s202 270cdi

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

s202 270cdi

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

kirjoitetaampa tännekkin vähän tarinaa.

tuli rakennettua tuommoisesta s202 220cdi:stä 270cdi. moottorin vaihto itsessään ei ollut kummoinen homma senkun ruuvasi kiinni, mutta sähköjen kanssa olikin sitten vähän enemmön tekemistä.

ensinnäkin virtalukko ja rattilukko piti vaihtaa väyrysestä että moottori saatiin käyntiin. sitten kun moottori kävi se ei suostunut ottamaan kierroksia koska moottorinohjain ei osannut keskustella vanhan vaihteisto-ohjaimen kanssa (egs51).
sitten kun sopiva väyrysestä peräisin oleva egs52 purkki löydettiin se täytyi koodata s210 220cdi:n ohjaimeksi jotta vaihteiston ja perän välitykset täsmäsivät käytettävän voimansiirron kanssa.
tämän jälkeen esiintyi vielä omituista vaihteiden edestakaista vekslaamista kun vaihteiston ohajin ei osannut keskustella auton alkuperäisen esp:n kanssa.
jälleen lisää väyrysen osaa ja esp-järjestelmä otettiin väyrysestä kun se oli kytketty ei tullutkaan reikailta minkäänlaista pyörintänopeustietoa renkailta. se taas korjaantui vaihtamalla abs-anturitkin väyrysestä.
jarruvalokytkimen toimintaa ei meinattu millään saada oikeanlaiseksi, kunnes netistä kuvia selattuani huomasin että v-moottorisissa 202:ssa on tuo sama (väyrysen) esp ja sieltähän se ratkaisu löytyikin ongelmaa.

näiden lisäksi autoon tuli väyrysestä ajotietokoneellinen mittaristo ja monitoimiratti.

uusien rakentelusäännösten avulla muutokset olikin sitten helppo muutoskatsastaa ja papereissa onkin nyt moottorin vaihdos sekä muita virityksiä moottoriin.

Kuva

Kuva

Kuva

moottorissa on nyt 400cdi/c30amg korkeapainepumppu ja 320cdi:n turbo.

turbo vaihtuu tulevaisuudessa c30amg:n ahtimeen 11-lapaisella billetti kompuralla. turbo on tällähetkellä http://www.turbotohtori.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; muokattavana.
Kuva

lisäksi tuli ostettua c30amg:n imusarja. sitä ei ole vielä päätetty että tuleeko se käyttöön.
Kuva
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 405
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: s202 270cdi

Viesti Kirjoittaja racer123 »

Komeeta :thumbup: Onko cdi koneisia 202:siakin Euro 2 päästöluokassa?
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: s202 270cdi

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

kyllä on. tämä on viimeistä mallivuotta ja on euro2. asia tarkistettiin maahantuojalta.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: s202 270cdi

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

turbo tuli takaisin. ei samaksi uskois.

Kuva

Kuva

Kuva
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Re: s202 270cdi

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Mitenkä mänikö se uus kp pumppu heittämällä paikalleen vai tarvihtiko isoja muutoksia....?
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: s202 270cdi

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Kaks kiinnitys ruuvinreikää pitää tehdä ja kannen päätylevyyn leikata vähän tilaa. Helppo juttu.

Kuva
Tuo reikä pitää porata ja tuohon tehdä vähän tilaa.

Kuva
Tuolta leikataan pala pois ja siitä vapautuu sitten yksi kiinnitys pultin reikä
Lisäksi pumpun alimmaiselle kiinnityspultille pitää porata reikä.
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Re: s202 270cdi

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Mites joutuko jotain ohjelmaan muuttaa et toimii vai riitti pelkät mekaaniset muutokset
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: s202 270cdi

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Pumpun vaihto ei vaadi ohjelma muutosta, mutta ei se pelkästään tehoakaan tuo lisää.
Om646, om647 ja om648 koneisiin tuo pumpun vaihto on ilmeisesti helpompi, pultin reijät on valmiina ja kannen päätylevyä ei tarvi niin paljoa leikata.
Avatar
Kuningassorvari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 337
Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
Paikkakunta: Leppävirta

Re: s202 270cdi

Viesti Kirjoittaja Kuningassorvari »

Jess ihan vaa mielen kiinnosta kyselen. Kun omasta viime talvena jo tiiviste sarjan vaihoin ja nyt ku tul taas pakkaset eipä enää lähdekkään ilman lämmitystä mersu käyntiin. Nii se on pumpun vaihto eessä. Tietääpähän etä sinne saa muitakin pumppuja käymään.
Avatar
jnes
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 206
Liittynyt: Ti 26.06.2012 21:05
Paikkakunta: Vantaa

Re: s202 270cdi

Viesti Kirjoittaja jnes »

Mitäs kaikkea eroa tossa AMG imusarjassa on tavan 270CDI imusarjaan verrattuna? Tavallinen on muovia ja tuo AMG versio näyttäis alumiinilta. Läpät on tavan mallissa sisällä mutta onkos tuossa AMG:ssä moisia sisällä?

Oletko suuttimet vaihtanu tai aiotko vaihtaa isommaksi? EGR varmaankin kannattaa heivata menemään josset jo ole poistanut sitä. Kuvassa ainakin näkyy EGR paikoillaan.

Mielenkiintoinen projekti, hyvät kuvat. Jatka samaan malliin dokumentointia! Tiedä vaikka itsekkin innostuu tuota väyrystä piristämään :)
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 772
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: s202 270cdi

Viesti Kirjoittaja Nippe »

Hyvältä näyttää ja mielenkiintoinen projekti :thumbup:
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
CL203 C200 Kompressor -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: s202 270cdi

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Amg imusarjassa ei ole läppiä ja se on aivan erilainen mitä tuo 270:n, paine kotelo on paljon isomipi amg:ssä mitta imusarja on muuten sitten todella lyhyt mikä vähän mietityttää.

Egr on poissa käytöstä ja läpät poistettu imusarjasta tuossa nyt. Suuttimet on vakiot mutta ne olisi tarkoitus vaihtaa isompiin myöhemmin. Nyt kuitenkin otetaan se mitä vakio suuttimilla saa ja kesällä sitte isoja.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: s202 270cdi

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

siellä se nyt on PTracing:n pakosarjassa kiinni.
tilaa tuli reilusti lisää kun turbo siirtyi pykälää takemmas.

Kuva

Kuva

Kuva
Pyryn työnjälki on todella siistiä enkä viitsinyt sitä maalin alle piilottaa.

Kuva
kuvaa ei tullut otettua kun kaikki oli kasattuna.

toiminnassa huomasin sen verran eroa että kun kaasua käyttää ylhäällä ja painaa uudestaan ei viivettä ole enää havaittavissa vaan turbo lähtee heti uudestaan ahtamaan. ohjelmaan ei ole tehty mitään muutosta tässä yhteydessä.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: s202 270cdi

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Kuva

Tuommonen puhelinohjaus tuli tuossa jonkuaikaa sitten ohjaamaan webastoa. Nyt saa webaston päällä oli ite misä tahansa.

1600bar railpaine anturikin löysi tiensä autoon ja tuikku teki ohjelman. Tehoa pitäisi nyt olla siellä noin 100hv/litra.
Hyvin tuntuu kulkevan.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: s202 270cdi

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

tänään käytiin vartilla kokeilemassa. ajat pyöri siinä 15sekunnin paikkeilla ja loppunopeus reilussa 150km/h.
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: s202 270cdi

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Nyt ois alustaan uretaani puslaa. Puolasta tuli takapäähän kaikki puslat. Rahteineen oli hintaa noin 220€.

Kuva

Ja etupäähän on alatukivarsiin puslat tulossa.


Kuva

Etupään puslat tulee tuolta. http://www.hedgehog-motorsport.com/?m=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: s202 270cdi

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Kesällä tuo c30amg:n imusarja tuli käyttöön. siitä kuvia myöhemmin.
Viikko sitten tähän vaihdoin 320cdi:n vaihelaatikon johon olin lisännyt vähän levyjä ja perä välitys vaihtui samalla 2.65:n.
muutos onnistui ongelmitta ja matka kierrokset putosi mukavasti.

tänään sitten vaihdoin tähän jouset eibach -30mm, niillä auto nousi muutaman sentin.
w203mersu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 276
Liittynyt: Su 13.01.2013 20:21

Re: s202 270cdi

Viesti Kirjoittaja w203mersu »

Vaikuttaako amg imusarja käytökseen millätavalla? Alkoko jo 270 laatikko luistamaan? :D
w203 270Cdi
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: s202 270cdi

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

vaikutus tuossa c30 imusarjassa oli lähinnä se että tuli tilaa lisää, teho kun ei ollut ennenkään ilman saannista kiinni.
Kuva
tuo paineensäädin tuosta vielä siirtyy muualle ja polttoainesuodattimelle pitää tehdä kunnollinen kannake.
ei alkanut vielä laatikko luistamaan ja mullahan oli tässä 220:n laatikko.
Vastaa Viestiin