Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Aloitetanpa nyt projektitopic tästäkin "kesämersusta". Aiemmin Mersut palvelleet käyttiksinä, mutta 2015 keväänä vaihtui harrastuspeli myös Mersukantaan kun ahdettu lättäpää Gaz69 vaihtui W123 jekki coupeen. Vaihtokaupat tapahtui enimmäkseen puhelinkeskusteluna ja kättely säkkipimeässä :). Mersumyyjä käytti pienellä koeajolenkillä ja kun coupe vanhusta käskettiin moottoritien rampilta alas oli ostajakunta lähes sanaton. Liekö sitten johtuen ahtimen säestämästä kiihtyvyydestä vai mistä :) Pikku epäkohdat ei siinävaiheessa juurikaan häirinneet. Tällaista diesel coupea olikin tehnyt mieli jo pidempään ja nyt se sitten oli hankittuna!

Ensin alkuun harrastus alkoi pakollisista pikku fiksailuista, että pääsee vappuajelulle, joka oli onnistuneesti Gazilla suoritettu jo useaan otteeseen. No kun itärauta vaihtuu länsimaiseen insinöörityön taidonnäytteeseen, niin onnistumisestahan ei pitäisi olla epäselvyyttä! Taka-akselistosta kuului sellainen raksutus aina kun jalkaa nosti kaasulta... paikallistettuna apparin puolelle ja takapyörän laakeri olikin käsin tuntuvasti sökö. Laakeri vaihtoon ja samalla manikin sitten vaihtoon jarrukilpi, jarrupalat, käsijarrukengät yms. No ääni ei kadonnut. Sitten olikin vähän muuta hommaa ja tuli vain lyhyesti tunnusteltua, että kyllä se hiljattain vaihdettu kuskin takalaakerikin on heikossa hapessa. Myöhemmin selvisi, että oli kiristetty välykset liika tiukalle edellisen ruuvarin toimesta ja laakeri oli palanut... Taas aikaa kului kunnes vappua edeltävänä päivänä tuli hommattua laakeri ja aikansa vanuttua illan suussa alettua vaihtohommiinkin. kaikkihan sujuikin mukavasti kun toisen oli jo vaihtanut. Kunnes noin klo 23.35 laakeria kiristäessä kruunu mutterista korkkasi kierteet!!! Halvassa satsissa ei tietysti tulut uutta mutteria mukana... Siinä taisi jo jokunen työkalukin singahtaa käsistä ja luovutus oli lähellä... Naapurien kanssa oli sovittu kahvitteluista ja ne oli lykkääntynyt kun mersu oli vielä atomeina. No nyt ehti kahviille... Siinä hörppiessä tuli sitten eräs Gaz varaosista tuttu henkilö mieleen ja puhelu hänelle. Kaveri sattui olla vielä tienpäällä ja lupasi "järjestää" mutterin. No mutteri vaihtoi omistajaa noin klo 01:00 paikallisen ärrän pihassa ja Mersuremontti jatkui. Aamuauringon sarastaessa autoa jo pestiinkin ja samoilla silmillä matkaan!! raksutus kylläkään ei poistunut, mutta syyksi löytyi kuiva vetarin nivel joka sai nyt vain aimo annoksen vaseliinia. Ei se vappuajelu ainakaan itäihmettä helpommin alkanut, mutta mikäs siinä sitten matkaan lähtiessä kun mieli oli tyytyväinen kun auto oli taas nipussa.

Kesän aikaan tuli sitten ajettua ihan minimaalisesti kunnes kesäloma alkoi. Siinä sitten tuli lähdettyä kaupungille ja vaihteisto teki tenän... sain nitkuteltua juuri ja juuri kotipihaan. Auto talliin ja ”vastaremontoitu” 722.3 tallin pöydälle. Race osaa löytyi ja laatikon remppauksesta kirjoittelinkin tänne foorumille aiemmin. Oli sielä uuttakin palikkaa, mutta edellinen asentaja oli unohtanut muutamia tärkeitä komponentteja, kuten päittäislaakerin ja välykset oli sitten mitä sattuu. No laatikko tuli nyt käytyä läpi ja vahvistukset tehtyä. Apuna tuli käytettyä vastaava W126 500S mersun laatikkoa. Venttiilipöytään pitää vielä paneutua, koska nyt sinne tuli S mersun venttiilipöytä ja auto lähtee liikkeelle 2 vaihteella. Kun perä tulee vaihtumaan harvempaan niin olisi mukava jos lähtisi oletuksena ykkösellä liikkeelle. Laatikkorempan jälkeen tuli sitten käytyä kolmisen viikkoa autolla töissä ja yhdellä muutamansadan kilsan resullakin. Ihan ok se toimi. Katsurilla lievästi sanottuna kehoitettiin ottamaan seuraava askel harrastuksessa koritöiden suuntaan .

