Uusi tulokas 500E 1992, myyty pois 2019

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja karra »

Efraim kirjoitti:Moottorin perusoktaanivaatimus on 98 ja nyt tankissa oli 95. Kaippa oktaanit tehoon vaikuttaa? Mukavasti silti kilowatteja :thumbup:

Vähän myöhässä, mutta tässä on juttua miten 500E tulisi valmistella rulla-ajoon http://www.500eboard.com/forums/showthread.php?t=2452
Joo 500E valmistelu googletettiin dynopaikassa. W140 onnistui vaan kun kytki luistoneston pois...

Olin siinä käsityksessä että 500E vaatii Normaalia parempaa Super bensaa eikä SuperPlussaa? Saatan olla väärässäkin koska en ole asiaa selvittänyt ... tuossahan on nakutuksen tunnistin...

Normal mindestens 91 ROZ
Super/Bleifrei 95 mindestens 95 ROZ
SuperPlus/Bleifrei 98 mindestens 98 ROZ
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
unski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3008
Liittynyt: To 14.10.2004 16:08
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja unski »

Nakutuksentunnistus estää nakutuksen muuttamalla sytytysennakkoa, samalla laskee valitettavasti tehokin.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja karra »

Tsekkaksin kardaanin rättinivelet; etummaisessa on pinnassa hieman alkavaa murtumaa ja takimmaisessa on ne metalliset insertit jo raollaan, mutta vain hieman - löysää ei ollut missään. Ovat varmaankin alkuperäiset.

Merkkiliikkeessä 268 euroa kappale. Tilasin AutohausAZ:sta OEM osat eli parin A129 numerolla alle 160 euroa rahteineen. Toimitus Georgiaan, sieltä ne tulee minulle... ens viikon alussa, just ehdin oikeaan aikaan käymään montulla :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

karra kirjoitti:Tilasin AutohausAZ:sta OEM osat eli parin A129 numerolla alle 160 euroa rahteineen. Toimitus Georgiaan, sieltä ne tulee minulle...
Woot!? Mikäs kuvio tämä on?
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja karra »

hismajestics kirjoitti:
karra kirjoitti:Tilasin AutohausAZ:sta OEM osat eli parin A129 numerolla alle 160 euroa rahteineen. Toimitus Georgiaan, sieltä ne tulee minulle...
Woot!? Mikäs kuvio tämä on?
No ei nyt sen kummempaa kun Grovetownissa asuva kolleega on tulossa perheineen kesälomalle kotikonnuilleen. Muutamana kesänä joitain pikkuista "lahjaa" tuonut...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

karra kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:
karra kirjoitti:Tilasin AutohausAZ:sta OEM osat eli parin A129 numerolla alle 160 euroa rahteineen. Toimitus Georgiaan, sieltä ne tulee minulle...
Woot!? Mikäs kuvio tämä on?
No ei nyt sen kummempaa kun Grovetownissa asuva kolleega on tulossa perheineen kesälomalle kotikonnuilleen. Muutamana kesänä joitain pikkuista "lahjaa" tuonut...
Siis osavaltio, ei valtio.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
hismajestics
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1764
Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja hismajestics »

tj86430 kirjoitti:
karra kirjoitti:
hismajestics kirjoitti:
karra kirjoitti:Tilasin AutohausAZ:sta OEM osat eli parin A129 numerolla alle 160 euroa rahteineen. Toimitus Georgiaan, sieltä ne tulee minulle...
Woot!? Mikäs kuvio tämä on?
No ei nyt sen kummempaa kun Grovetownissa asuva kolleega on tulossa perheineen kesälomalle kotikonnuilleen. Muutamana kesänä joitain pikkuista "lahjaa" tuonut...
Siis osavaltio, ei valtio.
Haha, just näin :) Tossahan oli mahdollisuus nähdä toisenkin kuvion... :wink:
//johannes

---------------------
250CE -72 M104 3,2L

Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709

http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja karra »

Meinasin vaihtaa taaemman rättinivelen mutta siellä keskellä taitaa olla joku keskitysholkki tms joka pitää systeemiä paikoillaan. Vaikka pultit sain irti niin en saanut purettua sitä limppua pois. On jo 16 vuotta aikaa kun tein W126een saman homman; molemmat kumilimput sekä kardaanin kannatinlaakeri ja sen kumi. Muistelen et piti purkaa kaikki pois, enkä tiedä miten tässä 500E:ssä se menee.

Tarttee perehtyä paremmin ja aloittaa uudemman kerran. Kun sitä rättiniveltä sorkkaraudalla vääntelin niin kyllä ne metalliset helat oli jo kumista irti.

Pitää vaihtaa etummainenkin ja jos kerran kardaani pitää irroittaa niin samalla vaivalla uusia kannatinlaakeri ja sen kumi, jos siellä sellainen on... pakoputket on siinä hyvin kyllä edessä...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja jackie »

karra kirjoitti:Meinasin vaihtaa taaemman rättinivelen mutta siellä keskellä taitaa olla joku keskitysholkki tms joka pitää systeemiä paikoillaan. Vaikka pultit sain irti niin en saanut purettua sitä limppua pois. On jo 16 vuotta aikaa kun tein W126een saman homman; molemmat kumilimput sekä kardaanin kannatinlaakeri ja sen kumi. Muistelen et piti purkaa kaikki pois, enkä tiedä miten tässä 500E:ssä se menee.

Tarttee perehtyä paremmin ja aloittaa uudemman kerran. Kun sitä rättiniveltä sorkkaraudalla vääntelin niin kyllä ne metalliset helat oli jo kumista irti.

Pitää vaihtaa etummainenkin ja jos kerran kardaani pitää irroittaa niin samalla vaivalla uusia kannatinlaakeri ja sen kumi, jos siellä sellainen on... pakoputket on siinä hyvin kyllä edessä...
Sitä kardaanin poorien mutteriaha pitäis kait löysätä, ja kannatinlaakerin kiinnitys avata myös, et saa kardaania liu'utettua eteen päin. Vaan oon mie tuon rättinivelen saanu vaihettua ilman kardaanin löysäämistäki, mut aikalailla siin saa rättiniveltä murjoa, ja liekö se viel täysmoottorisessa vähä jämäkämpi ku 200D:ssä :roll:

Jos jou'ut kardaania siirtelee, ni katoha samalla pääsetkö helposti käsiks seisontajarrun keskilinkkuun; se ois hyvä kerran 25 vuoteen herkistellä ni ei jäänii herkästi kengät laahaamaan :wink:
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja karra »

jackie kirjoitti:
karra kirjoitti:Meinasin vaihtaa taaemman rättinivelen mutta siellä keskellä taitaa olla joku keskitysholkki tms joka pitää systeemiä paikoillaan. Vaikka pultit sain irti niin en saanut purettua sitä limppua pois. On jo 16 vuotta aikaa kun tein W126een saman homman; molemmat kumilimput sekä kardaanin kannatinlaakeri ja sen kumi. Muistelen et piti purkaa kaikki pois, enkä tiedä miten tässä 500E:ssä se menee.

Tarttee perehtyä paremmin ja aloittaa uudemman kerran. Kun sitä rättiniveltä sorkkaraudalla vääntelin niin kyllä ne metalliset helat oli jo kumista irti.

Pitää vaihtaa etummainenkin ja jos kerran kardaani pitää irroittaa niin samalla vaivalla uusia kannatinlaakeri ja sen kumi, jos siellä sellainen on... pakoputket on siinä hyvin kyllä edessä...
Sitä kardaanin poorien mutteriaha pitäis kait löysätä, ja kannatinlaakerin kiinnitys avata myös, et saa kardaania liu'utettua eteen päin. Vaan oon mie tuon rättinivelen saanu vaihettua ilman kardaanin löysäämistäki, mut aikalailla siin saa rättiniveltä murjoa, ja liekö se viel täysmoottorisessa vähä jämäkämpi ku 200D:ssä :roll:

Jos jou'ut kardaania siirtelee, ni katoha samalla pääsetkö helposti käsiks seisontajarrun keskilinkkuun; se ois hyvä kerran 25 vuoteen herkistellä ni ei jäänii herkästi kengät laahaamaan :wink:
Hyvä pointti tuo käkkärin säädön herkistys. Perehdyin tänään asiaan EPC:n kautta, googlettamalla ja juutuubia katsellen. Kannattaa tsekata laatikon hännän kannatinkumi kun sen joutunee myös purkamaan, maksaa merkkiliikkeessä liki pari hunttia, ebysta tarvike noin 50 eurolla.

