Re: w201 190E toimii taas.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
CrbN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 353
Liittynyt: Ma 16.04.2012 18:01
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Re: w201 190E rikki meni

Viesti Kirjoittaja CrbN »

Oiskoha joutunu koneen kiinnikkeet ottaan rungosta irti ja nostamaan konetta sen verran mitä nousee että mahtuu kunnolla se öljypohja tulemaan irti, en ny mee vannomaan kun moisesta operaatiosta jo jokunen vuosi.
Tonnin parin romuja
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: w201 190E rikki meni

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

Täällä on yks semmonen 2.9 turbodiesel, jossa ei meinaa millään pysyä mittatikku paikoillaan. Ei edes uudella o-renkaalla. Mutta nippusiteellä se pysyy. :mrgreen: Eikä paljoa huohota, jos omaan käyttikseen vertaa. Ja pääsee kyllä huohottamaan kaasusa pois. Mutta 50tkm on hyvin päässy eikä oo murheita ollu. Muistaa vaan sen nippusiteen laittaa kun öljyjä vaihtelee. :shifty: :mrgreen: Ja 350tkm todellinen ajolukema..
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w201 190E rikki meni

Viesti Kirjoittaja tomant »

Ilman jäähdytysvesiä ja lauenneella kansipahvilla tuollainen M102 kestää varovaista ajoa kilometrikaupalla, nimim. kokemusta on. Ilman öljyä on tilanne varmaankin huonompi. Laakerityön sijasta voit kysellä toimivaa vaihtokonetta romikselta tai täältä foorumilta, niitä voi löytyä sopuhinnalla. Koneenvaihto on tosin työläämpää, kun luultavasti joutuu ruiskun, jakajan ja kaikki apulaitteet vaihtamaan. Kone tulee laatikon kanssa yläkautta pois, jäähdytin pitää muistaakseni myös ottaa tieltä pois.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 190E rikki meni

Viesti Kirjoittaja pera8x »

joo, kyllä tää on totaalisen kaput tää moottori. pistin uutta öljyä koneeseen ja koitin startata, niin puolikierrosta pyöritti ja siihen jässähti. ei millään pyörittänyt enempää. eli kone on sökönä luultavasti ainakin niiden laakereiden osalta ja varmaan jo kampurakin ottanut itteensä. ei taida kannattaa alkaa edes korjaamaan näillä välineillä, mitä mulla nyt tässä on eli ulkosalla. tarttee myydä auto pois ja ostaa uus tilalle. kopaltaanhan tää oli suurinpiirtein siisti ja muutenkin hyvä auto sen vajaan kuukauden mitä nyt kerkes tutustumaan koko vehkeeseen. harmittaa kyllä suunnattomasti tää vastoinkäyminen. pannaan myyntiin, niin joku jolla on tilat ja vehkeet, niin voi korjata, tai vaihtaa koneen ja jatkaa vanhuksella ajoa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 190E rikki meni

Viesti Kirjoittaja pera8x »

koitan tässä nyt viä vitutuksen vähän laannuttua pohtia, josko tohon vaihtiais sen moottorin. osaako joku sanoo, että mikä ton moottorin malli on? ku itte en ymmärrä näistä pensamoottoreiden koodeista hölkäsen pöläystä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 190E rikki meni

Viesti Kirjoittaja pera8x »

M102. jotain. onko noilla loppunumeroilla jotain merkitystä, jos vaihdan tähän ton moottorin, eikä se ole tismalleen samoilla numeroilla?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1095
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w201 190E rikki meni

Viesti Kirjoittaja PTracing »

pera8x kirjoitti:M102. jotain. onko noilla loppunumeroilla jotain merkitystä, jos vaihdan tähän ton moottorin, eikä se ole tismalleen samoilla numeroilla?
Tuota konetta on vanhaa ja "uutta" w123 kopasta lähtien ja ainakin 200 sekä 230 kokoisena niin jos ihan samanlaisen haluaa niin sitte samoilla numeroilla. Kone vaan vaihtoon, noitahan saa hakea melkein ilmatteeks pois ja joskus voidaan jopa maksaa että vie :lol:
IG: @pyrytakkunen
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 190E rikki meni

