Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Pe 15.04.2016 22:01
Morjesta pöytään.

Kirjoitellaanpas tänne omasta Mersuilusta, kun emäntää ei kiinnosta ja kaverit ei jaksa enää kuunnella :)
Satalankulla on tullut ajeltua parin vuoden ajan ja siinä samalla tutustuttua yhteen jos toiseenkin ominaisuuteen. 200dee on ollut hyvä auto, mutta nettiautoa on kuitenkin tullut selailtua tiiviisti, josko hieman pirteämpi ja varustellumpi yksilö osuisi kohdalle.

Autonani on siis W124 E250DT automaatti, ajettu 440tkm. Tuotu Saksasta 2003 ja ollut kahdella pitkäaikaisella omistajalla Suomessa ennen minua. Minulla ollut nyt vasta kuukauden päivät. Olin juuri hakenut 200deehen 16kk leiman, kun tämä ilmestyi myyntiin. Ostaahan se sitten piti, vaikkei ehkä ihan niin priima ollutkaan kuin ajattelin. Alkuperäiset 250 turbot on kuitenkin kiven alla, varusteina mm eberi, ilmastointi, kattoluukku, lukkoperä, 90 litran tankki yms. Myöskin musta karo sisusta miellytää omaa silmää. Muutenkin tuo isomman moottorin tuoma ajomukavuus hymyilyttää. Kone on hiljaisempi ja pirteämpi, kuin mihin olin tottunut.
mb.jpg

mb_2.jpg


Koriltaan auto on suht siisti. Muutamasta kohdasta maali kuplii (takaoven kahva, takakontti ja kuskin oven muovilistan yläpuoli), mutta ihan kelvollisen näköinen kulkine. Sisällä oli erittäin siistiä, vain kuskin penkin kuluma vakipaikasta. Koeajolla huomasin, että perästä/takakelkasta kuuluu tumahdus, jos kaasun höllää ja painaa nopeasti uudelleen. Yli 100km/h vauhdisssa alkaa pieni tärinä ja ASD valo syttyi tauluun noin 115km/h. Ohjauksessa tuntui pieni välys. Myöskään penkinlämmittimet eivät toimineet ja kuskin puoleinen taustapeili repsottaa.

Palaneet sisävalot vaihdoin ensitöikseni ja penkin käytin verhoilijalla. Penkinlämmittimetkin toimii taas.
Kesärenkaita alle vaihtaessani muistin, että ostokiimassa unohtui katsoa tunkinreikien suojaläppien alle. Ruuvimeisselillä sitten rapsuttelin luukusta näkyvät helmapellit pois, kun olivat päässet ruostumaan. Edessä alatukivarsien kumipuslat repsotti aika pahasti ja toinen takajousi oli poikki. Takatukivarret ovat myös ehtoopuolella elinikäänsä. Auto oli ostettaessa vasta katsastettu, joten ei tullut paljoa alla möyrittyä.

Käyttöautosta on siis tulossa projekti. Seuraavanlaista on suunnittella:
Helmapeltien ruosteiden korjaus
Uudet jouset joka nurkkaan. Ajattelin Eibachin -30mm sarjaa
Takakelkka alas, tukivarret ja puslat vaihtoon
Etualatukivarret irti, puslat ja alapallot vaihtoon
Kardaanin kannatinlaakeri
Rustekorjauksen ulkoistan osaavammalle taholle, muut korjaukset tunaroin itse. Alkukesästä on tarkoitus aloittaa ensin helmapelleistä ja sitten alustan kimppuun. Vinkkejä kaipailisin varsinkin tuohon takakelkan pudottamiseen ja ohjauksen välyksen poistamiseen.

Kiitos ja anteeks

Lisätäänpä varustelistaus vielä mukaan:
Parameter Value
211 AUTOMATIC LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (ASD)
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR
269 MODEL ID 600 SE/SEL/SEC ON GLOVE BOX (varmaankin 269U - TOURMALINE GREEN - METALLIC)
281 AMG PERFORMANCE STEERING WHEEL
291 AIRBAG FOR FRONT PASSENGER
300 STORAGE BOX IN FRONT TRAY
371A No code designation available FABRIC PLAID BLACK
412 ELECTRIC SLIDING ROOF
412 *1 _______ 19951002 ELECTRIC SLIDING ROOF
412 *2 _______ 19980716 ELECTRIC SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR
430 HEADREST IN THE REAR, LEFT AND RIGHT
515 MB RADIO CLASSIC WITH TRAFF. MESS., RDS
524 PAINTWORK - PRESERVATION
531 AUTOMATIC ANTENNA
543 SUN VISOR WITH MAKE-UP MIRROR L. AND R., BE-
551 ANTI-THEFT/ANTI-BREAK-IN WARNING SYSTEM
570 FOLDING ARMREST, FRONT
585 No code designation available BEHR AIR CONDITIONER AND ELECTRIC WINDOW LIFTERS (FRONT DOORS)
591 WD GREEN GLASS ALL-RND., HTD. REAR WIND.-ESG
611 EXIT LIGHTS FOR DRIVER DOORS
620 AIR POLLUTION CONTROL
673 HIGH-CAPACITY BATTERY
866 MODEL 202/129 TECHNICAL MODIFICATION MY 95
873 SEAT HEATER FOR LEFT AND RIGHT FRONT SEATS
885 HIGHTEN THEFT PROTECTION
915 FUEL TANK WITH LARGER CAPACITY
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut JanneW124 päivämäärä Ma 27.06.2016 19:39, muokattu yhteensä 1 kerran
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannu ennenkin.

W124 E250DT -95 käyttis
W124 E200D -95 vara-auto, tällä hetkellä ruosteen piilottelussa
W124 230E -87 hallituksen edustusauto



Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 52
Liittynyt: Ke 10.07.2013 20:48
ViestiLähetetty: La 16.04.2016 06:52
Takakelkkaan osaan jonkin näköistä tietoa antaa.
Itse tein vastaavan homman vähän aikaa sitten farkkuun mutta aika samanmoinen ilmeisesti.

1. Pakoputki irti että saa tiputettua.
2. Kardaani irti.
3. Kelkan läpi menevä bensalinja.
4. Käsijarru vaijerit.
5. Iskareiden alapäät.
6. Kallistuksen vakaajan alapäät
7. Perämurikkaan tuleva anturi ja kupariputki.
8.4 kelkan pulttia.
Tunkki alle ja hitaasti tiputtelet. Jotakuinkin noin tuli irrotettua. Jotain saattaa puuttua. Muut korjaa.
nyk. Mercedes-Benz 260 w124 4-matic vm. 87
ex. Mercedes-Benz 300 c124 Sportline vm. 93
ex. Mercedes-Benz 200 vm. 89
ex. Mercedes-Benz 300 24v w124 Sportline vm. 91
ex. Mercedes-Benz 230 w124 vm. 91
ex. Mercedes-Benz 220 W115 vm. 74
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: La 16.04.2016 23:06
Perämurikkaan tuleva anturi ja kupariputki.


Meinaako toi anturi ABS anturia ja kupariputki ASD:n putkea?
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannu ennenkin.

W124 E250DT -95 käyttis
W124 E200D -95 vara-auto, tällä hetkellä ruosteen piilottelussa
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: To 12.11.2015 23:29
ViestiLähetetty: Su 17.04.2016 01:04
Hieno auto ja kivan värinen. Täytyy seurata.
Taksimaailma tarvitsee esikuvia.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ma 20.05.2013 01:35
Paikkakunta: Sodankylä
ViestiLähetetty: Su 17.04.2016 11:54
Takakelkka on sitte aika ranttu tulemaan alas jos on vinossa, kumityynyt puree korissa oleviin tappeihin kiinni. Suorassa ku saat pidettyä laskuvaiheessa niin pitäis tulla nätisti :thumbup:
w212 220cdi vm2012
w124 vm 89 OM606 ST kesäautorojekti
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: To 05.05.2016 17:59
Noniin.
Korjauksia aloiteltu siten, että vara-autoksi jääneeseen 200deehen piti vaihtaa toinen takajarrusatula. Renkaita vaihtaessa huomasin, että vasta vaihdetuista paloista yksi oli jo kulunut aivan loppuun. No nyt ois vara auto sitten iskussa, kun varsinainen projekti alkaa.

E250DT:llä on tullut vaan ajeltua ja tankattua. Mukavaa kun tankilla pääsee noin 1200km. Kulutus on ollut 6,8l/100km parilla viime tankkauksella.

Laatikon öljyä piti lisätä pari desiä, vuotaa jostain. Ainakin toinen jäähdyttimelle menevistä kumiletkuista on märkä. Täytyy tutkia tarkemmin, kun pääsee auton alle ja saa pohjasuojat pois.

Lämpömittari elää omaa elämäänsä. Noin puolen tunnin ajon jälkeen alkaa nousemaan. Välillä nousee ihan tappiin ja laskee sitten takaisin kun haluaa. Infrapunamittarilla mittailin varulta lämpöjä ajossa, ei löytynyt sata asteisia kohtia vaikka mittari niin väittääkin. Toisinaan nyrkinisku mittaristoon auttaa, toisinaan ei.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannu ennenkin.

W124 E250DT -95 käyttis
W124 E200D -95 vara-auto, tällä hetkellä ruosteen piilottelussa
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2968
Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
ViestiLähetetty: Ke 11.05.2016 08:03
JanneW124 kirjoitti:Toisinaan nyrkinisku mittaristoon auttaa, toisinaan ei.

Mittariston maadoitus kuntoon... :wink:
Teininä sitä mietti aina vaan kahta asiaa: "Toimiikohan mopo ja noinkohan sitä pyhänseutuna sais?"
Nykyään kaikki on toisin. Näin varttuneemmalla ja viisaammalla iällä sitä vaan miettii että:
"Toimiikohan Mersu ja noinkohan sitä pyhänseutuna sais?"
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: To 12.05.2016 19:20
Pakardinen kirjoitti:
JanneW124 kirjoitti:Toisinaan nyrkinisku mittaristoon auttaa, toisinaan ei.

Mittariston maadoitus kuntoon... :wink:


Jeps. Tästähän se varmaankin johtuu. Tänään myös löpömittari seilas hetken aikaa pientä liikettä.Onkos mittaristolla muuta maadoitusta kuin se ruskea johto, joka tulee pyöreään moninapaliittimeen? Alfamerin kaaviosta en huomannut muuta maadoitusjohtoa. Tuo ruskea maa menee maattopisteeseen W1. Missäköhän tämä sijaitsee?

Täytyy jokupäivä ottaa mittaristo irti ja tutkailla. Varasuunnitelmana ajattelin vaihtaa vara-autosta sen koko paneelin, missä on lämpötila, tankki ja paineviisarit. Siis jos ei maadoituksista löydy mitään vikaa.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannu ennenkin.

W124 E250DT -95 käyttis
W124 E200D -95 vara-auto, tällä hetkellä ruosteen piilottelussa
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: To 16.06.2016 17:55
Noniin. Tänään oli huoltopäivä. Vaihdoin öljyt ja suodattimen. Pakkasnesteet vaihtui myös, samoin termostaatti. Päätin varulta vaihtaa termarin kun ne lämmöt on seilannu, vaikka mittaristossa se vika onkin. Samoin ton webaston takia öljynsuodattimen vaihto on kinkkistä, jos ei ota nesteitä pois. Kaikki haaroitukset just siinä suodattimen kannen päällä.
Samalla vaihtui ohjaustehostimen öljyt ja suodatin. Ne haisikin jo aika pahalle. Molemmat polttoainesuodattimet ja ilmansuodatin on nyt uusittu myös.

Termaria vaihtaessa otin ilmansuodattimelta turbolle menevän putken pois ja kokeilin ahtimen hyrrää. Välystä tuntui radiaalisuuntaan aika paljon. Eikös pitäs olla ehkä sadasosamillejä? Tuntui et ainakin kymmenys ois välystä. Aksiaalisuuntaan ei tuntunut mitään. Siipipyörä pyöri muuten ihan hyvin, mutta jos nosti tai laski välyksen äärilaitaan, tuntui tahmealta.

Vaihteiston öljyvuoto löytyi. Jäähdyttimen ylälaitaan menevä (olisiko siis paluulinja) putki oli ruostunut puhki. Saako tätä varaosana vai onko ostettava putki ja liittimet ja taivuteltava uusi? Jäi auto telakalle, vuoti sen verran paljon ku rapsutteli ruosteita pois. Otin putken irti ja lähen huomenna metsästämään uutta.

Semmosta tänään
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannu ennenkin.

W124 E250DT -95 käyttis
W124 E200D -95 vara-auto, tällä hetkellä ruosteen piilottelussa
W124 230E -87 hallituksen edustusauto

Mersumies
Mersumies
Viestit: 3734
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: To 16.06.2016 21:47
Saa varaosana mutta varmaan suht kallis verrattuna itse taivuteltuun, tai vaikka liikkeessäkin teetettyyn. Säteen suuntaista välystä saa turbossa olla aika paljonkin, kun ei siivet ota pesään kiinni.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: To 16.06.2016 21:58
Okei, kiitti.
Ei ottanu kiinni pesään kuitenkaan, eikä pesässä/siivissä näkynyt sen suuntaisia jälkiä. Eikä turbo ulise, sen kait se ekana tekee jos käy liian väljäks.
Täytyy huomenna mennä kyselemään hintoja tolle putkelle.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannu ennenkin.

W124 E250DT -95 käyttis
W124 E200D -95 vara-auto, tällä hetkellä ruosteen piilottelussa
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Pe 17.06.2016 22:11
Ei vuoda enää laatikkoöljyä. Uuden putken olisi saanut saksasta tilaamalla viikon toimitusajalla hintaan 101€. Jäi tilaamatta. Hydrauliikkaliike ei pystynyt tekemään uutta, kun oli oudot kierteet ja kartiot putken päissä. Ostin sitten 10mm jatkoliittimen ja leikkasin vioittuneen kohdan putkesta pois. Liitin siihen tilalle ja nyt toimii. Jos jollakin on ehjä putki myydä, voin ostaa sopuhintaan.

Termarin vaihto ei auttanut lämpömittarin heiluntaan, en kyllä näin uskonutkaan. Ohjauksessa on aiemmin tuntunut pieni välys keskellä. Nyt noin 30km matkalla en saanut välystä tuntumaan vaikka rattia kuinka heputti. Oliskohan voinut olla ihan vaan likaisesta öljystä kiinni?
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannu ennenkin.

W124 E250DT -95 käyttis
W124 E200D -95 vara-auto, tällä hetkellä ruosteen piilottelussa
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Ma 27.06.2016 19:55
Lisäsin varustelistauksen aloituspostaukseen. Punaisella omat korjaukset.
Automaattiantennia tässä ei enää ole, muuten kaikki varusteet löytyy ja toimii. Poislukien vänkärin oven saattovalo ei pelitä. Eberikin tästä löytyy, muttei näköjään ole alkuperäisvaruste. Ohjauspaneeli on piilotettu tuhkakuppiin. Mallimerkintää ei löydy takakontista, vaikka sen pitäis käsittääkseni näkyä tossa listauksessa, jos on haluttu pois.

Osaisko joku selventää pari juttua:
524 PAINTWORK - PRESERVATION Mikä tää on? Siis joku maalipinnan suojaus, mutta miten toteutettu?
866 MODEL 202/129 TECHNICAL MODIFICATION MY 95 Mitäs tämä sitten tarkoittaa käytännössä?

Sähköikkunoissa on "mukavuustoiminto" laskiessa, eli yhdellä painalluksella laskee alas asti. Ylöspäin pitää kuitenkin pitää nappia pohjassa. Kuuluuko olla näin, vai pitäisikö pelittää molempiin suuntiin yhdellä painalluksella?

Kiitos
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannu ennenkin.

W124 E250DT -95 käyttis
W124 E200D -95 vara-auto, tällä hetkellä ruosteen piilottelussa
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2818
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ma 27.06.2016 20:50
JanneW124 kirjoitti:Osaisko joku selventää pari juttua:
524 PAINTWORK - PRESERVATION Mikä tää on? Siis joku maalipinnan suojaus, mutta miten toteutettu


Eiköhän toi ole kuljetusta varten joku suojakäsittely. Eli vaikuttaa autoon suunnilleen sen aikaa, että se päätyy tehtaalta myyjäliikkeeseen. Tää on oma käsitykseni, ei perustu varmaan faktaan.

JanneW124 kirjoitti:866 MODEL 202/129 TECHNICAL MODIFICATION MY 95 Mitäs tämä sitten tarkoittaa käytännössä?


En tiiä, omassa autossanikin toi koodi on, ja sitä aikanaan yritin ihan hurjastkin selvittää ja täällä kysellä, mutta arvoitukseksi jäi. Voisko se olla, että jossain tekniikan osassa tai useammissa osissa on joku päälle päin näkymätön päivitys?

JanneW124 kirjoitti:Sähköikkunoissa on "mukavuustoiminto" laskiessa, eli yhdellä painalluksella laskee alas asti. Ylöspäin pitää kuitenkin pitää nappia pohjassa. Kuuluuko olla näin?


Juu, kyllä kuuluu olla juuri noin. Eli kun painaa alaspäin yhden pykälän, niin lasi pysähtyy, kun painamisen lopettaa. Sitten taas kun painaa pohjaan asti ensimmäisen pykälän ohi, niin menee itsekseen alas asti. Ylöspäin ei ole vastaavaa toimintoa. Perustelua ton automaattisuuden puolittaisuudelle en ole ikinä kuullut tai lukenut.
250 D -92
280 CE -81
E 300 Turbodiesel -94
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2818
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ma 27.06.2016 21:05
...ja jos vielä haluat täsmennyksiä tohon varustelistaan, niin:
- 281: Ø390mm urheiluohjauspyörä; ohjauspyörä ja vaihdekepin nuppi nahkapäällysteiset (ei AMG:n kanssa mitään tekemistä tässä mallissa)
- 585: Voi olla myös joku muu kuin Behr (esim. Siemens)
- 885: Keskuslukon kaukosäätö
250 D -92
280 CE -81
E 300 Turbodiesel -94
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: To 30.06.2016 20:11
Kiitokset Nozkille. En ollu ees huomannu, että toi ikkunakytkin on kaksivaiheinen. Aina vaan painanu pohjaan asti.

Tänään jätti pihaan aamulla. Ei pyörittänyt, vaikka muuten virrat tuli. Ränkkäsin ovia auki ja kiinni jos vaikka ajonesto ois jääny päälle. Ei auttanut. Akussakin oli virtaa. Ei lähtenyt P:llä eikä N:llä. Sulake nro 7 oli hapettunut murusiks. Sen kautta menee mm automaatin sähköjä, veikkaisin että tunnistimelle joka estää starttaamasta vaihde päällä. Uusi sulake ja starttaa taas normaalisti.

Edit: Eipä tainnukkaan seiska sulakkeella olla virkaa tähän. Seuraavana aamuna ei taas startannu, mutta C sulakkeen räpläämisellä sain käyntiin. Sammutuksen jälkeen sai taas räplätä. Ei vaan sattunu olee uutta taskussa heti. Täytyy vaihtaa ensitöikseen.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannu ennenkin.

W124 E250DT -95 käyttis
W124 E200D -95 vara-auto, tällä hetkellä ruosteen piilottelussa
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Ke 06.07.2016 20:29
Viikon toimi moitteetta sulakkeen vaihdon jälkeen, mutta tänään taas iltapäivällä ei startannut. Vajaat puoli tuntia räpläilin sulakkeita ja koitin starttailla ja sitten heräs. Mikäköhän tämän aiheuttaa? Aina kun starttaa, startaa terävästi, ei kuullosta yhtään puutuneelta startti. Silloin kun ei starttaa, ei kuulu mitään. Ei naksahda solenoidi tai mikään muukaan. Keskuslukko toimii, hälyttimen katkaisimessa keskikonsolissa alkaa valo vilkkumaan kun ovet lukitsee ja valo sammuu kun ovet avaa. Vaihdekepin asennolla tai heiluttelulla ei ole vaikutusta. Se vaan yhtäkkiä lähtee tai on lähtemättä tulille. Virtalukko menee startille asti, eikä takkua misään asennossa. Ainoa, millä on tuntunut olevan merkitystä, on tuo C sulakkeen rassaus. Mutta nyt on uusi sulake, enkä nyt osaa sanoa vaikuttiko se tämäkertaiseen heräämiseen. Semmoisen panin merkille, että välillä kun sulakkeen irroittaa, joku rele tms naksahtaa, muttei joka kerta. Eikä sillä naksumisella tuntunut olevan suoraa yhteyttä siihe, lähteekö käymään vaiko ei. Virtalukon pohja vois olla yksi mahdollisuus. Täytyy varmaan ihan ensteks ottaa sulakerasia irti, ja tarkastaa onko kaikki ok sillä puolella...

Toivottavasti pääsee huomenna matkaan :D

Ehjän kuskinpuolen taustapeilin ja sisäpuolella olevan läpivientisuojuksen löysin käytettynä. Eri värinen peili, mutta kuorethan saa vaihdettua. Laitetaan paikalleen, jahka saapuvat postissa.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannu ennenkin.

W124 E250DT -95 käyttis
W124 E200D -95 vara-auto, tällä hetkellä ruosteen piilottelussa
W124 230E -87 hallituksen edustusauto

Mersumies
Mersumies
Viestit: 4089
Liittynyt: Ke 10.05.2006 10:54
ViestiLähetetty: Ke 06.07.2016 22:41
Virtalukon pohja???

200D oli semmonen että pakkasilla avainta piti pinaa jonekin klo 7 suuntaan startattaessa ni sillon startti pyöritti jä läx käymään. Muuten ei tapahtunu starttiasennossa yhtään mitään. Hehku kyllä toimi ja kaikki muu mutta starttimoottori ei pyörähtäny jos ei avaimen kans kikkaillu.

Sama vika välttämättä ole mutta kokeile?

Niin ja lisätään se että toinen avain oli paljo krantumpi kuin toinen. Avaimia oli täys setti eli kax virta-avainta ja huoltoavaimet. Huoltoavaimet jostain syystä toimi paremin :?
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Ma 18.07.2016 04:17
Reilu viikon seisoi tämä pihassa satunnaisen käyntiinlähtemättömyytensä takia. Eilen sit tutkailin, purin sulakerasian ja kattelin liitoksia rasian alta. Samalla vaihdoin kaikki sulakkeet uusiin. Ainakin pärähti ekalla starttauksella tulille. Toivotaan, että auttoi.

Kuskin peilin vaihdoin ehjään.

Sit ajattelin korjata rikkoutuneen takajousen laikkaamalla molemmat saman mittaisiksi. Takatukivarret alas ja jouset pois. Empä sit kuitenkaan laikkaillu. Toinen jousi oli neljässä osassa(jousi+3 pätkää) ja toinen kahdessa. Päätimpä sit aloittaa sen takakelkan irroituksen. Kun jouset oli pois, rassasin alatukivarret irti. Koiranluiden alapuoleiset pultit oli aivan jumissa. Onneksi lähtivät ylhäältä irti. Narinahelojen pultit oli kanssa aika ruosteiset ja vaati malttia saada oikean kokoiset avaimet paikallee. Aukesivat kuitenkin hyvin.
Pakoputken irrotin myös. Siinäkin mutterit ihan siinä rajoilla, että pystyy hylsyllä vääntämään lipsumatta. Maltilla aukes nämäkin lopulta.

Tänään pitäis jatkaa töiden jälkeen. ABS anturi, ASD putki ja kardaani ainakin vielä edestä pois. Nii ja käsijarruvaijerit pitänee kanssa irroittaa. Onko tolle ABS anturille liitintä jossakin perän lähistöllä, mistä sen sais irti? Meinaan vaan, jos ei nätisti suostu lähtemään anturi irti ni saisko sen johtoineen jotenkin rikkomatta?
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannu ennenkin.

W124 E250DT -95 käyttis
W124 E200D -95 vara-auto, tällä hetkellä ruosteen piilottelussa
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 19:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo
ViestiLähetetty: Ma 18.07.2016 10:46
JanneW124 kirjoitti: Onko tolle ABS anturille liitintä jossakin perän lähistöllä, mistä sen sais irti?


Ainakin takapenkin alla on liitin. :)
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Ma 18.07.2016 19:35
Henkkka_ kirjoitti:
JanneW124 kirjoitti: Onko tolle ABS anturille liitintä jossakin perän lähistöllä, mistä sen sais irti?


Ainakin takapenkin alla on liitin. :)


Perän lähellä sekin on :lol:

Tänään jatkui purkutouhut. Otin jarrusatulat irti. Oli muuten 16mm kanta satuloiden pulteissa, aiemmissa ollu 17mm. Noh, väliäkös tuolla. Helposti aukes. Käsijarruvaijerin päästin linkusta irti, ja sit otin pyörille menevät vaijerit irti samasta linkusta. Ne o vielä jollain tukiraudoilla korissa kiinni, enkä heti keksinyt, miten aukeaa. ABS anturin kuusiokolopultti aukesi nätisti, mutta itse anturi ei liikahtanut. En tohtinu kovasti antaa runtua, nottei hajoais. Laitoin irroiusöljyä ja jätin tekeytymään.

Kardaanin takapätkän sain myös pois. Boorin kiristinmutteri aukesi helposti, samoin takarätin pultit. Meinasin aluksi jättää rättinivelen perään kiinni, mutta siitä välistä ei suostunu aukeamaan millään. Pakko oli aukasta sit sillee, että rätti tuli kardaanin mukana. Sit kannattimen pultit auki. Ei oo ihme, jos satasen vauhissa auto on täristäny. Kannatinlaakerin kumikannake näytti tältä:
kannatin.jpg

Sanoisin, että orastavaa kulumaa :)

Vielä pari hilpettä pois edestä, niin alkaa kelkka olla tiputuskunnossa. Jospa loppuviikosta pääsis jatkamaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannu ennenkin.

W124 E250DT -95 käyttis
W124 E200D -95 vara-auto, tällä hetkellä ruosteen piilottelussa
W124 230E -87 hallituksen edustusauto

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 65
Liittynyt: Ke 25.01.2012 19:11
ViestiLähetetty: Ke 20.07.2016 18:28
Abs kannattas ottaa liitimestä irti, jos anturin nyppää perästä nii tulee öljyt ulos, käsijarruvaijerit saa jättää napoihin kiinni, ottaa sieltä linkusta vaan irti, 10mm kannalla edestä tuleva vaijeri irti linkusta niin lähtee koko systeemi irti. ABS anturit ei yleensä lähde ehjänä jos on istunu kiinni, ettei kannata irrotella jollei oo ihan pakko.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Ke 20.07.2016 19:24
Joo toi oli hyvä tieto, että öljyt tulee perästä anturin kolosta. Mietin sitä rassatessa, että tuleeko, mutta kun ei lähteny irti ni unohin koko jutun. Ajatuksena oli varovasti yrittää ottaa irroitusöljyn kanssa lotraten irti jos on lähteäkseen, mutta taidan ottaakki sen liittimen takapenkin alta irti. Tekis mieli rassata anturi EHJÄNÄ pois ja putsata, kun toi ASD valo syttyy n. 100km/h vauhdissa. Mutta sitähän joutaa väkertää perän ollessa irti.

Käsijarrun irroitinkin just sieltä linkusta. Siinä on vaan jotkut pitimet korissa, minkä läpi vaijerit menee ni niitä en vielä keksiny, että miten irtoaa. Kiitoksia vinkeistä.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannu ennenkin.

W124 E250DT -95 käyttis
W124 E200D -95 vara-auto, tällä hetkellä ruosteen piilottelussa
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12170
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Ke 20.07.2016 19:29
Vaijerien kuoret on sokilla kiinni korissa.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Ke 20.07.2016 19:36
dealer kirjoitti:Vaijerien kuoret on sokilla kiinni korissa.


Kiitoksia. Oli sen verran ruostetta ja muuta kuraa päällä, että ei nähny mitää sokkia. Nyt tietää ettiä semmoset :)
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannu ennenkin.

W124 E250DT -95 käyttis
W124 E200D -95 vara-auto, tällä hetkellä ruosteen piilottelussa
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: La 23.07.2016 10:56
Äherrys jatkuu. Takakelkka ois irti, muttei kuitenkaan. Kaikki on purettu edestä pois ja kelkan pultit aukaistu, mutta kun ei suostu tippumaan takapäästä. Ei millään. Etupää irtoaa nätisti mutta takimmaiset puslat on jämähtäny koriin kiinni. Yrityksestä huolimatta ei oo hievahtanutkaan. Nyt ollu vuorokauden verran irrotusöljyt muhimassa. Toivottavasti irtoais...

Alatukivarsien sisemmät puslat hakkasin irti. Oli todella tiukat, kolmessa osatta tuli irti. Ensin keskusta ulosvetäjällä, sitten kumit riekaleina pois ja ulkokehä piti sahata halki ennenkö läks.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannu ennenkin.

W124 E250DT -95 käyttis
W124 E200D -95 vara-auto, tällä hetkellä ruosteen piilottelussa
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: La 23.07.2016 18:33
kelkka.jpg


Halleluja. Irtoshan se. 12mm pitkä hylsy oli just sopiva pusslan reikään. Painatin ulosvetäjällä sitä vasten puslakupista alaspäin. Viimein se irtos. Molemmille puolille piti tehdä sama juttu. Tukivarsia aloin irrottamaan, mutta ihan kaikkia ei ehtiny. Aika tiukassa tuntuu nekin olevan. Sit pitäs perä irrottaa kelkasta ni ois vähän köykäsempi käsitellä.

On heränny ajatus että vois olla järkevää käyttää hiekkapuhalluksessa ja maalauksessa toi kelkka ja tukivarret. Ei se nyt kovin ruosteiselta näytä, mutta tuskin olis ihan hirveä kustannus.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannu ennenkin.

W124 E250DT -95 käyttis
W124 E200D -95 vara-auto, tällä hetkellä ruosteen piilottelussa
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Ma 25.07.2016 19:43
Taas kerkes pari tuntia väkertää.
Irrottelin loput tukivarret kelkasta. Sit otin perän irti ja ujuttelin käsijrruveijerit kumiholkkien läpi, ni sain keikan kannettua pihalle. Taka aurauksen tangot oli -yllätys, yllätys- sisäpäästään juuttuneet kelkkaan kiinni. Mutterin kylää aukes, mutta pultti ei tullu läpi. Helppohan ne onneks oli pihalla rälläköidä irtokelkasta poikki.

Koripuslia aloin irrottelemaan. Tai siis yhtä kerkesin vaan väkertää. Vänkärin puoleinen etupusla irvisti jo paikalla ollessaan ja aloitin siitä. Keskusta tuli pihalle tosi pienellä voimalla, mutta loput jäi vielä kuppiinsa. Täytyy huomenna jatkaa niistä.

Onkos muuten näin, että perämurikan takapuslat, eli onkos ne nyt ne "häränsilmät", kannattaa mitata, että missä asemassa ovat nyt ja laittaa uuden sitten aikanaan tasan samaan paikkaan. Säilyy perän linjaus? Jostakin muistelen näin kuulleeni tai lukeneeni. Tuskinpa ainakaan haittaa on, jos noin tekee.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannu ennenkin.

W124 E250DT -95 käyttis
W124 E200D -95 vara-auto, tällä hetkellä ruosteen piilottelussa
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Ti 26.07.2016 18:15
Ja parin tunnin uurastus takana taas...
Kelkan etummaisen puslat sain rassattua irti, toinen lähti kolmessa osassa ja toinen kahdessa. Talttapää meisselillä vänkäsin puslia irti aikani ja sieltä ne pikkuhiljaa antoi periksi. Takapusliakin ähräsin jonkun aikaa. Sama ruuvimeisselitaktiikka+vasara ei kuitenkaan tuottanut tulosta. Ulosvetäjä oli liian pieni, ei saanut vetoa aikaiseksi kun kynnet ei pitäny. Täytyy käydä ostamassa pykälää isompi ja sit täytyy hankkia sellainen pikkutöhö jolla sais vähän liekkiä kehiin. Tiedän, surkeat on metodit, mutta parempiakaan ei nyt ole tarjolla. Ja aika hankala noihin on minusta keksiäkkään, mikä ois oikea työkalu. Paineilmataltta vois olla tehokas, mutta ei nyt ole semmosta.

Kattelin tarkemmin noita häränsilmiä kun putsailin niistä likaa pois, ni kyllä ne on selvästi eri asennoissa paikallaan. Täytyy siis mitata tarkasti nykyinen asema, jotta perä asettuisi samalle paikalle takaisin. Valokuviakin on tullut räpsittyä noista palikoista et mitenpäin on mikäkin kiinni. Taitaa mennä vielä jokunen hetki enne ku ollaan kasausvaiheessa. Leima ois tammikuussa, toivottavasti sinne ehtii :roll:
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannu ennenkin.

W124 E250DT -95 käyttis
W124 E200D -95 vara-auto, tällä hetkellä ruosteen piilottelussa
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 283
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Ke 27.07.2016 18:50
Noniin...
Nyt on kelkan takapuslat irti. Lainasin isompaa ulosvetäjää ja ostin sellaisen minitöhön. Siinä kumi paloi ja massa kärys ku lämmitteli kupin kylkeä. Helpotti aika paljon, puslat tuli yhtenä kappaleena, vaikka painatin vain keskeltä pihalle.

Häränsilmätkin lähti osittain. Ku ei oo just oikeenkokosia rinkuloita takataskussa millä painais koko puslan kerralla ni keskustahan siitäkin vain lähti. Ulkokehä jäi vielä kiinni ja sit loppu aika. Noi on haasteellisia, vaikka mulla on kohtuulliset vehkeet tohon ulosvetoon, ni koskaan ei oo sopivia pulikoita, millä painais. Ja noiden puslien ulkokuori on niin ohut, että painattavan raudan pitää olla tasan oikeen kokonen. Sorvi pitäs olla. Nii ja sit rautaa mistä sorvata.

Mutta noi kun saan vielä irti, ni kelkka lähtee hiekkapuhallukseen. Sit pitäs siirtyä etupään kimppuun. Jouset pois ja alatukivarret ajattelin kunnostaa. Vetoakselitkin pitäs varmaan huoltaa. Ainakin rasvat vois tarkastaa. Ja kävi mielessä että jos vetarit vaihtaa puolelta toiselle ni vaihtus uus kylki vetämään nivelissä. Katotaan nyt.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannu ennenkin.

W124 E250DT -95 käyttis
W124 E200D -95 vara-auto, tällä hetkellä ruosteen piilottelussa
W124 230E -87 hallituksen edustusauto
Seuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 6 vierailijaa

   








AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

eurovanne.fi

lukitusturva.fi

https://Www.AutoDoc.fi