Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 73
Liittynyt: Pe 20.06.2014 17:59
ViestiLähetetty: To 11.10.2018 17:15
Olisko rengaspaineiden tarkistamiseen tuo kg/lb asteikolla varustettu työkalu?

Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Pe 12.10.2018 09:18
racer123 kirjoitti:Olisko rengaspaineiden tarkistamiseen tuo kg/lb asteikolla varustettu työkalu?


Olihan se. Arvelin samaa, mutta en puhaltamalla saanut tikkua liikkeelle. Nyt kävin testaamassa renkaaseen niin tikkuhan pullahti pihalle osoittaen noin 2,2kg:n lukemaa.

Eilen tutkailin nettiä ja ulkomaisilta foorumeilta löytyi jotain juttua työkaluseteistä. Taisipa kaikissa vastaantulevissa kuvissa olla rengasavain mukana, joten sellainen multa varmaankin uupuu. Tuo tulppahylsy voisi sopia myös kattoluukun manuaaliseen avaamiseen/sulkemiseen, näin oli jossain keskustelussa tiedetty.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 534
Liittynyt: To 23.10.2008 18:49
ViestiLähetetty: La 20.10.2018 16:09
Google-kuvien perusteella tuosta puuttuu jotain työkaluja ja tuohon tulppa-avaimeen kuuluu lisäosa, jolla avataan pyöränpultteja.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Pe 16.11.2018 22:20
Jotain pientä taas tapahtunut auton kanssa.

Talvirenkaat piti vaihtaa alle pari viikkoa sitten. Hyvin oli viime keväänä paikattu nastarengas pitänyt paineen koko kesän. Kesärenkaatkin menee vielä ensi kesän, noin 4,5mm oli pintaa Hankookeissa jäljellä.

Kynnyslistoihin tilasin Ebaysta korjaussarjan. Alkuperäiset alumiinisomisteet repsotti varsinkin kuskin puolella jo epäsiististi. Sarjassa tuli siis alumiiniteipit vanhojen tilalle valmiiksi oikean mittaisina. Oli kuitenkin omalle sorminäppäryydelle liikaa saada etuoven pitkät teipit rypyttömästi paikalleen :lol: Teippi on melko ohutta ja se pitää saada kerralla menemään suoraan. Noh, aina ei voi onnistua :D Takaovi onnistui paremmin, sen lista onkin vähän lyhempi

Ohjaus on ollut aavistuksen levoton keskivaiheilla. Väljää simpukkaa olen epäillyt syylliseksi, koska ratissa tuntuu keskellä pieni tyhjä kohta. Varmistin että välys on simpukassa ja päätin kiristää sitä hieman. Säätöruuvi oli hyvin näkyvillä, mutta melko ahdas paikka temuta. Sain kuitenkin ylhäältä päin avaimet sopimaan ja noin 1/4 kierroksen kiristin simpukkaa (ruuvia tietysti aukipäin) ja välys hävisi. Vaihdoin uuden ohjausiskunvaimentimen myös, vanha oli löysä. Ajettavuus muuttui hyvään suuntaan, levottomuus ja hakeminen väheni huomattavasti :thumbup:
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Ti 27.11.2018 23:07
Huoltopäivä oli tänään. Edellisestä öljynvaihdosta vierähti taas "kymppitonni" joten uudet lirpit sisään uudella suodattimella. Ilmansuodatin, ohjaustehostimen suodatin ja molemmat polttoaineen suodattimet vaihdoin myös.

