Kurahaarainen via dolorosa (om642)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 263
- Liittynyt: La 14.02.2015 04:53
Kurahaarainen via dolorosa (om642)
Ajattelin tehdä ihan uuden aiheen tälle minun pikku puuhasteluprojektille, ettei tarvi kokoajan laittaa uutta kysymystä tuonne tekniikka- osioon.
Lähtökohtana on korjata tästä kurahaarasta sen nuo tääläkin foorumilla yleisimmin todetut tyyppiviat. Ainakin Jakoketju vaihtoon laahareineen ja kiristimineen, öljycoolerin alatiivisteet, imusarjanläppien poisto ja imusarjan putsaus. Samassa rytäkässä varmasti muitakin mitä mieleen tulee kuten vesipumppua ja apulaitehihnaa.
Ruuvauskokemusta ei oikein edes ole paljo mopoa ja moottorikelkkaa isommista moottoreista. Olen päivätöissä mekaanisena suunnittelijana laivanmoottoreita valmistavalla firmalla ja ainaskin isommista dieseleistä on aika mittava teoria osaaminen... siitäpä tuskin on apua tässä Eipä siinä mitään... soitellaan puhelimella kaikki kaverit ja kaverin kaverit ja kysellään täälä tyhmiä. En tule häpeämään kysyessäni ehkä täälä monille hyvin yksinkertaisia juttuja. Käytössäni on EPC ja WIS. Tämä auttaa tosi paljon ja kaiken pyrin wisin mukaan tekemään.
Heti lähtökohtasesti raivasin ittelleni kunnolla tilaa kun tuo W211 keulan purkaminen jo luonnostuu entuudestaan
Lähtökohtana on korjata tästä kurahaarasta sen nuo tääläkin foorumilla yleisimmin todetut tyyppiviat. Ainakin Jakoketju vaihtoon laahareineen ja kiristimineen, öljycoolerin alatiivisteet, imusarjanläppien poisto ja imusarjan putsaus. Samassa rytäkässä varmasti muitakin mitä mieleen tulee kuten vesipumppua ja apulaitehihnaa.
Ruuvauskokemusta ei oikein edes ole paljo mopoa ja moottorikelkkaa isommista moottoreista. Olen päivätöissä mekaanisena suunnittelijana laivanmoottoreita valmistavalla firmalla ja ainaskin isommista dieseleistä on aika mittava teoria osaaminen... siitäpä tuskin on apua tässä Eipä siinä mitään... soitellaan puhelimella kaikki kaverit ja kaverin kaverit ja kysellään täälä tyhmiä. En tule häpeämään kysyessäni ehkä täälä monille hyvin yksinkertaisia juttuja. Käytössäni on EPC ja WIS. Tämä auttaa tosi paljon ja kaiken pyrin wisin mukaan tekemään.
Heti lähtökohtasesti raivasin ittelleni kunnolla tilaa kun tuo W211 keulan purkaminen jo luonnostuu entuudestaan
Entinen S211.222 Om642 + 722.9, nykyinen S211.254 + 722.9
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 263
- Liittynyt: La 14.02.2015 04:53
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
Injektorit näyttää tältä. Lähtivät irti ihan vaan nostamalla käsin.
Oikeaoppinen paskanen sukka tökättynä reikiin
Näyttääkö nuo injektorit teidän silmään mitenkään pahalta? Itse ajattelin että vaan pyyhkisin tuon runko-osion rätillä puhtaaksi ja putsaisin tiivistepinnan ja vaihtaisin prikat/pultit. Voiko vaan jättää tuon kärjen rauhaan? Jotain valaanrasvaa tähän vissiin pitäis laittaa. Oiskohan mätänetissä biltemassa mitään sopivaa?
Oikeaoppinen paskanen sukka tökättynä reikiin
Näyttääkö nuo injektorit teidän silmään mitenkään pahalta? Itse ajattelin että vaan pyyhkisin tuon runko-osion rätillä puhtaaksi ja putsaisin tiivistepinnan ja vaihtaisin prikat/pultit. Voiko vaan jättää tuon kärjen rauhaan? Jotain valaanrasvaa tähän vissiin pitäis laittaa. Oiskohan mätänetissä biltemassa mitään sopivaa?
Entinen S211.222 Om642 + 722.9, nykyinen S211.254 + 722.9
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
Motonetista löytyy tätä:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/600102/ ... inen-tahna" onclick="window.open(this.href);return false;
Uskoakseni hyvin lähellä alkuperäistä Febin valmistamaa "muumin paskaa", jota merkkiliike möisi ko. tarkoitukseen.
Kestää lämpöä, ei hapeta/ syövytä jne...
https://www.motonet.fi/fi/tuote/600102/ ... inen-tahna" onclick="window.open(this.href);return false;
Uskoakseni hyvin lähellä alkuperäistä Febin valmistamaa "muumin paskaa", jota merkkiliike möisi ko. tarkoitukseen.
Kestää lämpöä, ei hapeta/ syövytä jne...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 263
- Liittynyt: La 14.02.2015 04:53
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
"hold down devicet" asennettuna. Näitä toki ei olis edes tarvinnut koska nokilla oli kannessa kiinni tommoset paikallaanpitäjät. Tämä lienee vanhemmissa vuosimalleissa.
Vanha ketju (ensiksi lukon väärältä puolelta) auki
Vanha ketjunlukko oikeaoppisella paskasella työkalulla auki
Otin irti kokonaisen lukkopalan vanhasta ketjusta. Tästä palasesta värkkäilin väliaikasen lukon uittoa varten.
Uutta tupaan ja vanhaa pois. En ostanut mitään stopparia tuohon rattan viereen. Kokoajan laitoin uutta nippusidettä paikalleen ja vanhaa pois. Täten oli aika hidas tapa uittaa, mutta hyvinhän tuo toimi.
Tässä vaiheessa vielä meinasin että en jaksa alata aukomaan tuota jakokopan kantta eikä nii laahareita ees tarttis vaihtaa, mutta jotta projekti ei olis liian helppo päätin tipauttaa väliaikasen ketjulukon palasen tuonne jakokoppaan Eipähän tarttenu enään arpoa avaako sitä. Vähäsen tässä huolestuttaa tuo työni mukana koneeseen joutuva paska ja pöly. Olen kyllä koittanut parhaani mukaan huolehtia siisteydestä.
Vanha ketju (ensiksi lukon väärältä puolelta) auki
Vanha ketjunlukko oikeaoppisella paskasella työkalulla auki
Otin irti kokonaisen lukkopalan vanhasta ketjusta. Tästä palasesta värkkäilin väliaikasen lukon uittoa varten.
Uutta tupaan ja vanhaa pois. En ostanut mitään stopparia tuohon rattan viereen. Kokoajan laitoin uutta nippusidettä paikalleen ja vanhaa pois. Täten oli aika hidas tapa uittaa, mutta hyvinhän tuo toimi.
Tässä vaiheessa vielä meinasin että en jaksa alata aukomaan tuota jakokopan kantta eikä nii laahareita ees tarttis vaihtaa, mutta jotta projekti ei olis liian helppo päätin tipauttaa väliaikasen ketjulukon palasen tuonne jakokoppaan Eipähän tarttenu enään arpoa avaako sitä. Vähäsen tässä huolestuttaa tuo työni mukana koneeseen joutuva paska ja pöly. Olen kyllä koittanut parhaani mukaan huolehtia siisteydestä.
Entinen S211.222 Om642 + 722.9, nykyinen S211.254 + 722.9
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 263
- Liittynyt: La 14.02.2015 04:53
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
Mahtava määrä skeidaa on imusarjassa
Vihdoin koppa auki. Pähkäilin kolme päivää dampperin irrotusta, mutta lopuksi tein työkalun jolla pidin ite dampperista kiinni. Lähtihän se pultti auki sitten 1,5 metrisellä varrella.
Aika makeeta kokoluokkaa on tuo petilaakerin pukki
Jännä miten paljo sontaa tuon vastapainon pinnalle on jääny
Lisää olis kuvia pidemmällekin mutta iphone päätti tehdä totaalisen kuoleman. Pitää koittaa jotenki pelastaa sen muisti.
Vihdoin koppa auki. Pähkäilin kolme päivää dampperin irrotusta, mutta lopuksi tein työkalun jolla pidin ite dampperista kiinni. Lähtihän se pultti auki sitten 1,5 metrisellä varrella.
Aika makeeta kokoluokkaa on tuo petilaakerin pukki
Jännä miten paljo sontaa tuon vastapainon pinnalle on jääny
Lisää olis kuvia pidemmällekin mutta iphone päätti tehdä totaalisen kuoleman. Pitää koittaa jotenki pelastaa sen muisti.
Entinen S211.222 Om642 + 722.9, nykyinen S211.254 + 722.9
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 263
- Liittynyt: La 14.02.2015 04:53
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
Yksi asia mitä en ymmärrä on tuon kopan takaisin laitossa wisin kohta jossa kielletään käyttämästä enään noita sovite sokkia. Miten se tiiviste niistä sokista tuhoutuu sen kummemmin ku ekassa kokoonpanossakaan?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Entinen S211.222 Om642 + 722.9, nykyinen S211.254 + 722.9
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
Erittäin hienoja kuvia. Kiitos niistä
Aukaiset edestä katsoen vasemman puoleisen venttiilikopan? Oliko siihen jokin syy? Voisiko homman tehdä myös oikean puoleisen kannen avaamalla?
Mullakin on jakopää remontti edessä, en tiedä vaan että milloin. Tilasin työkalun tuolta. Ei ole vielä tullut. Noin 120€.
Paljonko sulla on kilometrejä OM642:ssa?
http://www.xxl-automotive.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Aukaiset edestä katsoen vasemman puoleisen venttiilikopan? Oliko siihen jokin syy? Voisiko homman tehdä myös oikean puoleisen kannen avaamalla?
Mullakin on jakopää remontti edessä, en tiedä vaan että milloin. Tilasin työkalun tuolta. Ei ole vielä tullut. Noin 120€.
Paljonko sulla on kilometrejä OM642:ssa?
http://www.xxl-automotive.de" onclick="window.open(this.href);return false;
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
Onko nuo ohjarit halkinaisia? Jos on, niin voisi kuvitella että halkinainen holkki alkaa vuotamaan helpommin sisäänpäin ja sitä kautta ulos, jos laittaa märkää liimaa. Tehtaalla on ehkä kone joka laittaa liiman holkin ympärille tarkemmin.
Kun heittää holkit pois niin saa liiman levitettyä tasaisemmin. En tiedä arvailen vain.
Kun heittää holkit pois niin saa liiman levitettyä tasaisemmin. En tiedä arvailen vain.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
Jos sisään joutuva pas*** ja pöly huoletta niin kasauksen jälkeen öljyt, suodatin vaihtoon
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 263
- Liittynyt: La 14.02.2015 04:53
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
Avasin sen noiden laaharien vaihdon vuoksi. Ja mukava se on nähdä tuo jako molemmissta. Itseasiassa pakollinenkin sillä vasemmalla puilella ketjun joutui tiputtamaan koteloon laahareiden vuoksi. Vaihdoin nuo laaharit avaamatta öljypohjaa vaikka wisissä käskettiin. Just ja just menivät kaikki tuosta yhdestäuukusta sisään ku ketjua vähä siirteli. Tämän olisi varmaan voinut viisaammassakin järjestyksessä tehdä.HannuS kirjoitti:Erittäin hienoja kuvia. Kiitos niistä
Aukaiset edestä katsoen vasemman puoleisen venttiilikopan? Oliko siihen jokin syy? Voisiko homman tehdä myös oikean puoleisen kannen avaamalla?
Mullakin on jakopää remontti edessä, en tiedä vaan että milloin. Tilasin työkalun tuolta. Ei ole vielä tullut. Noin 120€.
Paljonko sulla on kilometrejä OM642:ssa?
http://www.xxl-automotive.de" onclick="window.open(this.href);return false;
Kilsoja on mittarin mukaan 210tkm. Sisusta autossa on uutta vastaava kuskinpenkkiä myöten ja saksassa viime rekkariotteessa on sekä uutena käyttöönotto että liikkeessä (josta minä ostin) rek poisto. Mutta totuus on että sitä ei tiedä kukaan mitä tuolla on oikeasti ajettu
Tosi paljo oli egr könöä imusarjassa, niin paljo että 2 läppää oli jumittunu ja kinkkimekanismi rikkonut itsensä. Revin läpät jo pois ja nyt pitää miettiä tulppausta niihin. Olis mielenkiintoista nähdä kuvaa jos joku on tulpannunkierteellä.
Entinen S211.222 Om642 + 722.9, nykyinen S211.254 + 722.9
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 263
- Liittynyt: La 14.02.2015 04:53
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
Voiko noihin kannessa oleviin öljykanaviin puhallella paineilmaa surutta. Ihan vaan ettei mihkään oo mitään tukkoa joutunu? Tämä oli sitte niitä tyhmiä kysymyksiäCDI203 kirjoitti:Jos sisään joutuva pas*** ja pöly huoletta niin kasauksen jälkeen öljyt, suodatin vaihtoon
Entinen S211.222 Om642 + 722.9, nykyinen S211.254 + 722.9
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
tarkennatko vielä miksi alunperin lähdit ketjua ylipäätään vaihtamaan ? oliko oireita ? semmoinen mutu foorumeita ja muiden autoja seuranneena on että todellinen tarve ketjun vaihdolle näissä koneissa taitaa olla siellä 300-400tkm jälkeen ?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 263
- Liittynyt: La 14.02.2015 04:53
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
Ihan uteliaisuuttani. Lisäksi tiesin tuon imusarjan ongelman. Ketjun vaihto oli periaatteessa aika pieni homma sen ohella...epk kirjoitti:tarkennatko vielä miksi alunperin lähdit ketjua ylipäätään vaihtamaan ? oliko oireita ? semmoinen mutu foorumeita ja muiden autoja seuranneena on että todellinen tarve ketjun vaihdolle näissä koneissa taitaa olla siellä 300-400tkm jälkeen ?
Onpahan nytte vaihdettu. Pikkuhiljaa konetta siihen kuosiin että viittii tuikutella. Oli se merkki oikeassa imunokassa kyllä pielessään...
Entinen S211.222 Om642 + 722.9, nykyinen S211.254 + 722.9
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
onhan noissa ollut osassa jo n. 260-270tkm lukemissa kiristin melkeen kokonaan ulkona ketjun venymästä. Siellä mese.fi puolella oli pari kuvaakin jotka olet nähnytkinepk kirjoitti:tarkennatko vielä miksi alunperin lähdit ketjua ylipäätään vaihtamaan ? oliko oireita ? semmoinen mutu foorumeita ja muiden autoja seuranneena on että todellinen tarve ketjun vaihdolle näissä koneissa taitaa olla siellä 300-400tkm jälkeen ?
toki onko ne olleet oikeat kilometrit.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
Eilen oli 310000 ajettu jossa kiristin kaikkensa antanut, kyllä omaan vaihtaisin aiemmin ketjun ja kiristimen.
komiaa, joskus ollut minullakin lähellä käydä jotain vastaavaa.
jotta projekti ei olis liian helppo päätin tipauttaa väliaikasen ketjulukon palasen tuonne jakokoppaan
komiaa, joskus ollut minullakin lähellä käydä jotain vastaavaa.
Ei ole oikein kaksista pyörittää konetta kampiakselilta ketjua vetäen jos toiselta puolelta aukoo.hannuS kirjoitti:Voisiko homman tehdä myös oikean puoleisen kannen avaamalla?
oulaistenliikenne.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 263
- Liittynyt: La 14.02.2015 04:53
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
Tuommoiset tiputukset on minun kohdallani enemmän sääntö kuin poikkeus.
komiaa, joskus ollut minullakin lähellä käydä jotain vastaavaa.
Oli mulla tuo korkeapainepumppuki irti. Mutta niinku CDI203 jo sanoikin, sen vissiin sai lyödä takas kanteen asennossa missä hyvänsä vaikka siinä tuo tasapaino onki.
Entinen S211.222 Om642 + 722.9, nykyinen S211.254 + 722.9
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
nonni, seuraillaan
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
olikos siinä sitten jo se öljyreikä kiristimen männässä esillä ? tuossa on yhellä kaverilla 300tkm menty jossa ei vielä reikä näkyvissä (onko reiän näkyminen ees luotettava tieto sanoa että ehtoopuolella hilut? ) , sammuteltiin useempi kerta että menis ääripäihinsä.dealer kirjoitti:Eilen oli 310000 ajettu jossa kiristin kaikkensa antanut, kyllä omaan vaihtaisin aiemmin ketjun ja kiristimen.
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
Reikä oli kokonaan näkyvillä. Onhan tuota ihmetelty mikä kaikki vaikuttaa venymiseen, kun pahimmissa on vielä alemmilla kilometreillä nokat puolitoista astetta pielessä ja toisissa taas 300000-400000 eikä niinkään paha.
Kaikista ei tietenkään voi olla varma kilometrien paikkansapitävyydestä, mutta ollut kuitenkin sellaisiakin autoja joissa kilometrit varmasti pitää paikkansa eikä voi ajetusta matkasta edes arvailla miten venynyt on ketju.
Alkaa olla kasassa jonkinmoinen liuta korimalleja joihin olen OM642 ketjun vaihtanut; W211, W212, W203, W204, W164, W639, W219, W251, W221, W463 ainakin tulee mieleen.
Geessä on hyvin tilaa ja sopiva remonttikorkeus minun kokoiselle asentajalle
Kaikista ei tietenkään voi olla varma kilometrien paikkansapitävyydestä, mutta ollut kuitenkin sellaisiakin autoja joissa kilometrit varmasti pitää paikkansa eikä voi ajetusta matkasta edes arvailla miten venynyt on ketju.
Alkaa olla kasassa jonkinmoinen liuta korimalleja joihin olen OM642 ketjun vaihtanut; W211, W212, W203, W204, W164, W639, W219, W251, W221, W463 ainakin tulee mieleen.
Geessä on hyvin tilaa ja sopiva remonttikorkeus minun kokoiselle asentajalle
oulaistenliikenne.fi
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
jaaha , no jatketaan vielä sen verta mistä sen sen sitten tietää että jako pielessä, oli se sitten vähän tai paljon ? tuleeko oireita siitä ? .
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 263
- Liittynyt: La 14.02.2015 04:53
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
Ite en osaa sanoa käyntiäänestä, mutta kiristimessä reikä oli esillä. Mielestäni oli oikea imunokka rattaan verran jäljessä, siis ei se ketjuratas vaan nokan ratas. Nyt uudella ketjulla se on just niinku pitää.
Tuota egr:rää olen ehkä vähä liikaa syyttänyt imusarjan kunnosta. Kyllä tuo öljytöhnä lienee peräisin tuolta huohottimelta turbon ja coolerin kautta. Mikähän siinä on että se työntää niin paljon tuota öljyä läpi sieltä. Oikealla imunokallahan on tuo jonkinlainen keskipakopyörä. Käsittääkseni ottaa huohotusilman oikean pakonokan sisältä akselin perästä ja tuo linko nakkaa öljyt keskipakovoimalla sivulle ennen perää. Pitää tutkia ite tuota nokka-aksilan öljylinkoa joskomlöytyis jotain merkkiä toimimattomuudesta. Mikähän sitten sen ulkoisen huohotusmokkulan virka on? Sen voi kyllä vaan arvata miten täynnä ite cooleri on öljyä. pakko varmaan gakea bilteman isompi versio. En usko että turbo päästäis näillä kilsoilla niin paljoa läpi että olis siinä syy öljyyn. Yksi ratkaisu olis hankkia jokin catchcanni tohon.
Tuota egr:rää olen ehkä vähä liikaa syyttänyt imusarjan kunnosta. Kyllä tuo öljytöhnä lienee peräisin tuolta huohottimelta turbon ja coolerin kautta. Mikähän siinä on että se työntää niin paljon tuota öljyä läpi sieltä. Oikealla imunokallahan on tuo jonkinlainen keskipakopyörä. Käsittääkseni ottaa huohotusilman oikean pakonokan sisältä akselin perästä ja tuo linko nakkaa öljyt keskipakovoimalla sivulle ennen perää. Pitää tutkia ite tuota nokka-aksilan öljylinkoa joskomlöytyis jotain merkkiä toimimattomuudesta. Mikähän sitten sen ulkoisen huohotusmokkulan virka on? Sen voi kyllä vaan arvata miten täynnä ite cooleri on öljyä. pakko varmaan gakea bilteman isompi versio. En usko että turbo päästäis näillä kilsoilla niin paljoa läpi että olis siinä syy öljyyn. Yksi ratkaisu olis hankkia jokin catchcanni tohon.
Entinen S211.222 Om642 + 722.9, nykyinen S211.254 + 722.9
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 263
- Liittynyt: La 14.02.2015 04:53
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
Tähän kuntoon on tosiaan imusarja ja imukanava mennyt tuosta öljykuonasta ja osittain egr:stä.
Imusarjassa on läpät niin jumissa osittain että linkki rikkoutunut. Läpät saa luvan lähteä ja kierretulpat Loctite 577 kanssa tilalle
Mielestäni tuo EGR venttiili ei ole mitenkään pahan näköinen
Pari kuvaa turbosta... Siitä nyt en osaa oikeen mitään sanoa. Kaippa se on kunnossa.
Laahareiden vaihtoa. Retainer pinnien irrotusta. Jumaliste ku säikähdin oikean puolen kannessa. Siinä on sellanen murtuman näkönen valumuottisauma. Katoin että hakkasin sen rikki Onneks en sentään. Sydän kävi kurkus.
Uutta laaharia jo paikallaan. Ketju sais väistellä kokoajan puolelta toiselle. Olis ollu periaattees sama ostaa valmiiksi niitattu ketju
Ei ole itselläni vuotanut vielä tuo coolerin tiiviste. Ei ainaskaan vaikuta siltä. Tässä öljy vaikuttais olevan turbon tiivisteestä. Kuinka moni löytää kuvasta todisteen että joskus on koitettu läppämoottorin vikakoodin ohitusta Allekirjoittaneen toimesta
Se tiiviste on sotkottanu tuon läppämoottorin sudeksi.
Imusarjassa on läpät niin jumissa osittain että linkki rikkoutunut. Läpät saa luvan lähteä ja kierretulpat Loctite 577 kanssa tilalle
Mielestäni tuo EGR venttiili ei ole mitenkään pahan näköinen
Pari kuvaa turbosta... Siitä nyt en osaa oikeen mitään sanoa. Kaippa se on kunnossa.
Laahareiden vaihtoa. Retainer pinnien irrotusta. Jumaliste ku säikähdin oikean puolen kannessa. Siinä on sellanen murtuman näkönen valumuottisauma. Katoin että hakkasin sen rikki Onneks en sentään. Sydän kävi kurkus.
Uutta laaharia jo paikallaan. Ketju sais väistellä kokoajan puolelta toiselle. Olis ollu periaattees sama ostaa valmiiksi niitattu ketju
Ei ole itselläni vuotanut vielä tuo coolerin tiiviste. Ei ainaskaan vaikuta siltä. Tässä öljy vaikuttais olevan turbon tiivisteestä. Kuinka moni löytää kuvasta todisteen että joskus on koitettu läppämoottorin vikakoodin ohitusta Allekirjoittaneen toimesta
Se tiiviste on sotkottanu tuon läppämoottorin sudeksi.
Entinen S211.222 Om642 + 722.9, nykyinen S211.254 + 722.9
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 263
- Liittynyt: La 14.02.2015 04:53
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
Löysin tälläiset havainnollsitavat kuvat huohotuksesta ja öljyn erotuksesta. Nyt sitten vaan miettimään miksei tuo toimi....
Entinen S211.222 Om642 + 722.9, nykyinen S211.254 + 722.9
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
Epäilen että syynä moniin moottoriongelmiin on aivan liian pitkät "nykyajan" öljynvaihtovälit. OM642:ssa on kyllä paljon öljyä, mutta suodatin on aivan liian pieni. Ajon aikana koko öljymäärä kuitenkin ohenee ja voitelukyky heikkenee. Sylinterin seinämien ohipuhallus kasvaa. DPF poltto voi myös osaltaan ohentaa öljyä. Omassakin öljyn määrä ei vähene koko 10.000km vaihtovälillä mihinkään, joten pakko sitä jotakin nestettä on tulla jostakin lisää. Normaalisti toimiva moottori syö vähintään litran tuolla matkalla. Kone ei kuitenkaan kulu, joten sylinterit saavat voitelua, joten pakko sitä öljyä on vähän tulla ylimmälle männänrenkaalle ja sen välistä palotilaan ja sitä myötä palaa. Oliskin mielenkiintosta tietää vieläkö niissäkin autoissa jatkaa öljyn määrän pysyminen vakiona, joista on ohjelmallisesti "disabloitu" DPF polton ja DPF tietenkin tyhjennetty.
[youtube]https://www.youtube.com/channel/UCj1rxABTU4X40X-ZFgwD0YA[/youtube]Autot:
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
S211 V6 OM642.920 6-v MANUAL, Dodge Dakota 3,9 4WD -89
Audi Avanti A4 1.6 Bensa
Traktorit
Volvo BM400, Volvo BM500
Mopo Raisu vm-79
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 263
- Liittynyt: La 14.02.2015 04:53
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
http://www.ebay.de/itm/0-5L-POLISHED-19 ... SwMzVTw-31" onclick="window.open(this.href);return false;
Tälläistä mina mietin tohon "jääkiekon" jälkeen. Tässä vähän arvelluttaa vaan se miten paljon tuo sitten ahdistaa ja aiheuttaa painetta kampikammiolle.
Nyt kun on nähnyt mitä tuo öljy tekee imusarjalle, vois tommosta vaikka viittiäkki tyhjäillä.
Tälläistä mina mietin tohon "jääkiekon" jälkeen. Tässä vähän arvelluttaa vaan se miten paljon tuo sitten ahdistaa ja aiheuttaa painetta kampikammiolle.
Nyt kun on nähnyt mitä tuo öljy tekee imusarjalle, vois tommosta vaikka viittiäkki tyhjäillä.
Entinen S211.222 Om642 + 722.9, nykyinen S211.254 + 722.9
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
Eihän se öljy itsessään tee imusarjalle mitään, mutta EGR:n sinne puhaltaman noen kanssa muodostaa sitä pikimäistä moskaa..Aki_Laurila kirjoitti:http://www.ebay.de/itm/0-5L-POLISHED-19 ... SwMzVTw-31
Tälläistä mina mietin tohon "jääkiekon" jälkeen. Tässä vähän arvelluttaa vaan se miten paljon tuo sitten ahdistaa ja aiheuttaa painetta kampikammiolle.
Nyt kun on nähnyt mitä tuo öljy tekee imusarjalle, vois tommosta vaikka viittiäkki tyhjäillä.
Ilman pakokaasua, siellä olisi vain öljykalvo.
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
Ei, paitsi autojen omistajat todenneet ketjunvaihdon jälkeen käyntiäänen muuttuneen pehmeämmäksi ja pari on maininnut myöhemmin että kulutus olisi pienentynyt.epk kirjoitti:jaaha , no jatketaan vielä sen verta mistä sen sen sitten tietää että jako pielessä, oli se sitten vähän tai paljon ? tuleeko oireita siitä ? .
Tuli mieleen vaarin kello; oli pysähtynyt ajat sitten mutta siitä huolimatta pari kertaa vuorokaudessa näytti juuri oikeaa aikaa (anteeksi OT)Aki_Laurila kirjoitti:Mielestäni oli oikea imunokka rattaan verran jäljessä
oulaistenliikenne.fi
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
Joo ei pelkkä öljy tuollaista töhkää tee että ihan turha sitä huohotinta on viritellä.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
Mesellä just horinaa tuosta öljyämisestä..
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... &start=150" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... &start=150" onclick="window.open(this.href);return false;
Star/bittiTuikkaukset Kalajoella.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Re: Kurahaarainen via dolorosa (om642)
Huohotin systeemistä tarkistella kalvo
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659