G500 käyttöautona - tarinaa autosta vm 2000

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 2595
Liittynyt: To 03.07.2008 20:39
Paikkakunta: Mynämäki
ViestiLähetetty: Ma 13.03.2017 19:15
Ei kl-varaosien nettisivuilla ole kun murto-osa myytävistä tuotteista. Tilaamalla saa kaiken mitä marmoriltakin.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A

Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11264
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 13.03.2017 19:54
MouTine kirjoitti:Pistä vielä parkit tonne vilkku tötteröihin.


Ei ny sentään, häikäistyy kuskikin :D . Enkä halua mitään ylimääräisiä "jouluvalojakaan", uusi G on hassun näkoinen kun siinä on ne helminauhat lamppujen alla...

Jolle kirjoitti:Ei kl-varaosien nettisivuilla ole kun murto-osa myytävistä tuotteista. Tilaamalla saa kaiken mitä marmoriltakin.


Joo sitten kun alan etsiä tosissaan niin tarttee kysyä, meilillä olen saanut aina hyvin vastauksen; Tampereelle sitä postia olen laittanut.

Oon nyt pari tankillista ajanut 92 oktaanisella naapurimaan bensalla. Vaikuttaa vievän saman verran mitä itäisellä 95:lla. Rauhallisessa maantieajossa tippuu 14.8 litraan sadalla ja siihen jää. Jos ajaa satasta tai kovempaa niin nousee sinne 15-16 litran välille.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11264
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: La 18.03.2017 17:02
Pidettiin MB-Klubin jaosmiittiä tänään.

Kuva

Eli ML, G, S, S, S ja takana lymyää TE.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
ViestiLähetetty: La 18.03.2017 21:48
Kun on sama korimalli vuodesta toiseen ei pahemmin ole ero vanhan ja uuden kanssa.
Just viikolla olin Vantaan Mersulla käymässä oli uusi G näytillä. Sisusta on uuden tyyppinen, mutta kyllä puuttuu siitä jotain :?
Aika ahdas on verrattuna 80/90 luvun versioihin...

Siistihän se on kuin sika pienenä! :thumbup:

Hyvät on soundit & kärry!
Kyllä on tullut haaveiltua G:sta, viimeksi ajellut 90 luvulla tuommoisella...
MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

www.mtbracingteam.co.nr

Mersumies
Mersumies
Viestit: 4138
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Su 19.03.2017 10:04
Minkälainen tuollainen on ajaa maantiellä verrattuna vanhaan w460?
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11264
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Su 19.03.2017 11:37
S202 kirjoitti:Minkälainen tuollainen on ajaa maantiellä verrattuna vanhaan w460?

Itsellä ei ole kokemuksia. Muihin ajamiini maastureihin ( ML320, Tahoet vm 1995 ja 2000) verratessani tämä G500 on kovempi ja terävämpi, ja suuntavakaampi mitä nuo jenkit. ML minusta on hyvä auto ajaa. Muistelen että 1992 Discovery on aika saman oloinen maantiellä kun tämä W463.

Luulen että tällaiseen korkeaan ja lyhyeen autoon renkaat ja vanteiden speksit vaikuttaa todella paljon. Esim omat AMG pyörät jotka on leveämmät ja tulevat ulommas ovat todella uraherkät, OE spekselillä tämä Gee menee kuin juna. Olen jopa ajatellut hankkia kesäpyöriksi ihan vakiot... nyt vaan ei ole ylimääräistä rahaa ja en halua hävittää AMG vanteita.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11264
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: To 23.03.2017 21:53
Viime syyskesällähän vaihdoin tähän jakolaatikon kannatinkumit, koska kun öljyjä tarkastaessani huomasin että jakis heiluu aika lailla pitkällä vääntövarrella proppua avatessa. Minulle kerrottiin että se ei saa juurikaan heilua; no uudet kumit on yhtä löysät.

Jossain vaiheessa havaittiin että konekin heiluu aika lailla etenkin kun kaasua painasee, se hytkähtää sillä lailla että vaikuttaa pomppaavan ulos pannuhuoneesta. Ostin sitten moottorin kannatinkumit myös ja tänään piti ne vaihtaa mutta luottoasentaja sanoi että ei ne ole ollenkaan huonossa kunnossa. Hän oli auton alla tutkimassa lampun kanssa ja samalla tunkattiin moottoria ylös. Jäävät iskemättömät kannatinkumet sitten varalle ellei joku halua ostaa pois...

