MB SS
Re: MB w107 SLC electric
Lisäksi se tekee irti lähtiessään melko hurjaa jälkeä, toki varmaan varmistat sen huolella. Joskus löysin netistä kuvan 123:sesta josta kartaani oli hajonnut, mm. kartaanitunneli revennyt aika pahan näköiseksi.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
- Pikku Mersu
- Mersumies
- Viestit: 551
- Liittynyt: Ti 06.05.2003 09:04
- Paikkakunta: Itä-Uusimaa
Re: MB w107 SLC electric
https://www.youtube.com/watch?v=f24zbY8AkTI" onclick="window.open(this.href);return false;Vesa Rimpele kirjoitti:Tuli juuri katseltua junaillessa Wheeler Dealers jakso, jossa sähköistävät -85 Maseratin. Oli todella kiinnostava jakso. Samalla pohdin, että kukahan tekisi saman Vanhalle Mersulle ja tadaa - tämä ketju pamahti silmille. Pointsit siitä että kaikkea ei haeta rahalla kaupan hyllystä.
GLC 300 de -21 & SLK 230 Kompressor aut -00.
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
ex. w168 170 cdi aut, w245 200 cdi cvt, s204 220 cdi aut, s205 220 d 4matic aut. -16 ja Smart ForTwo aut +muita romuja...
-
- Sisäänajossa
- Viestit: 22
- Liittynyt: La 11.02.2017 22:53
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: MB w107 SLC electric
Just toi. Hyvä opetusvilmiPikku Mersu kirjoitti:https://www.youtube.com/watch?v=f24zbY8AkTI" onclick="window.open(this.href);return false;Vesa Rimpele kirjoitti:Tuli juuri katseltua junaillessa Wheeler Dealers jakso, jossa sähköistävät -85 Maseratin. Oli todella kiinnostava jakso. Samalla pohdin, että kukahan tekisi saman Vanhalle Mersulle ja tadaa - tämä ketju pamahti silmille. Pointsit siitä että kaikkea ei haeta rahalla kaupan hyllystä.
W126 280SE 1982
Re: MB w107 SLC electric
Tänään kävin lakkaamassa mattalakalla nuo lokarit ja konepellin, ihan ok tuli vaikka lähtökohta oli aika karu. Saavat huomiseen asti kuivua ja sitten roudaan ne kotitalliin ja pistän paikoilleen, toisin konepellin jätän varmaan vielä asentamatta kun on niin pirun matala tuo oma talli.
Konehuoneesta uupuu vielä alipainepumppu, kiertovesipumppu, jäähdytyslinjat, flekti, akkuteline akkuineen ja paljon siistimistä. Mahtaisko viikonloppuna saada askarreltua akkutelineen, flektin ja flektin ohjauksen.
[edit]: Jos muuten joltain löytyy sähköistä flektiä, esim. 906 sprintterin kiertovesipumppua niin tarjotkaa ihmeessa vaikka privalla. Semmoset uupuu tällä hetkellä.
Konehuoneesta uupuu vielä alipainepumppu, kiertovesipumppu, jäähdytyslinjat, flekti, akkuteline akkuineen ja paljon siistimistä. Mahtaisko viikonloppuna saada askarreltua akkutelineen, flektin ja flektin ohjauksen.
[edit]: Jos muuten joltain löytyy sähköistä flektiä, esim. 906 sprintterin kiertovesipumppua niin tarjotkaa ihmeessa vaikka privalla. Semmoset uupuu tällä hetkellä.
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1764
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: MB w107 SLC electric
Kiirettä duunissa...?
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: MB w107 SLC electric
On kyllä ollu melkoista häsmäkkää, saanu juosta pitkin poikin. Tämän viikonlopun olen kerennyt touhuumaan tallissa. Muunmuassa siivonnut tallin.hismajestics kirjoitti:Kiirettä duunissa...?
Kardaani on vielä Ko-metissa, soittivat kyllä perjantaina, että olisi valmis. Ensimmäinen vedos ei juurikaan kestänyt mutta nyt on pojat pistäneet pajalla parastaan ja meinasivat, että jos ei kestä niin jo on ihme. Sitten kun saan sen paikoilleen niin saan ajettua auton tallista pihalle.
