ruostekohtien paikkaus

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
fantac
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 28.07.2011 16:55
Paikkakunta: helsinki/varkaus

ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja fantac »

eli tuli tossa vaihdossa tollanen 202 cdi mese jolla ajettu vain 160tkm. mutta ruostetta on ovissa, kontossa. kaarissa ja vähän siellä täällä. mutta pohja näytti oiken nätiltä. Elikkä olen netistä katellut vähän ohjeita ruostekohtien korjaukseen mutta en tiedä uskallanko edes kokeilla korjata, onko jotain vinkkejä amatööriölle joka ei ole maalannut muutakuin mopoja, mistä kannataa maalit ja tarvikkeet hankkia-, tai onko foorumilla ketään edullista ruostefiksaajaa?
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Ruostekohdat kannattaa puhaltaa hiekalla puhtaaksi ja pistää 2k epoksi pohjamaali siihen päälle, sen jälkeen pinnan tasaaminen kitillä, siihen sitten vaikka jonkun näköinen hiontapohjamaali päälle ennen pintaväriä, maaleja ja tarvikkeita kannattaa kysyä vaikka paikallisesta automaalaamosta. :wink:
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Kannattaa kysyä samalla hintaa pelkälle maalaukselle. Pelkkä pinnan vetohan ei paljoa maksa ammattimaalarillakaan, kun tekee itse pohjat valmiiksi ja saa maalipinnan ilman pölyä, kärpäsiä, valumia jne. :D
Kuva ruosteista myös helpottaisi arviointia, tuo hiekkapuhallus ei ole läheskään aina välttämätöntä, jos nyt jostain pienestä pintakupasta puhutaan.
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
Avatar
Ilmaister
Mersumies
Mersumies
Viestit: 588
Liittynyt: Su 14.08.2011 22:56
Paikkakunta: Turku

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja Ilmaister »

Hiekkapuhallushan on oikeastaan ainoa keino millä sen ruosteen saa oikeasti pois. Liikkeeseen ku viet ruostefiksattavaks niin vuoden päästä tulee kukka läpi.
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Joo ite tekemällä ja hipostelemalla saa varmasti paremman kuin monissa liikkeissä, jossa heitetään kitti ja maali ruostekohdan päälle, ne hyvin tehdyt pohjatyöthän on kuitenkin tärkein osa maalausta. Jos autosi on hopea metallic väri mikä on aika yleinen mersuissa (et kertonut autosi väriä alussa). Niin kannattaa ottaa huomioon se, että hopean paikkamaalaus epäonnistuu erittäin helposti ja olisi suositeltavaa maalata koko paneeli kerrallaan eikä vain esim. pyörän kaarta tai vilkun ympärystä. Yleensä aina hopeissa autoissa paikkaukset näkyy tosi helposti ja on siten törkeän näköiset. Nimim. pari hopeaa maalailtua mersua omistanut :D mutta jos autosi on vaikka punainen niin homma on jo huomattavasti helpompi, mikäli väri ei ole tosi haalistunut, sillon värikoodit eivät täsmää.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ilmaister kirjoitti:Hiekkapuhallushan on oikeastaan ainoa keino millä sen ruosteen saa oikeasti pois. Liikkeeseen ku viet ruostefiksattavaks niin vuoden päästä tulee kukka läpi.
Fosforihapolla saa huokosista vielä paremmin ruosteen pois, ei tarvi puhaltaa niin kauaa kun puhaltaa vaan enimmät pois ja sitten sivelee pensselillä happoa ja odottelee ja huuhtelee pois.

