Uinut Viano vol. 2 (automaatin asennus)

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Uinut Viano vol. 2 (automaatin asennus)

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Terve taas kaikille.

Viano on pelannut hienosti jo n. 60 tkm, lukuun ottamatta kaksoismassavauhtipyörän yhäti voimistuvaa kolinaa.
Siitäpä päästäänkin jo itse otsikossakin näkyvään aiheeseen. Manuaali kun ei ole tehty minua varten, mutta ostaessa tulvan alle jääneen auton, ei pysty valitsemaan kovin paljoa varusteita. Siksipä tässä vaiheessa on oivallinen tilaisuus heittää koko manuaali menemään ja aloittaa uusi projekti auton kimpussa, nimittäin automaatin asennus.
Asia on pyörinyt mielessä aivan alusta asti, mutta nyt vasta vauhtipyörän antauduttua homma pääsee kunnolla vauhtiin.

Hommasin jo loppukesästä Suomesta lähtiessä R. Aaltosen mainiolta purkaamolta vaihdekepin ja jarrupolkimen, sekä jäähdyttimen putkiston. Nyt alkuviikosta tuli Saksan keikka, piti hakea yksi auto. Siinäpä samalla sitten hain pari projektivaihteistoa, pilkkahintaan. (huom. Suomen hintatason huomioon ottaen) Kyllä niistä sai satasia pulittaa, muttei kuitenkaan mitään hurjia summia. Toinen oli kolariautosta, koppa oli vähän saanut siipeensä, toinen taas suoraan yksityiseltä, joka oli vaihtanut vikakoodien takia vaihteistonsa. Saksassa ehkä herkemmin vaihdetaan koko vaihteisto kerralla, koska takuukunnostettuja laatikoita saa 1400€:lla.
Tuossa sitten tämän päivän niitä auoin ja totesin sillä pienellä kokemuksella mitä minulle on ehtinyt kertymään, että oikein nättejä pelejä kumpikin. Yksityisen laatikossa oli kolmonen kyllä luistanut, mutta muut kitkapinnat olivat hyvässä kunnossa. Toisessa kaikki olivat nätin näköiset. Joten eiköhän noista ainakin yhden toimivan saa rakennettua. Venttiilipöytiin pitää tutustua lähemmin joku toinen päivä...

Mersulta kävin tilaamassa automaatin johtosarjat ja liittimet, katsotaan mitä sitten vielä puuttuu, kun alkaa asentelemaan.

Jos jollain on kokemusta tämän tapaisesta projektista, niin olisi mukava kuulla kommenttia.
Laitan vielä pari kuvaa osista, kokonaisista laatikoista en muistanut kuvia ottaa:
Kuva
Kuva
Kuva

Edit: linkit korjattu
Viimeksi muokannut timodeus, La 23.03.2019 01:39. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano vol. 2 (automaatin asennus)

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Sellainen kysymys automaattiasiantuntijoille, että nyt kun laatikot ovat atomeina, niin mitä kaikkia suosittelisitte sinne vaihdettavaksi. Ainakin nyt varmaan tiivisteet, että paineet pysyvät missä pitääkin, ne kun eivät paljoa maksa. Päittäislaakerit, kaikki, vai vain tietyt?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5223
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Uinut Viano vol. 2 (automaatin asennus)

Viesti Kirjoittaja S202 »

Vapaakytkimet, niitä on kaksi.
S124 300TE
S211 E500
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano vol. 2 (automaatin asennus)

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Seuraava asia, johon toivon jonkun heittävän mielipiteensä/tietonsa.
Toinen laatikko on 722.683 9/08 mallia, ilmiselvästi joskus ainakin avattu. Myyjä kertoi sillä ajetun 181 tkm.
Toinen taas 722.681 7/04, ollut piirturilla varustetussa sprinterissä. Kilometreistä ei tietoa.