EDIT: linkki laatikon remppaus topiciin
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=167218

Noniin, tähän päivään. Auto on nyt purettuna atomeiksi. Paikoilleen jäi kojetaulun sisukalut, eli sähköt ja lämppäri ilmastoinnin sydeemeineen ja niiden lisäksi kattoverhoilu ja rattiputki. Johonkin pitää rajata, että ei karkaa mopo kädestä... Kori kiikutettiin peltiosien kera foorumiltakin tutulle ”peltivelholle” ja alustaosat odottelee omassa tallissa läpikäyntiä. Kori on nyt grillissä ja vaurioiden tarkempi kartoitus menossa. Tuosta korirempasta myöhemmin lisää kun hommat etenee. Tavoitteena tietysti ”vapuksi ajoon” mutta ei nyt oteta vielä vuoteen kantaa...

Auto on tarkoitus pitää suhteellisen orkkis tyylisenä. Mikään museopeli tästä ei nyt kuitenkaan ole tulossa... pientä päivitystä se on kokenut jo aiemmin ja pientä päivitystä on luvassa. Yksi asia on kuitenkin ainakin toistaseksi varma. Moottori pitää olla diesel, se tulee olla 3 litrainen ja 5 sylinterinen. Kuten tuo nykyinen käyttöautokin...

Alla on pari kuvaa. Ensimmäinen vappuajelun aamusta ja toinen myöhemmältä kesältä. Rengastus siinä vaihtui vapun talvirenkailta vanteineen. Auto on väriltään Mersun Dunkelblau. Sisuta on MB-tex dattel. Muuten löytyy sen aikakauden ”huippuvarusteluita” kuten sähkölasit edestä ja takaa, sähkökattoluukku, automaatti-ilmastointi, vakkari... kaikessa on tietysti enemmän tai vähemmän korjattavaa/puutteita.

Nyt kun auto on lähes kokonaan atomeina, niin on hyvä hetki laitella vikoja kuntoon. Siihen tullaankin varmasti kaipaamaan apuja niin tieto, kuin osa mielessäkin. Toivonmukaan projekti herättää mielenkiintoa ja hyvää keskustelua sekä teknistä tietotaitoa/tukea kanssaharrastajilta. Säästellään vielä tekniikan kehitykseen liittyviä yksityiskohtia myöhemmäksi. Lista on pitkä ja kaipaa vielä itsekin sulattelua.

Kuva
Vappuajoon kokoonuminen
Kuva
kesäkuosi 2015

T:J
Viimeksi muokannut Maastis, To 18.02.2016 20:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Laitetaanpa tilannepäivitystä. Peltiosaa tuli autoon hommattua jonkin verran. Vähän orkkisosaa ja enemmän tarviketta. Pellit käytin lasirouhepuhalluksessa niin lähti varastovärit poikes ja päälle tuli Debeer epoxy pohjamaali. Sitten kiikuttelinkin auton "peltivelholle" kuten jo aiemmin mainitsinkin. Nyt sielä kypsennetään "grillimersua". Alla muutama valokuva. Saapi arvuutella kenen tallissa paistia kypsennetään :D

Kuva

Siinä se nyt killuu

Kuva

pohja teki tuttavuutta kuumavesipesurin kanssa ennen grilliin pääsyä

Kuva

Nyt sielä onkin jo uutta peltiä tuoreessa maalissa!

T:J
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja petri »

Tutun näköinen grilli, oliskohan Pyryn käsittelyssä.

Varsin terveen näköinen lähtökohta kuvien perusteella.
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
kekka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 300
Liittynyt: To 06.10.2005 21:46
Paikkakunta: Satakunta

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja kekka »

moro
Mistä tilailit peltiosia?
T:MJ
Mercedes-Benz korjaa kuljettajien tekemät ajovirheet...ainakin jos on asd...

MB 200D w110 mr
MB 240D w123 mr
MB 300D w123 mr
MB 500SEC w126
MB G300 td W463
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Taitaa ilmiselvästi tulla varsin hyvä tuosta. :thumbup:

Jos Petrille toi korigrilli oli tuttu, niin itse olen jotenki huomaavinani jotain tuttua tuossa ekassa kuvassa. Hirveen kovasti on tutun oloinen toi ruskea coupe (eikä noi ihmisetkään taida ihan vieraita olla, ainakaan kaikki). :D
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
petri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 29.10.2005 23:21
Paikkakunta: Klaukkala, kesäisin Konginkangas

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja petri »

Nozki kirjoitti:Taitaa ilmiselvästi tulla varsin hyvä tuosta. :thumbup:

