W124 300TE 4matic käyttöautoksi.

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ke 30.11.2016 22:57
Edit: Vaihdoin aiheen otsikkoa, kun autosta muodostunee harkinnan ja säilönnän sekä lumisen
Kainuun mökkiprojektin takia ihan käyttökampe sekä työmenetelmien, että materiaalien kokeiluprojekti.
Alkuun tarinassa lisävarusteasiaa, sitten aloitin kertomukset muistakin hommista

7.1.2019
Timppa


Ajattelin aloittaa kokonaan uuden kertomuksen innostuksestani kerätä mahdollisimman paljon alkuperäisiä varusteita tuohon vanhaan 4maticiin. Aloitin jo aiemmin keskustelun harvinaisista W124 varusteista. viewtopic.php?f=3&t=181280

Mielestäni olisi hyvä olla laittamatta liikaa omia rakentelujuttuja tuollaisen otsikon alle, joten aloitin keräilystä tämän tarinan. Jonkinsorttista postimerkkien keräilyyn verrattavaa tämä kai on...


Tässä alkuun vähän listaa varusteista:

Alkuperäiset:

WDB1242901xxxxxx 300TE 4matic

Väri 702
Sisustus 971

240 AUSSENTEMPERATURANZEIGE
254 RADIO MB AUDIO 30 - USA. Tämä itseasiassa on Kurier Europpa.
260 TYPKENNZEICHEN AUF HECKDECKEL - WEGFALL
261 TYPENZEICHEN V 12 - WEGFALL. tämä on toisen kyltin poisto, siis "4matic"
412 SCHIEBEDACH ELEKTRISCH MIT HUBEINRICHTUNG
420 GETRIEBE AUTOMATISCH 4-GANG
440 TEMPOMAT
531 ANTENNE AUTOMATISCH
541 DOPPELROLLO FUER GEPAECKABDECKUNG U. INSASSEN-
551 EINBRUCH- UND DIEBSTAHLWARNANLAGE (EDW)
575 MITTELKONSOLE FUER 2.SITZREIHE. Tämä on: Code 570 ja 572 yhdessä
570 Armlehne klappbar vorn W124
572 Vordersitz mit Sitzhoehenverstellung W124

588 Keine Code-Benennung vorhanden: tämä on 581 ja 584 yhdessä
581 Klimatisierungsautomatik A/C
584 Fensterheber elektrisch vorn und hinten

591 WD-GRUENES GLAS RUNDUM, HEIZB. HECKSCHEIBE-ESG
600 SCHEINWERFER - REINIGUNGSANLAGE
620 ABGASREINIGUNG
640 LEICHTMETALLRAEDER 15-LOCH
682 FEUERLOESCHER
724 LADEGUTBEFESTIGUNG
812 HECKLAUTSPRECHER

Asennettu
550 Anhängevorrichtung 11,18 mit abnehmbarem Kugelhals
543 Sonnenblenden mit beleuchtetem Spiegel
875 Scheibenwaschanlage beheizt (muistaakseni)
837 Gummimatten auf Teppichboden , matkustajan matto puutttuu ja kuljettajan matto takavetomallista.

Löytyneet ja hankittu
Standheizung 228
Vordersitz el. verstellbar rechts 222
Vordersitz el. verstellbar links mit Memory 241
Lenksäule elektrisch einstellbar 441
Airbag für Fahrer 442
Sitzheizung Vordersitze elektrisch 873


"Notzki" oli löytänyt loistavan, juuri oikean ikäisen lisävarustelistan linkin, iso kiitos siitä.
http://oudemercedesbrochures.nl/Sondera ... duits.html

Siitä laskeskelin, että minulta puuttuu vielä
Fanfare Zweiklang 452
Fondraumheizung 229
Gepäckbrücke integriert 722 (tähän on jo löytynyt osia)
Gepäcknetz an Fahrer- und Beifahrerlehne 286
Reiserechner 245
Vordersitzlehne orthopäd. links 404
Vordersitzlehne orthopäd. rechts 405
Vordersitz el. verstellbar Rechts mit Memory 241 (muisti puuttuu)
Vordersitz verstärkt links 561
Vordersitz verstärkt rechts 562


Timppa
Viimeksi muokannut unski päivämäärä Ma 07.01.2019 15:18, muokattu yhteensä 3 kertaa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.

Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ke 07.12.2016 19:30
Pari lisävarustetta sain jo ruuvattua paikalleen. Oikean puolen muistillisen sähköpenkin (SA 241) ja kuljettajan oven ovivalon. Samalla vetelin johdot airbagille, säädettävälle ohjauspyörälle ja matkustajan sähköpenkille. Johtojen asentaminen oli melkoinen rasti, yli 14h yhteensä. Aikaa meni kun putsasin kaikki osat, pesin ja imuroin matot matot sekä asensin johtosarjat alkuperäisillä nippusiteillä ja tyylillä. Lisäksi edestä pitää purkaa koelaudan alaosa, keskikonsoli, kuljettajan penkki ja kaikki verhoilut vasemmalta puolelta. Oven läpivienti on tosi ahdas kun pitää nykäistä 15 kpl. uusia kaapelita liittimineen aika pienestä reiästä. Toiselle puolen kyllä puran liittimet ensin. Ohessa muutama kuva asennuksesta. Ovipahvista piti korjata 5kpl. korkanneita "muovityssäyksiä". Penkki piti rakentaa osista, kun molemmissa penkeissä oli rikkinäisiä osia, onneksi ristiin, joten yhden ehjän sai kasattua. Samalla huomasin, ettei mekanisella säädöllä olevan penkin selkänoja sovi sähköpenkkiin, kallistusakselin boorit on väärällä puolella...tämäkin tutkimus vei sitten 2h.

Penkistä ei ole vielä kuvaa, se pitää ottaa ja lisätä. Penkkiin tilasin mustat alareunan suojamuovit, kun luovuttaja oli harmailla osilla ja mekaanissäätöisen penkin osat ei sovi.

Timppa

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Su 06.01.2019 10:28
Ja sitten siirrymme aikaan 2 vuotta edellisten jälkeen.

Siirsin auton tallille kuivasta säilytyspaikasta, johon se kesän alussa jäi jarruputken katkeamisen takia. Aloin hieman tutkimaan tapausta ja epäonnekseni huomasin, että kaikki taka-apurungon ylittävät putket ovat aivan haperot lukuunottamatta polttoaineen syöttöputkea. Syynä tähän on varmaankin se, että muut puket valuvat tyhjiksi, jolloin kosteus pääsee iskemään molemmille puolille putkea. Jarruneste taas on hyvin kosteaa vanhana ja vettä imeneenä, jolloin se ruostuttaa ihan omatoimisesti putken sisältä päin.

Eli pakoputki, kardaani ja apurunko irti. Sitten kaikki irtoava pois. Takajousetkin olivat ”hiukan” antautuneet.

Kuva

Kuva

Kaikki putket ja putkitelineetkin olivat läpiruosteessa.


Kuva

Pohjassa ei ollut yhtään reikää onneksi viellä, maali ja pinnoite olivat paikkapaikoin irronneet voimakkaasti ja ruoste iskenyt. Korkeussäädön paineputket venttiilille joku edellinen omistaja oli korjannut/korjauttanut. Paikalle oli vaihdettu (rumasti) kupariputket. Ne saa kelvata toistaiseksi

Kuva

Timppa
Viimeksi muokannut unski päivämäärä Su 06.01.2019 13:16, muokattu yhteensä 3 kertaa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Su 06.01.2019 10:44
Ai niin, autosta ei tainnut olla fiiliskuviakaan... no nämä taitaa olla liki kolmen vuoden takaa. Nyt autossa on kylkipanelit ja roiskeläpät.

Kuva

Sitten ehkä lisää, kun auto on taas pyörillänsä.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13196
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Su 06.01.2019 18:46
Hei, mielenkiintoinen projekti. Saksassa tällaisia löytää monelta foorumilta, Suomessa tuskin lie tehty moniakaan. Otatko huomioon mahdolliset lisävarusteiden toistensa poissulkevuudet, joita oli ainakin myöhemmissä vuosikerroissa?
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1540
Liittynyt: La 15.11.2008 18:54
Paikkakunta: Vilppula
ViestiLähetetty: Su 06.01.2019 19:23
olikos kuskin penkkiin siihen sammuttimen paikalle liukukansi kotelolle tarvetta..?? vai onko vaan joku taxi varuste..??
Myydään W/S124 osia!!!