Mut sitten asiaan; tuo kannattanee purkaa niin että ensin pakoputki pois, sitten laatikon kannatinpalkki, ja lopuksi kannatinlaakerin panta. Sitten etummainen rättinivel irti, mahtuisi vaihtamaan sen koska etukardaanin pätkä liukuu kasaan vaikka kannatinlaakerin panta paikoillaan? Sitten takimmainen rättinivel irti ja vaikka sen saisi paikallaan vaihdettua niin kardaani pöydälle ja pyörittelee kannatinlaakeria ja tutkii sen kannatinkumin jos ei ole päässyt alla tarpeeksi tutkimaan. Jos kumi ok niin annan olla koska maksaa melkein 200 euroa merkkiliikkeessä. Laakeri kannattaa vaihtaa koska se on varmaan kulunut 340 tkm matkalla ja korjaussarja maksaa 48 euroa marmorilla sekin.

Mutta, en jaksa muistaa mikä tuon kardaanin keskimutterin tarkoitus on, pitääkö se avata, lähteehän se pooriliuku irti vai pitääkö mutteri avata vain jos vaihtaa kannatinlaakerin?

Mersun kardaanit saattaa alkaa ravistamaan niin ei viittis turhaan purkaa niitä. Toki kun pätkäisee niin asento pitää merkata jotta osuu samoille pooreilleen ettei mene tasapainoitus pieleen. Tapahtui vaan 16 vuotta sitten kun vaihdoin W126 rättinivelet ja kannatinlaakerin kannakkeineen niin alkoi jyristää kardaani. Korjautui kun tasapainotin itse persdynossa laittamalla sinne pari letkuklemmaria...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja Efraim »

Laatikon takapään kumista omakohtainen opetus vuosien takaa: Vaihdoin w123:een nuukuuksissani tarvikekumin. Tästä seurauksena seuraavassa täysjarrutuksessa moottori-vaihdelaatikkopaketti niiasi eteenpäin senverran, että tuulettajan siivet leikkasivat syyläristä lastun. Orginaaliosassa kumityynyn sisällä on (olisi ollut) kaksi teräsrengasta sisäkkäin, jotka rajoittavat laatikon takapään liikettä. Kallis säätö.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja Nozki »

karra kirjoitti:...
Mutta, en jaksa muistaa mikä tuon kardaanin keskimutterin tarkoitus on, pitääkö se avata, lähteehän se pooriliuku irti vai pitääkö mutteri avata vain jos vaihtaa kannatinlaakerin?
...
Sen on tarkoitus kiristää välykset pois siitä poorista. Siitä hiljattain juuri taisi olla täälläkin keskustelua, että kuinka tiukkaan se kuuluu vääntää - joidenkin näkemys oli, että pitää vääntää oikein kunnolla tiukkaan ja toisten mielestä sen pitää olla sen verran löysällä, että poorit pääsevät suht näppärästi liukumaan ilman mutterin löysäämistä. Oma käsitykseni, ei siis välttämättä oikea, asiasta on se, että poorien tarkoitus nimenomaan on antaa kardaanille mahdollisuus hiukan elää pituussunnassa (se säästää myös rättiniveliä), eikä sitä sen puoleen saa kiristää mutterilla niin tiukaksi, ettei se enää pääse liukumaan.

