[jesse] w124 om606

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
[jesse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 25.05.2014 21:47

[jesse] w124 om606

Viesti Kirjoittaja [jesse »

Jahas, tehdääs tänne tällänen topikki omasta projektista. Projektihan alkoi noin vuosi sitten ostamalla elämäni toinen w124 mutta kolmas mersu.
Ostin 2015 maaliskuussa tälläisen 300D w124 mersun odotteleen intistä pääsyä.
Kuva

Auto odottamaan intistä pääsyä pihaan, joskus lomilla satuin toukokuun aikana purkamaan autoa, om603 sai lähteä keulilta.
Kuva

Juhannuksesta intistä kotio ja mersun kimppuun (kunhan oli juhlittu)
Ei muutaku ruosteita hitsaamaan.
Kuva

Kuva

Haters gonna hate
. Mutta nurkissa pyöri kakkoskoppasen golffin kaaret, pitihän se kokeilla ja noh...
Kuva
Kuva
Kuva

Ruosteet ja kaaret saatiin hitsailtua paikalleen. Auto pihalle elokuun alussa odottamaan motivaatioata sekä konetta. Tais joskus lokakuussa olla kun vaihdoin audin w210 om606 mersuun, alunperin piti pitää vaan käyttöautona, mutta yhtenä viikonloppuna homma karkasi käsistä kun rupesin väyryseen laittamaan bilteman välijäähyä, seuraavanahan olikin postissa pakosarjanlaippaa ja T03 laippaa, sekä hukkaportti biltemasta. Tietenkään ei toiminu homma (saatanan vanha turbo joka nurkasta löyty) ja auto meni purkuun, pari kuukautta seiso tallin takana. Nytten vuoden vaihduttua alotin sitten purkamaan väyrystä, tekniikka nostettu pukkiin odottamaan w124 koppaan siirtoa. Aikomuksena olisi myös siirtää nahkapenkit w124 koriin.

Kuva
Kuva

Kuva
[jesse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 25.05.2014 21:47

Re: [jesse] w124 om606

Viesti Kirjoittaja [jesse »

Ei ole paljoa tapahtunut. Koitin sovitella W210 nahkasia penkkei tähän, takapenkki jo melkein kiinni, mutta etupenkit ei sitten tulekkaan, koska w210 vissiin can väylä ohjattu, jonka takia en saa sähkösäätöi toimimaan tässä.

Mistä autosta voisi löytää nahkaiset etupenkit sähkösillä säädöillä?

Tälläsenä se makaa hallilla.
Kuva
[jesse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 25.05.2014 21:47

Re: [jesse] w124 om606

Viesti Kirjoittaja [jesse »

Juurikaan ei ole mitään saatu aikaiseksi. Holset hx35 tuli haettua jo valmiiksi.
Kuva

Onko syöttöpumpun teko itse aivan mahdoton homma? jos hommais 7mm elementit ja vaihtais ne sinne. Neuvoja ja vinkkeijä kiiitos!
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: [jesse] w124 om606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

[jesse kirjoitti: Onko syöttöpumpun teko itse aivan mahdoton homma? jos hommais 7mm elementit ja vaihtais ne sinne. Neuvoja ja vinkkeijä kiiitos!
Lyhyt ja ytimekäs vastaus: ON! jos haluat että mosa-ahdin systeemi toimii kunnolla. Sit jos on paksu lompsa niin sitte itte koitamaan yritys erehdys periaatteella :)

Tuo on niitä hommia että niitä ei kuulu tehdä itte kun on paja jotka oikeasti osaa sen tehdä niin et tietää varmasti että se puoli on kunnossa.

Ittetehtynä .. voi odottaa mosamurheita? Joku kammio "sulaa" tms. ja soppa on valmis? Tai no ahtimesta päätellen tehotavoite on kuitenkin kohtuumaltillinen mutta vaara kuitenkin on ilmeinen :roll: Mosa nakuttaa tietyllä kierrosalueella jostain sylinteristä kun sitä käskee jne...

Sanoisin että älä edes harkitse :wink:

Edit: Sopiiko tuo hukkiksen kello olemaan tuossakohtaa kun mosa on työskentelykohteessa? Ja hetkinen.... mistä on peräisin tuo pakosarja? Meinasitko jättää tuon ö-suotimen jalan vai vaihdatko sen?

P-ainesuotimenjalka näköjään onkin asiallista mallia :clap: vai oliko sittenkään?

Olikos tuohon mosaan tehty kaikki tarvittava muutos et sen voi heittää lankun keulille? Ketjukiristin ainakin on löysällä kun puppu on pois pikoiltaan. Suuttimet kans huoltoon ja sit ketjun venymisen ja täsmällisen oikean ajotiuksen varmistus!