W124 500E -93 Myydään!!!
S124 "E"300TE 4-MATIC -89
W123 280E -83

(ex) W210 E300DT -98
(ex) S124 250TD -92
(ex) W124 250D -89
(ex) W210 E300TDT -98
(ex) W124 200D -93
(ex) W211 320CDI -03
(ex) W208 230K -00
(ex) W124CE 300-24 -91
(ex) W201 1,8 -91
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Su 06.01.2019 20:44
Timo L. kirjoitti:Hei, mielenkiintoinen projekti. Saksassa tällaisia löytää monelta foorumilta, Suomessa tuskin lie tehty moniakaan. Otatko huomioon mahdolliset lisävarusteiden toistensa poissulkevuudet, joita oli ainakin myöhemmissä vuosikerroissa?


Ajattelin tämän listan mukaan edetä.

http://oudemercedesbrochures.nl/Sonderausstattungen_0188duits.html

Tuossa listassa on käsittääkseni nuo poissulkemiset otettu huomioon.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Su 06.01.2019 20:49
eikka86 kirjoitti:olikos kuskin penkkiin siihen sammuttimen paikalle liukukansi kotelolle tarvetta..?? vai onko vaan joku taxi varuste..??


Mielenkiintoista! Minkä näköinen se loota on? Olen vähän kahden vaiheilla, kun minulla on alkuperäinen Mersun taximallin kyynärnoja, jossa on luoillinensäilytys laatikko ja tuhkakuppi. No se on toisessa Mersussa tällähetkellä ja se on oikein hyvä, mutta silloin pitää originaali kyynärnoja poistaa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 13196
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna
ViestiLähetetty: Su 06.01.2019 20:56
Se on Original Zubehör, eli piirimyyjältä tilattavissa ollut alkuperäinen tarvike. Se ei ole SA-varuste. Tuleeko ongelmaksi tulensammuttimen poisto, joka on SA-koodilla oleva varuste :eh: . No joo, mutta tuo liukukansikotelo on todella kätevä. Mulla oli se vihreässä farkussa. Möin auton, mutta kun ostaja oli myymässä sitä edelleen, ostin välistä tuon kotelon jälleen itselleni. Jenkeissä tuota on kutsuttu "Glock-koteloksi" :-D.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1983 230 E Automatic
1982 230 E
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1540
Liittynyt: La 15.11.2008 18:54
Paikkakunta: Vilppula
ViestiLähetetty: Su 06.01.2019 21:40
"w124 glock box" googleen niin tulee kuva..
Myydään W/S124 osia!!!

W124 500E -93 Myydään!!!
S124 "E"300TE 4-MATIC -89
W123 280E -83

(ex) W210 E300DT -98
(ex) S124 250TD -92
(ex) W124 250D -89
(ex) W210 E300TDT -98
(ex) W124 200D -93
(ex) W211 320CDI -03
(ex) W208 230K -00
(ex) W124CE 300-24 -91
(ex) W201 1,8 -91
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Su 06.01.2019 21:47
eikka86 kirjoitti:"w124 glock box" googleen niin tulee kuva..


Ok. Hauska laatikko, pitää miettiä. Tällainen kuvan mukainen minulla on nyt, siihen mahtuu aika kivasti tavaraa.

Kuva

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1540
Liittynyt: La 15.11.2008 18:54
Paikkakunta: Vilppula
ViestiLähetetty: Su 06.01.2019 21:58
mullakin oli tollanen.. kansi vaan oli hävinnyt.. taxi keskikonsoli löytyisi vielä..
Myydään W/S124 osia!!!

W124 500E -93 Myydään!!!
S124 "E"300TE 4-MATIC -89
W123 280E -83

(ex) W210 E300DT -98
(ex) S124 250TD -92
(ex) W124 250D -89
(ex) W210 E300TDT -98
(ex) W124 200D -93
(ex) W211 320CDI -03
(ex) W208 230K -00
(ex) W124CE 300-24 -91
(ex) W201 1,8 -91
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Su 13.01.2019 07:51
Alkuviikosta napsuttelin taka-apurungosta irtoruosteet pois. Sitä olikin kertynyt. En sen suurempiin alkanut, kun kyseessä on käyttöauto. Eli asiassa ei hifistellä. Bilteman neulahakkuri on kätevä, mutta ilmasyöppö. Se vaatii hyvän kompressorin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten hapotin apurungon ”napsuttelut”. Napaa ja tukivarsia en käsitellyt sen enempiä. Tukivarret vaihtuu uusiin pikkuhiljaa ja napa massiivisena osana ei ruosteesta paljoa välitä.
Kuva

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 122
Liittynyt: Su 02.12.2018 09:38
ViestiLähetetty: Su 13.01.2019 08:26
tuon ensimmäisen kuvan ovipahvin taakse kannattaa teipata sitä/jotain muovia, koska se muovin puute pehmittää tuon ovipahvin. Vesi oven sisällä ja kosteus pääsee ovipahviin. ja muutenkin tekee autosta kylmemmän.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Su 13.01.2019 09:06
Nurmituomas kirjoitti:tuon ensimmäisen kuvan ovipahvin taakse kannattaa teipata sitä/jotain muovia, koska se muovin puute pehmittää tuon ovipahvin. Vesi oven sisällä ja kosteus pääsee ovipahviin. ja muutenkin tekee autosta kylmemmän.


Kiitos huomiosta. Muovi on tosiaan erittäin tärkeä, sen huomaa varsinkin kun noita 40 vuotiaita vanhuksia korjaa, joista ne on puuttuneet. Ovipahvi on ihan soiro ja lahonnut. Tosin muovillisissa on sama juttu, mutta paljon vähemmissä määrin.

Minulla on aina muovit ovipahvin ja oven välissä. Tuosta nyt ei vain ole kuvaa.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Su 13.01.2019 09:35
Itseäni lainaten, 7.12.2016 kirjoitti: Penkistä ei ole vielä kuvaa, se pitää ottaa ja lisätä. Penkkiin tilasin mustat alareunan suojamuovit, kun luovuttaja oli harmailla osilla ja mekaanissäätöisen penkin osat ei sovi.


Tovi tuohon penkin kuvan lisäämiseen meni aikaa. Ohessa muutama tuore kuva sisustasta. Velour on hassu kuvattava. Tuntuu, että se taittaa valoa ihan miten sitä sillä hetkellä huvittaa. Väri on siis musta ja kangas on joka paikassa samaa väriä.

Kuva

Kuva

Kuva

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 398
Liittynyt: La 14.02.2009 08:55
Paikkakunta: Kuusamo
ViestiLähetetty: Su 13.01.2019 09:55
Hyvä topicci Unski! Pidä linjas!!!
W124 300D 4-matic -88
S124 300TE 4-matic -89
S124 300TE 4-matic -91
S124 E300 4-matic Turbodiesel -95
S211 E500 4-matic -04
Massey Ferguson 35 -57
Kawasaki KZ 1100 ST
Yamaha Grizzly 700 FI
Mustang HT-67
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 886
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: Su 13.01.2019 15:33
unski kirjoitti:Alkuviikosta napsuttelin taka-apurungosta irtoruosteet pois. Sitä olikin kertynyt. En sen suurempiin alkanut, kun kyseessä on käyttöauto. Eli asiassa ei hifistellä.
Sitten hapotin apurungon ”napsuttelut”. Napaa ja tukivarsia en käsitellyt sen enempiä. Tukivarret vaihtuu uusiin pikkuhiljaa ja napa massiivisena osana ei ruosteesta paljoa välitä.