Toisaalta taas jos ruostehommista ei ole kokemusta, niin käy helposti niin että kun sitä ruostetta alkaa sitten poistamaan niin jäljelle ei jääkkään paljo mitään. Auton pelti kun on niin ohutta niin ei siinä paljoa tarvi sellasta syvempää ruostetta olla kun siihen jo reikiä ilmestyy hiekkapuhalluksen jälkeen. Tosiaan isto95 ohjeilla menisin, KAIKKI ruoste pois, epoksi pohjalle, tarvittavat kittaukset ja hiontapohja ja sitten väri ja lakka pintaan. Pohjatyöt kun tekee huolella, niin lopputuloskin kestää. Etenkin tuon kaiken ruosteen poisto on tärkeää, ja sitten ne kaupan oranssinpunaiset happomaalit ja ties mitkä kannattaa jättää kauppaan ja pohjille oikea 2k epoksi, hiontamaaliksi käy hyvin spray tavara jos maalattavat paikat on pieniä ja pinnankin voi maalata automaalikaupan sekoittamalla sprayllä. Spraymaalithan on helppoja kun ei tarvi mitään ruiskujen pesuja sun muuta, sen kun nakkaa purkit käytön jälkeen roskiin mutta toisaalta oikealla maalilla ja ruiskulla maalaaminen on huomattavasti helpompaa, noi 1k sprayt valuu tosi herkästi ja kuivuminenkin kestää kauan.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
IiroS
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 227
Liittynyt: Ke 24.09.2014 19:22
Paikkakunta: Imatra/mikkeli

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja IiroS »

Jos spaylla mennään niin kannattaa sijoittaa lakkapurkkiin muutama euro enemmän ja ostaa sitä 2K spray lakkaa. Eli purkin pohjassa tappi joka painetaan sisään ja sitten sekoitetaan. Tulee huomattavasti kiiltävämpi lopputulos kuin 1K lakalla ja kestää paljon enemmän kulutusta eikä haalistu muutaman vuoden jälkeenkään. Kannattaa myös mielellään etsiä sellainen automaalikauppa joka sekoittaa siulle liuotin ohenteiset maalit, niin onnistuu maalaus kotioloissa helpommin, kun maali ei ole niin ohutta ja kuivaa myös helpommin. Se nyky lakipykälien mukainen vesiohenteinen automaali on kyllä niin v*ttumaista tavaraa jos ei pääse maalauskoppiin maalaamoon maalaamaan, kun se vaatii n.+30 c lämpötilän kuivaakseen kunnolla. Toki kuumailmapuhaltimella voi vähän auttaa siinä vesiohenteisen maalin kuivamisessa, mutta parin kerran kokeilun jälkeen oon päättänyt jättää kaikki vesiohenteiset maalit sinne kaupan hyllylle.
S203 200CDI -04 Käyttis
w123 300d rojekti -82 OM606
C126 560 SEC -> ls twin turbo?
ex w208 230 kompressor -00
ex w202 220d -97
W210 300TDT- puretaan
W123 1gen vm. -76 200d puretaan, kysy osia!
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 762
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja Nippe »

sonikki kirjoitti:Kannattaa kysyä samalla hintaa pelkälle maalaukselle. Pelkkä pinnan vetohan ei paljoa maksa ammattimaalarillakaan, kun tekee itse pohjat valmiiksi ja saa maalipinnan ilman pölyä, kärpäsiä, valumia jne. :D
Kuva ruosteista myös helpottaisi arviointia, tuo hiekkapuhallus ei ole läheskään aina välttämätöntä, jos nyt jostain pienestä pintakupasta puhutaan.
Tässä kannattaa huomioida se että läheskään kaikki maalarit eivät maalaa valmiille pohjille. Toisinsanoen haluavat tehdä pohjat itse, paskoille pohjille kun ei hyvää pintaa saa ja se on taas maalarille huonoa mainosta.

Katso se pohja myös tarkkaan, nosta matot ylös ja kurkkaa alle. Varsinkin ne vedenpoistoreiät alkavat helposti leviämään, saattaa näyttää vielä hyvältä kun pikaisesti vilkaisee nimim. kokemusta on. Samoin kannattaa mahdollisten helmamuovien alle kurkata, sielläkin saattaa muhia ylläri. Katso vaikka tuo mun sigun projektitopikki niin näet mitä tarkoitan. :lol:
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
CL203 C200K -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
Avatar
sonikki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2799
Liittynyt: Pe 19.03.2004 18:09
Paikkakunta: Katko

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja sonikki »

