kannattaa tosiaan unohtaa heti alussa niin ei tule myöhemmin ongelmia. Bluetooth palikan (ebay muutama euro) lisäisin vielä tuohon niin voisi sitten kännylläkin ohjailla jousitusta.
Tuossa vastaava projekti:
http://www.audizine.com/forum/showthrea ... management" onclick="window.open(this.href);return false;
Hyvin näyttäisi toimivan.
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: iStance - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Jos sen ratkaisee FIR - filtteröinnillä. Poimitaan vaikka 20 arvoa 0,5s välein ja poistetaan reunimmaiset (töyssyt) ja jätetään keskimmäinen arvo.

Näin ollen alustan päivitysväli olisi 10s.

Keskiarvolla jos lähdetään hakemaan arvoa niin nuo ääripäät väärentävät todellista arvoa aika lailla.

JSJ löysi hyvän linkin! Varmaan tulevaisuudessa on järkevin käyttää arduinon omaa relekorttia kun 8relellä oleva kortti maksaa postilaatikkoon tuotuna alle 10€

Jää myös paljon näprättävää pois.
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: iStance - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Tähän ensimmäiseen demoversioon tehtiin relekorttti itse, mahdollisten häiriöiden ja tekemisen ilosta. Jatkossa käytetään noita arduinon omia relekortteja, jotka hintansa takia ovat oiva valinta.

Relekortin kaavio löytyy tästä!

Odotellaan vieläkin komponentteja saapuvaksi, että pääsee testaamaan raakakoodia käytännössä.
Avatar
Scr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.11.2009 17:36

Re: iStance - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja Scr »

Ilmaister kirjoitti:Varmaan järkevin olisi, että ohjainlaite säätää alustaa ainoastaan auton ollessa paikoillaan. Tämä on myös suht helppo toteuttaa.
Meinaatko tällä että automatiikka säätelee vain paikallaan, vai että itse ei pysty käuttämään controlleria kuin vain auton ollessa paikallaan?
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Re: iStance - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

Makee juttu, jos onnistuu. Pari juttua kannattaa ottaa huomioon suunnittelussa:

Jousituksen korkeus ei saa olla manuaalisesti säädettävissä auton ollessa liikkeellä. Ei mene katsastuksesta läpi, jos inssi huomaa. Tämä on ihan järkeen käypää. Auton ollessa liikkeellä jousen(ilmapussi) paine/pituus ei ole vakio, kuinka sitä voisi säätää haluttuun arvoon?

"Aktiivijousituksen" luominen ainoastaan jousen ominaisuutta muuttamalla ei oikein toimi. Jousen sekä iskarin kun tulee olla balanssissa.

Hommasin Contiaiseeni jokunen vuosi sitten Ride Tech:n systeemin. Systeemissä on 3 ohjelmoitavaa korkeutta, joista keskimmäinen on se, jolla ajetaan. Järjestelmä ei anna säätää korkeutta ajossa turvallisuussyistä. Kokemusta ei vielä ole, koska projekti on kesken. Pihtarina päädyin systeemiin, jossa korkeuden säätö perustuu ainoastaan paineeseen. Systeemiin saa lisättyä asentopotikat haluttaessa. Tällaisella systeemillä ei luonnollisesti pysty kompensoimaan kuormaa mutta mitä sitten? Ei pystynyt alkuperäisillä rautajousillakaan ja kyseessä ei ole paku.

Jos auto ei ole tasaisella alustalla korkeuden säädön aikana, ohjelmoitua korkeutta ei saavuteta kummallakaan tavalla (paineella tai asentopotikalla).

Jos systeemiin saisi rakennettua muistin niin sittenhän homma olisi aivan toinen. Toisin sanoen: Tasaisella alustalla oikeaan korkoon säädetty auto ajetaan epätasaiselle alustalle. Tällöin pussien paineet ja pituudet ovat jotain aivan muuta kuin lähtötilanteessa. Painettaessa "tonttiin show"-nappia, pussien arvot tallentuisivat muistiin ja ne olisivat palautettavissa ennen liikkeelle lähtöä... Jousituksessa on aina kitkaa, joka tuo oman haasteensa tähän.