Timppa


Meinaatko tosiaan jättää maalaamatta apurungon ja muutkin akselin osat mitä oot tuossa puhdistellut? Käyttöautossahan se on vielä tärkeämpää maalata ja suojata osat jos on meininki talvella ja suolassa ajaa. Nythän se olis todella hyvä tilaisuus puhaltaa ja maalata osat kunnolla kun oot vaivan nähnyt että akseli on irti autosta
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Su 13.01.2019 17:01
PTracing kirjoitti:
unski kirjoitti:Alkuviikosta napsuttelin taka-apurungosta irtoruosteet pois. Sitä olikin kertynyt. En sen suurempiin alkanut, kun kyseessä on käyttöauto. Eli asiassa ei hifistellä.
Sitten hapotin apurungon ”napsuttelut”. Napaa ja tukivarsia en käsitellyt sen enempiä. Tukivarret vaihtuu uusiin pikkuhiljaa ja napa massiivisena osana ei ruosteesta paljoa välitä.


Timppa


Meinaatko tosiaan jättää maalaamatta apurungon ja muutkin akselin osat mitä oot tuossa puhdistellut? Käyttöautossahan se on vielä tärkeämpää maalata ja suojata osat jos on meininki talvella ja suolassa ajaa. Nythän se olis todella hyvä tilaisuus puhaltaa ja maalata osat kunnolla kun oot vaivan nähnyt että akseli on irti autosta


Vetäisin koko apurungon reilulla kerroksella avohammaspyörävaseliinillä. Maalia en pistä sinne tippaakaan. Tässä olen erään vanhemman herrasmiehen yli 50 vuotta ja yli 600000 km kestänyttä kestotestiä seurannut...ja täytyy todeta, että rasva on oikein hyvä suoja suolaa ja ruostetta vastaan. Testaan nyt itse sitä samaa. Järjettömän sotkuista hommaahan se on ja liuotinpesua ei saa tehdä.



Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 886
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: Su 13.01.2019 17:43
unski kirjoitti:
Vetäisin koko apurungon reilulla kerroksella avohammaspyörävaseliinillä. Maalia en pistä sinne tippaakaan. Tässä olen erään vanhemman herrasmiehen yli 50 vuotta ja yli 600000 km kestänyttä kestotestiä seurannut...ja täytyy todeta, että rasva on oikein hyvä suoja suolaa ja ruostetta vastaan. Testaan nyt itse sitä samaa. Järjettömän sotkuista hommaahan se on ja liuotinpesua ei saa tehdä.



Timppa


Avohammaspyörä vaseliini on kyllä todella hyvä suoja ja eipä tuo minunkaan satakasi olis säilynyt edes tuollaisena mikä se ennen ruostekorjauksia oli ilman kyseisen herran vaseliini suojausta, mutta senkin olen kokeillut käyttö peleissä että ruosteen päälle laitetusta vaseliinista ei ole monta vuotta iloa. Ruoste jatkaa etenemistään kun sitä ei oikein ole poistettu ja muutaman vuoden päästä vaseliini tippuu pois ruosteen mukana. Itse puhallutin ja maalautin paikallisella hiekkapuhaltajalla maticin taka-akseliston osat tuossa syksyllä ja alle sadan euron kustannuksella sain puhalletun ja mustalla epoksilla maalatun akseliston. Ruostevapaalle raudalle maalatun hyvän maalin päälle kun vetää kerroksen avohammaspyörä vaseliinia niin tuloksena on se lähes "ikuinen" ruostesuojaus
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Su 13.01.2019 18:21
Minä en oikein usko ruosteen syömän reilusti pinnan hiekkapuhalluksen 100% ruosteenpoistoon, ruostetta jää aina hiekanjyvää pienempiin huokosiin...sieltä se sitten aikaa myöten kondenssiveden kanssa nousta ylös...nostaa sen epoksimaalin tieltään...sitten siihen aukeaa kiva kolo kosteudelle. Jos voisi hiekkapuhalluksen jälkeen upottaa happokylpyyn alkaisi jo ruoste poistuakkin.

