Uusi käyttöauto w124 300C ja vanhat projektit

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14015
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Käyttöauto w124 2.3l ja projekti w124 300TE

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hei! Hyvä projekti.

Jos autossa ei ole koodia 260 eli mallimerkinnän poisto takaa vasemmalta, takaluukun kannessa kuuluu lukea "300 TE-24". Muista tilata tuo pieni väliviiva. Ja nimenomaan alleviivatulla fontilla, ei irtokirjaimilla. Siis siten se oli alkuperäisenä... :-) Asemointiin on WIS:ssä ohje.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Juha-Pekka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 10.07.2013 21:48

Re: Käyttöauto w124 2.3l ja projekti w124 300TE

Viesti Kirjoittaja Juha-Pekka »

Täytyykin katsoa ja ihmetellä tuota merkkiä!

Mutta jotain saatu aikaiseksikin:

Jälkiasennettua murtosettiä napsittu, relettä vaihdettu ym.
Soittimen ostin myös, tällä hetkellä mietin miten johdotukset tulee, tässä on siis 6 kajaria ja neljälle vain johdot, eli miten hoituu?
Tällä hetkellä vain etukajarit toimii.

Sähköantennin ostin uutena. Sen asennus käynnissä myös.

Tällä hetkellä siis sähköhommaa ja muuta pientä fiilistelyä, korjausta ym.

Pesin auton myös foamilla. Konepelti vesihiottiin ja se + katto myllytettiin. Autoon vahattiin kovavahalla.

Sitten kivempaan aiheeseen:

Sain viimein hommattua itselle vanteet, kriteeteinä lähinnä 3 osasia ja melkoharvinaisia + 17" oli kriteerit.
Tuli siis hommattua setti OZ AMG Aeroita, leveemmillä 3" takakehillä, eli loppu specsit ovat 17" 8,5 ja 10"

Kuva

Tiedetään, kuvassa väärin kasattu.

Näitä siis aloitettu, pultit kiillotettu, mutterit ovat lillumassa sitruunahapossa, keskiöt puhallettu ja hiottu melkein.

Näillä jatketaan.
nyk. Mercedes-Benz 260 w124 4-matic vm. 87
ex. Mercedes-Benz 300 c124 Sportline vm. 93
ex. Mercedes-Benz 200 vm. 89
ex. Mercedes-Benz 300 24v w124 Sportline vm. 91
ex. Mercedes-Benz 230 w124 vm. 91
ex. Mercedes-Benz 220 W115 vm. 74
Juha-Pekka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 10.07.2013 21:48

Re: Käyttöauto w124 2.3l ja projekti w124 300TE

Viesti Kirjoittaja Juha-Pekka »

Noniin. Musiikkilaitteet sain jollain ihmeellä toimimaan. Kolvailin ja vedin kutistesukat liitosten päälle ja samalla heivasin sokeripalat mäelle. Ovipahvit kiinnitin, poistin yhden patentin kuskin ovesta, sekä vedin ne kunnon aineilla läpi. Kaikki alkuperäiset kaijuttimet toimii myös.

Sähköantennin johdot siistitty ja antenni kiinnitetty. Täytyy vielä hommata siihen ulonmaisin kumi niin se on ready.

Takapenkit täyty uudestaan irrottaa. Täytyi vaihtaa penkin alle tuleva rele, joka onneksi löytyi läheltä ja melkohalvalla. Uudella oli hinnat pilvissä.

Tullut mietittyä täytyisikö nyt vetää subbarikaapelit takaluukkuun varmuuden vuoksi. Vähän kahden vaiheilla.

Vanteista sain mutterit puhtaiksi sitruunahapolla. Niiden keskiöt on maalauksessa ja tulevat ensi viikolla. Pääsee sitten kasaamaan vanteet ja miettimään, mitä rengastuksia alle laitetaan.

