Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Oodi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 01.05.2016 10:29

Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja Oodi »

Lopultakin sain itseäni niskasta kiinni ja ostin ensimmäisen harrasteautoni. Tästä R129 korimallin SL 500 olenkin jo haaveillut pojanklopista lähtien, 2009 oli jo lähellä ostaminen mutta silloin se jäi kuitenkin hankkimatta.

Tammikuussa olin tehnyt päätöksen auton ostamisesta, auton piti olla MY 96-98 SL 500.
Pikainen tarkastelu nettiautoon kuitenkin teki heti selväksi, etten autoa suomesta saa ainakaan helposti. Yksi kattovikainen oli myynnissä, mutta myyntikuvat paljastivat että kosteus oli päässyt sisälle. Saksassa tarjontaa oli hyvin, mutta vuodenvaihteessa tullut verouudistus antoi mahdollisuuden tuoda auto myös eu:n ulkopuolelta. Niinpä kohdistin katseeni japaniin jossa autoja myydään huutokaupalla kymmeniätuhansia vuorokaudessa. Kesti noin 2kk autoa etsiessäni, välillä meinasin jo alistua SL 320 ostoon, mutta pääkopassa oli että V8 se olla pitää. Tein kyllä autoista tarjouksia mutta hinnat nousivat tarjoukseni yläpuolelle.

Lopulta helmikuun lopussa tärppäsi, Oma huutoni voitti ja auto oli MY97 SL 500. Auton väri oli hopea, kilometrejäkin jo 158tkm ja etupuskurissa lommo. Muuten kuitenkin auto vaikutti asialliselta. Autoon on asennettu Carlsson tavaraa ainakin Puskureiden alaosat, 3/6 vanteet, takimmainen äänenvaimennin (Kuvista ei nää onko putkisto muuten vakio) ja ratti( samaa rattia tosin myynnissä muullakin nimellä). Muut aftermarket tavarat ovatkin sitten yllätyksiä jos niitä on. Japanin tyyliin ohjaamoon on asennettu elektroniikkaa joka ei meillä edes toimi. Auto saapuu suomeen 12.5.2016

Tarkoitus on tehdä pieniä muutoksia auton saavuttua kuten siivota japanin elektroniikka pois ja fiksailla vanteet parempaan kuosiin. Autoon tarvinnee tehdä valomuutos jotta katsastussetä myöntää suomikilvet. Luonnollisesti huoltaa auto ja puunata auto puhtaaksi sisältä ja päältä. Myllytystarpeet pitää katsoa kun sen aika koittaa. Talvella mahdollisesti vaihdan 1" leveämmät lipat ympäriinsä ja mahdollisesti alustasarjan asennus.

Tässäpä satamakuvia, kunhan auto saapuu niin jatketaan tarinaa.
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13272
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja karra »

Onnea vaan, vaikka auto ei olekaan vielä saapunut. Itsekkin menneenä talvena selailin Japanin tarjontaa mutta ehkä sitten joskus, katsotaan.

Tervetuloa foorumille!
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Oodi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 01.05.2016 10:29

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja Oodi »

karra kirjoitti:Onnea vaan, vaikka auto ei olekaan vielä saapunut. Itsekkin menneenä talvena selailin Japanin tarjontaa mutta ehkä sitten joskus, katsotaan.

Tervetuloa foorumille!
Kiitos. Näissä nyt ei kauheana toki pärjää rahallisesti kun japanista tuo, mutta ruosteettomiahan nämä on.
Autot on japanissa halpoja mutta oheiskuluina tulee välitys, rahti, tulli, alv, satamakulut, coc-todistus, autovero ja rekisteröintikatsastus ennenkuin pääsee suomikilpiin.
Auton piti saapua alunperin vapuksi, mutta jostain syystä tuli laivan vaihto ja auto makaa nyt saksassa.