Venttiililohkot ovat identtisillä varaosanumeroilla varustetut, enkä niistä nyt yhtäkkiä eroa löytänyt, mitä nyt uudemmassa on kannessa enemmän vahvikevaluja. Kunnostakaan ei silmämääräisesti paljoa pysty eroa löytämään, mutta yksi, mihin olen aikaisempienkin vaihteistojen kanssa kiinnittänyt huomiota, ovat kuulat venttiilikoneistossa. Vanhemman laatikon kuulat olivat kirkkaammat ja sileämmät, kuin uudemman. Lisäksi tuo peltilevy, joka on lohkojen välissä, on kahdesta kohdasta vähän erilainen. Uudemmassa on yksi reikä isompi ja siinä missä vanhassa on pieni reikä, uudessa on oikein kunnon leveä aukko. Eli jotain virtausta on nostettu uudemmassa.

Kysymykseni siis on, onko mielipiteitä, kumpaa kannattaisi käyttää pohjana, uutta vai vanhaa?
Kuva
Viimeksi muokannut timodeus, La 23.03.2019 01:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano vol. 2 (automaatin asennus)

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Aina paljastuu uusia juttuja, kun tarkemmin tarkastelee osia. K1 kytkin on vanhemmassa vaihteistossa 10 levyinen, uudemmassa 12 levyinen. Vanhemmassa ei ole juurikaan kulumisen merkkejä, uudemmassa niitä on selvästi enemmän.
Kuva
Viimeksi muokannut timodeus, La 23.03.2019 01:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano vol. 2 (automaatin asennus)

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Siitä tämä näpertely on mielenkiintoista (silloin kun sitä ehtii harrastaa, viime kerrasta lähes 3 vko:a...) että aina oppii jotain uutta. Tänään olen vihdoin ehtinyt vähän vertailla noita osia, joita on kertynyt 722.681 .682 ja .683 laatikoista. Viimeksi mainittua on toimitettu tehokkaampien koneiden kanssa, siksi kytkinlevyjä on vähän enemmän. Sitä siis käytän pohjana tässä projektissa ja keräilen parhaat osat noista muista siihen.
Uusia osia ei paljoa tarvitse käyttää, tiivisteet tietenkin ja vapaakytkimet. Yhdessä laatikossa vapaakytkimet olivatkin aika heikossa hapessa, kun akselin otti pois, niin helyt tippuivat pöydälle.

Johtosarjat tosiaan tilasin mersulta, luulin että pääsen kolvailemaan, mutta ne olivatkin ihan bolt on. Liittimet kaikki valmiina, ei muuta kuin löi paikoilleen. Maksoivatkin yhdessä alle 80€. Kuvasta puuttuu vaihdekepin johtosarja.
Kuva

Nyt ne ovat paikoillaan, samoin kuin vaihdekeppi ja tomaatin jarrupoljin. Polkimen vaihto olikin uskomattoman työläs toimenpide, kun ei tahtonut millään sopia kädet, saatikka työkalut oikeisiin paikkoihin. Lisäksi polkimen palautusjousi oli aika jäykkä, kun ottaa huomioon työasennon pää alaspäin kuskin jalkatilassa.
Kun piuhat olivat paikoillaan, niin en malttanut olla kytkemättä staria autoon ja koodata vähän. Koodasin ecun ja mittariston, mutta siltikään mittaristoon ei tullut vaihteen asennon ilmoittajaa. Eikä keppi liikkunut, vaikka painoi jarrupoljinta. Mutta ei hätä niin suuri, etteikö hyvin nukuttu yö voisi sitä ratkaista. Seuraavana aamuna herätessä oli kirkkaana mielessä, että tietenkin virtalukkokin pitää koodata. Sen kun tein, niin pelas niin kuin pitikin, kirjaimet ilmesty näyttöön ja keppillä pääsi "kuivaharjoittelemaan".

