W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
BillyJoe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 09.11.2014 01:11
Paikkakunta: Turku

W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Tuli otsikon mukainen vehje hankittua jo viime vuoden puolella ja nyt on ollut aikaa sen rassaamiseen kun muuttohommat on saatu tehtyä. Ostettaessa oli reilu 350 000 km mittarissa. Jo heti alussa suunnitelma oli että siitä tulee sellainen pikku paja, jossa saan touhuta omia juttujani kun en autotallia/vastaavaa tilaa omista. Korkeampi versio olisi tietysti ollut parempi, mutta tämä yksilö sattui tulemaan sopivasti ja sopivaan hintaan kohdalle.

Ei ole tämän kanssa tiukkaa aikataulua kun pieni lapsi perheessä hieman rajoittaa harrastuksia. Tähän mennessä on ehostettu lahjoituksena saatua työpöytää ja fiksattu valaistusta uuteen uskoon. Mersut on minulle melko uusi tuttavuus, ja olen avoin kommenteille ja kehitysehdotuksille jos jokin pistää silmään. Ja jos joku tunnistaa entiseksi ajopelikseen, niin mielelläni kuulen vähän historiaa ja mitä tälle on ennen minua tehty.

Vikahistoriaa ilman kuvatodisteita. Vesipumppu vuosi akselitiivisteestä kylmällä aika reippaasti ja se vaihdatettiin tarvikepumppuun. Tietysti paria päivää ennen muuttokuorman lastausta alkoi tietysti polttoainetta vuotamaan konehuoneesta, viikonloppuna metsästysreissulla. Kävipä onni että paikallinen pieni korjauspaja 10 km päässä oli erikoistunut Mersuihin. No siellä selvisi että jossain vaiheessa (mahdollisesti vesipumpun vaihdon yhteydessä) muovisten polttoaineputkien kannakkeet olivat menneet rikki ja moniurahihna hinkkasi polttoaineputkeen reiän. Ei muuta kuin uusi putki paikalleen koeajo ja toimii! Vesipumpussa on muuten sellainen reiällinen uloke johon polttoaineputken kannakeklipsu tulee kiinni ja sen ulokkeen vahvuus tarvikepumpussa on hieman liian suuri, joten sitä täytyi hieman viilata, jotta kannake naksahtaa paikalleen. Ne kannakkeet ei tosiaan ole siellä turhaan ja niissä ei kannata säästellä. No ei tämä loppunut vielä tähän. Työ tehtiin lämpimässä tallissa joten toista jo ilmeisesti pitkäikäisempää vuotoa ei koekäytössä huomattu. Seuraavana aamuna kun käynnististettäessä oli taas moniurahihna märkänä. Korkeapainepumpun päälimmäisen kannen välistä vuotaa polttoainetta aina pakkasella 2 - 3 minuuttia käynnistyksestä ja sitten loppuu kun lämpiää. Tämä ongelma on edelleen päällä ja tiivistesarja odottaa pumpun purkamista.

Aiemmalla omistajalla oli purkanut silloin tällöin akun tyhjäksi yön aikana jostain syystä ja minullakin kerran. Nyt alkoi polttamaan sulaketta ja toinen lisävaloksenoneista ilmeisesti oikkarissa. Vetäsin johdot poikki ja nyt on akku pysynyt täytenä jo 3 kuukautta ilman ongelmia. Ballasti ilmeisesti menee vaihtoon kun kerkee sitä purkamaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut BillyJoe, Ke 13.04.2016 12:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sprinter W901 208 cdi, 2002
B160 W245, 2010
BillyJoe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 09.11.2014 01:11
Paikkakunta: Turku

Työpöydän kunnostelua, valaistusta ja suuttimien tutkailua

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Työpöydän taso ja runko on ehostettu, mutta laatikosto on vielä vaiheessa.

Kuva
Kuva

Ensimmäinen kysymyskin olisi jos jollain on kokemusta kalusteasennuksesta. Tuo pöytä pitäisi kiinnittää jollain paikalleen. Kestääkö jos vetää jalat ruuveilla lattiavaneriin ja tason kohdalta parilla kulmaraudalla seinävaneriin vai onko ehdottomasti hitsattava kannakkeet koriin? Järkevintähän se olisi työntää sinne vasempaan etukulmaan etuseinää vasten, mutta haluaisin säilyttää sen tuolla perässä. Tarkoitus olisi pöydän keulanpuolen ja ohjaamon väliin tehdä hyllyt tavaroille, joten siitä saa tukea. Niin ja kalusteet on tarkoitus olla purettavissa max 30 min työllä, jos on tarvetta suuremmille kuljetuksille.

Valaistus oli pöydän lisäksi ensimmäisiä töitä, jotta ei tarvitse otsalampun kanssa enää puuhailla ;) Tilasin kiinasta LED- nauhaa ja vetelin metrin pätkiksi katon jäykkääjiin. Yksi työvalo kummankin oviaukon kohdalle, niin saa valoa myös pihan puolelle tarvittaessa.