Vaihteiston hännän kumi vahdettiin nyt kun se oli vähän rapean oloinen, oli se ihan joustava mutta siinä oli alkavia murtumia ja laatikkoa joutui tunkkaamaan vähän ylemmäs kun se vanha kumi oli painunut kasaan. Oli muuten W220 osa eli inhimillisissä hinnoissa verrattuna G500 osahintoihin :P

(M)asentaja muistutti että se keskikardaani tarttee ottaa vielä ulos ja vaihtaa murroksien kumit, etummainen on jo halkeillut mutta ei sieltä ollut se uusi rasva kuulemma kadonnut, ainakaan roiskunut ulos. Työlistalle siis.

Etuparkit eli poor man's daylight running lightsit sai hyväksynnän sillä kehoituksella että laittas rekisterikilven valot LEDeiksi myös, kerran ne takavalot on jo LED valoja nyttemmin.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11264
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ke 12.04.2017 09:05
Ebayssa on varaosaliikkeissä myynnissä Bilsteinin takaiskareita, hinnat lähetettynä kotiin noin 320 - 350 euroa pari. Suomesta saisi Atoylta tilaamalla Bilsteinit hintaan 350 euroa, heidän mukaan ne on OE iskarit. Taidan kannattaa kotimaista liikettä ja tilata täältä.

Autonvaraosat24.fi nettikaupasta oli KYBin edulliset kaasut hävinnet ja tarjosivat nyt Konin kaasuja vähän kalliimmalla, eli ei ole eroa paljoa enää Bilsteiniin.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11264
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ti 18.04.2017 10:12
Vaihdoin eilen öljyt koneeseen. Yritin tänään resetoida huoltonäytön netistä printtaamallani ohjeella, ei onnistunut. Sama ohje oli saksaksi käyttöohjekirjassa mutta ei siis toiminut se. Sitten huomasin että ohjekirjassa mittariston diginäyttö oli eri muotoinen kun autossani ja se resetointinappulakin oli R eikä O kuten ohjeissa.

Näppäilin sitten rattinappuloilla eri valikoita ja löysinkin sieltä kohdan jossa kysyttiin haluanko nollata huoltonäytön, se tehtiin painamalla sitä R nappulaa jonkun aikaa ja sitten kuului merkkiääni, näyttöön tuli next B service in 15 000 km.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11264
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ti 02.05.2017 06:07
lauri a. kirjoitti:Suosittelen tarkastamaan etupyörän laakereista välykset. Geessä on etupäässä säädettävät pyöränlaakerit, tyyppivikana vähänkin liian löysä pyöränlaakeri syö etunavat ja vetonivelen boorit väljäksi.
Vaihtelin kesikset alle niin tuli tama tarkistettua, eli välystä laakereissa ei ollut. Vasemmalla oli pieni pystyvälys joka ei muuttunut vaikka jarrua polki...

Syksyllä Venäjältä ostamani nastarenkaat onkin muuten tehty Saksassa.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11264
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ti 30.05.2017 20:34
Kuskin oven alasarana on väljä. Irrotin saranan ja yritettiin painaa tappia irti prässillä, ei onnistunut. Piti vetää pillillä kuumaksi ja sitten lähti tappi irti. Sieltä sarana keskiosan ja tapin välistä tuli ulos jotain mössöä, ja nyt saranan keskiosan reikä on väljä uuteen tappiin. Löysin netistä juttua että siinä olisi joku holkki, näyttää sintratulta tavaralta, tässä on linkki jonka lopussa on kuvia. Oma tappi oli suurinpiirtein samannäköinen.

http://pointedthree.com/disc/forums/sho ... ?tid=14993

Tosiaan tapin ostin merkkiliikkeestä, 7 euroa. Muuta korjaussarjaa siihen ei saa, uusi sarana maksaa 170 euroa. Paikallinen merkkiliike ei ole myynyt aikaisemmin yhtään tappia eikä saranaa...

Benzworldin mukaan tässä saranassa on joku elinikäinen kestovoitelu, my ass...

Mistähän tuollaisen holkin saisi, kerran ei merkkiliikkeestä?
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1257
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa
ViestiLähetetty: Ti 30.05.2017 21:23
Käyt jollakin sorvarilla? Kuparista tai yms tekevät siihen holkin?
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
x164 -07
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Triumph legend 900 Cafe Racer
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 306
Liittynyt: Ma 04.04.2011 22:18
Paikkakunta: Pohjanmaa
ViestiLähetetty: Ke 31.05.2017 05:49
Hei

Löytyisköhän näiden valikoimasta sopivilla mitoilla? "Kestovoideltuna" löytyy ainakin sintrattuja öljypronssipuslia. Jatakin kaivurin puslia tuolta joskus hankkinu...

http://debearings.fi/

Mutta sorvaaminen on aina toimiva vaihtoehto...
**********
W251 CDI 4-matic
W123 300CD
C30 AMG -03 -ex
A170 CDI -99 -ex

Mersumies
Mersumies
Viestit: 4138
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Ke 31.05.2017 09:53
Tekee sinne puslat ja tappiin jos sais reijän keskelle ja rasvanipan. Ehkä vähän ruma mutta sen jälkeen ei ovet roiku.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 490
Liittynyt: To 05.05.2011 20:14
Paikkakunta: Jämsänkoski
ViestiLähetetty: Ma 05.06.2017 10:27
Joskus tein Mitsun Pajeron takaoveen messingistä puslat töissä.
Pelitti vallan hyvin ja jos siihen uutta väljyyttä tulee, niin uusi pusla vaan.
----------------------------------
Timo Laaksonen
P. 0400 761 149
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11264
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 05.06.2017 12:53
Joo minulla on nyt Plan A ja Plan B suunnittella, kerron miten onnistuu :D

Eli joko muovinen holkki tai kupari/messinkistä vesijohtoputken tukiholkkia kokeilen ensin. Sitten vasta sorvaillaan tai mennään marmoritiskille :evil:
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11264
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Pe 16.06.2017 21:51
karra kirjoitti:Joo minulla on nyt Plan A ja Plan B suunnittella, kerron miten onnistuu :D

Eli joko muovinen holkki tai kupari/messinkistä vesijohtoputken tukiholkkia kokeilen ensin. Sitten vasta sorvaillaan tai mennään marmoritiskille :evil:

Joo laitoin kaksi tällaista eri puolelta viilapenkissä paineen. Ihan napakka tuli.

Kuva

Yritin vaihtaa takaiskareita, en saanut alasilmukoiden pultteja irti, isompaa avainta odotellessa.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11264
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: La 24.06.2017 21:11
Sain vihdoin takaiskarit vaihdettua, kävin viikolla raskaan kaluston pajalla niin pojat aukas ne alapultit melkoisen miehekkäällä paineilmapyssyllä...

Niin, vasen oli viallinen, siinä on löysä kohta. Nyt alla on siis Bilsteinin B6:et, en päässyt vielä kokeilemaa kun tuli asennuskaljaa nautittua...
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11264
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ke 09.08.2017 12:39
Eilen raskaan kaluston pajalla laitettiin kardaaniakseliin uudet murroksien kumit ja rasvat, eli asennettiin merkkiliikkeestä ostettu huoltosarja. Cuuno toimi auton sisällä vaihdekepin hämmentäjänä remontin ajan, mitä nyt nukahti välillä kun oli istuinmukavuus näköjään kohdallaan :D
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11264
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ke 23.08.2017 11:26
Käytin auton viime viikolla Tallinnassa isossa huollossa.

Kuva

Eli kaikki nesteet paitsi moottoriöljy vaihdettiin. Pitää tarkistaa vielä tuliko etuakselin pallojen rasva täydennettyä, se piti tehdä myös. Paikallinen kaverini saa tulkata tuon kuitin...
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11264
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ke 23.08.2017 11:34
MouTine kirjoitti:
karra kirjoitti:Sellainen ilmiö on että kabiiniin ei tuile ihan kuumaa ilmaa jos Webasto ei ole päällekytketty. Tulilla sen ei tarvitse olla koka sehän ei käynnistykään jos moottorinlämmöt on normaalissa. Webastossa ei varmuudella ole tuli päällä, senhän kuulee kun koneen sammuttaa niin kuuluu vaan hiljaista hurinaa kun webastossa joku surisee.

Webaston kun kytkee ajossa niin alkaa tulla heti kuumempaa, ja jos tarkkaan kuuntelee silloin kun on auto parkissa sammuksisssa niin joku lorahtaa siellä kojetaulussa. Onkohan siellä joku vesiventtiili, toinen kenno vai kiertovesipumppu joka lähtee päälle?
Voisiko auton oma kiertovesipumppu olla kaput ja Webaston toiminnassa. Nyt kun laitat härvelin päälle, niin vesi alkaa kiertaa kuin sen pitäisikin, mutta väärän pumpun voimin.

Niin tämähän oli se syy. Huollossa saivat naputtelemalla auton omaa pumppua sen toimimaan mutta päättivät vaihtaa sen, ei ollut kallis.

Kulutus tien päällä Balttiassa oli alimmillaan 14.5 sadalla mutta mittarivirhettä on 2...3% väärään suuntaan renkaista johtuen. Ikla - Tallinna väli meni mitattuna 14.05 litraa sadalla.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1991
Liittynyt: To 11.08.2005 15:55
ViestiLähetetty: Ke 23.08.2017 23:31
[quote="karra"]Eilen raskaan kaluston pajalla laitettiin kardaaniakseliin uudet murroksien kumit ja rasvat, eli asennettiin merkkiliikkeestä ostettu huoltosarja. Cuuno toimi auton sisällä vaihdekepin hämmentäjänä remontin ajan, mitä nyt nukahti välillä kun oli istuinmukavuus näköjään kohdallaan :D[/quote]

:lol:
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11264
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: To 21.12.2017 19:29
Vähän yli vuoden toimi AGM-akku, ei enää riitä webastoon. Lämmitin lähtee tulille jos on auto latauksessa tai auto käy. Startilla saatiin vikailmoitus että lisälämmittimessä alijännite. Akku on nyt liikkeessä tutkittavan, sain lyijyakun lainaan ja sillä ainakin liikkeessä toimi webasto.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 190
Liittynyt: Pe 17.04.2009 15:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä
ViestiLähetetty: Pe 22.12.2017 19:57
Eikös AGM-akku vaadi tarkemman latausjännitteen kuin perinteinen lyijyakku pysyäkseen kunnossa?
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11264
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Pe 22.12.2017 21:41
Efraim kirjoitti:Eikös AGM-akku vaadi tarkemman latausjännitteen kuin perinteinen lyijyakku pysyäkseen kunnossa?

No itse asiassa siitä oli puhetta eilen. Mutta vuosi sitten kun ostin akun niin se piti olla sopiva... kuulostellaan nyt mitä ehdottavat.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 492
Liittynyt: To 31.01.2008 06:49
Paikkakunta: Östrä Vanda
ViestiLähetetty: La 23.12.2017 08:23
Kyllä tuo latausjännite kannattaa tarkistaa, varsinkin AGM on hiukan "nirso" latausjännitteelle.
Just eilen kävi clkssa että oli käynti ongelmia, akkun jännite alhainen vaikka syksyllä vaihdoin laturin hiilet & jännitteen säätimen.
Siinä sitten mittailin ja kappas, oli heikko maa liitos laturissa. Kokeilin uudestaan jäi piuha käteen vaikka näytti ehjältä.
Korroosion johdosta pari karvaa kiinni, uusi liitos ja kummasti rupesi toimimaan.
Jännite oikea laturilta, on se suola mukavaa :D

Oli s211ssa samoja akun kesto ongelmia, ja vika siinäkin oli jännitteen säädin & hiilet.
Jos et noita ole tarkastanut, kannattaa kyllä.
MB E 220 CDI A Kombi Avantgarde -10 (S212.202)
MB CLK 200 A Sport -98 (W208.335)
ex MB ML 320 A -99 (W163.154)
ex MB Vaneo 1.9 A Ambiente -05 (W414.700)
ex MB E 270 CDI A Kombi Avantgarde -03 (S211.216)
ex MB 190 E 2.0 Sportline -90 (W201.102)

www.mtbracingteam.co.nr
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11264
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: La 23.12.2017 09:20
Berglund kirjoitti:Kyllä tuo latausjännite kannattaa tarkistaa, varsinkin AGM on hiukan "nirso" latausjännitteelle.
Just eilen kävi clkssa että oli käynti ongelmia, akkun jännite alhainen vaikka syksyllä vaihdoin laturin hiilet & jännitteen säätimen.
Siinä sitten mittailin ja kappas, oli heikko maa liitos laturissa. Kokeilin uudestaan jäi piuha käteen vaikka näytti ehjältä.
Korroosion johdosta pari karvaa kiinni, uusi liitos ja kummasti rupesi toimimaan.
Jännite oikea laturilta, on se suola mukavaa :D

Oli s211ssa samoja akun kesto ongelmia, ja vika siinäkin oli jännitteen säädin & hiilet.
Jos et noita ole tarkastanut, kannattaa kyllä.

Laitoin kaikki mahdolliset kuormat päälle ja kierroksilla akulta mitattiin 13.9 voltin jäänite. Lataus on kuulemma lyijyakulle riittävä mutta kiikun kaakun tälle AGM akulle.
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13119
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi
ViestiLähetetty: La 23.12.2017 09:28
Minulla on ollut AGM-akku kahdessa 210-korisessa mersussa joissa kellowebastot. Toiseen ostin aikoinaan uuden ja nykyiseen 220cdi laitoin käytetyn akun noin kaksi vuotta sitten. Lisäksi pariin muuhun autoon olen joskus laittanut käytetyn (mersun orkkis) AGM akun. Missään näissä ei ole ollut minkäänlaisia ongelmia akun suhteen, en ole kyllä lataustakaan mittaillut. Toisaalta mainittu 2 vuotta taitaa olla pisin aika mitä kokemusta samasta akusta on ... mutta se oli tosiaan käytetty jo asentaessani.
...jo viidettätoista vuotta täällä saivartelemassa ;)

Mersumies
Mersumies
Viestit: 867
Liittynyt: Ma 24.02.2014 11:26
ViestiLähetetty: La 23.12.2017 10:34
karra kirjoitti:Laitoin kaikki mahdolliset kuormat päälle ja kierroksilla akulta mitattiin 13.9 voltin jäänite. Lataus on kuulemma lyijyakulle riittävä mutta kiikun kaakun tälle AGM akulle.


Ei riitä tuo 13,9V edes tavalliselle akulle. Ei tule koskaan täyteen. Oma mielipide on 14,4 -14,6V, se riittää tavalliselle akulle


Tämmöinen linkki:
https://www.9xxfin.com/forum/viewtopic.php?t=17452

"CTekin latureiisa missä on AGM toimintose on 14,7v kun tavallisessa moodissa jännite jää 14,4volttiin. Tosin se on hallitusti "ylijännitteellä" eikä jatkuvasti vanhan laturin tapaan. Oma johtopäätökseni on, ettei sitä AGM moodia tarvitse mikäli ei tarvitse saada akkua ihan täyteen. "
Miksi tehdään muitakin autoja, kuin mersuja?
Persaukistenkin pitää liikkua jollain.
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11264
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ke 27.12.2017 21:55
simosami kirjoitti:
karra kirjoitti:Laitoin kaikki mahdolliset kuormat päälle ja kierroksilla akulta mitattiin 13.9 voltin jäänite. Lataus on kuulemma lyijyakulle riittävä mutta kiikun kaakun tälle AGM akulle.


Ei riitä tuo 13,9V edes tavalliselle akulle. Ei tule koskaan täyteen. Oma mielipide on 14,4 -14,6V, se riittää tavalliselle akulle


Tämmöinen linkki:
https://www.9xxfin.com/forum/viewtopic.php?t=17452

"CTekin latureiisa missä on AGM toimintose on 14,7v kun tavallisessa moodissa jännite jää 14,4volttiin. Tosin se on hallitusti "ylijännitteellä" eikä jatkuvasti vanhan laturin tapaan. Oma johtopäätökseni on, ettei sitä AGM moodia tarvitse mikäli ei tarvitse saada akkua ihan täyteen. "

AGM akku oli kuulemma vajaa eli syystä tai toisesta ei täyteen ladattu. Se purettiin ja ladattiin täyteen akkukaupassa pyhien aikana. Eli koska akussa ei ole vikaa niin sillä on pärjättävä.

Pyhien yli käytin webastoa 4 kertaa ja aina toimi hyvin, laina-akulla; lyijysellaisella. Akkukauppiaan mukaan webastokäytössä lyijyakku saattaa mennä huonoksi 2 vuodessa eli siksi oli myynyt minulla AGM akun vuosi sitten. Hän ehdotti että käyttäisin ylläpitolaturia nyt tarvittaessa; kahdesta pahasta se olisi kuulemma pitkässä juoksussa parempi kuin ostaa uusia lyijyakkuja 2 vuoden välein.

Webasto lähti tulille kun kokeiltiin AGM akun takaisinasennuksen jälkeen. Seuraan nyt muutaman päivän tilannetta ja sitten pitää ostaa joko lyijyakku taikka kiinteä ylläpitolaturi jos ei toimi.

Erona viime talven tilanteeseen on se että nyt autossa on toimiva kiertovesipumppu joka jää surisemaan noin 30 min ajaksi kun auton sammuttaa... eli sekin vie jo terää täyteen ladatusta akusta, jos se on ajon aikana yleensäkin latautunut... saakohan tuon kiertovesipumpun viiveen koodattua esim Starilla pois?
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 daily driver
EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

https://Www.AutoDoc.fi

www.merteil.fi