560SEL - Käyttöauton tarina

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 1990 560SEL - Käyttöauton tarina - Katsastettu

Viesti Kirjoittaja Hage »

karra kirjoitti:
Oletko Hage tutkinut tuota laatikoa että onko siinä unskin kuvailema systeemi. Ainakin omassa E420 sellainen kylmänä esiintyvä viive oli, vaikka laatikko oli vielä perinteinen neliportainen 722.3. Kait tuossa 500E:ssäkin se on, en ole vaan huomannut sitä.

Ei kai nyt isoon mersuun kesäksi nokialaisia, suosittelen jotain parempia renkaita :D
Tutkittu on, omassa on lootan kyljessä tälläinen mötikkä
Kuva

Kun taas siinä mallissa jossa on korotettu vaihtoväli pitäis olla tämmöinen isompi mötikkä
Kuva
Kuvat lainattu foorumilaisilta :wave:

Eli mitä tehdä? Mulle vinkattiin että lootan voisi käydä säädättämässä mutta
1: en tiedä kuka ammattitaitoinen osaisi semmoista tehdä
2: ongelma on vain kylmänä, loota vaihtaa kylmänä sekä kuumana todella pehmeästi etenkin nyt pesun jälkeen enkä tiedä onko tuossa lootassa jotain erillistä kylmä/kuuma vaihtoa? Jos on niin sittenhän kohta 1. on enää jäljellä.

Auttakee ihmisparkaa :cry:
:D
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina - Vaihdelaatikko...

Viesti Kirjoittaja simoks »

Samanmoinen pieni viive on 3-4 vaihdossa itelläkin kylmänä ensimmäinen vaihto.
W210 E320cdi
Avatar
Häksä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 576
Liittynyt: Su 27.03.2011 10:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina - Vaihdelaatikko...

Viesti Kirjoittaja Häksä »

Ohjekirjassakin lukee että kylmänä vaihtaa myöhemmin isommalle, eli 2-3 koska lähtee 2:lla liikkeelle. Näin siis 1992 W124 4-vaihteinen.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
TT Roadster quattro 225 ’00
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina - Vaihdelaatikko...

Viesti Kirjoittaja Hage »

Nojaa, tuolla 124:llä kun on lähdetty liikkeelle -30c niin ei sekään noin kovilla kierroksilla (2500rpm) vaihda vaan suurinpiirtein 2k viimeistään, joten en usko että tuossa se nostaisi normaalisti noin koville kierroksille.

Tänään vaihdoin uudet Championin pyyhkijät paikalleen mikä oli jo aikakin, vanhat pitivät semmoista nitinää etten kestänyt kuunnella :D Tänään illemmalla pistän kaverin ratin taakse ja menen itse takapenkille porsastelemaan ja kuuntelemaan mistä nuo natinat tulee. Balsamoinnin jälkeen hiljeni huomattavasti natinat mutta nyt taitaa olla vielä joko ovien alalistat tai itse ovipahvit syypäänä, takapahvit näyttävät olevan hieman irti paikaltaan :shock:

Tankkasin tankin täyteen kun varoitusvalo jäi jatkuvasti palamaan; 541km eli n. 14,3l/100km, ihan hyvä kulutus ottaen huomioon että on seka-ajossa tullut. Seuraava haaste on nähdä mitä kuluttaa Espoo-Ylöjärvi reissussa kun köröttelen vakkari päällä 89 mittarissa :)
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
wezze72
Mersumies
Mersumies
Viestit: 618
Liittynyt: Ti 18.10.2011 22:30
Paikkakunta: Kajaani

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina - Vaihdelaatikko...

Viesti Kirjoittaja wezze72 »

jossain oli joskus juttua tuosta ovipahvien nitinästä. kikka kolmosena oli neuvo vetää kangaserkkaria siihen ovipahvin alimpaan kanttiin joka nojaa kynnysmuoviin. omassani kaikki ovipahvit pitivät melkoista meteliä, joten päädyin tätä kokeilemaan.
ja kyllä vain, nitinät hävisivät käytännössä kokonaan.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w140 500SE + c124 300CE
exät:
w201 190E
w124 200E
s124 300TD
w124 260E Sportline
s123 300TD
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina - Vaihdelaatikko...

