W124 käyttis compound turbo
W124 käyttis compound turbo
Nyt kun on auto vihdoin ajossa ja toimii niin laitetaan infoa tuosta käyttis 124.
Kyseessä siis 300dt alunperin, asd, ilmastointi ja vakkari. (nykyään alla 16" peltivanteet, takana levitetyt ja orkkis mersun pölärit)
Koska tuollaisella vakiolla ei aikaansa enempää jaksanut ajella, niin parempi päivittää om606 ja compound turbo setuppiin sekä samalla 320cdi sähkötoosaan ja olefejerin purkkiin.
Lootalle tein taas perinteisen vahvistuksen, tällä kertaa levyjä sain aika reilusti lisää. Myös turbiini kävi laitossa jn-tradingillä.
Koneelle tehty perus remppa, tasot oikastu, rengastettu, hoonattu, kannen kanavia hieman portattu ja km camsin venajouset.
Pumppuna Dieselmekenin 7,5mm elementeillä oleva ja siirtopuolen hoitaa holley 150 isompien linjojen läpi.
Mittaristoon w126 sähkönen nopeusmittari jota olefejerin purkki ohjaa
Ohjainpurkin näyttö ja joystick tuhkiksen tilalle
Sitten ahtimet, 2kpl master powereita (speksit laitan kunhan on keretty penkittämään) jotka on itse laskettu sopimaan n. 400-450hv setuppiin. Takkusen Pyry (PTracing) teki pakopuolen kokonaan konehuoneeseen, viimeisen päälle tulikin.
Ahtimille hukkisten ohjaukset ja pakopaineenmittaus 6mm rst putkesta
Välijäähdytin tehtiin 606 vaparin imusarjan sisään, 3kpl laminovan vesikennoja hoitaa jäähdytyksen ja keulilla pieni lauhdutin kenno (maalattu nykyään mustaksi, puskurikin nippanappa sopii paikalleen)
Tällä tavalla saatiin yksinkertainen ahtoputkisto ja konehuoneen ilme siistiksi
Hukkisten ohjaukset
Pakoputkisto 4" downpipe, 3,5" taka-akselille asti ja loppupätkä 3" yhdellä magnaflown vaimentimella, kaikki luonnollisesti rst. Helmasta tulee myös läpällä ohjattu cutout josta saa meteliä halutessaan 0,9bar paineella tai vaihtoehtoisesti koko ajan auki.
Tällä hetkellä auto takaisin ajossa ja toimii kivasti. Paine alkaa nousemaan vajaassa 2000rpm ja täyden paineen saa isolla vaihteella turbiinilukon kanssa jo 2600-2700rpm. Painetta nyt 3bar jolloin pakopaineet 4bar.
Kyseessä siis 300dt alunperin, asd, ilmastointi ja vakkari. (nykyään alla 16" peltivanteet, takana levitetyt ja orkkis mersun pölärit)
Koska tuollaisella vakiolla ei aikaansa enempää jaksanut ajella, niin parempi päivittää om606 ja compound turbo setuppiin sekä samalla 320cdi sähkötoosaan ja olefejerin purkkiin.
Lootalle tein taas perinteisen vahvistuksen, tällä kertaa levyjä sain aika reilusti lisää. Myös turbiini kävi laitossa jn-tradingillä.
Koneelle tehty perus remppa, tasot oikastu, rengastettu, hoonattu, kannen kanavia hieman portattu ja km camsin venajouset.
Pumppuna Dieselmekenin 7,5mm elementeillä oleva ja siirtopuolen hoitaa holley 150 isompien linjojen läpi.
Mittaristoon w126 sähkönen nopeusmittari jota olefejerin purkki ohjaa
Ohjainpurkin näyttö ja joystick tuhkiksen tilalle
Sitten ahtimet, 2kpl master powereita (speksit laitan kunhan on keretty penkittämään) jotka on itse laskettu sopimaan n. 400-450hv setuppiin. Takkusen Pyry (PTracing) teki pakopuolen kokonaan konehuoneeseen, viimeisen päälle tulikin.
Ahtimille hukkisten ohjaukset ja pakopaineenmittaus 6mm rst putkesta
Välijäähdytin tehtiin 606 vaparin imusarjan sisään, 3kpl laminovan vesikennoja hoitaa jäähdytyksen ja keulilla pieni lauhdutin kenno (maalattu nykyään mustaksi, puskurikin nippanappa sopii paikalleen)
Tällä tavalla saatiin yksinkertainen ahtoputkisto ja konehuoneen ilme siistiksi
Hukkisten ohjaukset
Pakoputkisto 4" downpipe, 3,5" taka-akselille asti ja loppupätkä 3" yhdellä magnaflown vaimentimella, kaikki luonnollisesti rst. Helmasta tulee myös läpällä ohjattu cutout josta saa meteliä halutessaan 0,9bar paineella tai vaihtoehtoisesti koko ajan auki.
Tällä hetkellä auto takaisin ajossa ja toimii kivasti. Paine alkaa nousemaan vajaassa 2000rpm ja täyden paineen saa isolla vaihteella turbiinilukon kanssa jo 2600-2700rpm. Painetta nyt 3bar jolloin pakopaineet 4bar.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: W124 käyttis compound turbo
Erittäin hieno projekti, ei voi kuin kehua
Imusarja on vähintäänkin mielenkiintoinen, missä pyörii lämmöt 3bar paineilla?
Ilmeisesti kahden turbon setupilla saadaan hyvä herääminen, jään mielenkiinnolla odottelemaan päivityksiä
Imusarja on vähintäänkin mielenkiintoinen, missä pyörii lämmöt 3bar paineilla?
Ilmeisesti kahden turbon setupilla saadaan hyvä herääminen, jään mielenkiinnolla odottelemaan päivityksiä
Re: W124 käyttis compound turbo
Ompas kyllä hienoa työtä! Mikäs toi ASD on/off vipu on? Saatko siis sillä jatkuvan lukon päälle vipua kääntämällä ja OFF asennossa toimii kuten ASD normaalisti? Ja mitä toi CUT OUT tekee?
Re: W124 käyttis compound turbo
Upeaa työnjalkeä!
Mielenkiintoinen tuo imusarjan rakenne - riittääkö jäähdytyskapasiteetti?
Mielenkiintoinen tuo imusarjan rakenne - riittääkö jäähdytyskapasiteetti?
Re: W124 käyttis compound turbo
Pansu, kokeilin töistä tullessani niin nelosella 80km/h johonkin 160-180km/h lähtölämpötilat n. 28 ennen kennoja ja 20 kennojen jälkeen ja vedossa nousi max 100astetta ja 40 jälkeen.
JanneW124, juurikin noin mitä selitit. Toimintaa en ole vaan vielä varmentanut, mutta _pitäisi_ olla kytketty oikein Cutout avaa eturenkaan takaa heti downpipestä 3" haaran helman läpi josta saa mekkalaa halutessaan..
Hurja, kapasiteetti riittänee käyttikseen, useampiin pidempiin vetoihin ei varmasti ole riittävä. Keulakenno niin pieni sekä vesimäärä myös pieni. Itse laminovan kennot valmistajan mukaan riittävät 1hevosvoima per 2,5mm kennon pituutta. Tässä 3kpl 392 pitkiä, eli n. 450-470hv.
JanneW124, juurikin noin mitä selitit. Toimintaa en ole vaan vielä varmentanut, mutta _pitäisi_ olla kytketty oikein Cutout avaa eturenkaan takaa heti downpipestä 3" haaran helman läpi josta saa mekkalaa halutessaan..
Hurja, kapasiteetti riittänee käyttikseen, useampiin pidempiin vetoihin ei varmasti ole riittävä. Keulakenno niin pieni sekä vesimäärä myös pieni. Itse laminovan kennot valmistajan mukaan riittävät 1hevosvoima per 2,5mm kennon pituutta. Tässä 3kpl 392 pitkiä, eli n. 450-470hv.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: W124 käyttis compound turbo
100astetta näin viileillä keleillä kuulostaa minun korvaan kyllä aika suurelta lukemalta, mitä lie sitten kesähelteillä. Itse joskus mietiskelin myös välärin tekoa noista laminoivista, mutta jäi sitten miestiskely asteelle. Kuinkahan paljon noi ahdistaa virtausta, kun muutamalla putkella tehtynä näyttävät niin ahtaalle.
Re: W124 käyttis compound turbo
Paine-eroa ei ole, mitattu on vaikka imusarjan rakenne on surkeahko (keskeltä ensin kaikki ilma läpi).
Niin 100 astetta oli ennen kennoja, 40 oli jälkeen kennojen maksimissaan vedossa (eli kennot sai sidottua 60astetta pois). Kyllähän ahtimelta suoraan tulee iso lämpö tuollasella paineella väkisin
Niin 100 astetta oli ennen kennoja, 40 oli jälkeen kennojen maksimissaan vedossa (eli kennot sai sidottua 60astetta pois). Kyllähän ahtimelta suoraan tulee iso lämpö tuollasella paineella väkisin
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: W124 käyttis compound turbo
Omaankin laitteeseen tuli PT-racingilta hommattua pako/imusarja ja laatu on loistavaa.
Hienoa kun joku tekee vähän erillaista, seurataan mielenkiinnolla
Hienoa kun joku tekee vähän erillaista, seurataan mielenkiinnolla
Re: W124 käyttis compound turbo
Aa ymmärsin kirjoituksen vähän väärin, luulin että välärin jälkeen on vielä 100asteista. Nyt kuulostaa paljon paremmalleSultzi kirjoitti:Paine-eroa ei ole, mitattu on vaikka imusarjan rakenne on surkeahko (keskeltä ensin kaikki ilma läpi).
Niin 100 astetta oli ennen kennoja, 40 oli jälkeen kennojen maksimissaan vedossa (eli kennot sai sidottua 60astetta pois). Kyllähän ahtimelta suoraan tulee iso lämpö tuollasella paineella väkisin
Re: W124 käyttis compound turbo
onko nuo hks 60mm hukkaportteja vai jotain muita. pitäisi kans kahta turboa soveltaa niin ajaako asiansa, eikä aivan viitsi mitään 600e tialia hommata
W115 320cdi+722.6-compound
S124 om606
s211 320cdi
S124 om606
s211 320cdi
Re: W124 käyttis compound turbo
Niin mä vähän meinasinkinPansu kirjoitti:Aa ymmärsin kirjoituksen vähän väärin, luulin että välärin jälkeen on vielä 100asteista. Nyt kuulostaa paljon paremmalleSultzi kirjoitti:Paine-eroa ei ole, mitattu on vaikka imusarjan rakenne on surkeahko (keskeltä ensin kaikki ilma läpi).
Niin 100 astetta oli ennen kennoja, 40 oli jälkeen kennojen maksimissaan vedossa (eli kennot sai sidottua 60astetta pois). Kyllähän ahtimelta suoraan tulee iso lämpö tuollasella paineella väkisin
On juu hks kopioita, kkd:ltä. Hintaansa nähden toimivia, varsinkin tässä tapauksessa kun olisi tarvinnut kaksi niin ei kehdannut ostaa tonnilla hukkaportteja.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 32
- Liittynyt: Su 11.05.2014 19:56
Re: W124 käyttis compound turbo
Komeeta jälkee kyllä näyttäs olevan. Mites jäykät noi km camsin venajouset on että pystyykö kierrätään sen 7000 niinkun noilla tarvikemotinkin jousilla. Näyttäs vaa olevan vähä paremmin budjettiin sopivat.
Re: W124 käyttis compound turbo
Komee auto ja työnjälki! Et pitkään jaksanu ajella vakiona Onks laatikko pelannu hienosti?
elbe.ee Virossa näytti vielä jonkun aikaa sitten myyvän turbopakettia 606 koneeseen jossa oli just samalla tyylillä ja vielä saman valmistajan kennoilla toteutettu välijäähdytin ja samanlainen simppeli ahtoputki moottorin päällä.
elbe.ee Virossa näytti vielä jonkun aikaa sitten myyvän turbopakettia 606 koneeseen jossa oli just samalla tyylillä ja vielä saman valmistajan kennoilla toteutettu välijäähdytin ja samanlainen simppeli ahtoputki moottorin päällä.
Re: W124 käyttis compound turbo
Pansu kirjoitti:Aa ymmärsin kirjoituksen vähän väärin, luulin että välärin jälkeen on vielä 100asteista. Nyt kuulostaa paljon paremmalleSultzi kirjoitti:Paine-eroa ei ole, mitattu on vaikka imusarjan rakenne on surkeahko (keskeltä ensin kaikki ilma läpi).
Niin 100 astetta oli ennen kennoja, 40 oli jälkeen kennojen maksimissaan vedossa (eli kennot sai sidottua 60astetta pois). Kyllähän ahtimelta suoraan tulee iso lämpö tuollasella paineella väkisin
ei taida mittaus nopeus riittää antureilla jos oletetaan että ahtopainetta yli 1 bar tuossa kokeilussa. luin että olisi 3bar ahtop. lämmön ennen kuuleria pitäs olla jossakin 200-300 välillä. vai olenkonymmärtänyt jotain väärin.
oliko noista ahtimista enempää tietoa saatavilla.
Re: W124 käyttis compound turbo
Nopeet avonaiset lämpöanturit joita käytetään turboissa imulämpöpuolella, ei pitäisi olla hitaita.
Tänään penkistä haettu (W dyno) paperi katsastusta varten, samalla pyöriteltiin vähän ahtoja ja syöttöjä.
2.2bar tuotti 407hv ja 737nm takapyörältä (koneelta noin 450/830).
Seuraavaksi suodatinjalka vaihtuu paremmin virtaavaan sekä painetta lisää.
Tänään penkistä haettu (W dyno) paperi katsastusta varten, samalla pyöriteltiin vähän ahtoja ja syöttöjä.
2.2bar tuotti 407hv ja 737nm takapyörältä (koneelta noin 450/830).
Seuraavaksi suodatinjalka vaihtuu paremmin virtaavaan sekä painetta lisää.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: W124 käyttis compound turbo
Saisko penkki lappua nähtäväksi kiinnostaa kovasti millainen vetoalue.
Re: W124 käyttis compound turbo
Lapusta ei oikein koko totuus näy, siinä alkaa paine nousemaan vasta 3000rpm jälkeen. Kadulla saa 2000rpm alkaen. Ei käytetty jarrua herättämiseen ja mentiin nopealla rpm nousulla. Mutta pistän myöhemmin lapun tänne kun saan skannattua.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: W124 käyttis compound turbo
ois varmaan saanu olla dynossa raskaammat rullat.
Re: W124 käyttis compound turbo
Olis sen saanut vaan käyttämällä sähköjarrua enemmän, kun ei ole inertia penkki niin ei tarvii niin painavia rullia olla. Katotaan kun menen seuraavan kerran niin täytyy antaa penkillä jarrua jo heti alusta alkaen niin saa todenmukasemmat paperin Ajossa tuntuu kuitenkin kaikenkaikkiaan erittäin makoisalta paketilta
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: W124 käyttis compound turbo
Siis tuossa on 722.6(?) loota ja vain ~40hv häviötä, kuullostaa kyllä ihmeelliselle
Re: W124 käyttis compound turbo
Eikai se nyt mahdottomasti voi olla, onhan tuossa vajaassa 30 kilowatissakin lämpöenergiaa hukattavaksi
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: W124 käyttis compound turbo
Kuullostaa siis aika vähälle. Kun esim. C32 AMG:lle ilmoitetaan 350hv konetehoksi ja pyöriltä noista on mitattu järestään 260-280hv. Kuten omastakin irtosi 270hv renkailta. Eli häviöt luokkaa 70-80hv ja kyseinen 722.6 loota.
Re: W124 käyttis compound turbo
Täytyy muistaa että tämä mitattu nelosella turbiinilukko päällä joka myös pitää. Aivan eriasia jos se mehulinko siellä koneen perässä ei ole lukossa. Laskettu karkeasti 12% häviöllä, voi sitä isommallakin laskea jos tarvetta Esso hevosille
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: W124 käyttis compound turbo
Siis onko tuo 12% vedetty hatusta, vai ihan mitattu? Mikä tää penkki on missä mitattu? 12% on jo liki manuaalilootan häviöitä, niin en siksi en tuota aivan sulattanut tältä antiikkilootalta.
Kyllä sen mehulingon pitäisi lukossa olla nelosella tuossa AMG:n lootassakin.
Kyllä sen mehulingon pitäisi lukossa olla nelosella tuossa AMG:n lootassakin.
Re: W124 käyttis compound turbo
Pansu kirjoitti:Kuullostaa siis aika vähälle. Kun esim. C32 AMG:lle ilmoitetaan 350hv konetehoksi ja pyöriltä noista on mitattu järestään 260-280hv. Kuten omastakin irtosi 270hv renkailta. Eli häviöt luokkaa 70-80hv ja kyseinen 722.6 loota.
konetehoksi ilmoitetaan mitä ilmoitetaan. pitäisi mitata suoraan kampiakselilta paljonko tuollaisessa on tehoa, niin tietäisi sitten oikeasti paljonko se hävikki voimansiirrossa on.
voin olla väärässäkin, mutta mutta.. 80 heppaa tehohävikkiä täyskaasuvedossa tarkottaa, että 80 heppaa muuttuu lämmöksi. ei tollasella montaa sekunttia voi kaasu pohjassa sitten vetääkkään, tai laatikko sulaa. tai ainakin kuulostaa äkkiseltään kovin suurelta toi lukema.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: W124 käyttis compound turbo
No takapyörältä joka tapauksessa se 407/737, konetehon laskin järkevällä häviöllä jotta kaikki tietää mistä teholuokasta noin puhutaan. Häviön mittaus kun ei millään onnistu 722.6:sella.
Oliko Pansu tuossa C32 vielä normaali turbiini vai se uudempi märkäkytkin amg versio? Sitä olisi mielenkiintoinen testata tuollaisen 722.6 perässä.
Oliko Pansu tuossa C32 vielä normaali turbiini vai se uudempi märkäkytkin amg versio? Sitä olisi mielenkiintoinen testata tuollaisen 722.6 perässä.
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: W124 käyttis compound turbo
Tässä se käyrä jota jukkis kaipaili, ei siis kerro totuutta alapäästä kun ei ollut penkin sähköjarru käytössä kuin vasta 3500rpm kohdalta ylöspäin (johtuen isohkosta kiihtymisarvosta, taisi olla reilu 300rpm/s). Kadulla siis on painetta (0,1-0,2) alle 2000rpm alkaen ja reilusti painetta 2500 jälkeen.
http://sultzi.kuvat.fi/kuvat/MB+300DT+- ... C_0324.JPG
Ahtimethan on Master Powereita, HP on R545 (54 kompura ja 59 turbiini ja 9cm2 pesä) ja LP MP6568 (65 kompura, 68 turbiini ja 1.05 ar pesä)
http://sultzi.kuvat.fi/kuvat/MB+300DT+- ... C_0324.JPG
Ahtimethan on Master Powereita, HP on R545 (54 kompura ja 59 turbiini ja 9cm2 pesä) ja LP MP6568 (65 kompura, 68 turbiini ja 1.05 ar pesä)
Käyttis: W210 E55 AMG -00
Re: W124 käyttis compound turbo
Paska turbiinihan siinä. Manuaalilootaa jo pidemmän aikaa suunnitellut, mutta taas toisaalta ostinkin koko auton automaatin takia. Mutta onhan tuo vähän penaalista kun 100heppaa häviää matkalle, omasta irtosi viimeksi 412hv renkailta.Sultzi kirjoitti:No takapyörältä joka tapauksessa se 407/737, konetehon laskin järkevällä häviöllä jotta kaikki tietää mistä teholuokasta noin puhutaan. Häviön mittaus kun ei millään onnistu 722.6:sella.
Oliko Pansu tuossa C32 vielä normaali turbiini vai se uudempi märkäkytkin amg versio? Sitä olisi mielenkiintoinen testata tuollaisen 722.6 perässä.
Re: W124 käyttis compound turbo
Sultzi kirjoitti:
Oliko Pansu tuossa C32 vielä normaali turbiini vai se uudempi märkäkytkin amg versio? Sitä olisi mielenkiintoinen testata tuollaisen 722.6 perässä.
Eihän märkäkytkintä ollut kun vasta 722.9:ssä.
Re: W124 käyttis compound turbo
oliko katsastuslapussa ahtopainetta käyrälle piirrettynä.
turha lappu nykyään jos ei ole.
turha lappu nykyään jos ei ole.