Matkailuauto-projekti | Jatko-ohjaamo | W903

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
rödatroll
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 11.02.2017 14:56

Matkailuauto-projekti | Jatko-ohjaamo | W903

Viesti Kirjoittaja rödatroll »

Tällainen kuorma-auto Sprintteri tarkoituksena muuttaa omia mieltymyksiä vastaavaksi matkailuautoksi. Koska kaikki tykkäävät katsella kuvia, kerrotaan kännykkäkamerakuvien myötä projektin vaiheista. Tänne tämän muutosprojektin lataan ihan vain mielipiteiden vaihtamista varten, jos jollain tulee aiheesta mietteitä niin kommentointi ehdottoman toivottavaa. :wink:

Aloitin rämisevän ja muutenkin vasemmalla kädellä kyhätyn jatkohytin purkamisella:

Kuva


Väliseinän runko oli tehty melko jykeväksi 45mm huonekaluputkella, kahden puolen vanerointi ja styroksit välissä. Nämä käytettiin uudelleen hieman modattuna.

Kuva


Välitilaan täytyi saada mahtumaan vaatimukset täyttävä 120x180cm sänkypaikka, ja takapenkkien etupuolelle täytyi saada vielä jäämään tarvittavat 40% asunto-osan kokopituudesta tyhjää tilaa. Siispä väliseinän alaosa siirtyi 40cm entistä paikkaa taemmas, katkasin rungon n. 60cm katosta ja siirsin "piippuhyllyn" takaseinän seuraavan kattopalkin kohdalle. Näin piippuhyllyn syvyydeksi muodostui 30cm.

Kuva Kuva


Sänky tulee piippuhyllyltä eteenpäin levitettäväksi, sitä varten piippuhyllyn alle upotettiin väliseinän runkoon profiiliputket, joihin työnnetään sängyn vierellä kulkevat alustuet:

Kuva


Runko on hitsattu katon poikkipalkkiin ja yläreunasta sivupelteihin. Alakiinnitys ruuveilla lattiassa. Tämän jälkeen leikkelin entiset pintavanerit sopiviksi ja kiinnitin väliseinään. Entiset styrokslevyt on myös aseteltu pintojen väliin. Lopputulos peräkontin puolelta:

Kuva


Sängystä tulee tällainen kolmessa osassa saranoitu, piippuhyllyn pituuden ollessa 30cm riittää sängyn tasoksi 150x120cm, yhden osan ollessa 50x120cm. Sänky laskostellaan piippuhyllyn takaseinää vasten johon tulee kiinni salvoilla. Ensimmäisen version sängystä tein materiaalipulassa 18mm filmivanerista. Se täytyy vielä tehdä uusiksi ohuemmalla koska juuttaan painava tuollaisenaan. Materiaalista vinkkejä otetaan vastaan? :wink:

Kuva


Seuraavaksi liimailin STP:n raskasmattoa suurimpiin suoriin peltipintoihin kuminoita vaimentamaan. Tiedetään että vastaava eristys pitäisi tehdä myös takatilan puolelle mutta ensivaiheessa välitila valmiiksi:

Kuva


Samoihin kohtiin mihin liimasin äänieristematot tuli vielä päälle 30mm uretaanilevyt vaahdolla kiinni liimattuna, ikkunan alle, katon reunoihin ja vielä liukuoveen kun saan sen aikaseksi purkaa. Kattoverhoilun alle tuleva eriste vielä auki?


