s202 270cdi
s202 270cdi
kirjoitetaampa tännekkin vähän tarinaa.
tuli rakennettua tuommoisesta s202 220cdi:stä 270cdi. moottorin vaihto itsessään ei ollut kummoinen homma senkun ruuvasi kiinni, mutta sähköjen kanssa olikin sitten vähän enemmön tekemistä.
ensinnäkin virtalukko ja rattilukko piti vaihtaa väyrysestä että moottori saatiin käyntiin. sitten kun moottori kävi se ei suostunut ottamaan kierroksia koska moottorinohjain ei osannut keskustella vanhan vaihteisto-ohjaimen kanssa (egs51).
sitten kun sopiva väyrysestä peräisin oleva egs52 purkki löydettiin se täytyi koodata s210 220cdi:n ohjaimeksi jotta vaihteiston ja perän välitykset täsmäsivät käytettävän voimansiirron kanssa.
tämän jälkeen esiintyi vielä omituista vaihteiden edestakaista vekslaamista kun vaihteiston ohajin ei osannut keskustella auton alkuperäisen esp:n kanssa.
jälleen lisää väyrysen osaa ja esp-järjestelmä otettiin väyrysestä kun se oli kytketty ei tullutkaan reikailta minkäänlaista pyörintänopeustietoa renkailta. se taas korjaantui vaihtamalla abs-anturitkin väyrysestä.
jarruvalokytkimen toimintaa ei meinattu millään saada oikeanlaiseksi, kunnes netistä kuvia selattuani huomasin että v-moottorisissa 202:ssa on tuo sama (väyrysen) esp ja sieltähän se ratkaisu löytyikin ongelmaa.
näiden lisäksi autoon tuli väyrysestä ajotietokoneellinen mittaristo ja monitoimiratti.
uusien rakentelusäännösten avulla muutokset olikin sitten helppo muutoskatsastaa ja papereissa onkin nyt moottorin vaihdos sekä muita virityksiä moottoriin.
moottorissa on nyt 400cdi/c30amg korkeapainepumppu ja 320cdi:n turbo.
turbo vaihtuu tulevaisuudessa c30amg:n ahtimeen 11-lapaisella billetti kompuralla. turbo on tällähetkellä http://www.turbotohtori.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; muokattavana.
lisäksi tuli ostettua c30amg:n imusarja. sitä ei ole vielä päätetty että tuleeko se käyttöön.
tuli rakennettua tuommoisesta s202 220cdi:stä 270cdi. moottorin vaihto itsessään ei ollut kummoinen homma senkun ruuvasi kiinni, mutta sähköjen kanssa olikin sitten vähän enemmön tekemistä.
ensinnäkin virtalukko ja rattilukko piti vaihtaa väyrysestä että moottori saatiin käyntiin. sitten kun moottori kävi se ei suostunut ottamaan kierroksia koska moottorinohjain ei osannut keskustella vanhan vaihteisto-ohjaimen kanssa (egs51).
sitten kun sopiva väyrysestä peräisin oleva egs52 purkki löydettiin se täytyi koodata s210 220cdi:n ohjaimeksi jotta vaihteiston ja perän välitykset täsmäsivät käytettävän voimansiirron kanssa.
tämän jälkeen esiintyi vielä omituista vaihteiden edestakaista vekslaamista kun vaihteiston ohajin ei osannut keskustella auton alkuperäisen esp:n kanssa.
jälleen lisää väyrysen osaa ja esp-järjestelmä otettiin väyrysestä kun se oli kytketty ei tullutkaan reikailta minkäänlaista pyörintänopeustietoa renkailta. se taas korjaantui vaihtamalla abs-anturitkin väyrysestä.
jarruvalokytkimen toimintaa ei meinattu millään saada oikeanlaiseksi, kunnes netistä kuvia selattuani huomasin että v-moottorisissa 202:ssa on tuo sama (väyrysen) esp ja sieltähän se ratkaisu löytyikin ongelmaa.
näiden lisäksi autoon tuli väyrysestä ajotietokoneellinen mittaristo ja monitoimiratti.
uusien rakentelusäännösten avulla muutokset olikin sitten helppo muutoskatsastaa ja papereissa onkin nyt moottorin vaihdos sekä muita virityksiä moottoriin.
moottorissa on nyt 400cdi/c30amg korkeapainepumppu ja 320cdi:n turbo.
turbo vaihtuu tulevaisuudessa c30amg:n ahtimeen 11-lapaisella billetti kompuralla. turbo on tällähetkellä http://www.turbotohtori.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; muokattavana.
lisäksi tuli ostettua c30amg:n imusarja. sitä ei ole vielä päätetty että tuleeko se käyttöön.
Re: s202 270cdi
Komeeta Onko cdi koneisia 202:siakin Euro 2 päästöluokassa?
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: s202 270cdi
kyllä on. tämä on viimeistä mallivuotta ja on euro2. asia tarkistettiin maahantuojalta.
Re: s202 270cdi
turbo tuli takaisin. ei samaksi uskois.
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
Re: s202 270cdi
Mitenkä mänikö se uus kp pumppu heittämällä paikalleen vai tarvihtiko isoja muutoksia....?
Re: s202 270cdi
Kaks kiinnitys ruuvinreikää pitää tehdä ja kannen päätylevyyn leikata vähän tilaa. Helppo juttu.
Tuo reikä pitää porata ja tuohon tehdä vähän tilaa.
Tuolta leikataan pala pois ja siitä vapautuu sitten yksi kiinnitys pultin reikä
Lisäksi pumpun alimmaiselle kiinnityspultille pitää porata reikä.
Tuo reikä pitää porata ja tuohon tehdä vähän tilaa.
Tuolta leikataan pala pois ja siitä vapautuu sitten yksi kiinnitys pultin reikä
Lisäksi pumpun alimmaiselle kiinnityspultille pitää porata reikä.
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
Re: s202 270cdi
Mites joutuko jotain ohjelmaan muuttaa et toimii vai riitti pelkät mekaaniset muutokset
Re: s202 270cdi
Pumpun vaihto ei vaadi ohjelma muutosta, mutta ei se pelkästään tehoakaan tuo lisää.
Om646, om647 ja om648 koneisiin tuo pumpun vaihto on ilmeisesti helpompi, pultin reijät on valmiina ja kannen päätylevyä ei tarvi niin paljoa leikata.
Om646, om647 ja om648 koneisiin tuo pumpun vaihto on ilmeisesti helpompi, pultin reijät on valmiina ja kannen päätylevyä ei tarvi niin paljoa leikata.
- Kuningassorvari
- Vakiokalustoa
- Viestit: 337
- Liittynyt: Ti 07.04.2009 11:30
- Paikkakunta: Leppävirta
Re: s202 270cdi
Jess ihan vaa mielen kiinnosta kyselen. Kun omasta viime talvena jo tiiviste sarjan vaihoin ja nyt ku tul taas pakkaset eipä enää lähdekkään ilman lämmitystä mersu käyntiin. Nii se on pumpun vaihto eessä. Tietääpähän etä sinne saa muitakin pumppuja käymään.
Re: s202 270cdi
Mitäs kaikkea eroa tossa AMG imusarjassa on tavan 270CDI imusarjaan verrattuna? Tavallinen on muovia ja tuo AMG versio näyttäis alumiinilta. Läpät on tavan mallissa sisällä mutta onkos tuossa AMG:ssä moisia sisällä?
Oletko suuttimet vaihtanu tai aiotko vaihtaa isommaksi? EGR varmaankin kannattaa heivata menemään josset jo ole poistanut sitä. Kuvassa ainakin näkyy EGR paikoillaan.
Mielenkiintoinen projekti, hyvät kuvat. Jatka samaan malliin dokumentointia! Tiedä vaikka itsekkin innostuu tuota väyrystä piristämään
Oletko suuttimet vaihtanu tai aiotko vaihtaa isommaksi? EGR varmaankin kannattaa heivata menemään josset jo ole poistanut sitä. Kuvassa ainakin näkyy EGR paikoillaan.
Mielenkiintoinen projekti, hyvät kuvat. Jatka samaan malliin dokumentointia! Tiedä vaikka itsekkin innostuu tuota väyrystä piristämään
w124 500E -91
w204 C300 CDI 4-matic -13
w204 C300 CDI 4-matic -13
Re: s202 270cdi
Hyvältä näyttää ja mielenkiintoinen projekti
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: s202 270cdi
Amg imusarjassa ei ole läppiä ja se on aivan erilainen mitä tuo 270:n, paine kotelo on paljon isomipi amg:ssä mitta imusarja on muuten sitten todella lyhyt mikä vähän mietityttää.
Egr on poissa käytöstä ja läpät poistettu imusarjasta tuossa nyt. Suuttimet on vakiot mutta ne olisi tarkoitus vaihtaa isompiin myöhemmin. Nyt kuitenkin otetaan se mitä vakio suuttimilla saa ja kesällä sitte isoja.
Egr on poissa käytöstä ja läpät poistettu imusarjasta tuossa nyt. Suuttimet on vakiot mutta ne olisi tarkoitus vaihtaa isompiin myöhemmin. Nyt kuitenkin otetaan se mitä vakio suuttimilla saa ja kesällä sitte isoja.
Re: s202 270cdi
siellä se nyt on PTracing:n pakosarjassa kiinni.
tilaa tuli reilusti lisää kun turbo siirtyi pykälää takemmas.
Pyryn työnjälki on todella siistiä enkä viitsinyt sitä maalin alle piilottaa.
kuvaa ei tullut otettua kun kaikki oli kasattuna.
toiminnassa huomasin sen verran eroa että kun kaasua käyttää ylhäällä ja painaa uudestaan ei viivettä ole enää havaittavissa vaan turbo lähtee heti uudestaan ahtamaan. ohjelmaan ei ole tehty mitään muutosta tässä yhteydessä.
tilaa tuli reilusti lisää kun turbo siirtyi pykälää takemmas.
Pyryn työnjälki on todella siistiä enkä viitsinyt sitä maalin alle piilottaa.
kuvaa ei tullut otettua kun kaikki oli kasattuna.
toiminnassa huomasin sen verran eroa että kun kaasua käyttää ylhäällä ja painaa uudestaan ei viivettä ole enää havaittavissa vaan turbo lähtee heti uudestaan ahtamaan. ohjelmaan ei ole tehty mitään muutosta tässä yhteydessä.
Re: s202 270cdi
Tuommonen puhelinohjaus tuli tuossa jonkuaikaa sitten ohjaamaan webastoa. Nyt saa webaston päällä oli ite misä tahansa.
1600bar railpaine anturikin löysi tiensä autoon ja tuikku teki ohjelman. Tehoa pitäisi nyt olla siellä noin 100hv/litra.
Hyvin tuntuu kulkevan.
Re: s202 270cdi
tänään käytiin vartilla kokeilemassa. ajat pyöri siinä 15sekunnin paikkeilla ja loppunopeus reilussa 150km/h.
Re: s202 270cdi
Nyt ois alustaan uretaani puslaa. Puolasta tuli takapäähän kaikki puslat. Rahteineen oli hintaa noin 220€.
Ja etupäähän on alatukivarsiin puslat tulossa.
Etupään puslat tulee tuolta. http://www.hedgehog-motorsport.com/?m=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Ja etupäähän on alatukivarsiin puslat tulossa.
Etupään puslat tulee tuolta. http://www.hedgehog-motorsport.com/?m=1" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: s202 270cdi
Kesällä tuo c30amg:n imusarja tuli käyttöön. siitä kuvia myöhemmin.
Viikko sitten tähän vaihdoin 320cdi:n vaihelaatikon johon olin lisännyt vähän levyjä ja perä välitys vaihtui samalla 2.65:n.
muutos onnistui ongelmitta ja matka kierrokset putosi mukavasti.
tänään sitten vaihdoin tähän jouset eibach -30mm, niillä auto nousi muutaman sentin.
Viikko sitten tähän vaihdoin 320cdi:n vaihelaatikon johon olin lisännyt vähän levyjä ja perä välitys vaihtui samalla 2.65:n.
muutos onnistui ongelmitta ja matka kierrokset putosi mukavasti.
tänään sitten vaihdoin tähän jouset eibach -30mm, niillä auto nousi muutaman sentin.
Re: s202 270cdi
Vaikuttaako amg imusarja käytökseen millätavalla? Alkoko jo 270 laatikko luistamaan?
w203 270Cdi
Re: s202 270cdi
vaikutus tuossa c30 imusarjassa oli lähinnä se että tuli tilaa lisää, teho kun ei ollut ennenkään ilman saannista kiinni.
tuo paineensäädin tuosta vielä siirtyy muualle ja polttoainesuodattimelle pitää tehdä kunnollinen kannake.
ei alkanut vielä laatikko luistamaan ja mullahan oli tässä 220:n laatikko.
tuo paineensäädin tuosta vielä siirtyy muualle ja polttoainesuodattimelle pitää tehdä kunnollinen kannake.
ei alkanut vielä laatikko luistamaan ja mullahan oli tässä 220:n laatikko.