Jos Petrille toi korigrilli oli tuttu, niin itse olen jotenki huomaavinani jotain tuttua tuossa ekassa kuvassa. Hirveen kovasti on tutun oloinen toi ruskea coupe (eikä noi ihmisetkään taida ihan vieraita olla, ainakaan kaikki). :D
Kyllä minäkin tuon sun coupen tunnistin, sen verran tullut seurattua noita sinunkin kertomuksiasi. :thumbup:
S210 E320T 4Matic -98
W201 190E 2.6 -89
C126 560 SEC -86 kesälelu
S124 230 TE -89 käyttis 2003-2012(Annettu tyttärelle)
W115 230.4 -76
Kunnostusta odottavat:
W115 220 -68, W115 240D 3.0 -75 ,W115 240D -75 Lang , W115 200D -74
+varaosaraadot

EX:W201 2.0, W203 C200 Kompressor -00
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja Maastis »

kekka kirjoitti:moro
Mistä tilailit peltiosia?
T:MJ
Hei, laitetaanpa päivitystä. Peltiosia otin paikalliselta marmoritiskiltä ja sitten isomman nipun Oulusta Ollikaiselta. Ne oli ainakin osaksi Klokkerholmin peltejä... Tuli paljo plarattua netistä peltiosia ympäri euroopan, mutta tuolta sitten päädyin ottamaan.

PT:llä korihommat edistyy. hyvää jälkeä tulee. Alla hieman kuvakirjoa

Kuva

Sitten kuvaa hieman hieman aikajanalla taaempaa. Siinä se on, Mersun voimanpesä :D

Kuva

Ja tässä vielä omasta tallista mersun tulevan alustan lähtökohdat

Kuva

Alustaan tulossa:
- W126 2gen etujarrut
- W126 1gen "anti squad" "takarontot"
- W126 1gen LSD perä, 2.47 välityksellä

Osaisko joku sanoa, mistä löytyisi noihin etujarruihin uudet jarrukilvet? ABS mallit, niissä kai erona se, että on pidikkeet tai pidikkeiden paikat piuhoille. Takapäähän pitää kallistuksenvakaajaa askarrella kun se on tuossa "anti squad" mekanismissa aika oleellisessa roolissa. eteen tulee sitten W123 farkun paksumpi vakaaja.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Hieno projekti! :) Veholta noita kilpiä ainakin löytyy n60e kpl!
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja Maastis »

päivitetäänpä kuulumisia. Korityöt etenee PT:llä vauhdilla. Alkaa olla jo hyvällä mallilla! Mä kun luulin, että mulla on aikaa fiksailla akselisto kuntoon :) . Alla kuvakollaasia korjatuista paikoista. Tuota työn jälkeä on kyllä kiva seurata.

Kuva

Kuskin lattia vaihtui tosiaan kokonaan ja apparin puolelle tuli takaosaan paloja. Penkin kiinnikkeet Pyry teki uudet kuskin penkille.

Kuva

Takapäästä helmanpäät kuntoon

Kuva

Auto on jossain vaiheessa elinkaartaan saanut perään tällin. Peräpaneeli vaihtoon.

Kuva

Sitten vaihtuu takalokarit, sisäkaaret ja ulkopelti. kyljessä oli muhkuraa perätällistä etenkin kuskinpuolella.

Omassa tallissakin on nyt viikon aikana jotain sentäs tapahtunut. Kuvia ei ole tullut napsittua, mutta pitää sekin ottaa tavaksi. Alustan osia tilaillessa meni melkein päivä... EPC oli auki ja etsin OE numeroita W123 ja W126 osista joita alustaan tulee. Numerot exceliin, vertailu nettikaupoista ja lopuksi sitten naputella tilaus. Ehti siinä päivänmittaan valitsemassani Topauto-osat nettikaupassa hinnat ja saatavuuskin muuttua... niin kauan siinä meni :D .

Kysymys, etupään alatukivarret ja sen sisempi gummipusla. Kumpaa olette käyttäneet tai pidätte parempana, tuota W123 kahdesta toisiaan vasten tulevasta koostuvaa vai sitä mikä löytyy W126 numerolla, jossa putkiholkissa keskellä gummimölkkerö ja vielä päihinkin lyhyemmät gummit, eli 3 osainen.

Muuten on tullut purettua nyt akseliston osat erilleen puhallusta ja maalausta varten. Etupäässä on vielä alapallot kiinni ja ABS anturit... ei tunnu ABS anturit lähtevän ehyenä... ja ei helpolla irtoo alapallotkaan... onko kikka kolmosia?