Ja ne jotka korimallin vinkeet tuntevat ja ovat ehkä samojen asioiden kanssa pähkäilleet, ymmärtävät varmaan myös seuraavan kapineen käyttötarkoituksen? :wink:

Kuva


To Do -listalla vielä edellä näkyvän esineen lisäksi:

-Kattoverhoilut ohuella vanerilla tai kovalevyllä tms?
-Ikkunan alle tulevan pöydän valmistus, sen alle tulee tila mikroaaltouunille, kaapille tai laatikostolle, vahvistimelle ja mahdollisesti subbarikotelo.
-Verhoilukankaiden hankinta? Suosituksia? Biltemassa näytti edullisia olevan ainakin, onko kokemusta miten taipuu ja pysyy esimerkiksi ikkunanpielen moneen suuntaan kaarevissa muodoissa?
-Istuimen asennus
-Sisävalojen kaapeloinnit ja asennus kattoverhoiluun


Vinkkejä ja kommentteja otetaan vastaan. :D
Avatar
apg
Mersumies
Mersumies
Viestit: 531
Liittynyt: Ke 07.11.2007 20:40
Paikkakunta: URJALA

Re: Matkailuauto-projekti | Jatko-ohjaamo | W903

Viesti Kirjoittaja apg »

Paljon tuon tuon korimallin kanssa pelannut mutta en kyllä arvaa putkikehikon tarkoitusta. Joku kattokorotus juttu?. Miksi ihmeessä matkailuautoksi, veroja heti useempi satanen lisää??
-04 903 316cdi automaatti
-01 903 316cdi sprintshit
-95 903 312D
-87 124 tdt 4matic 2+3 paku x2
-93 escort rs cosworth
-73 escort 1600gt mexico
rödatroll
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 11.02.2017 14:56

Re: Matkailuauto-projekti | Jatko-ohjaamo | W903

Viesti Kirjoittaja rödatroll »

Koska kummallakaan perheessä ei kuorma-auton ajo-oikeutta löydy ja itselle ainakin pitäisi c1e ajaa että minkäänlaista vaunua pystyy vetämään. Ei nyt aikaa eikä mielenkiintoa alkaa kortteja ajamaan. Eikä se vero ja muut kulut ole sen enempää kun keskikokoisessa diesel farkussa. Jonkunhan se Bernerin palkka on maksettava. :)

Kattokorotushan siitä on tulossa.
rödatroll
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 11.02.2017 14:56

Re: Matkailuauto-projekti | Jatko-ohjaamo | W903

Viesti Kirjoittaja rödatroll »

Jatketaan tekstiä:




Kattokorotus asennettuna:

Kuva

Leikkasin reijän kattoon ja reilulla sikamassalla ja ruuveilla korotus kiinni. Lopuksi vielä katon puolelle sormella massapalko saumaan jotta varmasti pitää. Eipä se sieltä näy minnekkään.


Kauempaa:

Kuva


Sisäkatto vaneroituna:

Kuva

Vanereiden alla 50mm kivivilla ja STP -äänieristematot. En uskaltanu uretaanilevyjä laittaa nitinöiden pelossa.


Verhoiluhuopaa päälle:

Kuva


Sisävalojen asennus:

Kuva

Tilasin 6 kappaletta tuollaisia matalia alumiinsia ledispotteja ja nuo neljä piisaa aivan täysin, jätin siis kaksi varalle jos joku noista kiinalaisista sattuu vaikka pimenemään. Syttyvät liukuoven avattaessa tai etukattoon asennetusta katkaisijasta.


Korotuksen kohdalle kattoon tuli tällainen "lasilevy":

Kuva

Tuohon oli vielä joskus tulevaisuudessa tarkoitus askarrella tähtitaivas.


Hattuhyllylle tekaisin kaiutinkotelot:

Kuva


Pöydän askartelua:

Kuva

Löysin aihioksi tuollaisen 150cm korkean kirjahyllyn josta muokkasin säilytystilaksi kelpaavan laatikoston ja mikroautouunin tilan sisältävän pöydän. Sen etureunassa oli hyvää tilaa vahvistimille. Tässä siis seinätkin jo verhoiltuna. Kuvassa näkyy myös ikkunan yläreunaan tekemäni "verholaudan", koska noin ikkuna on mielestäni paremman näköinen koska laskeutuu samalle tasolle etusivuikkunan kanssa. Ja tuonne voi myös hyvin verhot asentaa. 8)


Mikro kiinnitettynä:

Kuva


Katsastuskunto:

Kuva

Tässävaiheessa oli jo kiire saada auto muutoskatsastettua joten virallinen takapenkki jäi vielä puuttumaan. Jotain "istuimia" asuintilaan piti kuitenkin saada joten tuollaisen henkilöauton takapenkin kiireessä kyhäsin sinne. Pitää vielä modata senverran et asennan selkänojankin tuohon niin mukavampi taukoa viettää. Kuvassa ei vielä näy terassimatosta tekemääni pehmeää kokolattiamattoa. Leikkasin muotoon niin että helppo nostaa ulos ja kopistella.


