-96 W202 C180 takapään perushuolto

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

-96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Tähän mennessä tapahtunut:

Kevään korvalla ilmeni tarve tapään jarrukilpien uusintaan. Olivat muuttumassa takaisin malmiksi. Kirjoittelin tuonne laakerinvaihto lankaan, mutta kun tämä hommeli lähtikin lapasesta niin tarinoidaanpa tänne omaa saagaa.

Ennen mitään toimia varsinaiseen autoon, hankin uudet takanavat/olkatuet. Niistä sain ehjät jarrukilvet ja aloin jo kunnostamaan itse olkatukia, mutta narinahelan pois prässääminen tuhosi ne. Sitten hankin uudet käytetyt ja taas painettiin laakereita pihalle.
Laakerit tulivat pois osina ja jälkimmäisissä myös ulkokoolin lukitseva "seger" oli muuttunut yhdeksi olkatuen kanssa. Eli ensin painoin navan ulos olkatuesta ja laakerin sisäkooli tuli mukana. Tämän jälkeen liuoteltiin ja naputeltiin lukitus-seger pois ja painettiin ulkokooli ulos olkatuesta. Tähän tarvittiin voimaa sellaiset >6000kg pähimmillaan. Oli kireessä. Pilalle menneet nöyrtyvät 5000kg, ja ne saivatkin pikkuisen lämpöä. Sisäkoolit lähtivät navoista kohtuu kesysti prässissä painaen.
Kehtaan väittää, että olkatuet kiinni autossa homma on haastava.

Hankittuja napoja sai muuten naputella, liuotella ja lämmitellä, ennen kuin kaikki mukana tulleet ABS-anturit ja tukivaren pätkät oli saatu pois. Jarrulevyt ihan hiton jumissa. Mukana seuranneet käsijarrun osat lähtivät naulatehtaalle ja olivatkin jokseenkin valmiita.

Puretut olkatuet, navat ja jarrukilvet hiekkapuhallettiin ja maalattiin kilikali menetelmällä.

Uudet laakerit painettiin ensin olkatukeen ja sitten laakerin sisäkoolista painaen napa pohjaan. Segeri pitää tietty laittaa ennen napaa, kuten muös jarrukilpi.

Uudet narinahelat tunkattiin paikoilleen olkatukiin. Tässä oli taas keskittymisen paikka ja kumia varoen ne saatiin samoille asennoille kuin aikaisemmat.

Uudet käsijarru osat asentelin myös "hölpälleen" jättäen kuitenkin jarrukenkiä levittävän nivelen vielä asentamatta. Tämä on hiukan epäselvää onko tästä hyötyä ja saanko sen linkun asennettua paikoilleen kenkiä irroittamatta. Se jää nähtäväksi.

Lopputuloksena kuitenkin siistit ja puhtaat navat odottamassa asentamista. Nyt oltiin sitten juhannuksessa.

Tänään iltapaivällä alkoi sitten takapään purkaminen => laitetaan sitten kaikki kuntoon.

W202 takapää on saatanasta :twisted: :twisted: :twisted: :twisted:

Jarrulevyt ihan jumissa, vaikka ovat parivuotta sitten uusittu. Jarrusatulat irtosivat jokseenkin normaalisti ja ne ripustettiin roikkumaan jarruletkun kannattimiin.

Jouset ja iskarit lähtivät jokseenkn normaalisti, huomioiden sen, että MB-jousipuristimella ei tee mitään takajousissa. Hallitunkilla keventänen ja pullotunkilla auttaen jouset saa kyllä pois. Toisessa käytin apuna MB-puristinta. Irroitin ensin sisemmät alatukivarren pultit ja siitä tunkki vapauttaen jousi hallitusti pihalle. Samalla metodilla ne jouset talvellakin vaihdettiin.

Sitten se helvetti alkoi. Ulompia alatukivarren pultteja ei saatana auki millään. Tuskaisen ruhjomisen jälkeen toinen ja sitten toisesta meni kanta pyöreäksi. Fiilaten ja höyläten pienempi hylsy ja itkunsekaisen tuherruksen jälkeen pulttimopolla päristellen ja metrin varrella vääntäen se kirskuen avautui => saatana mitä hommaa.

Sitten yritin saada taas jarrulevyjä pois => ei toivoakaan (huomenna ulosvetimen kanssa uutta yritystä)

Miten pimpissä ne tukivarsien pultit ja mutterit voi olla niin anaalisti kaikenlaisten syvennysten ja peltireunojen takana? Ei jumalauta mitään pitempää saa mihinkään ja kaikki avaimet kantaa jostain?? Aivan järjetöntä puuhaa. Sivusta päin ei kiintoavaimella saa koko pinnasta otetta ja hylsyn jos saa laitettua niin sitten ei saa räikkää sopimaan. Piippuavain sopii jollekin puolelle, mutta vastaan ei saa pidettyä juuri millään.

Eihän tässä muuten, mutta ne pultit ja mutterit ON JUMISSA ja ruosteessa. Oikealta puolelta sain kaksi tukivartta pois ja navasta avattua kaikki muut, mutta rungossa olevat liitokset ei antautunut.

Sitten yritin taas saada jarrulevyjä pois => ei toivoakaan.

Päätin, että niitä sisempiä tukivarren liitoksia en edes yritä avata auton alla, kun se takakelkka sieltä tipahtaa (toivottavasti) jossain vaiheessa. Tulevat sitten mukana.

Mutta ne jarrulevyt pitää saada ulos, jotta saan käsijarrun vaijerit irti. Penkin alta sainkin nuo koukuista pois lähes itsestään.

Tästä jatkuu sitten huomenna työpäivänjälkeen, jos luoja suo ja vaimo sallii.
Viimeksi muokannut Nastamuumio, La 16.07.2016 08:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Tänään homma jatkui alatukivarsien hiekkapuhalluksela ja maalauksella (ei kovin kronologista, kun romu on vielä purkamatta muuten). Uudet sisäpään helat tilattu. Vanhojen helojen poisto taas perinteisellä tuskalla. Ensin piti sorvata tuki holkki, jotta sai ylipäätään painettua mitään, rikkomatta koko tukivartta. Ensin sielu ulos ja sitten sahaten ulkokehä halki, tämän jälkeen vasta nöyrtyi. Toivottavasti uudet helat menee sovulla paikoilleen. Kovin on ohutta seinämä holkin ympärillä.

Järeällä ulosvetimellä jarrulevyt nahkoineen ulos, Vasen irtosi paukahtaen mutta oikea saatana kirskuen ja käsijarrupaloista kantaen. Overkill menetelmällä käsijarrupaloja pihalle ja jousia repien homma maaliin, paitsi. . . toisen puolen sokka vaijerin haarukassa ei suostunut tulemaan esiin nivelestä ja kun avasin nivelen, kuin säilyketölkin, niin sokkatappi aivan yhtä puutä nivelessä. Tunkin talla alasimeksi ja tuurnalla paukutellen sokka pihalle (siinä vaijerissa on rajallisesti löysää). Hetken kävi jo mielessä, että katkaisen vaijerin mutta kustannustietoisena päätin edetä tuskaista polkua. Vaijerin venyttely aiheutti jotain pientä pykimää, mutta toivotaan sen sitten kuitenkin kestävän. Nyt on sellainen aavistus, että tuo käsijarrujen kokoaminen tulee olemaan yksi tämän projektin haasteista.