Niin vielä että om603 turbon s-pumppu sulla oli se mihin niitä 7millisiä ajattelit vai oliko joku muu?
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: [jesse] w124 om606

Viesti Kirjoittaja pera8x »

[jesse kirjoitti: Onko syöttöpumpun teko itse aivan mahdoton homma? jos hommais 7mm elementit ja vaihtais ne sinne. Neuvoja ja vinkkeijä kiiitos!
lyhyt ja ytimekäs vastaus. ei ole mahdoton homma. menee samaan kategoriaan, kun vaikka moottoriremontin teko itse. jos osaa ja on tarvittavat työkalut, niin siinä se menee, kun muutkin remontit. ei se mitään rakettitiedettä ole. pyttykohtaset vaan säätää tasaan, niin ei sitä sen enempää voi saada nakuttamaan, kun jonkun pumppupajankaan tekemiä pumppuja. oikean pajankin tekemän pumpun joutuu ajottamaan itse, ellei vie koko autoa pajalle. saman ajotuksen joutuu tekeen kotikutosellekkin pumpulle.

tietenkin se pumpun säätäminen vaatii jonkun verran osaamista, tai vastaavasti opettelemista. pelkkä elementtien vaihto on melko simppeli juttu, mutta ilman kunnollista säätämistä niistä ei saa vastaavaa hyötyä irti. säätäminen tapahtuu samalla tavalla, kun vakiopumppuunkin.

ja se suurin ero kotitekosella ja ammattilaisen tekemällä pumpulla on siinä, että ammattilainen mm. mynä käyttää käsittääkseni omia elementtejä, mitä ei voi ostaa. ja ammattilainen säätää kunnon pumppupenkissä, jollonka saa kaikki tehot irti pumpusta. itte säätämällä joutuu kyhäileen vaikka sorvin kanssa "pumppupenkin", tai sitte sääteleen vasta, kun pumppu on koneessa kiinni. tällä tavoin ei aina saa niitä viimesiä heposia pihalle.

mutta lyhyesti: kyllä voi itsekkin laitella ja säädellä ihan hyvin elementit pumppuun. ei ole rakettitiedettä. ihan täysin mekaanisia laitteita.
W201 250DT 20V
w201 190E
[jesse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 25.05.2014 21:47

Re: [jesse] w124 om606

Viesti Kirjoittaja [jesse »

Jari Ke kirjoitti:
[jesse kirjoitti: Onko syöttöpumpun teko itse aivan mahdoton homma? jos hommais 7mm elementit ja vaihtais ne sinne. Neuvoja ja vinkkeijä kiiitos!
Lyhyt ja ytimekäs vastaus: ON! jos haluat että mosa-ahdin systeemi toimii kunnolla. Sit jos on paksu lompsa niin sitte itte koitamaan yritys erehdys periaatteella :)

Tuo on niitä hommia että niitä ei kuulu tehdä itte kun on paja jotka oikeasti osaa sen tehdä niin et tietää varmasti että se puoli on kunnossa.

Ittetehtynä .. voi odottaa mosamurheita? Joku kammio "sulaa" tms. ja soppa on valmis? Tai no ahtimesta päätellen tehotavoite on kuitenkin kohtuumaltillinen mutta vaara kuitenkin on ilmeinen :roll: Mosa nakuttaa tietyllä kierrosalueella jostain sylinteristä kun sitä käskee jne...

Sanoisin että älä edes harkitse :wink:

Edit: Sopiiko tuo hukkiksen kello olemaan tuossakohtaa kun mosa on työskentelykohteessa? Ja hetkinen.... mistä on peräisin tuo pakosarja? Meinasitko jättää tuon ö-suotimen jalan vai vaihdatko sen?

P-ainesuotimenjalka näköjään onkin asiallista mallia :clap: vai oliko sittenkään?

Olikos tuohon mosaan tehty kaikki tarvittava muutos et sen voi heittää lankun keulille? Ketjukiristin ainakin on löysällä kun puppu on pois pikoiltaan. Suuttimet kans huoltoon ja sit ketjun venymisen ja täsmällisen oikean ajotiuksen varmistus!

