Jussin 230CE vm '90 (siis 124) *Pissapoika inkontinetti*

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13103
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: Ke 02.11.2016 17:19
W124 tehostimeen oikea öljy esim. tästä http://kl-varaosat.fi/verkkokauppa/client/view/27810/-1
(A0009898803) ja ei kai se niin justiin ole mitä laittaa.
...jo viidettätoista vuotta täällä saivartelemassa ;)

Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 670
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: To 03.11.2016 18:42
Jep, "236.3" sanoo ohjekirja, ja sen alta taasen löytyy 4 kpl ATF- ja 3 kpl PSF-nesteitä.
Viralliset tähtiäänet siis 4 punaiselle ja kolme keltaiselle :D
Ja noista neljästä ATF'stä löytyy helposti tieto, että ovat Dexron-II.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 670
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: To 03.11.2016 19:10
Ja tarina jatkuu...

Ehostusta, varustelua ja fiksailua
Osien suhteen tämmöinen hieman perusmallia epätavallisempikin germaani on silti todella helppo harrastaa. Merkkiin erikoistuneita purkamoja on Suomessakin useampia, ja sitten on toisten harrastajien yksityisesti purkamat varaosa-autot. Ja toinen erinomainen paikka hankinnoille on ebay, joka myös mahdollistaa sekä helpon kilpailutuksen että oikean hintatason selvittämisen. Käytin yhteensä noin 150 euroa auton puutteiden ehjäämiseen. Sillä summalla sainkin jo melkoisen määrän ehostetta.
Mittatilausmatot vanhojen rievuiksi kuluneiden tilalle.
Keskikonsoliin ehjä käytetty jalopuukansi, vanhasta kun oli pinta useasta kohtaa rikki.
Yksi alkuperäinen vanteen keskiö, ja ”coupe-special-osa” turvavyön aukon kehys.
Sekä etuhelmaan hinauskoukun kansi, joka on ilmeisesti valtaosasta autoja jo tielle tippuneena yllättäen hieman hankala osa, kun kyse on umpikannesta, eikä siitä A/C-mallin ritilästä.
Ja käyttöohje- sekä korjauskirjat, plus tilkku kangasta etupenkin tavanomaisen reunan kulman puhkikuluman pikaiseen tilapäiskorjaukseen.
Apukuskin turvavyön soljesta oli kadonnut vyön mukavalla korkeudella pitävä lenkura, joten laitoin siihen uuden lattian rajaan putoamista estävän topparinastan. Ja tässähän on siis ne itseään tyrkylle tuovat C-Mersujen henkselit: aivan ehdottoman kipeän tekninen sydeemi, jonka voi keksiä ainoastaan Herr Doktor Ingenieur!

Musiikinlähteenä autossa oli ostohetkellä tuore halpahallilaatuinen Pingpong-merkkinen monitoimi-ihme, joka ei tehnyt mitään hyvin. Ääni oli huono, radio epäherkkä ja käyttö tuskaa. Ensimmäinen pikavaihdokki oli 2000-lukuinen Sonyn CD-grammari, joka oli liian modernina vain tilapäinen kokeilu. Sen kanssa sai kuitenkin varmistettua ISO-pikaliittimen johdotuksen oikeaksi, ja korjattua sen seuraavaksi oikein toteutetuksi. Eikä kuten autossa nyt oli, eli johdon päät yhteen kiertäen, ja keltavihreää raitaerkkaa päälle. Ironista, että maadoituksen tunnusväriä käytetään suojaamaan virtajohtoja ottamasta maihin, ja vieläpä sähkömiesten tuotteella, mutta silti täysin epäammattilaismaisesti.
Seuraavaksi aukkoa täytti tallista käteen osunut Fujitsun poppikone, takuutarransa perusteella vuodelta 1990. Hämmästyksekseni tuossa antiikkilaitteessa oli odotettuakin parempi ääni: se kun hakkasi laadussa myös tuon aiemman Sonyn mennen tullen. Mutta Fujitsussa oli näyttö pimeänä, joka ei ole hyvä yhdistelmä tavallisen (ilman RDS’ää) radion kanssa. Radiokanavien vaihto, jota jouti myös tekemään, kun autolla ajoi 50 km kauemmas, oli näin ollen puhdasta arpomista. Onneksi hämeenlinnalaiselta kirpputorilta löytyi lähes uuden näköinen Sonyn kasettisoittimellinen ja RDS-radiollinen rokkivekkari. Siinä yhdistyi autoon sopiva habitus, riittävä äänentoisto, kelpo radio, sekä se ainoa oikea tallennusmuoto, eli analoginen C-kasetti. Lisäksi sen hinnalla ei olisi saanut edes nuppia alkuperäiseen Beckeriin, eikä autossani varustelistan mukaan ollut moista alkuperäisenä radiota edes tehdasasennuksenakaan.

Pienenä turhamaisuutena ostin uuden sammuttimen auton alkuperäisestä telineestä kadonneen tilalle. Kiloisena sillä mitään tee, mutta näkyypä kivasti etupenkin alta. Lisäksi se vie samalla huomion reunastaan paikatusta penkistä. Saa kelvata noin, kunnes metsästän paremman verhoilun selkänojaan. Sisävaloihin ja kilpivaloihin tuli tietty ledit. Ne pissinkeltaiset hehkut nyt vaan ei istu minun silmissäni, ja näin ei akku kulu loppuun heti kun pitää luukkuja kauemmin auki tallissa.

Sitten oli vielä ne naarmut ja kiveniskemät sekä lommot. Kiveniskemät oli helppoa ja tuttua töpötellä piiloon ns kynsilakkapullolla. Sekin tuli muuten ebaysta, koska tuossa kohtaa on tärkeää olla prikulleen oikea sävy, ja merkkikohtaisia maaleja saa helpoiten sekä edullisimmin yllättäen netin kautta. Naarmuihin kokeilin ensin varastosta löytämääni värikynää. Ja muistin samalla, miksi se oli jäänytkin varastoon: ei sillä mitään tee. Se nyt vaan ei peitä kunnolla, ja tuo vähäinenkin teho, mikä siitä tulee, häipyy hetkessä. Tarvittiin siis maalia, mutta injektioneulan ohuella suuttimella annosteltuna, eikä pensselillä. Lommoja on tarkoitus käydä vielä näyttämässä niillä alan spesialisteilla, jotka oikovat mystisillä lusikoillaan moisia, maalia tuhoamatta.

Seuraavaksi autosta katkesi pakoputki. Onneksi olin kuitenkin jo saman päivän aamuna saanut uuden putken auton kyytiin asti. Vanha kun oli sen verran peho pöntöistään, että se oli muutenkin vaihtolistalla, ja valmiiksi hankittuna. Nyt vaan vaihdon aika tuli pakon sanelemana eteen nopeammin kuin pitikään. Ja kyllä, taivuin samalla kevyesti tuunauksen alttarin edessä: uuden putken kaksi kiiltohäntää tuovat paljon enemmän tehoa kuin vanhan yksi himmeä. Tosin itse pönttö on alkuperäisen 300 CE-pöntön kaltainen tarvikeosa, eikä se tavallinen halppis-soikio, eli kuitenkin tyyliin sopiva.
Pönttö homma kuitenkin esti tuollakin kertaa kk-paikallismiittiin saapumisen. Joihin en päässyt tänäkään kesänä kertaakaan, josko sitten ensi vuonna jo.

Tarina jatkuu taas, bannaukseen saakka :wave:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3092
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Pe 04.11.2016 00:17
Nozki kirjoitti:
Häksä kirjoitti:Onko ATF käypäistä nestettä myös ohjaustehostimeen? :eh: ...


Tän mukaan kyllä:
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/231.1_en.html

ja sen pitäisi olla laatua 236.3, eli joku näistä:
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/236.3_en.html

Itse olen kyllä käyttänyt Motonetista myytävää Febin öljyä, jonka luokitus on 345.0, eli tätä:
http://www.motonet.fi/fi/kategoria/2297/969281/Febi-ohjaustehostinoljy

Nykyään tuon luokituksen täyttävät vain:
https://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/345.0_en.html ja jos oikein tulkitsen, niin nämä ovat tiettyjen hyötyajoneuvojen vakioöljyjä mutta myös suositeltavia henkilöautoihin, joita joskus käytetään alle -25 astetta C lämpötiloissa.

Pitääkin jossain kohdassa katsoa ohjekirjasta, että mitä siinä suositellaan eri nesteiden luokituksiksi. Näihin vanhoihin ei tunnu kaikkiin olevan enää suosituksia edes Mersun tietokannassa mainittu; esim. moottoriöljyt moottorityypeittäin on tuolla listattuna vain nykyään tuotannossa oleville moottoreille.


Jäi vaivaamaan vielä tää... Muistin nimittäin aivan päin hevon tikkua koko homman; kyllä olen itsekin laittanut juuri tuon 236.3 mukaista öljyä, enkä 345.0 -tavaraa, vaikka sellaista edellä kirjoitin. Nythän on niin, että aikanaan tuota tähän oikeasti kuuluvaa Febin valmistamaa 236.3 -öljyä oli Motonetin valikoimissa, vaan ei näytä enää olevan. Sekoilin asian kanssa, kun taas toi myös Febin valmistama 345.0 on nyt saatavilla Motonetista, joskaan ei sitäkään enää monessa myymälässä ole tarjolla. Sehän on hyötyajoneuvojen tehostinöljy kylmiin olosuhteisiin.

Sitä Febin 236.3 -öljyä oli mulla vielä yksi vajaa purkki hyllyssä, ja siinä näytti olevan myös Dexron II -luokitus. Pitää vissiin sitä itsekin jostain tilata ja samalla vois ottaa ZH-M:ää ja MB-luokitettua peräöljyä, niin saa kaikki vaihdettua.
250 D -92
280 CE -81
E 300 Turbodiesel -94
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 670
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Ma 07.11.2016 18:20
Ai niin se peräöljy.
Näyttää olevan melko laajasti määritelty lukottomiin. Joukossa mm Mobilin HD joka on ihan peruslaatuinen (tai no nykyisin voisi sanoa jopa laaduton antiikki) mineraali 85W-90 GL-5, ja sitten yksi moderni täyssyntinen 75W-90 GL-4/5 Lukoililta.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 670
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Ma 07.11.2016 19:11
Ja sitten oli eräs kovin kummallinen huoltotapahtuma, eli pyöränpulttien tarkastus sekä vaihto. Autossa kun oli sotkettu aluvanteille kuuluvien pulttien kavereiksi peltivanteiden lyhyempiä pultteja sekä suorakartioisia, kait Bemarin pultteja. Niinpä nyt oli yksi kerrallaan katsottava, onko noista mikä mitäkin, ja vaihdettava väärät pois. Oikeat löytyneet käytin ruosteenpoistoliemen kautta ennen uudelleen asennusta seuraavaan pyörään, ja siksi tarkastuskierros vaatii jokusen päivän aikaa. En nimittäin mennyt suoraan ostamaan koko 20 kappaleen kierrosta uusia, kun niitä peltisten pulttejakin pitää vielä kanssa ostaa pussillinen talvipyörille, jos moisia joskus vaikka tarvitsisi. Mutta ei minulla ennen ole tullut vastaan tuollaista sekoitusta kolmea erilaisia pyöränpultteja, siinä on kyllä oikein tietoisesti törttöilty. No, myyjän pihassa oli kyllä Bimmerikin, mutta silti. Ai niin, FeBi muuten tarjoaa liian pitkiä pultteja W124'seen. Kannattaa verrata vanhaan ennen kuin rikkoo kässärin mekanismit...