Tsemppiä projektiin.
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: iStance - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Matti Äyräväinen kirjoitti:Jousituksen korkeus ei saa olla manuaalisesti säädettävissä auton ollessa liikkeellä. Ei mene katsastuksesta läpi, jos inssi huomaa. Tämä on ihan järkeen käypää. Auton ollessa liikkeellä jousen(ilmapussi) paine/pituus ei ole vakio, kuinka sitä voisi säätää haluttuun arvoon?

Hommasin Contiaiseeni jokunen vuosi sitten Ride Tech:n systeemin. Systeemissä on 3 ohjelmoitavaa korkeutta, joista keskimmäinen on se, jolla ajetaan. Järjestelmä ei anna säätää korkeutta ajossa turvallisuussyistä.
Mihinkäs tämä perustuu, antaahan vakio Airmaticcikin säätää korkeutta ajossa? (W164:nen jopa +110mm, mutta järjestelmä kehottaa ajamaan offroad moodissa max. 30km/h)

Muuten seuraan mielenkiinnolla projektia, jos vaikka SECciin ilmajouset laittaisi. ei vain ole oikein tuttuja noi jälkiasennus paketit, alkuperäinen Airmatic on kyllä hyvinkin tuttu.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
Scr
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 135
Liittynyt: Ke 11.11.2009 17:36

Re: iStance - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja Scr »

Ei laki kiellä auton korkeuden säätöä ajossa, kyllä katsurit sitä kyseenalaistaa toki, mutta lakikirjassa ei tätä kielletä millään tavalla. Kaikkien elämän helpottamiseksi voi vielä varmuudeksi jenmata controllerin katsastuksen ajaksi jos meinaa mennä jonkun oman kuntansa hylkyheikin luo autoa katsastamaan :D

Toivon nyt vaan että tämä systeemi toimisi ajossakin, koska muuten itselle tarpeeton, auto parkkiin hidastetöyssyn tai huonokuntoisen tieosuuden kohdalla ja liikenne jumiin? Tuskinpa...
-Mercedes-Benz W124 Bagged 300 CE 24, Kesäkulkine
-Volvo 940 2.3 SE, Talvilintta
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: iStance - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Tämänhetkisen koodin kanssa sen pitäisi toimia ajossa. Puuttuu perhana venttiilit niin ei pääse demoamaan.

Jos autossa on kallistuksenvakaaja niin ei pitäisi tuottaa montutkaan ongelmaa. Tällä hetkellä ohjelma poimii arvoja 20kpl, järjestää ne taulukkoon.

1,0--1,2--1,4--5,6--5,7--6,1--6,2--6,2--6,2--6,4--6,5--6,7--6,7--6,8--6,8--6,8--8--9--10--11

Sen jälkeen poistetaan kummastakin päästä viisi ääripäätä
6,1--6,2--6,2--6,2--6,4--6,5--6,7--6,7--6,8--6,8

Tämän jälkeen otetaan keskiarvo 6,46, joka menee ohjelmassa eteenpäin. Jos arvo on säädetyn alueen toleranssiarvojen sisällä ei muutoksia pussien ilmamäärin tehdä.

Tarkistusväli selviää testauksiassa. Noin parilla sekunnilla meinasin lähteä koittamaan. Arduinon megassa on muistaakseni 6 porttia joihin saa koodattua keskeytystoiminnnon niin ei viivästytä koko ohjelmaa.


Mutta tottakai jos auto jää seisomaan vaikka ristikulmat monttuhin niin kyllähän se saattaa pientä haastetta tuottaa.