Lopuksi vielä arvoitus, kumpi alla näkyvistä osista on kolariautosta :?:
Kuva
Viimeksi muokannut timodeus, La 23.03.2019 01:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Uinut Viano vol. 2 (automaatin asennus)

Viesti Kirjoittaja johani »

Vasemmalla takarivistössä peltiä joikelilla (mutkalla) :D
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Uinut Viano vol. 2 (automaatin asennus)

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

timodeus kirjoitti:Siitä tämä näpertely on mielenkiintoista (silloin kun sitä ehtii harrastaa, viime kerrasta lähes 3 vko:a...) että aina oppii jotain uutta. Tänään olen vihdoin ehtinyt vähän vertailla noita osia, joita on kertynyt 722.681 .682 ja .683 laatikoista. Viimeksi mainittua on toimitettu tehokkaampien koneiden kanssa, siksi kytkinlevyjä on vähän enemmän. Sitä siis käytän pohjana tässä projektissa ja keräilen parhaat osat noista muista siihen.
Uusia osia ei paljoa tarvitse käyttää, tiivisteet tietenkin ja vapaakytkimet. Yhdessä laatikossa vapaakytkimet olivatkin aika heikossa hapessa, kun akselin otti pois, niin helyt tippuivat pöydälle.

Johtosarjat tosiaan tilasin mersulta, luulin että pääsen kolvailemaan, mutta ne olivatkin ihan bolt on. Liittimet kaikki valmiina, ei muuta kuin löi paikoilleen. Maksoivatkin yhdessä alle 80€. Kuvasta puuttuu vaihdekepin johtosarja.
[ https://dl.dropboxusercontent.com/u/74308661/Viano/IMG_6151.jpg ]

Nyt ne ovat paikoillaan, samoin kuin vaihdekeppi ja tomaatin jarrupoljin. Polkimen vaihto olikin uskomattoman työläs toimenpide, kun ei tahtonut millään sopia kädet, saatikka työkalut oikeisiin paikkoihin. Lisäksi polkimen palautusjousi oli aika jäykkä, kun ottaa huomioon työasennon pää alaspäin kuskin jalkatilassa.
Kun piuhat olivat paikoillaan, niin en malttanut olla kytkemättä staria autoon ja koodata vähän. Koodasin ecun ja mittariston, mutta siltikään mittaristoon ei tullut vaihteen asennon ilmoittajaa. Eikä keppi liikkunut, vaikka painoi jarrupoljinta. Mutta ei hätä niin suuri, etteikö hyvin nukuttu yö voisi sitä ratkaista. Seuraavana aamuna herätessä oli kirkkaana mielessä, että tietenkin virtalukkokin pitää koodata. Sen kun tein, niin pelas niin kuin pitikin, kirjaimet ilmesty näyttöön ja keppillä pääsi "kuivaharjoittelemaan".

Lopuksi vielä arvoitus, kumpi alla näkyvistä osista on kolariautosta :?:
[ https://dl.dropboxusercontent.com/u/74308661/Viano/IMG_6260.jpg ]
Hyvä että on jäännyt mieleen... :wink:

kannatta muistaa myös TCU (helpotta homaa samoin kuin välitys)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano vol. 2 (automaatin asennus)

Viesti Kirjoittaja timodeus »

johani kirjoitti:Vasemmalla takarivistössä peltiä joikelilla (mutkalla) :D
Väärin :P
Kuvakulma hämää, siinä peltiosassa on vain sen malliset reiät. Oikeanpuoleisessa on komeat pykällykset huom. laakeripinnassa. Neulalaakeri on ilmeisesti ollut kovempaa materiaalia kuin kaulus, johon se nojaa.
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano vol. 2 (automaatin asennus)

Viesti Kirjoittaja timodeus »

CDI203 kirjoitti:
Hyvä että on jäännyt mieleen... :wink:

kannatta muistaa myös TCU (helpotta homaa samoin kuin välitys) ]
Mitä tarkalleen ottaen tarkoitat? Toki varmaan TCU:lle pitää kertoa että missäs autossa nyt ollaan.