Niin vielä että om603 turbon s-pumppu sulla oli se mihin niitä 7millisiä ajattelit vai oliko joku muu?
En tiedä vielä sopiiko olemaan tuossa, voi olla että poistan koko hukkiksen ahtimesta (lukitten kiinni) kun pakosarjasta löytyy ulkoinen hukkis. Pakosarja tehty itte viimesyksynä kokeiluna väyryseen. Miksi ö-suottimen jalka pitäis vaihtaa? Ei tässä ole vielä juuri mitään saatu aikaseksi moottorille. Joka toinen viikko kun on iltavuorossa niin ei oo kerennyt tekemään mitään, sekä nyt olen metsästänyt om603 koneenkorvia, mutta tuntuu olevan niin kiven alla koko homma. Ihan om603 vaparin pumpusta tehdään tähän pumppu.
pera8x kirjoitti:
[jesse kirjoitti: Onko syöttöpumpun teko itse aivan mahdoton homma? jos hommais 7mm elementit ja vaihtais ne sinne. Neuvoja ja vinkkeijä kiiitos!
lyhyt ja ytimekäs vastaus. ei ole mahdoton homma. menee samaan kategoriaan, kun vaikka moottoriremontin teko itse. jos osaa ja on tarvittavat työkalut, niin siinä se menee, kun muutkin remontit. ei se mitään rakettitiedettä ole. pyttykohtaset vaan säätää tasaan, niin ei sitä sen enempää voi saada nakuttamaan, kun jonkun pumppupajankaan tekemiä pumppuja. oikean pajankin tekemän pumpun joutuu ajottamaan itse, ellei vie koko autoa pajalle. saman ajotuksen joutuu tekeen kotikutosellekkin pumpulle.

tietenkin se pumpun säätäminen vaatii jonkun verran osaamista, tai vastaavasti opettelemista. pelkkä elementtien vaihto on melko simppeli juttu, mutta ilman kunnollista säätämistä niistä ei saa vastaavaa hyötyä irti. säätäminen tapahtuu samalla tavalla, kun vakiopumppuunkin.

ja se suurin ero kotitekosella ja ammattilaisen tekemällä pumpulla on siinä, että ammattilainen mm. mynä käyttää käsittääkseni omia elementtejä, mitä ei voi ostaa. ja ammattilainen säätää kunnon pumppupenkissä, jollonka saa kaikki tehot irti pumpusta. itte säätämällä joutuu kyhäileen vaikka sorvin kanssa "pumppupenkin", tai sitte sääteleen vasta, kun pumppu on koneessa kiinni. tällä tavoin ei aina saa niitä viimesiä heposia pihalle.

mutta lyhyesti: kyllä voi itsekkin laitella ja säädellä ihan hyvin elementit pumppuun. ei ole rakettitiedettä. ihan täysin mekaanisia laitteita.
Tarviiko siinä nyt tehdä muuta kuin vaihtaa 7mm tapit, säätää sylinterikohtaisesti kaikki (?) samalle tasolle, mutta tarviiko siinä vielä jotain ylä- ja alasyöttöjä säädellä? Sekä tietty kierroslukukin olla? Mielusti yrittäisin itse tehdä / opetella tekemään.
Viimeksi muokannut [jesse, Su 24.01.2016 12:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: [jesse] w124 om606

Viesti Kirjoittaja pera8x »

pitää vaihtaa ne elementit sinne. se on ihan perus asennushommaa vaan. vanhat pois ja uudet tilalle. tämän jälkeen pumppu toimii kutakuinkin normaalisti, mutta ei ole kun jonkun verran enemmän tehoja, mitä vakio tapeilla. ja kun on isommat elementit, niin ne pyttykohtaiset erot kasvavat, jos niitä eroja on ollut. jos on enemmänkin epä balanssissa, niin huomaa epätasaisesta käynnistä, ikään kuin kävisi vajailla.

sitten, kun haluaa siitä niin hyvän, kun kotikonstein voi tehdä, niin pitää säätää ensiksi ne pyttykohtaiset syötöt tasaan. jokkut mitta-astiat on hyvä olla, niin näkee minkä verran pumppu antaa soppaa millekkin pytylle. sitten tarpeen mukaan säätää ne vaan tasoihin.

tämän jälkeen pitäisi sitten säätää pumpusta soppaa isommalle ja maksimi kierrokset haluttuun määrään. sopan säätäminen onkin vähän moninaisempi juttu, kun kaikki vaikuttaa kaikkeen. jos pelkkää sopparuuvvia vääntää isommalle, niin tyhjäkäynti kasvaa. sitten, kun säätää tyhjäkäyntiä pienemmälle, niin voi ilmetä sellasia ongelmia, ettei jaksa käydä kylmänä tyhjäkäyntiä, tai kierrokset laskeutuu hitaasti, tai jää huutamaan yms. näitä varten siellä on sitten noita muitakin ruuvveja, mitä säätelemällä saa sen pumpun toimimaan normaalisti, vaikka syöttömäärät onkin isoiksi säädetty. jossain kohtaa tulee raja vastaan, eikä tietyn syöttömäärän jälkeen pumppua vaan saa toimimaan enää normaalisti. sen rajan löytää kokeilemalla ja säätämällä. jostain löytyy pumpun säätämiseen ohjeita. en jaksa alusta alkaen kirjottaa koko hommaa, kun siihen on kohtalaisen hyvät ohjeet mm. veskola joskus rakentanut. mutta siis säätö menee ihan samalla tavalla, kun vakiostakin pumpusta sopan säätäminen. ja ajotus sitten sinne jonnekkin 20eykk nurkille oikeata ennakkoa ja siitä sitten sääteleen tarkemmin suuntaan, tai toiseen.
W201 250DT 20V
w201 190E
[jesse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 25.05.2014 21:47

Re: [jesse] w124 om606

Viesti Kirjoittaja [jesse »

Joo on tullu säädeltyä vakiopumpusta syöttöi lisää, että sinäänsä se on tiedossa jotenkin että mitenkä menee, mutta tuo vaan että säätää sylinterikohtaisesti, niin on aivan uutta tietoa. Kaikki tosiaan samalle tasolle? jokaselle oma koeputki esim ja kaikkiin samanverran soppaa pitäisi saada kun pyörittää pumppuu?
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: [jesse] w124 om606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Sitä nyt lähinnä meinasin sillä et joku sylinteri voi nakuttaa kun se sylinterikohtainen ennakonsäätö ei taida kotikonstein onnistua? Jos tuurilla kaikki 6 on kohdillaan niin mikäs siinä. Määräsäätö kyllä onnistuu niinkuin pera meinasikin.

Kaksi seiskaa on ittellä ja kummstakin syl- kohtaisia ennakoita piti säätää. Jos yhden ennakko alkaa olla 1.5° edessä niin helpolla käy niin että sen sylinterin kapulat ei pysy nipussa? Jo tuon toteaminen kotikonstein on oma juttunsa että kampuralta vois ottaa koko pumpunajoitusta laittaessa tuon huomioon? Esikammio kait se tulilinjalla on ja sit sen pytyn sisuskalut?

Jos sattuu niin että on jäljessä niin se ei kait niin varallista ole paitsi jos sattuu olemaan ykkösessä. Silloin kaikki viisi muuta on liikaa aikaisella? Siis jos sillä ns. joutsenkaulalla kattoo pumpun ajoitusta kun sitä asenta paikoilleen?

No.... mä oon vain niin arkajalka näissä asioissa :)
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: [jesse] w124 om606

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

Jari Ke kirjoitti:Sitä nyt lähinnä meinasin sillä et joku sylinteri voi nakuttaa kun se sylinterikohtainen ennakonsäätö ei taida kotikonstein onnistua? Jos tuurilla kaikki 6 on kohdillaan niin mikäs siinä. Määräsäätö kyllä onnistuu niinkuin pera meinasikin.
Joo ei kai niitä sylinterikohtasia ennakkoja oikein kotikonstein helposti saa, mutta en tiedä onko sille loppupeleissä tarvettakaan jos ei niitä viimesiä heposia irrottele.. :mrgreen: Ei ainakaan itellä oo ollu mitään ongelmia pumpun takia. :)

Jos kiinnostaa tuo pumpun räplääminen, niin ehdottomasti kannattaa ite rakennella. :thumbup:
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: [jesse] w124 om606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Voi se nuin ollakin?

Voin olla pahasti väärässäkin mutta olen vaan antanu itteni ymmärtää että seiskoilla ruiskutusaika väkiste venyy pitkäksi sillon kun nilkka on suorana ni siinä tapauksessa nuilla pyttykohtaisilla ennakonpoikkeamilla alkaisi oikeasti olla merkitystä? Kun se ajoitus kait täytyisi jokatapauksessa laittaa jo lähtökohtaisesti aikaiselle juts tuon ruiskutusajan kasvamisen takia ni jos joku elementti on muita edellä ni siitä se ongelma sit tulisi? Vakiokamppeella tuolla 1.5asteella ei olisi mitään merkitystä kun ennakko on muutenkin myöhäisemmällä?

Edelleen olen käsittäny niin että jos jättää seiskoilla pumpunajoituksen myöhäiselle ni sit tulee lakua putkesta eikä veto ole alkuunkaan sitä mitä se voisi olla? Tämän seurauksena sit lisätään ahtopainetta kun mustaa tulee putketa ja veto ei ole haluttua? Ylimääräistä lämpöäkin siitä tulee jos ajoitus on myöhällä? Tämä kaikki siksi kun ajoitus on väärä? En minä mikään tietäjä tosiaankaan ole mutta heittelen vaan nuita siltä pohjalta mitä joskus asiaa pohtinu :think:

Jokatapauksessa mielenkiinnolla seurataan miten tämä asennusprojekti etenee. Tsemppiä vaan :thumbup:
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: [jesse] w124 om606

Viesti Kirjoittaja xr »

sylinteri kohtainen ruiskutuksen ajoitus
säädetään elementtien vaihdon yhteydessä että jokainen tappi nousee samaan korkeuteen
ja säädoön voi suorittaa vain ja ainoastaan vaihtamalla nostimen rullan joka vastaa pumpun nokkaaksilaan
niitä on muutamaa eri kokoa ulkohalkaisijaltaan jolla saa tapit samaan korkeuteen

tappien valmistus on kuitenkin sen verran tarkasti mitoitettua että niitä vaihdettaessa kotioloissa ei kannata asiaan kiinittää suurempaa huomiota
kunhan laittaa nostimet siihen kohtaan jossa ne aulunperinkin ovat olleet

elementin koko ei vaikuta ruiskutusaikaan täydellä kaasulla pumpun nokka nosttaa elementiä samoin oli sen läpimitta mikä hyvänsä
osakaasulla toki on isommallä tapilla on lyhyempi ruiskutus aika

ei muuta kun tapit pumppuun
älä irroita pumpun sivukannen alta löytyviä sylinterikohtaisia säätöruuveja purkaessasi pumppua (niiden perus astus on kuitenkin melko lähellä oikeaa)
säätää tavii vain pumpun takaa syöttömäärää ja ehkä maksimi kierroksia ja tyhjäkäyntiä älä pyörittele muita ruuveja
pumpun moottorin puoleisessa sivussa on kaasun stoppri ruuvi poista se niin saat vetävät kierrokset rajoittimelle asti ilman ennenaikaista syötön leikkautumista

saadessasi koslan käyntiin ja käymään tyhjäkäyntiä aloita sylinterikohtainen syötön säätö
avaa pumpun sivussa oleva kansi
löysää YKSI kerralaan syötön tasauksen lukitus ruuvi siitä syöttötangosta löysää vain vähän
ota vaikka hylsy käteen ja naputtele (hentoisesti) eteen tai taaksepäin kuulet kyllä käynnistä koska se on kohdalaan
se on niin herkkä ettei sitä sormilla pysty niin vähää kerralla siirtää puhutaan millin osista

näillä säädöillä 6 vuotta ajelin
tuona aikana konehuoneeseen suoritettiin seuraavat korjaukset
kaks hehkua
visko piti vaihtaa
yks esikammio kiristää
jakoketju varoiksi
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: [jesse] w124 om606

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

xr kirjoitti: elementin koko ei vaikuta ruiskutusaikaan täydellä kaasulla pumpun nokka nosttaa elementiä samoin oli sen läpimitta mikä hyvänsä
osakaasulla toki on isommallä tapilla on lyhyempi ruiskutus aika
Hyödyllistä tietoa kaikenkaikkiaan.

No nyt kyssäri et miksi pumpun ennakoa sit siirretään eteen vakioon verrttuna jos ruiskutusaika ei kerta pitene vakioelementteihin verrattuna? Paloaika pitenee ja siksi siirretän eteen vai mikä?

Kun sen säätötangon liike pitenee ni miten sen mutos näkyy ruiskutusajanpituudessa? Eikö element silloin pukkaa isompaa (pidempää) kakkua jolloin ruiskutusaikakin on pidempi normipumppuun verrattuna? Tämä siis silloin kun kieroksenrajoitin ei vielä rajoita syöttöä?

Just tuo kohta on se kriittinen sen nakutuksen suhteen jos jokin pytty on edellä muita? Kakun ruuttaaminen sylinteriin alkaa aiemmin kuin normaalisti kun säätötangon liike on pidempi ja kun ennakko on jo muutenkin säädetty aikaisemmalle ja pumpun ennakonsäädin alkaa säätää lisää ennakkoa kun kierrokset nousee mutta syötönrajoitus ei vielä rajoita syöttöä ollaan tilanteessa jossa nakse kuuluu?

Nuo kaikki lauseet on kysymysmerkeillä joten ovat kysymyksiä ei väitteitä joten valaistusta kaivataan :) No ei yläkerran tällä kertaa :lol:
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: [jesse] w124 om606

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

Jari Ke kirjoitti: No nyt kyssäri et miksi pumpun ennakoa sit siirretään eteen vakioon verrttuna jos ruiskutusaika ei kerta pitene vakioelementteihin verrattuna? Paloaika pitenee ja siksi siirretän eteen vai mikä?
Tasapäisillä tapeilla ennakko kai muuttuu?, mutta esim viistetyt seiskat laitetaan alkuperäiseen ennakkoon ellei räplätä jotain muutakin pumpun sisältä. Eli jos omassa autotallissa viistetyt seiskat pumppuun laittaa, kannattaa alkuperäisestä ennakosta rueta hienosäätelemään. :mrgreen:
xr
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 06.07.2004 01:08
Paikkakunta: Eteläpohjanmaa

Re: [jesse] w124 om606

Viesti Kirjoittaja xr »

Jari Ke kirjoitti:
xr kirjoitti: elementin koko ei vaikuta ruiskutusaikaan täydellä kaasulla pumpun nokka nosttaa elementiä samoin oli sen läpimitta mikä hyvänsä
osakaasulla toki on isommallä tapilla on lyhyempi ruiskutus aika
Hyödyllistä tietoa kaikenkaikkiaan.

"No nyt kyssäri et miksi pumpun ennakoa sit siirretään eteen vakioon verrttuna jos ruiskutusaika ei kerta pitene vakioelementteihin verrattuna? Paloaika pitenee ja siksi siirretän eteen vai mikä? "

ei ennakkoa lisätä tarkoitat varmaan mynäpumppujen ennakiota he laittavat pumpun sisällä olevan ennakkomerkin eri paikaan syytä en tiedä varmaan heidän tavaramerkkinsä

"Kun sen säätötangon liike pitenee ni miten sen mutos näkyy ruiskutusajanpituudessa? Eikö element silloin pukkaa isompaa (pidempää) kakkua jolloin ruiskutusaikakin on pidempi normipumppuun verrattuna? Tämä siis silloin kun kieroksenrajoitin ei vielä rajoita syöttöä?"

tähän on vähän vaikea selittää mutta vakio elementillä 2500 kierrosta ylöspäin tappiin säädetyllä pumpulla kaasu pohjassa on enakko ja ruiskutus aika suurin ruiskutus aika ei enää tästä pitene kierrosten noustessa
se rajoitin ruuvin poisto ei lisää tangon liikettä vaan se lisääntynyt liike puristaa vivun ja pumpun keskipakosäätimen välissä olevan jousen kasaan tämä jousi on se jota vasten pumpun keskipakosäädin vakiona puskee noin 500 kierrosta ennen maksimikierrosrajoitinta samalla vähentäen syötön määrää

"Just tuo kohta on se kriittinen sen nakutuksen suhteen jos jokin pytty on edellä muita? Kakun ruuttaaminen sylinteriin alkaa aiemmin kuin normaalisti kun säätötangon liike on pidempi ja kun ennakko on jo muutenkin säädetty aikaisemmalle ja pumpun ennakonsäädin alkaa säätää lisää ennakkoa kun kierrokset nousee mutta syötönrajoitus ei vielä rajoita syöttöä ollaan tilanteessa jossa nakse kuuluu?"

pumpun sisällä ei oikeastaan voi olla mikään niin pielessä että syliteri kohtainen ennakko aiheuttaisi ongelmia jos auto kaikilla pytyillä käy sanotaan jos tapit on viistettyjä ja yhdelle sylinterille laitetaan tasapäinen elementti niin sen ennakko 2-3 astetta isompi kuin muilla tuon voisi tarkka korvainen jo juuri erottaa mutta aika vähän siihennähden kuinka iso virhe on asennuksessa tehty

Nuo kaikki lauseet on kysymysmerkeillä joten ovat kysymyksiä ei väitteitä joten valaistusta kaivataan :) No ei yläkerran tällä kertaa :lol:
[jesse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 25.05.2014 21:47

Re: [jesse] w124 om606

Viesti Kirjoittaja [jesse »

Jaahas, ei ole mittään ihmeellistä oikeastaan tapahtunut, mitä nyt w210 penkit sovittelin autoon paikoilleen. Vielä tekemistä riittää hitsaamisen muodossa, mutta koe sovitettu on jo!

Kuva

Etupenkeille piti tehdä uudet palkit ja poistaa alkuperäiset lattiasta.

Kuva Kuva Kuva Kuva

Nyt autosta on purettuna sisusta ja kone pois taas vaihteeksi ja käännetty kyljelteen halliin. Tarkoitus alkaa raapii massoi pohjasta sekä tehdä loppuun ruostetyöt.
Alekc
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Su 10.08.2014 11:28

Re: [jesse] w124 om606

Viesti Kirjoittaja Alekc »

Takapenkitkö istui suoraan?
[jesse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 25.05.2014 21:47

Re: [jesse] w124 om606

Viesti Kirjoittaja [jesse »

Alekc kirjoitti:Takapenkitkö istui suoraan?
Ei istunut. Vielä tarvitsee tehdä selkänojalle kiinnikkeet jotta pysyy paikoillaan.
Kuva
[jesse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 25.05.2014 21:47

Re: [jesse] w124 om606

Viesti Kirjoittaja [jesse »

Jaaha, pitkä aika vierähtänyt tässä. Autoakin on tullut parsittua kasaan, sekä purettua. Autosta purettu tukivarret,takakelkka, konetilasta kaikki. Sisustasta kojelauta kokonaisuudessaan.
Auto taas kyljelteen, uutta peltiä ja sähköjäniksen papanaa.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva


Ruostetta on siis riittänyt, vaikka luulin viime kesänä ne tehneeni. Molemmat etummaiset takakelkan korvat korista oli mädät, toki edellinen/edelliset omistajat korjannu tosi komeasti massalla nämä.
Seuraavaksi vuorossa olisi hitsata penkkien palkit loppuun. Sen jälkeen hieman vielä muokata takakaaria. Jos sitten pääsis työpaikan hallille hiekkapuhaltamaan pohjan ja maalaamaan sen.

Pitäisi tilata uudet tukivarret eteen ja taakse palikkaa. Olisiko ehdotuksia millä maalata pohja jottei heti ruostuisi. Auto ei tule koskaan enään minun aikana näkemään suolaa/talvea.
[jesse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 25.05.2014 21:47

Re: [jesse] w124 om606

Viesti Kirjoittaja [jesse »

Jaahas, taas on tapahtunut vähän projektissa. Pohja saatu hitsailtua ruosteilta, hiekkapuhallettua ja maalattuakin. Takakaarien eteen tulevat listat korvasin tekemällä pellistä "listat" siihen.
Kuvat puhukoon puolestaan.

Kuva
Kuva
Kuva

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Pitihän sinne moottori jo nakata paikoilleen jälleen malliksi, pitäähän se vielä sieltä kerran ainakin kaivaa ylös.
Kuva

Pakkohan se yrittää laittaa lasinen kattoluukku tähän autoon
Kuva

Autoon tilattu tukivarret uudet eteen ja taakse kaikki muut paitsi alatukivarret. Niitä odotellessa...
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: [jesse] w124 om606

Viesti Kirjoittaja maalari »

Hieno rojekti :thumbup:

Alkoi kiinnostaa urakalla tuo kattoluukku.. :D
Ihan peltiluukun tilalle lasinen? Samoihin mittoihin? Olis komia :)
[jesse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 25.05.2014 21:47

Re: [jesse] w124 om606

Viesti Kirjoittaja [jesse »

Kuva
Siellähän se luukku nyt majailis. Vielä hienosäätöä jotta menee suoras tms, jostakin paksumpi tiiviste pitäisi löytää. Luukkuhan siis on w124 peltiseen verrattuna pari mm pienenpi, joten sen takia joutuu vähän vahvemman tiivisteen hommata.
Joo eli siis peltinen kattoluukku nurkkaan ja w210 lasinen luukku tilalle, mutta eipä aivan suoraa mene.
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: [jesse] w124 om606

Viesti Kirjoittaja maalari »

Onko verhoilusta visioita? Muuten käy kohtalaisesti paikalleen? Onko luukun säädölle olemassa oikeaoppista ohjetta?
Itselläni tuo kattoluukku halvaantui täysin, kun jouduin vaihtamaan kattoon etureunan.. Tuli liian timmi sovitus.. :oops:
Ilman tiivistettä toimii kuin unelma, mutta tiivisteen kanssa on liian tiukka, ei oikein liiku mihinkään.. :(
[jesse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 25.05.2014 21:47

Re: [jesse] w124 om606

Viesti Kirjoittaja [jesse »

Vielä menee pitkälti alkuperäinen kattoverhous, paitti luukun kohta pitää vähän suunnitella että tuleeko joku "kansi" tms vai onko koko aika näkyvyys ulos. En mää tiedä onko mitään oikeaoppista ohjetta, mä säätelen ja kokeilen miten toimii.