Takapää olikin mielenkiintoinen härpäke kun on noi 500SE alumiiniset rontot ja se anti drive mekanismi. Sen laakerit vaikuttaisi olevan ihan kunnossa, joten pitää yrittää olla rikkomatta mitään. paloiksi, ruosteet pois, maalaus ja kasaus. Käsijarruvaijereiden kanssa tulee vähän pähkinää... W126 vaijerit on lyhyet, ja kiinnitys napaan erilainen kuin W123. Jos ei muu auta, niin pitää kait alkaa vaihtamaan vaijerikuoriin päitä.

LSD:tä on myös hipelöity :) . purkasin perän ulos kuoristaan, että saa kuoret puhallukseen ja maaliin. Muuten se vaikuttaa ihan hyväkuntoiselta. Pitää laittaa sitten vanhasta perästä pienempi vetosakara. Pinionin laakerin kiristystä varten tuli mitattua pyöritysmomenttia ennen mutterin avausta. vähän suurpiirteistä hommaa, kun stefa vaikuttaa kuitenkin osansa. No laittaa about samaan tiukkuuteen samalla mittausmenetelmällä. Mitään tehtaan arvoa en löytänyt... ainoastaan ohjeen, että mittaa pyöritysvastus ennen avausta ja säädä samaan. Mutterin kiristysmomentti oltava vähintään 180Nm ja jos ei nouse tarpeeksi ylös (menee laakeri liika tiukkaan) tulee krymppiholkki uusia. Alla perän kuoret pestynä. Vähän on koorroosio iskenyt, mutta kyllä siitä hyvä tulee kun maalaa... En ole vielä päättänyt puranko myös lukon murikan sisältä tarkistettavaksi.

Kuva

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Hyvältä näyttää pellihommat, kyllä PTracing osaa tehdä huolelllisesti ja tarkasti. :thumbup: Ootko muuten mitannu kitkalevyjen paksuuksia tuosta perästä? Mulla on myös työn alla tommonen perä ja ne ei ollu kulunut kun 0.02-0.04mm väliltä, En ajatellut vielä vaihtaa uusiin, uudet levyt taisi olla 30e kpl..
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja S202 »

Todella asiallista on kyllä tuo työnjälki. Ilmeisesti tuo peräpelti on helpoin vaihtaa kokonaan, kuin alkaa sitä suorimaan ja paikkaamaan :roll:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Isto95 kirjoitti:Hyvältä näyttää pellihommat, kyllä PTracing osaa tehdä huolelllisesti ja tarkasti. :thumbup: Ootko muuten mitannu kitkalevyjen paksuuksia tuosta perästä? Mulla on myös työn alla tommonen perä ja ne ei ollu kulunut kun 0.02-0.04mm väliltä, En ajatellut vielä vaihtaa uusiin, uudet levyt taisi olla 30e kpl..

En ole murikan osia vielä purkanut. Miettiny, että koska perä vaikuttaa kaikin puolin ehjältä, jättäis vielä purkamatta. Toisaalta pianhan sen nyt avais tässävaiheessa. Onko tasauspyörästön pikkurattaiden takana muoviset vai metalliset laakerikupit? MB manuaalista löytyi momentti 80-140Nm mitä tasauspyörästön pitäisi vastustaa kun pyörittää vetarien paikoista toisiaan vasten. Tuota sitten trimmataan päimäisen levyn paksuudella. En tiedä onko niin, että asentaessa pitää osua tuohon haarukkaan vai pitäisikö sen käytössä pysyäkin? Lukko ominaisuus kaiketi perustuu siihen, että pikkupyörien murtaessa hammaskosketuksen kautta tuleva voima puristaa kitkapakkaa. Manuaalin mukaan tavallisenkin perän pitäis vastustaa 30-90Nm

Peräpellistä. Itse tulin ainakin siihen tulokseen, että parempi viedä Pyrylle koko takapaneeli, kun alkaa pintaruosteita paikkailemaan vanhasta. Etenkin kun vanha oli vähän mutkallakin.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Isto95
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 246
Liittynyt: La 11.05.2013 22:46
Paikkakunta: Loimaa

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja Isto95 »

Joo, muoviset ne on, toimii juurikin noin. Katsoin epcstä noita päätymmäisiä kitkalevyjä ja niitä sai montaa eri paksuutta, arvelinkin että niillä säädetään lukko oikeaan "momenttiin" Täytyy pistää nuo luvut ylös ja kokeilla kun saan perän takaisin kasaan. :)
w201 190D
w123 om606 Turbo Diesel
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Alustaosat on nyt käyty läpi ja valkattu puhallukseen ja maalaukseen menevät. puolikiiltäviksi mustiksi tulevat. Osa märkämaaleilla Teknoksen sinnkipohja + epoxy ja osa sitten pulverilla ja niihinkin pohjaksi sinkkiä sisältävä jauhe. Alumiiniosiinharso happopohjaa sinkin tilasta.