Vielä piti mittaristoon saada valaistusta. Nyt koko kojelauta oli ihan pimeänä, ja mitattuna diagnoosiksi todettu virran puute. Ensimmäinen oletus oli, että taitaa olla himmenninpotikka rikki, tai jopa niin helppo vika kuin piuha irti? Mittariston irrotuksen periaate oli jo Tenavasta tuttua, ja valaistuksen ledit ostettuna valmiiksi. Syyllinen oli googlenkin oletukseksi antama hapettunut tai rikkinäinen potikka. Varmistusmittauksen tulosta tosin hieman himmensi se, että potikka päästi yleismittarin vaivaisen jännitteen läpi, mutta ei enää tarpeeksi virtaa polttimoille kuin siellä täällä säätökierroksen aikana. Valovioissa ei aina kannatakaan luottaa pelkkään yleismittarin lukemaan, sen pieni virta kun saattaakin päästä läpi.
Kolvasin hyppylangan kontakteihin: ei sitä valmiiksi himmeää valaistusta tarvitse himmentää kesäautossa enää sen enempää. Ja vinkkinä, sitä mittarivalaistuksen säätöäkin olisi hyvä kiertää edes kerran viidessä vuodessa, ettei sekin ryydy. Ja loppujen lopuksi myös mittariston oma sulakekin oli poikki, mutta ennen kuin sain himmentimen kuntoon, niin sitäkään ei voinut testata.
Samalla kun olin mittariston takana, vaihdoin valaistukseen Osramin ledit. Ne 4000K on hyvä sävy, ja mahtuu hieman ahtaaseen paikkaansa toisin kuin halvat kiinanmallit.

Kojelautavalaistuksen polttimot (vm '90):
Automaagin kepin polttimo on T5 eli pienempi lasikanta, ja 1,2W. Se löytyy P-asennon etupuolelta kun ottaa jalopuun pois, ruuvi piilossa puun takapäässä, keskikonsolin maton alla.
Lämmön rullat ja kiertonamiskat: 2kpl 0,4W T5-lasikanta. Kiertonupit vedetään pois, mutterit auki, ja vanhemmissa vielä kaksi ruuvia puun alareunan alla. Prismarenkaat alareunasta kampeamalla irti, ja lamput saa vedettyä irti esim kumiletkulla.
Ilmasuuttimet: 0,4W T5-lasikannat, yksi per rulla. Ulommat rullat irrotetaan painamalla neljää kiinnikettä pienen pienellä ruuvarilla ritilän keskustaa päin. Vanha luottokortti on hyvä apu pitämään kiellekkeet pohjassa irrotuksen ajan, samalla kun suulake vedetään irti. Polttimo löytyy suulakkeen johdon päästä.
Keskisuuttimessa noita kiellekkeitä on kaksi mittariston vieressä, ja oikeassa reunassa on ruuvi hanskalokeron kannen takana. Lisäksi keskisuuttimesta pitää avata kuusiokoloruuvi, joka näkyy syvällä ritilän keskellä. Se yhdistää säätörullan ilmaa ohjaavaan läppään. Ja se pitää sitten lopuksi säätää kiertämällä auki/kiinni, jotta suulake sulkeutuu ja avautuu rullasta kuten pitää.
Ajovalokytkin: Takasumarin merkkivalo on nupin keskiössä oleva oranssi kohta. Kytkimen nuppi vedetään irti (voi olla tiukassa!) ja polttimo on siinä, irtoaa vetämällä, ja lisäpitoa saa kumiletkun pätkällä. Valokytkimen ympäryställe on yksi 0,4W T5-lasikanta. Ajovalonuppi pois, mutteri irti, ja kytkimen kehys pois (kielleke reunassa, älä revi). Seuraa taas johtoa, sen päässä on polttimo.
Ja huom! Älä käytä isompiwattisia polttimoita, ne lämpenee liikaa ja sulattaa muovit. LEDien kanssa tulee helposti tilaongelmia, polttimon kuvulle kun ei ole jätetty yhtään lisätilaa.

Seuraavaksi piti hakea katsastusleima, jonka sai 16.10. aikaisintaan. Muuten alkoikin olla tärkeimmät ja kiireimmät työt tehtynä, ja loput tulisi hoidettua sitten talviseisonnan aikana. Tai kuten usein käy, ensimmäisenä kevätpäivänä.
Eikä katsastusmiehenkään syynissä paljastunut mitään huolestuttavaa, mitä nyt Mersujen perisyntejä, eli pari niveltä tulisi jonain lähivuonna vaihtaa. No, minäpä hoidin asian kuntoon jo ennen sitä viimeistä käskyä. Loppujen lopuksi kaikki kuusi ohjausniveltä tuli vaihdettua samoilla kulmien säädöillä, koska vanhat oli ryytyneet sen verran piukkaan kierteisiinsä. Teki muuten ohjauksesta täsmällisemmän, ja nyt ei renkaatkaan sitten kulu ainakaan kulmaviasta.
Hämmästyttäviä hyviä huomiota leimalla oli todella terve pohja ja tosi kauniit päästöt, hienosti alle rajojen. Jarrutkin olivat herkistyneet pelkän ahkeran käytön avulla kuntoon, vaikka takalevyissä vielä hieman pintaruostetta olikin. Eli ihan kelpo ostos, nyt kun tekniikkakin oli virallisesti tarkastettu, ja vahvisti omaa tutkimustani.