Nippe kirjoitti:Tässä kannattaa huomioida se että läheskään kaikki maalarit eivät maalaa valmiille pohjille. Toisinsanoen haluavat tehdä pohjat itse, paskoille pohjille kun ei hyvää pintaa saa ja se on taas maalarille huonoa mainosta.
Niinhän sitä aina sanotaan, mutta vielä ei ole omalla kohdalla ainakaan yksikään maalari kieltäytynyt, kun on tehnyt alusta asti selväksi että ymmärtää olla syyttämättä maalaria jos itse lihvii paskat pohjat. Maalarin kannalta €/h suhde kuitenkin kohdillaan tuollaisessa pelkässä pintavärin/lakan hölväämisessä valmiille pinnalle :)
S212 E350 CDi -10
W639 116 CDi -11
W124 230 TIC/EFI -89
fantac
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 34
Liittynyt: To 28.07.2011 16:55
Paikkakunta: helsinki/varkaus

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja fantac »

juu laittelen kuvia tossa vkl ja väri on tosiaan aspen green metallic, onkohan miten vaikea maali
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Ilmaister kirjoitti:Hiekkapuhallushan on oikeastaan ainoa keino millä sen ruosteen saa oikeasti pois. Liikkeeseen ku viet ruostefiksattavaks niin vuoden päästä tulee kukka läpi.
Olen aivan samaa mieltä, sen verran tullut ruosteita korjattua pois että ei ole mitään oikotietä hiekkapuhalluksesta pois jos haluaa ruosteen "tapettua" kokonaan..
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja BHN »

S202 kirjoitti:
Fosforihapolla saa huokosista vielä paremmin ruosteen pois, ei tarvi puhaltaa niin kauaa kun puhaltaa vaan enimmät pois ja sitten sivelee pensselillä happoa ja odottelee ja huuhtelee pois.
Milläs sidosaineella fosforihapon saa pysymään pystypinnalla? Joo jotain geelejä on, mutta tuota annitrolia tuossa nyt olisi valmiina.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kyllä se siinä pysyy tarpeeksi kun ruostetta ei ole paljon ja paikka jossa tekee lämmin. Sitten kun(jos) kesä vielä tulee niin hyvä tehdä ulkoilman lämmössä. Sehän alkaa kuivuessaan muuttua tahmaiseksi kun vesi haihtuu. On siihen jotkut jotain sekoittaneetkin mutta kyllä se toimii ilmankin kun sivelee uutta ainetta pari kertaa vaikka tunnin välein. Huuhtelu kuumalla/kiehuvalla vedellä ja nopea kuivaus. Jos pintaan tulee fosfaattikerros, se jää tummaksi ja on hyvä niin, jos taas pintaan jää happoa niin se muuttuu kuivuttuaan valkoiseksi, se pitää varmaan saada pois.
S124 300TE
S211 E500
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja BHN »

Lainaan tätä threadia kun aihetta sivuaa.
Millä ruiskutatte maalia koteloihin hitsauksen jälkeen? Massaruiskulla jotkut suihkii, mutta jo kaksi massaruiskua mennyt käyttökelvottomaksi. Vähän aikaa maali lentää, sitten alkaa menemään tukkeeseen eikä auta edes letkun vaihto. Mikä ylipäätään on hyvä massaruisku? epäilen ettei näillä mene kotelosuoja-ainekaan...
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mun mielestä sinne ei kannata yrittääkkään maalia. Jos vaihdat kokonaisen osan, vaikkapa helmapellin, niin kannattaa maalata uus helma ja toinen osapuoli ensin, sen jälkeen hio hitsattavista kohdista maalin pois. Hitsauksen jälkeen voi koittaa pensselillä tökkiä maalia peltien väliin hitsattuihin kohtiin, monesti tuo onnistuu hyvinkin. Sitten kotelosuoja-aine perään. Sitten kun on kyse jostain paikkalapun hitsaamisesta jonkun kotelon kylkeen, niin sinnehän jää sisäpuolelle palanutta maalia ym paskaa ja se maali sen päällä ei oikein hyödytä mitään. Pahimmassa tapauksessa ylimääräinen maali vaan valuu jonnekkin alareunaan ja muodostaa sellaisen paksun kerroksen jonne pääsee mahdollisesti kosteutta alle. Se kotelosuoja kuitenkin toimii erinomaisesti sielä kotelossa johon ei pääse kuin mahdollisesti ilmankosteuden mukana joskus tiivistymään pari tippaa. Toki mun pitää itsekin koittaa maalata kaks paikkaa kotelosuojaruiskulla, mutta noi on sellaiset puoliksi avonaiset paikat ja oon ne putsannut ruosteesta puhtaaksi. Noi saa suurimmaksi osaksi ruiskulla ohuella sumulla maalattua mutta syvimpään paikkaan ei maali mene joten on koitettava sitä kotelosuojaruiskua. Sitä motonetin halvempaa testasin jo ja kyllä sillä sai maalattua. Laitathan sitten epoksia jos laitat niin on jotain hyötyäkin.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Zac
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: Su 19.10.2014 21:41
Paikkakunta: Lempäälä

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja Zac »

Onko tietoa mitä pellinvahvuutta vanhempien (60-70 lukuisten) mersujen pohjapalkit ja kotelot ovat olleet? Oma projekti on siinä vaiheessa että pitäisi pian vääntää sinne uusia paloja.
Tarjolla olisi 0.7mm ja 1.0mm peltiä. Jälkimmäinen toki jo parempaa, mutta vaatii myös jo kunnon kanttikonetta jos haluaa siistit kantit.

Sellainen kommentti tuohon hiekkapuhallukseen että samaa mieltä siitä että ainoa tapa (pl. ehkä fosforihappo) saada ne ruosteenalut pois sieltä uuden maalin alta... Läpi tulevat.
Mutta jos kyseessä on pisteruosteet, pystyy nuo puhaltamaan ihan hyvin vaikka Bilteman hiekkapuhalluslaitteella (kymppejä) joka toimii ihan mopomallin kompuroillakin (n. satasen uutena)

Jos on pintaruostetta esim. pohjassa joita ei saa tai voi puhaltaa, niin Noverox on kaiketi yksi harvoja pohjamaaleja joita pystyy vetämään sellaiseen puhdistettuun (mutta ei täysin ruosteettomaan) peltiin,
sen pitäisi kemiallisesti pysäyttää uusi ruoste. Tälläinen tulee kyseeseen jossain poikkeustapauksissa, pääsääntöisesti pellit olisi hyvä puhaltaa pohjastakin. Enkä tiedä miten Noverox ja 2K epoksi esim. reagoivat toisiinsa?
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Zac kirjoitti:Onko tietoa mitä pellinvahvuutta vanhempien (60-70 lukuisten) mersujen pohjapalkit ja kotelot ovat olleet? Oma projekti on siinä vaiheessa että pitäisi pian vääntää sinne uusia paloja.
Tarjolla olisi 0.7mm ja 1.0mm peltiä. Jälkimmäinen toki jo parempaa, mutta vaatii myös jo kunnon kanttikonetta jos haluaa siistit kantit.

Sellainen kommentti tuohon hiekkapuhallukseen että samaa mieltä siitä että ainoa tapa (pl. ehkä fosforihappo) saada ne ruosteenalut pois sieltä uuden maalin alta... Läpi tulevat.
Mutta jos kyseessä on pisteruosteet, pystyy nuo puhaltamaan ihan hyvin vaikka Bilteman hiekkapuhalluslaitteella (kymppejä) joka toimii ihan mopomallin kompuroillakin (n. satasen uutena)

Jos on pintaruostetta esim. pohjassa joita ei saa tai voi puhaltaa, niin Noverox on kaiketi yksi harvoja pohjamaaleja joita pystyy vetämään sellaiseen puhdistettuun (mutta ei täysin ruosteettomaan) peltiin,
sen pitäisi kemiallisesti pysäyttää uusi ruoste. Tälläinen tulee kyseeseen jossain poikkeustapauksissa, pääsääntöisesti pellit olisi hyvä puhaltaa pohjastakin. Enkä tiedä miten Noverox ja 2K epoksi esim. reagoivat toisiinsa?