Itse vain poistin kaiken irtoavan ruosteen ja hapotin pinnan. Taatusti sinne jää siltikin ruostetta, kun osaa ei saa kokonaan kylpyyn. Itse välttelen maalin laittamista tuohon pintaan, kun se taas muodotaa lisäsuojan kosteudelle vaseliinin ja metallin väliin. Lisäksi hyviä apurunkoja löytyy muutamalla kympillä vanhan tilalle, jos se tuosta nyt jokuseen vuoteen ruostuu toivottamaksi. Vaihtaa sitten taas uuden. Ja kuten jo aikaisemmin totesin tämä on tällainen koelaboratorio. Ei tuo vekotin kuitenkaan niin kaksinen minusta ole.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 886
Liittynyt: Ti 21.08.2007 19:15
Paikkakunta: Kalajoki
ViestiLähetetty: Su 13.01.2019 20:30
unski kirjoitti:Minä en oikein usko ruosteen syömän reilusti pinnan hiekkapuhalluksen 100% ruosteenpoistoon, ruostetta jää aina hiekanjyvää pienempiin huokosiin...sieltä se sitten aikaa myöten kondenssiveden kanssa nousta ylös...nostaa sen epoksimaalin tieltään...sitten siihen aukeaa kiva kolo kosteudelle. Jos voisi hiekkapuhalluksen jälkeen upottaa happokylpyyn alkaisi jo ruoste poistuakkin.

Itse vain poistin kaiken irtoavan ruosteen ja hapotin pinnan. Taatusti sinne jää siltikin ruostetta, kun osaa ei saa kokonaan kylpyyn. Itse välttelen maalin laittamista tuohon pintaan, kun se taas muodotaa lisäsuojan kosteudelle vaseliinin ja metallin väliin. Lisäksi hyviä apurunkoja löytyy muutamalla kympillä vanhan tilalle, jos se tuosta nyt jokuseen vuoteen ruostuu toivottamaksi. Vaihtaa sitten taas uuden. Ja kuten jo aikaisemmin totesin tämä on tällainen koelaboratorio. Ei tuo vekotin kuitenkaan niin kaksinen minusta ole.

Timppa


No joo 100% ruosteetonta tuskin saa millään tehtyä mutta puhallus, maalaus ja siihen vaseliini on osoittautunu kestäväksi myös talvi käyttiksissä. Tuskinpa se tuolta lähivuosina lahoaa toivottomaksi ja olishan tuo mennyt tekemättä mitäänkin vielä vuosia. Itse vaan ajattelen että samahan se on tehdä hyvin kun kerran alkaa tekemään, mutta kukin tekee edelleenkin omalleen mitä haluaa :)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4356
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Su 13.01.2019 20:32
Kyllä hiekalla lähtee kaikki ruoste, ei sitä mihinkään huokosiin jää. Ja jos et maalaa muutakun suojaat niin miks se ruoste pitää poistaa, ei se puhdas rautapinta sen kummempi ole sen vaseliinin alla, ruostuu sitä mukaa jos/kun pääsee veden kanssa tekemisiin.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Su 13.01.2019 21:18
No jokainen voi tästä hiekkapuhallusasiasta olla ihan omaa mieltään, mutta eiköhän lopeteta asiasta vänkääminen tässä topicissa, kun se ei minusta tänne kuulu. Asiasta kiinnostuneet voivat avata siihen ihan oman topicin.

Avohammaspyörärasvasta sen verran, että se on tarkoitettu ulkokohteisiin, veden kanssa tekemisiin joutuviin hammasrattaisiin ja vaijereihin estämään ruostumista. Tämän vaseliinin ominaisuutena on se ”paikkaa” pintansa mikäli siihen tulee naarmu. Se myös tunkeutuu hissunkissun saumoihin. Ruoste pitää poistaa, jotta vaseliini pääsee kontaktiin metallin kanssa jossa se sitten pysyy. Mutta tätäpä tässä nyt testaan, vuoden päästä pyyhkäisen vaseliinit pois ja tarkastan tilanteen.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 4356
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus
ViestiLähetetty: Su 13.01.2019 23:51
Joo. Mutta minkälaista tuo avohammasvaseliini on koostumukseltaan, ja onko vaijerivaseliini kovin erilaista? Entä saako näitä jollain ruiskutettua koteloihin, noi kaupasta saatavat kotelosuojat on niin ohuita että tekis mieli ruiskuttaa niihin joku paksumpi aine.
W123 300TDT projekti
W460 240GD
W212 350cdi 4matic
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ma 14.01.2019 08:25
Avohammaspyörävaseliini on harmaanruskeaa erittäin tarttuvaa ja sotkevaa mönjää. Vastaavia muitakin on tietysti, vaativiin ulkokäyttöolosuhteisiin suunniteltuja rasvoja. Niitä voi kyllä ohentaa mieleisekseen mineraalitärpätillä tms. jotain teollisuusbensiiniä sisältävällä aineella, ongelmana on vain se haju ja kova sotkemisen vaiva. Liuottimen ja vaseliinin sotku haisee melkosen voimakkaasti ja pitkään. Koteloihin ei myöskään vesi saa jäädä seisomaan pitkiä aikoja, se kun on tuota ohennettua raskaampaa ja aikaa myöten rasva pyrkii kohoamaan, varsinkin lämmön kanssa veden pinnalle...se ei ole se toivottu tilanne.