Kuva
Kuva

Vanha 110 Ah akku pöydän alla toimi virtalähteenä ja pidän siinä latausta Ctecillä. Kytkimet ja jännite/virtamittarin tilasin myös kiinasta eBayn kautta kun se nyt on vaan niin helppoa.

Kuva
Kuva

Muokkailin sen verran, että laitoin kuvat linkkina kun tuo liitteinä lisääminen ei oikein pidä kuvia järjestyksessä ja muutenkin tulee suttuisen näköistä.

Hehkuvalo palaa ja tarkoitus olisi nuo hehkut vaihtaa jossain vaiheessa. Ei lähtenyt enää -16 asteen pakkasella käyntiin kun Eberistäkin taitaa olla vesipumppu rikki eikä saanut konetta lämpimäksi silläkään. Tässähän näitä vikoja alkaa teille pikkuhiljaa paljastumaan... Hehkun vaihtoon jo tilasin työkalun, mutta hehkut ovat toistaiseksi vielä kaupan hyllyllä. On täällä foorumilla tullut sen verran lueskeltua, että tiedän riskit, mutta harrastushan tämä on enemmän kuin käyttöauto. Niin ja sitten eilen tuli lueskeltua noita suuttimen vuotamisia taas uudempaan kertaan ja päätin illalla napata tuon imusarjan ja suuttimen kopan pois tarkastusta varten. Foorumilla olevien kuvien jälkeen hieman jännitti että mitä sieltä alta löytyy yli 360 000 km jäljiltä.

Tämän näköistä ennen toimenpiteitä:
Kuva
Kuva

Tuossa kaikki pultit mitä tarvitaan imusarjan irroitukseen. Kahta eri kokoa Torxeja. Niitä on siellä takanakin näkymättömissä.
Kuva

Ja siinä imusarjan yläosa irroitettuna.
Kuva

Koppa on kuudella kuusiokolopultilla kiinni. Kopan tiiviste oli niin kovettunut ja hapertunut, että lika ja öljy päässyt kopan alle ja siellä oli aika sottaista, joten en tiedä vielä tarkalleen tuomiota vuodon osalta. Ei näytä niin pahalta kuitenkaan kuin pahimmissa kuvitelmissa. Tuo 2-sylinterin suutin näyttää vähän muita mustemmalta.
Kuva
Kuva
Sprinter W901 208 cdi, 2002
B160 W245, 2010
BillyJoe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 09.11.2014 01:11
Paikkakunta: Turku

Re: W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Eilen tuli laitettua tuollainen halpis työkalureikälevy seinälle. Eiköhän se riitä paremmanpuutteessa. Jonkun kaapin tarvitsen vielä spraypulloile ym. kemikaaleille. Koitan nyt saada jotain järjestystä tuonne niin pääsee aloittamaan tositoimet.

Kuva

Mitäs mieltä auttaako jos laitan peräöljyä noitten suuttimeen juureen muutamaksi päiväksi ennen kuin alan nilkuttamaan niitä irti? Auttaako yhtään vai haenko suosiolla Rost offia?
Sprinter W901 208 cdi, 2002
B160 W245, 2010
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:27. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
BillyJoe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 09.11.2014 01:11
Paikkakunta: Turku

Re: W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Eetyzk kirjoitti:Eikös tuo oo aika kaamee kilinä ja kolina kun tuokalut roikkuu tuolleen yläpäästään? Siis kun ajelee? :D
En elätellyt toiveita että pysyvät tuossa paikallaan ajossa, mutta ovat kätevästi esillä kun pääasiassa tämä vehje seisoo pihalla toistaiseksi ja on ainoa paikka missä pääsen puuhastelemaan. Jos tulee joku lenkki heitettyä niin ajattelin kokeilla vetää kaksi mustekalaa tuohon vaakatasoon avaimien yli.
Sprinter W901 208 cdi, 2002
B160 W245, 2010
Avatar
Braide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 25.10.2006 17:21
Paikkakunta: Turku

Re: W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja Braide »

Laita mustekalat paikalleen ja vedä pieni lenkki. Sillonhan se selvii miten kilisee ja kolisee :D ja näkee mitkä pysyvät paikallaan ja mitkä ovat takaovesta tipahtaneet kadulle :clap:
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja maalari »

Elättele vaan toiveita. Mustekalalla kun nappaa kiinni niin pysyy varmasti, ilman suurempia kolinoita. Enemmän jos tulis ajoa niin kannattais varmaan viskata vähän vaimennusmattoa väliseinään :)
BillyJoe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 09.11.2014 01:11
Paikkakunta: Turku

Eberin vesipumppu

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Harkitaan uudelleen äänieristystä jos päätän jossain vaiheessa uusimaan lattia- ja seinälevyjä. Löysin varastosta tavaratilaverkon ja ajattelin viritellä sen tuohon paikalleen. Katsotaan miten käy.