Tuli hankittua farkun 1mm paksumpi kallistuksen vakaaja etupäähän. jonkin verran oli vaan korroosio päässyt syömään vakaajan päitä kumipuslien alta... no kai se nyt vielä menee, tai sitten tekis siihen heti korjauksen kuten:

http://autotrend.activeboard.com/t17140 ... having-to/

Nyt kun noi on maalaukses, niin pitää käydä läpi takanavat ja sen antidrive laakerimekanismi.

Kuva

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1598
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Isto95 kirjoitti:Joo, muoviset ne on, toimii juurikin noin. Katsoin epcstä noita päätymmäisiä kitkalevyjä ja niitä sai montaa eri paksuutta, arvelinkin että niillä säädetään lukko oikeaan "momenttiin" Täytyy pistää nuo luvut ylös ja kokeilla kun saan perän takaisin kasaan. :)
Kannattaa tutkia niitä välilevyjä. Huomasin vanhoja levyjä tutkiessani että ne välilevyt oli kulunut niin paljon montulle siitä kitkapinnan kohdalta että kitkapinta ei enää oikein yltänyt kitkapintaan vaan levy kantoi jo kitkapinnan ulkopuolelta.
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei

Nyt kun iso-osa alustakamaa on puhalluksessa ja maalauksessa, niin alkoi olla aikaa perehtyä noihin 500SE takanapoihin. Pyöränlaakerit näytti hyviltä, Timkenin laakerit, mutta laitoin tiivisteet tilaukseen. Ensin ajattelin putsata vain päälisinpuolin osat, ehkä fosforihapolla, mutta sitten päädyin kuitenkin purkamaan navat. aika lujas oli tuo antidrive mekanismin laakeri... toisen ehdin tänään purkaa. Pitää jatkaa toisen kanssa loppuviikosta.

Onko kellään W126 ässän koria ilman taka-akselistoa ja innostusta otaa muutamaa mittaa? Tuli laitettua paaliin elimenluovuttajan kori... Lisäksi jos löytyisi W126 tavallisen taka-akseliston kallistuksenvakaaja ja siitäkin saisi mittoja. Jälkeenpäin selviteltynä ässän korissa on molempien vakaajien paikat valmiina. pienemmät kierrereijät tavalliselle vakaajalle ja hieman taaempana isommat tuolle antidrive vakaajalle. Toinen isommista reijistä jää tavallisen vakaajan kiinnikkeen alle. Noista jos saisi mitan, että mikä on mitta tavallisen kiinnityksen etupultista antivakaajan etummaiseen reikään. Sitten kun olisi tavallisen vakaajan "käsivarren" pituus myös. Voisi verrata W123 vakaajaan ja näin suht helposti löytää paikka uusille vakaajan kiinnityksille. Olen pyytänt Pyryä tekemään korin runkopalkkeihin takaosaan 8-10mm paksut pohjat, niin voi niihin sitten porata ja kierteyttää reijät uusille vakaajan kiinnityksille. Yksi vaihtoehto on myös laittaa akselit alle, ja ottaa akseliväli etunavasta ja laittaa takanavat sen mukaan. Mutta siinäkin omat hankaluudet kun kaikki etupäänkin osat on uutta ja mikään säädöistä ei ole vielä kohdillaan.

Tässä kuvia antidrive navasta ja sen purusta:

Kuva

Kuva

Kuva

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja S202 »

Eikös se ole antidive eikä drive? Mitä se käytännössä tekee?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Hei, näkyy olevan netissä kirjoitettu sekä että. Muistaakseni jenkeillä muitakin kutsumanimiä. Käsittääkseni lisää hieman takapään pitoa kiihdytyksessä ja jarrutuksessa. Eli kaiketi toimii ikäänkuin painonsiirtona. Vaikuttaa myös korin niiaamiseen jarruttaessa ja perän painumiseen kiihdyttäessä.

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Tuossa on juttua anti-squad vakaajasta ja sen kiinnityksestä. On myös karkeasti nuo vakaajan käsivarren mitat. Jos jollakulla olis mahdollisuus mitata noiden korin kiinnityspisteiden etäisyys toisistaan, niin vois niillä mitoilla kokeilla sovitella.

http://www.peachparts.com/shopforum/die ... -swap.html

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Nyt olis alustaosaa saanu färiä pintaan. Alustan kulutusosat tilasinkin jo aiemmin ja kova odotus oli, että osat olisi tullu viikon aikana. Toisin kävi... näkyy menevän ensiviikolle osien saapuminen. Takakelkan etupuslia ihmettelin EPC kautta ja kuten oldtimer puolen topicissa olikin on turbodiesel farkkuun eri numerolla puslasarja kuin coupeen. vahvemmat? tilasin osia topauto-osista ja sieltä löytyi vain numerolla 1233500275 ja sivuston mukaan kuitenkin kombi malliin... otin halvimman SWAG satsin ensihätään kun mielessä on pyörinyt vastaava uretaanipuslasarja kuin hejola teki. http://www.topautoosat.fi/swag-7310901.html

uusi takapalkki sai mustan "varastomaalin" tilaan sinkkipohjan. Irroitin orkkis pakarikoukut ja ajattelin laittaa palkin kylkeen myöhemmin niittimutterit, joihin saa sitten tehdä levystä tarvittavan kannakeraudan kun alkaa pakari hahmottumaan. Pitäis päästä heittämään apurunko ja runkopalkki PT:lle "sovitusperän" kanssa niin saa sitten varmistettua, että uusi takapalkki istuu takakelkan kiinnitysten kanssa hyvin koriin. Mutta ensin pitää saada ne uudet puslat... Mulla on toinenkin "isoperä" sovituskappaleeksi. Se jäi ylimääräiseksi kun tuli tuo lukollinen vastaan. Siinä olisi jollekin hyvä perä matkavälityksellä 2.24 8)

Kuva

Sitten piccolo toi myös kiinanpaketin. löytyi myssy ahtimelle ja vähän pakaritarvikkeita. otin muutaman 3" V-bandi liitoksen, mutta olisi pitänyt ottaa ahtimenliitokseenkin uusi 2.5", että saisi pakarin puolelle uuden laipan. Lisäksi pitää etsiä vielä 3" joustokappale. Suunnitelmissa on tehdä 3.5" downpipe ahtimelta laatikon takaosaan saakka ja kannakoida se niihin laatikon takapään korvakkeihin kuten S500 vakioputki oli. siihen perään sitten V-band ja eteenpäin 3" ja ensimmäinen läpivirtaava vaimennin. Perään sitten takavaimennin paketti, jossa 2kpl 2,5" vaimentajia. Kammio ja läpivirtaava. Kammio auki koko ajan ja läpivirtaava tuon ahtopaineohjatun läpän taakse. Eli aukee lisää virtaavempaa rööriä kun ahdot nousee.

Kuva

Mistä löytyisi pakarivärkiksi sopivaa ohutseinäistä rosteriputkea ja valmiita mutkia joista katkoa tarpeen mukaan?

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Maastis kirjoitti:
...

Mistä löytyisi pakarivärkiksi sopivaa ohutseinäistä rosteriputkea ja valmiita mutkia joista katkoa tarpeen mukaan?
Marteliukselta ainakin. http://www.martelius.com/verkkokauppa/f ... group=YL45

Jos päättäisit ottaa sieltä, niin sit vois harkita, että ottais vaikka samalle kyydille tänne suunnille niitä, kun mun olis tarkoitus heiltä hankkia kanssa rööriä tohon Dodgeen. En tiedä, saako siitä mitään kuljetuskustannussäästöä, ja osuuko toimitusaikataulut ollenkaan toimivasti mutta ei paljoa häviä, jos kysyy.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Moi

Mitä jos hommataan suoraa salkoa ja ja taivutetaan jollain paikallisella putkifirmalla nippu vaikka 180 asteisia käyriä. Niistä vois sitte katkoa ja hitsailla putken. Tulee melko kallis jos noista valmiista käyristä alkaa niputa, ainakin jos paljo mutkaa... 76.1 putkea näkyy olevan ainakin 1.6 ja 2mm seinämällä 100-140€ 6m salko. Olisko ohempiparempi täs tapaukses? Oliko jenkkiin tulos mitä kokoa?

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Maastis kirjoitti:Moi

Mitä jos hommataan suoraa salkoa ja ja taivutetaan jollain paikallisella putkifirmalla nippu vaikka 180 asteisia käyriä. Niistä vois sitte katkoa ja hitsailla putken. Tulee melko kallis jos noista valmiista käyristä alkaa niputa, ainakin jos paljo mutkaa... 76.1 putkea näkyy olevan ainakin 1.6 ja 2mm seinämällä 100-140€ 6m salko. Olisko ohempiparempi täs tapaukses? Oliko jenkkiin tulos mitä kokoa?