Pari öljyvuotoakin sain tilkittyä. Ohjaustehostimen säiliö on rähmääntynyt jo pitkään ulkoa päin ja siihen lääkkeeksi vaihdoin säiliön kanteen uuden tiivisteen vanhan kovettuneet tilalle. Toinen vuotopaikka oli sammutinvivun "akseli" pumpussa. Löysin ulkomaan foorumilta vinkkiä, miten se saadaan tiiviiksi. O-rengas siellä oon tiivisteenä, helppo oli vaihtaa. Ja tosiaan, polttoainesuodattimen mukana tuleva pienempi o-rengas oli oikean kokoinen.
Tuossa linkki: http://www.peachparts.com/shopforum/die ... k-fix.html
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1925
Liittynyt: Pe 30.03.2007 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä
ViestiLähetetty: Ke 28.11.2018 18:51
Tämä tuli bongattua liikkeellä tuossa alkuviikosta :) yleensä siinä parkissa nötköttää jo kun vasta ite meen töihi :)
w124 300tdt -93
w115 240 D 3.0 -75

V220cdi -99,W210 220d,w211 200cdi -03,W115 220d -73,W203 c180 Kompressor -02,W202 c180 -98,w202 c180 -93,w124 200d -92,w202 c180 -94, 230te -90,vito 110 2.3td-96,w126 280se -80,w124 200d -91,w126 300se -89, w124 200d -85, w201 2.0 -87, w202 C180 esprit -93, w124 200d -85, w124 300ce -91, w124 200d -86, w202 c180 esprit -94, w124 230 -91, w210 290td -97, w201 2.0 -89, w124 300 -86, w124 200d -90, w124 260 -86, w126 420se -89, w124 230ce -90, w202 c180 esprit -94, w123 220d -77, w126 260se -86
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Ke 28.11.2018 23:11
vk00 kirjoitti:Tämä tuli bongattua liikkeellä tuossa alkuviikosta :) yleensä siinä parkissa nötköttää jo kun vasta ite meen töihi :)

Aikaisin ku tulee niin aikaisin pääsee :)

Tänään jatkui huollot peräöljyjen vaihdolla. Fuchs Sintopoidit laitoin sisään, hyväksi havaittu peräöljy. Rassasin samalla ABS anturin perästä irti kun oli tyhjä öljystä ja putsasin. Eipä siinäkään anturissa kyllä paljon putsattavaa ollut, eikä siten ratkaissut ASD kolmiovalon syttymisongelmaa. Perän hammaskehään ei silmä taittunut millään, että olisi nähnyt sen kunnon :(

Akun kunnon kävin tarkastuttamassa männäviikolla kun Vianor tarjosi sellaista ilmaiseksi. Startti nimittäin tuntui laiskalta jos Eberi oli ollut päällä. Testi kertoi että akku olisi syytä vaihtaa, alle puolet oli käynnistystehosta jäljellä. Varastin sitten 200deestä (omasta) akun tähän, se on melko tuore hankinta. 200dee pärjää seisonnassa huonommallakin virtalähteellä.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Pe 30.11.2018 16:43
Huoltotriathlonin viimeinen osio oli tänään, kun sain vaihdettua vaihteistoöljyt ja suodattimen. Öljyksi laitoin Mobil ATF 220. Aikalailla 6,1 litraa sain uutta öljyä menemään. Vaihdoin myös jäähdytinlinjassa olevan kumiletkun. Sen hommasin jo pari vuotta sitten, kun paikkasin öljyvuodon jäähdyttimelle menevästä putkesta. Ei ole vuotanut, mutta hikoili öljyä aavistuksen.

Edellinen vaihteisto- ja peräöljyjen vaihto oli 430tkm kohdalla, edellinen omistaja oli vaihtanut hetki ennen kuin ostin auton. Nyt mittarissa 490tkm. Pari vuotta saapi ajella taas näiden osalta...