Mutta nyt ilmeni uusi ongelma, kun aloin vaihtamaan säriseviä etukajareita, niin kappas kun vänkärin puolen lasinnostimen katkaisijasta toimii kuskinpuoli, mutta päinvastoin ei. Lisäksi takaosaston sisävalot eivät toimi ovien aukaisusta. En tiedä minkä ruksin väärin, mutta joku koodaus on poskellaan...

Muuten vaihteisto on jo paikoillaan autossa, mutta venttiilipöydät osina pöydällä. Koitan niistä saada maanantain aikana kasattua yhden hyvin toimivan. Alkaa muuten vähitellen oppimaan miten laatikon saa pihassa paikoilleen ilman erikoisnostimia ja rikkomatta paikkoja. Mutta on se painava möntti turbiinin kanssa, ilman venttiilipöytää...
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: Uinut Viano vol. 2 (automaatin asennus)

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

niin siis perävälitys pitää olla "samaa paria" vaihteiston ohjaimen kanssa.
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano vol. 2 (automaatin asennus)

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Pitää tuo TCU sitten vielä tarkistaa.
En tiedä mikä oli sotkenut virtalukon, mutta aika lailla sai ohjelmoida uusiks, että alkoi kaikki Vianon "herkut" toimimaan.
Sitten vielä ESP valitti, että koodaukset ovat ristiriidassa ja sain aikani ihmetellä, ennenkuin pääsin sinne sisälle ja muuttamaan mekaanisen vaihteiston automaatiksi. Nyt siis lähes kaikki pitäis olla valmista, mutta käyntiin ei lähtenyt, kun valitti kampiakselin asentotunnistimen singnaalin olevan liian korkea. Pitää huomenna tutkia sitä, ei siinä ennen ole mitään vikaa ollut.

Vaihteiston jäähdyttimeksi valitsin glykolivapaan mallin:
Kuva
Viimeksi muokannut timodeus, La 23.03.2019 01:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano vol. 2 (automaatin asennus)

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Käynnistymättömyyden syy selvisi. Kampiakselin asentotunnistin ei saanut kunnollista signaalia, koska vauhtipyörän kehä oli pituussuunnassa hiukan väärässä kohdassa. Tämä taas johtui siitä, että kampiakselin ja vauhtipyörän väliin olisi pitänyt laittaa sellainen levy. EPC:n mukaan levyä ei kuitenkaan tähän kombinaatioon tule, sen tarkistin useampaan kertaan. Mutta kuitenkin se piti sinne laittaa, kunhan sain sellaisen. Vähän lisää pura/kokoa leikkiä, käy vaihteiston irroittaminen ja kiinnittäminen tutuksi.
Kuva
No sen lisäämisen jälkeen lähti hyvin käyntiin ja kun lainasin toisesta autosta kardaanin etupätkän, niin pääsi koeajolle.

Sitten seuraavaan ongelmaan. Ilmeisesti EGS:n koodaus on edelleen väärä, koska vaihtaa 1-2 tosi nopeasti alhaisilla kierroksilla ja sitten menee vikatilaan aina neloselle vaihtaessa. Välillä myös kolmoselle, mutta useimmiten neloselle. Vikakoodi on "pyörimisnopeus ei uskottava, väärä koodaus tai 4 luistaa"
Koodaus tuossa TCU:ssa oli SECC, mulla tuossa toisessa autossa on NV21, mutta sellaista ei tämän yksikön valikoista edes löydy. Toinen auto on 2003 mallia, nämä osat taas tässä autossa ovat 2010 mallista, joten senkin takia voi olla eri vaihtoehdot.
Tietääkö kukaan, mistä voisi löytää tietoa, mitä nuo kirjaikoodit merkitsevät, että voisi valita oikean koodauksen?
Lisäksi ESP valittaa, että CAN-sähke EGS:ltä on virheellinen, mikä ilmeisesti juuri viittaa koodausristiriitaan.
Viimeksi muokannut timodeus, La 23.03.2019 01:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: Uinut Viano vol. 2 (automaatin asennus)

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

timodeus kirjoitti: Sitten seuraavaan ongelmaan. Ilmeisesti EGS:n koodaus on edelleen väärä, koska vaihtaa 1-2 tosi nopeasti alhaisilla kierroksilla ja sitten menee vikatilaan aina neloselle vaihtaessa. Välillä myös kolmoselle, mutta useimmiten neloselle. Vikakoodi on "pyörimisnopeus ei uskottava, väärä koodaus tai 4 luistaa"

Koodaus tuossa TCU:ssa oli SECC, mulla tuossa toisessa autossa on NV21, mutta sellaista ei tämän yksikön valikoista edes löydy. Toinen auto on 2003 mallia, nämä osat taas tässä autossa ovat 2010 mallista, joten senkin takia voi olla eri vaihtoehdot.
Tietääkö kukaan, mistä voisi löytää tietoa, mitä nuo kirjaikoodit merkitsevät, että voisi valita oikean koodauksen?
Lisäksi ESP valittaa, että CAN-sähke EGS:ltä on virheellinen, mikä ilmeisesti juuri viittaa koodausristiriitaan.
Välitys on väärä

SECC on osin välityksen koodausta/auton varustusta/tyyppiä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano vol. 2 (automaatin asennus)

Viesti Kirjoittaja timodeus »

CDI203 kirjoitti:
Välitys on väärä

SECC on osin välityksen koodausta/auton varustusta/tyyppiä
Joo niin on, mutta pitääkö mun kokeilla ne kaikki varmaan 35 eri koodausta läpi, että löytyy se oikea välitys?
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano vol. 2 (automaatin asennus)

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Hmm, olin katsonut pikkuisen väärin, koodausvaihtoehtoja olikin n. 900... Nyt kun auto odottaa kardaania pajalta, niin olis aikaa laittaa oikea koodaus sisään, mutta koeajolle ei siis pääse...
Eli jos jollakin sattuis olemaan vm. 2008 tai uudempi automaatti Vito tai Viano, niin auttais tosi paljon, jos viitsisit katsoa mikä koodaus sulla on EGS-yksikössä! Löytäis ainakin oikean suunnan.
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:21. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano vol. 2 (automaatin asennus)

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Eetyzk kirjoitti:
timodeus kirjoitti:Johtosarjat tosiaan tilasin mersulta, luulin että pääsen kolvailemaan, mutta ne olivatkin ihan bolt on. Liittimet kaikki valmiina, ei muuta kuin löi paikoilleen. Maksoivatkin yhdessä alle 80€. Kuvasta puuttuu vaihdekepin johtosarja.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/74308661/Viano/IMG_6151.jpg
Moi!
Mistä tilasit tuon laatikon vaihdelaatikon pistokkeen+johtosarjan. Oisko sulla varaosanumeroo heittää? Kuinka pitkän matkaa siinä oli johtoja mukana? Kun itte noita mettästelly aina käytettynä. :crazy:
Tilasin sen täältä paikalliselta "veholta". Tais olla 6395408235. Siinä on juuri oikean pituiset johdot mukana Vitoon/Vianoon. Toki eri malleihin on eri varaosanumerot. Kannattaa tarkistaa aina EPC:stä.
timodeus
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 143
Liittynyt: Ti 31.05.2005 17:21
Paikkakunta: Pilar de la Horadada, Espanja

Re: Uinut Viano vol. 2 (automaatin asennus)

Viesti Kirjoittaja timodeus »

Tämä ketju on näemmä jäänyt kesken. Liika kiire tms. tietenkin.
Auto alkoi lopulta toimimaan, kun vaihdoin siihen oikealla välityksellä olevan perän. Ja toimikin ihan hienosti siihen asti, kunnes tuli ikä autolle täyteen. Täältä lisätietoa: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 8#p1258738" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin