Aloitetanpa nyt projektitopic tästäkin "kesämersusta". Aiemmin Mersut palvelleet käyttiksinä, mutta 2015 keväänä vaihtui harrastuspeli myös Mersukantaan kun ahdettu lättäpää Gaz69 vaihtui W123 jekki coupeen. Vaihtokaupat tapahtui enimmäkseen puhelinkeskusteluna ja kättely säkkipimeässä


Ensin alkuun harrastus alkoi pakollisista pikku fiksailuista, että pääsee vappuajelulle, joka oli onnistuneesti Gazilla suoritettu jo useaan otteeseen. No kun itärauta vaihtuu länsimaiseen insinöörityön taidonnäytteeseen, niin onnistumisestahan ei pitäisi olla epäselvyyttä! Taka-akselistosta kuului sellainen raksutus aina kun jalkaa nosti kaasulta... paikallistettuna apparin puolelle ja takapyörän laakeri olikin käsin tuntuvasti sökö. Laakeri vaihtoon ja samalla manikin sitten vaihtoon jarrukilpi, jarrupalat, käsijarrukengät yms. No ääni ei kadonnut. Sitten olikin vähän muuta hommaa ja tuli vain lyhyesti tunnusteltua, että kyllä se hiljattain vaihdettu kuskin takalaakerikin on heikossa hapessa. Myöhemmin selvisi, että oli kiristetty välykset liika tiukalle edellisen ruuvarin toimesta ja laakeri oli palanut... Taas aikaa kului kunnes vappua edeltävänä päivänä tuli hommattua laakeri ja aikansa vanuttua illan suussa alettua vaihtohommiinkin. kaikkihan sujuikin mukavasti kun toisen oli jo vaihtanut. Kunnes noin klo 23.35 laakeria kiristäessä kruunu mutterista korkkasi kierteet!!! Halvassa satsissa ei tietysti tulut uutta mutteria mukana... Siinä taisi jo jokunen työkalukin singahtaa käsistä ja luovutus oli lähellä... Naapurien kanssa oli sovittu kahvitteluista ja ne oli lykkääntynyt kun mersu oli vielä atomeina. No nyt ehti kahviille... Siinä hörppiessä tuli sitten eräs Gaz varaosista tuttu henkilö mieleen ja puhelu hänelle. Kaveri sattui olla vielä tienpäällä ja lupasi "järjestää" mutterin. No mutteri vaihtoi omistajaa noin klo 01:00 paikallisen ärrän pihassa ja Mersuremontti jatkui. Aamuauringon sarastaessa autoa jo pestiinkin ja samoilla silmillä matkaan!! raksutus kylläkään ei poistunut, mutta syyksi löytyi kuiva vetarin nivel joka sai nyt vain aimo annoksen vaseliinia. Ei se vappuajelu ainakaan itäihmettä helpommin alkanut, mutta mikäs siinä sitten matkaan lähtiessä kun mieli oli tyytyväinen kun auto oli taas nipussa.
Kesän aikaan tuli sitten ajettua ihan minimaalisesti kunnes kesäloma alkoi. Siinä sitten tuli lähdettyä kaupungille ja vaihteisto teki tenän... sain nitkuteltua juuri ja juuri kotipihaan. Auto talliin ja ”vastaremontoitu” 722.3 tallin pöydälle. Race osaa löytyi ja laatikon remppauksesta kirjoittelinkin tänne foorumille aiemmin. Oli sielä uuttakin palikkaa, mutta edellinen asentaja oli unohtanut muutamia tärkeitä komponentteja, kuten päittäislaakerin ja välykset oli sitten mitä sattuu. No laatikko tuli nyt käytyä läpi ja vahvistukset tehtyä. Apuna tuli käytettyä vastaava W126 500S mersun laatikkoa. Venttiilipöytään pitää vielä paneutua, koska nyt sinne tuli S mersun venttiilipöytä ja auto lähtee liikkeelle 2 vaihteella. Kun perä tulee vaihtumaan harvempaan niin olisi mukava jos lähtisi oletuksena ykkösellä liikkeelle. Laatikkorempan jälkeen tuli sitten käytyä kolmisen viikkoa autolla töissä ja yhdellä muutamansadan kilsan resullakin. Ihan ok se toimi. Katsurilla lievästi sanottuna kehoitettiin ottamaan seuraava askel harrastuksessa koritöiden suuntaan .
EDIT: linkki laatikon remppaus topiciin
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=167218
Noniin, tähän päivään. Auto on nyt purettuna atomeiksi. Paikoilleen jäi kojetaulun sisukalut, eli sähköt ja lämppäri ilmastoinnin sydeemeineen ja niiden lisäksi kattoverhoilu ja rattiputki. Johonkin pitää rajata, että ei karkaa mopo kädestä... Kori kiikutettiin peltiosien kera foorumiltakin tutulle ”peltivelholle” ja alustaosat odottelee omassa tallissa läpikäyntiä. Kori on nyt grillissä ja vaurioiden tarkempi kartoitus menossa. Tuosta korirempasta myöhemmin lisää kun hommat etenee. Tavoitteena tietysti ”vapuksi ajoon” mutta ei nyt oteta vielä vuoteen kantaa...
Auto on tarkoitus pitää suhteellisen orkkis tyylisenä. Mikään museopeli tästä ei nyt kuitenkaan ole tulossa... pientä päivitystä se on kokenut jo aiemmin ja pientä päivitystä on luvassa. Yksi asia on kuitenkin ainakin toistaseksi varma. Moottori pitää olla diesel, se tulee olla 3 litrainen ja 5 sylinterinen. Kuten tuo nykyinen käyttöautokin...
Alla on pari kuvaa. Ensimmäinen vappuajelun aamusta ja toinen myöhemmältä kesältä. Rengastus siinä vaihtui vapun talvirenkailta vanteineen. Auto on väriltään Mersun Dunkelblau. Sisuta on MB-tex dattel. Muuten löytyy sen aikakauden ”huippuvarusteluita” kuten sähkölasit edestä ja takaa, sähkökattoluukku, automaatti-ilmastointi, vakkari... kaikessa on tietysti enemmän tai vähemmän korjattavaa/puutteita.
Nyt kun auto on lähes kokonaan atomeina, niin on hyvä hetki laitella vikoja kuntoon. Siihen tullaankin varmasti kaipaamaan apuja niin tieto, kuin osa mielessäkin. Toivonmukaan projekti herättää mielenkiintoa ja hyvää keskustelua sekä teknistä tietotaitoa/tukea kanssaharrastajilta. Säästellään vielä tekniikan kehitykseen liittyviä yksityiskohtia myöhemmäksi. Lista on pitkä ja kaipaa vielä itsekin sulattelua.

Vappuajoon kokoonuminen

kesäkuosi 2015
T:J