Seuraavaksi olisi tiedossa takakontin luukun vaihto. Nykyinen on kukkinut voimakkaasti kromilistan alta ja viimeisenä niittinä rekisterikilven valo tippui johtojen varaan, kun umpion takaa oli pelti kadonnut. Löysin ehjän luukun, täytyy vaan maalata se oikean väriseksi.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Su 16.12.2018 21:30
Pikkuhiljaa aloin käydä takaluukun kimppuun. Ostin siis varaluukun josta ajattelin tehdä ehjän tilalle. Päällisin puolin hyvän näköinen luukku oli kuitenkin kromilistan alta sen verta maatunut että rekisterikilven valojen reiät levisivät hyvinkin suuriksi ihan sormivoimin :twisted: Eipä siinä... Kävin taas varkaisiin ja (edelleen omasta) 200Deestä nyysin luukun. Sekään ei ole oikean värinen, mutta helpompi aihio. Maalasin sen pari vuotta sitten, joten pohjatöiksi riittää edellisten pohjien parantelu lähinnä kontin alareunan kohdalta.
Ja nyt kun tuosta 200deestä noita osia alkoi katoamaan, niin otin siitä myös etupuskurin irti. 250sestä nimittäin on etupuskuri jo melko huonossa hapessa. Se on ollut halki vänkärin kulmasta alusta saakka ja itse rikoin sitä lisää unohtamalla lämppärin piuhan kiinni toissa talvena. Kesällä sitten irtosi isompi pala kesken ajon. Vaihdetaan siis ehjä tilalle. Nyt kun on muutakin maalattavaa samalla värillä :)
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Ti 18.12.2018 20:58
Sain kontin luukun ja puskurin hiottua ja kitattua maalausta vaille valmiiksi (ainakin luulisin). Kontinluukussa paikattavaa oli siis alareunassa, oli ruostunut myös tuolta taustapuolelta vähän. Myös noita rekisterikilven valon paikkoja hipistelin paremmiksi molemmin puolin peltiä. Otin ruosteet kiinni ja hapotin fosforihapolla. Maaliksi GPLS Primeria. Lopuksi hion koko luukun mataksi.
luukku.jpg

Puskurissa oli alakulmissa tuollaiset raapaisujäljet jotka kittasin ja hioin pois. Myös ympäri puskuria oli pienempiä osumia siellä täällä, joita parhaani mukaan yritin peitellä. Karhunkielellä ja P400 santapaperilla karhensin pinnan kauttaaltaan.
etupuskuri.jpg

Takaluukun kromilistan ja etu-umpioiden alla olevat kromilistat putsasin Pata Padalla. Tuolta nimimerkki EVO X:n cossuprojektista otin vinkkiä, että saippuateräsvillalla lähtee puhtaaksi ja kyllä toimii :thumbup: . Aika pahastikin oli tummentunut kromi paikka paikoin mutta kärsivällisesti hinkkaamalla kiiltävä pinta tuli esiin. Naarmujahan noissa vielä on, mutta paljon siistimmät lähtökohtaan nähden.
kromilistat.jpg


Kuvat ei nyt ihan priimalaatuisiksi osuneet, ei tahdo muistaa ottaa kuvia kun tekee. Sitten kun muistaa ni ei osaa :lol:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Su 23.12.2018 20:29
Puskuri ja kontinluukku sai värin pintaan. Pohjatöiden jälkeen maalasin molemmat osat hiontavärillä.
puskuri_1.jpg

luukku_1.jpg

Ei onnistunut kovin hyvin tuo fiilerin ruiskutus. Pinta jäi todella karheaksi, ihan hiekkapaperia muistutti pinnat. Ehkäpä ohensin maalia liian vähän, se oli kyllä melko paksua. Kontinluukun hioin vesihionnalla P600 paperilla siloiseksi ja puskurin P400 paperilla. Sitten värit ja lakat pintaan.
maalatut.jpg

puskuri_2.jpg

Ihan OK onnistui, tallimaalaajan iloksi roskiakin sateli lakkapinnalle :D Katsotaan lopullinen tuomio Joulun jälkeen kun ovat saaneet rauhassa kuivaa. Ja toki paikallaan sitten näkee miten sävy sointuu muun auton kanssa. Samasta purkista on maali otettu kuin lokasuojaa maalatessa, mutta pohjapelti on erivärinen...

Hyvää Joulua Kaikille :wave:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: La 29.12.2018 21:18
Minä kirjoitti:Ihan OK onnistui

No ei kyllä onnistunut :lol: Ei oo tarpeeksi kiiltoa varsinkaan kontin luukun vaakatasossa olevassa osassa, appelsiinia valitettavasti. Pari pientä valumaakin löytyi.. :oops: Sävystä ei nyt osaa ihan vielä sanoa, oli jo pimeää kun rassasin luukun paikalleen ja muu auto on likainen. Kiillon puute myös hämää sävyä hieman.