Tein ruumiinavauksen Eberin vesipumpulle ja putsailin paikat. Aluksi olin jo innoissani, kun pumpun siipipyörän välistä tuli punainen O-renkaan pala ja ajattelin jos pääsin näin helpolla.
Kuva

Hiilet näytti olevan aika lopussa ja sen vastepinnassa oli juuri ja juuri havaittavissa kulumaa. Tuskin siis siitä vastepinnasta on kysymys. Laitoin palikat kasaan ja jonkun aikaa oli huuli pyöreänä että mitenköhän saan hiilet pysymään perätilassa :D kun asennan roottorin paikalleen. Laitoin sitten siimasta lenkit molemmin puolin ja vedin niiden päät ruuvipenkin leukojen väliin, näin meni heittämällä paikalleen ja siimat sai vetäistyä pois välistä.
Kuva

Sitten annoin moottoripyörän laturilla virtaa ja moottori lähti vähän pumpun päästä pyörittämällä liikkeelle ja pyöri vinhaan noin minuutin verran kunnes pikkuhiljaa hyytyi eikä lähtenyt enää. En onnistunut liittämään videota.. Uusi avaus ja toinen hiili tipahti lattialle. Oli siis saanut siipeensä käpistelyn aikana. Hiiliä en löytänyt ebaysta ja pyysin työkaveria tuomaan tullessan motonetistä uuden pumpun. Tarvikepumppua ei ollut saatavilla, mutta Bosch alkuperäinen 69,90€ hintaan kyllä. Tänään varmaan saisi sen asennettua ja pääsee kokeilemaan miten toimii.
Kuva
Sprinter W901 208 cdi, 2002
B160 W245, 2010
BillyJoe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 09.11.2014 01:11
Paikkakunta: Turku

Re: W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Eberin pumppu asennettu ja toimii kuin junan vessa! Löysin kuitenkin hiilet ja tilasin ne ihan vain uteliaisuuttani. Niitä joutuu ehkä vähän muokkaamaan, mutta mielenkiinnto tällaiseen puuhaan vie eteenpäin enemmän kuin järki... Pöydän laatikosto maalattu ja kokoaminen alkaa seuraavaksi.

Olen aina ohimennen ruiskutellut rost offia suuttimien juureen jos siitä olisi vaikka ihan vain henkistä apua kun niitä aletaan kutittelemaan ulos.

En meinaa mistään löytää uutta tiivistettä tai edes sen numeroa tuohon suuttimien muoviseen suojakoppaan. Vanha on hiiltynyt, öljyinen ja hapertuu pois. Löytyisikö tähän apuja?

Kuva
Sprinter W901 208 cdi, 2002
B160 W245, 2010
BillyJoe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 09.11.2014 01:11
Paikkakunta: Turku

Re: W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Nyt on laatikosto asennettu paikalleen ja kävin 20 km testilenkillä samalla kun kuskasin yhden kaverin nojatuolin paikasta toiseen. Ei ollut mustekaloja ja ainoastaan kolme viilaa tipahti tuolta taululta. Ei myöskään kilissyt yhtään. Nyt vedin mustekalan siihen päälle.

Kuva

Laatikosto ennen ja jälkeen:

Kuva

Kuva

Aloin irroittamaan imusarjaa ja tällä kertaa myös alaosan. Youtubesta löytyy muuten hyvä video polttoainejärjestelmän esittelystä ja sen komponenttien irroittamisesta: https://www.youtube.com/watch?v=vdRmoSidOtk" onclick="window.open(this.href);return false; Alaosan pultit oli ihmeen tiukassa ja siellähän oli sinistä kierrelukitetta. Onko välttämätöntä laittaa lukitetta vai onko tuossa vain varmisteltu? Mainitaan nyt vielä että imusarjan yläosan kiristysmomentti on 10 Nm ja alaosan 16 Nm kanteen. Sitten huomasin että koneen johtosarja kulkee imusarjan lävitse eli imusarjaa ei saa vietyä konehuoneesta pois ilman irroittamatta jokaista liitintä ja sittenkin menee aika näpertelyksi. Mielelläni ottasin sen kokonaan pois tieltä, mutta helpompi varmaan saada sen verran sivuun ettei ole tiellä. Otan nuo common rail putket ja jakotukin myös pois, niin saa riittävän tilan ja ympäristön puhtaaksi ennen hehkuihin koskemista.