Tässä vielä parit kuvat auton virheistä/kunnostettavista kohdista:

Vanteet tässä kunnossa, peltivanteen painot ja pesustakin lienee vierähtänyt hetki:
" onclick="window.open(this.href);return false;

Ovien listat puun väriset, näihin joko hiilikuituteippiä tai sitten riisua muut hiilikuituteippaukset listoista pois:
" onclick="window.open(this.href);return false;

Mitähän oksennusta kontissakin on:
" onclick="window.open(this.href);return false;

Lommo etupuskurissa, maalaria tarvitaan:
" onclick="window.open(this.href);return false;

Edit: Mikäli kenelläkään on tietoa carlssonilta saaduista palikoista tähän koriin niin mielelläni otan vastaan. Esimerkiksi joku aikansa katalogi tms. Todella huonosti löytyy googlella. Ilmeisesti näitä ei paljoa ole myyty. Ehkäpä hinta on ollut korkea tai sitten laatu surkea.
Avatar
Jukki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 102
Liittynyt: Su 27.06.2004 18:25
Paikkakunta: Sastamala

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja Jukki »

Komia pirssi! Xenonit näyttäs olevan? Siä on umpion sisällä klipsu mistä saa valokuvion suoraksi niin kelpaa leimasedälle. Joskus rekisteröin Japanintuonti r129:n jossa oli xenonit kanssa. Hieno peli ajella kun on kunnossa. Itse jouduin silloin pari vuotta sitten luopumaan omasta kun perhe alkoi kasvamaan, ehkä vielä sitte kun on iso ja karvanen ja on paljon rahaa.
Käyttiis: W124 300DT -89
Projekti: S124 om606 4Matic -89
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1528
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Jukki kirjoitti:Komia pirssi! Xenonit näyttäs olevan? Siä on umpion sisällä klipsu mistä saa valokuvion suoraksi niin kelpaa leimasedälle. Joskus rekisteröin Japanintuonti r129:n jossa oli xenonit kanssa.
Mielummin vaihtaa umpion sisälle vaikka aidon bi-xenon projektorin jossa RHD kuvio ja steppi. Saisi samalla pitkillekin xenon-apuja.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Eetyzk
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 381
Liittynyt: Ti 15.04.2008 16:16

Viesti Kirjoittaja Eetyzk »

-
Viimeksi muokannut Eetyzk, Ti 21.02.2017 23:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Oodi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 01.05.2016 10:29

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja Oodi »

MouTine kirjoitti:
Jukki kirjoitti:Komia pirssi! Xenonit näyttäs olevan? Siä on umpion sisällä klipsu mistä saa valokuvion suoraksi niin kelpaa leimasedälle. Joskus rekisteröin Japanintuonti r129:n jossa oli xenonit kanssa.
Mielummin vaihtaa umpion sisälle vaikka aidon bi-xenon projektorin jossa RHD kuvio ja steppi. Saisi samalla pitkillekin xenon-apuja.
Auto tulee vain kesäajoon, pitkiä ei taideta katsastuksen ulkopuolella juuri käyttää. Taidan nekin rahat sijoittaa mieluummin vaikka takapenkkeihin tai vanteiden keskiliden maalaamiseen.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Terve!

Mistä sivuilta autoa katselit? Muutenkin olisi mukava lukea tarinaa ko. tuontihommasta!
Miten autosta uskaltaa kaupat tehdä näkemättä, vai miten homma menee käytännössä?
Välittikö auton sulle joku, eli pystyykö kaupat lopullisesti päättämään vasta Suomessa?
t. Risto
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Oodi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 01.05.2016 10:29

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja Oodi »

Tenutähti kirjoitti:Terve!

