-96 W202 C180 takapään perushuolto

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
sotahiiri
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: Ke 18.09.2013 16:20

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja sotahiiri »

Jatka vaan tekemistä ja kirjoittamista! Tää on hyvää luettavaa :lol: Nimenomaan "perushuolto" eli kaikki uusiksi auton alla maaten kun tuuli puhaltaa ja sataa mersun tähtiä taivaalta. Kerranki jotain muuta kuin lvi-olosuhteissa tehtyä hipistelyä :!:
Nykyinen kalusto:
C124 M103 2.6 Turbo+megasquirt (Versio 2.0 rakenteilla) -89
S124 E280 -93
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Puuttuva ylempi pitkittäistanko saapui ja tietysti ilman pultteja. Vaikka olin päättänyt uusia pultit, niin ihan sopivia ei sitten ollutkaa => lähinnä yritin saada sellaisia uusia, missä on osakierre ja ns. kantavaosa olisi siileää. Ei sellaisia sitten ollutkaan "saatavilla" varsinkaan sopivissa pituuksissa ja kun en ryhtynyt kierteen jatkamiseen ja pultin lyhentämiseen, niin sitten minä onneton laitoin sen saksalaisen vittuiluhienokierteen ja . . . . aivan jenka leipo viimeisessä kiristyksessä.

Tätä ei sitten avattukkaan käsin, vain ihan reilusti rälläkällä. Tosin eipä ollut katkaisulaikkaa siihen hätään. Pitäisi hankkia niitä riittävästi, mutta kun en ollut varautunut niin taas kärsittiin.

Yhtenä mielenkiintoisena yksityiskohtana voisin mainita, että tankojen laitolla on tietty järjestys, jotta voi kiristää tuon pirunnyrkin ruuviliitokset. Lisäksi huomasin, että mitään ei kannata kiristää ennen kuin kaikki on paikallaan.

Palataampa siis viestin alkuu => yksi korkkasi => niin sitten siltä puolelta otetaan muita irti. Lisäksi säätötanko haluaa mennä paikoilleen vain, jos kääntää hiukan napaa => en yksin kertaisesti uskaltanut edes ajatella vetäväni sen kartiota paikoilleen mutterilla, koska paha karma leijui ympäristössä.

Taistelin sen alimman pitkittäisen tukivarren kanssa tunteja. 13, 7mm tappi ei siis mene 12mm reikään. Tein konstruktion missä on 10mm keskireikä holkin läpi ja tapin ulkohalkaisija 13,7mm toisestä päästä ja toisesta 12mm. Porrastus n 22mm ohuemmasta päästä. Holkin pituus 55mm. Sorvari sorvasi mitojen mukaan ja täydellinen istuvuus ja asennus aika n. 5 min.
Aiemmin käytin yhteen tappiin 5h, eikä tullut kuin synkkiä ajatuksia. En ymmärtänyt kuvata holkkejani ja asennusta, mutta skitsi löytyy ja uppaan sen tänne, kun saan paperin sähköiseksi. Saatanan Makkara-Saksalaiset ei nuukuuksiksaan ole halunnut tehdä tuotakaan kunnolla tai ylipäätään mitä sielunvihollisen hommaa on tehdä tuollaisia holkkiputki pilailuvälineitä tuohon hässäkkään. Varmaan Horstia nauratti kun tuollaisen sai aikaiseksi. Totesi vissiin Fürerille, että tälläinen siitä nyt tuli Her Doctor.

Tänään katkaisin korkanneen pultin ja kasasin takakelkan neljänen tai viidennen kerran.
Kuva

97€ uskomatonta ähellystä. Made in Germany. Huom toinen pahvilaatikko taustalla on se jäkitoimitus joka lähti samana päivänä toisen paketin kanssa.
Kuva

Seuraavaksi pitäisi tunkata kelkka paikoilleen. JA MUISTAA kiristää huohotin ja öljytulpat ja lorauttaa Teboilin 80W-90 ruikut murikan sisään. Melkein kaivan verta nenusta, kun en sitä jo tehnyt mutta kirjoitan sen tänne, jotta muistaisin varmasti.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Tänään selaan vain nettiautoa, vaikka takakelkka olisi nostoa vaille valmis. Ei kiinnosta :silent:
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Takakelkka pomppasi lähes itsestään 4 tunnissa paikoilleen. Tästä meni kyllä 1h sopivan TORX-hylsin hakemiseen. Nimittäin taaempien kelkan kiinnittimien kanta oli ja on edelleen E16. Jostain oli jäänyt 11mm "jokin snap clik poks round corner 360 angle" joka kyllä yllättäen kävi siihen, mutta kunnon kulmaa tuossa hylsyssä ei ollut, joten en ottanut riskiä että olisin nuljannut tuon kummallisuuden. 1/2" vääntiöön tuollainen E16 löytyi vasta hakemisen jälkeen.

Etummaisten kiinnitysruuvien kanssa sai hiukan taistella ja eihän ne lähteneet vetämään, mutta noissa taaempien pulteissa oli lisäksi kaulattu ruuvin päätä, niin ne toimivat paremmin. Oikeastaan pultit olivat saman mittaiset mutta kierteen pituudessa eroa. Kierre luonnollisesti sama. Tällä mitään väliä, mutta pyritään toimimaan kuten on tarkoitettu.
Kupletin juoni on siinä, että kun takakelkka kokonaisuudessaan keikkuu hallitunkin nokassa, ja yritys on saada jokin pultti kiinni, ettei tuo epästabiili järjestelmä ei kaadu naamaan tai ylipäätään ylle. Se on yllättävän painava, kun siinä oli perä ja navat kiinni.

Oikeanpuoleinen on parempi.
Kuva

Lopulta avitin pullotunkilla => napsahti viiminen milli kohdalleen ja vedätin "paremmilla" pulteilla alkuun. Vaihdoin sitten päittäin pultit ja takakelkka oli paikoillaan.
Kuva

En halunnut ottaa riskiä, että Güntherin sinnepäin hitsaaman kierretapin jenka leipoisi kiinni. Jos jotain on opittu, niin se että tässä hommassa pienin mahdollinen virhe aiheuttaa suurimman mahdollisen tuhon.

Tässä vaiheessa Teutates puuttui peliin jä rykäsi melkoisen ukkoskuuron. Tuumasin päivän olevan pulkassa ja päätin jatkaa myöhemmässä ja ilmoitaan suotuisammassa hetkessä.

Kuva

Siellähän se nyt loikoilee. Käsijarruvaijerit ja bensapumppu huomenna.

ARVATKAAS MUISTINKO NE PERÄÖLJYT :shh:
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Käsijarrut saatu toimintakuntoon, tai ainakin siltä tuntuu. Toiminta niissä on ainakin vastaava, kuin ennen remonttia. Tai itseasiassa enemmän, koska ne oli rikki ja jumissa. Jerrulevystä hiulasin hiukan reunaa, jotta meni mukavammin paikoileen. Siis sisäreunaa käsijarrujen puolelta. Lievää rohinaa, kun levy raapii jarrukilven reunaa navan ympärillä. Lisäksi pitää varmistaa levyjen suoruus, kun purkuprosessi oli niin agresssiivinen. On se vaan mielenkiintoinen asennettava, tuo käsijarrujen jäykempi jousi. Oikeastaan koko käsijarrukokonaisuus kiinnityksineen ja systeemeineen on kuvottavan hankala. Suosittelen ao. kuvanmukaista hankintaa 6.90€ on hintansa väärti. Sillä ja ruuvimeisselillä jouset saa huomattavasti helpommin kolosiinsa.

Kuva

Kadonnut vetoakselinmutterikin löytyi, joten sen saa kiristää paikoilleen jossain vaiheessa. Nyt se on ns. sormikireydessä, kuten sisarensakin toisella puolella.

Ylempi osuus pensapumpun telineestä oli niin mätä, että se mureni käsiin ja siitä ei kyllä kalua saanut, joten virittelin patenttinauhasta korvaavan järjestelmän. Rumaa ja nopeasti, lujuuskin parempi, kuin siinä ruotehärpäkässä. Tästä tietty puuttuu sen muovisuojan kiinnitys mahdollisuus mutta hirtän sen jollain nippusidejärjestelmällä, kunhan ensin saan kartaanin paikoilleen. Hiukan enempi tilaa, kun ei sitä laita vielä.

Kuva

Kartaania pyörittelin ja pohdiskelin tukilaakerin vaihtoa, mutta eipä tullut vielä päätöstä tehtyä. Tietysti se alottaa jollottamisen heti kun kardaanin saa sen paikoilleen. Nythän se ei ole rikki, joten sitä ei kannattaisi korjata? Vai?

Perään lorottelin 0,9l 80W90 Teboilia. Paavoon muistin lirutelleeni 1.1 l ja kun en ollut ihan varma niin katsoin netistä, ja siellä sanottiin 0,7l pistin kompromissinä puoliväliin. :lol:

Seuraavaksi sitten jotain, jos ehtii. Viikolla aina hiukan huonoa, ei saakutti meinaa innostua työpäivän päälle. Sinällään poikkeuksellista, ettei mitään mennyt paskaksi tai jäänyt pahemmin kesken :eh:
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Ankara uupumus oli niskassa, kun laahustin kotiin, mutta puristin sen verran, että nostin kartaanin paikoilleen. Toivottavasti sain linjaa ritsi-viivojen tarkkuudessa hiukan toivomista => olisi voinut olla tarkempikin.

Tukilaakeria en vaihtanut, enkä joustokytkintä, mitä rättiniveliksikin kutsutaan. En vaihtanut, kun ne ei olleet rikki. Ainakaan vielä.
Kartaanin vetelin vanhoilla pulteilla ja ihmettelin lisää AV 17mm mutteria ja AV 15mm pulttia. Ja mutteri tietysti osakannalla ja metallilukolla ja yhdistelmä muuten hienokierteellä. Seuraava vaihtoehto olisikin ollut venäläinen pystykierre :?: Tietysti syy on se, että siitä on tullut sellainen, kun muuten avain ottaa kardaaniputkeen ja ottaahan se muutenkin. 17mm mutteri taas on liiansuuri, ettei edes lenkki mahdu, vaan pitää yrittää kyljestä kiintoavaimella. Ihan himmeä yhdistelmä. No! sinne se on nyt ruuvattu.

Lopuksi laittelin alumiinisiä suojapeltejä. Niistähän oli hävinnyt aines läpivientien kohdalta ja ihmeeliset mutteripeltitötteröt olivat menettäneet otepintansa. Tilasin uusia 10kpl ja alkuperäiset 2,5€ kpl. Varaosajoppari nosti kädet pystyyn ja sanoi, ettei tuollaisia olekkaan, joten kävin tilaamassa ne marmoritiskiltä alkuperäisinä varaosina. Tyhjän päälle laittelin kumilätkiä ja niihin sitten Göbbels-mutteri päälle, kun joskus tulevat.

Kuva

Vasemalla ylhäällä ja reunassa gummilätkä, oikealla visualisointi kadonneesta alumiinistä, mikä gummilätkällä peitetään. Kuvaa voipi suurentaa, jos erottelukyky näyttää huonolta.

Huomenna taas jotain, jarrusatulan huollot tai vastaavaa. Pakoputki on ihan valmis mutta jotenkin sen jameloin => säästöputjetilla kun mennään

Alatukivarret ja vieteritkin pitäisi puristaa koloihinsa. Ainahan on se mahdollisuus, ettei tee mitään. Karmea autokuume päällänsä, joten nettiautoilukin on houkuttava vaihtoehto.

Tänään auton alla maatessa ajattelin, että kun tämä menee pyörien suuntaukseen, niin pitäiskö tempaista eteen raidetangonpäät? Ohjausiskunvaimennin? lähteekö taas lapasesta :sick:

Vaihdelaatikkoon vaihdan kuitenkin öljyt ja kykimeen uutta jarrunestettä. Tuleekohan etupäästä oma tarina :lol:
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Se olis nyt nipussa :D , paitsi että kundi rupes vaihtaan siitä renkaita Paavoon ja lukkopultin avain leipoi :cry:
Nyt on Paavossa 16" takana ja 15" edessä, kun lukkopulti on jumissa etu fillareissa.
W202 onkin sitten tilanne toisinpäin. Ei oikein tiedä mitä sanoa.

Jarrunesteitä vaihdeltu ja laitettu verhoilut takaronttiin ja takapenkki koloonsa. Huomenna voisi vaihtaa vielä vaihdelaatikon öljyt.

Ompahan harrastettu, ajelen sitten joskus, kun saan nuo renkaat kohilleen. Tietty vielä koeajo + pyörien suuntaus sittenhän tuo vasta nähdään.

On tämä ollut savotta, en ikuna olisi arvannut, että tälläinen taisto. Teen vielä yhteenvedon kustannuksista ja huomioista, kun on sen aika.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Nastamuumio kirjoitti:Se olis nyt nipussa :D , paitsi että kundi rupes vaihtaan siitä renkaita Paavoon ja lukkopultin avain leipoi :cry:
Nyt on Paavossa 16" takana ja 15" edessä, kun lukkopulti on jumissa etu fillareissa.
W202 onkin sitten tilanne toisinpäin. Ei oikein tiedä mitä sanoa.

Jarrunesteitä vaihdeltu ja laitettu verhoilut takaronttiin ja takapenkki koloonsa. Huomenna voisi vaihtaa vielä vaihdelaatikon öljyt.

Ompahan harrastettu, ajelen sitten joskus, kun saan nuo renkaat kohilleen. Tietty vielä koeajo + pyörien suuntaus sittenhän tuo vasta nähdään.

On tämä ollut savotta, en ikuna olisi arvannut, että tälläinen taisto. Teen vielä yhteenvedon kustannuksista ja huomioista, kun on sen aika.
Vaihdoin ne vaihdelaatikon öljyt, vaikka ankaran V.T.T.KSEN vuoksi tämä kuvottaa. Tupakkilakkokin petti, kun hermot huutaa sinffoniaa. Jotain Dextron II sinne meni n. 1,5 litraa.
Joku jumpsutti takana ja ratti on vinossa, vaikka etupäähän ei ole koskettu. Jippii! Olisko vetarin nivel entinen?
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: -96 W202 C180 takapään perushuolto

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Vanne episodi saatu onnelliseen loppuun. Siitä teinkin oman tarinan. Oikeastaan olin enemmänkuin tyytyväinen, kun pesin tekemiselläni alueen autokorjaamot ja rengasliikkeet. Tein itse ja säästin, kuten niin monesti aikaisemminkin. Hermot tietty paskana.

Joskus miettinyt, että olisinkohan minä huono työntekijä autokorjaamossa, kun en kovin helpolla anna periksi ja yritän tehdä niin hyvää, kuin osaan. Tietty se osaaminen on rajallista.

Ratti on suorassa ja jumpsutus saatu pois. Pientä hienosäätöä mm jarrukilven asemointia ja nippuside pois vasemmasta vetarista (oli merkkinä) ja "häntä" läpsytti. Murhattujen lukkopulttien tilalle haettu uudet ihan merkkiliikkeestä, kun muualla ei ollut mutta "tilataan" tai oli jopa lukkopultti sarja. Tätä ei kestänyt. Etupäässä saattaisi olla jotain pientä, mutta raidetangon päät on kunnossa niin en oikein osaa paikallistaa. Alapallot ok niin ajattelin, että katsellaan, jos alkaa kiinnostamaan mutta myös myyntiä olen vakavasti suunnitellut, ei vain ole autolle käyttöä + vakuutukset maksaa.

Takapään remontin osat maksoi kaikkine aineineen 567€ ja siihen on lisätty tälvella vaihdetut takajouset ja iskarit.

Kaikki muut osat uusia, paitsi taka olkavarret, taka navat ja jarrukilvet. Nämä ostin yhdessä nipussa 50€ täältä foorumin kautta. Navat tosin tehtiin toistamiseen mutta seuraavat sain hyväveli sopimuksella ilmaiseksi.

vaihdettuja uusiaosia:
  • takakelkan etukumit, takekelkan takakumit, ylimmäinen poikittaistukivarsi V/O, ylimmäinen pitkittäistukivarsi V/O, säätötanko V/O, alimmainen pitkittäistukivarsi V/O, narinahelat V/O, alatukivarren sisähela V/O, käsijarrukengät asennusosineen V/O, takapyörän laakerit V/O ja vetoakselin mutterit
Hiekkapuhallettu ja maalattu:
  • Alatukivarret V/O, olkavarret V/O, pyörännavat osin V/O, jarrukilvet V/O

    Hapossa puhdistettu ja maalattu:
    • Takakelkka, perän huohotin ja pakoputken kannatin 1kpl (2 kpl ei irronnut)
    Tämä on sitten ihan turhaa puuhaa ja tästä pitäisi lisätä 80€ kustannuksiin.

    Vaihdettu:
    • Peräöljyt, vetoakseleiden rasvat ja vaihdelaatikon öljyt + jarrunesteet
    Virityksiä ja patentteja:
    • Bensapumpun asennus patenttinauhalla ja nippusiteillä, vaihdettu torxeja 6-kolo ruuveihin, kumilätkiä pakoputken lämpösuojiin
Osat oli Mapcoa ja Lemföderiä, Peräöljyt Teboili 80W90hypoid gl5, vaihdelaatikkoon Valvolinen Max Life ATF dex II/III, kotelosuoja Tectyl, ja massat bitemasta (huonoa kuivumaan vaikka 48h pitäisi olla kosketus kuiva, ei ole, joten älä osta), rasvat oli teboil jotain universaalia laakerirasvaa ja kaikkeen käyvvä oikein hyvää.

Lisäksi meni ruosteenirroitus öljyä LPS, CRC, WD44, ja Rost Offia, pari purkkia jarrunpuhdistus spräytä eli break cleania ja asetonia, 3 purkkia Rost Off primeria ja 4 purkkia mustaa spräytä ja yksi purkki kiiltävää spräy lakkaa. Lisäksi jarrupaloihin kuuluvaa smörjee, kun laittelin satulat takaisin.

Torx-avaimia T40,T45,T50 jaT55 ja sitten se E16 Torx hylsy, 14mm kuusio avain öljytulppiin ja 7mm-22mm hylsyjä ja lenkki-, piippu- ja kiintoavaimia, kuusiokoloavainsarja, muutama lattapää ruuvari, vasara, poistinpuikkosarja, kaasutoho ja 125mm rälläkkä 2 x 1mm katkaisu- ja 1 x hiomalaikkoineen.

Nostelu hallitunkilla ja 2 kpl asennuspukkeja ja yksi pullotunkki apu työkaluksi.

Lisäksi hitsattiin ja tarvittiin prässiä ja sorvia.

Läpimenoaika oli yli 1/2 vuotta, josta auto pukeilla 2 kk ja työtunteja varmaan jotain 60-80h.

Eli aika paljon pitää olla tauhkaa ja aikaa tai sitten kätevämpi monttööri.

Ruosteen nujertamisesta en tässä yhteydessä jaksa tiedottaa mutta kyllä siihenkin 15-20h meni aikaa + tietysti vuorokausien kuivuminen. Ruosteen hoidon kustannukset sellaiset 60€ maaleineen. Sitähän ei paljoa kulu, kun rajaa teipillä.


Kuva

Eiköhän tämä ollut sitten tässä. Saattaa olla, että esiinnyn jollain aliaksella tuolla kilpailevila foorumeilla lähitulevaisuudessa.

Ei siitä uutta tullut mutta rumempiakin tuolla liikkuu. Tälläkin varmaan joku muu, kuin minä :wave: .
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Vastaa Viestiin