Kuva

EDIT: Niin ja näyttäis noi eberin kiertovesipumput kestävän keskimäärin 7 vuotta koska auto on vm. 2002 ja hajonneessa pumpussa oli valmistusvuosi 2009.
Sprinter W901 208 cdi, 2002
B160 W245, 2010
Avatar
tango
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1734
Liittynyt: Ke 06.02.2008 08:13
Paikkakunta: 44200 Suolahti

Re: W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja tango »

BillyJoe kirjoitti:. Sitten huomasin että koneen johtosarja kulkee imusarjan lävitse eli imusarjaa ei saa vietyä konehuoneesta pois ilman irroittamatta jokaista liitintä ja sittenkin menee aika näpertelyksi. Mielelläni ottasin sen kokonaan pois tieltä, mutta helpompi varmaan saada sen verran sivuun ettei ole tiellä.
Eikös johtosarja lähe ecun päästä parilla pikaliittimellä irti.
BillyJoe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 09.11.2014 01:11
Paikkakunta: Turku

Re: W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

tango kirjoitti:
BillyJoe kirjoitti:. Sitten huomasin että koneen johtosarja kulkee imusarjan lävitse eli imusarjaa ei saa vietyä konehuoneesta pois ilman irroittamatta jokaista liitintä ja sittenkin menee aika näpertelyksi. Mielelläni ottasin sen kokonaan pois tieltä, mutta helpompi varmaan saada sen verran sivuun ettei ole tiellä.
Eikös johtosarja lähe ecun päästä parilla pikaliittimellä irti.
Täytyy myöntää, että olin vähän laiska ja lopetin johtonipun seuraamisen kabiinin pellin läpivientiin. Kiitos vinkistä! Sitten ihmettelin vähän kannen imuaukkojen puhtautta. Oletin että tässä moottorissa on EGR ja nähnyt niistä imusarjoista pahoja kuvia. Nuo tiivistepinnat puhdistin, mutta kanavat ovat koskemattomat ja näyttävät minusta varsin puhtoisilta. Toinen vaihtoehto on että täällä on joku jo käynyt lähiaikoina..

Kuva

Tämä tietää taas sitä, että konepelti aukeaa välittömästi kun pääsen töistä kotiin. Tuolla pimeässä tulee tehtyä tätä hommaa illalla kun muksu on jo mennyt nukkumaan, niin ei tule suunnattua valoa kuin siihen kohteeseen missä työskentelee.

Uskaltaakos tuota konetta käyttää kun koko imusarja on tuolla tavalla pois? Imusarjan alaosa paikallaan olen konetta käyttänyt. Täytyisi ilmeisesti saada kone lämpimäksi kun hehkuja alkaa aukomaan. Tästä johtuen en myöskään poista polttoainejärjestelmän osia. Ihan riittävästi on tilaa jo nyt. Oliko jotain suositusmomenttia millä yritän aukaista hehkua? Jossain oli mainittu että "turvallinen" aukaisumomentti on olemassa mutta sen suuruutta ei mainittu. Hehkujen juuri oli ääriään täynnä pölyä ja hiekkaa, eli ei lupaa hyvää. Ne on nyt putsattu ja laitoin rost offia yöksi.

Suuttimien suojakopan tiiviste on edelleen hakusessa.
Sprinter W901 208 cdi, 2002
B160 W245, 2010
Avatar
Tukala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 600
Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)

Re: W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja Tukala »

Siellä ei vamaan EGR:ää ole lainkaan. Nämä "rahtiversiot" ovat ilmeisesti ollee vapaamman säätelyn piirissä päästöjen osalta, tms.
Hehkuihin kova sana olisi pieni akkupyssy, naputtaa melko taajaan.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
BillyJoe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 09.11.2014 01:11
Paikkakunta: Turku

Re: W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

tango kirjoitti:
BillyJoe kirjoitti:. Sitten huomasin että koneen johtosarja kulkee imusarjan lävitse eli imusarjaa ei saa vietyä konehuoneesta pois ilman irroittamatta jokaista liitintä ja sittenkin menee aika näpertelyksi. Mielelläni ottasin sen kokonaan pois tieltä, mutta helpompi varmaan saada sen verran sivuun ettei ole tiellä.
Eikös johtosarja lähe ecun päästä parilla pikaliittimellä irti.
Johtosarja on nyt moottorin päällä kiepillä, mutta ei se ihan 5 minuutin homma ollut. Piti heikossa valossa olla tarkkana nippusiteiden kanssa ettei vahingossa katkaise johtoja. Johtonipun suojasukka on parista kohtaa hankautunut rikki, mutta johdot vielä onneksi vahingoittumattomia. Kabiinin puolella oli kolme liitintä. Akun alle meni yksi haara pikaliittimellä (en tiedä mikä boxi se on), startille kaksi johtoa, joista toinen pikaliittimellä ja toinen mutterin alla. Moottorin lohkoon yksi pikaliitin (ilmeisesti kierroslukuanturi kun sijaitsee vauhtipyörällä). Öljypohjaan yksi (öljytasoanturi?) ja samassa haarassa liitin joka ei ollut kiinni missään vaan oli teipattu kiepille johtosarjan kylkeen (mikähän tämä voisi olla? Kuvassa suurennos oikeassa alakulmassa).