Viesti Kirjoittaja pera8x »

PTracing kirjoitti:
pera8x kirjoitti:M102. jotain. onko noilla loppunumeroilla jotain merkitystä, jos vaihdan tähän ton moottorin, eikä se ole tismalleen samoilla numeroilla?
Tuota konetta on vanhaa ja "uutta" w123 kopasta lähtien ja ainakin 200 sekä 230 kokoisena niin jos ihan samanlaisen haluaa niin sitte samoilla numeroilla. Kone vaan vaihtoon, noitahan saa hakea melkein ilmatteeks pois ja joskus voidaan jopa maksaa että vie :lol:
jees, kiitos selvennyksestä. kyllä mää taidan alkaa moottorin vaihto hommiin. tuosta Timo n:n kanssa jo alustavasti sovittiinkin. taidan ostaa siltä koko tenavan pois. siinä on 2 litranen pensakone, niin kait se on sitten sitä uudempaa mallia. jos nyt ei satu oleen kaasari.. jos se on kaasarimalli, niin käykö siihen noi ruiskun imusarjat yms, että saa muutettua ruiskuksi? vai onko kansi ja kaikki ihan erilaisia? kannenkin voisi periaatteessa vaihtaa, mutta onhan tossakin jo ihan tarpeeksi rojektia.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 190E rikki meni

Viesti Kirjoittaja pera8x »

asia varmentui, on ruiskukones. eli nyt alkaa oleen taas hommat hanskassa ja kaupat sovittuna.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 190E rikki meni

Viesti Kirjoittaja pera8x »

tuli pikku vastoinkäyminen, niin en sitten ostanutkaan koko autoa. väärinkäsitys. minä kuvittelin, että se on hinauskuntonen ja myyjä kuvitteli, että tulen trailerin kanssa. no, eipä tuo haitannut. sovittiin, että ostan sitten pelkän moottorin. nyt on motti irti. enää tarttee käydä se hakemassa pois tässä ens viikon aikana.

ja tallipaikkakin varmistui. kaverin talliin luultavimmin pääsen ensviikonlopuks touhuaan, niin kaiken järjen mukaan pääsee kohta taas ajeleen mersulla.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 190E rikki meni

Viesti Kirjoittaja pera8x »

eilen hinattiin auto ja toinen motti tonne kaverin pajalle. tänään olis tarkotus mennä touhuaan uutta mosaa paikoilleen. jos jokusen kuvankin sitten laittaisi kesken touhujen.

tässä kun tota nyt pähkäilin, niin tuli vaan mieleen, että millähän mää saan turbiinin irti kampiakselin päästä, kun kone ei tahdo pyöriä ollenkaan.. pitääkö purkaa koko moottori palasiks?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 190E rikki meni

Viesti Kirjoittaja pera8x »

toosa ja motti irti, tästä on hyvä jatkaa. huamenna jatkuu asennus, serkkupoika tulee jeesiin, niin alkaa tapahtuun. nappasin jokusen asennuskuvankin, mutta pistän sitten kun kerkiän. toosa mahtu juuri ja juuri tuleen ilman turbiinia. vieläkin kaipailisin neuvoja tuon turbiinin irrotukseen.. jos jollain vaan jotain vinkkiä. nyt se jäi risan moottorin kampuran päähän odotteleen irrottamistaan. mosa on siis totaalisen kiinnileikannut, eikä pyöri startin vomin, eikä oikein mitenkään muutenkaan. onko se vaan purettava koko moottori, että saa turbiinin irti?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 190E rikki meni

Viesti Kirjoittaja pera8x »

myöskin alipainelinjaston- ja sähkö kaavion kuvat ovat erittäin tervetulleita! mitä nyt aikasemmin noiden diiseleiden kanssa touhunnut, niin mennyt lähinnä lonkalta heittäen, mutta nyt tuli kyllä niin palljon sähköö ja alipainelinjaa enemmän, että sitä mietti jo purkaessa, että millä nämä saa ikinään takasin paikoillensa...?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w201 190E rikki meni

Viesti Kirjoittaja tomant »

Laita jokaiseen sähköjohtoon maalarinteipin pala ja kirjoita siihen mihin se kuuluu, kun irrotat johdon. Toinen tapa on laittaa johtoon numero ja erilliseen paperiin selite. Näin onnistuu kokoonpano hyvin. Jos oheislaitteissa on eroa moottoreiden välillä, käytä koriin kuuluvaa osaa.