Kokeilin 202 ovista lintassa ruosteen hidastusta: Neekerintukalla pelti kirkkaaksi ja novorox käsittely päälle ja kilikalilla maalit pintaan ja lakka. Ruostu puolen vuoden päästä eli se siitä.

Näihin 202 korisiin saa vielä ruosteettomia ovia kuten ostin koko kierroksen c36:sta varten mutta sehän meni lunariin sitten. Niitä ovia on hopeisena vielä kuskinpuoli ja hantin takaovi jäljellä ja kumma kyllä 150eur on liian suolanen hinta ruostetttomalle ovelle suomessa. Tosin myyn ne ensimmäiselle joka 150 maksaa kipaleelta. Sisustan saa kaikista ovista eka oven ostaja kaupan päälle. Toisen oven ostaja saa avantgarde puolikromikahvat ja viimeisen oven ostajalle avantgarde/sport kromikylkilistat mukaan... ovissa sähkölasit.

Noo, hinkkaa ovea illan, maalaa pohjat hioo maalaa hioo maalaa hioo maalaa lakkailee ja ruostuu puolen vuoden päästä uudestaan :D Se on halpaa :D
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
maximum
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 55
Liittynyt: To 26.02.2009 18:16

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja maximum »

Tuli 1,5mm pellistä väännettyä W115:sen pohjaan uutta palkkia joku aika tovin.
" onclick="window.open(this.href);return false;
W115 220 -70
S204 200cdi -08

ex.W639 115cdi-08
ex:S211 270cdi -03
ex:W210 290tdt-98
ex:W202 250tdt-98
ex:W123 230TE-82
ex:W123 220D-77
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja S202 »

0,7 pelti on jo todella ohutta, sitä ei kärsi mennä hiomaan yhtään. Tarvikepeltiosat on jotain 0,8-0,9 väliltä ja yhtään ohuemmaksi ei saa mennä. Suurimmaksi osaksi varmaan millisestä tehty, mutta eturunkoaisoissa nyt ainakin on paksumpaa. Sielä täälä varmaan 1,5 milliä tai jopa kahta. Laita vaan minimissään sitä millistä niin helpompi hitsatakin.
S124 300TE
S211 E500
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja BHN »

S202 kirjoitti:Kyllä se siinä pysyy tarpeeksi kun ruostetta ei ole paljon ja paikka jossa tekee lämmin. Sitten kun(jos) kesä vielä tulee niin hyvä tehdä ulkoilman lämmössä. Sehän alkaa kuivuessaan muuttua tahmaiseksi kun vesi haihtuu. On siihen jotkut jotain sekoittaneetkin mutta kyllä se toimii ilmankin kun sivelee uutta ainetta pari kertaa vaikka tunnin välein. Huuhtelu kuumalla/kiehuvalla vedellä ja nopea kuivaus. Jos pintaan tulee fosfaattikerros, se jää tummaksi ja on hyvä niin, jos taas pintaan jää happoa niin se muuttuu kuivuttuaan valkoiseksi, se pitää varmaan saada pois.
Onko tästä kokemusperäistä varmaa tietoa pitääkö fosforihappo huuhdella vedellä pois? IKH:sta saa 85% fosoforihappoa jossa lukee ei tarvi huuhdella.
Kaksi koulukuntaa tuntuu olevan huuhtelijat ja ei tarvitse huuhdella... Toki maalattava alue puhdistetaan tinnerillä.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tuon kun tietäis. Liuottimilla ei ole vaikutusta happoihin tai niiden jäämiin. Pitäis kokeilla joskus sellaista kärcherin pientä höyrypuhdistinta että vetääkö heti ruosteeseen jos sillä suihkuttelis lopuksi.
S124 300TE
S211 E500
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja AK47 »