Rasvahan ei tietysti ole noiden vahamaisten varsinaisten suoja-aineiden tapaan ”ruiskuta ja unohda” vaan välillä pitää tilanne tarkastaa ja sutia tarvittaessa tököttiä lisää. Vaseliini kun ei jähmety sellaiseksi vahamaiseksi. Mikä minusta vain on hyvä, kun tällöin tulee alusta käytyä läpi.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 11575
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta
ViestiLähetetty: Ma 14.01.2019 09:52
unski kirjoitti:Tovi tuohon penkin kuvan lisäämiseen meni aikaa. Ohessa muutama tuore kuva sisustasta. Velour on hassu kuvattava. Tuntuu, että se taittaa valoa ihan miten sitä sillä hetkellä huvittaa. Väri on siis musta ja kangas on joka paikassa samaa väriä.
Olenkohan ikinä nähnyt kuvissa mustaa velouria, saatikka livenä :D .

Omassa Geessä on runko paikka paikoin ruostunut, sille tarttis tehdä jotain. Tarkotus oli jo viime kesänä putsailla enemmin mutta hioin ja käsittelin ruosteensyöjällä (jonkinlaista happopohjaista, fosfori?) uusittujen bensa-ja jarruputkien kiiinnikeiden alta vaan. Joku pieni hiekkapuhallushomma oli mielessä mutta jos sen ruosteen etenemisen saisi vaikka vaseliinilla pysäytettyä/hidastettua - tuonne alle kun pääsee senkun menee vaan...
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1980 450 SEL 6.9 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1992 500E kesäauto
2000 G500 käyttöharraste
2004 C180 daily driver
2005 Peugeot 206 lady driver
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ma 14.01.2019 12:43
karra kirjoitti:
unski kirjoitti:Tovi tuohon penkin kuvan lisäämiseen meni aikaa. Ohessa muutama tuore kuva sisustasta. Velour on hassu kuvattava. Tuntuu, että se taittaa valoa ihan miten sitä sillä hetkellä huvittaa. Väri on siis musta ja kangas on joka paikassa samaa väriä.
Olenkohan ikinä nähnyt kuvissa mustaa velouria, saatikka livenä :D .

Omassa Geessä on runko paikka paikoin ruostunut, sille tarttis tehdä jotain. Tarkotus oli jo viime kesänä putsailla enemmin mutta hioin ja käsittelin ruosteensyöjällä (jonkinlaista happopohjaista, fosfori?) uusittujen bensa-ja jarruputkien kiiinnikeiden alta vaan. Joku pieni hiekkapuhallushomma oli mielessä mutta jos sen ruosteen etenemisen saisi vaikka vaseliinilla pysäytettyä/hidastettua - tuonne alle kun pääsee senkun menee vaan...


Itse pyrkisin pysäyttämään ruosteen etenemisen ohuella öljyllä tai ohuella liuotinpohjaisella kotelonsuojalla. Itse käytän ilmakoneöljyä joka tunkeutuu hyvin ja siinä on myös jotain sitkoa mukana. Löysäisin tai vääntäisin putkikiinnikkeitä hiukan irti ja mahdollinen irtoruoste pois ja reilusti ohutta öljyä tilalle. Sitten päälle voisi sutia vaseliinia. Vaseliini ei oikein auta, jos irtoruostetta on tai metalli on ”liuskottunut”, koloihin ja rakoihin pitäisi saada jotain tunkeutuvaa ainetta.

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ti 18.05.2004 23:41
ViestiLähetetty: Ma 14.01.2019 17:41
Itse olen käyttänyt paljon Teboilin Gear Grease avohammaspyörärasvaa. Esimerkiksi pakoputkiin niin, että ensin hieroo sitä kumihanskalla siihen pintaan ja sitten kotelosuojaa ruiskuttaa niin se pehmenee mukavasti ja leviää vielä paremmin. Samoin W123 puskurien sisäpuolet samoin, ensin avoratasrasvaa ja sitten kotelosuojaa niin leviää joka rakoon. Dinitrolin ML on hyvä tuohon. W123 ovien alareunat tiivisteuran alapuolelta vetää samalla metodilla niin kyllä pysyy hyvänä.
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3010
Liittynyt: To 14.10.2004 15:08
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Su 17.02.2019 08:58
Sunnuntaihuomenta!

Sen verran asiassa on tapahtunut, että pääsin elämäni ensimmäistä kertaa oman auton kanssa hinausauton kyytiin, kun onnistuin särkemään perän nelivedosta. 33 vuotta autoilua piti harrastaa, ennenkuin kyytiin pääsi. :) . Syyksi paljastui pienen vetopyörän laakerin kiinnileikkaaminen. Siihen syypää löytyi ihan peiliin katsomalla, sieltä vastaan katsoi tyyppi joka muka tarkasti öljyt.

Tästä alkaneen tapahtumaketjun seurauksena, lainasin sitten omasta autostani asiakkaan autoon vetoakselin rikkimenneen tilalle. Eli omaan autoon piti saada uusi. Uutta ei sitten löytynytkään niin helposti mieleisestä hintaluokasta, kun uusi ja alkuperäinen maksoi 1200€. Tarvikkeita ei sitten 180mm lautaspyörällä olevaan ASD-perään löytynyt Suomen tukkureilta. Tässä autossa on n. 95mm. pulttikehä sisemmässä nivelessä, kun pienemmässä on 86mm. Isommalla lautaspyörällä, ilman ASD:tä, olevaan normiperään olisi sitten ollut usealla valmistajalla vaihtoehtoja. Normiperän akseli on 20mm pitempi, kuin ASD/ASR version.

Päädyin siis hommaamaan ulkomaan huutokaupasta w202 200 CDI vetoakselit. Kun ne saapuivat perille, kävi selväksi, että niitäkin on useampaa mittaa...ja minulle saapui pari, tietysti sitä pitempää mallia. Siis purkamaan akseleita, kun ne olivat jämäkän tuntuiset kuitenkin.

Purkamisen, erittäin sottaisesta episodiesta, ei sen enempää. Nivelet olivat asiallisessa kunnossa ja sain ulomman nivelen peltikopankin nätisti irti. Seurasi toinen likainen episodi, kun vanha vaseliin piti osista pestä pois. Sitten nivelet kasaan ja ja uuteen rasvaan. Vanhat suojakumit oli ehjät ja kiristyspannatkin sai käytettyä uudestaan. Peltikoppa pitäisi saada kyllä prässättyä paikalleen, vasaralla ja tampilla naputtelu ei kiristä sitä ihan tarpeeksi, jouduin tiivistämään sauman tiivistemassalla. Saa nähdä pysyykö massa paikoillaan, puhdistin pinnat kyllä rasvasta hyvin. Taaskaan en alkanut hifistelemään, maalaamaan osia yms. Tässä mennään kasaan ja käyttöön menttaliteetilla.


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Timppa
"Pertti Jarla: Ihminen on kuin pussi ruisleipää, sulkijasta näkee kun se käy vanhaksi"
W111.021 -63, R107.043 -72, W109.018 -69, S124.190, S124.290, VW 1300 -73, BMW E3 2500 -72, Peugeot 205 Roland Garros -90.

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Nash ja 3 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi