uudelleen pinnotettuja

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

tuli taas pinnotettua mecapinnalla vähän ässän osia 25kg, tässä pieni osa pinnotetuista osista :arrow:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

olishan niitä vielä paljon mutta saapi näistäkin jo jonkinmoisen käsityksen asiasta, kaikki muut on ässän nippeleitä paitsi kaksi pumpun sankarautaa :wink:
aika mukava kasailla ässää puhtailla osilla, onhan niitä tullut koko kevät ja kesä jynssäiltyä, mutta nyt alkaa olee suunnilleen melkein kaikki putsattuna :think:
mullon pelkkiä romuja vaan
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5326
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Ompas hienonäköisiä osia kuin uusia. Jousista näkee että on kertaalleen irroitettu mutta hienonnäköisiä ovat. Mitäs tuollaisen 25kg:n kasan pinnoitus kustansi?

Noin niiku tulevaisuuta silmälläpitäen jos nuita 124:sia pihalla meinaa pitää pidmpäänkin niin uusien osien hinnat nousee pilviin ja pinnoitus voi tulla aiheeliseksi?
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

en ole vielä saanut laskua, mutta uskoisin siinä 150€ huitteilla mennään, lootan öljyputket nosti homman hintaa :arrow: kannattaa muuten itte poistaa ensin kaikki lika ja RUOSTE ennen kun vie kamat pinnotettavaksi sinkki ei ota ruosteen päälle kiinni :wink: itte puhistin joka ainoon ruuvin ja mutterin kierteet pakalla ja tapilla ennen pinnotusta :!:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5237
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja S202 »

Hyvä että saadaan keskustelua tästäkin, itse ajattelin tuonne myös lähettää osat sinkitykseen. Miten muuten, haittaako jos osassa on joku kumi tai muovi kiinni, niinkuin monessa osassa on ja joita ei pysty irrottamaan? Äkkiseltään mietittynä kumi tai muovi ei piittaa siitä happoliuoksesta mitään. Lasikuulalla oon puhdistellut jo noita osia, tekee hienon pinnan.
S124 300TE
S211 E500
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

kumista en tiedä, mutta itellä oli muovi laakerit kiinni kaasuvivuissa ja takasi tullessa olivat edelleen yhtähyvin kiinni ja toiminta kunnossa :arrow:

Kuva

aina kun on jo syöpymiä se kohta näkyy selvästi pinnotuksessa :idea:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5237
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja S202 »

No niinpäs näkyy. Noita kaasuvivuston osia itsekin mietin, hyvä että nekin saa ongelmitta pinnoitettua :thumbup: Joo tuo sinkkipintahan on todella ohut, että jos on pahasti ruosteinen osa niin pitäis koittaa hioda pinta tasaiseksi, jos varaa.
S124 300TE
S211 E500
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

nuissa polttoaine pumpun sankarauvoissa se näkyy hyvin jos pinta on syöpynyt, itte en kyllä ala siihen että hion pinnan tasaseksi, jos kovin häiritsee niin maalaan kappaleen, eipähän syöpymät häirihe enää :clap:
sehän on tärkeintä että toveri ruoste on pois :idea:
mullon pelkkiä romuja vaan
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

nyt alkas olla kaikki hilut kunnossa, ostin myös ässään uudet harmaat pikkumatot mustien tilalle ja vielä kun löydän edulliset perämurikan kiinnitys kumit :roll:
Kuva

Kuva

Kuva
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Muoville ja kumille ei tapahdu varsinaisesti mitään sinkityksessä jos materiaali ei ole jo lähtökohtaisesti hapertunut. Joskus jopa kumiosista tulee happokylvyn jälkeen vetreämpiä. Ongelma on se että jos vesi jää makaamaan noiden osien väleihin niin osat saattaa olla hapettuneita jo parin päivän päästä käsittelystä. Olisikin hyvä että ne kuivattaisiin kunnolla.
Huomioikaa sitten noiden jousien kanssa että ne tulisi uunittaa m. 300'c ja puoli tuntia vetyhaurastuman poistamiseksi. Sen verran on noita ohuita jousia napsahdellut että suosittelen lämpimästi.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja EVO X »

touhottaja kirjoitti:en ole vielä saanut laskua, mutta uskoisin siinä 150€ huitteilla mennään, lootan öljyputket nosti homman hintaa :arrow: kannattaa muuten itte poistaa ensin kaikki lika ja RUOSTE ennen kun vie kamat pinnotettavaksi sinkki ei ota ruosteen päälle kiinni :wink: itte puhistin joka ainoon ruuvin ja mutterin kierteet pakalla ja tapilla ennen pinnotusta :!:
Likaiset ja ruosteiset ruuvit menee sellaisenaan jos ne dipataan happokylvyssä. Tämä vaatii sen että osat kiedotaan rautalankaan erillisiksi joten vaatii vähän työtä. Rummulla sinkatessa ei onnistu ja osat pitää olla puhtaita.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

niinku taisin mainitakki, että puhdistin kaikki osat, ruuvit ja mutterit yksitellen puhtaaksi, myös kierteet :idea: jousia pidin uunissa 200 astetta 1 tunnin ajan, eiköhän se piisaa :wink:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5237
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kuinka tuo sinkitys sitten tapahtuu, eikö osan pidä olla kosketuksessa siihen sähkönjohtimeen? Että kuinka sellaisten pienten ruuvien ja nippeleiden sinkitys onnistuu. Ei varmaan nosta hintaa hirveästi jos laitan mukaan sekalaisen lajitelman uusia 6,8 ja 10 mm pultteja, prikkoja ja muttereita :roll:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja EVO X »

S202 kirjoitti:Kuinka tuo sinkitys sitten tapahtuu, eikö osan pidä olla kosketuksessa siihen sähkönjohtimeen? Että kuinka sellaisten pienten ruuvien ja nippeleiden sinkitys onnistuu. Ei varmaan nosta hintaa hirveästi jos laitan mukaan sekalaisen lajitelman uusia 6,8 ja 10 mm pultteja, prikkoja ja muttereita :roll:
Pikkuosat tehdään yleensä rummussa. Eli suljettuun verkkokoriin laitetaan pieniä osia jotka pyörivät siellä liuoksessa. Kori on maadoitettu. Yleensä rummutettuja ei hapoteta kun se kori hapottuu aina samalla, joten ne pestään, sinkitään ja huuhdellaan. Rummulla tulee harvoin niin hyvää jälkeä kuin sillä että osat sidotaan rautalangalla toisiinsa ja kiinnitetään dippausräkkiin. Räkithän on terästä tms. ja rautalanka johtaa sähkön kaikkiin osiin. Miksi pinnoittaisit uusia osia? Uusissa ruuveissa, pulteissa, prikoissa jne. kun on jo sinkkaus? Tietysti jos haluat näistä keltapassivoidut niin sitten asia on ymmärrettävissä. Mutta uuden osan sinkkaaminen on vähän turhaa. Millisissä pulteissa ei juurikaan ole kierteiden osalta ongelmaa, mutta hienokierteiset tuumaiset pultit menevät tukkoon kaksinkertaisesta sinkityksestä. Sinkin määrähän on toki suoraan kiinni ajasta kauanko niitä osia siellä altaassa pidetään. Joskus olen sinkannut pultteja uudelleen niin että vain kanta on uudelleen puhallettu. Silloin hienokierteiset pultit on pitänyt putsata pakalla ennen käyttöä.
Viimeksi muokannut EVO X, To 18.08.2016 08:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Suosittelen kaikille keltapassivoiduille osille suojalakkausta ennen käyttöä! MVE-online myy esimerkiksi Eastwoodin diamond clear Bare metal finishiä joka ei muuta osan ulkonäköä tai himmennä sitä. Suojaamaton keltapassivoitu osa pysyy noin vuoden hyvänä harrasteautossa jonka jälkeen pinta alkaa himmentyä ja lopulta osa ruostua. Sisustassa osat kestää kauemmin, alustassa taas vähemmän aikaa. Moottoritilan kosteus ja lämpötilavaihtelut on suuri haaste tuolle pinnoitukselle.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

Moi,

Yleisesti puhutaan keltapassivoinnista pinnoitteena, sitähän se ei ole. Kyse on nimenomaan passivoinnista, jolla sähkösinkin pinta passivoidaan kestävämmäksi. Keltaisen lisäksi sinkkipinta voidaan passivoida ainakin siniseksi (tämä on se kirkas) sekä mustaksi. Keltainen antaa säänkestävimmän tuloksen. Vanhaan hyvään aikaan keltainen oli useita kertoja kestävämpi versus sinipassivointi. Näin ei kuitenkaan ole enää, kiitos EU:n.

Tuossa aiemmin mainittu uunituslämpötila 300 celciusta on aivan liikaa, se vaikuttaa jousen ominaisuuksiin. Kannattaa pitäytyä alle 200 celciuksen lämpötilassa.

Tuosta osien puhtausasteesta kannattaa keskustella pinnoittajan kanssa ennen niiden toimittamista niin välttyy turhalta työltä. Oman kokemukseni mukaan osissa ei ole saanut olla maalia eikä alustamassaa. Lasikuulapuhalluksella pystyy hieman tasoittamaan korroosiojälkiä. Rasva ei lähde happokylvyllä vaan vaatii oman käsittelynsä (lipeä?).

Osat voidaan pinnoittaa joko ripustustekniikalla tai rummussa. Rumpu toimii paremmin pikkusälässä (ruuvit yms.) ja on halvempaa. Ripustamisesta jää aina jälki johonkin kohtaan ja kierteessä olveva ripustusjälki ei ainakaan paranna sen toimivuutta. Pinnoituksen paksuudesta kannattaa myös keskustella pinnoittajan kanssa. Tehdastekoisissa ruuveissa on yleensä muutama mikrometri sinkkiä (huomioitu kierteen halkaisijassa). Tällaiseen kun ajaa 10 "myytä" sinkkiä, niin "löysien" kiristely sormin ei enää onnistukkaan.

Sinkattujen osien lakkaus on vähän niin ja näin. Jos kosteus pääsee jostain lakan alle tulos muistuttaa hapettunutta alumiinivannetta. Tuosta Eastwoodin lakasta minulla ei ole kokemusta.
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5237
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja S202 »

Joo. No onhan noi jotkut osat kestänyt jo yli 30v ja vieläkin kohtuullisesti kiiltävät. Tämä uus passivointi vaan ei taida olla enää niin hyvä :roll:
Niin niitten uusien ruuvien ja muiden uudelleen sinkitys oli vaan tuon passivoinnin takia, olis nätti kun kaikki pultit ja mutterit olis keltapassivoituja niinkuin alunperinkin. Oon koonnut ison kasa keltapassivoituja pultteja talteen, prikkoja ja muttereita vaan ei tahdo löytyä varastoista. Vois toki kysellä pultteja myyvistä liikkeistä löytyiskö vielä jostain.
S124 300TE
S211 E500
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

S202 kirjoitti:Joo. No onhan noi jotkut osat kestänyt jo yli 30v ja vieläkin kohtuullisesti kiiltävät. Tämä uus passivointi vaan ei taida olla enää niin hyvä :roll:
Niin niitten uusien ruuvien ja muiden uudelleen sinkitys oli vaan tuon passivoinnin takia, olis nätti kun kaikki pultit ja mutterit olis keltapassivoituja niinkuin alunperinkin. Oon koonnut ison kasa keltapassivoituja pultteja talteen, prikkoja ja muttereita vaan ei tahdo löytyä varastoista. Vois toki kysellä pultteja myyvistä liikkeistä löytyiskö vielä jostain.
kysyppä wyrtiltä, en tiijä onko keltasia mutta harmaita on ainakin ja ei maksa loota kaupalla paljoo :idea:
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5237
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja S202 »

No siis perus kilopultteja nyt saa melkein ruokakaupastakin, mutta kun ne pitäis olla nyt niitä keltapassivoituja :D
S124 300TE
S211 E500
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Matti Äyräväinen kirjoitti: Tuossa aiemmin mainittu uunituslämpötila 300 celciusta on aivan liikaa, se vaikuttaa jousen ominaisuuksiin. Kannattaa pitäytyä alle 200 celciuksen lämpötilassa.

Oman kokemukseni mukaan osissa ei ole saanut olla maalia eikä alustamassaa

Tuosta Eastwoodin lakasta minulla ei ole kokemusta.
Millä perustelet tuon 300 olevan liian kuuma? Tällaiset ohjeet olen itse saanut aikanani sinkittämöltä ja jousia tekevästä firmasta Lahdesta.

Joo maali on ja pysyy, jos sitä on osiin jäänyt. Samoin alustamassat, liimat, bitumi tms.

Suosittelen Eastwoodia. Se ei muodosta paksua kerrosta eli osa ei näytä lakatulta. Lähinnä se on enemmänkin äärettömän ohutta lakkaa. Toimii myös valuraudan ja alumiinin kanssa. Sinipassivoituihin en ole nähnyt tarpeelliseksi tätä käyttää sillä tuntuu että tuo nykyinen sininen on huomattavasti kestävämpää kuin tämä nykyinen keltainen. Kumpikaan ei kuitenkaan ole mitään ikuista, joten jos haluaa osat säilyttää hyvänä pitkään on autoa käytettävä hyvin maltillisesti ja osat pidettävä kuivina ja puhtaina. Se on kumminkin haastavaa kun aivan kaikki eivät ole heti käden ulottuvilla.
Joskus kokeilin myös pulverilakata joitakin keltapassivoituja osia, mutta se ei ollut kyllä toimiva ratkaisu, uusiksi meni. Vaikka osa oli puhdas siitä kuitenkin jostain huokosista pääsi epäpuhtauksia ulos uunituksessa ja pintaan muodostui rakkuloita.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

EVO X kirjoitti:
Millä perustelet tuon 300 olevan liian kuuma? Tällaiset ohjeet olen itse saanut aikanani sinkittämöltä ja jousia tekevästä firmasta Lahdesta.
Moi,

Tuo 300 menee jo ihan selkeästi päästölämpötilan puolelle, jossa teräksen rakenne muuttuu.

Uusien sinkattujen jousien valmistus ja vanhan, jo kertaalleen lämpökäsitellyn jousen sinkkaus ovat ihan eri asioita. Max 200 on turvallinen. Kysymyshän on vedyn poistumisen nopeuttamisesta. Poistumista voi nopeuttaa myös alipaineella.
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Matti Äyräväinen kirjoitti:
EVO X kirjoitti:
Millä perustelet tuon 300 olevan liian kuuma? Tällaiset ohjeet olen itse saanut aikanani sinkittämöltä ja jousia tekevästä firmasta Lahdesta.
Moi,

Tuo 300 menee jo ihan selkeästi päästölämpötilan puolelle, jossa teräksen rakenne muuttuu.

Uusien sinkattujen jousien valmistus ja vanhan, jo kertaalleen lämpökäsitellyn jousen sinkkaus ovat ihan eri asioita. Max 200 on turvallinen. Kysymyshän on vedyn poistumisen nopeuttamisesta. Poistumista voi nopeuttaa myös alipaineella.
Päästölämpötilat taitaa heittää aika paljone eri laatujen välillä. Äkkiseltään näyttää olevan 200-700-asteen välillä. Toki tuossa tapauksessa varmin on pysyä siellä alle 200-asteen. No omat jouset on kuitenkin käsitelty 300-asteessa ilman ongelmia. Eli kyseisen teräksen ominaisuudet ovat sen kestäneet.
Sen olen myös huomannut että jännityksessä oleva jousi ei kestä sinkitystä ollenkaan. Eli joskus kun penkin kiskot menivät jousineen päivineen käsiteltäväksi oli jälki hyvä, mutta jouset katkesivat. Onneksi oli uudet laittaa tilalle, niitä ei kuitenkaan käsitelty ollenkaan.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5237
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja S202 »

Olikos muuten 123 jarrusatulat alkujaan myös sinkityt ja passivoidut? Onko noissa mitään huomioitavaa jos niitäkin yhden sarjan laittais sinkitykseen? On muuten farkun satuloissa 7mm kuusiokolopultit, mistähän sellaiset vaan löytyis :problem:
S124 300TE
S211 E500
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

on niissä sen verta huomioitavaa, että kannattaa kyllä ensin itte putsata ne mahollisimman hyvin ja sitten laittaa vasta pinnotukseen :wink:
tarttiskohan kattoo löytyskö multa sellasia takasatulan ruuveja :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

TARKISTIN ruuvi asian ja tulos oli se, että ruuvi on M7x1x45mm kuusio ruuvi aika kova ruuvi 11.9 :arrow:

Kuva
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3092
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja Hage »

touhottaja kirjoitti:nyt alkas olla kaikki hilut kunnossa, ostin myös ässään uudet harmaat pikkumatot mustien tilalle ja vielä kun löydän edulliset perämurikan kiinnitys kumit :roll:
[ [url=http://i5.aijaa.com/t/00190/14235183.t.jpg] ][/url]

[ [url=http://i9.aijaa.com/t/00938/14235182.t.jpg] ][/url]

[ [url=http://i10.aijaa.com/t/00793/14235184.t.jpg] ][/url]
Mistä sait tilattua nuo matot? Olisiko ne sun mustat joutilaana?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Matti Äyräväinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 151
Liittynyt: Ma 24.11.2003 14:47

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja Matti Äyräväinen »

touhottaja kirjoitti:TARKISTIN ruuvi asian ja tulos oli se, että ruuvi on M7x1x45mm kuusio ruuvi aika kova ruuvi 11.9 :arrow:

[ [url=http://i4.aijaa.com/t/00685/14247629.t.jpg] ][/url]
Tällainen ruuvi kannattaa jättää sinkkaamatta. Ruuvi on nuorrutusterästä ja vetyhaurauden vaara on todellinen. Nuorrutetut ruuvit (10.9-12.9) eivät ole tehtaan jäljiltä sinkattuja vaan fosfatoituja (musta pinta). Vastaani on joskus tullut sinkattuja 10.9 ruuveja mutta en ole varma, ovatko ne olleet "kaupan sedän" sinkkaamia.

Ruuvin kannan irtoamista jarrutustilanteessa kukaan ei varmasti halua kokea...
280 SL -70
Continental MK II -57
AAR Cuda
DB 990 Selectamatic -66
VW Polo 1,3 CL -92
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5237
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja S202 »

Tarkoitus ei olisikaan ruuveja sinkitä, vaan purin satulan kahteen osaan mutta 4 pultista 3 meni poikki. Ovat kuusiokolokannalla, tavallinen pultin kanta ei sovi ja ovat pitempiä kuin 45mm. Aten satulat, ehkä niitä pultteja jostain vois saada.
S124 300TE
S211 E500
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

S202 kirjoitti:Tarkoitus ei olisikaan ruuveja sinkitä, vaan purin satulan kahteen osaan mutta 4 pultista 3 meni poikki. Ovat kuusiokolokannalla, tavallinen pultin kanta ei sovi ja ovat pitempiä kuin 45mm. Aten satulat, ehkä niitä pultteja jostain vois saada.
nuo pultit mistä kerroin on aten satulasta ja ovat 11mm kannalla ja sopii melekosella varmuudella sun satulaas :arrow: luulempa että ne sun ruuvis on vaihettu jälestäpäin ja ovat 8.8 kovuudeltaan jos sitäkään, mutta eipä mittään esim. wyrtiltä voit hommata siihen mieleises "pulterit" :)
mullon pelkkiä romuja vaan
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5237
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja S202 »

pultti.JPG
Ei sovi niin ei sovi. Kanta on upotettu n. 3mm syvään, lisäksi pultin pitää olla ilman kantaa 55mm pitkä että mutterille on tarpeeksi jenkaa. Würtillä ei ollut kuin yhtä kokoa 7mm pultteja, kuusiokolokannallisista tietoakaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S124 300TE
S211 E500
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5679
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: uudelleen pinnotettuja

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

no juu, olet kyllä oikeessa, ei käy tuohon kuusio ruuvi :roll:
mullon pelkkiä romuja vaan
Vastaa Viestiin