TJ
Niin, noinhan tietysti onnistuis, ja melko varmasti edullisemmin kuin noista erillisistä valmiina ostetuista mutkista kasaamalla. Mut vaan Marteliuksen hinta valmiille putkelle (kun niillä on valmiina taivutusohjelmat noihin Coronetin putkiin) on sen verran kohtuullinen, että siihen ei kyllä itse kannata ruveta palasista rakentamaan. Tulee pahimmillaan kalliimmaksi, vaikka ei työtunteja laskisikaan. ;) Eikä mulla niitä työtunteja oikein oo muutenkaan liiaksi käytettävissä, välineistä ja taidosta nyt puhumattakaan... 2,5 -tuumaista ja ei-rosteria mulla on tarkoitus siihen laittaa. Tulee samalla enemmän alkuperäisen näköinen, niin ei tuu siitä asiasta sitten ainakaan sanomista, jos joskus pääsee sellaiseen tilanteeseen, että tuosta yrittää tehdä museoajoneuvoa. Siks en meinaa rosteriputkea, että ei-rosterisella saa pehmeämmän soundin. Parempi vissiin jatkaa tästä aihepiiristä keskustelua livenä, ni ei karkaa tän topicin aihepiiri aivan väärille urille. :)

Mutta siitä seinämänvahvuudesta en osaa kyllä yhtään sanoa - mihinkähän se eniten vaikuttaa? Painoon tietysti, mutta onkohan sillä muuten niin merkitystä? Varmaan jonkun verran siihen, että kuinka lujaa ääni kuuluu läpi. Ainaki peltipakosarjoissa kuulemma on näin.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Päivitystä.

Korihommat etenee. Pyry on siirtynyt nyt takapään rungon kimppuun. lisäksi paikattu muitakin ruostekohtia niin tunnistettuja kuin uusiakin löytöjä. Taka-apurunko ja "sovitus perä" on myös pakattu autoon ja lähteen Pyryn tallia kohti lähiaikoina. Pääsee sitten vaihtamaan takapään poikkipalkin jossa perän kannatinkumi kiinni. Auton varsinainen tuleva LSD perä on vielä osina pöydällä... Tämä sovitusperä olisi hyvä "isoperä" jollekin joka haluaa oikein kunnon matkavälitykset, 2.24 :)

Tässä vähän kuvakollaasia:

Kuva
Kuva

etuvakaajan vierestä, toisen puolen Pyry korjasikin jo aiemmin

Kuva

hinauslenkin vierestä etupäästä

Kuva

apparin kynnyksen sisäreuna. lattiastakin löytyi vielä reikä...

Kuva
Kuva

Sitten takapäästä runkopalkkia taka-akselin kohdalta.

Topauto-osista tilatut alustanosat ja muu tilbehööri myös saapui. Tuolla Oldtimer puolella on topic liittyen taka-apurungon etupuslien eroista, ja onko farkussa jäykempiä jne. Jonkin aikaa niitä vertailin ja lopulta päädyin tilaamaan halvimman mahdollisen setin :). Jos joskus sitten uretaania... Otin Swag merkkisen satsin joka sisälsi allaolevan kuvan osat. nuo pienemmät lätyskät tulee apurungon ja korin väliin. Niille on uudemmissa ja isokoneisissa malleissa ollut vaihtoehtoinen joustonrajoitus apurunkoon pultatuilla kynsillä. Taidan laittaa molemmat... Uudet kynnet tulikin jo aiemmin hankittua ihan "marmoritiskiltä".

Kuva

Apurungon puslat. Swag sarja sisälsi osat jotka oli Febin tekemät.

Kuva

Sitten vielä fiilistely kuva 300mm jäähdytetystä etulevystä. Aten levy ja jokin pinnoitus siinä on... voisko olla jotain aluzink tyylistä jka hieman pitää ruostetta loitolla?

Takavakaajasta. Kyselin tuossa joskus aiemmin jos jollain olis mahdollisuus mitata W126 gen1 ässän tavallisen takavakaajan mittoja ja vakajan kiinnikepisteiden paikkoja korista. Olisko jollakulla sellaiseen mahdollisuutta? Purkukori ja irtonainen vakaaja?

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Laitetaanpas vähän päivitystä. Ollut laiska tai kiireinen päivittäjä :).

Sain ne aiemmin kyselemäni W126 takavakaajan mitat käytyäni paikallisella purkimolla. Ässän "tavallisen" vakaajan käsivarsi oli 280mm kun taas W123 vastaava mitta 260. Sitten Antidive vakaajan kiinnikkeen taaempi pultti oli 65mm etäisyydellä tavallisen vakaajan takimmaisesta kiinnityspultista. On paljon järeämpi tuo antidive vakaajan kiinnityskorvake. Näiden perusteella voin nyt sitten arpoa paikan W123 koppaan antidive vakaajalle... Vakaaja pitää tehdä ihan special, että kiertää varapyöräkotelon kun tulee noin taakse. Onko ehdotuksia tekijäksi ja mitä pistetään tangon paksuudeksi? Eteen tuli tosiaan se farkun 25mm vakaaja. Tekiskö tuollaisen karahkan joku paikallinen jousifirma?