Oikealta puolelta nykäisin vielä navan irti vetoakselista ja linkosin sen metsään. Vasemmalle ruikin irroitus öljyä pultteihin.

Vetoakseleita pöyritellessä perästä saa irti mielenkiintoista rohinaa => emättimen alta persettä, sanon minä. Kyllähän tämä oli jotenkin aavistettavissa, mutta se että kaikki on paskana ja 100% jumissa yllätti. Aikatauluasioita täytynee tarkennella, kun en taida ihan urkulla ruveta tätä painamaan ja työpäivän jälkeen ei mitään valtavia sessioita ehdi, jaksa tai viitsi. Onhan muutakin mukavaa puuhaa, kuin rempata tonnin Mersua. Aluksi mietin, että parin viikon homma mutta nyt on sellainen fiilis, että saattaa edvaksen mennä aikaa, jos tämä meno jatkuu. Pihassa katoksessa ollaan, joten ennen talvea pitää saada kasaan :shh: Pala kerralaan tätä työstetään.

Hankkijalta hain 5kg sitruunahappoa mistä valmistan "jellyä" ruosteen poistoon, jos joskus takakelkka irtoaa. Sikojen ruuansulatukseen sitä siellä oikeasti myydään, mutta tuskin nasset siitä suuttuu, jos hapottelen omiani.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Alatukivarsiin painettu uuden Lemförderin holkit. Ei mitään mainittavaa ja lähti suoraan, kun oli vielä poistotyökalutkin käytössä

Muuten päivän epistolana oli vasemman puolen olkatuen/navan irroitus. Tässä yksilössä olikin yllätäen käsijarrun läpivienti olkatukeen kantona kaskessa, Mokoma pellin lärväke. Paljon sitä ei pysty kiilaamaan, kun vääntyy. Ei nyt kuitenkaan mikään suurempi ongelma, mutta vaati omaa erityishuomiota.

Muuten, olkatuen irroituksen yhteydessä, väänsin jarrukilven solmuun ja revin kappaleiksi. Näin sain enempi tilaa irroitella pultteja. Ehkä irroitusöljy auttoi tai sitten se vain tuntui siltä, kun oli kokemusta ja oikeat työkalut valmiina. Ei niitä helpoiksi kehtaa väittää, mutta esim. se etu keskimmäisen tukivarren kartio ei tässä pyörinyt tyhjää ja sain vääntää auki asti ilman mitään ihmeellisyyksiä. Pari kertaa vasaralla kylkeen ja se pomsahti irtikin. Ylimmän tukivarren (sen hieman mutkalla olevan => camper?) otin irti myös takakelkasta, kun sen kiinnike korvaan saa vetoakselin mukavasti roikkumaan.

Polttoainesuodattimen muovisuojus poistettiin ja samalla totesin, että mokoman runko on varsin elastinen ja rankasti ruosteessa. Irroitan rungon kelkasta ja jätän sen roikkumaan letkujensa varaan. Tähän paneudun myöhemmin ja ilmeisesti runkoa pitää uusia jotenkin.

Pakoputken takaosa nöyrtyi ja siirtyi syrjään. Hiukan on kyseenalaisessa kunnossa tuokin. Tarjosi kyllä vastusta kohtuullisesti, mutta ei sellaista outoa ja ei aiheuttanut vammoja.

Kardaanitunnelista poistin suojapellin ja etsin tukilaakerin etupuolelta sellaista muhvia tai vastaavaa? Eipä löytynyt ei. Jonkinlaiset boorit siellä suojakumin alla on, mutta ei mitään muttereita. Päätin aloittaa irroittamaan kardaania perästä. Uloimmat ruuviliitokset avasinkin, mutta kumilaipan peränpuoleisia en. Tässä vaiheessa tuli mieleen, onkohan näissä jotain kohdistus/linja merkkejä? Muuten kielenkiintoinen 17mm/15mm yhdistelmä avainväleissä. 15mm yleensä kai polkupyörän renkaan muttereissa. Hienokierrettä ja lukkomutteria yhdistelty tuohon limppuun.


Vietin tovin myös tutkien mitenkäs ne käsijarruvaijerit kuorineen irtoaisi ?=> ei selvinnut. Penkin alla näkyy muoviset päät ja ja auton alla isommat "holkit" lienevätkö yhtä puuta? ainakaan pohjansuunnasta ei saa mitään sisälle päin, kun on sen verta isompi halkaisija.

Sitten alkoikin jo riittämään tälle erää. Ruiskuttelin vielä kelkan kumeksiin ja ruuveihin irroitus ym sellaista öljyä, minkä toivon helpottavan irroitusta. Tuskin se päähän tippuu, kun avaa ruuvit auton alta :lol:
Viimeksi muokannut Nastamuumio, La 16.07.2016 08:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Aherrus jatkui vetelemällä ritsilinjat kardaaniakseliin, Havaintona oli, että on siihen jonkinlaisia tasapainoituspaloja pistehitsillä Stutgartissa vedelty. Kardaanissa ei todellakaan ole mitään mutteria, joten irroitin takapään joustokytkimen, mitä ilmeisesti rättilaakeriksi kutsutaan.

Tässä yhteydessä vedin mm. itseäni turpaan. Jostain syystä Herman Göring on sitä mieltä, että noissa 17mm muttereissä ei tarvita täyttä kantaa. Siitä oli seurauksena, että huolimatton läski ukkeli, maatessaan auton alla, tyrästä puristuksissä, muljautti avaimen irti ja sai kämmensyrjästä lärviinsä. Fiilis vastasi nuoruuden kokemuksia nakkikioski tappelun suomenmestaruudesta. Huomenna piipahdetaan optikolla silmälasien perushuollossa.

Nyt kun kardaanin takapää oli irti niin sitä eteenpäin työntäen ja alas laskien sen sai vedettyä etummaisen kardaanin booreista. Tämä tarkoittaa suomeksi vääntämistä temmiraudalla ensialkuun.

Seuraavaksi irroitin polttoainesuodatin bensapumppu kombinaation takakelkassa roikkuvista telineen jämistä. Kumit vain päästelin irti koukuista ja paketti roikkui letkujensa varassa. Pienempi "tölkki" on vissiin bensapumppu, kun sinne meni johto. Pumpusta johtoa ei näemmä kovin helposti saa irti, niin irroitin sen takarontisssa olevasta liittimestä. Tämä on se oikeanpuoleinen liitin. Lopuksi tungin johdon reiästä ulos auton alle.

ABS-anturin johdolle tein saman, kun se loikoili siinä kaverina vieressä vasemalla.

Nämä johtojen irroitukset olikin hyvä tehdä näin.

Sitten paneuduin käsijarruvaijereihin. Lopulta ne lähtivät irti sisäpuolelta, kun vain keksin, että niissähän on pienet haitat, mitkä leviävät lukitukseen. Hiukan v-mäinen saada painettua sitä toistakin haittaa, mutta kahdella lyhyellä ruuvarilla se onnistui ja vaijerin päät sain painettua pihalle.

Sitten pulttimopo laulamaan ja kaikki 4 kpl av19mm takakelkan pultteja putosi kilisten tonttiin.

Kelkka oli kiinni, kuin paska Junttilan tuvan seinässä. Ruiskin sydammeni kyllyydestä irroitusöljyä jokka suunnasta, LPS, Rost Of Ice, yms. Ajattelin, että jatkuu huomenna, kun vettäkin satoi vaakasuorassa katokseen. Tämän ruiskimisen olin siis aloittanut jo eilenkin.

Illalla sain kuljetusmääräyksen viedä Lady of the house huvittelemaan. Eukon lähtöseremoniat ottivat aikansa ja kun ulkona patsastelin, niin ajattelin potkia takakelkkaa. Kuten aiemmin mainitsin, niin en jaksanut tapella tukivarsien sisempiä pultteja auki. Nyt ne tukivarret olivat siinä sopivasti töröttämässä ja autoa kiertäessä potkin niitä alaspäin => RÄMPS! se kelkka putosi tonttiin.

Alla oli kaikenlaista purnukkaa keräämässä valuvaa irroitus öljyä ja siinä se sitten loikoili niiden päällä. Onneksi olin ottanut ABS- ja bensapumppu johdot oikealle puolelle. :D , Siinä se nyt sitten yönsä loikoilee. En viitsinyt sitä paremmin tutkia. Tuskin se rikki meni.

Huomenna jatkuu happoaltaan rakentamisella, jonne laitan takakelkan kylpyyn. Tietty irroitan ensin perän ja vetoakselit. Tähän perä/vetoakseli differentiaaliin ei tekisi mieli koskea, mutta jotain ratkaisuja se tietysti vaatii.

Lisäksi alkaa kaikenlainen peseminen ja puhdistus, että pääsee käsiksi varsinaiseen ruosteen poistoon ja suojaukseen.

Aikä tylsää tarinaa, mutta olkoon sitten vaikka terapiaa itselle.

EDIT: kirjoitusvirheitä korjattu
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
hcmato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: La 28.04.2007 20:57

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Jatka vain samalla tyylillä, mukavaa luettavaa. Itsellä edessä sama homma mutta hommasin w202 irtokelkan ja laittelen kaikki ensin siihen ja sen jälkeen paikolleen...tosin ei varmasti heittämällä mene kun sun kertomustakin lukee :D
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Onpas mukava lukea kun joku osaa kirjoittaa rehellisesti, kuinka kyntämistä näiden remontit joskus on. Ja kun työtilana on se autokatos/talli/piha(kuten useimmilla kotikorjaajilla) niin siellä tuskin on tunkkia kummempaa nosturia. Ei ne työasennot yms ainakaan helpota yhdenkään pulttiliitoksen avausta. Rystyset on verillä ja silmät täynnä pohjasta irtoavaa ruostep*skaa. Sitten kun onnistuu saamaan sen mutterin auki jostakin tukivarresta, niin vähintäänkin se itse pultti on niin jumissa, ettei saa millään irti. Rälläkkä ei mahdu mitenkäänpäin väliin. Puukkosaha vois mahtua, mutta siihen on vain puuteriä. Joutuu sit rautasahan irtoterällä nytkyttämään sentin liikettä edestakaisin. Tunnin nyhväämisen jälkeen on saanut jo millin kolon aikaseks :D

Mutta tämähän on jo hyvällä mallilla. Kelkkakin tipahti alas kuin itsestään :lol:

Jatka vaan samaan malliin, innolla jo odotellaan remontin etenemistä :thumbup:
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
puuhapena
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 211
Liittynyt: Ti 23.02.2010 21:40
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja puuhapena »

^ Komps Janne. Tälläin persaukisena selkävikasena oli itekin pakko nöyrtyä ja teettää samankoriseen etualatukivarsien vaihto ammattilaisella.
Melkein kaikki muu remontointi onkin tuolla samalla tyylillä, ilma sakeena vi##us##ta#oita.. :cry:
Mb C180 A
ex-MB 190E 2.6A

Oi mikä ihana mies, naisten ja eläinten ystävä,
ja ajaakin vielä Mercedes Bentsillä.
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Tänään aloiteltiin alustan pesulla ja pisulla, eli Pine Lineä ruiskin jokseenkin jokapaikkaan ja sitten sellainen kura putosi pihaan, että menikin pihan pesussa jokinlainen tovi. Yritin irroitella pakoputken kannatinta auton pohjasta, mutta se ei suostunut irtoamaan. Takakelkassa on samanlainen, kuin pohjassa ja siitä sain 13mm 6-kulmahysyllä mokoman kannattimen irti mutta sitä viimisintä auton pohjasta en, siinä ei näet ole enään kulmia. Ei ensimmäistäkään. Pitää vissiin porata :?:

Se alumiini pelti, mikä on pakoputken takapöntön yläpuolella, oli kiinni enään yhdellä sellaisella 10mm Göbbels-mutterilla => ihmeellinen pelti törö mikä kierretään pohjaan hitsattuun puuruuvin näköiseen piikkiin. Tai siis yksi niistä muttereista oli enään pellissä kiinni. Muiden kohdalla oli sellainen 2€ kolikon kokoinen reikä alumiinissä. Toki ne mutterin näköiset olivat siellä ja hyvin olivatkin. Kuumensin toholla sen mutterin kuumaksi (massa palaa :shock: ) ja väänsin siirtoleukapihdeillä ne pois. Jotain korjaus toimenpiteitä alu-pellille pitää tehdä ja jostain hankkia uudet Göbbels-mutterit.

Seuraavaksi oli ohjelmassa perän ja vetoakseliden irroitus takakelkasta. Ne kumipuslissa olevat kaksi vaaka pulttia aukesivat pulttimopolla "normaalisti". Käsin olisi saanut kiertää joka nousun tosissaan. Olihan tälläkin päivälle varattu yllätys jos toinenkin ja 2/3 pääroolia näyttelee TORX. Olin aiemmin siinä uskossa, että ainoa torx on jarrupalojen kulutus anturissa etupäässä. Eipäs muuten olekkaan. Se perän kolmas pultti onkin torx ja kokoa T50. Minulla loppui koot T45. Lisäksi sellainen pirun av17mm vajaakanta vastamutterina kelkan runkopalkin sisässä. Pitihän sillä 45:lla yrittää, mutta pyörähtihän se kulmat pyöreeksi.

Mikäs siinä TORX-kauppaan ja optikollekin pitää mennä oikomaan rillejä. Suihkuun ja kaupunkiin. GeeTee Torx-kärki maksoi 3, 90€, optikko ei veloittanut mitään ja lihapiirakka makkaralla jotain 4€. Ajatus oli, että jos ei kulmat pidä, niin hitsaan sen GT:n pulttiin kiinni. (olisi vain pitänyt loihtia hisaukseen sopiva laite jostain :problem: ).

T50 sopi koloonsa, kuin suutarin sormi sian pyllyyn ja muutaman yrityksen jälkeen "murikka" tipahti kelkasta vetoakseleineen. Yritykset tuli siitä, kun se pirun vajaa kanta lipsahteli irti kiintoavaimesta.

Sitten irroittelin loput tukivarret kelkasta. Ja arvatkaa irroittelinko? Pimpit irroitellut ja ne etu keskimmäiset on siellä kiinni vieläkin (eli ne missä on ne kartiot navan puolella) Syy miksi en irroittanut on se että niissäkin on ollut torx, tai ainakin luulen niin. Näiden puttin kantahan on sellaisessa epäkeskossa ja pultissa menee ura pitkittäin kierteessä. Tuohon uraan tulee jonkinlainen prikka. Siellä epäkeskon puolella on siis se torx jotain mutta se on suurempi, kuin T50 => sen pitäisi olla varmaan T55 :?: mutta kun se pultin keskusta on enemmän niitin näköinen, kun 20 vuoden ajan on suolavesi on hyväillyt sen sileätä pintaa. Pitää todennäköisesti sahata poikki. Ei vain ole, kuin käsisaha ja se ei houkuta. Eli pitää lainata sellainen paineilma saha työmaalta ja viipaloida pultti. Tuon pultin toisessa päässä on av19mm mutteri ja ne sain pois, mutta tuo epäkeskotorxpää nauraa minulle vieläkin. Vasaralla hakkaaminen ei auttanut vaikka mutteri puuttui, niin ei liikkunut mihinkään.

Viitsinut takoa enempää, kun luultiin jo nyt naapurustossa seppä-Ilmariseksi. Tietysti ihan aiheesta, kun sain vauhdin päälle, niin ajattelin napauttaa ne takakelkan puslat pois. Annoin vasaraa ja talttaa ja väänsin kaikilla mahdollisilla käiväröillä. Yksikään gumes ei liikkunut millimooliakaan. EN SIIS SAANUT NIITÄ POIS.

Kirosin kurjaa kohtaloani ja ripottelin voimasanoja suunpielistäni. Verenpaine kipusi kohisten ja tupakilakko oli katkolla. Jos vain voisi tilapäisesti ampua itsensä. Vetäydyin hetkeksi intervebin maailmaan lukemaan miten muut ne ovat vaihtaneet.

Jotain vastaavaa muutkin olivat harrastaneet, mutta yksi asia oli kokelimatta => LÄMPÖ

Sillä irtosi. Itseasiassa ihan helposti. Ensin lämmittelin poteronkylkeä, mikä oli ihan yhtä tyhjän kanssa. Taltta upposi alumiiniholkkiin ja kimpoili kumista mutta kumiholkki ei liikkunut, vaikka moska lauloi kesäillassa.
Sitten lämmittelin lisää ja kumi roihahti liekkeihin. Itse asiassa se paloi ihan simona :lol: :lol: :lol: Sytytin kaikki palamaan ja musta savu leijui naapurustoon. Ihan älytön käry. Painelin kumeksia samalla, kun ne paloivat ja jossain vaiheessa jämät tipahti ulos. Sellainen oli ratkaisu tällä kertaa. Saatanallinen siivo tuosta tuhkasta. Ei kannata tehdä paraatioven edessä. Akka huusi kuin rekikoira ja mä vain pokkaan. :o

Lopuksi rakentelin vielä P160cm x L75 cm x K25cm kaukalon 20x100 laudasta, johon levitin pressun. Huomenissa laitan kelkan kaukaloon ja täytän sen vedellä+100% sitruunahappoa sopivassa suhteessa. Sitten kelkka saa liuota sillä parivuorokautta => oletus on, että se on tämän jälkeen ruosteeton :eh:

Kelkka saa liota ja pohdin niiden jumivarsien irroitusta. Seuraavaksi keskityn auton pohjassa olevien korroosiovaurioiden mitätöimiseen. Hinkataan ja rukoillaan :mrgreen:
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Takakelkasta pesty kaikki rasva ja kökkö ja nyt se on kylvyssä.

Kaukalon tilavuus on 230l ja kippasin sinne 5kg sitruunahappoa => 2,17% => sitruunahapon tiheys 1.665Kg/l => 3,6% ruikkua => ei riitä?
Intervebissä oli, että 4-15% max eli pitäisi olla 10%. Tarvitaan siis toinen mokoma.

Liotkoon nyt kuitenkin, jos vaikka purisi ruosteeseen? Olkoon nyt vaikka 3 päivää ensin. Jos ei auta niin hankintaan lisää happokiteitä.

Jumivarren avain koko on torx-kärki T55, en saanut varsia irti. Pitää siis katkaista pultti. Pitänee katkaista se kannan puolelta.

Auton pohja pesty toiseen kertaan, se saanee riittää. Ruostehommiin ei enään riittänyt virtaa.

Nyt tulee ainakin kolmen päivän tauko, kun on muuta puuhaa siinä määrin, ettei paukut riitä tähän hommaan.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja S202 »

Sitruunahappo on siitä huonoa että se vetää ruosteeseen kun otat sen pois. Ehkä se pitäis saman tien pestä jollain emäksisellä? Tai sitten hiekkapuhallutat sen vielä.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Laitan tässä muutaman kuvankin rikastuttamaan sisältöä. Toivottavasti näkyy, kun ei oikein ole kokemusta näistä bittinikkarin hommista tällä tasolla.

Jarrulevyn irroitus. Vetoakselin päässä on hysy estämässä koko navan irtoamista ennen aikojaan. Paketti irtoaa vetoakselista ilman ulosvetäjääkin, ihan käsin vetämällä
Kuva

Takakelkka vetoakseleineen tontissa. Päällä kiemurtelee ABS-anturin johto läpivientikuminsa kanssa
Kuva

C'mon baby light my fire. Kumin polttoa kelkassa. Jumivarsi kiinni kelkassa.
Kuva

Takakelkka meni kylpyyn. Happopytty olikin vain 4kg 100% sitruunahappoa. 230l vettä ja ei riittänyt väkevyys ruosteen irroittamiseen. Lisäsin toisen 4kg, eli nyt on 8 kg sitruunahappoa => on 5,8% ruikkua, kun huomioidaan tiheys sitruunahapolle 1.665 :?: happo pytty maksaa 25,90€ (korjattu hinta) Hankkijalla ja nyt on pytty x 2 eli 50€ palanut happoihin, eikä ole vielä valmista. Käytännössä rupeaa olemaan huono diili, jos ei nyt toimi. Sillä hiekkapuhallus ja pohjamaalus varmaan irtoaisi samaan hintaan jossain alan firmassa muiden osien seassa :?: Tietty, jos tämä soossi nyt toimisi, olisi mäskille muutakin käyttöä. Muuten ei tähän taida kannattaa ryhtyä. Tietysti vielä laudat ja pressut tuohon päälle. Tässä tapauksessa lautaa oli jäänyt varaston remontista, eikä sitä ostettu erikseen. Ehkä kannattaisi tehdä keitto 240l jäteastiaan :?:
Kuva

Muhiminen käynnissä

Kuva

Jos tämä toimii, niin sitten pestään saippualiukosella, mikä on emästä ja neutralloi hapon. Kunnon huuhtelu ja kuivaus paineilmalla ja kuumailmapuhaltimella. Tietysti ensin pitää päästä pesuvaiheeseen.

Ebaystä ostin "koirankullismirgelin" millä olisi sitten tarkoitus hioa auton pohjasta pahimpia ruosteita. 20€ Kiinasta :lol: kyllä se tähän välttää ja toivottavasti lahjoituksena saatu Gern-Kompressori suoltaa tarpeeksi ilmaa sen vinguttamiseen.

Pitäisi aloittaa perehtyminen perän sielun elämään. Ainakin tiivisteet kannattaisi vaihtaa ja vetoakselitkin irroittaa ja huoltaa. Ikinä ennen ole moista tehnyt.
Viimeksi muokannut Nastamuumio, Ke 20.07.2016 23:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja S202 »

Veden pitäis olla lämmintä sitruunahapon kanssa, eli mahdollisimman kuumaa vettä niin ei jäähdy heti. Itse hapotin viime viikolla jarrusatulan, se oli peltipöntössä pannuhuoneessa pannun päällä jolloin liuoksen lämpötila oli arviolta 40 astetta, senkään teho ei päätä huimannut.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

S202 kirjoitti:Veden pitäis olla lämmintä sitruunahapon kanssa, eli mahdollisimman kuumaa vettä niin ei jäähdy heti. Itse hapotin viime viikolla jarrusatulan, se oli peltipöntössä pannuhuoneessa pannun päällä jolloin liuoksen lämpötila oli arviolta 40 astetta, senkään teho ei päätä huimannut.
Vartoillaan helteitä :D Ei ole oikein muuta konstia, kun en taida ruveta vastustakaan väsäämään tuohon kaukaloon. Kaikesta päätellen ei ihan ykkös homma ruosteen poistoon. Nyt kun tähän hulluuteen ryhdyin, niin viitsi ihan heti periksikään antaa. Lisään happoa aina 10% asti mutta sitten pitää tuumata.

Jostain, kun saisi perän ohjeet :?: Pitää kysyä tuota tekniikka osiosta.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tuskinpa perälle tarvii muuta tehdä kuin laittaa uudet öljyt sitten lopuksi ja uus huohotin. Monesti jos näkyy vuotaneen öljyä, niin huohotin on vaan tukossa niin väkisin puskee stefan välistä. Vetoakselit on kiinni kohokanta torxeilla, kannattaa olla kunnon hylsy ja tarkka vääntämisen kanssa ettei nuljaa niitä kantoja. Mä laitoin tilalle sopivat kovat kuusiokolopultit niin tarvinnu kikkailla.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Kiitos S202:lle kannustavasta ajattelusta, mutta nyt tarvitaan ehkä kovempia lääkkeitä perään. Vetoakseleissa ei ole väljää mutta siinä kardaaninakselissa on. Kuten aiemmin on tullut todettua, ei mitään kohtuudella :evil:

Kävin ihan kaupassa ostamassa pitkän TORXin T50, millä pääsee vääntämään siitä vetoakselin sisemmän nivelen ylitse => ja paskan vit..a! Ei niissä ole juurikaan kantaa jäljellä, eli nuljaa saatana kannat. ELI VETOAKSELIT EI IRTOA. Nyt vasta kaksi pulttia tärvätty.
Useampi päivä liuoteltu, mutta ei vaikutusta. Pitäisi vissiin antaa kunnolla kuumaa, pitäisi sanoa että punaiseksi. Tällöin vain käryää muutakin? Täytyy tuumailla mitä översvaltaa noille antaisi. Tietty siellä on joku kova lukitteen ruikku.

a) voisin katkaista pulttien päät ja vetää vetoakselit siitä läpi ja sitten kiertää päättömät pultti irti maljasta ja hitsata niihin vaikka mutterit kantaan irroitusta auttamaan?

b) Ajattelin avata peräbanjon ja koittaa saada akselinpäät tulemaan tasauspyöristä lävitse => on sellainen fiilis, että ne on booriakselit, mitkä menee niiden lävitse? Mutta mikäköhän kannattaa niitä tasausrattaita, jos niistä vetää akselit sisältä pois? Eli vetoakselit jäisi kouraan ja sisempi vetoakselin nivelen malja roikkuisi siinä päässä. Näistä sitten kuumalla aukomaan vetoakseleiden ruuveja. Olisi helpompi käsitellä, kuin koko perää. Se isolautaspyörä ja tasauspyörät pitäisi siis jäädä paikoilleen banjoon.

Tana kun ei ole mitään kunnollisia kuvia ja ohjeita. Taidan tehdä sellaiset, kun nyt tähän ryhdyn.

Tilasin sellaisen pitkän 27mm 12-kulmaisen hylsyn, millä pääsen avaamaan akselimutterin kardaanin matoruuvin päästä, eli sitä ns. pientä vetopyörää ja siinä olevaa välystä lähden poistamaan. Nyt kun joskus on banjo auki niin näkee millainen "nuija" siellä pyörittää lautaspyörää?

Noin reilu 1/2 litraa tuli perästä öljyä pihalle (aika smörjee :cry: ) Olisi pitänyt havahtua paljon aikaisemmin => oma vika ja nyt kärsitään.

Happo altaaseen lisätty taas 4kg sitruunahappoa, seos on nyt 8,7%. Aikaisempi +5% alkoi selkeästi vaikuttamaan, mutta lisää tehoa tarvittaan. 80€ on nyt mennyt "happoon" olisi jo aika toimia. Hapottelen sitten muutakin tarpeellista.

Auton pohjaa hioskeltu ruoste vapaaksi. Tulisi se Ebay ostos, niin saisi lisää tehoa puuhaan. Tympeetä kihnutusta, mutta nysvään sen minkä jaksan. Sitten. kun en jaksa niin suuntaan focuksen perään.

Hiton hidasta, kun kaikki kusee jollain lailla, ja iltaisin on vain aikaa ähertää.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja S202 »

Niin sielä perässä oli sitä väljää. Keskitapin reijät kuluneet soikeiksi?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

En vielä murhannut sitä perää, jurppii ankarasti koko perä. Etenkin, jos on mennyt paskaksi omaa huolimattomuutta => miksi en tarkistanut niitä öljyjä :!:

Myöskään en viitsinyt katsoa, miten ruosteet hapottuu kelkassa. Muhikoon liemessään :(

Tänään 4h hiontaa auton pohjasta. Ajattelin laittaa nekin pois, kun on nyt niin hyvin esillä, kun kelkka on pois edestä. Niiden kelkan kiinnikkeiden ympärillä oli korroosio päässyt sinne tehdasmassan väliin + koko pohja ruosteessa varapyöräkotelon ja takapenkin pohjan välistä. Kihnutin sen kirkkaalle pellille ja vedin ruosteen syöjähappoa (biltemasta) sen pitää muhia 24h, jotta voi maalata. Vedän siihen kyllä primerin päälle ja sitten muuta maalia + kotelosuoja ja lopuksi vielä massaa. Ei ikuinen mutta hyvin tehtynä kestää ainakin yli 2 vuotta.

Paineilma vinkulla kalvoin alkuperäistä massaa pois niin paljon, että sain kaiken ruosteen näkyviin.

Heh! etukumien sielut oli jääneet runkotappeihin kiinni. Ei olleet kovinkaan tiukassa.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
hcmato
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: La 28.04.2007 20:57

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja hcmato »

Hyvää sunnuntaiaamun luettavaa taas, kerrontasi on hyvää :D
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tässä on yrittämisen makua kyllä :thumbup:

Siitä liuoksesta ... kun happoprosentin korottaminen ei tunnu vaikuttavan kuin lompsan painoon pitänee lämmittää paljua kuten joku edellä neuvoi.
Jos vedät kaukalon auton eteen ja vähän jatkat ylä- ja alavesiletkuja niin että saat ne yltämään nestepinnan alapuolelle, sitten moottori käyntiin ja tunti pari kaasu pohjassa ? :think:
Jos alkaa tehota puhdistunee samalla myös jäähdytysnestekierto, jos ei mene pilalle :(
oulaistenliikenne.fi
moska
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 424
Liittynyt: La 16.02.2008 03:03
Paikkakunta: Oulainen

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja moska »

Ainakin 124:ssä vetarinpultit on paras aukaista pitkällä jatkovarrella niin että aukaistava pultti on vetarin yläpuolella ja jatkovarsi yltää ainakin pyöräkoteloon, niin mahtuu vääntämään, eikä tule väännettyä avainta vinoon. Lisäksi silloin on helpompi lyödä avain kunnolla pohjaan asti
S204 C320cdi - 08
S210 E320T -00
S124 230TE -87
C230K -95
Avatar
vlttri
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 22
Liittynyt: Ke 20.07.2016 13:25
Paikkakunta: Kokkola

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja vlttri »

JanneW124 kirjoitti:Onpas mukava lukea kun joku osaa kirjoittaa rehellisesti, kuinka kyntämistä näiden remontit joskus on. Ja kun työtilana on se autokatos/talli/piha(kuten useimmilla kotikorjaajilla) niin siellä tuskin on tunkkia kummempaa nosturia. Ei ne työasennot yms ainakaan helpota yhdenkään pulttiliitoksen avausta. Rystyset on verillä ja silmät täynnä pohjasta irtoavaa ruostep*skaa. Sitten kun onnistuu saamaan sen mutterin auki jostakin tukivarresta, niin vähintäänkin se itse pultti on niin jumissa, ettei saa millään irti. Rälläkkä ei mahdu mitenkäänpäin väliin. Puukkosaha vois mahtua, mutta siihen on vain puuteriä. Joutuu sit rautasahan irtoterällä nytkyttämään sentin liikettä edestakaisin. Tunnin nyhväämisen jälkeen on saanut jo millin kolon aikaseks :D

Mutta tämähän on jo hyvällä mallilla. Kelkkakin tipahti alas kuin itsestään :lol:

Jatka vaan samaan malliin, innolla jo odotellaan remontin etenemistä :thumbup:
tähän oli helppo samaistua :lol: :lol: :clap:
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Jatkettu taistelua korroosiota vastaan. Vääjäämättä ajan realiteetit vievät voiton mutta Saarijärven Paavon hengessä edetään.

Päätin aloittaa perän murtamisen, mutta hävisin tämän ensimmäisen erän.
Aloitin tällä paineilmarälläkällä, kun se oli niin näppärän oloinen. Paskat! ilma ei riitä kompurassa ja lopulta rälläkän paineilmaliitin nivelkin levisi => saattoi olla syykin miksi ilma ei riittänyt. Pitää palauttaa työmaalle terveisten kera.

Kuva

Ryhdyin sitten kihnuttamaan paineilmasahalla => jokseenkin turhan aikaista puuhaa ja jätin leikin sikseen. Viiminen väri parrassa, ennen kuin on kaikki poikki :x

Kuva

Huomenna hankitaan kunnon rälläkkä ja katkaisulaikkoja. Ajatus on siis katkaista pultinkannat ja saan vetarit irti maljoista. Niissä torxeissa kun ei ole kulmia. Sitten lämpöä ja yritän saada pultin varret irti lämmöllä ja tarvittaessa hitsuutan niihin mutterit.

Jotain hyvääkin? Vaimo vei lauantaina kaupunkiin ja autokauppaan? Katselin kaikenlaisia ylihintaisia hitusvinkuloita kosketusnäyttöineen. Sitten käytiin ihan koeajollakin, mutta arvatkaas millä? E320:llä. Sanoin, että tästä voisi saada ihan hyvän käyttiksen kun tekisi 100h töitä katoksessa. Auto jäi kauppaan. Pelästy, että tulee lisää roinaa pihaan.

Kurkkasin vielä happoarkkuun ja nyt näyttäisi vaikuttavan. Koepalassa (vanha iskari) oli ruosteet irti 90% ja loputkin irtosi sormella pyyhkien. Luojakin tuli apuun, kun nosti altaan lämpötilaa.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Eilen uhosin, että sähköllä sitten, kun paineilmalla ei onnistu. Tiukan kuluttaja vertailun jälkeen päädyin Hong Kong ketjun myymälään ja Hitachi kainalossa ulos. Lisäksi piti investoida yhteen katkaisulaikkaan.
Varsinaisesti projektiin ei kuulu työkalujen hankinta, vaan oli tarkoitus pärjätä lainakaluilla. Lainavehkeistä korvaamaton on ollut naapurin sähköinen pulttimopo.
Ei tämä ole ylipäätäänkään edennyt siten, kuin meinasin. Kaikkea muuta sen sijaan on ollut.

Alkutilanne tänään 1/2 päivän aikaan

Kuva tilanne kotvasen kuluttua Kuva ja siihen hetki lisää Kuva. Vasara ja taltta piti hakea välissä.

Katkastuja pultteja en saanut irti kuumalla ja putkipihdeillä, tai sain sen mitä kokeilin, muttä hyvin tuskaista se olisi ollut. Myöskään perän kopan pultteja en saanut auki, koska niiden torx-ominaisuudet olivat jääneet Suomi-Neidon uraisille teille.

Ratkaisu on, että pitää hakeutua hitsauskoneen ääreen ja hitsata kuusiokannat kaikkiin pultteihin, niin katkottuihin kuin banjon kannen.

Päivän päätteeksi putsailin vetoakseleiden nivelet ja sotkin kaiken oikein kunnolla. Mitähän rasvaa tuonne vetoakseleihin olisi hyvä laittaa ja kuinka paljon? Ajattelin ihan perus rasvaa, esim sellaista mitä laakereihinkin voisi laittaa, koska sellaista on vajaa purkki hyllyssä. Kuppi täyteen vai puolilleen => 3/4 on siltä väliltä :think:

Siinä ne sitten loikoilivat päivän päätteeksi Kuva

Pitkä 12K 27mm hylsykin saapui, joten jos vain saisi hitsauksen toimitettua niin pääsisi kurkkimaan perän sisälle jossain vaiheessa. Mittasin nykyisen kardaanin lähdön, eli pienen vetopyörän mutterin etäisyyden akselin päästä ja se on 31, 8 - 32 mm => olkoon se jokin arvo kasausta ajatellen.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Murikan murhaaminen vaatikin sitten voimatoimia ja hakiuduin ihan hitsarin pakeille, joka kolvasi kunnon mutterit katkaistuihin pultteihin ja kelvottomiin torxeihin.
Suosittelen jälkimmäistä tapaa, niin säästyy kaikenlaiselta turhanaikaiselta räpeltämiseltä.

Oikea hitsari hitsaaKuva ja Kuvanyt on kulmaa mistä kääntää.

Hapottelu on viittä vaille valmis, mutta muutama sitkeämpi ruostekohta oli vielä jäljellä. Buustasin ruikkua painepesurilla Kuva. Melkoista mulinaa. Muutenkin pesaisin ns. irtoruosteen pois. 95% näyttää tosi hyvältä, mutta muutama ruostekohta ei halua hellittää. Hion ne pois, jos ei muu auta.

Takapakkina huomasin kämmänneeni katkaisulaikalla vetareihin turhan rankat jäljet. Saatan joutua fiksaamaan niitä hiukan.

Hiukan jo löysäilin perän pultteja ja omaa asennetta, koska keliolosuhteet olivat enemmänkin tuonne Välimeren eteläpuoliselle alueelle. Otin siis kyseisen alueen työtavat käyttöön. Enempi tuota siestaa ja uimista 8) :wink:
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Hiukan taas rojektin kimpussa. Sinällään leppoisaa, ainoastaan verkkainen eteneminen kasaa synkkiä pilviä taivaanrantaan. Toisaalta näyttää tuo hellevaihe helpottavan, ainakin hitusen.

Iskareiden yläpään kiinnitykset on kaivettu esiin tai se mitä niistä oli jäljellä. Pientä reparointia niihin ja nyt odottavat uutta pintakäsittelyä.

Varapyöränkotelosta tilkitty yksi reikä ja tehtu muutakin ruosteen torjuntaa, kuskin ovi hiottu alareunasta ja pohjakäsitelty johonkin vaiheeseen, molempien etulokarien alareunat hiottu ja pohjakäsitelty, takakaarien etureunat käsitelty ensimmäiseen pintaväriin. Takakelkan pintakäsittely on saatu aikaiseksi.

Seuraavassa kronologisessa järjestyksessä sen käsittely. Happottelu ei ihan kaikkeen ruosteeseen pystynyt => taisin joskus ammoin, n 2 vuotta sitten, törkkiä jotain ruosteenmuuntoainesta kriittisiin kohtiin ja siinä lienee syy. Se oli sellaista mustaa kiveä nyt. Hioskelin noita köntsiä pois minkä pystyin ja vetelin uutta muuntoainesta taas niihin kohtiin, mitä ei oikein pystynyt hiulaamaan.

Kuva Kuva Kuva Kuva
Kelkan sisälle truuttasin vielä kotelosuojaa. Pohjimmaiseksi siis ruosteen muunninta (pakollisiin kohtiin), ruosteenesto pohjamaali, pintamaali ja lakka. Lisäksi se saa vielä pintaansa kotelosuojan ja ohuen ruiskumassan.

Hoiten nämä perinteiset hommelit alta pois ja keskityn sitten kasaamiseen sekä tietysti siihen perämysteeriin. On vain itselle helpompaa, kun saa edetä step by step ja jokin vaihe valmistuu. Lentää kuiteskin "korkki metsään", jos on kaikki vaiheessa ja törmään ylitse pääsemättömiin ongelmiin. On vain niin huonot hermot, jos pitää tehdä liian montaa asiaa yhtäaikaa. Tämänkin rojektin rinnalla on puutarhanhoitoa (mikä on käskytetty kaiken edelle) ja kiinteistön maalaushommia (mitä taas helle ja sade haittaavat merkittävästi).
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Enempi ollut tuota korroosion torjuntaa, kun niitä alkavia ruostekohtia on ollutkin runsaasti ja aikaisemmatkin korjaukset ovat osittain kusseet.
Hiontaa, ruosteen poistajaa, happopohjamaalia, RostStoppia, hiukan hiontaväriä (ihan peräreiästä yrittää pienelle alueelle siistiä jälkeä) ja sitten pintaväriä ja lakkaa.
Siistiä ei meinaa saada millään ja päätin lopettaa sipistelyn => nyt tehdään rumaa, lujaa ja nopeasti :x

Kuva

Varsinaista takapää huoltoakin sain etenemään, ja tilasin uusia tukivarsia. Oikeastaan pohdiskelin tarvitaanko kaikki, mutta nyt sitten tulee kaikki uutta.

Varsinainen painiottelu käytiin takakelkan, uusien kelkankumien ja allekirjoittaneen kesken. Suhteemme alkoi jo olla varsin kuuma, ja liukastusvoiteen ylltäkylläisestä käytöstä johtuen varsin niljakaskin. Voi muna! Miten hankala niitä kumeja oli saada poteroihinsa. Kaalimato.comilla ne kumit sinne poteroihin meni, mutta vasta kun oli piipahdettu prässillä. Minkäänlainen vasarointi oli lähinnä naurettavaa. Sitten rakensin pullotunkista ja kuormaliinasta kiristinjärjestelmän, minkä pingoitin takakelkan ympärillä ja pullotukilla yritin saada voiman kohdistumaan kumegseen. Se oli niin järkyttävän näköinen viritys, että eräs ohikulkija käski lopettaa moisen ja kehoitti hyppäämään Paavoon ja lähtemään läheiselle tallille tekemään työ prässillä. Kahteen mieheen aikamme ährättyä, olivat uudet kumit paikoillaan. En viitsi sanoa, mikä oli mittarissa paine (saattoi olla hiukan näyttämässäkin virhettä), mutta auton massa oli hyvin vähäinen siihen verrattuna => eli jos yrittää saada niitä paikoilleen auton alla, niin auton paino ei riitä ja kiinnitys ruuvilla ei yletä niitä vetämään alussa. Lopussa on kuitenkin voitto! Sanottiin jo eräässä III-valtakunnassakin :mrgreen:

Kuva

Lisäksi vetoakselit saivat uudet smörjet sisuksiinsa, ja niihin menikin sitten kaikki rasva mitä taloudesta löytyi. Suojakumit oli ehjät, niin niitä en ryhtynyt vaihtamaan. Niiden venyttely ei ollut ihan sitä mitä juurikin olisin kaivannutkaan.

Hiukan vielä pintäkäsittelyä ja sitten perän kimppuun.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

KANSI KIINNI OMAISET ON NÄHNEET

Avasin perämurikan ja irroitin vetoakseleiden lähdöt tasauspyörästöistä mutta tullut siitä hullua hurskaamaksi. Enempää en osannut purkaa.
Perämurikan kansi auki ja liruttelin loput öljyt pihalle.
Tasauspyörästön rattaiden vierestä sokkarenkaat pois ja vetoakselit lähti pois booreiltaa. Sokkarenkaat vedin irti jousikoukuillla, kun en mitään muutakaan keksinyt :think:
Toinen lähti pakista löytyvällä käivärällä ja toisen hioin trampoliinin jousikoukusta päätä ohentaen. Kuvassa näkyy lukitusrengas ja siinä oleva reikä, mihin jameloin jousikoukun.
Kuva
Kuvissa koukut ja vetoakselin lähdöt.
Kuva Kuva

Pinjonin tappi oli oli tiukasti kolossaan. Tiivisteet tiukasti akseliden lähdöissä ja varsin hyvännäköisiä. Niiden pois repiminen oliis ollut taas kerran tuhoa ja tuskaa ja tuntui hyödyttömältä tuhota niitä, varsinkaan, kun ei ollut uusiakaan laittaa ja ilmeisesti täysin prässi hommaa.

Pienen vetopyörän laakerin olisin halunnut vaihtaa, mutta en osannut ottaa tasauspyörästöä ja isoavetopyörää pihalle, niin se sitten jäi. Vetolaipan puolella sama tilanne, kuin vetoakselaiden lähdöissä => olisin osannut van repiä tiivisteitä paskaksi. Pitäisi olla jokin liukuvasaraan jameloitu vetoväline, niin saisi jotekin järkevästi.

Vetolaipasta avasin kiristysmutterin ja vedin laipan pois. Seuraavassa vetolaipan irroitus

Kuva Kuva

Aikani hinkkasin ja rukoilin ja sitten rupesin kiristämään laipan mutteria => välys pieneni mutta ei poistunut kokonaan. Selkeästi pienen vetopöyrän laakeri kiristyi. EI TULLUT VÄLYKSETÖNTÄ mutta tähän se on nyt tyydyttävä.

Inttervebissä oli, että 180Nm pitäisi olla kiristysmomentti ja jossain oli, että 200Nm asti????. Nyt vedin perstuntumalla ensin kireelle mutta sitten löysäsin sen ja vedin maltillisemmin kireämmälle. Siinä sitä esijännitystä sitten saa olla. Rupesi vitu...maan tämä kedettömyys ja jätin silleensä.
Kuva

Ostaisin ehkä uuden perän, jostain romiksesta varoiksi, mutta kun en viitsi laittaa 1000€ autoon 400€ ehkä rikkinäistä perää. Ebayssa oli muuten yli puolta halvempia.
Laitan jotain ihmeruikkua ja ajelen tyytyväisenä auringon laskuun :think:

KuvaKuva
Kuva

EI oikein tullut tulosta tästä räpeltämisestä, eikä ole mitään ohjeitakaan saatu. Menee siis persilleen, mutta katsotaan kauanko kestää. Ei oikein ole älyärepiä tiivisteitä paskaksi, kun ei muutakaan osaa :wtf:
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

V:::U MITÄ TÄÄ TAAS ON. JOSKUS SAISI MENNÄ HELPOMMAN KAUTTA.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Nastamuumio kirjoitti:V:::U MITÄ TÄÄ TAAS ON. JOSKUS SAISI MENNÄ HELPOMMAN KAUTTA.
Olipas taas ehtoolla pinna tiukalla :lol: Pitää taas nöyrtyä ja tuumailla. Itse kun tekee niin niin telee sellaista, kuin sattuu syntymään. Toisaalta itse tehden saa yleensä parempaa kuin kaupallisesti. Vaikka itse ei kannata tehdä muuten, kuin että osaa tehdä paremmin, kuin kaupallisesti. :mrgreen:

Ei tässä korkealta voi tippua :wave:
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Nastamuumio kirjoitti:V:::U MITÄ TÄÄ TAAS ON. JOSKUS SAISI MENNÄ HELPOMMAN KAUTTA.
Nyt ollaan taas tässä pisteessä :x :cry: :evil: :twisted:

Perä on saatu välyksettömäksi kotikonstein mutta hiukan tuntuu "kireältä" :problem: => Leipoo kiinni tai alkaa ulista serenaadia metallimolekyylien tuonpuoleiseen siirtymiseksi :eh:

Tänää alkoi kasaaminen noin niinkuin muuten => perä takakelkkaan ja vetoakselit perään sekä navat kokonaisuudessaan vetareiden päihin.

- toinen uusi vetarin mutteri hukassa

ylemmät tukivarret paikoileen, ei ongelmaa.

Säätötankoja en viitsinyt laittaa, vaan päätin laittaa alimman etunmaisen, koska ylempiä etummaisia ei sitten tullutkaan nettitilausestani. Olivat "jakaneet" tilauksen, jotta saisin osat ajoissa ??? Mitä hittoa se nyt auttaa?? Jos osa tarpeista ei tulekkaan? Tietty tämä olisi selvinnyt, jos olisin avannut paketin heti ja tarkastanut tilauksen. Sitten vain netistä tarkistamaan tilausta ja . . . . kyllä puuttuvat, on jälkitoimituksessa ja vissiin jossain?? kun ne on kerran lähetetty ja pitäisi olla minulla???

Toisaalta mitä väliä, koska alempien etummaisten "tapit" on halkasijaltaan 13, 8mm ja reikä mihin niiden pitäisi mennä on 12mm ja mikään mahti maailmassa ei niitä tuohon läpeen saa.
Yritin kaventaa, lyhentää ja vaikka mitä mutta kun ei niin ei. Pitäisihän sen kutistua, kun on halkaistu se holkki MUTTA SE EI SAATANA MENE SINNE REIKÄÄN EIKÄ MUOVAUDU V...U MIHINKÄÄN. Ainoa reikä mihin se sopii on luullakseni sateenkaarikansan pakoputki pridekulkueen jälkeen. Pitää siis sorvata oikeat osat taas kerran.

Jos tämä tuonelan kätyrin vankkuri joskus valmistuu, niin en ikinä enään tee mitään, vaan ostan Peugeotin, patonkia ja punaviiniä ja kuljen baskeri kallellaan ja katselen säälivästi kaikkia mersumiehiä.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Vastaa Viestiin