W124 300DT Prokkis

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Steel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 05.03.2016 21:58
Paikkakunta: Heinola

W124 300DT Prokkis

Viesti Kirjoittaja Steel »

Ensimmäinen postaus foorumille ja ensimmäinen MB projekti julistetaan alkaneeksi.

Hakusessa oli 124 koppanen alkuperäinen turbodiesel. Suomen tarjontaa selatessa kohdalle osui erittäin huonokuntoisia yksilöitä tai hyväkuntoisia rankalla kädellä hinnoiteltuja. Kyllähän sen hinnan ymmärtää kun ei näitä enään joka puussa kasva.

Virosta sitten sattui löytymään yllättävän fiksu ja "ruosteeton" 124 alkuperäisellä turbodiesel tekniikalla. Eihän nämä ruosteettomia ole pienen tutkimisen jälkeen ikinä :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Steel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 05.03.2016 21:58
Paikkakunta: Heinola

Re: W124 300DT Prokkis

Viesti Kirjoittaja Steel »

Hommaa lähettiin purkamaan yleiskunnon tarkastuksella. ASD valo ei palanut mittaristossa vaikka etu ja takapyörät pyörivät eri nopeutta. ASD rele oli irroitettu konehuoneesta ja teipattu niin ettei rele ollut paikallaan. Releen kytkemisen jälkeen selvisi että perän hydrauli putket olivat murtuneet. Uudet putket laitettu löijätystä kuparista ja kartiot putken päihin tehty jarruputki työkalulla.

Etulyhtyjen alustat olivat ruostuneet aika hienosti kummaltakin puolelta, pitää perehtyä niihin jossain vaiheessa paremmin.

Auto ei meinannut sammua kuin jonkin ajan kuluttua virtojen kääntämisestä. Selkeesti Sammutusvipu ei mennyt kunnolla pohjaan pumpun kyljestä. Alipainevuotoja ei löytynyt mistään, jarrut toimivat ja takapenkkien niskatuet kääntyivät napista normaalisti alas. Tästä pääteltiin ettei alipainepumppu ollut rikki. Homma korjaantui alipainekellon vaihdolla.

Ahtimeksi tuli Hx 40 superi 16" pesällä. Ensimmäisen pakosarjan teko meinasi tuottaa harmaita hiuksia, jos vielä joutuu pakosarjaa tekemään niin monta asiaa tulen tekemään erilailla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Tompa124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 595
Liittynyt: Pe 26.12.2008 01:33
Paikkakunta: kauhajoki

Re: W124 300DT Prokkis

Viesti Kirjoittaja Tompa124 »

Komia sarja. Mahtuuko turbon öljynpaluu meneen fiksusti?
Steel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 05.03.2016 21:58
Paikkakunta: Heinola

Re: W124 300DT Prokkis

Viesti Kirjoittaja Steel »

Tompa124 kirjoitti:Komia sarja. Mahtuuko turbon öljynpaluu meneen fiksusti?
Kiitoksia! Öljynpaluu ei ole vielä pakoillaan, mutta mallailun perusteella hyvin mahtuu. Ahdin tuli pituus suunnassa aikalailla samalle paikalle kuin alkuperäinen.
Steel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 05.03.2016 21:58
Paikkakunta: Heinola

Re: W124 300DT Prokkis

Viesti Kirjoittaja Steel »

Pari päivää tullut aktiivisesti puuhasteltua pajalla. Ahtimen öljynpaluu puolelle tehty laipat ja lohkon kylkeen myös. Lohkossa öljynpaluu reikä näyttäisi olevan 17-18mm kun taas ahtimessa isompi. Tarviiko lohkon öljyn paluuta suurentaa yhtä suureksi kuin ahtimessa?

Downpipen sain tänään suurin piirtein kasaan. Materiaalina oli 3,5" haponkestävä, josta näillä näkymi tulee koko loppu putkisto. Vaimentimiakin näyttää olevan aika hyvin saatavilla myös tuossa koko luokassa.

Ahdasta meinasi olla tuon DB:n kanssa. Moottori kuitenkin kallistelee jonkin verran kiihdytyksessä.
DSC_1128.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Steel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 05.03.2016 21:58
Paikkakunta: Heinola

Re: W124 300DT Prokkis

Viesti Kirjoittaja Steel »

Syöttöpumppu tuli purettua viikonlopun aikana pois koneen kyljestä ja ensi viikon aikana lähtee mynälle päivitykseen. Vakio pumppu oli 5 astetta myöhäsellä, mahtoikohan jo vaikuttaa kulkuun...

Samalla tuli askarreltua pultattava törmäyspalkki, vai millähän nimellä kulkee. Palkkia joutui myös hoikentamaan coolerin takia, cooleriksi tuli 300x600 made in China.

Kolmesatkun vaparin imusarjaan on tarkoitus istuttaa AMW painekotelo.
DSC_1174.JPG
DSC_1168.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Steel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 05.03.2016 21:58
Paikkakunta: Heinola

Re: W124 300DT Prokkis

Viesti Kirjoittaja Steel »

Päivitellääs välillä tannekkin millä mallilla projekti alkaa olemaa.

Lähettelin tässä jonkin aika sitten syöttöpumpun Mynälle elementtien vaihtoon. Reipas viikko lähettämisen jälkeen tuli postista viesti että "lahetyksesi on noudettavissa". Hain paketin postista ja paketin aukaistuani huomasin että pumpusta oli alempi kiinnityskorva mennyt poikki kuljetuksessa. No siinä vaiheessa alkoi lievästi sanottuna vituttamaan!
Puhelua Mynän suuntaan ja saatiin sovittua asiallinen diili asian suhteen. Homma toimii siellä päässä hienosti, ei voi kun suositella. Löysin sitten uuden vakio rivipumpun edullisesti ja tällä kertaa lähetys matkahuollolla Mynälle päivitykseen :lol:

Pumpun speksit: 8mm elementit, 130 kuutiomilliä syöttöä tällä hetkellä, 2bar asti säätyvä morkooli, vetävät säädetty 5500rpm, ryntö 6000rpm ja vetävien kierrosten säätö takakannessa.
DSC_1477.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Steel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 05.03.2016 21:58
Paikkakunta: Heinola

Re: W124 300DT Prokkis

Viesti Kirjoittaja Steel »

Imusarjan hitsasin AMW:n palikoista om603 vaparin imusarjaan. Kotelon sisään runnerien suulle sorvasin kiihdytys renkaat. Varmuuden vuoksi 5kpl painelähtöjä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Steel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 05.03.2016 21:58
Paikkakunta: Heinola

Re: W124 300DT Prokkis

Viesti Kirjoittaja Steel »

Kaikki oleellinen alkaa olemaan paikoillaan. Tänään pääsin vetämään muutamia testivetoja 1.1 bar paineilla, hyvinhän tuo tuntuu vetävän.

Oli kivaa niin kauan kun auton peräosasta kuului iso pamaus, noh vetoakseli poikki kuskin puolelta :clap: Lukkoperän ansiosta pääsi kuitenkin nilkuttamaan takaisin pajalle. Mistä porukka on ostanut/teetättänyt vahvempia vetoakseleita?
DSC_1551 (1).JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Steel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 05.03.2016 21:58
Paikkakunta: Heinola

Re: W124 300DT Prokkis

Viesti Kirjoittaja Steel »

Päivitellään tännekkin tekemisiä välillä, aika vähän tullut puuhasteltua viimeaikoina mutta jospa se tästä edistyisi.

Olen koittanut vältellä auton alla ryömimistä viimeiseen asti, mikään ei ole niin vittumaista. Jarruputken/polttoaine putkien kiinnikkeiden kohdalta oli hävinnut pelti kokonaan pois, ne olis nyt korjailtu kuntoon. oli siellä muutenkin aika hyvin hitsailtavaa...

Pakoputken sain vihdoinkin tehtyä perälle asti valmiiksi, yhdellä 3,5 Simons päätyvaimentajalla, Yhdellä haitarilla ja kahdella V-band liitoksella. Kiinnike pitää vielä tehdä putken keskivaiheille, taitaa tulla alkuperäisiä hyväksi käyttäen.

Vetoakselit tuli Karpiolalta nuorrutusteräksestä, pitäisi kestää. Kasattu vanhoilla nivelillä ja uusilla kumeilla.

Laatikon tiputin pois ja vein vahvistukseen, yllättävän näppärä homma ottaa pois näin ensikertalaiselle.
DSC_1768.JPG
DSC_1760.JPG
DSC_1749.JPG
DSC_1748.JPG
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Steel
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: La 05.03.2016 21:58
Paikkakunta: Heinola

Re: W124 300DT Prokkis

Viesti Kirjoittaja Steel »

Nonnii, aikaa taas kulunut mukava tovi ja prokkis ollut jo jonkun hetken valmiina. Ihan mukavasti tuli voimaa maamoottorista ulos ja tyytyväinen täytyy olla. Tällä hetkellä tekniikkaa puretaan jo pois 606 tieltä mutta siitä ei sen enempää. Julistetaan projekti päättyneeksi.
15397627_10208347284499218_102656042_o.jpg
w124.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin