Projekti- ja korkeapainepesukokemuksia

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
vetku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Su 29.06.2008 18:04

Projekti- ja korkeapainepesukokemuksia

Viesti Kirjoittaja vetku »

Ajattelinpa nyt sitten kertoa täällä oman kokemukseni korin korkeapainepesusta (ja ylipäätään koko projektista) kun sellaista tuolla pyydettiin.

Eli tuli taannoin hommattua harrasteautoksi vm. -76 W115 200 bensa automaatilla ja sähkökattoluukulla. No, kuinkas ollakaan kävi niin että tämä pentsiini lakkasi toimimasta ja tilalle piti istuttaa isolohkodiesel eli OM617 123-mallista. Tämä moottorinvaihto sai vain valitettavasti jatkumoa koko ajan kun ympäri autoa alkoi löytyä reikää toisensa vierestä. Yhden kun paikkasi niin toinen tuli viereen. Oli se mieleen.
1.jpg
Pikkuhiljaa alkoi kori riisuuntua osiin, ja grillikin ilmestyi auton ympärille. Seuraavaksi ongelmaksi muodostui auton pohjassa oleva paksu massa ja eräissä aiemmin paikatuissa kohdissa oleva tervamainen mössö. Milläs helvetillä tuon saa pois? Alkuun yritin sitä ihan käsipelillä kuumailmapuhaltimen ja siklin kanssa rapsutella mutta osoittautui aika työlääksi. Soodapuhallusta kyselin mutta siellä ei annettu takuuta massan pois saamiselle. Vaihtoehdoksi jäi oikeastaan kaikista kallein eli korkeapainepesu, joita kyselin usealtakin toimijalta. Paikallinen yritys osoitti mielenkiintonsa kohteelle hinnoittelemalla itsensä kunnolla riman yli.
2.jpg
3.jpg
4.jpg
Siilinjärveltähän se pesijä viimein löytyi. Ja juu, mielenkiintosen näkönen kuljetus :D Eivät olleet ennen tehneet autoja, joten hinta pysyi kohtuullisena muihin verrattuna, vaikkei se vieläkään halpa ollut. Mutta lähtipähän paskat ja kunnolla eikä venytä peltejä mutta ottaa joihinkin paikkoihin pintaruosteen pellin päälle pesun jälkeen. Toisaalta tuli kyllä hitsauskohteitakin tuplasti lisää. Maalit lähtee myös koteloiden sisältä, joiden maalaaminen on vastaavasti hankalampaa. Mutta olis sitä nyt helppo ainakin hitsailla kun ei massa käryä eikä tarvii rälläkkää huudattaa sen takia.
5.jpg
6.jpg
Hitsaushommia on siis tiedossa. Itse sitä aikani yritin teutaroida mutta nyt on aika ja taito kortilla. Ulkopuolisella teettäminen nostaa hinnan pilviin. Siksi tämä projekti löytyy myös tuolta Myydään -osastolta. Kantapään kauttahan se piti tämäkin opetella :roll:
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W210 320 CDI Avantgarde '02
W115 200 Automatic '76
ex. W124 250D Automatic '92
ex. W124 300D '85
ex. W124 300E Automatic '86
ex. S123 300TDT '77/'83
Vastaa Viestiin