Jussin 230CE vm '90 (siis 124) *Ei uutta lounaisrintamalta*

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Ma 26.06.2017 21:47
170625.JPG


Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Ei tuo takaluukku ennen ole irvistänyt. Mutta miksi se nyt?
Oikea puoli linjassa, vasen irvistää liki sentin taaksepäin.
Kyljessä ei ole vekkiä.
Takana ei ole jälkiä murron yrityksestä tai kolhuista. Auto parkissa pihalla keula ulospäin.
Luukun kannen säädöt ei ole muuttuneet, eikä niissä ole varaa säätää tuota rakoa pois.
Mitä ihmettä on tapahtunut?
Ja miten luukun saa takaisin "sisällepäin"?
10mm kantaisissa luukun puolen saranan pulteissa ei ole säätövaraa.



Nonnih, sarana vaihdettu.
Lähipäivinä kuvia ja kertomusta.
Mutta voin sanoa, että ei ole ihan helppo rasti, neljä tuntia meni...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut Juhani Halmeenmäki päivämäärä Ti 27.06.2017 21:07, muokattu yhteensä 1 kerran
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Ti 27.06.2017 18:45
Eli takaluukun saranan vaihto siis. Nuo tehtaan ohjeet kannattaa ottaa pohjaksi ja varata runsaasti aikaa. Erikoistyökaluina tarvittiin ainoastaan verhoilunastahaarukkaa.

http://www.w124performance.com/service/ ... 88-500.pdf
http://www.w124performance.com/service/ ... 88-512.pdf
http://www.w124performance.com/service/ ... 68-458.pdf

Takaluukun kannen pois ottaminen onnistuu yksinkin, se ei retkahda irti kun pultit irrottaa. Mutta apuri on kyllä hyvä olla, etenkin jos ei ole ennen isoja kansia käsitellyt.
Purkamisen määrä yllätti kuitenkin, jotta kannen sai lopulta irti. Johdot tulevat (sekä menevät takaisin) hämmästyttävän helposti saranan läpi, sitä ei olisi uskonut.

170626 (1).jpg


Hankalin toimenpide oli niskatukien irrotus. Tuon tehtaan ohjeen kautta ei oikein selviä, miten se sujuu, tai sitten kädet loppuu kesken.
Homma hoitui kun meni takaluukun puolelle, painoi lukituksen irrotusvipuja, ja käänsi lukkotapit sivuun (katso kuvassa merkityt kohdat: tappi siinä jo käännetty "AUKI"-asentoon), ja painoi tuet pois auton sisällä.
Noita lukituksia on siis yksi kummallekin tuen raudalle, eli yläkautta auton sisällä toimien pitäisi painaa kahta irrotusvipua yhtä aikaa, ja vetää samalla vielä tuki ulos.

170626 (2).jpg


Kun molemmat saranat oli käsissä, kävi selväksi mistä se sarana oli pettänyt. Selvä suunnitteluvirhe, joka oli uudessa käytetyssä saranassa jo onneksi korjattu. Saranaputki oli revennyt putkea vetävän jousen kohdalta, koska johdon läpiviennin reikä heikensi putkea toiselta puolelta. Uudessa versiossa reikä on siirretty parilla sentillä sivuun, jolloin rasitus pienenee. Ja koska kohta jää saranan piilopuolelle, ei se näkynyt suoraan paikalla ollessaan. Lisäksi sarana ikään kuin suoristui pettäessään, joten sitäkään ei osannut huomata, kun etsi ennemminkin vekkiä. Saranan yläkiinnitysholkki on sitten muistettava voidella ennen asennusta.

170626 (3).jpg


170626 (4).jpg


170626 (5).jpg


Ja se kannen istuminen paikalleen kannattaa varmistaa ennen kuin kokoaa hattuhyllyn. Tällä kertaa kansi osui kohdalleen suoraan, kun saranat laittoi vanhoihin kohtiinsa. Se oli joko tuuria tai MB-laatua...

Neliovisessa autossa selviäisi varmaan tuntia nopeammin, Coupéssa oma lisämausteensa oli joka kerta pujottautua polvilleen poistetun takapenkin istuimen kohdalle.

Lisätyönä suoritin imuroinnin: istuimien alla ja reunoilla oli vielä edellisten omistajien lasten roskia sekä koirien karvoja. Ja hattuhyllyn kaikkiin koloihin sekä takareunaan ei sen paikalla ollessa edes pääse. Plus takakaiuttimien päällä olleet verhoilun muruset.

Kuriositeettina ensiapulaukku vaikutti jopa alkuperäistä täydellisemmältä: mukana oli Amor-merkkinen varmuusväline. Tosin sen 2009 vanhenemispäiväys viittaisi jälkivarusteluun...

170626.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: To 20.07.2017 17:51
Kävin tänään katsastamassa tuon toisen harrasteautoni eli Porsche 924 '79. Ja seuraavaksi ajoin sen talliin talviseisontaan. Jep, tuntuu hassulta jo heinäkuussa, mutta kun tuo 230CE vaan on parempi harrasteajopelinä. Kuten kartturikin sanoo: hyvät penkit, hiljainen ja mukava. Eikä tässä näytä olevan enää loppukesästä sellaisia tapahtumia, joihin pitäisi lähteä museoikäisellä. Klubin tapahtumia kylläkin, mutta eihän niihin Possulla kuuluisikaan tulla :D
Mersu saakin olla liikennekäytössä lokakuulle saakka, niin sekin leimataan sitten ennen talliin menoa.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Ma 24.07.2017 17:46
porkkanat.jpg


Osuipa tuossa kirpputorilta matkaan Hellan porkkanavilkut, ja suuri dilemma on nyt siinä, että onko porkkanaiset teinituunausta vai museointia, ja jos jompaa kumpaa, niin ovatko ne paremmat :lol:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 14354
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Ma 24.07.2017 17:58
Vilkut on hienot, jos jotenkin saisi nuo päivävalot ja maskista ylimääräiset merkit pois niin sitten :thumbup:
www.mbosa.fi
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Ma 24.07.2017 18:21
Siis Klubin juhlamerkki samalta ajalta kuin tuo auto oli uusi, ei sitä poisteta :D

DRL on käytännön sanelema juttu, ei enää osaa muistaa valojen käyttöä kun käyttis sekä mopot on automatiikalla :oops:
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3297
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ti 25.07.2017 02:13
Joo, samoilla linjoilla dealerin kanssa. Tämän aikakauden autossa ne oranssit kuitenkin alun perin ovat olleet, joten kyllä mun nähdäkseni kirkkaat vilkut ennemminkin ovat teinituunausta. Nykyinen tuning -suunta lienee oranssien vilkkujen ohella enemmän ne jenkkiparkkimalliset vilkut, joissa vilkkulyhdyissä palaa jatkuvasti oranssi valo.

Tähän autoon mielestäni oranssit sivuvilkut olisivat sitten vielä yhtenäisyyden kannalta hienommat noiden oranssien etuvilkkujen kera.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Ti 25.07.2017 05:56
Ai niin, ne jenkkiparkkiviritelmät. Siitä W201'sestä moisia poistelinkin, oli teini ne niin kamalasti siihen viritellyt :thumbdown:
Ennemmin tuollaisen ison kulmalyhdyn kylkipuolelle sivuäärivaloksi, ei se montaa lediä tarvitsisi. Vai onko liian volvoa :D

Sivuvilkkujen kiinnitykseen pitääkin sitten jo paneutua. Siis tuon yksilön toteutukseen. Jotenkin näyttäisi siltä, että niissä on jotain kotikutoista, kuten kaksipuolista tarraa korin ja valon välissä?
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 12072
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ti 25.07.2017 07:00
In my humble opinion, poistaisin päivävalot ja maskin merkit. Sivuvilkut ottaisin pois jos ne on tarroilla; säilyttäis takakontissa ja jos joku kyselee sanoo että ne on nyt väliaikaisesti irti vaikka vahaushomman takia :P ja olihan toki ne katsastuksessa... tai sitten keltaiset sivuvilkut paikoilleen.

Jos haluaa DRL toiminnon niin saisikohan noihin omiin valoihin releen kautta sähköt esim öljynpaineen anturin kytkintietona - että startatessa ei pala vielä valot. Se jos haluat pelastaa maailman niin onkin eri asia - sitten jotkut LED kehitelmät sinne. Pimeällähän et varmaan enää aja, se hämäränäkö meidän iässä ... :lol: :wink:

Minullahan on tuossa jenkkimallin W116:ssa olleet ne etukulmaäärivalot eli side markerit etuvilkuissa sekä takalampuissa punaiset sivuvalot. Nyppäsin vaan polttimot pois takaa ja siirsin parkit edessä muualle... piuha poikki ja uusi lamppu eri paikkaan :D
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1981 380 SL pikkuprojekti
1987 560 SEC museoauto
2000 G500 käyttöharraste - Umweltsau
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Ti 25.07.2017 19:46
Juniorin Pösösessä oli tuollainen boksi, joka sytytti auton ajovalot, kun moottori kävi ja öljynpaine valo ei palanut. Vaikka se oli kotimaassa tehty, ei se ollut kovinkaan luotettava, vaan temppuili joka vuosi jotain. Voisihan sellaisen itsekin toteuttaa, mutta se vaatisi jokusia releitä, ehkä diodejakin. Senhän pitäisi sytyttää sekä parkit että ajovalot, jos halutaan käyttää ajovaloja automaattisesti aina päällä.
Tarvii kyllä pohtia muitakin ratkaisuja, eli laittaisiko ajovaloumpioiden parkeiksi jotkin kirkkaammat ledit, ja käyttäisi niitä tavallaan huomiovalon korvikkeina. Eihän se oikein ole, mutta kovin yleisesti käytettyä.
Toinen mahdollisuus olisi pistää sumuvaloihin jotkut H3-korvike ledit. Mutta sama näissä, ei nekään oikeita huomiovaloja ole, mutta paljon niitä näkee. Kytkentä ja polttimo olisi toisaalta helppo vaihtaa katsastusta varten takaisin tavallisiksi. Pitäisi vaan tuplat kytkennät ja johdot siellä valojen luona valmiina.
Ja ledejä siksi, että johdot kestää ne, ja kytkennät helppo toteuttaa.
No jos jollain on hyvä valmis ajatus, miten toteuttaa valoautomatiikka, tai jonkinlaiset piilotetut päiväajovalot, niin kertokoon...

Ja joo, käyttis on sitten pimeille, ksenoneilla.

Noi sivuvilkut. Mitä tiirailin uudestaan, niin veikkaan, että loksuun on tehty lampunkannalle pyöreä reikä, mutta kiinnitykset on hoidettu sitten kaksipuolisella teipillä, kun ei ole osattu / haluttu tehdä oikean muotoista aukkoa. Eli reikä jää jos poistaa, pitää siis vaihtaa ja tuunata kiinnitys taas purkkapaikkana.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Ti 22.08.2017 17:49
Erillisistä viestiketjuista tänne yhdistettyjä aiheita: OVIPEILIVIKAA:

Vasen peili irvistää kiinnityksen yläreunasta, eikä tunnu kamalan tukevaltakaan.
Mitä tehdä?
Onko sisällä joku systeemi joka on korjattavissa?
Sopiiko tilalle muiden korimallien peilit? Tarvike väittää olevansa kaikkiin, mutta MB-numerot on erit. Sedanien peilejä vaan saisi helpommin.
Ja jos jollain on hyviä & halpoja (samassa) coupen ovipeliejä niin saa tarjota, oikeaakin.
Viimeksi muokannut Juhani Halmeenmäki päivämäärä Ma 23.10.2017 16:21, muokattu yhteensä 4 kertaa
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19148
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi
ViestiLähetetty: Ti 22.08.2017 18:09
Mistä irvistää..oven tulevasta raosta vai muualta?
Peili on erilainen siksi kun etuikkunan kulma on viistompi sedania ja siksi ei käy...katso myös ebay.de mutta on noita suomessakin purettu.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Ke 23.08.2017 08:40
Peilin ja kumin välistä, yläosasta. Pitää ottaa kuva.
Miten se peilin kuori muuten irtoaa, voisi selvitä sieltä kautta onko jotain isosti särki. Fiiliksenä että olisiko ylempi sarana ratkennut, jos siis siellä sellainen on?

Ebayn tarjonta oli melko surkean näköistä jollei osta sitten ULO-peiliä noin 65 €urolla. Jos se ULO on OE niin halpa, mutta voiko olla?
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...

Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 23.08.2017 09:43
ViestiLähetetty: Ke 23.08.2017 10:12
Oletko käynyt Niemöllerin sivuilla?
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Ke 23.08.2017 13:43
Ei ole niillä vielä 124seen osia.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Pe 25.08.2017 17:56
2017-08-25 10.47.51.jpg

Normaalisti tuommoinen rako

2017-08-25 10.48.07.jpg

Ja kun pikkasen painaa alaspäin peiliä niin sen kun levenee, ja taitaa olla jotain murtunut?

Mites tuo kuori aukeaa, eli sen maalatun taustan saa pois?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Pe 25.08.2017 18:02
Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Noi sivuvilkut. Mitä tiirailin uudestaan, niin veikkaan, että loksuun on tehty lampunkannalle pyöreä reikä, mutta kiinnitykset on hoidettu sitten kaksipuolisella teipillä, kun ei ole osattu / haluttu tehdä oikean muotoista aukkoa. Eli reikä jää jos poistaa, pitää siis vaihtaa ja tuunata kiinnitys taas purkkapaikkana.


Olispa ollut edes 2-puoliteippiä, mutta oli jollain vessakitillä leivottu kiinni :evil:
No, onneksi reikä oli sentään niin oikean kokoinen, että lisäkiinnitykseksi riitti koriteippi.

Operaatio porkkana suoritettu siis loppuun, Aurajokirannassa sunnuntaina nähdään :D
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...

Mersumies
Mersumies
Viestit: 652
Liittynyt: To 15.02.2007 19:31
Paikkakunta: Nurmijärvi
ViestiLähetetty: Pe 25.08.2017 19:27
Siinä peilin rajapinnassa ulkokuoressa on sellainen parikymmentä mm leveä lista korkeussuunnassa, joka on muovihakasilla päistä kiinni. Ei rikkoudu eedes helposti ja sitä saa vääntää ruuvimeisselillä ihan reilusti. Sen listan jälkeen lähtee ulkokuori irti ja näkee sisälle jo hyvin.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 14354
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Pe 25.08.2017 20:08
JH kirjoitti:Pösösessä oli tuollainen boksi, joka sytytti auton ajovalot, kun moottori kävi ja öljynpaine valo ei palanut.

Taatusti huomaa öljynpaineen katoamisen jos se tapahtuu pimeällä satasen vauhdissa, jos on kytketty niin ettei kaukovalojenkaan käyttämiseksi tarvitse kääntää varsinaista valokatkaisijaa :mrgreen:
www.mbosa.fi
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: To 31.08.2017 18:21
Nonnih.
Menin sitten ostamaan uudet alkuperäiset peilit, kun löytyi käytettyjen hinnalla.
http://www.ebay.com/usr/cars245de?ul_noapp=true
Ja ainakin 124sen kohdalla Ulo on tosiaan se alkuperäinen valmistaja, 1:1 MB'n tekstejä myöten 8)

Vaihto helppoa, kuori irtosi tosiaan nätisti kun usemmalla meisselillä käänteli, "oven juuresta" aloittaen. Olisikohan puoli tuntia mennyt koko operaatioon, molemmille puolin autoa.

Ja murtunuthan sieltä sisältä oli se toinen kiinnike.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Pe 08.09.2017 17:47
Huomasin, että noista uusistahan katosi aamusumu sillä aikaa kun auto kävi tyhjäkäyntiä.
Mutta töihin tullessa oli kylmät.
Onko noissa joku automaagi, että ovat päällä jossain lämpötilassa jonkin aikaa?
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 589
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi
ViestiLähetetty: Pe 08.09.2017 18:12
Jeps. Lämmitysvastukset termostaatilla.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT -95
W124 E200D -95 vara(osa)-auto, elimenluovuttaja
W124 230E -86 hallituksen edustusauto, remontissa
W251 R 320CDI
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Ke 11.10.2017 16:06
Erillisistä viestiketjuista tänne yhdistettyjä aiheita: MYSTINEN LATAUSONGELMA:

Vika ei ole uusi, mutta kesäautossa se ei ole "iskenyt kulkuun" montakaan kertaa, koska sähkö riittää kesällä, mutta ei enää syksyllä.
Eli autosta loppuu virta, kun sitä tarvitaan käyntisähköä enemmän, koska lataus ei riitä.
Ilman ajovaloja latausjännite on hieman yli 14 V mutta valot päällä tippuu 13 V ja kierroksillakin.
Tähän asti vaihdettu ja/tai kokeiltu:
-Toinen akku, testattu erinomaiseksi (otettu toisesta harrasteautosta lainaan)
-Kaksi YJ-relettä, kumpikin sekä ennen että jälkeen kolvauksen
-Tehdaskorjattu vaihtolaturi (vanhassa olikin sitten liukurenkaat aivan finaalissa)
-Toinen (uusi) jännitteen säädin tuohon 500 km ajettuun laturiin
-Laitettu laturilta lisämaajohto akulle (käynnistyskaapeli)
-Laitettu laturilta lisäplussajohto akulle (käynnistyskaapeli)
Ja nyt alkaa sitten olla keinot vähissä mulla jo...
Kerrottakoon sekin, että laturi kuumenee voimakkasti, liki ylävesiputken kuumaksi.
Mikään ylläolevista ei ole korjannut tilannetta.
Viimeksi muokannut Juhani Halmeenmäki päivämäärä Ma 23.10.2017 16:22, muokattu yhteensä 1 kerran
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3297
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ke 11.10.2017 16:25
Onko mitattu virtoja (pihtimittarilla) kaapeleista? Yhtään sen paremmin tietämättä voisi kuulostaa siltä, että laturi tekee täysillä virtaa johonkin ja kuumenee siksi. Eli virtaa menisi moottorin käydessä johonkin, mihin sen ei kuuluisi mennä ja sitten muille sähkövärkeille ei enää virtaa riittäisi kunnolla. Ihan vaan tämmöisenä teoriana.

Jos laturin kaapeleista menee virtaa tosi isoja määriä silloinkin, kun sähkönkuluttajia ei kummemmin ole päällä, niin kaipa tuota pystyisi sitten virtamittauksella tarkemminkin selvittämään, että missä johdoissa virtaa liikkuu paljon, kun kuitenkin esim. akun plussakaapelista ennen pitkää sähköt jakautuvat pienemille johdoille. Tosin jos se laturi ihan täysillä tekisi virtaa johonkin pienempään kaapeliin, niin se kaapeli varmaan olisi tosi lämmin.

Mä en nyt ulkoa saa edes yhtään muistettua, että miten ne alkuperäiset kaapelit kulkevat laturin ja akun välillä, mutta eihän siellä ole mitään sellaista kohtaa, josta se plussakaapeli voisi osittain maadoittua? Pitäisi tietysti olla sellainen kohta, josta se maadoittuisi vain moottorin käydessä (tai virtojen ollessa päällä), koska tietty jos se aina olisi maissa, niin akku olisi tyhjä alta aikayksikön, kun moottorin sammuttaa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Ke 11.10.2017 20:31
Pihtivirtamittaria ei ole, mutta lainataan :D

Ainoa lämmin osa akun ja laturin tienoilla on itse laturi, se verran niitä on nyt tullut sormeiltua.

Ja virran reittihänn on mukavan simppeli & hyvin toteutettu.
Plussa: Laturilta lähtee tuplat ohuemmat johdot akun vieressä olevalle jakotulkille, josta jakaantuu paksummat piuhat akkuun ja startille, hyvin suojattuja, kylmiä. Plus tietty eteenpäin toimintokuluttajille.
Miinus: akulta runkoon maapisteeseen noin 15 cm piuha, samaan pisteeseen tulee muutama maajohto muutakin, mielestäni myös moottorilta, kylmiä nekin.

Itse epäilen että tuo tehdaskorjattu laturi olisi vajaatuottoinen, mutta sen kokeilu maksaa, jos se ei olekaan viallinen :oops:
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19148
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi
ViestiLähetetty: To 12.10.2017 20:12
Kokeiles ottaa imusarjalämmitemeltä piuha pois...se nielee rajusti virtaa ja voihan sekin olla lopussa.
Laturi yleensä jos kuumenee lataa se täysillä...
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2393
Liittynyt: Ma 11.04.2005 11:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila
ViestiLähetetty: To 12.10.2017 21:24
Jes juuri noin. . Todennäköisesti vesipumpun kyljessä oleva lämpötila anturi on rikki. Imusarjan lämmitys on kokoajan päällä, pitäisi sammua 60c. Sen voi katkaista myös irrottamalla releen joka on w201ssä kuskin puolen sisälokarin päällä. Kyseinen rele joka varmaan on kuuma ei usein aiheuta vikaa vaan se anturi. 40A ylimääräinen kulutus aiheutuu tuosta. Vika oli myös omassa. Cardoc antoi aikanaan vinkin. Siihen loppui sähköongelmat.
W213 220d + W201 1.8e
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2393
Liittynyt: Ma 11.04.2005 11:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila
ViestiLähetetty: Su 15.10.2017 15:48
Löytyikö vika?
W213 220d + W201 1.8e
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Ma 16.10.2017 05:50
En ole vielä ehtinyt Merrsun kimppuun, mutta tänään illalla pitäisi.
Onko tuo anturi kummin päin? Piuha irti vai kontaktit yhteen että lämpö sammuu?
Lienee kuitenkin helpompi paikka anturilta kuin imusarjasta.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 925
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Ma 16.10.2017 16:50
Doddih, sehän tulikin jo tehtyä.
Liitin irti naps, ja johan lataa kuten pitää!

Seuraava pohdinta on sitten siitä, että pitääkö tuo lämmitysmekanismi palauttaa toimimaan kesäautossa.
Ainakin auto lähti nyt (+12°) käyntiin helpommin kuin ennen :shock:
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 8 vierailijaa







kl-varaosat.fi

PowerOn24.com

nettikasinot


Nettikasinot