S202 kirjoitti:Tuon kun tietäis. Liuottimilla ei ole vaikutusta happoihin tai niiden jäämiin. Pitäis kokeilla joskus sellaista kärcherin pientä höyrypuhdistinta että vetääkö heti ruosteeseen jos sillä suihkuttelis lopuksi.
Musta teräs alkaa heti ruostua ilmakehässä kun siitä on se pinnassa oleva ruoste hiottu. Siis heti - yhdessä sekunnissa se alkaa mutta toki ei näe silmällä. Mutta niin se tekee autotehtaassakin. Siellä tosin lienee kosteus vähennetty minimiin maalausprosessissa ja myös altistusaika ilmankosteudelle ja vedelle ylipäätään vaikka maalissa vesi onkin liuottimena.

Parasta tapaa tehdä ei ole kukaan luotettavasti ainakaan minulle kertonut. Periaatteessa pintakäsittelystä löytyy tutkittua materiaalia, mutta se oletuksena on tehdasuuteen teräslevyyn tutkittua tietoa ja ei automaaleille vaan teräsrakennemaaleille. Toisaalta jos tekisi ruostumista hyvin estävän teräsrakennemaalauksen ja väsäisi siihen päälle automaalin niin ehkä se sopisi hyvin teeseitse harrastajalle.

Autotehtaan tarkoitushan ei ole tehdä ikuista maalausta. Vaan myynnin maksimointi ja rahankeräysmaalaus, Jonkinlaisena KOMPROMISSINA. Liian paska karkoittaa maksavat asiakkaat ja liian hyvä vähentää volyymia.

No, jäsen RAM maalaili muistaakseni dematur tjsp teräsrakennemaalilla ässän ja siinä ei ole pahasti kuppa muutaman talven jälkeen iskenyt niiltäosin kun homma meni nätisti. Muistaakseni muutama kohta oli haasteellisempi tai prosessissa tuli oikaistua tai jotain vastaavaa ja se kuulemma sitten näkyi juuri niissä kohdissa.

Mutta mukava aihehan se on tämä. Kilikalipullosta aina extreme menetelmiin mitä voikaan keksiä.

Moni vaan kertoo että maalattiin niin ja näin ja ei ruostunut, hyvä tuli - MUTTA myi auton pois puolen vuoden päästä tai vuoden päästä eli ei mitään tietoa kukkiko seuraavana talvena.

Sitä olen ihmetellyt kun lasikuulapuhalsin 3-4 vuotta sitten tenavan runkoaisan päihin tulevan putken niin työpaikan pukukaapissa se on ollut mitään sille tekemättä ja ei ole ruostunut WTF? Täytyypä käydä kurkkaamassa vieläkö se on säästynyt ruosteelta...
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Ei rauta ruostu jos ilmankosteus pysyy tarpeeksi alhaisena. Alumiini alkaa hapettua heti, mutta pysyy silti hyvänä. Autoissa on se ongelma kun ne tehtiin kirkkaasta pellistä johon ei maali tartu niin hyvin, ja lisäksi upotusmaalaus liukuhihnalla on varmasti haasteellinen.
S124 300TE
S211 E500
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja BHN »

Lasikuulapuhallettu ei ruostu sisätiloissa kuten hiekkapuhallettu
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja AK47 »

No, jos ilmankosteus on 0 niin ei tietenkään ruostu :D

30% tai yli ja kyllä ruostuu helposti. Monellako on autotallissa kosteus selvästi alempi? Mutta mikäs tossa lasikuulapuhaltamalla oiken on kun se näyttää ettei samalla tavalla ota ruostetta? Toki en koskenut osaan paljain käsin kun sehän saa tuhoja aikaan koska paljaan käden kosketuksessa on tavallaan laimeaa suolahappoa vastaava vaikutus.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