Viesti Kirjoittaja karra »

wezze72 kirjoitti:jossain oli joskus juttua tuosta ovipahvien nitinästä. kikka kolmosena oli neuvo vetää kangaserkkaria siihen ovipahvin alimpaan kanttiin joka nojaa kynnysmuoviin. omassani kaikki ovipahvit pitivät melkoista meteliä, joten päädyin tätä kokeilemaan.
ja kyllä vain, nitinät hävisivät käytännössä kokonaan.
Kyllä, kaapo-vainaan vinkki reilun kymmenen vuoden taka, ja toimii.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina - Vaihdelaatikko...

Viesti Kirjoittaja Hage »

Siellä ministerinpaikalla istuessani melkein unohtui kuunnella ne natinat kun keskityin enimmäkseen säätämään istuinosaa ja selkänojaa mieluisaksi sekä ohikiitäviin maisemiin :D
Se pahin natina kuuluu selväksi vasemman takaoven alareunasta, myös apparin ovi tuntuu natisevan. Täytyypä hankkia sitä velcroa (vai mitä se nyt oli) niin josko se sillä hiljenis. Pitäis vaan keksiä mistä sitä ostais :roll:

Mexicon sarjanumerot lähettelin Veholle mutta tehtaalla ei ole tuota koodia, täytyy käydä siellä Pitäjänmäessä tuon mankan kanssa ens viikolla.. Painelin muuten sen lukkoon männä viikolla, nyt vilkuttaa tekstiä WAIT, pitääkö tuossa kuinka kauan odotella että se avautuu vai heitänkö roskiin koko toosan?

Ilmastointiin tilattu kuivain & pumppuun tiivisteet, ens viikolla kasaus ja sen jälkeen ilmastoinnin täyttö :)
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina - Vaihdelaatikko...

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hage kirjoitti:
Mexicon sarjanumerot lähettelin Veholle mutta tehtaalla ei ole tuota koodia, täytyy käydä siellä Pitäjänmäessä tuon mankan kanssa ens viikolla.. Painelin muuten sen lukkoon männä viikolla, nyt vilkuttaa tekstiä WAIT, pitääkö tuossa kuinka kauan odotella että se avautuu vai heitänkö roskiin koko toosan?
Älä heitä roskiin vaan mulle :-). Ei vaan WAIT-tekstin kanssa pitää odottaa joko 15 minuuttia tai 24h radion virrat päällä, sitten pääset syöttämään koodia uudelleen. Riippuen mallista.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12592
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina - Vaihdelaatikko...

Viesti Kirjoittaja epk »

eiköhän siihen koodi löydy jollain laskurilla, tuuppaa sr nro tms yyvellä niin voin joku ilta toimittaa josko lähtis päälle.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina - Vaihdelaatikko...

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Hage kirjoitti:Siellä ministerinpaikalla istuessani melkein unohtui kuunnella ne natinat kun keskityin enimmäkseen säätämään istuinosaa ja selkänojaa mieluisaksi sekä ohikiitäviin maisemiin :D
Se pahin natina kuuluu selväksi vasemman takaoven alareunasta, myös apparin ovi tuntuu natisevan. Täytyypä hankkia sitä velcroa (vai mitä se nyt oli) niin josko se sillä hiljenis. Pitäis vaan keksiä mistä sitä ostais :roll:

Mexicon sarjanumerot lähettelin Veholle mutta tehtaalla ei ole tuota koodia, täytyy käydä siellä Pitäjänmäessä tuon mankan kanssa ens viikolla.. Painelin muuten sen lukkoon männä viikolla, nyt vilkuttaa tekstiä WAIT, pitääkö tuossa kuinka kauan odotella että se avautuu vai heitänkö roskiin koko toosan?

Ilmastointiin tilattu kuivain & pumppuun tiivisteet, ens viikolla kasaus ja sen jälkeen ilmastoinnin täyttö :)
Kannattaa sitten käydä nopeasti siellä Pitäjänmäellä! Varaosamyynti loppuu pitskusta, tiistaina on varaosamyynti viimeistä päivää auki.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina - Vaihdelaatikko...