Ratti on edelleen verhoiltavana ja toivotaan sen tulevan mahdollisimman pian.
nyk. Mercedes-Benz 260 w124 4-matic vm. 87
ex. Mercedes-Benz 300 c124 Sportline vm. 93
ex. Mercedes-Benz 200 vm. 89
ex. Mercedes-Benz 300 24v w124 Sportline vm. 91
ex. Mercedes-Benz 230 w124 vm. 91
ex. Mercedes-Benz 220 W115 vm. 74
Juha-Pekka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 10.07.2013 21:48

Re: Käyttöauto w124 2.3l ja projekti w124 300TE

Viesti Kirjoittaja Juha-Pekka »

Kyllä siinä taas vierähti pari kuukautta, mutta hommat jatkuneet urakalla.

Sähköhommat saatiin saatettua loppuun ja nyt kaikki sähköllä toimiva on kunnossa, lukuunottamatta mittaristossa olevaan "poltin rikki" -valoa. Ihmeellinen vika: kaikki valot toimii, mutta silti se tulee näyttöön palamaan... osaisko joku neuvoa?

Ratti tuli verhoilusta.

Vantteet hoidin kuntoon, keskiöt maalattiin korin väriin, lipat kiiltoon ja sovitus:

Kuva

Kyllähän sen tiesi, että olis aika hullulla camberilla tuo 10" istunut tuonne, joten kävi mielessä idea, että jos laittais etulokareista levikkeen taakse. Olis mahdollisuuksia jatkossa istuttaa sitten sinne vaikka ja mitä :thumbup: No etulokari irti raadosta ja koitin miltä näyttää:

Kuva

Kuva

Joo tiedetään, olis ennen maalausta ollut hyvä tehdä :oops:

Tuumasta toimeen, tästä ei paljoa kuvia löydy, mutta yks kumminki.

Kuva[/url]

Maalit niskaan. Tässä rupeaa olemaan korkeuden hakemista vaille valmis.

Kuva

Samalla tuli vaihdettua autoon kaikki suodattimet ja öljyt.

- J. risuja, ruusuja
nyk. Mercedes-Benz 260 w124 4-matic vm. 87
ex. Mercedes-Benz 300 c124 Sportline vm. 93
ex. Mercedes-Benz 200 vm. 89
ex. Mercedes-Benz 300 24v w124 Sportline vm. 91
ex. Mercedes-Benz 230 w124 vm. 91
ex. Mercedes-Benz 220 W115 vm. 74
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Re: Käyttöauto w124 2.3l ja projekti w124 300TE

Viesti Kirjoittaja EeKi »

On kyl freesi!
Taisit Jämillä käydä? Sumuisin silmin taisin nähdä hotellin parvekkeelta, hyvältä se näytti.
Tekee taas vähän mieli s124 ja just tollasta ysäriamg lookkia kans miettiny.

Mittarivalo ongelmaan, onko esim takavaloissa oikeat polttimot?
Juha-Pekka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 10.07.2013 21:48

Re: Käyttöauto w124 2.3l ja projekti w124 300TE

Viesti Kirjoittaja Juha-Pekka »

Kiitti! Tuli käytyä jämillä ja ajeltua vähän kauemmas takasyrjään, ei täs mitää näytettävää ollu :lol:

Sun farkuist tähän on vähän inspiraatioo haettuki :D

Täytyykin tarkistaa takavalot, oisko mitään oikeiden polttimoiden kokoja antaa?
nyk. Mercedes-Benz 260 w124 4-matic vm. 87
ex. Mercedes-Benz 300 c124 Sportline vm. 93
ex. Mercedes-Benz 200 vm. 89
ex. Mercedes-Benz 300 24v w124 Sportline vm. 91
ex. Mercedes-Benz 230 w124 vm. 91
ex. Mercedes-Benz 220 W115 vm. 74
Avatar
EeKi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1804
Liittynyt: Ma 26.01.2004 21:02

Re: Käyttöauto w124 2.3l ja projekti w124 300TE

Viesti Kirjoittaja EeKi »

Siinä ne kohokirjaimin seisoo "valopohjassa" jos oikein muistan.
Juha-Pekka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 10.07.2013 21:48

Re: Käyttöauto w124 2.3l ja projekti w124 300TE

Viesti Kirjoittaja Juha-Pekka »

Niin olikin :oops:

Sinne oli laitettu 10w tilalle 5w, uusi polttimo ja toimii.
nyk. Mercedes-Benz 260 w124 4-matic vm. 87
ex. Mercedes-Benz 300 c124 Sportline vm. 93
ex. Mercedes-Benz 200 vm. 89
ex. Mercedes-Benz 300 24v w124 Sportline vm. 91
ex. Mercedes-Benz 230 w124 vm. 91
ex. Mercedes-Benz 220 W115 vm. 74
Juha-Pekka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 10.07.2013 21:48

Re: Käyttöauto w124 2.3l ja projekti w124 300TE

Viesti Kirjoittaja Juha-Pekka »

Auttakaa tietämätöntä.