Omassa autossa muutin moottorinohjausta ja vaihdoin koko tekniikan toiseksi. Tein taulukon, jossa jokainen johdon alku- ja loppupään väri ja kiinnityspaikka on kirjattu, joissakin myös värin muutokset johdon matkan varrella. Muuten noita uusia sulakepesiä ja releitä ei jälkeenpäin selvitä ihan helposti.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Timo N
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1521
Liittynyt: Pe 29.01.2010 14:25
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: w201 190E rikki meni

Viesti Kirjoittaja Timo N »

pera8x kirjoitti:toosa ja motti irti, tästä on hyvä jatkaa. huamenna jatkuu asennus, serkkupoika tulee jeesiin, niin alkaa tapahtuun. nappasin jokusen asennuskuvankin, mutta pistän sitten kun kerkiän. toosa mahtu juuri ja juuri tuleen ilman turbiinia. vieläkin kaipailisin neuvoja tuon turbiinin irrotukseen.. jos jollain vaan jotain vinkkiä. nyt se jäi risan moottorin kampuran päähän odotteleen irrottamistaan. mosa on siis totaalisen kiinnileikannut, eikä pyöri startin vomin, eikä oikein mitenkään muutenkaan. onko se vaan purettava koko moottori, että saa turbiinin irti?
ö-pohja irti ja polttoleikkaat kampiakselin poikki, ei kai tuota enempää tarvi purkaa :wink:
W126 500SEL -86
C124 320CE -92
R129 320SL -95
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 190E rikki meni

Viesti Kirjoittaja pera8x »

otin öljypohjan auki ja laakeripukit löysälle, niin alkoi pyörimään. aika kuumana oli käynyt, kun täysin kuivana ja osa pukeista jo vähän väriäkin vaihtanut..

saatiin motti ja laatikkokin takas paikoilleen. josko tänään pääsis päräyttään tulille. viä pitää laitella pakari ja noi piuhat ja letkut yms oheistilpehöörit. voitonpuolella selkeesti jo. siirsin koko imusarjan vanhasta koneesta ruiskuineen kaikkineen tohon toiseen koneeseen, kun se toimi niin hienosti. ei tartte sitten ihmetellä, että jos ei heti lähdekkään käymään, että onko vika ruiskussa, tai suuttimissa, vaan voi alkaa tutkiin piuhoja uuteen järjestykseen.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 190E toimii taas.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

ny on motti vaihdettu. käy ja kukkuu. mitä nyt pikkasen öljynkatkua tulee pakarista, kun tää kone seissy jo monta vuotta. mutta muuten pelaa kaikin puolin taas hyvin. oli laakin peli, ekalla yrittämällä lähti tulillekkin.

yks onkelma tuossa tuli vastaan. jostain kampuran päästä lähtee parilta anturilta piuha. toisen paikka löytyi vika diagnostiikka töpselistä, mutta toinen muuten identtinen piuha ei löytäny mitään paikkaa, minne mennä. kokeiltiin, että lähteekö käymään ilman sitä ja sehän toimi, kun sveitsiläinen kello. patsi varvikello ei sano enää mitään.. kampuran toiseen päähän pistettiin anturi paikoilleen, eli sinne vauhtipyörän päähän. osaakos joku sanoa, että mikä tuo "ylimääränen" piuha on? ja liittyykö se mahdollisesti tuohon kiekkamittarin toimimattomuuteen?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 190E toimii taas.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

pari asennuskuvaa koneen vaihdosta.



Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: w201 190E toimii taas.

