Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Noniin. Taas jotain pientä näperretty.

Irrottelin takanavoista loput tukivarret, kun pari tankoa oli vielä kiinni. Yksi jäi vielä jumiin, kun on pultti ruostunu liikkumattomaksi. Täytyy rälläköidä pois. Taka kallistuksenvakaajan irroitin, oli hyväkuntoisen näköinen, mutta paskainen. Puslat vaihtuu tähän

Kardaanin kannattimen revin irti laakerin päältä ja kiskoin laakerin irti. Kannatin oli ihan romu, mutta laakeri oli hyvässä kunnossa. Irroitin kuitenkin, kun uusi tuli jo ostettua. Oli muuten tiukassa. Ulosvetäjällä hampaat irvessä ja sit töhöllä liekkiä laakerille. Sit suostu irtoamaan. Uutta en vielä mallannut paikalleen, ei kerenny akseli jäähtymään.

Sit siirryinkin jo etupään kimppuun, kun ajattelin viedä etualatukivarretkin hiekkapuhallukseen. Aloittelin kuskin puolelta. Jousen otin pois, oli hyväkuntoinen. Takajousethan oli aivan syöpyneet ja poikki jo monesta kohtaa, mutta eteen varmaankin uusittu, kun pölyn alla oli vielä kauttaaltaan maalissa. Pallonivelen pulttiin hakkasin päätä ainakin tunnin, ennekö aukes. Ja itse pallonivelen irroittamiseen navasta meni varmaan toinen tunti. Kyllä osaa olla jumissa paikat niin halutessaan. Eipä siinä, hitaasti vaan etenee ku joka paikan saa tapella auki tai irti. Mutta eipä se yllätys ole.

Jatketaanpa taas ens viikolla.

Hyviä viikonloppuja!
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Etupään alatukivarret ois irrotettu. Loput pulttiliitokset oli inhimillisesti kiinni ja lähtivät ilman suurempia työsuorituksia. Jopa alatukivarsien säätöpultit lähtivät irti ilman rälläkkää. Hassusti oli tukivarsien puslat kuluneet, toiselta puolelta sisempi ja toiselta ulompi aivan riekaleina. Ristikkäiset taas huomattavasti ehjemmät.

Irti sain rassattua kuitenkin vain yhden puslaparin. Aloitin valmiiksi rikkinäisestä ja se lähti irti kohtuu helposti, joskin noin miljoonassa osassa, ku joka paikka oli muuttunut pölyksi. Osa puslan metalliosista on integroituna tukivarteen, eli siis ruostunut sellaiseksi paakkukasaksi tukivarteen. Aloin irroittamaan myös toista puslaa, mutta se ei vielä antautunut. On viheliäisen tiukassa, vaikka porailin kumia pois ja yritin takoa irti. Sit olikin jo aika lopetella, joten kolme puslaparia ja kaksi alapalloa odottavat tukivarsissa seuraavaa kertaa.

Purkupuoli alkaa siis olla loppusuoralla, ruosteenpoisto ja kasaus jäljellä. Osat on muuten hankittu, mutta jouset ja takatukivarsisarja täytyy vielä hommata. Täytyy koittaa pitää jäitä hatussa, välillä visioidessa tuntuu tää remontti vaan kasvavan ja kasvavan. Että kun nyt on tuo purettu, niin siinä samalla kannattaa...jne.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Näksä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.01.2012 19:11

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Näksä »

Kannattaa suosiolla viedä prässiin varret, jos pallot on tiukassa niin saa melkosen lekan kanssa temuta ennen ku lähtee jollei tukivarsi petä ennen. Sovite on joku puol milliä eli prässissäkin saa voimaa käyttää että irtoo, kun lämmittääkään ei oikein uskalla, pallo nimittäin lähtee liukkaasti nivelestä kun pilliä vähän näyttää.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Näksä kirjoitti:Kannattaa suosiolla viedä prässiin varret, jos pallot on tiukassa niin saa melkosen lekan kanssa temuta ennen ku lähtee jollei tukivarsi petä ennen. Sovite on joku puol milliä eli prässissäkin saa voimaa käyttää että irtoo, kun lämmittääkään ei oikein uskalla, pallo nimittäin lähtee liukkaasti nivelestä kun pilliä vähän näyttää.

Alapallo lähtee kotonakin helposti ja ihan pikkuvasaralla silleen kun ekaksi rautasahalla leikkaa alapallon alta sen peltiläkkärän pois. Sit pukkaa peukulla sen pallon lattialle. Sit laittaa rautasahanterän sen palloreiästä läpi ja sahaa ulkokuoren poikki. Lyö tuurnalla kevyesti kylkeen ja sit päälle. Pallon ulkokuori tippuu lattialle.

Uus ei sit mene samaa vasaraa käyttäen paikoilleen millä vanha lähti pois :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Niin ja tässä kun ekaa laitoin paikoilleen. Palon alle sopiva ja lujempi putki kuin tuo mikä mulla oli. Esim. 12 kanti hylsy ja varsi.

Sit laskee autoa silleen että jousi ponnistaa palloa jo paikoilleen. Sit tuurnaa ja kohtuullista vasaraa käyttäen kalautteee alatukivarren reän ympärille. Uusi pallo menee paikoilleen kohtuuhelposti kun vaan huolehtii siitä että pallo lähtee menemään oikeassa kulmasa reikäänsä.

Ja sit kun on se ihan oikea työkalu niin pallo vaihtuu noin 15 min ihan kaikkine töineen :lol:


Niin ja lisätään vielä että taka-alatukivarren ulompi pusla eli se narina lähtee samalla periaatteella. Vetää sen keskiosan ulos sopivaa pulttia ja hylsyä tai putkenpätkää tms. apuna käyttäen. Sit saha ulkokuoren halki samaan tapaan kuin alapalosta kalauttaa kylkeen ja päähön ni lähtee se ulkokuori pois.

Narina tulee kokonaisenakin ulos tuolla samalla periaatteella kunhan vaan on sopivan kokoinen hylsy joka sopii narinan reiästä läpi. Jenkatankoa taitaa ittellä olla tuo ulosvedin ja sit joku iso korilaatta ja putki jonka sisään narina sopii tulemaan. Takapuolelle mulla oli joku sopivankokoinen hylsy.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kiitoksia asiallisista vinkeistä, oikein kuvien kera.
Kerran olen alapallon lankkuun vaihtanut ja mulla on siihen sellainen prässin tyylinen viritelmä, millä saan pois ja paikalleen ilman verta, hikeä tai kyyneleitä. Tänään piti mennä rassaamaan mutta hallitus käytti veto-oikeuttaan ja pitikin mennä kotiin. Laitan kuvan alapallonulosvedinhässäkästä jahka pääsen tallille.

Jouset ja takatukivarret tilasin alkuviikosta. Jousiksi tulee Eibach Prokit 2517-140, ilmoitettu madallus 30-35mm. Toivottavasti on passelit, en halua liian matalaa kun käyttöautosta kuitenkin kyse. 200deessä taas on normaali jousitus ja minusta se on liian korkea sekä ulkonäöllisesti että ajettavuudelta.
Takatukivarret ovat mallia Lemförder niinkuin kaikki muutkin vaihtuvat puslat ja nivelet.

Toivottavasti viikonloppuna pääsis jatkamaan hommia.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
RSOCUstin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 21.06.2011 19:39
Paikkakunta: Porvoo

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja RSOCUstin »

Se hallituksen veto-oikeus on välillä haastava. On se hienoa että näitä W124 turboja laitetaan käyttökuntoon. Varmasti tulee hyvä ja tietää mitä sille tehty.
2008 Octavia Combi vRS tdi cr+dsg6 170hp
ex 2010 Skoda Octavia Combi 1.6tdi cr+dsg7 105hp
ex 2008 Seat Altea XL 2.0tdi+dsg6 140hp
ex 2009 Skoda Octavia Combi 1.9tdi+dsg6 105hp
ex 2006 Skoda Octavia vRS Combi 2.0tdi manuaali 170hp
ex 2002 Skoda Octavia Hb 1.9tdi manuaali 90hp
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5308
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Tässä kuva Lemförderin narinasta. Rasvaa on senverta että se sopii melki ukovarpaankynnenalle :roll:

Itte olen aina lisänny ennen paikalleenlaittoa


Ihan sama homma alapalloissa. Kannattaa lisätä. Vainoharhaisena laitoin rasvanipat silleen et jenkalastut sai pois ongituksi.
Alapallossa oli rasvaa mutta itse nivel oli täysin kuiva.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Puolentoista viikon tauon jälkeen oli aika taas jatkaa hommia.

Etualatukivarsien puslat sai kyytiä. Oli tiukassa, mutta lopulta keksin keinon. Porasin ensin näkyvät kumit pois ja sitten rälläköin sisimmän holkin pään poikki. Näin pääsin poraamaan kumit keskeltä puslaa ja viimein ne yksi kerrallaan antautui. Kaksi puslaparia oli juuttunut toisiinsa kiini, siis kun tois veti ulos, toinenkin halusi lähteä väärään suuntaan. Sama rälläkkä/poraus auttoi.

Ja sitten oli vuorossa alapallot. Kuva kertokoon irroitustaktiikan:
alapallo1.jpg
alapallo2.jpg
Eli tollainen ite tehty prässi. Pitäs jalostaa aika paljon, jos meinais tukivarren ollessa paikallaan vaihtaa. Tollee irrallaan toimii. Oli jumalattoman tiukassa pallot kyllä... Samalla virityksellä saa myös pallon paikalleen. Hyvät rasvausohjeet tulikin Jari Ke:lta, täytyy tarkistella kunhan kasauksen aika joskus koittaa.

Sit otin takakelkassa vielä lymynneet häränsilmien rippeet pois. Sahasin pienen suiron pois ja talttasin lieriöt ulos.
haransilma.jpg
Sit pääsinkin puhdistelemaan kelkkaa. Teräsharjalaikka rälläkkään ja menoks. Sain aika puhtaaks. Hyvässä kunnossa näyttäs olevan, mutta ruostettakin löytyy. Varsinkin kaikki saumat ja nurkat kukkii. On muuten melkosta tahnaa tuo Mersun massa millä tää kelkka oli massattu. Sai lentävällä vingutella ihan huolella. Tukivarsiakin puhdistelin hieman, mutta kulu rälläkän laikka loppuun ton kelkan kanssa ni jäi vähän ens kertaanki.
kelkka2.jpg

Kardaanin kannatin ja laakeri tuli vielä päivän päätteeks naputeltua paikoilleen. Loppuun vielä kysymys; minkä kokoinen hylsy sopii vetoakselin mutteriin. Näyttäs joltain 12 kantaselta?? Sisäpään pultit taitaa olla XZN 10?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut JanneW124, Ke 14.02.2018 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
94zip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: To 07.02.2013 17:31
Paikkakunta: Porvoo

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja 94zip »

taitaa olla 30mm se ulkopään mutteri.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Tänään vein takakelkan, etu- ja takatukivarret hiekkapuhallukseen ja maalaukseen. Mietin moniakin tapoja toteuttaa tuo ruosteenpoisto ilman ulkoistamista, mutta lopulta päädyin ostopalveluun. Maalaus olis jokatapauksessa pitänyt ulkoistaa tai sitten ois menty paukkupullolinjalla.
Sitruunahappoa kävin hakemassa. Ajattelin liotella jotain pikkuosia, jotka ei vaihdu. Ja ne vetarit pitäs yrittää ottaa irti. On ehkä vähän hankalaa nyt kun takanavat on maata vasten. Olis kannattanu löysätä ainakin mutteri jo silloin kun auto ois ollu vielä maassa.. Jospa sitä jotain keksis, ikinä ei oo jääny pultti tai mutteri aukasematta (eipä... :angel:)

Kaikki osat on saapunut. Jouset ja takatukivarret tuli saksasta alkuviikosta.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Nonii... Rassauspäivät harvenee. Mielenkiinto ei oo lopussa, mutta arki ei aina anna myöten. Eilen kävin kuitenkin vetarit irrottamassa. Lainasin paineilmapyssyä kun mulla semmonen ihan pieni kompura on. En uskonut hetkeäkään, että se sais koko pyssyä edes pyörimään, mutta niin vain aukes vetarin mutterit. Toinen puoli helpommin, toista puolta sai hakkuuttaa melko kauan.

Sit sain takanapahässäkän irralleen ja sain rälläköityä viimeisen jumiin jääneen takatukivarren irti. Toisen vetarin purin ottamalla sisäpään nivelen irti ja suojakumit veks. Putsailin enimpiä rasvoja ja yritin avata ulkopään nivelen suojakuppia, mutta ei oikein suostu aukeamaan. En tiedä, onko tota ulkopäätä edes tehty purettavaks? Kuskin puolen vetaria ei pahemmin puretakaan. Sisäpään nivel ei ole lukittu segerillä vaan hitsaamalla. Vetarin booriakseli on rälläköity päästä lyhemmäks ja siksi jouduttu hitsaamaan. Hienoa!! Noh, tässä oli onneksi paremman näköiset rasvat joten taidan jättää sen noin...

Nivelet tuntuu ja näyttää ihan hyviltä, samanlainen pieni klappi tuntuu kaikissa neljässä nivelessä. Ajattelin silti vaihtaa nää puolelta toiselle. Eikös nää ihan identtisiä ole? Käy kummalle puolelle tahansa? Kumit oli ehjät, kaikki neljä. Yksi kumin klemmari uupui.

Illan päätteksi tein vielä 10litraa sitruunahappovettä ja nakkasin sinne kaikia ruosteisia käyttöön tulevia osia. Lillukoot siellä muutaman päivän
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Näksä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.01.2012 19:11

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Näksä »

Mersun nivelen ulkopäätä en oo koskaan purkanu, mutta siellä on varmaaan sellanen sokka akselissa, josta nivel tulee lyömällä ohi. Tai sitten seger mikäli nivelessä on rako josta pääsee segeriä levittämään. Vetareita ei kuulemma kannata laittaa väärille puolille, menee herkemmin poikki. Tiedä sitten onko urbaani legenda vai ihan tosi juttu..
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Ulkopään nivelen saa purettua kun varovasti naputtelee peltikupin irti nivelestä, saumakohta näkyy n. 10mm peltikupista ulospäin nivelen kyljessä. Väliin olen naputellut sopivan talttapään tai tuurnan jolla saa käännettyä pellin reunan pois urasta. Tämän jälkeen peltikuppi lähtee taaksepäin ja pääsee purkamaan nivelen. Kasannut olen vanhalla kupilla (uusia ei taida saada?), naputellut vasaralla pellin reunan takaisin uraan ja varmistanut sikamassalla sauman ympäri.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Sultzi kirjoitti:Ulkopään nivelen saa purettua kun varovasti naputtelee peltikupin irti nivelestä, saumakohta näkyy n. 10mm peltikupista ulospäin nivelen kyljessä. Väliin olen naputellut sopivan talttapään tai tuurnan jolla saa käännettyä pellin reunan pois urasta. Tämän jälkeen peltikuppi lähtee taaksepäin ja pääsee purkamaan nivelen. Kasannut olen vanhalla kupilla (uusia ei taida saada?), naputellut vasaralla pellin reunan takaisin uraan ja varmistanut sikamassalla sauman ympäri.
Juurikin näin tein. Eli peltikuppia piti hieman taivuttaa että meni olakkeen yli. O-rengas on tiivisteenä tuossa välissä.
ulkonivel.jpg
Sitten saikin ulomman nivelen "ulkokoolin" taiteiltua pois. Kääntää poikittain ja etsii kohdan missä tulee kivuttomasti ulos niin irtoaa nivelestä nätisti. Pientä kulumaaa vetopinnoilla havaittavissa, tuntui sormeen hennosti tuo vetokohta. Mielestäni näyttää kuitenkin hyvältä, vai mitä sanoo asiantuntiat? Minulle ensimmäinen vetonivel hyppysissä.
ulkonivel_2.jpg
Sisemmän nivelen "ulkokoolin" otin myös irti ja putsasin. Vähän enemmän kulunut, mutta siedettävässä kunnossa tämäkin. On kenkku taiteilla takaisin niveleen. Oikea kohta ei meinannu löytyä millään. Ja saa olla tarkkana että menee oikein. Maltilla pyörittelin ni meni sit kuitenkin.
sisanivel.jpg
Niin ja tosiaan, ulompi nivel on vastaavasti segerillä lukittu, kuten sisempikin. Ulkoholkki pitää poistaa ensin. En ottanut kuitenkaan niveltä irti booreilta, kun en nähnyt tähän mitään tarvetta. Sain putsattua akselilla ollessaankin. Tärkeintä oli saada tuo ulkoholkki pois.
ulkonivel_3.jpg
Näksä kirjoitti:Vetareita ei kuulemma kannata laittaa väärille puolille, menee herkemmin poikki. Tiedä sitten onko urbaani legenda vai ihan tosi juttu..
Tämä vaikuttaa legendalta. Rautatanko vain pyörisi eri suuntaan. Miksi se katkeaisi?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Näksä
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: Ke 25.01.2012 19:11

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Näksä »

Sitä ei oo kukaan osannut vielä kertoa, mutta kyllä sinne kaikenmoisia jännityksiä syntyy ajossa, ja tiedä vaikka tehtaan jäljiltäkin olisi, sitten kun voima alkaaki vaikuttaa eri suuntaan niin jännitykset laukee? Itekin vetarin katkassu joskus peruuttaessa. Mutta tosiaan voi olla ihan essonbaari juttuja, jonkun vanhemman asentajan muistan tällästä kertoneen.
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Tänään sain toisen vetarin nivelet rasvattua ja kasattua. Ulomman nivelen ulkoholkki oli vieläkin kenkumpi taiteilla takaisin paikalleen kun sisempi, mutta viimein se sinne muljahti. CRC:n vetonivelrasvalla sotkin nivelet ja kupit ja suojakumit...ja itseni :) Sotkuista touhua. Toista vetaria en nyt sit purkanut ollenkaan. Rasvat näytti notkeilta ja sitä oli riittävästi. Ja hitsattu nivel ois tuottanu liikaa töitä purkaa ni annoin olla. Laitoin takas nyt kuitenkin samoin päin kuin ennenkin. Ei noi kulumat minusta niin pahoilta näytä.

Alustan osat on edelleen hiekkapuhalluksessa. Soittelin puhaltajalle, mutta ei ollut vielä kerennyt aloittaa. No, eipä tässä niin kiire ole.

Sitruunahapossa lilluneet osat alkaa pikkuhiljaa näyttää erilaiselta kun laitettaessa. Pultit, prikat yms alkaa olla ruosteettomia, mutta joitakin osia pitäs vähän putsata ja laittaa takaisin. Aika likaisena tuli heitettyä liemeen. Ja narinahelat on vielä repimättä irti. Takanavat on irrallaan ja metsästinkin jo holkkeja ja kierretankoa, että sain väsättyä ulosvetäjän niille.

Siitä se taas jatkuu.....
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Tallilla vierailtu taas kerran.

Narinahelat taistelin irti. Oli todellakin taistelu, ei lähtenyt kierretangosta tehdyllä ulosvetäjällä. No sillä ja vasaralla sain sisäosat hakattua irti ja sitten sahasin ulkoholkkiin loven. Ja molempiin sama juttu tietty. Helat oli aivan loppu. Toinen oli vain ruosteinen nivel, ei rasvaa tippaakaan. Toisessa saattoi aavistus olla, mutta aivan väljä sekin.
narinan_ulosveto.jpg
narina_ulkona.jpg
Sen jälkeen kaivelin sitruunahapossa lilluneet osat esille. Vesi oli niin mustaa, että oli hankala löytää kakki ruuvit ja mutterit. Harjailin enimmät mujut pois ja tein toiseen saaviin pesuvettä tiskiainetabletilla. Heittelin osat haposta sinne puhdistumaan, ja nostin pois ja kuivasin. Sinkki oli hävinnyt jo melkein kaikista osista, en tiennyt että sitruunahappo liuottaa senkin... Ruosteettomia osat ainakin on.
osat_pestyna.jpg
Sitten tein jotain tyhmää. Jostain syystä tekee mieli purkaa takanavat kun ne on irrallaan. Otin levyt irti ja palastelin käsijarrujen osat lattialle. Yllättävän helppo oli kuitenkin käppäri purkaa, saas nähä miten kasaus onnistuu. Heitin takanavat autoon jos saisin ne johonkin prässille laakerin irroitukseen. Laakerit on kylläkin ehjät, sen puoleen tässä ei ole mitään järkeä. Jarrukilvet alkaa olla aika haperot paikoitellen ja takanapa melko ruosteinen. Siksi tuo purku on mietityttänyt. Eikä oo vielä hiekkapuhaltajasta kuulunut, joten aikaakin tälle operaatiolle on.

Edit: Kuvat lisätty
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut JanneW124, Ke 14.02.2018 21:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Tänään oli vuorossa takanapojen purku. Vein osat prässille. Ensin napa ulos laakerista ja sen jälkeen laakeri ulos olkavarresta (vai mikä lie osan nimi onkaan). Hyvin lähti kaikki irti. 15tn prässi oli käytössä. Puolikas laakerin sisäkoolia jäi navan akselille kiinni, kun laakeri hajosi napaa irrottaessa. Se piti lämmittää ja vetää ulosvetäjällä pois. Molemmille navoille kävi samalla lailla, että laakeri hajosi.

Sitten saikin jarrukilvet otettua pois. Kolmella kuusiokoloruuvilla kiinni olkavarressa. Jarrukilvet tilasin uudet, samoin kuin laakerit.

Sitten putsasin navat ja olkavarret enimmistä ruosteista rälläkällä teräsharjalaikalla. Tein sitruunahappoliemet ja sinne menivät muhimaan. Kun ruosteet poistettu, nämä saavat uuden maalipinnan. Lopuksi putsasin vielä taka jarrulevyt pintaruosteesta puhtaaksi. Levyjä ja paloja en ala vaihtamaan, ovat hyvässä kunnossa. Samoin käsijarruhilppeet on ihan toimivat vielä, kengissäkin pari milliä pintaa jäljellä.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Osien putsailu jatkuu. Otin pakoputken työn alle tarkasteluun ja enimpien ruosteiden poistoon. Reikiä ilmestyi huomattavasti enemmän, kuin päissä olevat pakolliset. Takavaimennin oli monestakin kohtaa puhki. Putkea oli jo aiemmin hitsailtu umpeen sieltä täältä. Ja sellaisilla räkämälleillä että huh Huh. Uutta peltiä ei ollut uhrattu palaakaan vaan hepillä paikattu reikiä. No nyt on uusia reikiä ja saumojen alla ruostetta sen verran, että tuosta putkesta ei kovin pitkäikäistä saa tekemälläkään. Aloin sitten katselemaan uutta pakoputkea, ainakin väliosa ja takaosa menisi vaihtoon. Etummaista pätkää en tullut kurkanneeksi kun on vielä autossa kiinni. Menin kuitenkin sekaisin tarjonnan paljoudesta, joten voisiko joku ystävällisesti katsoa EPC:stä putkien varaosanumerot? VIN: WBD1241281C208394. Kiitoksia kovasti jo etukäteen! Putkesta löytyi kyllä jos jonkinmoisia numerosarjoja, mutta en niillä löytänyt mitään netin syövereistä.

Hyviäkin uutisia, alustan osat valmistui puhalluksesta ja maalauksesta. Oikein hienon näköistä työtä. Laitan kuvia, kunhan kerkiän.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tuosta näkee oleellisimpien osien numerot; joidenkin kiinnikkeiden numerot ovat kateissa vaan.

Toi näyttää hassulta vähän, kun tuossa mainitaan 602 ja 603 ja TURBO, mutta itse tulkitsen, että kumpikin turbomalli käyttää näitä putkia (ja ilmeisesti 603 ilman turboa olis sitten toi, jossa ensimmäinen putki on kaksihaarainen; turbomallisahan sellaista ei 6-sylinterisessäkään ole.) Mitään muita tähän sopivia putkia ei EPC:stä löydy, ja itse asiassa tämä on ainoa kuva, jolle EPC ylipäätään antaa mitään numeroita noille putkille, kun tämä kyseinen auto on valittuna. Eli olen aika vakuuttunut, että nämä ovat kyllä ne oikeat.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Nozki, Ma 19.09.2016 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tai noniinno, tässä ne loputkin varaosanumerot ovat
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Suuret kiitokset Nozkille vaivannäöstä. Auttaa kyllä melkoisesti.

Mulla on Katti tossa autossa, joten täytyy ostaa sen mukaiset putket. Väliosassa ei kait muuta eroa ole katin tai sen poissaolon johdosta, mutta kiinnityslaippa näyttäisi olevan erilainen. Katillisessa neliömallin kiinnitys etu ja keskiosan välillä kun taas katittomassa kolmiomallin kiinnitys. Onneksi hintaeroa ei ole kuin muutama euro. Takavaimennin taitaa olla sama molemmissa.

Kysyin katsastuskonttorilla, että voisiko katin jättää kokonaan pois. Sanoivat, että dieselissä voi jättää pois, kunhan menee päästöistä läpi. Se kattipönttö on kuitenkin tossa etuputkessa ja sen kiinnitys pakosarjaan on taas erilainen kat/ei kat. Etuputki näytti onneksi ehjältä, kattipönttö on joskus ottanut hieman iskua, mutta ei siinä reikiä ollut. Taidanpa siis jättää sen paikalleen. Jos se joskus menee vaihtokuntoon, niin uusii sitten katittomaks.

Maalatut osat vein tallille odottamaan kasausta.
kelkka_maalattu.jpg
ATV_maalattu.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut JanneW124, Ke 14.02.2018 21:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Oho, saakeli, tosiaan kyllä toi EPC olis senkin ihan selvästi kertonut, että kumpi keskiputki kuuluu katalysaattoriversioon, mutta en huomanut sitä avata tuohon. Vissiin olit asian itsekin jo selvittänyt, mut joka tapauksessa A 124 491 02 00 on se katalysaattorilliseen putkistoon kuuluva.

Jotkut kuulemma ovat kylmästi poistaneet katalysaattorin sisukset ja sillä varmistaneet, ettei tukkeutuva katti aiheuta virtausongelmia putkistossa. Sen saa sieltä vaikka kivitaltalla ja vasaralla naputtelemalla pois pikkuhiljaa palasina vaikka koko sen katalysaattorin sisustan. Ja katsastuksessa tehtävään dieselsavutusmittaukseenhan sillä ei ole mitään vaikutusta.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Putsailut ja puunailut jatkuu.

Takanavat otin sitruunahaposta pois ja pesin astianpesuaineella. Puhaltelin kuivaksi. Aavistus oli vielä olkavarsissa ruostelänttejä. Napaosat oli ihan puhtaat.

Sitten keskityin hieman itse autoon ja tarkastelin pohjaa takakelkan kohdalta. Massaus on pettänyt kelkan kiinnityspisteiden kohdalta ja ruoste päässyt massan alle. Rapsuttelin massaa ja ruostetta irti niin pitkälle, kunnes ruosteeton pelti löytyi. Ei onneksi kovin isot alueet ja pelti on vielä kovaa. Pintaruostetta suurimmaksi osaksi. Teräsharjalla, puukolla ja rälläkän teräsharjalaikalla yritin ottaa ruostetta mahdollisimman hyvin pois, mutta ei se kaikki kuitenkaan lähde. Kokeilin jotain Bilteman ruosteenpoistajaa pienelle alueelle. Kyllä sekin jotain poisti, mutta ei oikein vakuuttanut. Suihkin ruosteenirroitusöljyä lopuksi ja jätin vaikuttamaan seuraavaan kertaan.

Miten nuo kohdat kannattaisi käsitellä, jos oletetaan etä sitä ruostetta kuitenkin johonkin jää. Sellaisia ruosteenpysäyttäjä maaleja vissiinkin on olemassa. Olisiko sellainen pohjalle, sitten kotelosuoja ja alustamassa? Vinkkejä otetaan vastaan. Tack!
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

Jos sulla on lämmin talli, niin dinitrol annitrol on ihan hyvä ruosteen poistaja, sis. fosforihappoa. Irto ruosteet veks, sit annitrol käsittely joka poistaa ruosteen huokosten pohjilta. Sen jälkeen ite laittaisin happomaalin ja siihen päälle normaalit muut mömmöt.
Avatar
Henkkka_
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 237
Liittynyt: Ma 11.06.2012 20:35
Paikkakunta: Pohjois-Karjala / Pohjois-Savo

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Henkkka_ »

JanneW124 kirjoitti: Kokeilin jotain Bilteman ruosteenpoistajaa pienelle alueelle. Kyllä sekin jotain poisti, mutta ei oikein vakuuttanut.
Tuo bilteman ruosteenpoistoaine on kyllä hyvää tavaraa, jos on tarpeeksi lämmintä tallissa ja malttaa muutaman kerran käyttää. Kuumailmapuhaltimella oon lämmittäny peltiosia myös. Levityskertojen välillä kun teräsharjalaikalla puhistelee, niin saa kyllä hyvin ruosteet pois. :mrgreen:
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja S202 »

Myös se bilteman parinkympin hiekkapuhallin on kätevä pienten alueiden ruosteenpoistoon. Sillä enimmät, sen jälkeen kun sivelee fosforihappoa niin ruoste lähtee joka kolosta. Jos siitä hyvän meinaa tehdä niin epoksia siihen pitäis laittaa, ne vaan on 2 komponenttimaaleja joten ei ihan niin vaivattomia kuin spray. Mutta ihan eri luoka maaleja ovat.
S124 300TE
S211 E500
Anzzu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 565
Liittynyt: Ke 08.06.2016 17:44

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja Anzzu »

Automaalit.netissä oli epoksia spraykannussa. Onkohan kukaan koittanut, onko mitään virkaa?
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kiitoksia asiallisista vinkeistä. Täytyy yrittää saada ruoste mahdollisimman hyvin pois. Työmaan maalarilta vois lainata pohjamaalia. Se on jotain 2k teollisuusmyrkkyä, sais ihan pensseliversiona. Kaveri kehui Motonetin myymää Noveroxia. Oli maalannu jonkun pienen alueen eikä ruoste puskenut läpi. Tiedä sitten mitä sen maalin alla tapahtuu.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Vastaa Viestiin