Onko normaalia että kierroksia n. 3000 100km/h tuntivauhdissa?
Onko näitä saanut 5 -vaihteisinakin?

Kiire! :)
nyk. Mercedes-Benz 260 w124 4-matic vm. 87
ex. Mercedes-Benz 300 c124 Sportline vm. 93
ex. Mercedes-Benz 200 vm. 89
ex. Mercedes-Benz 300 24v w124 Sportline vm. 91
ex. Mercedes-Benz 230 w124 vm. 91
ex. Mercedes-Benz 220 W115 vm. 74
Avatar
sotahiiri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: Ke 18.09.2013 16:20

Re: Käyttöauto w124 2.3l ja projekti w124 300TE

Viesti Kirjoittaja sotahiiri »

Ihan normaalit mersun kierrokset.
Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
Juha-Pekka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 10.07.2013 21:48

Re: Käyttöauto w124 2.3l ja projekti w124 300TE

Viesti Kirjoittaja Juha-Pekka »

Ok. Mites tuo 5 -vaihde?
nyk. Mercedes-Benz 260 w124 4-matic vm. 87
ex. Mercedes-Benz 300 c124 Sportline vm. 93
ex. Mercedes-Benz 200 vm. 89
ex. Mercedes-Benz 300 24v w124 Sportline vm. 91
ex. Mercedes-Benz 230 w124 vm. 91
ex. Mercedes-Benz 220 W115 vm. 74
Avatar
vihiz
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: To 27.05.2004 18:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Käyttöauto w124 2.3l ja projekti w124 300TE

Viesti Kirjoittaja vihiz »

Juha-Pekka kirjoitti: Onko näitä saanut 5 -vaihteisinakin?
On. http://www.mercefreaken.com/modellene/124/300te24.htm
Juha-Pekka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 10.07.2013 21:48

Re: Käyttöauto w124 2.3l ja projekti w124 300TE

Viesti Kirjoittaja Juha-Pekka »

Jaahans, tuli taas oltua päälle puoli vuotta pimennossa mutta jotain sentään tapahtunut.

Vanha farmari lähti maailmalle, ei ollut motia, voimia yms. tiennyt edes mitä seuraavaksi sille tehdä.
Taisi se viikon olla nettiautossa, kun tuli soitto. Vaihdokkina vähintäänkin mielenkiintoinen prokkis.

Mercedes Benz 300 Coupe, sportline, automaatti, 12 -venttiiliä, varusteita löytyy ja ennen kaikkea en ole vielä kyseistä w124 omistanut.
Jätkä laitteli s-postiin niitä näitä ja kummankin mielestä kannattaa käydä näyttämässä. Ja vaihdot syntyi.
Sain vielä pitää farkun vanteet tähän prokkikseen.

Vanhan omistajan ottamia kuvia:

Kuva

Kuva

Kuva

Olihan siinä kaiken näkoistä. Listan päältä ja lokareista hiukan ruvennut kukka painamaan läpi, muuten tosi kivassa kunnossa.
- Ilmastointi
- Nahkajakkaraa
- Kattoluukkua
- Sähkölaseja
- Sähköpenkkiä
- Yms. kaikki mitä itse tulen tarviimaan

Hommahan lähti käymään kunnon pesulla. Sisältä penkit irti ja nahanhoidot päälle,
koko lattiamatto imurointi ja tahrat menemään. Saikin siinä samalla vedettyä subbarille kaapelit kun ei ollut penkit tiellä.
Vanha soitin vaihto Kenwoodiin, takaluukkuun edellisestä farkusta tuttu subbari, sähköantennille katkasia turhan napin tilalle, ovipahvit irti ja vaimennus kun
narisi ikävästi, myös ovien puulistat tykkää löystyä niin kierrelukitteet niihin.