Mistä sivuilta autoa katselit? Muutenkin olisi mukava lukea tarinaa ko. tuontihommasta!
Miten autosta uskaltaa kaupat tehdä näkemättä, vai miten homma menee käytännössä?
Välittikö auton sulle joku, eli pystyykö kaupat lopullisesti päättämään vasta Suomessa?
t. Risto
En käyttänyt suomalaista välittäjää apuna hommassa. Japanin huutokaupassa paikallinen välittäjä luonnollisesti on pakollinen. Minun välittäjä japanissa oli JPC, joka hoiti käännöstyön, huutamisen, paperityöt ja auton laivaan. Tämä maksoi noin 820€ ja oli maksettava etukäteen ennenkuin pääsi edes huutamaan autoasta ns. panttimaksuna. Voittavan huudon jälkeen auton ja rahdin maksuaikaa on 72h laskun saamisen jälkeen. Siirsin rahat ulkomaansiirtona. Eli olen maksanut auton, välityksen ja rahdin "sika säkissä"
Huutokaupattavat autot näkuivät jpc:n sivuilla depositin maksamisen jälkeen.

Huutokaupattavat autot tarkastetaan ulkopuolisen tarkastajan (huutokaupan) toimesta ja viat kirjataan auction sheettiin, japaniksi, kuinkas muuten. Auto arvioidaan sekä ulkoa että sisältä. Tätä arvota kunnosta voidaan pitää kohtuulisen luotettavana. On myös huomattava että japanissa katsastus on samalla määräaikaishuolto. Autot tulevat kunnossa katsastuksesta pois.

Miten ostan auton todella lyhyesti :
1, ota yhteys japanin välittäjään
2. Maksa 100kjpy deposit
3. Etsi auto huutokaupasta + pyydä kääntö
4. Tarjoa summa jonka olet valmis maksamaan max
5. Voita huuto
6. Täytä laivayhtiöön tietosi
7. Maksa auto ja rahti
8. Odota että auto saapuu suomeen
9. Tee sataman tullissa paperityöt
10. Maksa satamakulut, tulli ja alv
11. Liimaa puuhakilvet ja ajele luu pihalla pois satamasta.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 613
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Hieno peli varmasti! Facelift-malleja ei ihan hirveästi tosiaan ole liikkeellä Suomessa. Itsekin olen seuraillut huvikseni Japanin huutokauppoja, ja kyllähän siellä aika kiinnostavia yksilöitä liikkuu. Omani on myös Japanista uitettu, edellisen omistajan toimesta tosin.

Yksi pikkujuttu, joka saattaa olla henkilöstä riippuen hyvä tai huono puoli: Nuo takavalot ovat 99-faceliftistä. Itseäni sama häiritsi sen verran, että piti kärkkyä ebaysta 96-98-malliset :)
Oodi kirjoitti: Ovien listat puun väriset, näihin joko hiilikuituteippiä tai sitten riisua muut hiilikuituteippaukset listoista pois:
" onclick="window.open(this.href);return false;
Listat tosiaan ovat puun väriset näissä faceliftin ovipahveissa. Muistaakseni joissain erikoismalleissa on hiilikuitukuosinen keskikonsoli, joten teoriassa voi olla mahdollista, että autossasi on sellaisesta tulleita sisustan osia.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Oodi kirjoitti:
Tenutähti kirjoitti:Terve!

Mistä sivuilta autoa katselit? Muutenkin olisi mukava lukea tarinaa ko. tuontihommasta!
Miten autosta uskaltaa kaupat tehdä näkemättä, vai miten homma menee käytännössä?
Välittikö auton sulle joku, eli pystyykö kaupat lopullisesti päättämään vasta Suomessa?
t. Risto
En käyttänyt suomalaista välittäjää apuna hommassa. Japanin huutokaupassa paikallinen välittäjä luonnollisesti on pakollinen. Minun välittäjä japanissa oli JPC, joka hoiti käännöstyön, huutamisen, paperityöt ja auton laivaan. Tämä maksoi noin 820€ ja oli maksettava etukäteen ennenkuin pääsi edes huutamaan autoasta ns. panttimaksuna. Voittavan huudon jälkeen auton ja rahdin maksuaikaa on 72h laskun saamisen jälkeen. Siirsin rahat ulkomaansiirtona. Eli olen maksanut auton, välityksen ja rahdin "sika säkissä"
Huutokaupattavat autot näkuivät jpc:n sivuilla depositin maksamisen jälkeen.

