ruostekohtien paikkaus

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja BHN »

107aan pitäisi vaihtaa pitkä rättikaton kotelon tiivistekouru. Saumaa vajaa 2m. Mitä jos en hitsaa koko matkalta vaan pistein ja suljen sauman lopuksi tinalla? Onko hyvä idea?
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja EVO X »

BHN kirjoitti:107aan pitäisi vaihtaa pitkä rättikaton kotelon tiivistekouru. Saumaa vajaa 2m. Mitä jos en hitsaa koko matkalta vaan pistein ja suljen sauman lopuksi tinalla? Onko hyvä idea?
Jos et pääse viimeistelemään tinauskohtaa molemmilta puolilta ja maalaamaan sitä niin ruostuu parissa vuodessa läpi kondensioveden takia. Jos molemmat puolet on hiottu/maalattu/ruostesuojattu niin sitten toimii. Itse en sitä paskaa kumminkaan käytä enää mihinkään vaan katkohitsatus saumat tiivistetään 2K koriliimalla mikä myös jäykistää saumaa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja S202 »

EVO X kirjoitti:
BHN kirjoitti:107aan pitäisi vaihtaa pitkä rättikaton kotelon tiivistekouru. Saumaa vajaa 2m. Mitä jos en hitsaa koko matkalta vaan pistein ja suljen sauman lopuksi tinalla? Onko hyvä idea?
Jos et pääse viimeistelemään tinauskohtaa molemmilta puolilta ja maalaamaan sitä niin ruostuu parissa vuodessa läpi kondensioveden takia. Jos molemmat puolet on hiottu/maalattu/ruostesuojattu niin sitten toimii. Itse en sitä paskaa kumminkaan käytä enää mihinkään vaan katkohitsatus saumat tiivistetään 2K koriliimalla mikä myös jäykistää saumaa.
Ei nyt sentään, se on se tinan pohjuste joka tekee kiusaa, jos tekee. Minkälainen toi tiivistekouru on?
S124 300TE
S211 E500
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja BHN »

en löutänyt kuvaa, mutta tuon kannen tiivistää
https://www.youtube.com/watch?v=H9AfSlUYw7E" onclick="window.open(this.href);return false;

Seuraava kysymykseni koskeekin juuri tuota pohjusteen pesua. Vaikka olen vedellä pessyt tinauksen jälkeen niin tuppaa ruostumaan! Pitäisikö pestä vedellä pohjuste ennen tinausta?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kokeileppas vahvasti emäksistä pesuainetta, esimerkiksi prestan nahan ja vinyylin puhdistusaine on sellaista. Lisäksi se on todella hyvää siihen puhdistamiseen.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Jenkkiharrasteesta joka maalattiin 2013, on tehty nyt molemmat etulokarin korjaukset uudelleen. Silloinkin lokarit puhallettiin vielä hitsauksien ja tinauksen jälkeen ja maalattiin epoksilla ennen pohjatöitä. Ainoastaan osa korjauksista jäi tukirakenteen alle piiloon ja jo 2015 toinen puoli läpi asti. Autolla kumminkin oli ajettu 1000km ja ollut pääasiassa tallissa ja näyttelyissä. Joka paikka oli ihan varmasti puhdas koko ajan. Seuraavana vuonna tuli toinen puoli läpi. Nyt molemmat on korjattu ja poistettiin tuet väliaikaisesti, että myös tausta saatiin varmasti viimeisteltyä. Ja ei, en käyttänyt tinaa. Sitten oliskin jossain vaiheessa aika ottaa molemmat takakaaret auki, kun sattumoisin siellä on kotelorakenteen sisällä tuo taustapuolen sauma. Toki nuokin kotelot holvattiin ML:llä niin hyvin kun sai, mutta pääsy on hankalaa, eikä varmasti koko alueelle saanut suojaa. Ne tinaukset, mitkä on suojattu ympäriinsä tai on vaan täytteenä on toimineet. Mutta joo, oli nyt syy pohjusteessa, tinassa tai missä tahansa, niin enää en tuon asian kanssa riskiä ota.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja BHN »

Hyviä kommentteja. Mistä ja mitä koriliimaa olette ostaneet?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja S202 »

EVO X kirjoitti:Jenkkiharrasteesta joka maalattiin 2013, on tehty nyt molemmat etulokarin korjaukset uudelleen. Silloinkin lokarit puhallettiin vielä hitsauksien ja tinauksen jälkeen ja maalattiin epoksilla ennen pohjatöitä. Ainoastaan osa korjauksista jäi tukirakenteen alle piiloon ja jo 2015 toinen puoli läpi asti. Autolla kumminkin oli ajettu 1000km ja ollut pääasiassa tallissa ja näyttelyissä. Joka paikka oli ihan varmasti puhdas koko ajan. Seuraavana vuonna tuli toinen puoli läpi. Nyt molemmat on korjattu ja poistettiin tuet väliaikaisesti, että myös tausta saatiin varmasti viimeisteltyä. Ja ei, en käyttänyt tinaa. Sitten oliskin jossain vaiheessa aika ottaa molemmat takakaaret auki, kun sattumoisin siellä on kotelorakenteen sisällä tuo taustapuolen sauma. Toki nuokin kotelot holvattiin ML:llä niin hyvin kun sai, mutta pääsy on hankalaa, eikä varmasti koko alueelle saanut suojaa. Ne tinaukset, mitkä on suojattu ympäriinsä tai on vaan täytteenä on toimineet. Mutta joo, oli nyt syy pohjusteessa, tinassa tai missä tahansa, niin enää en tuon asian kanssa riskiä ota.
Kyllä se tinauksessa se vika oli, ei se rauta läpiasti sisäpuolelta ilman jatkuvaa kosteutta ruostu pitemmälläkään aikavälillä. Sitten jos rakenteisiin pääsee vettä, etenkin suolaista niin eihän sitä kestä edes hyvä maali määränsä kauempaa. Korjasin joskus fiat traktorin koppia (joka on tehty samalla tavalla kuin auton kori) enkä kiinnittänyt mitään huomiota mihinkään välikköjen tai kotelojen maalaamisiin, eikä sitä ruostesuojattu mitenkään ja 4 vuotta nyt kestänyt ilman että ruostunut juuri nimeksikään. Kuitenkin kone pihalla ympäri vuoden ja ihan käytössä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Meillä on ollut Wurthin 2K koriliima. Mutta kannattaa ennemmin kiinnittää huomiota mitä minkäkin valmistajan puristin maksaa. Ne kun vaatii sen tuplapuristimen. Ainakin tuo Wurthin puristin on ihan järkyttävän kallis. Muistaakseni 3M:n puristin ja liima oli halvempia.. tai sitten ne oli vielä kalliimpia :lol:
No jokatapauksessa Würth nyt ainakin myy ja sitten nuo automaali tarvikkeita myyvät liikkeet.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: ruostekohtien paikkaus

Viesti Kirjoittaja BHN »

Tällainenkin on ilmestynyt markkinoille. Kokemuksia?
https://www.ikh.fi/fi/koritinan-korvaaj ... -tr-hk5010" onclick="window.open(this.href);return false;
Vastaa Viestiin