Sänky levitettynä:

Kuva

Sänky siis taitellaan hattuhyllyn takaseinälle ja lukitaan kiinni, levitettäessä alustuet työnnetään aiemmissa kuvissa näkyviin reikiin väliseinässä ja lukitaan niissä olevilla turvavöillä katossa oleviin lukkoihin, jonka jälkeen hattuhyllyn saranoitu etulaita avataan ja sänky vedetään pitkäksi. Kuvassa myös verhoilulistojen taakse asennetut tunnelmavalot ilta-ajeluja varten. Myös näille kytkin etusisävalon vieressä. :wink:


Viimeistelyjä:

Kuva

Kattoverhoilun taakse jäävät reijät peitin vielä vanerinpaloilla kuvan mukaan.




Tuonverran on saatu aikaiseksi, työlistalla vielä selkänojan asennuksen lisäksi liukuoven eristys ja verhoilu, ehkä verhojen asennus ja sängyn näkyviin jäävän osan verhoilu samaan tyyliin kuin katto ja takaseinä. Väliseinän alaosaan on tarkoitus tehdä vielä avattava luukku pitkien esineiden kuljetusta varten. Myös liukuoven porras pitää verhoilla korinvärisien peltiosien osalta. Auto kuitenkin nyt katsastettu M1 -luokan (henkilöauto) matkailuautoksi.

Kokoajan etsinnässä myös kohtuuhintainen kolmenistuttava turvavyöllinen lisäpenkki. Mutta nyt jo aivan käyttökelpoinen ja sisätiloiltaan jopa suhteellisen hiljainen paku. Mitähän kannattaisi vielä eristää sisämelun pienentämiseksi? Jos joutilaita sisälokareita jollain pyörii voisin sellaiset ostaa? :?: Etuoviin tarkoitus myös stp-mattoa laittaa ja myös etujalkatilaan pyöränkoteloiden ja askelmien kohdalle.
rödatroll
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: La 11.02.2017 14:56

Re: Matkailuauto-projekti | Jatko-ohjaamo | W903

Viesti Kirjoittaja rödatroll »

Vaikkei kellään mitään kommentoitavaa olekkaan niin kirjoitellaan silti jos joku edes sattuis lukemaan :)


Ohjaamon melua sain vaimennettua huomattavasti jo etulattian, pyöräkoteloiden ja rintapellin näkyvien osien bitumivaimennuksella, samoin etukynnyskotelot (astinlaudat) päällystin samalla materiaalilla. Samalla tyhjensin hiekat niiden muovikoteloiden alta, avasin vedenpoistoreijät ja ruiskuttelin kotelosuojaa. Vielä pitää etuovet ja liukuovi käyttää auki ja liimailla riittävästi vaimennusmattoa. Ajattelin myös konetilan puolelta rintapellin eristystä vaimennusmatolla, ehkä myös konepellin sisäpinnan, saisiko tuolla ehkä moottorinmelua pienemmäksi?

Askaruttaa myös, joissakin näissä on mittaristossa ulkolämpömittari, onnistuukohan sen lisääminen ihan starilla ohjelmoimalla vai mikä ero niissä malleissa on jossa on mittari? Tietysti anturin lisäämisen vaatii ja johdotuksen?
etrade
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1976
Liittynyt: Pe 01.01.2010 19:54

Re: Matkailuauto-projekti | Jatko-ohjaamo | W903

Viesti Kirjoittaja etrade »

Joo. Ei tuolla ollut penkkiä lepäämiseen... jatkakaa....
Vastaa Viestiin