Tässä taas kuvakollaasi koritöistä PT:n "tehtaalta". Soon melekein massausta vaille :)

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Noniin, takanapojen antidive mekanismin isot laakerit saapui. toinen oli vielä ok, mutta toinen huono... kalliit kun mitkä 15-200 kipale, mutta lopulta löytyi Unkarista like joka myi alta satkuun/kpl... kalliit silti...

Kuva

Takapalkkikin on nyt vaihtunut ja paikoitettu apurungon ja "sovitusperän" kanssa. Nyt istuu hyvin. Kaaspoljin löytänyt myös itsensä takaisin paikkaansa :). Pohjaan on nyt tarkoitus ruiskuttaa alkuperäisen tyylinen massa korjatuille alueille. sitä varten hankittiin tuollainen ruisku, merkkiä CarSystem. Jossain toisessa W123 topicissa olikin kuvaa vastaavasta.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mulla on sikaflexin vastaava ruisku mutta en oo päässyt vielä testaamaan sitä. Mielenkiinnolla odotan että minkälaista jälkeä sillä tulee, ja kuinka hyvin sen saa sulautettua alkuperäiseen pvc-massaan. Erittäin suuri plussa siitä että laitatte alkuperäisen tyylistä massaa pohjaan :thumbup: Miten, saumaatteko saumat ensin jollain ja sitten tuolla ruiskulla päälle, vai pelkästään tuolla ruiskulla?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Vähän päivitystä

Tulipa sitten ostettua uusi öljypohja OM617:aan, kun halvalla sai :)

Kuva

Nyt on PT:llä alusta enää kiveniskumassaa ja maalia vailla. Saumat on kierretty ja korjatut alueet pinnoitettu uudelleen orkkista vastaavasti Carsystemsin koriliima/massa ruiskulla. Eli saman tyylinen kuin S202 mainitsema Sikaruisku. Hyvin kuulemma pelitti pruutta.

Alustan osia nyt alustavasti kasailtu, että saa akseliston koriin kiinni. Kasaillessa tuli vielä pohdittua noita alatukivarren ssempiä puslia. Tuli ostettua ne "tavalliset" W123 puslat jotka 2 osaiset. W126 pusla on 3 osainen ja nyt vasta tuli luettuakin, että se 3 osainen pusla on ollut Police malleissa ja autoissa joissa 15" pyörät. Suositeltiin myös korkeammin kuormitetuille ajoneuvoille... onkohan niissä kuinka käytännössä eroa? Kumpaa olette käyttäneet?

Tavallinen W123 2 osainen pusla:
https://www.google.fi/imgres?imgurl=htt ... MwgeKAMwAw

3 osainen W126 / Police pusla
https://www.google.fi/imgres?imgurl=htt ... Mwg_KBowGg

Tässä näitä alustakuvia:

Kuva
Kuva

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
Maastis
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1544
Liittynyt: Ma 04.04.2011 23:18
Paikkakunta: Pohjanmaa

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja Maastis »

Päivitystä projektista.

PT:llä tapahtuu. Pohja on saanut kauttaaltaan pintaansa kiveniskumassauksen. Päälle vielä Temaduri puolikiiltävänä ja avot!

Kuva
Kuva

Itse oles askarrellut alustaosien kanssa. Alapallot aiheutti vähän päänvaivaa. Lainasin työkaverilta ensin tuollaista universaalia pallonivel puristin/holkkisarjaa, mutta eihän se millään sopinut paikoilleen. Olin siihen sorvaillut apuholkinkin sopivilla mitoilla, mutta kun ei mahdu, niin ei mahdu. Onneksi oli kuusenalla vanhat Sampoaurat ja kun viljelyksiä ei ole, niin Sampoaurat lihoiksi ja puristinvärkiksi. Puristaminen onnistui sitten hyvin. Lujaa sai kuitenkin vääntää M16*1.5 kierteellä, että nivel painui pohjaan saakka. Nämä oli nyt Ruvillen alapallot. Rasvaa niihin tuli lisättyä kun sitä oli suojan alla aika maltillisesti.

Kuva
Kuva
Kuva

Tuolta Startek sivustolta löytyy W123 korjaamokirjat skannattuna. Ihan hyvä apu kun löytyy momentit yms. Mikä mielenkiintoisinta löytyy W123 taka-akseliston alta myös tama anti dive akselisto!

http://www.startekinfo.com/StarTek/

TJ
**********
W242 B250e
X164 V8
W123 300CD
W251 CDI 4-matic -ex
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Maastiksen 300CD --> kesäkuntoon

Viesti Kirjoittaja S202 »

Noniin, tarkoitus olis tässä kesän mittaan samalla reseptillä käsitellä pohjaa sikäli kun orkkismassaa pitää poistaa. Montako purkkia sitä massaa meni?
S124 300TE
S211 E500
Vastaa Viestiin