Huutokaupattavat autot tarkastetaan ulkopuolisen tarkastajan (huutokaupan) toimesta ja viat kirjataan auction sheettiin, japaniksi, kuinkas muuten. Auto arvioidaan sekä ulkoa että sisältä. Tätä arvota kunnosta voidaan pitää kohtuulisen luotettavana. On myös huomattava että japanissa katsastus on samalla määräaikaishuolto. Autot tulevat kunnossa katsastuksesta pois.

Miten ostan auton todella lyhyesti :
1, ota yhteys japanin välittäjään
2. Maksa 100kjpy deposit
3. Etsi auto huutokaupasta + pyydä kääntö
4. Tarjoa summa jonka olet valmis maksamaan max
5. Voita huuto
6. Täytä laivayhtiöön tietosi
7. Maksa auto ja rahti
8. Odota että auto saapuu suomeen
9. Tee sataman tullissa paperityöt
10. Maksa satamakulut, tulli ja alv
11. Liimaa puuhakilvet ja ajele luu pihalla pois satamasta.
Katsastus on samalla määräaikaishuolto. Tarkoittaako tuo sitten oikeasti Japanissa sitä mitä siinä lukee?
Suomessahan tunnetusti ainakin merkkiliikkeiden huollot tuntuu olevan lähinnä kusetuksen maineessa. Ja katsastuksella ei tosiaankaan ole paljonkaan tekemistä auton kunnon kanssa!
Japanilaisesta (työnteko)kulttuurista kuulleena voi tilanne olla kyllä aivan toisenlainen verrattuna Suomeen...

Mutta tästä haluaa kuulla lisää. (Autosta ja sen Suomeen tuonnista)
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Oodi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 01.05.2016 10:29

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja Oodi »

juusmo kirjoitti:Hieno peli varmasti! Facelift-malleja ei ihan hirveästi tosiaan ole liikkeellä Suomessa. Itsekin olen seuraillut huvikseni Japanin huutokauppoja, ja kyllähän siellä aika kiinnostavia yksilöitä liikkuu. Omani on myös Japanista uitettu, edellisen omistajan toimesta tosin.

Yksi pikkujuttu, joka saattaa olla henkilöstä riippuen hyvä tai huono puoli: Nuo takavalot ovat 99-faceliftistä. Itseäni sama häiritsi sen verran, että piti kärkkyä ebaysta 96-98-malliset :)


Listat tosiaan ovat puun väriset näissä faceliftin ovipahveissa. Muistaakseni joissain erikoismalleissa on hiilikuitukuosinen keskikonsoli, joten teoriassa voi olla mahdollista, että autossasi on sellaisesta tulleita sisustan osia.
Minulle on vain plussaa nuo uudemmat takavalot, autossahan on muutenkin nuo carlsson lipat jotka ei oem lookkiin kuulu. Autosta ei ole tarkoitus tehdä mitään tuning laitetta, mutta en minä tätä entisöimäänkään ala.

Olen aika varma ettei tuo hiilukuitu ole orkkispaneelein koska ratin puuosatkin on samanlaista hiilikuitu jäljitelmää. Toivon että on 3M kalvoa, hyvällä tuurilla saan samanlaista kalvoa sitten ovikoristeisiin. Oma silmäään puupaneelit eivät näytä hyvälle kuin saunassa.
Oodi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 01.05.2016 10:29

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja Oodi »

Auton haku tapahtuu perjantaina 13 päivä(!). Huolintayhtiö lähetti sähköpostin jossa oli yhteystiedot auton haun sopimista varten.
Soitin siis heille ja sovin olevani paikalla perjantaina noin klo 9.00. Heille pitää myös ilmoittaa auton rekisterinumero jotta satama-alueella ylipäätään pääsee sisään. Huolintakulut ovat 95€, joka täytyy maksaa käteisellä ja vieläpä pyyntönä oli että tasarahalla.
Tullin, alvin ja puuhakilvet sentään saa maksaa kortilla. Auton kunnon mukaan teen satamassa päätöksen ajanko auton pasilassa junaan vai ajanko kotiin ouluun.
Oulussa tarkoituksena on tehdä ensimmäisenä autoon huolto ja sen jälkeen pesu + vahaus, mutta siitä myöhemmin.
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja etrade »

