W124 230E -89 Megasquirt projekti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
mecemees124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 11.10.2015 02:08
Paikkakunta: Helsinki

W124 230E -89 Megasquirt projekti

Viesti Kirjoittaja mecemees124 »

Laitetaanpas tänne foorumille projektilankaa pystyyn nyt kun on itse moiseen uskaltanut ryhtyä. Olisi hyvä kuulla muiden mielipiteitä ja ehdotuksia. Kuten otsikosta arvata saattaa, projektina 230E vm89 ke-jetin korvaaminen megasquirt moottorinohjauksella. Aluksi on tarkoitus ohjata vain bensansyöttöä megalla. Huolellisen suunnittelun jälkeen projekti lähti käyntiin puolisen vuotta sitten, joskus joulukuun aikoihin, osien haalimisella. Hankin uuden imusarjan, jotta voisin pitää vanhan ke-jetin muokkaamattomana ja jos megan asentaminen menee täysin pieleen niin pystynpähän edelleen autolla ajamaan. Ke-jet oli siis täysin toimiva laitos, lähinnä ryhdyin projektiin mielenkiinnon vuoksi. Tietenkin myös se mahdollinen huima 5hp tehonlisäys houkutteli :D. Uusi imusarja löytyi kokonaisen moottorin kyljestä kouvolasta.
Kuva1.jpg
Kaikenkaikkiaan osia tuli haalittua seuraavasti:
-Megasquirt 1 v3.0 ja johtosarja protopartsilta
-Bosch 440cc EV6 suuttimet 0280155968 (hiukan liian iso virtaama, toivottavasti High Res extra koodi megassa auttaa.)
-Saab 900 OG suutintukki
-Bosch LSU4.2 laajakaista lambda ja siihen ohjain
-Säädettävä polttoaineen paineensäädin
-M102 moottori josta käyttöön siis imusarja ja kaasuläppä

Seuraavaksi projekti eteni viikonloppu kerrallaan, aina kun armeijasta pääsi lomille. Lämpimiä säitä odotellessa kasasin Megan ja laajakaista lambda-anturin ohjaimen jotka tulivat siis osissa:
Kuva2.jpg
Kuva3.jpg
Säiden viimein lämmettyä putsasin imusarjan ja kaasuläppäkotelon ja aloin sovittelemaan suuttimia ja kaasuläpän asentoanturia paikoilleen. Tuossa M102 koneen imusarjassa on sen verran vähän tilaa että kaasuläppää piti muokata ihan reilulla kädellä ennen kuin sen sai anturin kanssa paikoilleen. Hitusen piti myös imusarjasta veistää alumiinia pois. Vaikean tästä operaatiosta teki kunnon työkalujen ja autotallin puute, kaiken joutui tekemään rautasahalla ja viilalla :lol: Suuttimet sen sijaan kävivät suoraan mekaanisten suuttimien paikalle, ja suutintukki saab 900 OG:sta oli kuin tehty M102 konetta varten. Kiinnitys suutintukille toteutettiin putkenkiinnikeiden avulla.
Kuva4.jpg
Kuva6.jpg
Kuva7.jpg
Kuva8.jpg
Kaasuläpän asentoanturia varten tein alumiinilevystä sovitteen, jonka avulla anturin sai kiinnitettyä kaasuläppäkoteloon. Toisesta kuvasta myös näkyy hyvin kuinka vähän tilaa tuolle anturille M102 koneen imusarjassa on. Kaiken muokkaustyön lisäksi myös johtosarjassa tullut anturiliitin piti paloitella jotta se tuohon mahtuisi. Seuraavaksi imusarja kasaan ja siirryin konehuoneen puolelle. Kuvassa näkyvä polttoaineenpaineensäädin ei mahtunut olemaan tuossa suunnitellussa paikassa, joten se löysi oikean paikkansa vasta kun imusarja oli kiinni moottorissa.
Kuva9.jpg
Kuva10.jpg
Kuva11.jpg
Yritän jatkaa projektin päivittämistä täältä armeijasta käsin, nyt tilanne on siis se että uusi imusarja on kiinni moottorissa, bensaletkut vedetty ja kokeiltu kierrättää bensaa järjestelmän läpi. Onneksi en ole toistaiseksi havainnut vuotoja :D Kuvia konehuoneesta tulossa tällä viikolla, seuraava vaihe projektissa on vetää megalta johdot konehuoneeseen, ja kokeilla käynnistää. Jonkinlainen moottorikarttakin löytyy jo. Heittäkäähän kommenttia/ehdotuksia/kysymyksiä projektista 8)
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 364
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W124 230E -89 Megasquirt projekti

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

Hyvännäkönen projekti! Tein itse vastaavanlaisen kaasari -> MS konversion viime kesänä tenavaan. Suosittelen lämpimästi sitä sytkän laittamista myös, sillä saa hyvin pelattua keski/yläkierroksille enemmän vetoja. Miten ajattelit toteuttaa tyhjäkäynnin säädön?
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
mecemees124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 11.10.2015 02:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 230E -89 Megasquirt projekti

Viesti Kirjoittaja mecemees124 »

Kiitoksia! Joo, kyllä toi sytkä on jossain vaiheessa pakko laittaa. Projekti on tällä hetkellä siinä vaiheessa että auto on saatu käyntiin ja sillä on ajettukkin. Säätöihin autoa ei saa vielä, yksi suutin on nimittäin rikki ja se päästää kaiken bensan lävitse. Tyhjäkäyntiä säätää vanha ke-jetin boxi, eli käytössä alkuperäinen lisäilmaventtiili. En halunnut ottaa tuota laatikkoa pois koska en tiedä miten se vaikuttaa esim. mittariston toimintaan. Tämä ratkaisu tuntuu toimivan ihan hyvin. Laitan myöhemmin tällä viikolla lisää infoa ja kuvia projektin kulusta.
mecemees124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 11.10.2015 02:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 230E -89 Megasquirt projekti

Viesti Kirjoittaja mecemees124 »

Noniin, viimeinkin uusia kuvia ja päivitystä projektin kulusta. Kun uusi imusarja oli saatu muokattua sopivaksi laitettiin se kasaan, ja aloitettiin työt konehuoneen puolella. Aluksi lähti tietenkin vanha ke-jetronic purkuun vanhan imusrajan päältä, jonka jälkeen itse imusarja oli helppo irroittaa. Vanha imusraja ja koko ke-jet järjestelmä jää tallin perälle säästöön siltä varalta, että jos megasquirt pettää totaallisesti niin saan auton kuitenkin vielä käyttökuntoon. Voihan alkuperäisestä toimivasta järjestelmästä joskus myös tulla arvokas kapistus.
Kuva13.jpg
Kuva14.jpg
Kuva15.jpg
Kuva16.jpg
Imusarjan irroittamisen jälkeen oli mukava huomata että imukanavat olivat todella puhtaat ottaen huomioon koneen iän, ja sen kuinka huohotinkaasujen kyllästämä koko imusarja oli. Myös imuventtiilit näyttivät varsin puhtailta. Kun vanhat rojut oli otettu talteen alkoi uuden imusarjan sovittaminen paikalleen. Uusi imusarja meni paikoilleen ilman suurempia ongelmia, vain yksi kannen pinnapultti hajosi ja se oli nopeasti vaihettu varaosakoneesta otetulla pultilla. Kun imusarja oli kiinnitetty vedin uudet bensalinjat ja laitoin polttoaineen paineensäätimen lopulliselle paikalleen. Nämä kyseiset bensaletkut täytynee joskus vaihtaa hiukan kalliimpaan tavaraan, mutta ne saavat kelvata toistaiseksi.
Kuva17.jpg
Seuraavaksi aloin miettiä kuinka toteuttaisin huohotinletkuston, kaasuvivuston kiinnityksen, ja ilmansuodatuksen. Alkuperäinen ajatus oli että laittaisin suoraan kasuläpän koteloon kiinni alumiiniputkella kartiomallisen vapaavirtaus suodattimen, mutta päädyin siihen tulokseen että vanha ilmansuodatin ja sen kotelo olisi helpointa laittaa takaisin. Näin ei tarvinnut kehitellä kaasuvivustolle mitään uudenlaista kiinnitystäkään. Myös huohotinletkun saisi vanhaan ilmanputsariin helposti kiinni. Jotta vanhan ilmansuodattimen kotelon saisi paikoilleen purin varaosakoneen määränjakajan ja laitoin ilmanmassa-anturin kotelon alkuperäiselle paikalleen. Tähän koteloon sai myös kaasuvivuston kiinnitettyä näppärästi täysin alkuperäisellä tavalla.
Kuva18.jpg
Kuva19.jpg
Kun ilmansuodattimen kiinnitys oli valmis tein uudesta letkusta täysin vanhaa vastaavaan huohotinletkuston. Tyhjäkäynnin säätö toimii vanhan ke-jetin ohjausyksikön avulla, joka säätää alkuperäistä lisäilmaluistia. Huohotinletkusto on myös yhteydessä tähän lisäilmaluistiin. Lopuksi vedin kaapelit hanskalokerossa sijaitsevasta megasta konehuoneen puolelle ja laitoin siistiin nippuun. Seuraava vaihe olikin käynnistää kone, joka onnistui hyvin heti ensinmäisellä kerralla kun mega sai kierroslukutiedon :D Kesti pari päivää tajuta että levyyn piti juottaa pari hyppykaapelia jotta mega osaa tulkita puolalta saatavaa tietoa. Parin testiajon jälkeen huomasin että kone kävi kolmella sylinterillä, ja tarkemman analyysin tuloksena vika löytyi yhdestä suuttimesta. Nyt odottelen uuden suuttimen saapumista, jotta voin aloittaa auton säätämisen. Jos suutinta ei tälläviikolla näy niin harkitsen kokonaan uusien suuttimien hankkimista jostakin autopurkaamosta, auto tulisi saada ajoon mah. pian. Ellei sitten täällä satu olemaan kenelläkään ylimääräisenä neljää kappaletta EV1 tai EV6 suuttimia :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
mecemees124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 11.10.2015 02:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 230E -89 Megasquirt projekti

Viesti Kirjoittaja mecemees124 »

Nyt on saatu uusi suutin ja kone käy hyvin! Tuntuu vain että polttoainetta menee enemmän kuin ke-jetillä :shock: Karttaa ei vielä ole tietenkään saatu kunnolla säätöihin mutta laajakaista lambdan mukaan seos ei ole ainakaan liian rikkaalla, pikemminkin laihalla. Mistä voi johtua että kulutus on kasvanut vaikka kone käy hyvin ja lambda-arvo näyttää laihaa? Olen nyt ajanut päälle 100km megalla. Onko kellään mitään vinkkejä säätämiseen? Kiitoksia etukäteen :D
mecemees124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 11.10.2015 02:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 230E -89 Megasquirt projekti

Viesti Kirjoittaja mecemees124 »

Olisko kenelläkään vinkkejä sytytyksen ohjaamisen toteuttamiseen, ilmeisesti onnistuu suoraan vanhan puolan pätkiminen megalla? Onko jakajassa ollenkaan mekaanista ennakonsäätöä kierrosluvun mukaan? Saako kierrosluku tiedon silloin jakajalta vai täytyykö hankkia triggeripyörä? Ja jos ezl boksin ottaa kokonaan pois niin saako mittaristo silloin ollenkaan kierrosluku tietoa? Se ilmeisesti tulee mittarille ezl-ohjauksen kautta.
Pansu
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1388
Liittynyt: La 27.03.2010 20:39

Re: W124 230E -89 Megasquirt projekti

Viesti Kirjoittaja Pansu »

Säätämiseen olisi hyvä olla laajakaistalambda. Kannattaa myös seurailla tuota b-painesäädintä, kun noiden kiinalaisten kalvot ei tunnu kestävän bensaa :lol:
mecemees124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 11.10.2015 02:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 230E -89 Megasquirt projekti

Viesti Kirjoittaja mecemees124 »

Pahoittelen, olen unohtanut päivittää projektin etenemistä. :D Kartta on nyt vähintäänkin kohtuuhyvin säädetty laajakaistalambdan avulla ja täytyy sanoa että eron ke-jettiin huomaan. Kilometrejä on megalla ajettaessa kertynyt jo kolmatta tuhatta. Tutkiskelenkin nyt tuota sytkäohjauksen laittamista, sillä saa varmasti vielä enemmän kyytiä ja kulutusta laskettua. :D
mecemees124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 11.10.2015 02:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 230E -89 Megasquirt projekti

Viesti Kirjoittaja mecemees124 »

Päivitystä sen verran (jos joku vielä tätä lukee :D) että autolla on nyt ajettu vuoden verran megalla ilman ongelmia, ja katsastuskin meni läpi ilman kyselyjä vaikka pitkään katsastusmies tuota moottoritilaa selvästi ihmetteli. Ei siis megasta mitään mainintaa rekisterissä yms.
maalari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 159
Liittynyt: Ti 17.02.2015 20:14
Paikkakunta: P-Karjala

Re: W124 230E -89 Megasquirt projekti

Viesti Kirjoittaja maalari »

Kiinnostas itellekkin tehä m103 koneeseen mega kokonaisuudessaan sytkät jne. ja mahdollisesti jopa turbolla... :D
Oletko jo megan laittanut sytkää ohjaamaan? onko miten kulutus asettunut ?
Avatar
Mighty190
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 364
Liittynyt: Pe 17.01.2014 23:52
Paikkakunta: Pori

Re: W124 230E -89 Megasquirt projekti

Viesti Kirjoittaja Mighty190 »

maalari kirjoitti:Kiinnostas itellekkin tehä m103 koneeseen mega kokonaisuudessaan sytkät jne. ja mahdollisesti jopa turbolla... :D
Oletko jo megan laittanut sytkää ohjaamaan? onko miten kulutus asettunut ?
Jos saa omaa projektia mainostaa, niin VAG-konsernin COP-puolilla saa ton sytkän parhaiten tehtyä. Ei tarvi tehdä kun kerran, noissa ei lopu kipinäteho isommillakaan paineilla tai tehoilla. Omassa tällä hetkellä wasted sparkkina.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 1&start=60" onclick="window.open(this.href);return false;
Daily driver: Projekti, koska luotettavat autot ovat tylsiä Luotettava, eli tylsä CLK 270
Entiset: W124 260E, W201 2.0, W201 2.0, S202 220 CDI

Projektina W201 2.8 24V MS2 V3.0
mecemees124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Su 11.10.2015 02:08
Paikkakunta: Helsinki

Re: W124 230E -89 Megasquirt projekti

Viesti Kirjoittaja mecemees124 »

maalari kirjoitti:Kiinnostas itellekkin tehä m103 koneeseen mega kokonaisuudessaan sytkät jne. ja mahdollisesti jopa turbolla... :D
Oletko jo megan laittanut sytkää ohjaamaan? onko miten kulutus asettunut ?
En ole vielä megaa laittanut sytkää ohjaamaan, mutta kun sain kartat bensalla kuntoon niin kulutus tippui huomattavasti ke-jetistä. Olen nyt kolmisen kuukautta ajanut e85 ja kulutus on samaa luokkaa kuin ke-jetillä meni bensaa. Seuraavaksi olisi tarkoitus vaihtaa m102 clk:n m111.975 kompurakoneeseen ja mega tietenkin tätä ohjaamaan.
Vastaa Viestiin