Mutta toisaalta.
Minkä takia sen auton pitäisi säätyä ajettaessa??? Hyppäät autoon -> valitset haluamasi tason -> lähdet ajamaan.
Autoon ei kuitenkaan lastata ihmisiä tai kuormaa vauhdissa.
Jos käyt rautakaupassa lastaat auton hyppäät autoon. -> valitset haluamasi tason -> lähdet ajamaan.

Ainoa virhe edellä olevassa on juurikin se, että jos renkaat ovat montussa.. -> aja metri eteen/taakse ja valitse haluamasi taso-> lähdet ajamaan.


Mielipiteitä toverit! Ihan suoralta kädeltä! :thumbup:
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: iStance - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Ainakin itse tarkoitin korkeuden säätöä ajossa, tyyliin: ajat hyväkuntoista tietä > käännyt hiekkatielle (jossa luultavasti enempi monttuja ym.) > nostan alustaa ylöspäin. Näin siis teen Airmaticin kanssa. Ja jos on autossa joka on talvikäytössä, huonommin auratuilla teill eiviiti autolla aurata :)

Tohon aktiiviseen/semi-aktiivisuuteen, niin onko tollanen jälkiasennus sarja paljon nopeampi, kun perus Airmatic, sehän on ihan tuhottoman hidas? ABC-alusta, kun nousee alle sekunnisa ääripäästä toiseen, niin autoa nostan myös hidastetöyssyjen kohdalla aina.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: iStance - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

noroljan kirjoitti:Ainakin itse tarkoitin korkeuden säätöä ajossa, tyyliin: ajat hyväkuntoista tietä > käännyt hiekkatielle (jossa luultavasti enempi monttuja ym.) > nostan alustaa ylöspäin. Näin siis teen Airmaticin kanssa. Ja jos on autossa joka on talvikäytössä, huonommin auratuilla teill eiviiti autolla aurata :)

Tohon aktiiviseen/semi-aktiivisuuteen, niin onko tollanen jälkiasennus sarja paljon nopeampi, kun perus Airmatic, sehän on ihan tuhottoman hidas? ABC-alusta, kun nousee alle sekunnisa ääripäästä toiseen, niin autoa nostan myös hidastetöyssyjen kohdalla aina.

Kyllähän sen tason voi vauhdistakin asettaa, siinä ei tule ongelmaa ellei aja ojan vartta, yksi pyörä ojassa jolloin asento saattaa mennä hieman vintalleen. =D

Tuo nopeus riippuu painesäiliön koosta, käyttöpaineesta ja letkujen paksuudesta. Mutta sen voin sanoa, että ihan hitosti nopeampi ku airmatic vaikka puhaltaisit pillillä painetta. =D
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: iStance - OpenSource ohjainyksikkön kehitys ilmajousille

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Ite kun en tosta koodaamisesta mitään tajua ja muutenkin puolet tekstistä tässä ketjussa menee pahasti yli ymmärryksen.

Mutta pystyyköhän tuon tekemään, niin että paikallaan kalibroitu taso on se lähtökohta ja siihen tasaisesti lisätään korkeutta ajossa vaikka + 30mm, niin kuin vakio ohjaus tekee airmaticissa. Eli vaikka ajaa epätasaisella tiellä ja anturit näyttää korkeudeksi vaikka +12mm ja toisellapuolella -2mm, niin kun nostaa alustaa ajossa ja pysäyttää auton tasaiselle näyttää anturit aika tarkkaan tuon +30mm alkuperäiseen asentoon nähden. No millejän tossa ei oikein voi suoraan käsitellä, mutta tuolleen se kelpaisi itselle hyvinkin.

Aktiivisuuteen vielä, niin Airmaticissahan on kiihtyvyysanturit joka kulmassa vielä erikseen ja niiden perusteella kaiketi pitää auton suorassa jarrutuksissa ja mutkissa, ettei kallistele. En tiedä onko tälläinen mahdoton toteuttaa, mutta hyvähän se toiminto on.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Vastaa Viestiin