w201 -> 300E 24v & w202 käyttis

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
jaanne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: To 10.03.2011 21:01
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w201 -> 300E 24v & w202 käyttis

Viesti Kirjoittaja jaanne »

w201 en oo koskenukkaan.

w202 kans meinas tulla hätä. Kattelin tylsyyttäni auton papereita ja huomasin et leima meni joulukuun lopusa umpeen... Pika vilkasu autoon ja osia tilaamaan. Pienellä remontilla tuli leima, takajarrupalat + letkut, takavalon poltin, ja oikealle puolen narinahela. Vasen takajarruvalo ei jostain syystä syttynyt.. Poltin on uusi ja ehjä, sulake on ehjä, takavalon pohja on myöskin ehjä ja kontissa menevät johot ehjiä! :shock: Oisko jotain relettä minkä kautta virtaa kiertää? Vai joutuuko alkaa sisustaa purkailee ja ehtiin jos ois piuha poikki?
jaanne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: To 10.03.2011 21:01
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w201 -> 300E 24v & w202 käyttis

Viesti Kirjoittaja jaanne »

W202 ratista oli alkanu nahka kuoriutuun pois. Ratin verhoilutus olis maksanu +200€.. Aloin sit metästään uutta. Suomen maalta ei löytyny nahkasta sopu hintaan, joten piti sekin sitten tilata ebayn kautta. Englannista sattui löytymään sopiva. Aivan samanmallinen se ei ole mutta mukana tuli airbaggi ja hintaa tuli 70€ joka sisälsi toimituskulut. Kuinka lujalle tuo ratin keskipultti tulisi vetää? Nyt se on 80Nm ja kesti ainakin ensimmäiset 200km pyörittelyä, kaippa se riittää :roll:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
jaanne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: To 10.03.2011 21:01
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w201 -> 300E 24v & w202 käyttis

Viesti Kirjoittaja jaanne »

Keskuslukitusta rassasin viikonloppuna. Tosiaan se boksi on sielä kontisa oikealla puolen verhoilujen alla. Tähän malliin tuli kolme sähköliitintä ja kaksi aliapaine letkua. Purin sen boksin jos se vika ois sieltä löytyny. Piirilevy ja juotokset oli hyvännäköset vaan mustaa pölyä oli kovasti jokapuolella. Se pieni moottori sieltä sisältä oli tullu tiensä päähän. Koitin antaa 12v vaan ei lähteny pyöriin, jotain pieni metallin kikkareita sieltä sisältä putos :(

Vanhanssa boksissa oli numerosarjana: 202 800 12 48. Mboemparts.com sivuston mukaan 202 800 15 48 numeronen boksi olis korvaava tälle. No semmonen sattu löytyynki ja äskön tuuppasin sen paikalleen. Sehän perskule alko toimiin! :shock:
jaanne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: To 10.03.2011 21:01
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w201 -> 300E 24v & w202 käyttis

Viesti Kirjoittaja jaanne »

Ongelmia käyntiinlähdön kanssa. Kun alkaa starttaamaan, virrat syttyy mutta startti asennossa ei tapahdu mitään. Koitin keppiä vispata P ja N välillä mutta ei mitään vaikutusta. Saattaa sen 10-20 yritystä kestää ja sitten alkaa startti pyörimään ja tärähtää käymään! Tekee tätä joskus kylmänä ja joskus kuumana, välillä menee muutama päivä ilman vikaakin. Startti pyörii oikeenki ilosesti startatessa ja valot ei himmene startti asennossa (sillon kun vika on päällä). Mikähän tästä on menossa, virtalukko? Ajonesto se tuskin on kun sillon se antaa startata muttei käynnisty. :?
jaanne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: To 10.03.2011 21:01
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w201 -> 300E 24v & w202 käyttis

Viesti Kirjoittaja jaanne »

w202 ei oo enää oireillu käyntiinlähdön kans. Vähän jäi mysteeriks mikä sen aiheutti. Mitään en tehnyt sen eteen, joten kohta se todennäkösesti taas alkaa. Jääköhän tuommosesta viasta mitään jälkiä joita pääsis staarilla tutkiin?

Täsä pikkuhiljaa mietiskelly että pitäsköhä se lykätä w201 takasi talliin? Onkoha täälä Megasquirtti tietäjiä? Totta tuo MS2 V2.2 riittää mun käyttöön? Tarkotus ois näin alkuun ainakin vaparina mennä mutta ois hyvä jättää varaa turbotuksen varallekkin.. Kuin merkittävästi tuo V2.2 eroaa V3.0 mallista?

Pitääpä alkaa tutkimaan nuita Finsquirtin sivuja!

Kaikki neuvot, vinkit ja kokemukset otetaan avosylin vastaan!
jaanne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: To 10.03.2011 21:01
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w201 -> 300E 24v & w202 käyttis

Viesti Kirjoittaja jaanne »

Hiljasta on ollu mersujen osalta. Kesälomaki alko vihdoin ja viimein, alotinki sen sitte vahvasti ajamalla monttuun...Eiköhän se siittä vielä oikene..

Samalla tuli vähän tutkittua enemmälti keulaa, ainakin vasenetu pyöränlaakeri pitää pientä ääntä ja vasen etuyläpallo on väljä. Jos sitä pikku rempan tekis! Ilmastointi ei pelaa, magneettikytkin ei nappaa kiinni, mahtaa olla kylmäaineet karanneet... Jos töisä imis järjestelmän tyhjäks ja lykkäis typpeä sisään ja etsis mahdollisen vuodon! Onko näisä w202 ollut monenlaista ilmastoinnin kompuraa? Tästä nykyisestä puuttuu kokonaan se tunniste tarra :?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
jaanne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: To 10.03.2011 21:01
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w201 -> 300E 24v & w202 käyttis

Viesti Kirjoittaja jaanne »

Olihan tuosa pieni väliprojektikin keväästä. Kaverin polttareihin tehtiin auto
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
jaanne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: To 10.03.2011 21:01
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w201 -> 300E 24v & w202 käyttis

Viesti Kirjoittaja jaanne »

Njoo, käväsin työmaalla ja tarkotus oli tosiaan imasta ilmastointi järjestelmä varmasti tyhjäks kylmäaineista, että voin alkaa etsimään vuotoa (huhujen mukaan pitäisi olla tyhjä ja vuotava). Vuotokohta löytyy yleensä helpoiten paineistamalla järjestelmä typellä. sitten vain kuuntelemaan mistä sihisee ja saippuavedellä suihkimalla paikallistamaan vuoto. No joo kerkesin tuikata letkut kiinni liittimiin ja vilkasta painemittareita, no nehän näytti että painetta olisi :shock: Ei se sitten vissiin oo vuotanutkaan, jospa ne aineet oli sitten niin vähisä ja paineet matalana ettei antanu magneettikytkimen napata kiinni. Laitoin sitte normikaavan mukaan huoltolaitteen pärisemään ja uuet kylmäaineet sisään (850g). Jokatyövaiheen jälkeen kone tulostaa kuitille mitä on tehnyt yms. ensimmäisenä luonnollisesti imee öljyt ja kylmäaineet ja näytti että 120g olis kylmäainetta imenyt pois! Siinähän se vika oli, kylmäainetta liian vähä! Nyt on aineet sisällä ja puhaltaa kylmää, saa loppukesän päästellä pipo pääsä 8)
jaanne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: To 10.03.2011 21:01
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w201 -> 300E 24v & w202 käyttis

Viesti Kirjoittaja jaanne »

Meinas unohtua kehua että taidan touhuta tuohon w201 Ecumasterin EMU:n ! Elikkä sporttiauto kauppaa kysesistä mootorinohjausta. pitemmän aikaa arponu ja miettiny erivaihtoehtoja. muute vaihtoehdot olis ollu Hestecin x32, mielestäni aika kallis sisältöön nähen, mutta olis ollut suomalainen ja kohtuu likellä ammattisäätäjä kyseiselle kapistukselle. (Motorset kannuksessa). Toinen vaihtoehto oli MS 3. varmasti ois ollu hyvä laite, suurin osa soraäänistä mitä kuullut johtuu todennäkösesti itse tinattujen boksien kylmäjuotoksista ja väärin kytköksistä. Kolmasvaihtoehto oli tämä vertailun voittanut Ecumaster EMU jonka speksit löytyy täältä! http://sporttiauto.com/index.php?p=emu" onclick="window.open(this.href);return false;