Enkä sitten laittanutkaan autoa heti talvilepoon, kun 2015 lokakuun kelit olivat vieläkin syksyisen nätit. Tuolla nyt vaan oli niin kiva ajella sekä jatkaa harrastekautta. Myös se tässä on tullut ilmi, että kasari-Mersu on kohtuullisen halpa ja helppo kohde, kunhan aihion tekniikka ja kori vaan on iskussaan. Osia saa uutena tarvikkeena sekä käytettyinä ihan toiseen tapaan kuin noihin 25+ vuotiaisiin japanilaisiin.
Mutta aikuisten oikeesti rehelliseen museoautokuntoon tällä muuten siistillä harrasteautolla olisi vielä pitkä matka. Puheet tonnin Mersuista suoraan museokilpiin on syytä jättää omaan arvoonsa, jollei sitten omaa kontaktia todella lepsuun MA-lausuunonantajaan. Sellaisen MA-autonhan minäkin olisin ostanut, jos moinen olisi tullut vastaan samalla hinnalla.

Sitten pääsemmekin seuraavaksi vuoteen 2016, ja mm. sähköantennin & kattoluukun mekanismien hoivaamiseen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16
ViestiLähetetty: Ke 09.11.2016 18:21
Timo L. kirjoitti:Hyvä juttu, projektia on seurattu Moblarin sivuilta sekä täältä.

Kollegat puhuvat tehtaan sisäisistä koodeista, joilla erotetaan korimallit omakseen. Nämä ovat olleet käytössä n. 70-l. puolivälistä/lopulta saakka.

W=sedan
V=sedan pitkällä akselivälillä
S=farmari
C=coupe
A=cabriolet
R=roadster
F=alusta
VF=alusta pitkällä akselivälillä

Väittäisin, ettei näitä ole ollut käytössä 70-luvulla (ainakaan valmiina toimitettujen autojen osalta), vaikkakin tehdas on alkanut retrospektiivisesti käyttää C- S yms-liitteitä mediamateriaalissaan.

Esim alkuperäiset tehdaskoodit 123 sarjalle:


W123.020 1976–1981 200 2.0 L M115 I4 94 PS (69 kW; 93 hp) at 4800 158 N·m (117 lb·ft) at 3000
W123.220 1979–1985 200 2.0 L M102 I4 109 PS (80 kW; 108 hp) at 5200 170 N·m (125 lb·ft) at 3000
W123.280 1980–1985 200T
W123.120 1976–1979 200D 2.0 L OM615 I4 diesel 55 PS (40 kW; 54 hp) at 4200 113 N·m (83 lb·ft) at 2400
W123.120 1979–1985 200D 60 PS (44 kW; 59 hp) at 4400 113 N·m (83 lb·ft) at 2400
W123.126 1976–1979 220D 2.2 L OM615 I4 diesel 60 PS (44 kW; 59 hp) at 4200 125 N·m (92 lb·ft) at 2400
W123.023 1976–1981 230 2.3 L M115 I4 109 PS (80 kW; 108 hp) at 4800 185 N·m (136 lb·ft) at 3000
W123.223 1979–1985 230E 2.3 L M102 I4 136 PS (100 kW; 134 hp) at 5100 201 N·m (148 lb·ft) at 3500
W123.043 1977–1980 230C 2.3 L M115 I4 109 PS (80 kW; 108 hp) at 4800 185 N·m (136 lb·ft) at 3000
W123.243 1980–1985 230CE 2.3 L M102 I4 136 PS (100 kW; 134 hp) at 5100 201 N·m (148 lb·ft) at 3500
W123.083 1978–1980 230T 2.3 L M115 I4 109 PS (80 kW; 108 hp) at 4800 185 N·m (136 lb·ft) at 3000
W123.283 1980–1985 230TE 2.3 L M102 I4 136 PS (100 kW; 134 hp) at 5100 201 N·m (148 lb·ft) at 3500
W123.123 1976–1985 240D 2.4 L OM616 I4 diesel 65 PS (48 kW; 64 hp) at 4200
from 02/79: 72 PS (53 kW; 71 hp) at 4400 137 N·m (101 lb·ft) at 2400
W123.125 1977–1985 240D Lang
W123.183 1978–1986 240TD
W123.026 1976–1985 250 2.5 L M123 I6 129 PS (95 kW; 127 hp) at 5500
from 09/79: 140 PS (100 kW; 140 hp) at 5500 192 N·m (142 lb·ft) at 3500
from 09/79: 196 N·m (145 lb·ft) at 3500
W123.028 1977–1985 250 Lang
W123.086 1978–1985 250T
W123.030 1976–1981 280 2.8 L M110 I6 156 PS (115 kW; 154 hp) at 5500 222 N·m (164 lb·ft) at 4000
W123.033 1976–1985 280E 177 PS (130 kW; 175 hp) at 6000
from 1978: 185 PS (136 kW; 182 hp) at 5800 229 N·m (169 lb·ft) at 4500
from 09/79: 235 N·m (173 lb·ft) at 4500
W123.050 1977–1980 280C 156 PS (115 kW; 154 hp) at 5500 222 N·m (164 lb·ft) at 4000
W123.053 1977–1985 280CE 177 PS (130 kW; 175 hp) at 6000
from 1978: 185 PS (136 kW; 182 hp) at 5800 229 N·m (169 lb·ft) at 4500
from 09/79: 235 N·m (173 lb·ft) at 4500
W123.093 1978–1985 280TE
W123.130 1976–1985 300D 3.0 L OM617 I5 diesel 80 PS (59 kW; 79 hp) at 4000
from 09/79: 88 PS (65 kW; 87 hp) at 4400 169 N·m (125 lb·ft) at 2400
W123.132 1977–1985 300D Lang
W123.133 1981–1985 300D Turbo 3.0 L OM617 A I5 turbodiesel 125 PS (92 kW; 123 hp) at 4350 245 N·m (181 lb·ft) at 2400
W123.150 1977–1981 300CD 3.0 L OM617 I5 diesel 80 PS (59 kW; 79 hp) at 4000
from 09/79: 88 PS (65 kW; 87 hp) at 4400 169 N·m (125 lb·ft) at 2400
W123.153 1981–1985 300CD Turbo 3.0 L OM617 A I5 turbodiesel 125 PS (92 kW; 123 hp) at 4350 245 N·m (181 lb·ft) at 2400
W123.190 1978–1985 300TD 3.0 L OM617 I5 diesel 80 PS (59 kW; 79 hp) at 4000
from 09/79: 88 PS (65 kW; 87 hp) at 4400 169 N·m (125 lb·ft) at 2400
W123.193 1980–1985 300TD Turbo 3.0 L OM617 A I5 turbodiesel 125 PS (92 kW; 123 hp) at 4350 245 N·m (181 lb·ft) at 2400



.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3092
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: Ke 09.11.2016 23:23
Andreas kirjoitti:...
Väittäisin, ettei näitä ole ollut käytössä 70-luvulla (ainakaan valmiina toimitettujen autojen osalta), vaikkakin tehdas on alkanut retrospektiivisesti käyttää C- S yms-liitteitä mediamateriaalissaan.
...


Minä taas väittäisin, että vähintään C 123 ja S 123 ovat olleet mallimerkintöinä käytössä 70-luvulla. Tsekkaa vaikka toiseksi viimeinen sivu tästä tehtaan T-malliesitteestä vuodelta -78: http://oudemercedesbrochures.nl/T_info_0178.html. Samoin tässä vuotta aiemmin julkaistussa 123 coupen ennakkomateriaalissa tehdään selvä ero W123:n ja C123:n välille: http://oudemercedesbrochures.nl/C123_Presentation.html

Vähän aiheen vierestä, tää on aika tolkuttoman hieno sivusto mersufaneille: http://oudemercedesbrochures.nl/Engels_index.html
250 D -92
280 CE -81
E 300 Turbodiesel -94

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16
ViestiLähetetty: To 10.11.2016 10:28
Näinpä näyttää tapahtuneen, siitäkin huolimatta varsinaiset tehdaskoodit olivat kaikki edelleen w-alkuisia 123-aikana.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 670
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: La 12.11.2016 10:08
Kesällä 2016 jatkui viime syksyn hieman epäoeellisempien puutteiden fiksailu.
Suurimpana oli kattoluukun saaminen aukeamaan kunnolla. Kun autossa ei ole kylmästöintiä, on toimiva kattoluukku ehdoton kesävaruste. Oli jo ennestään tiedossa, että jotkin luukun mekanismeista olivat rikki, koska luukun raoista niitä tipahteli useina pieninä palasina. Olin jo valmiiksi ostanut purkuautosta kaikki luukun osaset, niin että remontti onnistuisi kerralla. Puuttui enää se, joka palapelin osaisi koota, ja oikein. Tässä kohtaa oli siis pakko luottaa oikeaan MB-kokemusta omaavaan autokorjaamoon. Eikä työ sielläkään helppo ollut, mutta onnistui sentään puolessa töpäivässä. Joskus on viisaampaa tunnustaa oma tyhmyytensä, ja käyttää erikoisosaajaa.

Ja kun kerran tuuletuksen kimpussa ollaan, niin jatketaan siitä aiheesta. Ennaltaehkäisevänä työnä (eli huoltona) voitelin herkät sähköikkunan hissimekanismit, foorumeiden varoituksia lukeneena. Työhän kävi helposti samalla kun etsiskelin syytä keskuslukituksen toimimattomuuteen kuljettajan ovesta. Muista luukuista lukot kyllä aukeaa ja sulkeutuu, mutta kuskin avainlukosta ei välity tieto eteenpäin. Syyksi paljastui ovenkahvassa oleva ohjauskytkin, joka lienee lukon osa, eikä moista näytä olevan saatavana fiksusti. No, ollaan sitten jatkossakin kohteliaita, ja avataan lukitus matkustajan puolelta, joka siis toimii moitteetta, kunhan sain ensin avainhaitat liuotettua irti vuosien kivettymästä.
Kun ovipahvi kerran oli auki, löysin samalla syyn ovissa olevien kohteliaisuusvalojen toimimattomuudelle. Johto kun pitäisi olla kiinni valossa, eikä irtonaisena oven sisällä. Tälläkin kohtaa kiittelin sitä, että olin listannut tehtäviä töitä jo etukäteen. Näin kaikki tuli kuntoon yhdellä kertaa, kun oli luntti, mistä muisti kaiken.

Sitten oli vielä sähköantenni. Yksi jumiutunut pätkä tarkoitti, että antenni ei painunut kokonaan sisälle. Moottori toimi, mutta nuo piiskanosat vaan olivat jumiutuneet kiinni toisiinsa, irtilähtemättömästi kuin katolinen aviopari. Ensimmäinen yritys oli vaihtaa uusi alkuperäinen Hirschmannin piiska vanhan tilalle. Muuten hyvä juttu, mutta kun se piiskaa pitävä mutteri, joka pitää avata, ei auennut sitten millään. Ja kun se vihdoin luovutti, ja sain paketin koottua (joka on sitten todella helppoa) niin nyt materialisoitui Herra Murphy sitten seuraavaksi koneiston moottoriin. Ei vaan kulkenut ei. Minä luovutin, ja ostin tilalle tarvikeantennin, jossa oli 124-sovitteet. Ei varmasti kestä 200 tkm ja 15 vuotta, mutta jos vaikka 50 tkm ja 10 vuotta niin oltaisiin jo pitkällä :D

Näiden nysväämisten jälkeen palkitsin auton ja itseni vielä yhdellä näkyvämmällä asialla, eli klassisilla lokasuojan kromikaarilla. Sanokaa mitä sanotte, mutta kun liki kaikissa edellisissäkin tähtikeulallisissa autoissani moiset oli, niin ne kuuluivat perinteen takia myös tähänkin. Ja eräs lisävirike oli tuossa parin kilometrin päässä erään huonekalutehtaan pihalla päivittäin seisova samanvärinen coupe, kaarilla :wave:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3092
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: La 12.11.2016 12:31
Heitetään nyt pikkuisen vielä viisastelua tästä aiheesta; nimittäin se ovenkahvan mikrokytkin ei liity keskuslukitukseen. Se on mukavuusjärjestelmän kytkin, ja sitä käytetään siihen, että kun avainta pitää lukossa käännettynä lukitusasentoon riittävän kauan, niin se laittaa kattoluukun ja sähkölasit kiinni. Taitaa se vissiin jotain tehdä myös, kun sitä pitää avausasentoon käännettynä (kai sit avaa systeemit takaisin samaan asentoon, jossa ne olivat ennen kuin ne siitä lukosta laitettiin kiinni; tästä en ole varma). Anyways, keskuslukkoon se ei vaikuta. Tätä voi halutessaan testata esim. matkustajan ovesta niin , että ensin ihan normaalisti avaa vaikka kattoluukun ja pitämällä vielä ovien lukot avoinna. Sit kääntää avainta sulkemisasentoon sen verran, että jostain releestä kuuluu pikku naksahdus ja odottaa hetken, niin luukku menee kiinni, vaikka lukot ovatkin vielä auki. Avainta ei siis tarvitse kääntää edes niin paljoa, että ovet vielä lukittuisivat; aika vähäinen kääntö riittää siihen mikrokytkimen aktivoitumiseen.


Keskuslukko toimii silleen, että siinä oven sisällä olevassa painesylinterissä on tunnistin, jolla sitten ohjataan keskuslukon pumppua. Sinne tulee kolme johtoa, joista yksi on ohjausjohto pumpulle ja ne kaksi muuta ovat maadoitus sekä +12V. Riippuen siitä, onko lukko lukittuna vai avattuna, siihen ohjausjohtoon kytketään joko maadoitus tai se +12V. Pumpun oma äly sitten toimii sen perusteella, että mitä signaalia miltäkin lukolta tulee ja sammuttaa pumpun, kun joko tietty yli- tai alipaine on saavutettu tai vaihtoehtoisesti niin kauan pumppausaikaa on kulunut, että se osaa päätellä, että systeemissä on jotain vikaa (siis käytännössä vuoto), kun paine tai alipaine ei kehity riittävän nopeasti.

Lukituksen yleinen toimintakuvaus: http://www.w124performance.com/service/w124CD2/Program/Chassis/80-010.pdf
Sähkökaavioita: http://www.w124performance.com/service/w124CD2/Program/Chassis/80-800.pdf
Ja muutakin aiheeseen liittyvää: http://www.w124performance.com/service/Index/Groups/80CentralLockSystem.htm
250 D -92
280 CE -81
E 300 Turbodiesel -94
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11259
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: La 12.11.2016 15:42
Nozki kirjoitti:Heitetään nyt pikkuisen vielä viisastelua tästä aiheesta; nimittäin se ovenkahvan mikrokytkin ei liity keskuslukitukseen. Se on mukavuusjärjestelmän kytkin, ja sitä käytetään siihen, että kun avainta pitää lukossa käännettynä lukitusasentoon riittävän kauan, niin se laittaa kattoluukun ja sähkölasit kiinni. Taitaa se vissiin jotain tehdä myös, kun sitä pitää avausasentoon käännettynä.
Onko sama mikrokytkin mikä ohjaa tehdasasenteista murtohälytintä? Ykkössarjan w126:ssa oli sellaiset etuovissa.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3092
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: La 12.11.2016 16:18
karra kirjoitti:
Nozki kirjoitti:Heitetään nyt pikkuisen vielä viisastelua tästä aiheesta; nimittäin se ovenkahvan mikrokytkin ei liity keskuslukitukseen. Se on mukavuusjärjestelmän kytkin, ja sitä käytetään siihen, että kun avainta pitää lukossa käännettynä lukitusasentoon riittävän kauan, niin se laittaa kattoluukun ja sähkölasit kiinni. Taitaa se vissiin jotain tehdä myös, kun sitä pitää avausasentoon käännettynä.
Onko sama mikrokytkin mikä ohjaa tehdasasenteista murtohälytintä? Ykkössarjan w126:ssa oli sellaiset etuovissa.


En ihan satavarmaksi mee sanomaan, mutta kyllä hyvin todennäköisesti kyllä se sama kytkin on myös siihen tarkoitukseen käytössä. Mut tosiaan on myös niissä 124:ssa, joissa on kattoluukku tai sähkölasit, vaikka ei hälytintä olisikaan. Tosin mulla on sellainen etäinen muistikuva, että tuo mukavuustoiminto ei olisi ollut ihan mallisarjan alusta lähtien kaikissa, mutta en ole siitäkään millään tapaa varma.
250 D -92
280 CE -81
E 300 Turbodiesel -94
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 670
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: La 12.11.2016 16:47
Eli ovipahvi siis taas uusiksi auki :D
Ja se joka sanoi mulle sen olevan mikrokytkin ei siis tiennyt asiasta mitään :oops:
Kannattaiskohan toi "actuator" ostaa jo valmiiksi? Kuskin oven lukko siis toimii muista ovista, mutta kuskin oven lukko ei sulje eikä avaa. Vai onko noissa ollut piuhavikoja?
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13103
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: La 12.11.2016 18:59
124 hälytintä ohjataan kytkimellä joka on oven lukkopatruunassa (=lukkopatruunan hinta tähtitieteellinen)
...jo viidettätoista vuotta täällä saivartelemassa ;)

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: La 12.11.2016 19:40
Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Eli ovipahvi siis taas uusiksi auki :D
Ja se joka sanoi mulle sen olevan mikrokytkin ei siis tiennyt asiasta mitään :oops:
Kannattaiskohan toi "actuator" ostaa jo valmiiksi? Kuskin oven lukko siis toimii muista ovista, mutta kuskin oven lukko ei sulje eikä avaa. Vai onko noissa ollut piuhavikoja?


Juurikin noita piuhavikoja, ellei sitten sähkö pistoke ole irti sieltä oven sisältä, kun kulkuvalojenkin piuhoja irti.? Normaalisti johto, johdot poikki siitä kumipalkeen sisältä saranapuolella.
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3092
Liittynyt: Ma 16.08.2010 15:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa
ViestiLähetetty: La 12.11.2016 21:10
jaakko.putkisaari kirjoitti:
Juhani Halmeenmäki kirjoitti:Eli ovipahvi siis taas uusiksi auki :D
Ja se joka sanoi mulle sen olevan mikrokytkin ei siis tiennyt asiasta mitään :oops:
Kannattaiskohan toi "actuator" ostaa jo valmiiksi? Kuskin oven lukko siis toimii muista ovista, mutta kuskin oven lukko ei sulje eikä avaa. Vai onko noissa ollut piuhavikoja?


Juurikin noita piuhavikoja, ellei sitten sähkö pistoke ole irti sieltä oven sisältä, kun kulkuvalojenkin piuhoja irti.? Normaalisti johto, johdot poikki siitä kumipalkeen sisältä saranapuolella.


Mulla omassa 250D:ssä on joku semmoinen vika, joka ei johdu myöskään siitä aktuaattorista, vaan jostain muualta, mutta en ole vielä saanut toimeksi selvittää asiaa tarkemmin. Auto on nyt ollut seisonnassa, niin ei tuo ole häirinnyt. Sen verran sitä aikanaan testasin, että vaikka sille ohjausjohdolle laittaa plussaa tai maata, niin mitään ei tapahdu. Ja tuon testin tein johtoihin kuskin jalkatilasta (siitä, missä mulla oli hälyttimen johdot ohjaamassa keskuslukkoa), eli syy ei ollut katkennut johto oviläpiviennissä, vaan jossain muualla. Ja vika siis on samanlainen, eli keskuslukko toimii muuten, mutta sitä ei voi ohjata kuskin ovesta. Täytyy ottaa asiakseen tutkia tarkemmin jossain vaiheessa.
250 D -92
280 CE -81
E 300 Turbodiesel -94
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 670
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Su 13.11.2016 09:03
Sen verran tuli siellä oven sisällä kelattua johtonippuja läpi, ettei irtonaisia päitä enää jäänyt roikkumaan. No, siksikin kävin niput läpi, että löysin tuon väärän kytkimen, sähkötyöt on usein johdonmukaisia :D
Viisain olisi siis avata pahvi nyt talven aikana ja ainakin etsiä syykohta. No, kaipa se samalla menee kuin takaluukun kannen sarana. Kansi kun alkoi kesällä äkkiä irvistää, ja sen syypää pitää myös selvittää.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: Ma 14.11.2016 06:40
Jäikö kuskinpuolen sisempi kulma koholleen, siis irvistää hiukan ja luukku ehkä normia jäykempi? Jos näin jompikumpi kulma, niin menee sarana ehkä vaihtoon. Samanmoinen ongelma tutun kupeessa hiljan ja meni kuskinpuolen sarana vaihtoon, ilmeisesti on kuupassa omansa tuo sarana, koskapa on omalla varaosa numerolla ja sedanin sarana ei tällöin käy varaosaksi.. Taisi vaatia hattuhyllyn poiston tuo vaihto operaatio, voin kysäistä kaverilta kuis se vaihto meni..
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 670
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Ma 14.11.2016 07:12
Kiitos jos kysyt, ja juurihan se noin taitaa olla :oops:
Vieläkin vaan ihmetyttää, miten sarana voi pettää? Tai siis mikä sieltä pettää sitten?
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: Ti 15.11.2016 20:01
Muistin virkistämiseksi kyselin kaverilta tuota saranan vaihtoa, juurikin menee vaihto näin, hattuhylly pois tieltä ja saranan pultit irti sitä kautta.
Mikä sieltä sitten pettää, ilmeisesti saranassa oleva hitsaus sauma, jolloin jousivoima vääntää saranan sellaiseen asemaan jolloin se nostaa luukkua etukulmasta sitä suljettaessa.
Ja tosiaan ei sedanin sarana käy, koska siinä ilmeisesti tuo kaareva saranan osa lyhyempi kuin kuupan vastaava..

Joten ei kun purku kuuppaa metsästämään!?
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 670
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Ti 15.11.2016 20:25
Jep, metsästys alkaa. Ja suomalainenhan yrittää myös korjata, vaikkei onnistuisi...
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 670
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Ma 19.12.2016 19:32
Aika rientänyt muiden kiireiden parissa, lupaan kirjoitella jatkoa taas kohta.
Mutta tässä välillä laitetaan tulemaan mukavan jouluinen kevennys:

Kuva
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 670
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Ma 09.01.2017 19:00
Vihdoinkin jatkoa :D

Eli mitä tehdä kun kuskin penkissä on se tavanomainen reikä?
Yksi mahdollisuus on viedä penkki verhoilijalle, kunhan on löytänyt oikeaa kangasta jostain muusta penkistä. Verhoilija vaihtaa sitten soiron ehjää kangasta vanhaan verhoiluun. Maksaa satasen - pari paikasta riippuen kun ei ole kiire.
Toinen mahdollisuus on etsiä ehjä, oikean värinen, oikean puoleinen, oikean koriversion verhoilu. Joka ei olekaan sitten niin helppoa löytää. Eikä etenkään kun coupessa on hieman eri verhoilu.
Kolmas, halvin vaihtoehto on vaihtaa oikean puolen penkin verhoilu vasemmalle. Se oikea kun yleensä ei ole puhki, vähemmän istuttuna. Minä menin tähän, koska foorumin kautta löytyi sopuhintainen oikean kuosinen sedanin oikeanpuoleinen penkki. Purin tuosta varaosapenkistä valmiiksi kankaan sekä kaikki pikkunippelit jo penkin saadessani, ja säilöin ne odottamaan hetkeä, jolloin olisi aikaa tehdä takin kääntö, eikun kankaan vaihto. Joka sitten meni kuvien mukaisesti.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 670
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Pe 03.03.2017 18:13
Tulipahan otettua tämä liikennekäyttöön näin hassuun aikaan, ja vaihdettua piikkipyörät alle. Ekaa kertaa mulla ollessa moinen toimenpide :angel:
Itse asiassa piti alunperin ottaa tallista se toinen stuttgartilainen, mutta jarrupääsylinteri ei suostunutkaan yhteistyöhön :oops:
Ja kuvia painavasta syystä varhaiseen liikennekäyttöön tulee viikonloppuna :D

Mutta kun kuvat on kivoja, niin laitetaan talven varusteostos näytille. Keskustelu työkaluista sai minut innostumaan ostaa se oikea satsikin, ja foorumin kauttahan se luonnistui. Terveiset & kiitokset vaan Klaukkalaan taas kerran.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: Ke 15.09.2004 12:43
Paikkakunta: Salon seutu
ViestiLähetetty: Pe 03.03.2017 22:16
Ookko menossa sillä talviheikkiin?
Mersuton mies !!!

1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 670
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Pe 03.03.2017 23:23
Käymään tullaan sinnekin, muttei näytille. Heikki on silti vasta kakkonen tärkeydessä :)
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 670
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: La 04.03.2017 16:45
No niin, se iso syy oli siis tämä: AHS'n 10. talviajot Sammatin ympäristössä.
Jäisiä ja lumisia pikkuteitä upeissa maisemissa. Ja hienon tasaisestihan se 230 CE kulki rospuuton raiskaamia väyliä. Tässähän alkaa jo itsekin pikkuhiljaa arvostaa tuota 124-sarjaa hyvänä autona :thumbup:
Kolmessa autossa oli muuten klubin tarra :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3619
Liittynyt: Ke 15.09.2004 12:43
Paikkakunta: Salon seutu
ViestiLähetetty: La 04.03.2017 20:54
Ahaa, kävit sitte kääntymässä täällä meillä päin :thumbup:
Mersuton mies !!!

1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 670
Liittynyt: Ti 23.06.2015 20:57
Paikkakunta: Varsinainen Suomi
ViestiLähetetty: Ti 02.05.2017 21:23
Nonnih, sain vihdoin aikaiseksi ja tein Karran kanssa kaupat oikeasta Mercedes-Becker rokkivekkarista :thumbup:
Kiitoksia vaan, hyvin pelittää, ja sopii hyvin paikkaansa 8)

Seuraavaksi pitäisi vaihtaa takaisin suvipallerot. Eihän noilla piikkikumeilla montaa sataa km ajettu, ja sekin vähä maalis-huhtikuussa kaikki :lol:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mikä ihmeen lankku, tässä puuta ole kuin sisustassa koristeena!
230CE W124 ja monta muuta eri merkkistä
Exiä W114, W115, W116, W123, W201 pitkä rivi...
EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: B3nz, MiTk, Venymä ja 3 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

https://Www.AutoDoc.fi

www.merteil.fi