No, anyways, on tohon touhuun oikein ohjekin:
http://www.w124performance.com/service/ ... 41-050.pdf

W124 -osuus alkaa sivulta 21 ja siellä mutterin kiristysmomentiksi ilmoitetaan 30...40Nm, eli ei kovin kummoisesti. Mutta se kyllä käsketään ymmärtääkseni silti löysätä ennen kuin kardaania puretaan pois paikaltaan.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja karra »

Efraim kirjoitti:Laatikon takapään kumista omakohtainen opetus vuosien takaa: Vaihdoin w123:een nuukuuksissani tarvikekumin. Tästä seurauksena seuraavassa täysjarrutuksessa moottori-vaihdelaatikkopaketti niiasi eteenpäin senverran, että tuulettajan siivet leikkasivat syyläristä lastun. Orginaaliosassa kumityynyn sisällä on (olisi ollut) kaksi teräsrengasta sisäkkäin, jotka rajoittavat laatikon takapään liikettä. Kallis säätö.
Hyvä pointti, tarkastan kumin kunnon remontin yhteydessä, tilaan orkkiksen sitten ellen saa esim jenkeistä tms varmuudella muuta hyvää kumia.

Kiitii Nozki hyvästä ohjeesta. Pitää lukea tarkemmin se läpi.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja karra »

Sain ohjeen että jos rättinivelet on sököt niin samalla kannattais vaihtaa kardaanin keskitysholkit etu-ja takapäähän. Osanumerot on nämä:

1244101032
1244100732

Mutta omat rättinivelet ei ole mitenkään pahasti rikki menneet eikä ole täristänyt niin uskon että nuo helat on vielä ihan hyvässä kunnossa. Nekin on varmaan tilaustavaraa, niistä kysely menossa.

Autodoc saksan webbikaupassa noin satasella yhteensä, etunen on kalliimpi kuin takanen mutta takimmaisen osanumero ei ihan täsmää. Kuten he myisivät minulle väärän vaihteiston kannatinkumin ihan tosta noin vaan, eli webbisivuun ei kannata luottaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2252
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja cuuno »

...osta karra taximallin rätti :wink:
...on vahvenpi ...numeroa en valitettavasti muista :eh:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja karra »

cuuno kirjoitti:...osta karra taximallin rätti :wink:
...on vahvenpi ...numeroa en valitettavasti muista :eh:
Epäilen :D tässä on varaosanumerolla R129 ja tämä on kahdeksanpulttinen vielä!

Kardaanin kannatinlakerin kumi vaikuttaa olevan aika napakka, pääsin vääntämään kardaania isolla sorkkaraudalla. Vaihteiston hännän kumi on sellainen pyöreä eikä "kolmisakarainen" mitä webbikauppa ehdottaa.

Mutta, pakoputkiston pois purku tarkoittaa kattien irroitusta; toinen laippa oli näkyvissä mutta apparin puoleinen downpipe menee sinne konehuoneeseen, näinköhän se irtoaa yläkautta - pakkohan sen on kerran alapuolella ei ole liitosta, ellei pohjamuovin alla... :roll:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja karra »

Tutkittiin luottoasentajan nosturilla ja sen verran ahtaalta näytti paikat ja kun ei ihan tuttu homma hänelle ollut niin kävin merkkiliikkeessä kysymässä remonttia. Eli viissatku menee merkkiliikkeeseen kardaaniremppaan, työtä tulee 4-5 h ja heidän ohjeiden mukaan pakoputkisto pitää ottaa pois.

Uusitaan lisäksi kardaanin kannatinlaakerin kumi varmuuden vuoksi, tai suosituksen mukaisesti; siitä tulee parisataa lisää laskua mutta parempi laittaa kerralla kuntoon.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja karra »

Merkkiliike vaihtoi rättinivelet, kannatinlaakerin sekä kannatinkumin. Työlle tuli hintaa noin 380 euroa.

Sovittiin että he ei tee koeajoa ellei auto käy nätisti iltapäivällä, nimittäin aamulla sen kun vein niin tyhjäkäynti alkoi ontua ja kierroksia otti huonosti. Auto oli ajamatta pari viikkoa ja pihalla sateessa...

Autoa noutaessani oli havaittu että vaihteiston ulostuloakseli, se nelikäpäläinen akseli oli löysällä eli mutteri oli löysä. Pooreissa oli jo väljää. Varaosaa ei ollut hyllyssä joten se kasattiin vanhalla akselilla, pooriliitos putsattiin ja sinne laitetiin jotain lukitetta.

Kun ajoin auton kotiin huomasin että se täristää, mutta konekin täristi. Totesin kotona että oikeassa virranjakajassa oli kosteutta, kuivasin kannet, putsasin elektrodit ym ja käynti asettui.

Koeajolla havaitsin että maltillisessä kiihdytyksessä ei juurikaan täristä vaan siinä vaiheessa kun höllää niin alkaa täristämään ja moottorijarrutuksessa kovasta vauhdista täristää pahasti aina sinne noin 60 km/h asti.

Olin montulla illalla kolmisen tuntia ja tein itse tasapainotuskokeen, laitoin kardaanin etuosaan kaksi isoa letkuklemmaria puntiksi. Kokeilin yhdeksään eri asentoon aina ajaen siinä välissä, ensin luulin että löydän sen optimin mutta aina vaan nopeuden laskiessa se tärinä tuntuu. Lopuksi totesin että paras on ajaa ilman mitään puntteja.

Eli onkohan ne väljät poorit nyt syy? Uusi akseli A1292720445 maksaa 186 euroa, saksan tilaus. Tarttee se nyt vielä vaihdattaa. Sen päässähän on hela johon kardaani keskittyy, kai se tulee uudella helalla, pitää kysyä...
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Sultzi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 858
Liittynyt: Su 15.06.2008 14:04
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja Sultzi »

Tuolla numerolla tulee pelkkä laippa laatikon perään, itse akseli johon tuo tulee kiinni on tietysti laatikon sisällä ja siinä on vain tappi joka menee sitten kardaanissa olevaan keskityshelaan! Eli auttaako välttämättä laipan vaihto jos boori kulunut myös itse ulostuloakselista?

http://www.ganzeboom.net/uploads/images/7223-7224.jpg kuvassa siis osanumero 841 (kuvassa tosin pikkukoneisen 3sakarainen) jonka tuo antamasi osanumero on. Tuohan tulee kiinni kuvan osanumeroon 584.

Kardaanin keskitysheloja ei vissiin uusittu samalla kun rätit tuli uudet? Jos pahasti väljät voisi aiheuttaa myös tärinää.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja karra »

Kyllä, arvioitiin että se laippa oli pehmeämpää kuin akseli. Vei just auton takas, ottavat ensi viikolla työn alle. Vanha laippa ei tullut samaan asentoon eli jos poorit on hakeneet paikkansa kenties uusi laippa ehjillä pooreilla parantaa tilannetta.

Matkalla sinne huomasin että auto täristää nyt kun vaihde on D asennossa, vapaalla ei. En ajatellut kokeilla pakilla mutta joku siellä on nyt pielessä, kenties vaihteiston takakannatin. Asentajan mukaan se oli hyväkuntoinen mutta vaihdetaan se sitten seuraavaksi.

Itse asiassa auto on kohtalaisen hyvä ajaa satasta, kun vauhti hiipuu moottorijarrutuksessa niin tärinä alkaa ja loppuu n 60 kmh kohdalla.
Viimeksi muokannut karra, Pe 25.08.2017 16:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti:Sain ohjeen että jos rättinivelet on sököt niin samalla kannattais vaihtaa kardaanin keskitysholkit etu-ja takapäähän. Osanumerot on nämä:

1244101032
1244100732

Mutta omat rättinivelet ei ole mitenkään pahasti rikki menneet eikä ole täristänyt niin uskon että nuo helat on vielä ihan hyvässä kunnossa. Nekin on varmaan tilaustavaraa, niistä kysely menossa.