Vaihdoin siis maalatun luukun paikalleen. On se kuitenkin ruosteeton ja ehjä toisin kuin alkuperäinen. Vahasin pellin ja sisäpuolelle suihkuttelin kotelosuojaa käsiteltyihin kohtiin. Vanhassa ei ollut rekisterikilven taustaleyvä vaan kilpi oli ruuvattu suoraan kontista läpi :shock: Laitoin nyt kuitenkin kilven taustaleyvyyn kiinni. Puhdistetut rekisterikilven valot ja kromilistan laitoin myös paikalleen. Jos huomenna päivänvalossa sais räpsästyä kuvan. Puskuria en vielä kerennyt vaihtamaan.

Harmittaa kyllä tuo maalauksen epäonnistuminen. Viime talvena tuo lokasuoja onnistui niin hyvin ja tää on nyt aika kaukana siitä. Ajattelin yrittää vielä korjata tuon pinnan vesihionnalla jollain todella hienolla paperilla. Jos ei onnistu niin täytyy maalata myöhemmin uudelleen...
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2429
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18
ViestiLähetetty: La 29.12.2018 21:27
JanneW124 kirjoitti:
Minä kirjoitti:Ihan OK onnistui

No ei kyllä onnistunut :lol: Ei oo tarpeeksi kiiltoa varsinkaan kontin luukun vaakatasossa olevassa osassa, appelsiinia valitettavasti. Pari pientä valumaakin löytyi.. :oops: Sävystä ei nyt osaa ihan vielä sanoa, oli jo pimeää kun rassasin luukun paikalleen ja muu auto on likainen. Kiillon puute myös hämää sävyä hieman.

Vaihdoin siis maalatun luukun paikalleen. On se kuitenkin ruosteeton ja ehjä toisin kuin alkuperäinen. Vahasin pellin ja sisäpuolelle suihkuttelin kotelosuojaa käsiteltyihin kohtiin. Vanhassa ei ollut rekisterikilven taustaleyvä vaan kilpi oli ruuvattu suoraan kontista läpi :shock: Laitoin nyt kuitenkin kilven taustaleyvyyn kiinni. Puhdistetut rekisterikilven valot ja kromilistan laitoin myös paikalleen. Jos huomenna päivänvalossa sais räpsästyä kuvan. Puskuria en vielä kerennyt vaihtamaan.

Harmittaa kyllä tuo maalauksen epäonnistuminen. Viime talvena tuo lokasuoja onnistui niin hyvin ja tää on nyt aika kaukana siitä. Ajattelin yrittää vielä korjata tuon pinnan vesihionnalla jollain todella hienolla paperilla. Jos ei onnistu niin täytyy maalata myöhemmin uudelleen...


1500-2000 vesihionta, sitten Mirkan polarshine 15 ja kova vaahtomuovilaikka, myllyn kierrokset ykköselle. Toinen kierros pehmeällä laikalla ja 2-3 kierroksilla viimeistelytahnalla. Tulee paree kun että lähtisit uudelleen maalaamaan.
MB C 180 CDI T Avantgarde -14
MB 190E 2.3-16 -85

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: La 29.12.2018 21:29
EVO X kirjoitti:
JanneW124 kirjoitti:
Minä kirjoitti:Ihan OK onnistui

No ei kyllä onnistunut :lol: Ei oo tarpeeksi kiiltoa varsinkaan kontin luukun vaakatasossa olevassa osassa, appelsiinia valitettavasti. Pari pientä valumaakin löytyi.. :oops: Sävystä ei nyt osaa ihan vielä sanoa, oli jo pimeää kun rassasin luukun paikalleen ja muu auto on likainen. Kiillon puute myös hämää sävyä hieman.

Vaihdoin siis maalatun luukun paikalleen. On se kuitenkin ruosteeton ja ehjä toisin kuin alkuperäinen. Vahasin pellin ja sisäpuolelle suihkuttelin kotelosuojaa käsiteltyihin kohtiin. Vanhassa ei ollut rekisterikilven taustaleyvä vaan kilpi oli ruuvattu suoraan kontista läpi :shock: Laitoin nyt kuitenkin kilven taustaleyvyyn kiinni. Puhdistetut rekisterikilven valot ja kromilistan laitoin myös paikalleen. Jos huomenna päivänvalossa sais räpsästyä kuvan. Puskuria en vielä kerennyt vaihtamaan.

Harmittaa kyllä tuo maalauksen epäonnistuminen. Viime talvena tuo lokasuoja onnistui niin hyvin ja tää on nyt aika kaukana siitä. Ajattelin yrittää vielä korjata tuon pinnan vesihionnalla jollain todella hienolla paperilla. Jos ei onnistu niin täytyy maalata myöhemmin uudelleen...


1500-2000 vesihionta, sitten Mirkan polarshine 15 ja kova vaahtomuovilaikka, myllyn kierrokset ykköselle. Toinen kierros pehmeällä laikalla ja 2-3 kierroksilla viimeistelytahnalla. Tulee paree kun että lähtisit uudelleen maalaamaan.


Kiitos. Jotain tämänsuuntaista tulee tapahtumaan :thumbup:
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Su 30.12.2018 11:25
No sitten jotain kuvaa päivänvalossa. Hyvin näkee kiillon puutteen
luukku_2.jpg

Sävyero näyttää aika pahalta, valokuva vielä korostaa. Toivottavasti tasoittuu jos kiilltoa saa esiin?
luukku_3.jpg

Maali on samasta purkista kuin millä maalasin lokasuojan. Jotenkin tähän vaan piti laittaa maalia enemmän että sai tasaisen värin. Sama ruisku, samat paineet, sama kompura, sama talli jne. Lakkauskin näytti ruiskuttaessa onnistuneen(mitä siltä pöllakältä nyt näki), mutta ei vaan tälläkertaa natsannut.

Itselleni lohdutukseksi vielä :wink: Vanha luukku alkoi olla jo melko ruosteessa, sisäpuoli oli vielä hirveämpi.
luukku_vanha.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2429
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18
ViestiLähetetty: Su 30.12.2018 12:42
Kyllä se siitä tasoittuu kun kiillottaa. Jos ei ole kunnon ilmanvaihtoa, olis hyvä käyttää hidasta kovettajaa lakassa. Se pöly kun laskeutuu niin se sulaa vielä siihen märkään lakkaan, kun taas jos se pinta alkaa jo sulkeutua niin se saattaa mattaanuttaa tai aiheuttaa rakkulointia.
MB C 180 CDI T Avantgarde -14
MB 190E 2.3-16 -85

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1925
Liittynyt: Pe 30.03.2007 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä
ViestiLähetetty: Ma 31.12.2018 12:42
Ehottomasti kannattaa koittaa kiillotella,schollin aineillakin saa hyvää jälkeä ja helppo motonetistä hakea..s40,s30,itse schollin vahoja en ole koittanut mutta omat vehkeet tuli vimpan päälle noilla..laikkoja ostaa muutaman eri vahvusen ja testailee..
w124 300tdt -93
w115 240 D 3.0 -75

V220cdi -99,W210 220d,w211 200cdi -03,W115 220d -73,W203 c180 Kompressor -02,W202 c180 -98,w202 c180 -93,w124 200d -92,w202 c180 -94, 230te -90,vito 110 2.3td-96,w126 280se -80,w124 200d -91,w126 300se -89, w124 200d -85, w201 2.0 -87, w202 C180 esprit -93, w124 200d -85, w124 300ce -91, w124 200d -86, w202 c180 esprit -94, w124 230 -91, w210 290td -97, w201 2.0 -89, w124 300 -86, w124 200d -90, w124 260 -86, w126 420se -89, w124 230ce -90, w202 c180 esprit -94, w123 220d -77, w126 260se -86
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Pe 18.01.2019 21:06
EVO X kirjoitti:Kyllä se siitä tasoittuu kun kiillottaa. Jos ei ole kunnon ilmanvaihtoa, olis hyvä käyttää hidasta kovettajaa lakassa. Se pöly kun laskeutuu niin se sulaa vielä siihen märkään lakkaan, kun taas jos se pinta alkaa jo sulkeutua niin se saattaa mattaanuttaa tai aiheuttaa rakkulointia.

Joo katsoin, niin normaalisti kuivuvaa lakkaa oli käytössä. Noin siinä varmaan on käynyt, nyt vielä kun oli kaksi maalattavaa kappaletta niin hussakkaa oli riittävästi. Ilmanvaihto ei todellakaan ole asiallinen maalaushommiin...
vk00 kirjoitti:Ehottomasti kannattaa koittaa kiillotella,schollin aineillakin saa hyvää jälkeä ja helppo motonetistä hakea..s40,s30,itse schollin vahoja en ole koittanut mutta omat vehkeet tuli vimpan päälle noilla..laikkoja ostaa muutaman eri vahvusen ja testailee..

Joo yritän kiillottamalla vielä pelastaa. Multa uupui myllytyskone ja sellaista oon jo jonkin aikaa haaveillut ostavani. Nyt tuli hyvä tarve ja löysinkin käytettynä uudehkon epäkeskokoneen.

Katsastuksen aikaraja läheni umpeutumista joten vierailin konttorilla. Ei ollut muuta sanottavaa mutta vetopyörästö vuotaa öljyä etustefan kohdalta. Ei vuotanut ennen öljynvaihtoa, mutta nyt tuoreet öljyt valuu ulos. Huohottimen putsasin silloin kun perä oli irrallaan ja nyt öljynvaihdossa suhautin paineilmaa perän sisään. Kävin ostamassa uuden stefan ja kardaanin kannattimen laakerin. Pitää ulinaa 60km/h vauhdissa matkan alussa kun auto on vielä kylmä. Pidempi matka poistaa äänen.

Enpä ole tuota stefaa koskaan vaihtanut, ilmeisesti pinionin mutterin asema on mitattava/merkittävä ennen aukaisua jotta laakerivälys säilyy oikeana. Muistaako joku, minkä kokoinen hylsy sopii tuohon mutteriin? Tarviiko olla pitkä hylsy? Kardaanin kolmiolaippa tarvinnee ulosvetäjää että irtoaa?

Edit: http://www.w124performance.com/service/ ... ension.htm Tuoltahan se löytyi tehtaan ohje (35-530). 12 kanttinen M30 näyttäisi olevan mutterille sopiva hylsy.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Ma 21.01.2019 21:53
Perän stefa tuli vaihdettua. Vein auton kaverin tallille nosturille, arvelin että voisi onnistua helpommin kuin maassa rähmällään. Ei mennyt vaihto ihan suunnitelmien mukaan. En saanut pinionin mutteria millään auki käsiavaimilla, pakko oli turvautua pulttipyssyyn. Merkkasin mutterin aseman ja mittasin etäisyyden ennen avaamista joten sen sai luotettavasti takaisin samaan kohtaan vaikka pyssyllä piti avata. Kolmiolaippa lähti irti kolmevartisella ulosvetäjällä. Laipan akselilla oli jo stefan kohdalla kulunut ura. Hioin akselia hieman, uutta ei nyt tähän hätään ollut. Vanha tiiviste pois ja uusi tilalle. Laippa takaisin ja mutteri samaan asemaan. Öljyä piti lisätä hieman.