Näiden jälkeen saikin laittaa ulkokuoren kuntoon. Kaikki ruosteet pellille ja kunnon pohjat. Mersu maalarille ja samalla myllytti koko koslan siellä.

Kuva

Kuva

Eihän tätäkään autoa pidetty hyvänä ajettavana, joten alas oli päästävä.
Tilailin sitten Silverprojectin camber takatangot ja eteen camber säädettävät yläpäät 4- maticista.
Pikku laikkailut ja yläpään kumin vaihdot niin rupes istumaan jo hyvin. Takaa vielä peränsäätöö laskin tangolla.
Nyt hyvä setuppi, vaikka auto täynnä niin ei renkaat hakkaa kaariin kiinni.

Vanteet tuli purettua samalla kun auto oli maalauksessa.
Takakannut oli pakko puhaltaa ja maalata, edellinen omistaja oli nopeet paukut pistänyt sinne päälle vanhaan hapettuneeseen kannuun.
Kehäpulttien mutterit kastoin sitruunahappoon ja löin sinkkimaalit päälle, kai ne tän kauden siellä kestää. Ens kaudelle sitten uudet.
Tästä autosta en ruvennut takakaaria leipomaan niin hommasin 2,5" kehät kolmosten tilalle, ja hyvinhän ne sinne sai tankoo kääntämällä :)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Oikeestaan nyt ei ole muutakuin ajettu, tuuloksessa pyörähdin eilen ja oli ns. ensinmäinen pitkä reissu autolle. Hyvin toimi.

Huolto ainakin seuraava mitä tullaan tekemään. Öljypaine mittari ei nouse tappiin, veikkaa että suodatin tukossa?
Täytyisi poistaa ajonesto systeemi tosta, ei viittis aina näyttää avaimenperää et pääsee strattaan :D

Vähän sekavaa tekstiä, mut tulipahan kerrottua kuulumiset taas.

- Juha-Pekka
nyk. Mercedes-Benz 260 w124 4-matic vm. 87
ex. Mercedes-Benz 300 c124 Sportline vm. 93
ex. Mercedes-Benz 200 vm. 89
ex. Mercedes-Benz 300 24v w124 Sportline vm. 91
ex. Mercedes-Benz 230 w124 vm. 91
ex. Mercedes-Benz 220 W115 vm. 74
Juha-Pekka
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 49
Liittynyt: Ke 10.07.2013 21:48

Re: Uusi käyttöauto w124 300C ja vanhat projektit

Viesti Kirjoittaja Juha-Pekka »

Noniin. Eli edellisessä viestissä kerroin ettei öljynpaineet noussut mittarissa. Tyhjäkäynnillä n. 1 ja pikatiellä n. 2,5.

Jossain oli juttua että öljynsuodatin saattais olla tukossa ja se 10tkm olikin jo tullut niin aattelin öljyjen vaihdon yhteydessä vaihtaa. Kyllä korjaantu :) tyhjäköynti nyt n. 2.3 ja 1000 kierrosta niin 3.

Siinä samalla kun konetta käyttelin nokkapelli auki niin ihmettilin kun tulpat heilui paineen mukaan :O kone stoppiin ja hattu irti, tulppa oli auki... oikeastaan 4/6 tulpista oli löysällä. Ihme kyllä toiminut. Noh tulpanhatut irrottaessa jäi metallit kiinni tulppiin... tilasin nyt sitten uudet johdot ja tulpat niin pääsee huomenna koittamaan uudestaan. Olisiko oikeaa nm noille tulpille kellään? Ei ollut onneksi kierinyt pois tai rikkonut kierteitä :)
nyk. Mercedes-Benz 260 w124 4-matic vm. 87
ex. Mercedes-Benz 300 c124 Sportline vm. 93
ex. Mercedes-Benz 200 vm. 89
ex. Mercedes-Benz 300 24v w124 Sportline vm. 91
ex. Mercedes-Benz 230 w124 vm. 91
ex. Mercedes-Benz 220 W115 vm. 74
Vastaa Viestiin