Kuva

Ja siinä imusarjan alaosa nyt irroitettuna.

Kuva
Tukala kirjoitti:Siellä ei vamaan EGR:ää ole lainkaan. Nämä "rahtiversiot" ovat ilmeisesti ollee vapaamman säätelyn piirissä päästöjen osalta, tms.
Hehkuihin kova sana olisi pieni akkupyssy, naputtaa melko taajaan.
Onko suosituksia akkupyssystä? Kalliita vehkeitä näkyy olevan, mutta jos sillä välttää katkenneen hehkun niin varmasti arvoisensa.
Sprinter W901 208 cdi, 2002
B160 W245, 2010
BillyJoe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 09.11.2014 01:11
Paikkakunta: Turku

Re: W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Olen muutaman kerran käynyt lisäämässä rost offia hehkujen päähän ja tuli eilen tilattua akkukäyttöinen mutterimopo tuohon hommaan Bosch GDS 10,8V. Tänään kävin sitten vähän herkistelemässä ja kolme neljästä lähti auki!! Yksi jököttää siellä edelleen. Katsotaan nyt josko pari päivää vielä olis siellä kylvyssä ja sitten koitetaan taas. Sillä aikaa laitetaan konetta takaisin käynnistyskuntoon. Kunhan vapusta selvitään..
Sprinter W901 208 cdi, 2002
B160 W245, 2010
Avatar
Tukala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 600
Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)

Re: W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja Tukala »

Kas, olit mutterikoneesta kysellytkin aiemin.

Tuo pulttimopo on ehkä väärä nimitys, iskevä ruuvinväännin ennemmin.
(Joskin akkumopo on ehkä parasta mitä akkukoneiden rintamalla on vuosiin tapahtunut. Useimmiten se letkukela jää rauhaan ja kohtalaisia momentteja akkukoneilla jo tarjolla.)

Hommasta on siis75% jo tehty :thumbup: Eiiköhän se viimeinenkin sieltä tule kiltisti, liotusta vaan reilusti.
Näistä "irrotuslitkuista" ehkei Wurthin liemi ole kärkikastia, mutta ajan kanssa sekin toimii.

Mielestäni ne ovat kaikki aivan muuta mitä markkinapuheissa :lol:
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
BillyJoe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 09.11.2014 01:11
Paikkakunta: Turku

Re: W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Joo huomasin että aika tehokkaita akkukoneita olemassa kun nettiä selailin.

Vappu verotti sen verran ettei eilen jaksanut vääntäytyä auton pariin ja se viimeinen hehku jököttää siellä edelleen. Tänä aamuna nappasin yhden hehkun mukaani moottorista, koska huomasin aiemmin eron uusien ja vanhojen hehkujen osanumerossa (molemmat Bosch merkkisiä). Koneessa olleessa hehkussa on numero: 0 250 202 045 ja minulle myytiin auton runkonumeron perusteella osa numerolla: 0 250 202 142. Netissä varaosahaulla rekisterinumeron perusteella tarjoaa tuota samaa 0 250 202 142 mitkä tilasin.

Hehkut ovat lähes identtisiä, mutta tuo tiivistyspinnan kartio-osa on uudessa hehkussa vähän suurempi. Silmämääräisesti arvioiden tiivistyspinnan pinta-ala on puolet suurempi uudessa kuin vanhassa. Vanhassa myös vähän ruostetta tuossa juuressa. Ebayssa myydään tuolla vanhan hehkun osanumerolla hehkua 300D, 300SD, 300CD, 240D koneisiin vuosimallia 1978-84. Onkohan nyt olemassa vaara että tiivistyspinta tuossa kannessa on muotoutunut tuolle väärälle(?) hehkulle?

Kuva

Minulla on tuota keraamista tahnaa suuttimia varten. Vedänkö tahnaa myös hehkujen jenkoihin vai pelkästään tuohon sivuille runkoon? Kun mielestäni momenttiin vedettäessä tuo tahna ei ole jengoissa hyväksi.
Sprinter W901 208 cdi, 2002
B160 W245, 2010
BillyJoe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 09.11.2014 01:11
Paikkakunta: Turku

Re: W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Tuli vaihdettua kabiinin ilmansuodatin. Saattaa tulla puhallusta ohjaamoon jatkossa vähän paremmin kun en ole likaisempaa suodatinta nähnyt ikinä!

Kuva

Ja lähti se viimeinenkin hehku nätisti auki, mutta vähän joutui nitkuttamaan edestakas. Onneksi oli tuo kalvain koska yhdestä hehkun (nro 3) reiästä tuli aika tavalla törkyä sillä pihalle. Vanhat hehkut kuvassa järjestyksessä 1-4 alhaalta ylös päin. Kolmonen oli ainoa, joka oli saanut väriä kylkiin ja nelonen oli karstottunein.

Kuva

Noista hehkujen mittaamisesta en saa selkoa. Kuvassa 1. Ykkössylinterin vanha hehku näyttää 6,4 kohm 2. Kaikki loput vanhat hehkut näyttää ei yhteyttä 3. Uusi hehku näyttää 0,00 kohm. Onko tulkittavissa että vain yksi hehku oli toimiva? Miksi saan uudesta hehkusta 0,00 kohm?

Uusista hehkuista valelin pelkät kyljet keraamisella pastalla ja vedin ensin 4 Nm ja lopuksi 12 Nm paikalleen. Siellä ovat! Toivotaan että hehkuvalo sammuu näillä yrityksillä vai jatketaanko vianetsintää jostain muualta, kun olen lukenut noista hehkureleiden rikkoutumisista pimeiden hehkujen yhteydessä...

Kuva

Kuva
Sprinter W901 208 cdi, 2002
B160 W245, 2010
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

BillyJoe kirjoitti:Noista hehkujen mittaamisesta en saa selkoa. Kuvassa 1. Ykkössylinterin vanha hehku näyttää 6,4 kohm 2. Kaikki loput vanhat hehkut näyttää ei yhteyttä 3. Uusi hehku näyttää 0,00 kohm. Onko tulkittavissa että vain yksi hehku oli toimiva? Miksi saan uudesta hehkusta 0,00 kohm?
Kyllä se ykkösenkin hehku on ollut pimeänä. 6,4kohm vastus 12 voltin järjestelmässä ei hirveästi lämmitä ja puolijohteita lukuunottamatta resistanssi kasvaa lämpötilan noustessa. Uudessa (toimivassa) hehkussa vastus on pieni niin että se lämpiääkin siellä.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
BillyJoe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 09.11.2014 01:11
Paikkakunta: Turku

Re: W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Kyllä se ykkösenkin hehku on ollut pimeänä. 6,4kohm vastus 12 voltin järjestelmässä ei hirveästi lämmitä ja puolijohteita lukuunottamatta resistanssi kasvaa lämpötilan noustessa. Uudessa (toimivassa) hehkussa vastus on pieni niin että se lämpiääkin siellä.
Kiitos vastauksesta. Nythän ymmärsinkin asian, eli mitä vähemmän vastusta niin enemmän menee virtaa.
Sprinter W901 208 cdi, 2002
B160 W245, 2010
BillyJoe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 09.11.2014 01:11
Paikkakunta: Turku

Re: W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Kone nipussa ja uuden polttoainesuodattimenkin vaihdoin. Kone käyntiin ja hehkuvalo PALAA EDELLEEN!! Eli selvittely jatkuu.. Onneksi sentään kabiiniin tulee kunnolla ilmaa raitisilmasuodattimen vaihdon jälkeen. Jokin onnistuu..
Sprinter W901 208 cdi, 2002
B160 W245, 2010
Avatar
Tukala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 600
Liittynyt: Pe 20.04.2012 16:34
Paikkakunta: Satakunnassa, meri "lähellä" + Varsinais-Suomi Eteläpohjanmaata lähempänä :-)

Re: W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja Tukala »

BillyJoe kirjoitti:Kone nipussa ja uuden polttoainesuodattimenkin vaihdoin. Kone käyntiin ja hehkuvalo PALAA EDELLEEN!! Eli selvittely jatkuu.. Onneksi sentään kabiiniin tulee kunnolla ilmaa raitisilmasuodattimen vaihdon jälkeen. Jokin onnistuu..
Muuttuu muuten henkäyksestä pasaatituuleksi kun tällää uuden raikkarin.
Pysyy ikkunat auki kakkosnopeudellakin helposti. Kakkonen vaikuttaa jopa häiritsevän tehokkaalta.
Nol5 sataa - ysiysiysi 13O
----------------------
BillyJoe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 09.11.2014 01:11
Paikkakunta: Turku

Re: W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Tukala kirjoitti:
BillyJoe kirjoitti:Kone nipussa ja uuden polttoainesuodattimenkin vaihdoin. Kone käyntiin ja hehkuvalo PALAA EDELLEEN!! Eli selvittely jatkuu.. Onneksi sentään kabiiniin tulee kunnolla ilmaa raitisilmasuodattimen vaihdon jälkeen. Jokin onnistuu..
Muuttuu muuten henkäyksestä pasaatituuleksi kun tällää uuden raikkarin.
Pysyy ikkunat auki kakkosnopeudellakin helposti. Kakkonen vaikuttaa jopa häiritsevän tehokkaalta.
Joo olis tarvinnut vaihtaa jo syksyllä niin ei olisi tarvinnut kärsiä huonosta näkyvyydestä. Tukka meinaa lähteä nelosella!! Puhallin kitisi pahasti kolmosella ja nelosella. Tämä korjaantui kun otin puhaltimen irti ja ruiskautin WD:tä akselin päähän.

No ei ihme että toinen xenonin ballasti oli oikoisessa. Vesihän siellä oli ollut sisällä. Tilasin kokonaan uuden muutossarjan, vaikka tarvitsen siitä vain yhden ballastin. On sitten yksi varalla ja oli halvempi ja myös nopeampi tilata koko sarja kuin tilata erikseen yksi. Hintaa tuli 40€ postikuluineen. Kiinasta olisi saanut 26€ hintaan koko sarjan mutta saa varautua yli kuukauden odotusaikaan. Mun kärsivällisyys on mitä on...

Kuva

Tuo Boschin mutterimopo on aika näppärän kokoinen peli, mutta veikkaan ettei tehot riitä edes hieman vaativampaan työhön. En kyllä usko että pyörän pultti sillä aukeaa vaikka netissä videoita siitä onkin.

Mittasin muuten nuo uudet paikalla olevat hehkutulpat tuon releboxin liittimen kautta ja kaikissa oli sama vastus 0,6 ohm. Tässä ballastia odotellessa ajattelin avata tuon releboxin ja tarkastaa mitä se on syönyt. Löytyi muutama threadi niiden korjauksista.

http://forums.mercedesclub.org.uk/showt ... lay&page=2" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=161136" onclick="window.open(this.href);return false;
Sprinter W901 208 cdi, 2002
B160 W245, 2010
BillyJoe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 09.11.2014 01:11
Paikkakunta: Turku

Re: W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

BillyJoe kirjoitti:Kone nipussa ja uuden polttoainesuodattimenkin vaihdoin. Kone käyntiin ja hehkuvalo PALAA EDELLEEN!! Eli selvittely jatkuu.. Onneksi sentään kabiiniin tulee kunnolla ilmaa raitisilmasuodattimen vaihdon jälkeen. Jokin onnistuu..
Komento takaisin! Kävi pieni lapsus.. Otin uudelleen hehkureleen irti ja mittasin releen liittimistä että kaikki pitäisi olla kunnossa. Ei muuta kuin hölmistynyt ilme kasvoilla rele työpöydälle ja huippuasentaja yöunille. Aamulla palasi mielikuva releen irroituksesta mieleeni ja siinä mielikuvassa se yksi liitin oli IRTI releboxista ennenkuin avasin mutteria. Se liitin on tuo pieni kolmepinninen liitin, joka täytyy ottaa irti päästäkseen mutteriin kiinni. Ylös sängystä ja ulos, boxi kiinni ja auto käyntiin -> hehkuvalo sammui!!! Näin joskus kun väsyneenä värkkää..

Kuva

Sain sentään laatikoston kahvat asennettua.

Kuva
Sprinter W901 208 cdi, 2002
B160 W245, 2010
Avatar
Braide
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 80
Liittynyt: Ke 25.10.2006 17:21
Paikkakunta: Turku

Re: W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja Braide »

:thumbup: Hyvä homma! Tosta laatikostosta tuli hyvännäkönen. Mitäs seuraavaks tapahtuu ?
BillyJoe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 09.11.2014 01:11
Paikkakunta: Turku

Re: W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Kaikenlaista mielessä, mutta katsotaan missä järjestyksessä. Puhdistan tuon suuttimien ympäristön kunnolla ja otan auton ajoon, jotta saan varmistuksen vuodolle. En viitsi alkaa turhaan aukomaan niitä..

- Starttiakun jännitemittarin asennus kabiiniin kojetauluun ja toimimattoman radioantennin vaihto vahvistimelliseen samassa yhteydessä.
- Pakkasella vuotavan korkeapainepumpun huolto.
- Ruostepaikkojen maalaus.
- Vanteiden huoltomaalaus.
- Xenon ballastin vaihto.
- Lisähyllyjen ja kilikalipurkkikaapin tekeminen/hankinta ja asennus varmaan vasta sen jälkeen, kun olen käyttänyt nuo tavaratilan vanerilevyt pois ja pultannut työpöydän kiinni.

Tuon tavaratilan tuuletustakin mietin hiukan kun auton seistessä auringonpaisteessa siellä on aika tunkkainen kemikaalien tuoksu :) Varmaan joku aurinkopaneliräppänä venetarvikeliikkeestä. Ei se nyt ihan prio1 ole kuitenkaan..
Sprinter W901 208 cdi, 2002
B160 W245, 2010
BillyJoe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 09.11.2014 01:11
Paikkakunta: Turku

Re: W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Saapui tuo Xenon muutossarja. Vaihdoin toisen ballastin -> toimii. Toinen ei toimi enää ja vaihdoin senkin -> Toimii. Ei ehtinyt mennä oikoseen, mutta ei paljon puuttunut kun oli oksidoitunutta alumiinia täynnä ja hieman vettäkin. Ei ole kyllä ulkokäyttöön nämä vehkeet..