Viesti Kirjoittaja Hage »

Pikakysymys; onko ilmastoinnin kompuran valmistaja Denso?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina - Vaihdelaatikko...

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mulla on tällänen :wink:

Kuva

Kuva
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

Kiitos kuvista Touhottaja :wave:
Huomasin nimittäin että ilmastoinnin pumppu vuotaa laakereistaan, eli uuden (tai siis käytetyn ja huolletun) Densonin pumppu haussa. Eroaako jenkkimallin pumppu mitenkään euromallista?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Juha_M117
Mersumies
Mersumies
Viestit: 991
Liittynyt: La 31.10.2009 16:56
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina - Vaihdelaatikko...

Viesti Kirjoittaja Juha_M117 »

karra kirjoitti:
wezze72 kirjoitti:jossain oli joskus juttua tuosta ovipahvien nitinästä. kikka kolmosena oli neuvo vetää kangaserkkaria siihen ovipahvin alimpaan kanttiin joka nojaa kynnysmuoviin. omassani kaikki ovipahvit pitivät melkoista meteliä, joten päädyin tätä kokeilemaan.
ja kyllä vain, nitinät hävisivät käytännössä kokonaan.
Kyllä, kaapo-vainaan vinkki reilun kymmenen vuoden taka, ja toimii.
Komppaan tätä, SEL:stä lähtee ajonaikaiset "sisustan natinat" mailateipillä.

Kuva
1989 560 SEC
1981 380 SL
1985 190 E 2.0
2007 Corvette
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja Hage »

Kaikkea 'pientä' on tässä parin kuukauden aikana tapahtunut. joitain osiakin tuli tilattua:

Kuva
Uusi Denson ilmastoinnin kompura

Kuva
Kuva
Uusi öljylauhdutin

Oli kyllä taas niin halpoja osia että oikein itkettää :cry:

Moottori näyttää tältä tällä hetkellä, syyskuun loppupuolella tuon pitäis olla täysin rempattu ja nokalla kehräämässä.
Kuva
Kuva
Kuva
Eihän tuossa ole kuin vähän osia :D

Sisustan natinat tosiaan hiljensin CCM:n teipillä jo kesäkuun alkupuolella, liimapinta on harvinaisen surkea joten täytyy varmaan hankkia jotain laadukkaampaa tilalle jossain vaiheessa.

Tuon moottorin koneistuksen jälkeen seuraavaksi olisi tiedossa;
Uudet kesärenkaat
Takajarrusatulat, kitisee
Koiranluut, muuten vaan
Vahvistetut jouset eteen&taakse
Webaston korjaus
Ilmastoinnin täyttö heti kun uusi kompura ja kuivain on saatu kasaan
ketun vaihdelaatikko joko vaihdetaan tai vika alkuperäisestä löydetään koska tuo vaihteiden vaihto kylmällä on erittäin ärsyttävä, kiva ajella lähiöissä kun kakkosella kierrokset on jotain 3000r/1min.
Suuttimet (?)
Radion lähetys Telemelle sitten joskus
Uudet ajovalojen pesurin sulat jostain, mistä?
Kuskin penkki hävyttömän lötkö, tietääkö kukaan verhoilijaa kuka PK-seudulla osaisi laittaa uudet jouset ja pehmusteet sisälle?
Ohjaustehostin hiukan vuotaa, eli simpukkaan korjaussarja vaan mistä korjaamo? Itse en uskalla tuohon ryhtyä eikä hovimekaanikko myöskään.
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina - 'pientä remonttia'

Viesti Kirjoittaja karra »

Miksi kone pitää rempata? Paljonko tuolla on ajettu? Ei taida olla ihan halpaa hupia remppaus ja itse olen saanut käsityksen kun joku muu kuin Daimlerin tehdas noita kasailee niin saattaa tulla sitten vaikka mitä ongelmia jatkossa. Huom siis saattaa... ja itse olen sitä mieltä että korjattu on aina korjattu - ei orkkis. Mutta varmaan joku painava syy tähän on. Mitä koneelle tehdään?

Ja laatikossakin jotain häikkää? Ompas nyt harmillista!
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina - 'pientä remonttia'

Viesti Kirjoittaja simoks »

Kai sä oot säätänyt sitä valkosta muoviosaa kaasu-akseliston vieressä? Siitähän se vaihtokohta säädetään ainakin m103:ssa.

Ihmetyttää kyllä itteäkin tämä koneen kuositus... vanhoja vehkeitähän nämä on niin mun mielestä absurdia laittaa uutta vastaavaks ellei ole sitten ihan v*tun paksu lompakko.
W210 E320cdi
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina

Viesti Kirjoittaja karra »

Hage kirjoitti: Suuttimet (?)
Uudet ajovalojen pesurin sulat jostain, mistä?
Kuskin penkki hävyttömän lötkö, tietääkö kukaan verhoilijaa kuka PK-seudulla osaisi laittaa uudet jouset ja pehmusteet sisälle?
Ohjaustehostin hiukan vuotaa, eli simpukkaan korjaussarja vaan mistä korjaamo? Itse en uskalla tuohon ryhtyä eikä hovimekaanikko myöskään.
Vielä näihin loppupään juttuihin, oma mielipide:

Suuttimet maksaa tiivisteineen alle 400 euroa, onko se kallista vai ei, vaikea sanoa, pitää suhteuttaa koko rempan kuluihin ja siihen mikä on tavoite, kun se on nyt minulle epäselvää ja mikä oli syy tähän remppaan
Ajovalon pesurin sulkia sai jokin aika sitten Motonetista, en tiedä nyt enää...
Pk seudulla jos missä tuon pitäisi onnistua kerran täällä periferiassakin onnistuu; stadissahan on useita mersuihin erikoistuneita verhoomoita, hakua kehiin!
Ihan kun oisin lähipäivinä lukenut että tuollaisen simpukan stefan voi vaihtaa itse suht kivuttomasti jos tietää mitä tekee, muistaakseni onnistuu paikallaan, hakua kehiin!
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina - 'pientä remonttia'

Viesti Kirjoittaja Hage »

"Korjattu on aina korjattu - ei orkkis"
Jos noin on asia niin sittenhän ei taida kenelläkään olla enää orkkismersua, etenkään tämänikäistä :D Absurdi väite että kukaan ei osaa näitä rempata vaikka kyseessä olisi minkälainen velho, mistä tämmöinen nihkeä vastaanotto entisöinnille kumpuaa? Tällä autolla tulen ajamaan&omistamaan erittäin pitkään joka siis tarkoittaa sitä että auto pitää olla hyvässä kunnossa. Myös maalaus on tulossa jossain vaiheessa eteen mutta tällä hetkellä en näe tarvetta.
Ja paskat siitä onko auto kuinka vanha, mulle on tärkeintä se että auto on mahdollisimman hyvässä kunnossa ettei kokoajan tarvitsis purkaa kokoajan jotakin.

Joo täytyypä alkaa ettimään tuommoista, kiitos vinkistä Karra :thumbup:
Onko sulla Simo kuvaa näyttää tosta muoviosasta? Nyt ei näin myöhään enää aivot leikkaa että mitä tarkalleen mahdat meinata :D
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina - 'pientä remonttia'

Viesti Kirjoittaja simoks »

Hage kirjoitti:"Korjattu on aina korjattu - ei orkkis"
Jos noin on asia niin sittenhän ei taida kenelläkään olla enää orkkismersua, etenkään tämänikäistä :D Absurdi väite että kukaan ei osaa näitä rempata vaikka kyseessä olisi minkälainen velho, mistä tämmöinen nihkeä vastaanotto entisöinnille kumpuaa? Tällä autolla tulen ajamaan&omistamaan erittäin pitkään joka siis tarkoittaa sitä että auto pitää olla hyvässä kunnossa. Myös maalaus on tulossa jossain vaiheessa eteen mutta tällä hetkellä en näe tarvetta.
Ja paskat siitä onko auto kuinka vanha, mulle on tärkeintä se että auto on mahdollisimman hyvässä kunnossa ettei kokoajan tarvitsis purkaa kokoajan jotakin.