Viesti Kirjoittaja atlas »

Katsopa meneekö se ylimääräinen piuha vesipumpun tyveen sellaiselle mangneetti kiekolle...eli "sähkö flekti" ...pakko mennä koska ei siellä minusta muita enää ole piuhoja.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 190E toimii taas.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

autoa en ole jaksanut sen kummemmin korjata. ajoa vaan ja tankkausta. eilen vaihtelin öljyt, niin nyt on sitten MB luokituksella olevat 5w40 ölppöset koneessa.

kävin tankkaamassa ja kokeeks laitoin 25% re85:ttä normaalin 95E:n sekaan. motti toimi täysin normaalisti. kuinka paljon tälläseen voi tankata tota etanolia, ennenku toiminta häiriintyy? pensalijan kumiosien hapertuminen on tiedossa, mutta korjaillaan niitä sitten, kun alkaa reistaileen.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 190E toimii taas.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

toi automaatin E/S nappi, tai joku rele, tai solenoidi jäi jumiin. yks päivä tossa ihmettelin, että mitä tuo nappi vaikuttaa. se ilmeisesti jotain kautta vähensi lootalle menevää alipainetta, kun sen laittoi S asentoon. aikani sillä leikin ja kokeilin eroja kummassakin asennossa, kunnes kävi niin, ettei se enää vaikuttanut mihinkään. toiminta jumittui S asentoon, vaikka nappi itsessään liikkuukin ihan normaalisti. nyt vaihdot on kovia ja liukkaalla auto sutasee joka vaihdon yhteydessä. itteeni tuo ei niin kovasti haittaa, mutta jos muijankin olisi tarkotus tällä ajella, niin vähän arveluttavaa tuo sutiminen..

onko vinkkejä, mikä siellä nyt jumittaa?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3931
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w201 190E toimii taas.

Viesti Kirjoittaja tomant »

pera8x kirjoitti:...kävin tankkaamassa ja kokeeks laitoin 25% re85:ttä normaalin 95E:n sekaan. motti toimi täysin normaalisti. kuinka paljon tälläseen voi tankata tota etanolia, ennenku toiminta häiriintyy? pensalijan kumiosien hapertuminen on tiedossa, mutta korjaillaan niitä sitten, kun alkaa reistaileen.
Kannattaa olla varovainen tuon etanolin kanssa. Pelkkä RE85 vaatii tyypillisesti 20-25% rikkaampaa seosta kuin pelkkä bensa ja tällöin etanolin bensan 25/75-seos vaatisi ainakin 5% rikastuksen (tämäkin omalla vastuulla). Katso esim. http://www.etanol.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;, ruotsalaisilla on jaolla paljon enemmän tietoa etanolista kuin meillä.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 190E toimii taas.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

onko tietoa, että korjaako lambda noin isoja muutoksia?
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: w201 190E toimii taas.

Viesti Kirjoittaja pera8x »

päivitetääs tätäkin. auto toiminut lähes moitteetta. jotain pientä remonttia sillon tällön. raidetangon päät vaihtelin viimeksi leimalle.

viskoflekti ei toiminut ja heitin sen mäkeen jo aikaa sitten. asensin nyt sitten sähköflektin. kannessa oli antureita vaikka kuinka ja palojon, mutta yksi paikka oli tyhjä. siinä oli vain tulppa. otin tulpan irti ja sen kanssa kl varaosiin. kysäsin löytyykö tälläsellä koolla lämpöanturia sähköflektille. ei ihan heti meinannut löytyä. sitten mainitsin, että w124 500 mallissa varmaan on ainakin sähkönen flketi. sieltä sitten löytyikin anturi parin kympin hintaan.

sitten vain vähän piuhaa, yksi rele ja flketin, sekä anturin asennus. ja tietty piuhojen. ei ollut kallis remontti ja toimii kun unelma. jotain reilusti alle 100 ekee meni tuohon hommaan. varmaan lähempänä 50 ekua. suosittelen kaikille, jolla on risa viskokytkimellä toimiva flekti.

en meniannut kehdata mainita, mutta mainitaan nyt kuitenkin. flekti piltemasta n. 30 eken hintaan ja rele motonetistä jotain alle 5 ekellä. piuhaa oli omasta takaa.

asensin sen muuten sillain, että suoraan akulta virta, niin flekti toimii vaikka muut sähköt alkaisikin temppuilla. niin ja akulta lähteviin piuhoihin sulake.
W201 250DT 20V
w201 190E
Vastaa Viestiin