Ongelmia vaan sähköjohtojen kanssa kabiinissa, ei mitään tolkkua mihin mikäkin menee kun niin paljon samanlaisia johtoi. Mahtaako noissa johdoissa olla mitään numerosarjaa tms mistä tunnistas mihin kyseinen johto kuuluu.
[jesse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 25.05.2014 21:47

Re: [jesse] w124 om606

Viesti Kirjoittaja [jesse »

Eipä oo hetkeen tullut kirjoiteltua mitään tännekkään. Jotain saanut aikaiseksi, mutta eipä hirveempiä. Auto saatu takaisina renkailleen, alustaan kaikki puslat uusittu. Eteen tukivarret uudet, taakse kaikki muut paitsi alinmaiset tukivarret. Laakeritkin uudet joka pyörälle.

Vappuna tuli ostettua 2 kpl w124, joista toinen meni varaosiksi ja parempi kuntoinen myytiin veljelle. No varaosa-autostahan sitten sainkin ruosteettomat luukut (kontin luukussa oli vähän hitsattavaa), tämä oli kumma kun oli seissyt kauan kuusen alla. Sainpahan myös puuratin omaani projektiin.
Kuva

Kuva Kuva

Kuva Kuva


Imusarjaan aloitettu tekemään painekoteloa, enään ei tarvitsisi kuin kahden levyn leikkaamiset, jonka jälkeen naapurille hitsattavaksi, kun ei itsellä ole alumiinihitsiä. Kuvasta poiketen 90 asteen mutkaa alapäsin ei tulekkaan.
Kuva Kuva


Olihan se pakosarjakin pakko tehdä uudestaan.
Kuva Kuva

Jospa lähiaikoina saisi aikaseksi vetää penkeille sähköt, jotta saisi sisustaa alkaa niputtaa täysin kasaan.
[jesse
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Su 25.05.2014 21:47

Re: [jesse] w124 om606

Viesti Kirjoittaja [jesse »

Jaahas, aikaa on kulunut, aikaiseksi on jotakin saatu, mutta ei nyt kauheimpia. Motivaatio ollut kadoksissa, joka on välillä löytynyt ja välillä taas karannut. Pääasiassa ollut kadoksissa.

Elikkäs autoon on saatu tehtyä pakosarja sekä painekotelo (tuli muuten kallis kotelo....)
Kuva Kuva

Syöttöpumppuun nakkasin 7mm elementit jonka sitten säätelin sorvissa pytyt tasalle.
Kuva Kuva
Ei muutakun pumppu paikoilleen, 20 EYKK laitoin (ekana tietty 20 JYKK väärän informaation takia) ja ei muutakuin starttaamaan konetta, kappas lähtihän se käyntiin hetken sahauksen jälkeen. https://youtu.be/f9uZIjlqJQ0

Keulapalkin teurastin täysin, jonka sitten korvasin lattaraudalla jossa keskellä reikä ilman kulkua varten. Välijäähdyttäjäksi nakkasin bilteman isoimman jäähyn.
Kuva Kuva
Kuva

Lukkoraudankin rakentelin uuden kun en tykännyt oikein edellisestä räpellyksestäni. Rauta tuli kiinni 2 kpl 8mm pultilla, sekä 4kpl 6mm pultilla.
Kuva Kuva


Lokasuojatkin sain hommailtua, mutta vasemman lokasuojan kanssa ongelmia kun tuntuu ettei se oikein tahdo istua paikoilleensa, vai onko sitten ovi vaan sen verta sisään säädetty :think:
Kuva
Kuva
Kuva
Elikkä lokasuoja on oven kanssa tasalla, tuohon kun vielä pitäisi toi muovilistakin tulla...

Pitihän se sitten vähän väriä suihkia jarrusatuloihin sekä perään. (saahaan puuttuvat konit sitten tällä :lol: )
Kuva

Äänieristemattoa tuli tilattua 4m2, takapenkin alle jo hieman kokeilinkin lätkiä paikoilleen. Kunhan saa sisustan muuten valmiimmaksi niin voi lätkiä loputkin paikoilleen.
Kuva

Pitihän se hommata vielä yksi mersu. Tuli ostettua w124 300D ajatuksena leimata auto, mutta nosturilla karu totuus paljastui, jotenka ei sitten mielenkiinto riittänyt tehdä sen vertaa jotta sais leiman autoon. Vaihtoehtona oli osiksi taikka sitten jäärata autoksi, tuumasta toimeen hakemaan w124 3l orkkis turbo ja pakosarja. n, päivän työskentelyllä osat paikoilleen, pakoputki pellistä läpitte, painekotelon teko imusarjan päähän, sekä perän kemppauksella saatiin auto jääradalle kelpoiseksi.
Kuva Kuva
Vastaa Viestiin