Jannen W124 E250 TURBODIESEL

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 476
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Su 19.05.2019 20:04
Kiitokset. Täytyy tarkastaa miten toimii. Olen sen joskus pysäyttänyt käyntilämpöisenä tyhjäkäynnillä. Vois töistä vaikka lainata strobovalon ja tarkastaa pyörimisnopeus. Tosin lämmöt kävi yli sadassa enkö kuullut tai tuntenut auton sisälle mitään muutosta.
joop79 kirjoitti:Onko tästä syöttöpumppu säädetty?

Pumppuun en ole ainakaan itse koskenut. Menohaluista päätellen vakiopumppu.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto, elimenluovuttaja
W124 230E -86 hallituksen edustusauto

Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 476
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Ma 03.06.2019 22:10
Kylläpä se menee visko vaihtoon. Lämpöjen ollessa noin 95 astetta ei tuulettimen nopeus muutu silmämääräisesti ollenkaan vaikka nostaa koneen kierroksia.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto, elimenluovuttaja
W124 230E -86 hallituksen edustusauto
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 572
Liittynyt: To 23.10.2008 18:49
ViestiLähetetty: Ke 05.06.2019 18:59
Jos jaksaa askarrella, niin viskon voi todennäköisesti ehjätä lisäämällä viskonestettä. Toyotan tiskiltä sai ainakin ennen pikkuputelin viskoöljyä. Viskosta tappi pois, nestettä hollille ja hiustenkuivaajalla lämpöä. Tuota kun syklittelee, niin visko lähtee imemään uutta öljyä sisään. Korjasin kerran M103-koneesta monta vuotta lötkönä olleen viskon tuollain.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 476
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: To 06.06.2019 07:50
Obnoxio kirjoitti:Jos jaksaa askarrella, niin viskon voi todennäköisesti ehjätä lisäämällä viskonestettä. Toyotan tiskiltä sai ainakin ennen pikkuputelin viskoöljyä. Viskosta tappi pois, nestettä hollille ja hiustenkuivaajalla lämpöä. Tuota kun syklittelee, niin visko lähtee imemään uutta öljyä sisään. Korjasin kerran M103-koneesta monta vuotta lötkönä olleen viskon tuollain.


Aivan... Täytyypä tutkia. Kiitos vinkistä.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto, elimenluovuttaja
W124 230E -86 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 476
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: La 15.06.2019 18:37
No joo.. Kokeilin 200deen viskolla (vaikka se ei oikea tähän olekaan) miten toimii. Oli eri varaosanumerolla ja hieman erilainen muutenkin, mutta sopi paikalleen moitteetta. Toiminta oli kuitenkin samanlaista mitä Nozki kuvaili omaa viallistaan. Sain nostettua lämmöt sataan asteeseen paikallaan, mutta pystyin pysäyttämään viskon ja pyörittämään väärään suuntaan. Tämä oli siis selvästi rikki.

Otin sitten auton oman viskon työn alle tutkiakseni hieman.
visko.jpg

Tuon liuskan sai purettua päältä pois ja alta paljastui tuollainen tappi, joka viskon lämmetessä liikkuu johonkin suuntaan? Tapin sai nyppästyä irti.
visko_2.jpg

Viskoöljyä en ole hankkinut, mutta tuosta reiästä sitä ilmeisseti lisättäisiin?
visko_3.jpg

Joka tapauksessa putsasin osat ja laitoin takaisin läjään ja viskon takaisin keulille. Ajoin tallilta kotiin ja pihassa ajattelin taas lämmittää koneen viskon toiminta alueelle. Kone ei kuitenkaan suostunut lämpeämään koska vikso toimi ja puhalti iloisesti kierrosten muuttuessa mukana :shock: Olisiko tuo tappi ollut sitten jumissa ja putsaus herätti kamppeen toimimaan?

Sivuvilkku oli jossain vaiheessa halunnut poistua kyydistä. Vara-autosta uusi tilalle, mutta se olikin keltainen väriltään. Yhdistelmänä tämä ei juurikaan mielluttänyt, niin ajattelin kokeilla porkkana-lookia. En tiedä vielä jääkö, ihan tyylikäs noinkin?
vilkku.jpg

vilkku_2.jpg

vilkku_3.jpg

mb_12.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto, elimenluovuttaja
W124 230E -86 hallituksen edustusauto
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 572
Liittynyt: To 23.10.2008 18:49
ViestiLähetetty: La 22.06.2019 20:20
Sen viskonhan kuuluu olla lötkönä, ellei jäähyä oikeesti tarvita. Sitten vasta lukittuu ja huminan kuuluu, kun jäähdytystä oikeasti tarvitaan. Ei ennen kuin kone on käyntilämpöinen.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 476
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Su 23.06.2019 21:10
Obnoxio kirjoitti:Sen viskonhan kuuluu olla lötkönä, ellei jäähyä oikeesti tarvita. Sitten vasta lukittuu ja huminan kuuluu, kun jäähdytystä oikeasti tarvitaan. Ei ennen kuin kone on käyntilämpöinen.


Kyllä kyllä. Tarkennan huonoa ulosantia: Aiemmin visko ei pyörinyt kierrosten mukana vaikka lämmöt oli liki sata astetta. Nyt putsauksen jälkeen käyntilämpöisenä yritin kaasutella lampöjä ylemmäs, mutta ei paikallaan noussut yli 90 asteen, jolloin huomasin viskon toimivan. Joskin vieläkin kuormittaessa lämmöt nousee, mutta nyt toistaiseksi pysynyt alle sadassa.
.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto, elimenluovuttaja
W124 230E -86 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 476
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Ma 08.07.2019 19:25
puskuri_3.jpg


Etupuskuri tuli viimein vaihdettua. Tuosta kuvan etunurkan kohdalta puuttui iso palanen aina hinausluukkuun saakka. Vuodenvaihteessa maalasin tämän ehjän samalla kun takakontin luukun, mutta ei huvittanut talven loskakeleillä alkaa vaihtamaan. Maalasin pelkän puskurin rungon, törmäyslista on sama vanha. Yllättävän iso homma oli vaihtaa. Joitain kiinnikkeitä piti siirtää puskurista toiseen, että sai ehjät paikalleen. Samoin Defan pistoke piti reitittää uudelleen, sisälokareille uudet reiät jne... Ei mitään haastavaa, mutta aikaavievää touhua. Sävy osui hyvin kohdalleen joten sen puolesta onnistui...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto, elimenluovuttaja
W124 230E -86 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 476
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: La 03.08.2019 20:36
Pari vuotta sitten maalattu ratti oli jo hieman kulunut samoilta paikoilta kuin aiemminkin eli klo 9 ja klo 12 tienoilta. Ajattelin uusia toimenpiteen kun kerran samaa nahkamaalia oli vielä jäljellä. Hioin kuluneet kohdat P320-P600-P800 parerilla mahdollisimman tasaiseksi. Ratin ympäriinsä mattasin kevyesti P800 paperilla ja puhdistin asetonilla. Sen jälkeen vaahtomuovisiveltimellä noin 10 ohutta kerrosta maalia välissä hiustenkuivaajalla kuivatellen. Lopputulos ihan siisti, toivottavasti kestää nyt pidempään kuin edellinen ehostus.
ratti_2.jpg

ratti_3.jpg

ratti_4.jpg

ratti_5.jpg


Öljyt tuli myös vaihdettua pari viikkoa sitten suodattimineen. Uutta öljynsuodatinta paikalleen laittaessa huomasin ettei se mennyt pohjaan enkä näin ollen saanut suodatinmaljan kantta paikalleen. Vanhasta suodattimesta oli jäänyt pohjapelti tiivisteineen maljan pohjalle :shock: :shock: Eipä siinä, ylimääräiset osat veks ja homma toimii. Eipä ole tuollainenkaan aiemmin kohdalle osunut. Öljynä nyt Castrol Magnatec 5W-40.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto, elimenluovuttaja
W124 230E -86 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 476
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: La 10.08.2019 21:05
Lisää sisätilojen ehostuksia. Vaihdekepin ympärillä oleva jalopuupaneeli on halkeillut muutamasta kohdasta ja halusin sen kuntoon. EVO X asetti kyllä melkoisen haamurajan tähänkin aiheeseen omassa topicissaan (tässä noin puolessa välin sivua), mutta tässä tällainen normaalin kuolevaisen versio aiheesta :lol: :lol:
paneeli_vanha.jpg

Yksi halkeamista oli myös melko pitkä, joten löysin vähän paremman aihion, josta työstää ehta tilalle. Tulokkaassa oli vain kaksi pientä halkeamaa sähkölasin ja keskuslukituksen reikien kohdilla. Vaihdevalitsimen reiän kohdalla oli lohjennut pieni pala. Hion halkeamien kohdalle uran, jonka täytin 2k akryylilakalla ja hioin tasalle. Muutaman kerran sai operaation toistaa ennen kuin tulos oli tyydyttävä. Sitten hioin koko paneelin 320-600-800-1500-2000 vesihionnalla ja kiillotin lopuksi vaahtomuovilaikalla ja hiomatahnalla. Vahat niskaan ja asennus autoon. Sävykin sattuu justiinsa kohdalle vaikka paneeli on eri autosta alkujaan.
paneeli_1.jpg

paneeli_2.jpg

paneeli_3.jpg

paneeli_uusi.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto, elimenluovuttaja
W124 230E -86 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 50
Liittynyt: La 07.01.2012 18:46
ViestiLähetetty: Ke 11.09.2019 21:49
Hienoa jälkeä :thumbup:
om601
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2597
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18
ViestiLähetetty: To 12.09.2019 07:00
Tuli kyllä tosi siisti paneli! Tuon veljen puun sävytin vielä kertaalleen uudestaan, se on nyt paljon parempi kuin noissa topicin kuvissa. Kunnostin myös sen auton alkuperäisen panelin vastaavasti kun itse teit, mutta se oli tosi rujo jo lähtökohtaisesti kun siitä puuttui paloja lakasta jne.
Nyt kun toi sun paneli näyttää noin hyvältä, niin sun täytyy värittää toi vaihdekeppikin uusiksi :lol:

Niin jo mä voisin olla kiinnostunut tuosta sun alkuperäisestä panelista jos se on kaupan :thumbup:
MB C 180 CDI T Avantgarde -14
MB 190E 2.3-16 -85

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 476
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: To 12.09.2019 09:27
blacklake kirjoitti:Hienoa jälkeä :thumbup:


Kiitos!!

EVO X kirjoitti:Tuli kyllä tosi siisti paneli! Tuon veljen puun sävytin vielä kertaalleen uudestaan, se on nyt paljon parempi kuin noissa topicin kuvissa. Kunnostin myös sen auton alkuperäisen panelin vastaavasti kun itse teit, mutta se oli tosi rujo jo lähtökohtaisesti kun siitä puuttui paloja lakasta jne.
Nyt kun toi sun paneli näyttää noin hyvältä, niin sun täytyy värittää toi vaihdekeppikin uusiksi :lol:

Niin jo mä voisin olla kiinnostunut tuosta sun alkuperäisestä panelista jos se on kaupan :thumbup:


Kiitos!!

Ihan tyytyväinen olen itsekin lopputulokseen. Korjatut halkeamat huomaa kyllä edelleen kun lähempää katsoo, olisi ehkä pitänyt vähän pyöristää railoa enemmän. Lämmönsäätöpanelin jalopuun hioin ja kiillotin myös. Siinäkin on yksi pidempi halkeama, mutta sen verran huomaamaton etten tehnyt sille mitään. Etuovien jalopuulistat taas ovat halkeilleet melko paljon, eikä niitä ihan pienellä vaivalla korjata. Takaovissa puuosat ovat virheetömät.

Vaihdekepin nuppi on tosiaan vähän orkosilla. Luulisin että jollain edellisistä omistajista on ollut sormus oikeassa kädessä ja siitä on tullut tuollaiset jurmut. Täytyy siihen keskittyä joku kerta. Pitänee hommata hieman nahkakittiä etä saa tasaiseksi. Maalia jäi vielä, eikä tuohon taida kovin paljoa mennäkään.

Kesärenkaat piti uusia vielä tälle syksyä. Kolmessa renkaassa oli pintaa nippa nappa kulutusmerkin yli (ehkä vajaat 2mm), mutta oikean puolen takarengas kului jo sakkorajan alle. Hankookit kerkesi pyöriä alla kolme kesää ja vajaat 38tkm. Tilalle pyöräytettiin Kormoran UHP XL renkaat koossa 205/50R17. Ensituntumalta hyvinkin vastaava rengas melultaan ja ajettavuudeltaan normaalissa ajossa.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto, elimenluovuttaja
W124 230E -86 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 476
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Ke 25.09.2019 11:08
Näpertelyksi menee...

Pelinsäädön nuppi on ollut vailla valoa. Uusi kytkin on kuitenkin jonkun hintainen, niin ajattelin purkaa josko sinne pystyisi lampun vaihtamaan. Nupin alla on tuollainen prisma, jota pitkin valon pitäisi johtua. Tuon nupin irroittaminen ei tosin ole välttämätöntä polttimon vaihdon kannalta.
peilinsäätö.jpg


Neljä kappaletta nastoja purkautuu pienellä meisselillä vetämällä.
peilinsäätö_2.jpg


Pohja irtoaa kampeamalla. Nuo jouset ja yhteet todennäköisesti ropisee sinne tänne, mutta pienillä pinseteillä ne saa aseteltua takaisin paikoilleen.
peilinsäätö_3.jpg


Polttimo löytyy piirilevystä. Todella pieni polttimo. Löysin sopivan elektroniikkaliikkeestä, 14V jännitettä, tehoa en tiedä. Kolvilla vanha irti ja uusi paikalleen.
peilinsäätö_4.jpg


Kasaus päinvastaisessa järjestyksessa. Varovaisin liikkein kun etenee niin pienet irto-osat pysyvät paikoillaan ja puristuvat omiin koloihinsa.

Tein saman homman myös bensa-Mersuun. Siinä on peilinsäätö vain apukuskin puolelle joten kytkin on erilainen. Pohja purkautuu kampeamalla haitoista ja samantyylinen näky odottaa. Polttimo oli eri paikassa mutta fyysisesti saman kokoinen. Kolvilla polttimon vaihto ja toimii!
peilinsäätö_vanha.jpg

peilinsäätö_vanha2.jpg


Ei ollut vaikea homma. Työkaluina kolvi, pienet pinsetit ja pieni lattapäinen meisseli. Korjasin lopulta neljä säädintä, kaikista valo pimeänä. Polttimot maksoivat vajaat 2 euroa/kpl.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto, elimenluovuttaja
W124 230E -86 hallituksen edustusauto
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 311
Liittynyt: Ke 18.09.2013 15:20
ViestiLähetetty: To 26.09.2019 07:38
Milläs maalasit tuon ratin?
Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 476
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: To 26.09.2019 08:07
sotahiiri kirjoitti:Milläs maalasit tuon ratin?


Ostin pari vuotta sitten maalin joltain yksityishenkilöltä muistaakseni Facebookin myyntiryhmästä, eli varmaa tietoa ei maalin merkistä ole. Saamassani purkissa ei ole mitään etikettiä. Voimakas tunne kuitenkin että se on tätä mustalla värikoodilla. Täytyisikin varmaaan tilata tuolta vielä lisäksi pinnoitetta ja laittaa rattiin. Edellinen ratin maalaus kului parissa vuodessa puhki.
Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty.
Ja puoliksi tehty on kelvannut ennenkin
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara-auto, elimenluovuttaja
W124 230E -86 hallituksen edustusauto
Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: t.p.k ja 3 vierailijaa







kl-varaosat.fi