Autodoc saksan webbikaupassa noin satasella yhteensä, etunen on kalliimpi kuin takanen mutta takimmaisen osanumero ei ihan täsmää. Kuten he myisivät minulle väärän vaihteiston kannatinkumin ihan tosta noin vaan, eli webbisivuun ei kannata luottaa.
Soitin äsken Auto-Sunille että tilaavat nuo helat. Etummainen saattaa olla kärsinyt jos kerran rättinivel oli vielä napakahko mutta se laippa löysä booreihin. Joka tapauksessa ottavat kardaanin eli hienommin sanottuna nivelakselin irti niin niin saa samalla vaihdettua.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Pystyykö akselin vaihtamaan vaihdelaatikon päästä vai joutuuko pudottamaan laatikon pois ja aukaisemaan sen?
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja karra »

Sharedoc kirjoitti:Pystyykö akselin vaihtamaan vaihdelaatikon päästä vai joutuuko pudottamaan laatikon pois ja aukaisemaan sen?
Ei käsittääkseni.

Taisi olla monivammapotilas minulla. Hain auton eilen merkkiliikkeen korjaamosta ja he oli vaihtaneet vaihteiston ulostulolaipan ja stefan. Moottorin kannakekumit sekä vaihteiston takakannatin olivat hyvässä kunnossa. Uudet keskitystapit tuli ja niitä oli verrattu vanhoihin, vanhat oli yhtä tarkat eli niissäkään ei vikaa. Koeajolla autossa ei havaittu ravistusta. Työ tehtiin takuuseen, osat teki kolmisensataa.

Läksin autolla ohitustielle ja edelleen oli pientä tärinää koko ajan, ja nyt se tuntui jopa ohjauspyörässä. Isoin hakkaaminen oli tiessään, moottorijarrutus ei muuttanut mitään enää. Ajoin auton toiselle korjaamoille jossa rengaskoneet ja sovittiin että tänään tasapainottavat, ja tarkastavat että renkaissa ei ole mitään vikaa. Mutta, seisottuaan 10 min autoon tuli taas se käyntihäiriö ja autohan jäi tuonne korjaamolle yöksi.

Aamulla todettiin että kaikissa pyörissä oli renkaiden tasapainoheittoa, takarenkaat oli kuluneemmat toki mutta jotenkin "pyöreämmät". Tasapainotus ja vaihdettiin edestä taakse.

Nyt ne ravistukset on poissa. Jotenkin kovemman oloinen veto voimalinjassa, sellainen jäykkä fiilis tulee mutta se johtuu varmaan uusista rättinivelistä, saattaa pehmentyä ajan kanssa kun autolla ajaa. Ihan kun siellä joku ottaisi vastaan, jäykän oloisesti mutta onhan se selvä että nyt se on napakka. Kulkee kumminkin ihan hyvin.

Aamulla ei ollut käyntihäiriöitä, mutta kun koeajoin ja menin kotiin niin 5 min seisonnan jälkeen alkoi nypyttämään, kiihdytyksessä tuntui itse asiassa sellaiselle hakkaamiselle mitä se oli noissa koeajoissa kun auto tuli kardaanirempasta. Sitten vika asettui taas kun ajoin ohitietä aikani… tarttee seurata sitä.

Pitäs saada jostain yksi toimiva pyörijä niin pääsisi kokeilemaan oisko siinä vikaa, edellisessä M119 autossani oli viallinen pyörijä ja se teki juuri tuota. Wade on penkomassa varastojaan olisiko hänellä...

Summa summarum hyvä että tuli teetettyä kardaaniremppa, havaittiin se löystynyt laipan mutteri ennen kun mikään alkoi porsimaan isommin. Voisikohan tuollainen hakkava käyntihäiriö löysyttää sen mutterin? Alunperin pieni väpinä jonka perusteella päätin teettää kardaanin huoltorempan saattoi sekin johtua renkaista. Mutta se että ne meni kerralla tuollaiseen täristävään kuntoon korjaamokäynnin aikana on todella outoa! Olisiko löysä pooriliitos ja löystyneet rättinivelet pitäneet tärinät poissa, vai mikä onkaan syy ja mikä seuraus? Jos kaikkien muiden ongelmien kanssa on moottorissa se täristävä häiriö päällä niin kaikki tärinät on varmaan sekoittuneet yhdeksi sekametelisopaksi josta ei ota erkkikään selvää :shock:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

minkä näkönen se pyörijä, voisin kattoo lootasta jos sattus olemaan :thumbup:
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja Efraim »

karra kirjoitti:Aamulla ei ollut käyntihäiriöitä, mutta kun koeajoin ja menin kotiin niin 5 min seisonnan jälkeen alkoi nypyttämään, kiihdytyksessä tuntui itse asiassa sellaiselle hakkaamiselle mitä se oli noissa koeajoissa kun auto tuli kardaanirempasta. Sitten vika asettui taas kun ajoin ohitietä aikani… tarttee seurata sitä.

Pitäs saada jostain yksi toimiva pyörijä niin pääsisi kokeilemaan oisko siinä vikaa, edellisessä M119 autossani oli viallinen pyörijä ja se teki juuri tuota. Wade on penkomassa varastojaan olisiko hänellä...
Kuulostaa M119:lle(kin) tyypilliseltä pyörijäviata, joka vaatii nähdäkseni parin tekijän summan:
1) sopivat kosteusolosuhteet ja vanha tiiviste, jotta jakajankannen alle muodostuu kondensiovettä. Siis moottorinlohko on lämmin, mutta jakajankansi viileä. Myös öljyvuoto nokka-akselin tiivisteestä voi kostuttaa jakajan.
2) kierrokset pitää olla matalat lähellä tyhjäkäyntiä, kovemmilla kierroksillä muutaman sytytyksen pois jääntiä ei huomaa. Ja ilmeisesti kunnon ilmavirta kannen alla pitää kosketuspinnat kuivana.

Siis vaikka koneessa olisi 'vialliset' jakajankannet, ilmiö ei tule esille jos moottori ajetaan kylmästä kuumaksi ilman välipysähdystä kriittisellä hetkellä. Tähdelliset lehdessä (2/2017, s 40-41) on juttu jakajaonglemasta ja ratkaisu. Mun mielestäni sillä vaivalla kuin kokeilee pyörijän tai/ja jakajankannen vaihtamista, vaihtaa jo uudet kalusteet tai kuivaa ja lakkaa vanhat.
Avatar
eikka86
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2744
Liittynyt: La 15.11.2008 18:54
Paikkakunta: Vilppula

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja eikka86 »

mulla on jakajan kannet.. kun jätin vanhat varalle kun omaani laitoin uudet...
Myydään W/S124/202/203/210 osia!!!

W906 319CDI -10
S124 "E"300TE 4-MATIC -89
W123 280E -83

(ex) W124 500E -93
(ex) W210 E300DT -98
(ex) S124 250TD -92
(ex) W124 250D -89
(ex) W210 E300TDT -98
(ex) W124 200D -93
(ex) W211 320CDI -03
(ex) W208 230K -00
(ex) W124CE 300-24 -91
(ex) W201 1,8 -91
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja karra »

Ostin ebaysta toimivan jakajan kannen sekä pyörijän, siis pitäs olla toimiva. Voi sitten noilla testailla...

Ajoltaan auto on ihan ok nyt, se outo "jäykkä selkärankaefekti" vaikuttaa poistuneen kun autolla on nyt vähän ajettu. Olihan tuo yli tonnin remppa, muutaman satasen lisää ois maksanut jos ois rättinivelet ottanut marmoritiskiltä, mutta tämä auto on oltava sellainen että sillä voi ajaa kovaa ilman mitään värinöitä - se on sen idea :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja MouTine »

karra kirjoitti:... mutta tämä auto on oltava sellainen että sillä voi ajaa kovaa ilman mitään värinöitä - se on sen idea :D
Tämä! Kyllä! Itse en voi sietää mitään värinöitä tai tärinöitä myöskään. Ihmeen paljon tulee silti vastaan autoja ja omistajia jotka eivät ole moksiskaan jos vähän auto voblaa tai värisee pikatiellä.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tyhmä kysymys: Miten voblauksen näkee/kuulee vastaantulevasta autosta?
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: Uusi tulokas 500E 1992

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

no tietysti kuskin poskilihakset "tutisee" eli posket hölskää :wave:
Vastaa Viestiin