W211 SBC:n vaihto?

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Finnjet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: La 25.09.2010 01:10

W211 SBC:n vaihto?

Viesti Kirjoittaja Finnjet »

Kaipaisin ohjeita kun tulee tuossa huomenissa vaihtoon E200:n W211 Mersun 2004:n SBC hydrauliyksikkö uusi hajonneen tilalle.
Kaveri kertoi että hoitaa hommat Mese testerillä.
Mitenkäs tavikset? kun pitäisi purkaa 100barin paineet jne....

Onko omakohtaisia vinkkejä hommaan?

Kiitollisena kysellen
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W211 SBC:n vaihto?

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Tuolla ohjeita.
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 2&t=176743" onclick="window.open(this.href);return false;
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 SBC:n vaihto?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tarvitset Starin ja säädettävän jarrutohtorin (0,5-2,0 bar tarvitaan) + ilmauspullon ja yhden apulaisen. Parempi jos olisi kaksi apuria ellei pullossa ole kunnollista ilmausnippaan lukittavaa liitintä.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Finnjet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: La 25.09.2010 01:10

Re: W211 SBC:n vaihto?

Viesti Kirjoittaja Finnjet »

Ok. Kyselin maahantuojalta ja vähäsen on avutonta väkeä
"me laitamme testerin kiinni ja (luotamme sokeasti mitä testeri käskee tekemään) vaihdamme sen avulla SBC:n"
nooh, huomenna ollaan viisaampia, meinataan vaihtaa ihan tuosta vaan, korkeintaan innoitetaan Back-up akun kenkä sekä auton akun kenkä, wanha poies ja uusi tilalle sekä jarrujen ilmaus+testiajo.

Jos mesen compura huutaa erroria niin nollataan kiinasta tulleella SBC-resetointi-toolsilla.
Ei sinänsään mutta kun SBC:ssä on vain paine-pallossa warningit, muuten ei ole mitään päälle päin.
Tietysti purettaessa pitää olla varovainen ja seurata Juutuubin neuvoja, sillä voipi olla että pallossa on se 100baria.
Juttu jatkuu huomenna :)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 SBC:n vaihto?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onnea matkaan :D
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Finnjet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: La 25.09.2010 01:10

Re: W211 SBC:n vaihto?

Viesti Kirjoittaja Finnjet »

Kiitos Dealer, tunti siinä meni.
Wanha poies, uusi tilalle (tietysti molempien akkujen virrat poies)
Suurin ongelma oli jarrujen ilmaaminen ja saada jarrut takaisin :D
Etupään ilmaaminen meni nätisti, takapää oli melko kinkkinen, nooh sitten kaveri istui autossa, virrat päälle, SBC:n moottori veti paineet, jarrupoljin pohjaan ja ilmausruuvi auki, sitten kiinni.
sama homma 3 kertaan ja sitten toinen puoli, duunin aikana piipperi soi hytissä ja näytössä luki punaisella että paineleppas jarrupedali ihan pohjaan, välillä lisäiltiin nestettä.
1l meni nestettä, lopputulos:
jarru löytyi kaikkiin fillareihin, kaikki errorit hävisivät, wanha osa pakettiin ja postin kautta Saksaan koska siinä oli kiinni 100€:n pantti.

Omistaja tyytyväinen, sekä asentajat tyytyväisiä.
Kun katselin netistä niin pelkkä pumppu maksaa AutoAlarmilla 1790€.
Yleisin korjaamoiden hinnat olivat 2800€ pumppu+vaihto.
Tämä tuli maksamaan 0€ postit, 880€ pumppu Saksasta, tuli viikossa, summasta tulee 100e takaisin kun lähetettiin vanha sinne.
Vaihtajalle 50e eli ei mikään paha nakki.

Ihan normi autokorjaamon duunikaluilla pärjättiin :clap:

Eipä ollut mitään staria, boschia, paineilmajuttuja tms. Hyvä tietää ensi kerralla.
Tosin nyt jäi sitten SBC:n nollaaja käyttämättömäksi, tuli perhana se tilattua kiinasta, nooh onhan sitten :D

Kiitos kaikille suuresti neuvoista ja yhteistyöstä.

T.Reima Lahdesta
taky
Mersumies
Mersumies
Viestit: 722
Liittynyt: Pe 27.01.2006 09:24

Re: W211 SBC:n vaihto?

Viesti Kirjoittaja taky »

Finnjet kirjoitti: (tietysti molempien akkujen virrat poies)
Mitäs kaikkea "kalibroitavaa" tms tulee kun auton on kokonaan virrattomana?
Volvo Xc40 D3 Business R-Design automaatti 2018.
Mini One 1,6L, Panoramic Sunroof 2001
Kuva
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W211 SBC:n vaihto?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kun katselin netistä niin pelkkä pumppu maksaa AutoAlarmilla 1790€.
Yleisin korjaamoiden hinnat olivat 2800€ pumppu+vaihto.
Aika korkeat hinnat siellä.
Vaikka SBC käyttöönotto tehdäänkin korjaamolla kuten pitää ei työn osuus ole lähelläkään tuhatta euroa. Yksityinen tietysti tekee miten itse haluaa kun ei ole suurta pelkoa joutua vastuuseen ensimmäisen oikean hätäjarrutustilanteen jälkeen, ei ole kuittia josta löytyisi syyllinen.
Monenlaista on nähty korjaamoidenkin jäljiltä, heti tuli mieleen viime talvelta eräs 211 jolla ei päässyt ensimmäisten liukkaiden tultua risteyksestä liikkeelle juuri mitenkään. Oli jäänyt ainakin yksi vaihe asennuksesta pois SBC-yksikön vaihtajalla, onneksi ei sattunut onnettomuutta tuon vuoksi.

Millainen takuu yksiköllä ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Finnjet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: La 25.09.2010 01:10

Re: W211 SBC:n vaihto?

Viesti Kirjoittaja Finnjet »

taky kirjoitti:
Finnjet kirjoitti: (tietysti molempien akkujen virrat poies)
Mitäs kaikkea "kalibroitavaa" tms tulee kun auton on kokonaan virrattomana?
Ei tähän W211/2004/200 CDI:hin tullut mitään, laitettiin tehdaskunnostettu uusi osa niin 300 000:n laskurikin oli valmiiksi nollattu ja fiksut Mersumiehet olivat laittaneet kunnon alkuperäisen sterkan niin siinä oli oma konkka/akku niin ei edes radion kanavat hävinneet, viisarikello piti vääntää oikeaan aikaan. Thats it :)
Avatar
Finnjet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: La 25.09.2010 01:10

Re: W211 SBC:n vaihto?

Viesti Kirjoittaja Finnjet »

dealer kirjoitti:
Kun katselin netistä niin pelkkä pumppu maksaa AutoAlarmilla 1790€.
Yleisin korjaamoiden hinnat olivat 2800€ pumppu+vaihto.
Aika korkeat hinnat siellä.
Vaikka SBC käyttöönotto tehdäänkin korjaamolla kuten pitää ei työn osuus ole lähelläkään tuhatta euroa. Yksityinen tietysti tekee miten itse haluaa kun ei ole suurta pelkoa joutua vastuuseen ensimmäisen oikean hätäjarrutustilanteen jälkeen, ei ole kuittia josta löytyisi syyllinen.
Monenlaista on nähty korjaamoidenkin jäljiltä, heti tuli mieleen viime talvelta eräs 211 jolla ei päässyt ensimmäisten liukkaiden tultua risteyksestä liikkeelle juuri mitenkään. Oli jäänyt ainakin yksi vaihe asennuksesta pois SBC-yksikön vaihtajalla, onneksi ei sattunut onnettomuutta tuon vuoksi.

Millainen takuu yksiköllä ?
Kahden vuoden takuu. Joku Sakemannien AutoDoc.fi. Sinänsä veikeää että yhteyspuhelinnumero ja webbisivut suomessa Suomeksi mutta firma Berliinissä.
Kyllä me omistajan kanssa kokeiltiin kaikki mahdolliset jarrutilanteet ja kyllä jarrut toimi nätisti. Mene ja tiedä sitten...
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: W211 SBC:n vaihto?

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Kaikki tuossa ei mahdu mun jakeluun. Eihän siinä tarvitse akkun kenkiä irroitella jos yksikön vaihtaa. Jos oot onnistunut ilman staria saada tuon kuntoon, niin onnea
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
Finnjet
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 85
Liittynyt: La 25.09.2010 01:10

Re: W211 SBC:n vaihto?

Viesti Kirjoittaja Finnjet »

arska10 kirjoitti:Kaikki tuossa ei mahdu mun jakeluun. Eihän siinä tarvitse akkun kenkiä irroitella jos yksikön vaihtaa. Jos oot onnistunut ilman staria saada tuon kuntoon, niin onnea
Juuh, otettiin akut irti varmuudeksi.
Ja hyvin w211:n pelittää. Kiitos kaikille Tuesta :clap:
Vastaa Viestiin