AK47 kirjoitti:No, jos ilmankosteus on 0 niin ei tietenkään ruostu :D

30% tai yli ja kyllä ruostuu helposti. Monellako on autotallissa kosteus selvästi alempi? Mutta mikäs tossa lasikuulapuhaltamalla oiken on kun se näyttää ettei samalla tavalla ota ruostetta? Toki en koskenut osaan paljain käsin kun sehän saa tuhoja aikaan koska paljaan käden kosketuksessa on tavallaan laimeaa suolahappoa vastaava vaikutus.
Rauta alkaa ruostumaan kun ilmankosteus on yli 60%. Paljain käsin ei kannata tosiaan kosketella, sormenjäljet näkyy ruosteena nopeasti.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joo, en oo mitannut meidän hallin ilmankosteutta mutta ei sielä rauta ruostu. Erilaisia rakenneteräksiä hyllyillä eikä niihin tule ruostetta 10 vuodenkaan aikana. Hiekkapuhallettu pinta on niin rosoinen eli siinä on tavallaan paljon mikroskooppisen pientä pinta-alaa joten ruostuu sen takia helposti. Toki maalikin tarttuu siihen sitten erinomaisesti. Ei se raudan maalaaminen ole mitään huippupuhtautta vaativaa, oon maalannut paljon kaikenlaista työn puolesta ja jotain on pielessä jos normaalin hiekkapuhalluksen ja rasvanpoiston jälkeen ei pinta kestä.
S124 300TE
S211 E500
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja BHN »

Zac kirjoitti: Jos on pintaruostetta esim. pohjassa joita ei saa tai voi puhaltaa, niin Noverox on kaiketi yksi harvoja pohjamaaleja joita pystyy vetämään sellaiseen puhdistettuun (mutta ei täysin ruosteettomaan) peltiin,
sen pitäisi kemiallisesti pysäyttää uusi ruoste. Tälläinen tulee kyseeseen jossain poikkeustapauksissa, pääsääntöisesti pellit olisi hyvä puhaltaa pohjastakin. Enkä tiedä miten Noverox ja 2K epoksi esim. reagoivat toisiinsa?
Noveroxista lukenut, että ei toimi. Sen sijaan por-15 on kuulema toiminut pienen ruosteen päälle maalatessa. Sen "metal ready" pohjuste on jotain fosforihappoa muistaakseni. Overdrivellä juttua. En tiedä miten kestää pakkelia, epoksia, pu maaleja jne...

Kaivoin 107 helmasta 30mm milliä pakkelia, kun luulin että siellä alla oli reikä. Alla olikin aivan terve lommolla oleva kirkas pelti. Pakkeli oli tiukassa eikä lohkeilua , saattoi olla kymmeniä vuosia vanha pakkelointi.. Kovasti vaan pelotellaan, että pakkelin alla pelti ruostuu ja paksut pakkelikerrokset lohkeilee. Ei ainakaan tässä tapauksessa.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Se vähän riippuu. Hyvällä tuurilla se pakkeli pysyy vuosikymmenet ja huonolla tuurilla ei. Ruosteen päälle maalattavan maalin päälle tuskin kannattaa enää mitään yrittääkään. Näissä vanhemmissa esim. 123 tuo pohjamaali on melko huonoa. Se on pirun kovaa, mutta lohkeaa heti jos pelti vääntyy sekä kestää huonosti kosteutta. Lisäksi kun se on kiiltävälle pellille maalattu upottamalla niin tartunta ei ole lähimainkaan sellainen kuin puhalletulle karhealle pinnalle maalattu nykyaikainen epoksi. Joskus miettinyt että miten olis korit kestäneet jos upotusmaalauksen jälkeen pohja olis puhallettu ja maalattu ruiskulla, ja saumojen tiivistyksen jälkeen vielä PU-pintamaalilla.
S124 300TE
S211 E500
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja BHN »

BHN kirjoitti: Onko tästä kokemusperäistä varmaa tietoa pitääkö fosforihappo huuhdella vedellä pois? IKH:sta saa 85% fosoforihappoa jossa lukee ei tarvi huuhdella.
Kaksi koulukuntaa tuntuu olevan huuhtelijat ja ei tarvitse huuhdella... Toki maalattava alue puhdistetaan tinnerillä.
Valmistajan / valmistuttajan kanta tähän 85% viima fosforihappoon on, että ei pidä huuhdella. Huolellinen kuivaus.
Vastaa Viestiin