SA-TU ?
Oodi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 01.05.2016 10:29

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja Oodi »

etrade kirjoitti:SaTu ?
Satamapalvelut tuottaa Oy Hangö Stevedoring Ab jos sitä tarkoitit.
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja RAM »

Mukavampi puhelu tuo, kuin mitä itse sain. Mulle soittivat ja sanoivat traileria tarvittavan että saan auton pois satama-alueelta :D
jouniu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ti 16.07.2013 09:12
Paikkakunta: Kangasala

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja jouniu »

Hieno laite. Suositteln suorilta vaihtaan alustan kanssa. toi Bilstein B12 setti tuntuu erittäin toimivalta. Onko tietoa onko autossa tupakoitu? Tossa omassa japsituonnissa on käryytetty ja aikamoiset talkoot on ollu putsata paikkoja "tervasta"
500SL -90
500whp.net
Oodi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 01.05.2016 10:29

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja Oodi »

Auto haettu onnistuneesti hangosta. Auto oli päällisin puolin aikalailla odotustenmukainen.
Akku oli täysin tyhjä, mutta sekin tuntui palautuvan ihan asialliseen kuntoon.
Autosta löytyi seuraavat ongelmat: Vänkärin ulkopeilin fold ei toimi, taustapeili helisee, kuskin ulkopeilin lasi tärisee hiukan.
Auto puoltaa selvästi oikealle ja ohjaus tuntuu muutenkin siltä että keulan nivelet vaativat rakkautta.
Sisustan hiilikuituteippaukset eivät ole priimat.
Positiiviset: Autossa piti olla "oil leak" joka tosin muuttui "oil stamps" muotoon siitä kysyttäessä, todellisuus oli kuivuneita öljytahroja venttiilikoppien päässä, ei aiheuta toimenpiteitä. Öljyt, nesteet yms. olivat asiallisesti max merkeissä. Autossa oli kuvien mukaisesti xenon valot vaikkei sitä mainittukaan auctionsheetissä. Retrofitatut oem xenonvalot.
Auto vaikutti jopa niin hyvälle että kaarsin jyväskylässä keulan kajaaniin ja pääsin avoilemaan ja käymään BWC tapahtumassa.
Nyt mittariin on tullut jo yli 1000km, ja kyllähän se auto tuntuu hauskalta laitteelta.

Tänään saavuin kotiin ja aloitin sisäpesulla, sisustan muoviosat pesin autoglymin pesuaineella, lattiamatot vaihdoin uusiin ja penkit saivat satulasaippuapesun ja valjasrasvan pintaan. Autossa oli tupakoitu ja haisi muutenkin melkoisen pahalle.

Ensiviikolla on tarkoitus vaihtaa uudet eturenkaat, tutkituttaa alustan nivelet ja huoltaa tai huollattaa auto.
Vaihdelaatikon öljynvaihto mietityttää, kannattaako sitä tehdä kun mittarissa jo 159tkm ja ei tietoa onko koskaan vaihdettu?
Autoon vedän luonnollisesti vahan pintaan heti kun mahdollista, vanteet kaipaisivat rakkautta mutta se saa vielä väistyä tärkeämpien tieltä. Taustapeilin puran irti ja yritän saada vielä kuntoon, liimaa tarvitaan, muoviklipsejä on selvästi poikki. Aika kauhean hintaisia ebayssä.

Etupuskuri menee maalaukseen, katsotaan sen aikataulua myöhemmin.

Ja sitten parit kuvat kun auto on huuhtaistu.
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
" onclick="window.open(this.href);return false;
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2741
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Varmasti laatikon öljyt kannattaa vaihtaa, jos laatikko toimii....
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
abject
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 117
Liittynyt: Ma 25.06.2007 21:02
Paikkakunta: Vähäkyrö

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja abject »

Siistiltähän tämäkin vaan näyttää, vaikka onkin Japanilaiseksi vähän enemmän ajettu. :thumbup:
W220.173 M113.986 '02 - AMG Japanista
V123.125 OM616.912 '81 - MR-langi
Avatar
Kakemake
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 341
Liittynyt: Ma 20.02.2012 17:10
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja Kakemake »

Oodi kirjoitti: Auto puoltaa selvästi oikealle ja ohjaus tuntuu muutenkin siltä että keulan nivelet vaativat rakkautta.
Onkohan siinä pyöränkulmat säädetty vasemmanpuoleiselle liikenteelle, eli vasemmalla puolella on rahtusen enempi casteria kuin oikealla puolella. Tällä pyritään korjaamaan ojaan päin kaltevan tien vaikutusta auton kulkuun. Nyt kun tie onkin toiseen suuntaan kalteva niin kaltevuus aiheuttaakin symmetrisiä pyöränkulmia enemmän puoltamista oikealle.
W108 remontissa
204.203 C250 CDI T -13
176.042 A180 -13
ex 203.207 C200 CDI T -07
ex 201.024 190E -89
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja pazo »

Aluksi 722.6 sähköohjattu 5-pykäläinen automaatti oli "sealed for life" eli öljynvaihto ei kuulunut huolto-ohjelmaan. Kokemusten kartuttua öljynvaihto on lisätty, kerran 60.000km kohdalla. Eli öljyt kannattaa vaihtaa, kuten tahtoomersun edellä kommentoi. Hyvässä lykyssä momentinmuuntimesta löytyy tyhjennysproppu.

Auto näyttää hyvältä kuvissa. Kiitos jakamisesta!
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja RAM »

Ilman muuta laatikkoöljyt vaihtoon.
Oodi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 01.05.2016 10:29

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja Oodi »

Eli vaihdetaan laatikkoöljyt. Onko suosituksia missä oulun alueella homma tehdään oikein? Veholle en kovin mielelläni lähde asioimaan.
FINJJ
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 64
Liittynyt: La 09.05.2015 18:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja FINJJ »

MB-Osaa voin itse suositella. Omaan kävin teetättämässä huuhtelun ja öljynvaihdon. Asiallista toimintaa heillä ja homma toimii paremmin kuin hyvin.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1528
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja MouTine »

On kyllä hieno auto kaiken'kaikkiaan. Edestä ottaisin tuon kilvenalusta pois ja pyytäisin konttorilla pikkukilpiä. En missään nimessä ottaisi niitä isoja kahdella rivillä olevia laattoja. Onko renkaissa jotain vikaa? Kuvissa näyttää kuitenkin pintaa olevan ainakin ulkoreunoissa. Jos valohommat kiinnostaa niin takavalojen sivulla olevassa punaisessa osassa pitäisi olla polttimon paikka.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
sl350
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 197
Liittynyt: Ti 14.10.2003 13:14
Paikkakunta: Oulu

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja sl350 »

Oodi kirjoitti:Eli vaihdetaan laatikkoöljyt. Onko suosituksia missä oulun alueella homma tehdään oikein? Veholle en kovin mielelläni lähde asioimaan.
MB-osa, siellä hoituu.
BMW 330iA Cabrio m-sport-09
BMW K1300S-09
BMW K1200S -07ex
CLK 320 CDI-06 AMG style ex
C 270 CDI -05ex
CLK 270CDI -03ex
C 250dt -96ex
MB 350sl-75 ex
Oodi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 01.05.2016 10:29

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja Oodi »

MouTine kirjoitti:On kyllä hieno auto kaiken'kaikkiaan. Edestä ottaisin tuon kilvenalusta pois ja pyytäisin konttorilla pikkukilpiä. En missään nimessä ottaisi niitä isoja kahdella rivillä olevia laattoja. Onko renkaissa jotain vikaa? Kuvissa näyttää kuitenkin pintaa olevan ainakin ulkoreunoissa. Jos valohommat kiinnostaa niin takavalojen sivulla olevassa punaisessa osassa pitäisi olla polttimon paikka.
Renkaat edessä 225/45/18 ja takana 265/35/18, eivät siis passaa yhteen. Nyt eteen tulee ujot 235/40/18. Takarenkaat saavat vielä jäädä. Autoon tilattu mottoriöljyt, suodatin, ilmansuodatin ja raitisilmasuodatin. Ne vaihtuu huomenna itse tehtyä. Tilasin huoltoajan laatikko ja peräöljyille. Auto on myös tarkoitus tehdä alustan tarkastus/nelipyöräsuuntaus vielä tälleviikolle.

Öljynpaineet huolettavat tuoretta mersumiestä. Auton hakiessa mittari laski kuumana reiluun kiloon mutta nyt se on kuin liimattuna kolmeen baariin. Eikai tässä nyt ole suodatin tukossa vai mitäs tämä on?

Kiitos vinkistä, pitänee tutkailla noita takavaloja. Japanilaisen omistajan toimesta keulassa onkin kirkkain ledein toteutetut sumuvalot ja parkit, näyttävät mielestäni hyvälle joten menevät katsastuksen jälkeen takaisin.

Etuvanteet näyttävät todella ujoille noin kapeilla lipoilla, voi kun olisi sitä löysää pussissa niin ostaisin heti tuuman leveämmät lipat. Katsotaan nyt ensin auto kuntoon kuitenkin ja jääkö sitä rahaa sitten harrastaa vanteita.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 613
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Oodi kirjoitti: Taustapeilin puran irti ja yritän saada vielä kuntoon, liimaa tarvitaan, muoviklipsejä on selvästi poikki. Aika kauhean hintaisia ebayssä.
Tyyriitä ovat joo. Tarkkana sitten sen kanssa, on nimittäin todella haurasta muovia.
Oodi kirjoitti: Öljynpaineet huolettavat tuoretta mersumiestä. Auton hakiessa mittari laski kuumana reiluun kiloon mutta nyt se on kuin liimattuna kolmeen baariin. Eikai tässä nyt ole suodatin tukossa vai mitäs tämä on?
Omassani on tietysti ihan eri mylly (M104), mutta melkein aina se viisari pysyttelee 3 baarissa. Joskus kesäkuumilla se on pudonnut hieman tyhjäkäynnillä.
Oodi
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Su 01.05.2016 10:29

Re: Oodin japanin tuliainen R129 SL 500

Viesti Kirjoittaja Oodi »

Tänään vaihtelin moottoriin öljyt ja suodattimet. Käytin myös pointS alustan tarkastuksessa ja väljä raidetangon sisempi nivel löytyi. Pelkkää niveltä ei enää saanut vaan täytyi ottaa koko tanko, veholta huomiseksi 105€.
Samaa osaa olisi saanut viikon toimituksella MB osasta toki edullisemmin. Jospa kulmat ja alusta olisi kunnossa perjantaiksi.

Sitten myrkyn lykkäsi, vasen etuvanne on hitsailtu todella rumasti sisäkannusta, soitin wheeldoctorin Eerolle ja jospa apu löytyisi sieltä. Nyt vaan tarvitsisin pari vannetta siksi aikaa lainaan jostakin.

Myös muita inhottavuuksia löytyi, ajovalot ovat vaihdettu ledeihin, aivan hillittömät möykyt tuulettimineen. Tilasin siis xenonsetin nämä korvaamaan.

Öljynpaineet kuumalla moottorilla myös laskivat tyhjäkäynnillä takaisin noin 1,5 bar tietämille.
Vastaa Viestiin