Nyt ois tosiaan kaikki vinkit ja neuvot tarpeen. Ei oo koskaan tullut värkättyä jälkiasenteisten moottorinohjausten kans mutta kerta se on ensimmäinenki! :crazy:
jaanne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: To 10.03.2011 21:01
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w201 -> 300E 24v & w202 käyttis

Viesti Kirjoittaja jaanne »

Eli tarkotus ois kötystää triggeröinti ja hall anturilla lukea sitä. Jotku on tainnu hyödyntää vauhtipyörän omia kolmea segmentiä ja mersun omaa anturia mutta kokeillaan tällä erillisellä triggerillä. Moniko hampainen sen triggerin olis syytä olla? Perusvarma taitaa olla tää yleinen 36-1 hampainen? Kipinäpuolelle aattelin hukkakipinää. Aito boschin puola kai se varmin ois mutta mites nää halvemmat hukkakipinäpuolat on toiminu, Onko sama jättää ostamatta? Suuttimiksi mahtaa näin vaparina riittää 260cc-270cc tai sinnepäin, ei pitäis olla ainakaan liian pienet eikä mahottomasti liian suuretkaan. Ehkä w124 320 koneisen suuttimetki olis vallanmainiot tähän, vois kohtuu helpolla löytyä suuttimet ja bensatukki samaisesta laitoksesta! Kaverilla ois jouten 1jz supran sivusyöttösuuttimet mutta taitaaa olla aika syöpää rakentaa suutintukki niille... Imusarja varmaan ois syytä katkasta ja kyhätä jonkunäköinen kotelon poikanen siihen ja kaasuläppä kehitellä jostain! Minkäkokoinen nielu siinä kaasuläpäsä tulis olla? Ostanko suosiolla kiinalaisen yleismallisen vai löytyykö ehkä jostain muusta merkistä pätevää läppää tähän? TPS anturihan siihen tulis pystyä virittelemään kiinni, onko muita kriteerejä sen valinnan suhteen. Entäs tyhjäkäynnin säätö pystynkö käyttään merun omaa lisäilmaluistia?
jaanne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: To 10.03.2011 21:01
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w201 -> 300E 24v & w202 käyttis

Viesti Kirjoittaja jaanne »

Lykkäsin w201 pitkästä aikaa talliin. Aloin samantien nikkaroimaan pakoputkeaa tähän laitokseen, 2,5" putkea tuli laitettua. Yhdellä vaimentajalla ajattelin tehä, 420mm pitkä Simonssin ovaalin mutonen mötkylä sinne tuli ostettua. Jospa se vaimentas riittävästi. Toki tietenkin tulee myös katalysaattori mutta se poistuu aina katsastuksen jälkeen käytöstä. Mitäs luuletta oisko syytä laittaa toinenki vaimennin?
jaanne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: To 10.03.2011 21:01
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w201 -> 300E 24v & w202 käyttis

Viesti Kirjoittaja jaanne »

On hetken ollu hiljasta tämän w201 kans.. Nyt tuli kiskottua talliin. Kesällä touhusin tähän moottorinohjaukseksi Ecumasterin EMUn. Moottoriohjauksen lisäki otin siihen johtosarjan, Bosch LSU4.2 Lambdan, Bluetooth mokkulan ja Hall anturin. Sytytyksen saa hoitaa Boschin hukkakipinä puola. Bensa suihkuaa Boschin 270cc suuttimista. Siinäpä pääpiirteittän tämänhetkiset suunnitelmat... Täsä ois pikkuhiljaa tarkotus alkaa nappuloimaan kasaan ja hyvällä tuurilla joskus ajoon.

Bensakiskoksi käy tieten 2,8/3,2 m104 koneen oma, vai onko tämän ke-jetillisen suuttimen eri etäisyydellä toisistaan mitä 2,8/3,2 koneessa? Tarviiko erillistä paineensäädintä sille vai antaako olla sen 2,8/3,2 oman? Riittääköhän tuo M102 moottorin oma bensapumppu vielä vai vaatiiko jonkun toisen näille 230hv tehoille? Kaasuläppä ja tps anturi saa olla alkuperäset. Tässähän koneessahan oli alunperin luistonesto, joten tps anturilta lähtee sillekkin järjestelmälle omat johtonsa. Jääkööt ne sen piuhat roikkumaan sinne... Kaasuvivusto pitää yrittää kyhätä jollain konstin toimivaks.. Trikkeripyörä pitäs kehitellä vielä, moniko hampaista siihen kannattaa suunnitella, mites niitten kiinnityksiä on muut toteuttanu?

Semmosta tälläkertaa mielenpäällä :crazy:
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: w201 -> 300E 24v & w202 käyttis

Viesti Kirjoittaja tomant »

jaanne kirjoitti:...Trikkeripyörä pitäs kehitellä vielä, moniko hampaista siihen kannattaa suunnitella, mites niitten kiinnityksiä on muut toteuttanu?...
Teetin M111-koneessa hihnapyörän dampperiin 36-1 triggerin M102 alkuperäisen anturin kanssa. Kiinnitys öljypohjan ruuveista alumiinipalan avulla, ks. tuolta tai tuolta. Ideasta kiitos turbobanditille, joka muistaakseni myy tuollaista palikkaa ja erillistä triggeriä M103-koneeseen.

Yritin virittää 60-2 triggerikehän M111:n kaksoismassavauhtipyörästä tuohon M102:n vauhtipyörään, mutta se ei onnistunut meikäläisen taidoilla.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
jaanne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: To 10.03.2011 21:01
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w201 -> 300E 24v & w202 käyttis

Viesti Kirjoittaja jaanne »

Google löys mulle erään austraalialaisen kaverin joka tekee myyntiin nokka-akselin päähän tulevaa trikkeröintiä. Elikkä siis virranjakajan tilalle tulevaa. Tuommosta 185$ USdollar näytti hinta olevan anturin kanssa. Totta sen EMUn saa ymmärtämään jos laittas tosiaan trikkerin tuonne nokan päähänkin :problem:

https://www.gptechservices.com.au/store ... ducts.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
jaanne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: To 10.03.2011 21:01
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w201 -> 300E 24v & w202 käyttis

Viesti Kirjoittaja jaanne »

Tuli tuosa sumplittua tuota triggeröintiä. Omaan kampiakselin hihnapyörään aika haastava toteuttaa triggeröintiä koska ahdasta on joka suuntaan. Ainut konsti olisi risteyttää M103 ja M104 hihnapyörät ja sillä konstin saada triggeripyörä kiinni siihen. Päädyin sitte rakentaan sen tuohon nokka-akselin päähän, virranjakajan tilalle. 125mm halkasijalla ja 24-2 hampaisena. Moottoriohjauksen mukana tuli Hall- anturi joten kokeillaan jos se pysyis mukana sekoamatta ja sais luettua tuota kehää. Mikäli ei toimi niin tässähän Ecumasterissahan pystyy käyttää myös vr- anturia, jolla nyt ainakin luulis onnistuvan. Vähän luonnostelin jo pahville tuota ja lykkäsin kaverille, joka sen leikkaa laaserilla.

Ilmastoinnin kompuran laitoin paikalleen mutta kompuran päästä lähtevät letkuhässäkät ei sopinu paikalleen kummastakaan paketista eli w201 4-syl eikä w124 6-syl. Täytyy jostain hommata w201 6-syl koneisen putket.

Seuraavaks pitäis alkaa viritteleen suuttimia kiinni imusarjaan. Jonkunlaiset holkit täytyy varmaan sorvata ja istuttaa että saa suuttimen tarpeeksi syvälle ja napakasti. Mitenhän muut niitä on istuttanu?
jaanne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: To 10.03.2011 21:01
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w201 -> 300E 24v & w202 käyttis

Viesti Kirjoittaja jaanne »

Tuli pari kuvaakin räpsittyä


Kuva 1, 2 ja 3: Jarrustaulat ennen ja jälkeen lasikuula puhalluksen

Kuva 4 ja 5: Mikä tämän imusarjalta tulevan letkun tarkoitus on? Letku menee tuommoseen kotelon sisään eikä siellä ole yhtään mitää?

Kuva 6: Nakutustunnistimen piuha näyttäs olevan vaihdon tarpeesa. Tunnistimia on kaks täsä koneesa, joten viisain vissiin jättää molemmat käyttöön. Vaikka kohtuu vakiopelihän tämä onkin..

Kuva 7 ja 8: Triggerit tuli 5mm ja 8mm tavarasta tehdyt.

Kuva 9: Kaverilla sattuu olemaan 3,2 koneisen imusarja irrallaan joten kävin varsin vertailemassa nuita imusarjoja, vaikka tiedosa olikin että imukanavat ovat erimuotoisia.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: w201 -> 300E 24v & w202 käyttis

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Vähän OT tähän väliin. Onko kukhaan pirrannut 3.2 kantta imukanavasta ovaaliksi? Liittyy läppärunkoihin joissa on ovaali imukanava ja niitä tarkotus sovittaa 3.2 pyöreään imukanavaan...
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
jaanne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: To 10.03.2011 21:01
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w201 -> 300E 24v & w202 käyttis

Viesti Kirjoittaja jaanne »

Tuli Etujarrusatulat maalatua ja kumet vaihdettua niihin. Luulis tuon pikkumersun nuilla pysähtyvän!

Triggerin ja nokka-akselin väliin tuli 2mm tavarasta koroke ettei vaan pääse pyörä hinkaamaan kanteen. Nuo pultit tulee vielä vaihtumaan 10.9 lujuuksisiin ja matalemmalla kannalla oleviin.

Anturi pitäs seuraavaks kiinnittää tuohon peltiläpyskään. 1mm rako luulis olevan passeli tuon triggerin ja hall-anturin väliin?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
jaanne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: To 10.03.2011 21:01
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w201 -> 300E 24v & w202 käyttis

Viesti Kirjoittaja jaanne »

Semmonen siitä triggeröinnistä nyt lopen tuli.

Imusarjan suuttimien reikiä tuli jyrsittyä hieman että sai suuttimet sopivalle syvyydelle. Ongelmanahan oli kun tuo imusarjan laippa on ontto ja siinä on aika syvälle ainut kohta mihin tuo suuttimen alapää tiivistyy. Pitemmillä suuttimilla tuskin olisi ollut ongelmaa. Nyt suuttimet on niin syvällä että tarvii jatkoholkkeja yläpäihin että saa bensakiskon sopimaan päälle, paineensäädin ja siihen tuleva bensaputki vastaavat termostaatti koteloon ja toisesta päästä kisko vastaa öljynsuodatin jalkaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
jaanne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: To 10.03.2011 21:01
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w201 -> 300E 24v & w202 käyttis

Viesti Kirjoittaja jaanne »

Tilasin Finjectorilta suuttimien yläpäihin pitkät jatkoholkit, nyt sai bensakiskon aika sopivalle korkeudelle, termostaattikotelossa oleva 2-napainen anturi ottaa hieman kiinni joten joutuu varmaan siirtämään sen anturin tai keksimään jotain muuta

Uusi kaasuläppä löytyi volvosta, kokoa sillä on 65mm, mukana tuli volvon oma tps anturi joka on Boschin tekele, jonka otan käyttöön tämän tarvike anturin sijasta. Nyt pitäis poltattaa laipat ja tehä pieni koroke että saa tämän uuden kaasuläpän istutettua imusarjaan!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
jaanne
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 167
Liittynyt: To 10.03.2011 21:01
Paikkakunta: Kalajoki

Re: w201 -> 300E 24v & w202 käyttis

Viesti Kirjoittaja jaanne »

.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Vastaa Viestiin