Kuva

Ei ole nuo uudetkaan Kiinan ballastit vesitiiviitä tai edes roisketiiviitä. Kun saan sikaliimaa niin vedän kaikki liittimet ja läpiviennit täyteen ja kiinni. Nyt vain vedin pakastepussin sisään ja nippareilla kiinni.
Sprinter W901 208 cdi, 2002
B160 W245, 2010
BillyJoe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 09.11.2014 01:11
Paikkakunta: Turku

Re: W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Tässä nyt tämä ballastiviritelmä. Se on kyllä ihan metallikannakkeella kiinni tuon pystyraudan pultin kanssa, mutta alapäätä tukemaan laitoin tuon nippusiteen. Ei värise siinä turhia.

Kuva

Eilen asensin radioon vahvistimellisen antennin ja alkoi kanavat kuulumaan. Sitten taas ihmettelyä kun laitoin Eberin käyntiin. Lähti käynnistymään ja pysäytti. Tuli mieleen että Eberissä taitaa olla joku poiskytkentä akun alhaisesta jännitteestä ja varmaan näin olikin kun laitoin akun lataukseen ja sen jälkeen pysyi hyvin päällä. Sitten siinä radion asennuksen päätteeksi pysäytin Eberin ja yhtäkkiä lähti virrat radiosta vähäksi aikaa. Veikkaan että Eberi otti jostain syystä kuormaa ja jännite laski liiaksi. Akun ei pitäisi olla loppu kun on kait pari vuotta sitten vaihdettu. Veikkaan että tuo hapettunut ballasti on purkanut akkua. Ei kai auta kuin seurata.
Sprinter W901 208 cdi, 2002
B160 W245, 2010
BillyJoe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 09.11.2014 01:11
Paikkakunta: Turku

Re: W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Starttiakku on ollut nyt maanantai-illasta asti C-Tecin päässä latautumassa kun oli eberin kanssa niitä ongelmia. Otin laturin pois ja ihmettelin kun se oli niin lämmin vaikka laturin indikaattori näytti täyttä akkua ja ei nyt niin hirveästi pitäisi virtaa enää ottaa muutaman päivän jälkeen. Myös akku hieman lämmin.

Kuten tuossa aikaisemmin projektin alussa on mainittu, niin akku on mennyt silloin tällöin tyhjäksi edellisen omistajan aikana tuntemattomasta syystä. Nyt sen vasemman lisäxenonin virtapiuhat ovat olleet katkaistuna tammikuun alusta asti, eikä akun kanssa ole ollut mitään vikaa. Heti xenonien uudelleenkytkennän jälkeen ongelmat ovat palanneet. Illalla latauksen jäljiltä akussa oli 11,5 V ja tänä aamuna -> 10,5V. Huomenna piti mennä puutavaraa hakemaan. Onko akku jo hajalla kun on jännite tuota luokkaa?
Sprinter W901 208 cdi, 2002
B160 W245, 2010
BillyJoe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 95
Liittynyt: Su 09.11.2014 01:11
Paikkakunta: Turku

Re: W901 Sprinter 208cdi kunnostelua

Viesti Kirjoittaja BillyJoe »

Joo on se akku ihan finaalissa, eikä auttanut recond -modessakaan lataaminen. Sain kaverilta käytetyn akun, jolla mennään taas vähän aikaa. Se hehkureleen yksi liitin ei pysy paikallaan ja taas sytytteli hehkuvaloa ajossa. Pikkuhomma korjaantuu teipillä..

Olen nyt päässyt siihen tulokseen, että jokin vuotaa satunnaisesti maihin. Eilen kun robailin akun kanssa ja otin xenonien releeltä maapiuhan irti, niin rele naksahti. Ei pitäisi tuo kärki mennä kiinni jos ei tule pitkiltä valoilta jännitettä. Yöksi jätin päävirtakatkaisimen uuden akun kanssa kiinni ja aamulla mittasin akun jänniitteen, joka oli ihan sama kuin illallakin. Aamulla tuon maapiuhan irroittaminen ja kytkeminen ei enää naksautellut relettä.

Nyt on tehot hukassa ja kierrokset on rajoittuneet 3000 rpm ja mitään vikavaloja ei ole päällä. Ei päivää ilman vikaa.. Täytyy varmaan käydä noi anturien liittimet läpi. Nyt taas tulee mieleen että olis se Stari ihan hyvä olla olemassa. Ostaisin heti jos vaan voisi luottaa että saa toimivan. En millään jaksaisi alkaa elektroniikan ja softien kanssa pelailemaan.
Sprinter W901 208 cdi, 2002
B160 W245, 2010
Vastaa Viestiin