Tein yhden videon youtubeen jossa käyn tuota akkusysteemiä hieman läpi.
https://www.youtube.com/watch?v=AcufR599cvo&t=15s
Ei mikään kummoinen mutta kai maar siitä saa pointin selvälle.
Päivittelen huomenna kuvia!
Re: MB w107 SLC electric
Ilmaister kirjoitti:
Ei mikään kummoinen mutta kai maar siitä saa pointin selvälle.
Asiasta mitään tietämätönkin valaistui jo hieman ihan mielenkiinnosta kysynkin että oliko nuo fillarinakut siis menossa jo kierrätykseen vai? Ihailen suuresti kun joku panostaa tutkimaan aina "pois heitetttävien" tuotteiden hyödyntämistä.
Millanen määrä noita kennoja sitten tulee ja mikä on noin range?
Re: MB w107 SLC electric
m
Viimeksi muokannut Ilmaister, Su 25.02.2018 16:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: MB w107 SLC electric
Tervehdys taas, pienen tallittoman jakson jäljiltä! Alko rassaan nuo w124 jakkarat niin päätin hommata tilalle sirommat ja kiippaavat jakkarat, että takapenkeillekin pääsisi kyytiläisiä. Uudestakaupungista löytyi sopiva pari jonka kävin viimeviikolla hakemassa. Näiden kiinnittäminenkin oli huomattavasti helpompaa kun sivuille jäi enemmän tilaa. Alkuun piti askarrella penkkikiskojen ja korin väliin kiinnitysadapteri, että ne saa mukavasti ja tukevasti paikoilleen.
Sitten pulttailemaan kiskoa ja penkkiä paikoilleen ja mallailemaan miten ratti tule käsille... No eihän se tullut, kun penkki oli säädetty siten, että jalat yltää sopivasti polkimille niin ratti jäi turhan kauas. Tuumasta toimeen ja kaverin verstaalle sorvailemaan luisin rattiin pieni jatkoadapteri.
Sorvailu täydessä vauhdissa.
Pulttausta vaille valmis setti.
Nyt kun mallailin ja testailin niin ratti istuu käsiin todella napakasti. Ainoa ongelma ulkoasun lisäksi on se, että minullakaan ei ole niin pitkiä sormia, että yltäisi käyttämään vilkun viikseä. Ainiin mutta eihän näissä mersuissa edes tarvitse käyttää vilkkuja.
Ja vielä yksi kuva hantin puolelta, kun kummatkin penkit oli pultattu paikoilleen.
Turvavöiksi tulee mitä luultavimmin 4-pistevyöt koska autoa tullaan rääkkäämään jonkun verran radalla.
Sitten pulttailemaan kiskoa ja penkkiä paikoilleen ja mallailemaan miten ratti tule käsille... No eihän se tullut, kun penkki oli säädetty siten, että jalat yltää sopivasti polkimille niin ratti jäi turhan kauas. Tuumasta toimeen ja kaverin verstaalle sorvailemaan luisin rattiin pieni jatkoadapteri.
Sorvailu täydessä vauhdissa.
Pulttausta vaille valmis setti.
Nyt kun mallailin ja testailin niin ratti istuu käsiin todella napakasti. Ainoa ongelma ulkoasun lisäksi on se, että minullakaan ei ole niin pitkiä sormia, että yltäisi käyttämään vilkun viikseä. Ainiin mutta eihän näissä mersuissa edes tarvitse käyttää vilkkuja.
Ja vielä yksi kuva hantin puolelta, kun kummatkin penkit oli pultattu paikoilleen.
Turvavöiksi tulee mitä luultavimmin 4-pistevyöt koska autoa tullaan rääkkäämään jonkun verran radalla.
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1764
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: MB w107 SLC electric
Siisti jatkoadapteri
Mitkäs noi penkit oikein on? Tulee mieleen Terminator...
Mitkäs noi penkit oikein on? Tulee mieleen Terminator...
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
Re: MB w107 SLC electric
hismajestics kirjoitti:Siisti jatkoadapteri
Mitkäs noi penkit oikein on? Tulee mieleen Terminator...
Njoo, onhan nuo hieman futuristisen oloiset mutta niissä on leimat, ne on kevyet sekä nuo kippaavat sen verran, että mahtuu takapenkille matkustajia.
Mutta ennenkaikkea tuo paino ja sivutuet on tässä kohtaa lähellä ajatusmailmaa. Meinasin kyllä, että maalan nuo penkkien alumiinirungot jotka näkyvät penkkien sivuilla. Eivätpähän tule niin pahasti silmille, kun ovat kiiltävän mustat.
Re: MB w107 SLC electric
Tästä tullee kyllä äärettömän kova/hieno vehje!!!
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: MB w107 SLC electric
Eläpä hättäile tuon maalaamisen kanssa. Näyttäisi mätsäävän tohon ratin adapteriinki nuo rungot. Voi olla aika siisti tummalla sisutalla, jossa alumiinisia yksityiskohtiaIlmaister kirjoitti:hismajestics kirjoitti:Siisti jatkoadapteri
Mitkäs noi penkit oikein on? Tulee mieleen Terminator...
Njoo, onhan nuo hieman futuristisen oloiset mutta niissä on leimat, ne on kevyet sekä nuo kippaavat sen verran, että mahtuu takapenkille matkustajia.
Mutta ennenkaikkea tuo paino ja sivutuet on tässä kohtaa lähellä ajatusmailmaa. Meinasin kyllä, että maalan nuo penkkien alumiinirungot jotka näkyvät penkkien sivuilla. Eivätpähän tule niin pahasti silmille, kun ovat kiiltävän mustat.
Re: MB w107 SLC electric
Viimeisestä päivityksestä on taas tovi vierähtäny mutta auton kanssa on tullut touhuttua sitäkin enemmän.
Moottorin ja invertterin jäähdytys on kokonaisuudessaan valmis, laitoin tehokkaan kiertovesipumpun(12V) kierrättämään nesteen, keulalla on muistaakseni väykän tai w202 jäähdytin ja sähköflekti. Ohjaus on tehty siten, että kun sytytysvirta on päällä niin pumppu pyörittää jatkuvasti. Flekti käynnistyy kun lämmöt on yli 45'C.
Vaihdevalitsimen valinnassa oli hieman puntaroitavaa, päädyin kuitenkin 4-asentoiseen pyöritettävään vaihtokytkimeen jolle tein aluslevyn ja sorvasin alumiiniteemaa jatkaen tuommoisen pyörityspotikan. Tarvii vielä käyttää kaivertajalla, joka laittaa P, R, N ja D -merkinnät.
Konehuoneessa on myös tapahtunut jonkunverran, ilmajousituksen kilkkeet on asennettu ja kytketty, myös ohjaukseen liittyvät asennukset. Akkukotelo ja konehuoneen melkein kaikki akutkin on jo paikoillaan. Tuohon tulee vielä 3 kpl noita moduleja. Lisää akkuja tulee takakonttiin ja takapenkin alle.
Konehuoneesta uupuu akkukotelon kansi johon tulee laserilla joku väsäys, jarrun alipainepumppu ja sen ohjauskortti sekä johtojen viimeistely suojasukkaan ja sitominen kiinikkeisiin.
Sisustan kaikki verhoilut luukuunottamatta kattoverhoilua ja takapenkkiä on asennusvalmiina tallissa.
Moottorin ja invertterin jäähdytys on kokonaisuudessaan valmis, laitoin tehokkaan kiertovesipumpun(12V) kierrättämään nesteen, keulalla on muistaakseni väykän tai w202 jäähdytin ja sähköflekti. Ohjaus on tehty siten, että kun sytytysvirta on päällä niin pumppu pyörittää jatkuvasti. Flekti käynnistyy kun lämmöt on yli 45'C.
Vaihdevalitsimen valinnassa oli hieman puntaroitavaa, päädyin kuitenkin 4-asentoiseen pyöritettävään vaihtokytkimeen jolle tein aluslevyn ja sorvasin alumiiniteemaa jatkaen tuommoisen pyörityspotikan. Tarvii vielä käyttää kaivertajalla, joka laittaa P, R, N ja D -merkinnät.
Konehuoneessa on myös tapahtunut jonkunverran, ilmajousituksen kilkkeet on asennettu ja kytketty, myös ohjaukseen liittyvät asennukset. Akkukotelo ja konehuoneen melkein kaikki akutkin on jo paikoillaan. Tuohon tulee vielä 3 kpl noita moduleja. Lisää akkuja tulee takakonttiin ja takapenkin alle.
Konehuoneesta uupuu akkukotelon kansi johon tulee laserilla joku väsäys, jarrun alipainepumppu ja sen ohjauskortti sekä johtojen viimeistely suojasukkaan ja sitominen kiinikkeisiin.
Sisustan kaikki verhoilut luukuunottamatta kattoverhoilua ja takapenkkiä on asennusvalmiina tallissa.
Re: MB w107 SLC electric
Hieno projekti ja toteutuksen laatu on vähintäänkin riittävä.
Muutama kysymys jotka liittyvät omasta mielestäni kaikkein kriittisimpiin sähköauton ongelmiin:
- Range 200km olisi itselle aivan liian vähän. Jos kasvatat rangen 400km tarkoittaisi se käytännössä akkujen tuplaamista eli yhteensä 600kg akkuja?
- Näiden tehokkaampien sähköautojen yhtenä suurimpana kompastuskivenä on ollut akkujen kuumeneminen. Kesähelteillä jopa leaf on kärsinyt siitä. Tuleeko sulla tähän jokin akkujen jäähdytysjärjestelmä? Ja kun teet akkujen "patteristot" niin onko akkujen välissä jotain eristettä, etteivät ala lämmittää toinen toisiaan? Teslan tehokkaimmat mallithan on siitä hassuja ettei niissä voi käyttää niitä tehoja kuin ihan yksittäisiin kiihdytyksiin juuri tästä akkujen lämpenemisestä johtuen.
- Teetkö jonkin väännön rajoituksen alakierroksille ettei pauku kaikki sulakkeet voimansiirrossa?
- Latausaika luonnollisesti kiinnostaa ja tuleeko mahdollisuutta käyttää pikalatureita?
Muutama kysymys jotka liittyvät omasta mielestäni kaikkein kriittisimpiin sähköauton ongelmiin:
- Range 200km olisi itselle aivan liian vähän. Jos kasvatat rangen 400km tarkoittaisi se käytännössä akkujen tuplaamista eli yhteensä 600kg akkuja?
- Näiden tehokkaampien sähköautojen yhtenä suurimpana kompastuskivenä on ollut akkujen kuumeneminen. Kesähelteillä jopa leaf on kärsinyt siitä. Tuleeko sulla tähän jokin akkujen jäähdytysjärjestelmä? Ja kun teet akkujen "patteristot" niin onko akkujen välissä jotain eristettä, etteivät ala lämmittää toinen toisiaan? Teslan tehokkaimmat mallithan on siitä hassuja ettei niissä voi käyttää niitä tehoja kuin ihan yksittäisiin kiihdytyksiin juuri tästä akkujen lämpenemisestä johtuen.
- Teetkö jonkin väännön rajoituksen alakierroksille ettei pauku kaikki sulakkeet voimansiirrossa?
- Latausaika luonnollisesti kiinnostaa ja tuleeko mahdollisuutta käyttää pikalatureita?
- Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm)
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
- Opel ascona B 2.4 CIH -77
- Opel Rekord E 2.0 SEH -8x
- Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 160hp/245nm)
- Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300whp/330nm)
- BMW 528 2.8l -97 (talviliukuri)
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: MB w107 SLC electric
jezze rs kirjoitti:Hieno projekti ja toteutuksen laatu on vähintäänkin riittävä.
Muutama kysymys jotka liittyvät omasta mielestäni kaikkein kriittisimpiin sähköauton ongelmiin:
- Range 200km olisi itselle aivan liian vähän. Jos kasvatat rangen 400km tarkoittaisi se käytännössä akkujen tuplaamista eli yhteensä 600kg akkuja?
- Näiden tehokkaampien sähköautojen yhtenä suurimpana kompastuskivenä on ollut akkujen kuumeneminen. Kesähelteillä jopa leaf on kärsinyt siitä. Tuleeko sulla tähän jokin akkujen jäähdytysjärjestelmä? Ja kun teet akkujen "patteristot" niin onko akkujen välissä jotain eristettä, etteivät ala lämmittää toinen toisiaan? Teslan tehokkaimmat mallithan on siitä hassuja ettei niissä voi käyttää niitä tehoja kuin ihan yksittäisiin kiihdytyksiin juuri tästä akkujen lämpenemisestä johtuen.
- Teetkö jonkin väännön rajoituksen alakierroksille ettei pauku kaikki sulakkeet voimansiirrossa?
- Latausaika luonnollisesti kiinnostaa ja tuleeko mahdollisuutta käyttää pikalatureita?
Tuo 200km range on arvioitu melko railakkaaseen ajotyyliin. Rauhallisesti kun ajelee niin sillä pitäisi melkein tuo 400km päästä ja omassa käytössä tuo 200km riittää vallan hyvin, tästä ei kuitenkaan tule käyttöautoa vaan ihan puhdas harrasteauto jolla käydään välillä hassuttelemassa radalla.
Autovalmistajien täytyy kunkin automallin kohdalla tehdä aina joitain kompromissejä. Leafin kohdalla ratkaisi hinta jolloin akkupaketti jäi pieneksi. Teslan kohdalla paino ja haluttu kennotyyppi. Tesla käyttää enemmän energiakennon tyylistä ratkaisua S-malleissaan, se on suuren energiatiheyden omaava kenno jota ei voi purkaa suurella viralla. Teslalla on lisäksi 3 moottoria ja muistaakseni noin 400V jännite akustossa. Käyttämäni moottori vastaa likimain teslan taka-akseliston moottoreita mutta sillä erolla, että akkujännite on 700V, joka tarkoittaa huomattavasti pienempää virtaa ja näin ollen myös pienempää kuormaa akuille ja lämpeneminen on vähäisempää. Lisäksi käyttämäni kennot ovat enemmänkin tehokennoja, jotka on tarkoitettu isommille purkuvirroille. Toki akuissa on lämpöantureita melko tiuhaan joten niiden osalta lämmöntarkkailu on kyllä hyvinkin intensiivistä mutta en usko, että lämpö tuottaa suuria ongelmia. Tai ainakaan vielä näillä testeillä sitä ei ole tarvittu mutta se on toteutettu ajoviiman avulla. Kuvassa keulasyylärin oikealla puolella on 2kpl 80mm kanavia jotka menee etuakkukotelolle. Akkujen välissä on muovikennolevystä tehdyt eristeet.
Latausjärjestelmä on vielä hieman auki mutta kolmea 16A vaihetta ajattelin siinä käyttää melko täydellä kuormituksella. Jolloin latausaika tyhjästä täyteen olisi noin 6h
Uskon, että voimansiirto kestää kyllä koska auton kokonaismassa on niin pieni. Pito on ehkä enemmänkin se ongelma ellei ala painamaan alle jotain liimakumeja. Tuo vääntökäyrän tekeminen eri sääolosuhteille onnistuu helposti muokkaamalla arvoja 2d kaaviossa. Käytännössä siinä määrätään maksimi virta kaasupolkimen asennon ja kierrosten kohdalla. Sielä on nyt tuommonen aika loiva käyrä mutta sitä täytyy alkaa muokkaamaan kun saa auton valmiiksi.
Re: MB w107 SLC electric
Itse olen kuullut että ei niinkään akkujen lämpeämisestä johtuen vaan moottorin staattorin lämpeämisestä.jezze rs kirjoitti:Teslan tehokkaimmat mallithan on siitä hassuja ettei niissä voi käyttää niitä tehoja kuin ihan yksittäisiin kiihdytyksiin juuri tästä akkujen lämpenemisestä johtuen.
Ex W124 E 300 TDT A -95
Ex W202 C 220 CDI A -00
W211 E 220 CDI A -09
Ex W202 C 220 CDI A -00
W211 E 220 CDI A -09
Re: MB w107 SLC electric
Itselläni ei pitäisi tulla staattorin lämpeämisen kanssa ongelmia ellei sitten tule tooooodella pitkää yhtäjaksoista kuormitusta, joka tarkoittaa pedaalipohjassa kovaa vauhtia jolloin moottorilla on paljon vastavoimia.meba124 kirjoitti:Itse olen kuullut että ei niinkään akkujen lämpeämisestä johtuen vaan moottorin staattorin lämpeämisestä.jezze rs kirjoitti:Teslan tehokkaimmat mallithan on siitä hassuja ettei niissä voi käyttää niitä tehoja kuin ihan yksittäisiin kiihdytyksiin juuri tästä akkujen lämpenemisestä johtuen.
Tuossa siemenssin moottorissa on isot vesikanavat ja minulla on tuo suositeltu 15l/min virtaavuus melkein kolminkertaistettu sekä on lisäksi polttomoottoriauton syyläri keulilla.
Ja jos lämmöt alkaa karkailemaan niin onhan tuossa aina vara parantaa jäähdytystä.
Re: MB w107 SLC electric
Juhannusta edeltävänä torstaina tuli käytyä alkon sijasta vannekaupoilla ja hommattua bbs rs'ät tuohon sähkikseen. Alla video miten istuivat ilman speicereitä.
https://www.youtube.com/watch?v=DsrQ9_I ... sylpaet40k
https://www.youtube.com/watch?v=DsrQ9_I ... sylpaet40k
Re: MB w107 SLC electric
Eipä ole liikaa silläkään tilaa
MersuMies kolmannessa polvessa..........
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Re: MB w107 SLC electric
Mahtava projekti! Mitään merkitystä asialla ei liene tässä tapauksessa, mutta toimiiko lämmityslaite? Saattoi jossain ollakin, mutta en joka riviä ehtinyt lukemaa.
Re: MB w107 SLC electric
JP74 kirjoitti:Mahtava projekti! Mitään merkitystä asialla ei liene tässä tapauksessa, mutta toimiiko lämmityslaite? Saattoi jossain ollakin, mutta en joka riviä ehtinyt lukemaa.
Lämmityslaitteena toimii pieni lauhdutin jonne ohjataan moottorin jäähdytysneste ja se puhalletaan auton sisälle. Ei vain ole hajuakaan, että riittääkö moottorista tuleva hukkalämpö lämmitykseen asti.
Re: MB w107 SLC electric
Hieno projekti. Testi videoita odotellessa
2008 Octavia Combi vRS tdi cr+dsg6 170hp
ex 2010 Skoda Octavia Combi 1.6tdi cr+dsg7 105hp
ex 2008 Seat Altea XL 2.0tdi+dsg6 140hp
ex 2009 Skoda Octavia Combi 1.9tdi+dsg6 105hp
ex 2006 Skoda Octavia vRS Combi 2.0tdi manuaali 170hp
ex 2002 Skoda Octavia Hb 1.9tdi manuaali 90hp
ex 2010 Skoda Octavia Combi 1.6tdi cr+dsg7 105hp
ex 2008 Seat Altea XL 2.0tdi+dsg6 140hp
ex 2009 Skoda Octavia Combi 1.9tdi+dsg6 105hp
ex 2006 Skoda Octavia vRS Combi 2.0tdi manuaali 170hp
ex 2002 Skoda Octavia Hb 1.9tdi manuaali 90hp
Re: MB w107 SLC electric
m
Viimeksi muokannut Ilmaister, Su 25.02.2018 16:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: MB w107 SLC electric
Jarrujen alipainetehostuksen tein c180 kompuran jarru-alipainepumpusta ja oem'ältä omstamallani alipainekytkimellä jolla saan säädettyä alipainetehostuksen meiluiseksi.
Takakontin akkukotelon kapasiteetiksi tuli noin 16kwh tässä kohtaa ja se on sijoitettu tankin kohdalle.
Tässä kohtaa kun lisäsin jännitettä, astuivat ongelmat mukaan kuvioihin. Moottori alkoi katkomaan vetoa ja invertteri veti itseään vikatilaan. Aluksi tuumin, että encoderin liitin olisi löysässä ja tarkastin sen mutta tilanne ei muuttunut. Sitten huomasin, että jos kaasun survasee pohjaan niin vikaa ei ilmene mutta hellällä kaasulla vika tulee toistuvasti. Niinpä olin yhteyksissä Scottyyn joka invertterin on suunnitellut ja hänen kanssa tuumittiin, että moottorin vaihejohdot antavat niin paljon emc'tä läpi, että olisi hyvä vetää niihin emc-sukka päälle ja maadoittaa moottorin ja invertterin päät.
Nyt moottori ei enää pätkiny mutta invertteri sammui välillä kesken ajon, tämä johtui hätäpysäytin johtimen saamasta häiriöstä johnka takia invertteri luuli välillä, että hätäseis on painettuna. Tästä häiriöstä pääsin eroon kun vaihdoin normaalin parikaapelin häiriösuojattuun, punottuun parikaapeliin.
Takakontin akkukotelon kapasiteetiksi tuli noin 16kwh tässä kohtaa ja se on sijoitettu tankin kohdalle.
Tässä kohtaa kun lisäsin jännitettä, astuivat ongelmat mukaan kuvioihin. Moottori alkoi katkomaan vetoa ja invertteri veti itseään vikatilaan. Aluksi tuumin, että encoderin liitin olisi löysässä ja tarkastin sen mutta tilanne ei muuttunut. Sitten huomasin, että jos kaasun survasee pohjaan niin vikaa ei ilmene mutta hellällä kaasulla vika tulee toistuvasti. Niinpä olin yhteyksissä Scottyyn joka invertterin on suunnitellut ja hänen kanssa tuumittiin, että moottorin vaihejohdot antavat niin paljon emc'tä läpi, että olisi hyvä vetää niihin emc-sukka päälle ja maadoittaa moottorin ja invertterin päät.
Nyt moottori ei enää pätkiny mutta invertteri sammui välillä kesken ajon, tämä johtui hätäpysäytin johtimen saamasta häiriöstä johnka takia invertteri luuli välillä, että hätäseis on painettuna. Tästä häiriöstä pääsin eroon kun vaihdoin normaalin parikaapelin häiriösuojattuun, punottuun parikaapeliin.
Re: MB w107 SLC electric
Mittariston näytön toeutin lopulta siten, että raspi3 johon asensin androidin ajaa kuvaa sharpin 11,4" lcd paneelille. Tähän aloin tekemään omaa ohjelmaa ja sainkin siihen kaiken tarvittavan kuten lämmöt, nopeus ja akun varaus. Kraaffinen toteutus ei vain ollut mikään hirmu imarteleva. Sattumalta löysin playkaupasta tuommosen mittaristo-sovelluksen jonka sain muokattua toimimaan omassa järjestelmässäni.
Keskikonsolissa on edelleen 14,6" lcd paneeli johon on kytketty minipc. Tässä näkyy Scott Driven hallintasofta sekä normi html-saitti joka lähttää käskyjä arduinon webbiserveriin sekä ottaa vastaan tietoa. Helppo muokata ja tarpeentullen päivittää jos tulee jotain lisäyksiä autoon.
Kaikki käynnistyyy automaattisesti kun kytkee auton virrat päälle.
Keskikonsolissa on edelleen 14,6" lcd paneeli johon on kytketty minipc. Tässä näkyy Scott Driven hallintasofta sekä normi html-saitti joka lähttää käskyjä arduinon webbiserveriin sekä ottaa vastaan tietoa. Helppo muokata ja tarpeentullen päivittää jos tulee jotain lisäyksiä autoon.
Kaikki käynnistyyy automaattisesti kun kytkee auton virrat päälle.
Re: MB w107 SLC electric
m
Viimeksi muokannut Ilmaister, Su 25.02.2018 16:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- hismajestics
- Mersumies
- Viestit: 1764
- Liittynyt: La 16.10.2010 21:44
- Paikkakunta: Helsinki
Re: MB w107 SLC electric
+1
//johannes
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349
---------------------
250CE -72 M104 3,2L
Projektiketjut: http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=156709
http://www.mersuforum.net/forum/viewtopic.php?f=27&t=121349