Joo täytyypä alkaa ettimään tuommoista, kiitos vinkistä Karra :thumbup:
Onko sulla Simo kuvaa näyttää tosta muoviosasta? Nyt ei näin myöhään enää aivot leikkaa että mitä tarkalleen mahdat meinata :D
Ei mitään negatiivista ollut tarkotus heittää pöytään, kuhan ihmettelin..helvetin hieno hommahan se on jos tuon pistät kunnolla kuntoon. Niin tosiaan ainakin 6-pyttysessä on kaasuvaijerille oma säätöpalikka ilmanputsarin takana joka säätää kuinka myöhään antaa kierrättää ennenkun vaihtaa isommalle.
W210 E320cdi
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina - 'pientä remonttia'

Viesti Kirjoittaja unski »

Ihan näin offtopicina ajatelma-hajatelma....jos korjattu ei ole enää orkkis...niin jos tulpat vaihdetaan...niin menettääkö orkkis statuksen...tai renkaat. Jos ajatellaan, että ne on kuluvia osia ja on ok. ne vaihtaa, niin miten sitten on nokka-akseli, sekin kuluu ja valmstajan ohjeen mukaan kulunut on vaihdettava...tai jos polttimo menee rikki...summasummarum, itse koen niin, että auto, kuluvaksi tarkoitettu laite pysyy originaalina tasan niin kauan, kun auto huolletaan, korjataan ja käytetään alkuperäisillä tai taatusti alkuperäisvalmistajan vastaavilla osilla ja ohjeilla sekä autoon alkuperäisenä asennetut yksilöidyt osat (moottori, vaihteisto jne) autosta löytyvät. Tämä nyt on vain minun näkemys asiasta. :)

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina - 'pientä remonttia'

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Sisustusexpert Juha Sirkiä Ky

Kokeile tätä firmaa, on erikoistunut Mersun sisustoihin.
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina - 'pientä remonttia'

Viesti Kirjoittaja karra »

Ajattelin vaan sitä kun ei ole kerrottu että miksi ja mitä tehdään, ettei nyt vaan nuorta mersumiestä viedä kuin litran mittaa eli joku on sanonut että se kone pitää aukaista ja vaihtaa männänrenkaat ym hyvä ettei aleta porauttamaan :D keskustelufoorumihan tämä on vaikka viime aikoina ollut sellaine vidduilufoorumi... että ei tiedä mitä uskaltaa kirjoittaa ja sanoa kun jengi on kireellä kuin viulunkieli ja/tai ärtynyt...

Kyl miekin vielä nokka-akselin vaihtamisen kulumisen takia lasken "huoltamiseksi", en korjaamiseksi vaikka se sitä taitaa olla, termejä on monenlaisia, on wear and tear sekä spare parts ym töissä väännetään just noita asioita.

Kiinnosti vaan asia että miksi noin iso homma?

Hitsaamaton kori on orkkis, maalaamaton kori on orkkis, avaamaton kone on orkkis... nää on vaan termejä mutta toivottavasti ymmärrätte mitä tarkoitan. Itse olen niin monesti kantapään kautta todennut että if it works don't fix it.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina - 'pientä remonttia'

Viesti Kirjoittaja karra »

Hage kirjoitti:Absurdi väite että kukaan ei osaa näitä rempata vaikka kyseessä olisi minkälainen velho, mistä tämmöinen nihkeä vastaanotto entisöinnille kumpuaa?
Nyt kun on foorumilla muotia tarttua pikkuasioihin ja vetää palkokasvi syvälle sieraimiin niin voisin teroittaa luetun ymmärtämistä:
karra kirjoitti:itse olen saanut käsityksen kun joku muu kuin Daimlerin tehdas noita kasailee niin saattaa tulla sitten vaikka mitä ongelmia jatkossa. Huom siis saattaa.
Ihan vaan rakentavassa ja auttavassa mielessä. Toivottavasti on velho mukana :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina - 'pientä remonttia'

Viesti Kirjoittaja RH »

Niin, ei muuta kuin pussihousut syvälle korviin ja peukkua kuitenkin sille, että intoa ja tarmoa riittää :thumbup:
karra kirjoitti: if it works don't fix it.
Ja lippu korkealle sen puolesta, ettei tämä uudelleensyntyisi fordina fix or repair daily :mrgreen:
:wave: 8)
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2738
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina - 'pientä' remonttia

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Varmasti tuollainen merssun kasi on vaativa ja kalliskin projekti, mutta ei niitä koneita tänne mistään avaruudesta ole viskattu, vaan ihan ihmisten suunnittelemia ja valmistamia nuokin ovat. Riittävästi aikaa ja malttia, sekä intoa kysellä ja selvittää asioita, niin eiköhän se vielä SELlin keulilla pöhise.

Mielestäni tiukkaan tulkittu merkitys sanalle alkuperäinen ei oiken sovi autolle, koska niitä kuitenkin joudutaan korjaamaan ja huoltamaan jatkuvasti, sekä uusimaan erilaisia kuluvia osia, jotka voivat olla valmistettu paljonkin myöhemmin kuin itse auto. Olisiko "alkuperäisen kaltainen" parempi ilmaisu?

Niin tai näin, joka tapauksessa iso :thumbup: ja tsemppiä projektiin!
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
hcmato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: La 28.04.2007 20:57

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina - 'pientä' remonttia

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Tosiaan tee niinku itestä tuntuu ja huomannu itekkin että nykyään foorumit alkaa olla vaan sitä v******* kun joku rakentaa ja ja tuo sen esille. Meitä hiljasia seuraajia on paljonkin jotka arvostaa sun tekemistä. Muut on vaan kateellisia :D Jatka samalla mallilla 8)
Avatar
SL666
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 205
Liittynyt: La 27.08.2011 19:49

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina - 'pientä' remonttia

Viesti Kirjoittaja SL666 »

Omalle autolle saa tehdä mitä haluaa. Itselle voi ostaa minkä auton haluaa. Muu on turhaa. Pahoittelen offtopicista.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
250SE (W108)
GLC 300e 4Matic (X253)
SLK 230 (R170)
E240 A Avantgarde (w210)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5225
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina - 'pientä' remonttia

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eikai sen alkuperäisyyden kanssa nyt tarvi liiallisuuksiin mennä, ellei sitten ole kyseessä joku alle 50.000km ajettu pakasta vedetty auto. Alkuperäiset tai vastaavat osat ja kaikki nippelit paikalleen niinkuin olikin niin hyvä :)
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3091
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: 560 SEL 1990 - Käyttöauton tarina - 'pientä' remonttia

Viesti Kirjoittaja Hage »

Mä kun muistin että olin jo kirjoittanut tästä edelliselle sivulle mutta empäs ollutkaan :oops:
Eli auto alkoi pölläyttelemään kesäkuun alussa sinisiä pilviä taivaalle että ei sillä viittinyt enää ajaa ennenkuin vika löytyy. Aluksi luulin että venttiilivarren kumithan ne siellä vetelee viimeisiään mutta pölläyttelyn syyksi löytyi öljyrengas ja oli jo ehtinyt tiputtaa öljyä viimesiin sylintereihin, tuohon viimeiseen kuvaan koitin saada kosteuden näkymään mutta kuvahan luonnollisesti epäonnistui.
Ja koska moottoria pitää aukaista hieman niin ajattelin että samalla voisi purkaa koko moottorin ja pistää uudenveroiseksi koska ei millään viitsisi sitten taas vähän ajan päästä purkaa uudestaan. Tehdään / tarkistetaan nyt kaikki kerralla kun kerran moottori on auki, näin itse näen parhaimmaksi tehdä :)
Kiitos Pontus vinkistä, pitääpä ottaa yhteyttä tässä joku päivä kyseiselle kaverille :thumbup:
Eikä tässä liiallisuuksiin mennä, koitetaan vaan tehdä mahdollisimman hyvää jälkeä.
Niin ja takapuskurin kromia saa tarjota (tietenkin virheetöntä) nykyinen alkaa olla aika hapettunut..
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Vastaa Viestiin