Pinionin mutteria varten pitää olla 12-kantainen pitkä M30 hylsy (pikkuperässä ilmeisesti M27). En suosittele Motonetin myymää MTX merkkistä hylsyä. https://m.motonet.fi/fi/tuote/766130/MT ... m-pitka-12. Ei ole tarpeeksi pitoa ainakaan tuollaiseen kohtuu matalaan mutteriin. Tuo olikin joku multitool joka sopii kaikenlaisiin kantoihin (eli ei kunnolla mihinkään)
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: La 09.02.2019 21:28
Öljyvuotoja kävin tilkitsemässä. Kesällä purin turbon irti ja uusin kyllä tiivisteet kasatessa, mutta ahtimen öljynpaluu jäi tihkuttamaan öljyä. Lisäksi ahtoputkessa ja tulpatussa egr liitoksessakin näkyi öljyvuotoa, joten päätin tarkastaa koko turbon öljynpaluulinjan ettei ole tukoksia tms. Ei onneksi ollut. Putsasin ahtoputken ja liitokset. Ahtimen öljynpaluulaippaan askartelin uuden tiivisteen vähän paksummasta tiivistearkista, kerta alkuperäinen ei halunnut pitää. Mutta ei pitänyt tälläkään virityksellä. Öljyn lämmettyä alkoi taas tihkua tiivisteen välistä. Tein vielä kerran uuden tiivisteen ja laitoin silikonia molemmin puolin tiivistettä. No nyt alkoi pitämään :twisted:

Ilmaputkissa kulkeva öljy on mitä ilmeisemmin huohotusöljyä. Otin nyt testiksi huohottimen pois imuputkesta jotta näkee pysyykö paikat kuivana vai vuotaako turbo. Välystä siinä ei edelleenkään ole.

Jäähdytysnestettä katoaa edelleen jonnekin. Löysin yhden vuotopaikan eberin/sisäkennon haaroitusletkusta ja paikkasin sen, mutta edelleen katoaa. Ei paljoa, ehkä 1dl/1000km. Jäähdyttimen kuskinpuolen muovipääty oli hieman kostea, mutta en osaa sanoa oliko vuotanut vaiko mitä....

Tutkiessa huomasin, että kun auton käydessä painoi kaasua, jäähdytysnestettä virtasi paisuntasäiliön ylänurkkaan ylävesiletkun vierestä lähtevästä pienemmästä letkusta. Kuuluuko sen tehdä noin vai kieliikö jostain viasta?
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13391
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Su 10.02.2019 09:22
Normaalia on.
...jo kuudettatoista vuotta täällä saivartelemassa ;)
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Su 10.02.2019 10:49
dealer kirjoitti:Normaalia on.

Danke Schön!

jäähdytin.jpg

Tuosta on jäähdytin kostea. Kuvassa vasemmalla siis ylävesiletku ja oikealla lattia. Ylävesiletku ei vuoda, eli siitä ei ole tihkunut. Mistään muualta jäähdytin ei ollut kostea. Paitsi alakulmassa samalla kohdalla oli jotain märkää. Voiko syyläri vuotaa tuosta kohdin? Auto käydessä en havainnut mitään tihkuamista tms. Tuossa muovipäädyssä näkyy myös tuollaista valkoista purua mikä voisi olla kuivanutta pakkasnestettä...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: La 06.04.2019 18:37
Puoli miljoonaa tuli täyteen tänään. 3 vuotta ollut nyt minulla omistuksessa ja reilut 60tkm ajanut tällä aikaa.
500tkm.jpg

500tkm huoltokohteina oli viimeviikolla uudet öljyt ja suodatin+ilmansuodatin sekä jäähdytin ja uudet pakkasnesteet. Tilasin uuden syylärin tuon vuotavan tilalle. Alvadi myi Nissensin jäähdytintä 69 eurolla ja sellaisen ostin, mutta eipä Viron pojalla ollutkaan sellaista hyllyssä ja se vaihdettiin Thermotecin vastaavaan. Oli se ainakin käypänen. Joskin vuoti heti uutena tyhjennyshanasta. Siitä puuttui toinen o-rengas ja tasotiiviste. Otin koko hanan vanhasta jäähdyttimestä. Seuraillaan loppuuko nestehävikki tähän korjaukseen.

Moottorille tein RVS-käsittelyn. Ensimmäinen käsittely noin 400km ennen öljynvaihtoa ja toinen käsittely tuoreisiin öljyihin. Idea(=tekosyy :wink: ) tähän lähti siitä, kun ajoin hetken aikaa huohotin irroitettuna imuputkesta selvittääkseni kuinka paljon huohotuksen mukana on öljyä. Kyllähän sitä öljyä sieltä tulee, se että onko liikaa en osaa sanoa. Katsotaan, vaikuttaako aine huohotukseen. Olen myös seurannut kulutusta kirjaamalla tankkauset ylös 60tkm ajalta (6,92l/100km), joten pitkällä aikavälillä näkee myös vaikuttaako tuo ihmeaine luvatulla tavalla kulutukseen. Noin 1000km nyt ajettu käsittelyn aloituksesta, vielä ei pysty sanomaan vaikutuksesta mitään. Tein käsittelyn myös ohjaustehostimeen.

Kesävanteet puunasin valmiiksi asennusta varten. Noille lakatuille reunoille en osannut tehdä mitään, mutta kiillottelin keskustan paremmaksi. Vielä en ole vaihtanut alle. Kontinluukkuakin yritin kiillottaa, mutta en saaanut vielä tarpeeksi hyväksi. Otin liian varovaisesti vesihiomalla, enkä saanut kaikkea appelsiinia pois. Nyt kuitenkin jo hajuilla siitä, miltä valmis pinta tulisi näyttää joten kyllä siitä vielä hyvä tulee.
monoblock_2.jpg


Aurinkoisia kevätpäiviä kaikille!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 409
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Su 14.04.2019 18:22
Kevättä pukkaa.

Takatalven rengasvalinta osui kohdalleen ja viimeviikon liukkaat tuli päästeltyä talvirenkailla. Nyt uskoin Pekka Poutaa sen verran, että vaihdoin kesärenkaat alle. Samat Monoblockit Hankookin Ventus Prime 3:lla vaihtui alle. Talvirenkaina toimivissa Kormoraneissa oli pintaa noin 7mm jäljellä ja kaikki nastat tallella. Noin 20000km olleet alla.

Sisustaan tein pientä ehostusta ja vaihdoin kyynärnojan alla olevan säilytyslokeron kannen puusomisteiseksi.
lokero.jpg

Alkuperäinen oli musta ja muovinen ja vara-autosta löytyi puinen vastaava. Itse säilytyslokeron runko oli erivärinen, mutta tuon pelkän liukuvan luukun pystyi vaihtamaan irroittamalla ensin koko boxin ja sitten boxista 4 ruuvilla kiinni olevan kannen. Sitten luukku liukui "taaksepäin" kokonaan irti.

Jäähdytysnestettä ei ole ainakaan vielä tarvinnut lisätä, pinta on pysynyt asetetussa. Tosin vasta reilut 1000km takana, täytyy seurailla vielä kun vuoto oli niin vähäistä alunperinkin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1925
Liittynyt: Pe 30.03.2007 17:05
Paikkakunta: Jyväskylä
ViestiLähetetty: Su 14.04.2019 20:21
En jaksanu lukee kokonaan, mutta itellä hukkas kanssa pieniä määriä nestettä, tai pitkällä aikavälillä sen verran, että jäähdytysnesteen varoitusvalo syttyi. Vaihdoin vesipumpun ja ongelma katosi kokonaan. Vuotoa oli kanssa vaikea paikantaa, kun pumppu oli siitä ylivuotoletkusta ainoastaan päästänyt pihalle..
w124 300tdt -93
w115 240 D 3.0 -75

V220cdi -99,W210 220d,w211 200cdi -03,W115 220d -73,W203 c180 Kompressor -02,W202 c180 -98,w202 c180 -93,w124 200d -92,w202 c180 -94, 230te -90,vito 110 2.3td-96,w126 280se -80,w124 200d -91,w126 300se -89, w124 200d -85, w201 2.0 -87, w202 C180 esprit -93, w124 200d -85, w124 300ce -91, w124 200d -86, w202 c180 esprit -94, w124 230 -91, w210 290td -97, w201 2.0 -89, w124 300 -86, w124 200d -90, w124 260 -86, w126 420se -89, w124 230ce -90, w202 c180 esprit -94, w123 220d -77, w126 260se -86
Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi