W220 Japanista "valkoinen valas"

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08
ViestiLähetetty: Su 25.06.2017 09:33
Heippa viisaat,

Sotkeennuin Japanin autohuutokauppoihin ja eikös juhannuksena katiskaan uinut W220 S500 vm 2000. Rullattu 63t km ja sheetin mukaan täysin ehjä.

Autossa on Xenon valot + pesurit. Valokuvio on noissa toki väärin päin. Vaihtareina lienevät:

1. Vääntää jostain mahdollisesti olemassa olevasta umpion vivusta kuviota hiukan erilaiseksi, riittäneekö katsurille.
2. Hankkia uudet/vanhat eurooppaspeksin umpiot (maksaa)
3. Ostaa hienot kiinanpommiumpiot (tosi "hieno" race-look ilman mitään turhia e-hyväksyntöjä)
4. Purkaa umpiot ja rälläköidä projektorin varjostin uuteen asentoon. Ajattelin lähteä tästä vaihtarista. Valokuvio noissa projektorivaloissa ei ilmeisesti ole riippuvainen umpion lasista.

Japanian mallin comand + sound system + cd changer + analog TV:

1. Korvaan sen Eurooppamallin pömpelillä, jolloin saa purkaa koko auton koskapa japanian mallissa yksi comandin bokseista on nokkelasti takaloosterissa. Kyllä tuon periaatteessa voisi tehdäkin, mutta käteen jäävä navi olisi kuitenkin nykymittapuun mukaan aika säälittävä. CD:itä en ole kuunnellut kohta kymmeneen vuoteen enkä TV:tä katso kotonakaan :)
2. Vaihdan tilalle kiinanpommi-android mankan, jolloin ilmeisesti D2B-väylässä istuvalta Bosen sound systemillä voi heittää kuikkaa :( Ellei sitten ninjaile Bosen vahvarista esiin analogiset sisääntulot, luulisin että tuon ajan kamassa semmoinen signaali kulkee heti DAC-muuntimen jälkeen, kun pääteasteet ovat kuitenkin analogivahvareita.
3. Kalastaa jostakin AUX in (joka saattaa olla olemassa jossakin formaatissa jossain päin autoa) ja tuikata siihen jokin bluetooth boksin. Suuntimaa haetaan erillisellä navilla. Loppupään radiokanavia voi sit kuunnella nettiradion kautta.

Parktronic puuttuu:

1. Jälkiasennus. Ymmärtääkseni todella työläs. Toisaalta Mersun parktronic on paras.
2. Garminin naveihin ainakin saa kätevän langattoman peruutuskameran.
3. Kiinanpomminaviinkin saa peruutuskameran.

Kellonaikaa auto kuuntelee vain tokionlahden yllä killuvista satelleista. Starilla ilmeisesti navin saa ruksittua pois, jolloin asetus palautuu rattinapeilla asetettavaksi. Pitääpä siis hankkia *.

Auton kielen (pl. comand) saa vaihdettua rattinapeilla, joskin option löytäminen harakanvarpaita dekoodaamalla voi olla haastavaa. Pitänee pyytää välittäjää vaihtamaan kieli.

Japanian kansalaiset painaa keskimäärin 50kg kappale, kun taas eurooppalaiset 80kg kappale. Japanian versiosta ilmeisesti puuttuu tyyppikilpi jossa nämä massat. Saattaa siis käydä niin että rekisteröinnissä kokonaispaino jää niin alas että kosla rekisteröidään vain 4:lle hengelle. Huvittavaa kyllä tämä ilmeisesti tarkoittaisi myös että vm 2000 kikottimen massapohjainen päästöverokin olisi alempi. Pitääkö tuohon kalastella jotakin virallisia pahveja tai photoshopata b-pilariin uusia tarroja?

kiitos etukäteen vinkeistä.
--
harri
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA
E39 530d, W220 S500, R1100RT


Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 590
Liittynyt: La 15.06.2013 10:08
Paikkakunta: Sirius
ViestiLähetetty: Su 25.06.2017 09:46
Onko pre-facelift vai facelift? Mimmoset ne orkkis valot on? Jos facelift, niin vaihda sisälle uudet projektorit.
https://www.retrofitlab.com/en/xenon-pr ... ors-1.html

Jos taas vanhempi pre-facelift, niin siihen en osaa sano mikä olisi paras vaihtoehto. Peltinen varjostin sielä sisällä on.
Nykyiset...
'04 SLK55 AMG
Ollut joskus...
'05 CLK55 AMG - '94 Audi A8 4.2i V8 - '00 CLK55 AMG Kleemann - '92 BMW 850i 5.0i V12 - '96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8 - '92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8 - '78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth - '77 Ford Capri 2.8i - '90 Ford Sierra 2.0i DOHC - '87 Renault 21 GTX Nevada 2.0i
...Ja pienet sille!
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1481
Liittynyt: To 15.05.2003 10:00
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: Su 25.06.2017 10:53
Analogi-tv-virittimessa pitäisi olla aux1 ja aux2 inputit joihin saa audio ja video. Tulevat sitten comandista ulos. Näin ainakin euroopan malleissa.
Onnea matkaan!
Matti
Mersut nyt: S500 -04, 560SL -87
Entiset mersut: 320 T -94, 500SL -91, 280S -70, 300CE -88, 230EA-82, A140 A -01, E320 T -03, 350SL 4.5 -71
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 27.10.2004 21:41
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 25.06.2017 21:25
Itse uitin viime kesänä vastaavan laitteen -99 mallisena. Muutamia kommentteja.
- Valot saattaa mennä pelkästään vivuilla vääntämällä. Tasaa kuvion, mutta ei tee nousevaksi oikealle pientareita kohti. Oma katsastaja konttorilla oli monessa asiassa ihan uskomattoman kuutamolla ja tämän tulkitsi ei tyyppihyväksytyksi valokuvioksi. Tämän asian hänen kanssaan pystyin jopa ymmärtämäänkin. Katsastukseen tyrkkäsin sitten umpiot jossa oli sopiva kuvio. Lähtisin tuolla linkatulla retrofitillä kokeilemaan. En tiennyt tuollaista olevankaan.
- starilla saa näppärästi sen kielen vaihdettua englanniksi. Tuskin foorumilla tästä kukaan hirveitä velottaa.
- Mankaksi itse tyrkkäsin Kiinan androidin. Itse en niiden vahvareiden perään haikaile, niin ei häiritse. Nykyisessä mankassa kuitenkin kosketusnäyttö, peruutuskamera, navi, netti jne. Kiinalaiset oli jopa suoraan laittaneet kielen suomeksi.
- Maahantuojalta saa massatodistuksen. Tulee yhdessä coc-todistuksen kanssa jota ei periaatteessa tarvitse. Maksaa vain sen 500€, mutta saapahan ainakin europainoilla. Itsellä on ilman maahantuojan lappuja joten massat on pienemmät. Vuosivero on kait sitten tosiaan vähän alhaisempi, mutta en usko että hirveistä summista puhutaan.
-Omaan teetätin Suomessa laatikkoon huuhteluöljynvaihdon ja perän öljyjen vaihdon.
http://finnishcodriver.blogspot.fi/
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2267
Liittynyt: Ke 04.08.2010 00:36
ViestiLähetetty: Su 25.06.2017 21:38
Susiraja kirjoitti:Itse en niiden vahvareiden perään haikaile, niin ei häiritse.
Oliko sulla vahvistinta autossa, jos oli niin johdotitko uudestaan vaan konttiin vai kaiuttimille soittimelta?

Bosen tapauksessa kaiuttimet sitten vahvistin ohitettuna toimii jotenkin epämääräisesti, niissä kun ei ole jakosuodinta ja korjain on sisäänrakennettuna vahvistimeen.
W220 S320 CDI -01 (OM613+722.6) EX: S320, S500L ja S600L
W164 ML320 CDI -06 (OM642+722.9)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6)
S210 E270 CDI -02 (OM612+722.6)
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 27.10.2004 21:41
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 26.06.2017 04:38
noroljan kirjoitti:
Susiraja kirjoitti:Itse en niiden vahvareiden perään haikaile, niin ei häiritse.
Oliko sulla vahvistinta autossa, jos oli niin johdotitko uudestaan vaan konttiin vai kaiuttimille soittimelta?

Bosen tapauksessa kaiuttimet sitten vahvistin ohitettuna toimii jotenkin epämääräisesti, niissä kun ei ole jakosuodinta ja korjain on sisäänrakennettuna vahvistimeen.


Ei mitään hajua onko vahvistinta. Oletin, että bosen kanssa aina on se vahvistin jossain kontissa. En oo tutkinut onko siellä sellainen. Autossa oli kiinni jo Japanin päässä joku aftermarket kosketinmankka. Otin vaan johdot irti entisestä mankasta ja laitoin samoihin paikkoihin uuteen. Johdot näytti alkuperäisiltä. Samanlaista harmaata kaikki aftermarket peruutuskameraa lukuunottamatta. En tiedä miten epämääräisesti toimii ilman vahvaria. Edessä ja takana kuuluu musiikkia kaiuttimista ja se on itselle riittänyt.
http://finnishcodriver.blogspot.fi/
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2267
Liittynyt: Ke 04.08.2010 00:36
ViestiLähetetty: Ma 26.06.2017 08:51
Susiraja kirjoitti:
noroljan kirjoitti:
Susiraja kirjoitti:Itse en niiden vahvareiden perään haikaile, niin ei häiritse.
Oliko sulla vahvistinta autossa, jos oli niin johdotitko uudestaan vaan konttiin vai kaiuttimille soittimelta?

Bosen tapauksessa kaiuttimet sitten vahvistin ohitettuna toimii jotenkin epämääräisesti, niissä kun ei ole jakosuodinta ja korjain on sisäänrakennettuna vahvistimeen.


Ei mitään hajua onko vahvistinta. Oletin, että bosen kanssa aina on se vahvistin jossain kontissa. En oo tutkinut onko siellä sellainen. Autossa oli kiinni jo Japanin päässä joku aftermarket kosketinmankka. Otin vaan johdot irti entisestä mankasta ja laitoin samoihin paikkoihin uuteen. Johdot näytti alkuperäisiltä. Samanlaista harmaata kaikki aftermarket peruutuskameraa lukuunottamatta. En tiedä miten epämääräisesti toimii ilman vahvaria. Edessä ja takana kuuluu musiikkia kaiuttimista ja se on itselle riittänyt.

Bosessa kyllä on vahvistin (olettaen ettei japsimalli tässä poikkea rajusti), mistään ei vaan ilmennyt onko autossasi Bose. No mutta eipä tuosta sitten paljoa selvinne, kun siellä oli jo joku muu räveltänyt kytkentöjä :) kun ajattelin miten se ääni on sinne konttiin vahvistimelle tai suoraan kaiuttimille saatu, kun siellä ne kaiutinpiuhat on vahvistimella kontissa eikä toosan takana, niin jotain tarttee tehdä. Tosin tuo että mikä yksikkö on siellä kontissa japanin comandissa on, on kanssa kovin epäselvää, eli ihan erilainen systeemi kun euro tai jenkki mallissa muutenkin.

Ketjunaloittajalle, niin jos analogisessa virittimessä on euromallin tapaan nuo AUX-sisääntulot, niin niitä hyödyntämällä ehkä helpoin ainakin aloittaa varmaan.
W220 S320 CDI -01 (OM613+722.6) EX: S320, S500L ja S600L
W164 ML320 CDI -06 (OM642+722.9)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6)
S210 E270 CDI -02 (OM612+722.6)
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2267
Liittynyt: Ke 04.08.2010 00:36
ViestiLähetetty: Pe 30.06.2017 07:13
Siirrän tämän tuolta toisesta ketjusta, kun vastaukseni enemmän koskee W220 korista (Euro/USA malli ainakin):
harriba kirjoitti:Bose ei tietääkseni julkaise elementtien speksejä. Netissä veikkaillaan että elementit ovat 2 ohmin impedanssilla. Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että volyymin kanssa kannattaa olla varovainen jos/kun vahvari olettaa 4 tai 8 ohmin elementtejä.

Elikkäs nuo kaiuttimet on oikeastaan ässässä (prefacelift) 4 ohmisia, mutta niissä ovikaiuttimissa on diskantti kytketty rinnan siihen mid/basso elementtiin (ilman jakosuodinta), jolloin kuorma vahvistimelle on 2 ohmia:
bose_1.jpg

bose_2.jpg


Vasemmalla Bose ja oikealla tavallinen ässän ovikaiutin.

Jos meinaa laittaa kaiuttimet 4-kanavaisen soittimen taakse, kannattaa varmaan jättää etukeskikaiutin ja "subbari" kytkemättä, kun näille ei ole kanavia vahvistimessa.
Toisaalta tuossa perusmallissa (lman Bosea) on soittimen perässä nämä samat kaiuttimet kytketty niin että, etukeskikanava on otettu oikealta etukanavalta + ja vasemmalta - (tai toisinpäin), ja subbari samallalailla takakanavilta.

Bosen-komponentit.jpg

Tässä kuva systeemistä Faceliftistä, Prefaceliftissä ei ole noita kaiuttimia nro:6 subbarin vieressä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W220 S320 CDI -01 (OM613+722.6) EX: S320, S500L ja S600L
W164 ML320 CDI -06 (OM642+722.9)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6)
S210 E270 CDI -02 (OM612+722.6)
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08
ViestiLähetetty: Pe 30.06.2017 11:18
Mahtavaa, kiitokset!

Taidan aloittaa siitä, että tuikkaan bluetooth-pulikan autossa olevan mutta tarpeettoman analogi-TV virittimen tilalle. Töpseleissä kulkee analogiaudio sekä komponenttivideo. Jos jaksaa soveltaa niin saman tien RasPi joka toimii BT äänitulona sekä tuikkaa Comandin näyttöön metadatat. Raspin saa toki CAN-väyläänkin kiinni jos haluaa rattinapeilla jotain tehdä. Varmaan siitä pienellä askartelulla saisi OBD-infoakin ruutuun. En tosin keksi mitä iloa siitä olisi. Vikakoodit livenä ruutuun? :)

Japsin Comandissa tosiaan navigaatioyksikkö on takakontissa. Eurooppaversiossa se on pääyksikön pohjassa. Kuvien perusteella näyttää että eur ja jpn pääyksiköiden liittimet on muutoin aivan samat. Mitähän tapahtuu jos euro-comandista vaan nyppää navitoosan töpselit irti? Jos lopputulema on vaan että navi lakkaa toimimasta niin sitten voi olla pieni mahis että euromallin comandin saa helposti tuonne tilalle ilman mitään navia. Siinä olisi se hyvä puoli että radion koko kaistan saa käyttöön. En tosin tiedä onko koko toosasta mitään muuta hyötyä. Mitään teleaideja, linguatroniccia tai puhelinohjausta ei autossa ole eikä tarvitse ollakaan. Navit hoituu sitten erillisellä laitteella. Niihinhän löytyy handsfreet ja peruutuskamerat.

Hyvää aikaa tässä ainakin on spekuloida autoa odotellessa...
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA
E39 530d, W220 S500, R1100RT
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2267
Liittynyt: Ke 04.08.2010 00:36
ViestiLähetetty: Pe 30.06.2017 15:38
harriba kirjoitti:Taidan aloittaa siitä, että tuikkaan bluetooth-pulikan autossa olevan mutta tarpeettoman analogi-TV virittimen tilalle. Töpseleissä kulkee analogiaudio sekä komponenttivideo.

Euro/usa comand ei huoli sisään ääntä eikä kuvaa, jos ei ole viritin paikoillaan, kokeiltu on. Tai siis tarvii jotain sieltä virittimeltä, että aktivoi noi sisääntulot. (Veikkaan että liittyy tuohon Robert-Bosch CAN-väylään C2 liittimessä.) mutta toisaalta jos viritin on paikoillaan voi comandin kuva ja äänituloja käyttää, itse kytkin digiboxin noihin liittimiin ja kuva ja ääni toimi. Kontissa siinä yksikössä on ne AUXit suoraan, jos sinne laittaa ääni tai kuvalähteen. Näin siis Euro/Usa mallissa.

Liittimet ja muutakin hyvää infoa täällä:
viewtopic.php?f=23&t=165304

Olen myös vaihtanut Euro autoon USA comandin ja toimi muuten mutta RDS:sää ei ole jenkkimallissa ja kellon kanssa joutui säätämään, siellä kun ei ollut eurooppalaisia aikavyöhykkeitä, muistaakseni laitoin 12 tuntia pieleen kellon ja 12h näytölle, niin toimi periaatteessa.

harriba kirjoitti:. Mitähän tapahtuu jos euro-comandista vaan nyppää navitoosan töpselit irti? Jos lopputulema on vaan että navi lakkaa toimimasta

Melko varma olen että juuri näin siinä vain käy, Comandissa mulla oli rikkinäinen naviyksikkö ja se comand toimi silti, vaihdoin myöhemmin sen naviyksikön ja sitten rupesi navi toimimaan, muuta eroa ei käytettävyydessä ollut.
W220 S320 CDI -01 (OM613+722.6) EX: S320, S500L ja S600L
W164 ML320 CDI -06 (OM642+722.9)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6)
S210 E270 CDI -02 (OM612+722.6)
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08
ViestiLähetetty: Pe 30.06.2017 22:03
Näemmä löytyy tommosia pikkupulikoita jotka teeskentelevät olevansa tv-virittimiä:

http://www.ebay.de/itm/Multimedia-Inter ... SwB-1YrYOK

Ilmeisesti "integrierten digitalen Videoprozesser" vääntää formaatin composite/svideosta Comandin syömään komponenttiformaattiin.
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA
E39 530d, W220 S500, R1100RT
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08
ViestiLähetetty: Ke 20.09.2017 23:08
No niin. Valas rantautui alkuviikosta Hankoon. Aika tarkkaan oli sheetin mukainen. Hämmentävän hieno vekotin. Ihan eri planeetoilta kuin mun S211, vaikka siinäkin sama kone ja AirMatic.

Ensimmäinen erä japsi-Comandin kanssa:

- Toosan kaikki vimpaimet ja liittimet ovat ihan omia versioitaan. Takaloosterissa on tv-virittimen lisäksi vielä erillinen videodecoder unit.
- Mistään ei löydy selkeää aux-in:iä. Comandin TV-valikossa ei ole mitään täppää josta vaihtaa auxille. Videodecoderin persuuksissa on mm. kasa pyöreitä DIN-liittimiä.
- Mistään japaniatoosasta ei löydy netistä pinoutteja tai mitään muutakaan infoa :(
- Aikansa kun ähelsi niin viimein löytyi tv-virittimestä töpseli jossa menee telkkarin analogiaudio. Siitäpä aux in. Liitin on virittimen musta iso liitin, ruskea on audio GND ja keltainen+musta LR (tai RL).
- Ko. töpselissä menee lähes varmuudella myös composite videosignaali. Kun liitin on irti, TV:ltä ei tule kuvaa eikä ääntä. Comand kuitenkin laittaan TV:n päälle, tuloksena musta hiljainen ruutu. Komponenttivideota tuossa välissä ei mene koska eipä riitä kytkettyjen pinnien lukumäärä. Sinänsä loogista, ei mikään analogi-TV formaatti komponenttivideota tietääkseni tuota.
- Nytpä on kätevä aux in, mutta takakontissa :/ Pitänee laittaa tuohon joku bluetooth vastaanotin. Tai sit RasPi ja tyrkätä se myös videoon.
- Autossa oli jokin jälkiasennusboksi videodecoder unitissa. Kabiinissa oli pieni ylimääräinen painonappi. Nappia painamalla analogi-tv:n lumisateen sai ruutuun vaikka auto liikkuu.
- Tuo värkki lienee natiivien ratkaisu sille että telkkaria voi tuijottaa liikenneruuhkassa. TV-kuva nimittäin ei näy jos on edes sytytysvirta päällä. Ääni toki kuuluu.
- Boksi ilmeisesti korvaa näytölle menevän komponenttivideon tv:n kuvalla kun painonappi on alhaalla. Ehkä hiukan overkill toteutus pelkkään telkun katsomiseen. Mutta tutkimukset jatkuvat.
- Yllättäen comandinkin kielen sai vaihdettua englanniksi. Tosin jonkin verran sinne jää vielä harakanvarpaita, ihan loppuun asti eivät sitä ole jaksaneet lokalisoda.
- Japsicomand on jotenkin söpö. Vähän kuin commodore 64.
- Navilla on ikävä Tokionlahtea. Mitään hyödyllistä sillä ei tee. Navilevy on luonnollisesti 100% japsi-spesifinen.
- Ajotietokoneen (mittariston näyttö) kielen sai rattinapeilla helposti englanniksi.
- Comand oli jostakin ihan itse keksinyt tuikata itsensä Tokion aikaan (+6h). Veikkaan että satelliitista. Mutta Comandista voi silti käsin asettaa ajaksi Suomen ajan.
- Kannattaa asentaa kännyyn google translate. Se on yliveto noiden harakanvarpaiden dekoodaamiseen. Osoitat vaan kameralla ruutua jossa on jotain risuaitaa, ja google translate kääntää sen kehnosti mutta niin hyvin että merkityksen arvaa helposti.
- Luulen etten lähde ainakaan heti urheilemaan euro-Comandien jälkiasennuksen kanssa. Radiosta ei toki kuulu juuri mitään: jokin YLE ja sit joku ihmeen pisnes FM. Poppia pitää sit kuunnella kännystä bluetoothin kautta.
- Navigaatio- ja peruutuskameraksi tulossa näillä näkymin Garmin DriveLuxe 51 + BC30

Muuta askartelua: Sticky buttonsit putsattu spriillä, hiukan ryytyneille nahkapenkeille annettu vierihoitoa ja rotansyömät renkaat vaihdettu uusiin kitkoihin. Kesäksi sit 16'' munkkirinkilöiden sijaan jotakin kauniimpaa. Ajovaloautomatiikan sai päälle suoraan rattinapeilla. Huomenna pesu+vahaus.

Jos joku jaksaisi ottaa kuvan euro-W220 tyyppikilvestä niin olisi pop. Aattelin kopsata siitä tarran josta saisi eurooppapainot katsastusta varten.

Xenon-umpioista ei ole vielä löytynyt mitään vipua tai mekanismia jolla valokuvion saisi neutraaliksi. Jos vipua ei löydy niin pitänee purkaa umpio. Tai sitten €800:lla ostaa E-hyväksytyt hiukan race-henkiset uudet umpiot, joissa mm. ledi päivävalot ym. hapatusta.
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA
E39 530d, W220 S500, R1100RT
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1481
Liittynyt: To 15.05.2003 10:00
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: To 21.09.2017 09:06
Minä vedin johdot takakontin aux in:istä (Euromalli) kojelautaan ja siihen bluetooth palikan. En osannut takakonttiin rakentaa sellaista bluetoothia joka osaisi kytkeytyä puhelimeen ilman napin painallusta. (Enkä kyllä kojelautaankaan, mutta siinä nappi on lähempänä.)
Matti
Mersut nyt: S500 -04, 560SL -87
Entiset mersut: 320 T -94, 500SL -91, 280S -70, 300CE -88, 230EA-82, A140 A -01, E320 T -03, 350SL 4.5 -71
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08
ViestiLähetetty: To 21.09.2017 09:43
Ainakin venekäyttöön löysin bluetoothin jossa ei ole mitään nappeja, ts. se on aina päällä kun saa virtaa. RasPi:stä voi toki askarrella samanlaisen jos intoa riittää, sen saisi raportoimaan asioita myös comandin [tv]-ruutuun.

Toisaalta puhelimen ohjaus ilman että pitää kaivaa taskuja voisi olla kivaa. Sonyllä näyttää olevan jokin satasen maksava tötsäke jossa nappeja, nuppeja ja handsfree.

Ehkä se audiokaapeli pitää vaan kiltisti vetää takakontista keskikonsoliin. Mitähän kautta se kivuttomasti menisi.

Kellon kutale resettasi itsensä takaisin Tokion aikaan heti kun pääsi ulkona kurkkimaan satellitteja. Pitänee nypätä satelliittiantennin töpseli irti. Tai saman tien koko navi.
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA
E39 530d, W220 S500, R1100RT
Avatar
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 01.05.2017 05:22
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: To 21.09.2017 17:41
Lamppujen umpioissa on vivut, joilla kuvio tasaantuu, ja on hyväksytty tapa.
Lisäys: on käännettävää mallia oleva perhos-mallinen vipu.
Yllätyn jos niitä ei sieltä umpion sisältä löydy.

Ja comandi kuikkaan ja 2DIN kehys+soitin tilalle. On tuhat kertaa parempi kuin nuo jeesuksen aikaiset OEM-vehkeet.
Ajossa: W204 ja C215
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08
ViestiLähetetty: To 21.09.2017 18:05
MerBe kirjoitti:Lamppujen umpioissa on vivut, joilla kuvio tasaantuu, ja on hyväksytty tapa.
Lisäys: on käännettävää mallia oleva perhos-mallinen vipu.
Yllätyn jos niitä ei sieltä umpion sisältä löydy.

Ja comandi kuikkaan ja 2DIN kehys+soitin tilalle. On tuhat kertaa parempi kuin nuo jeesuksen aikaiset OEM-vehkeet.


Vipuja olen koittanut etsiä mutta vielä ei etsivä ole löytänyt. Lähinnä kurkin xenon-polttimon ympäristöstä. Voi kait se vipu olla muuallakin. Jos ei muu auta niin nostan umpion pöydälle tutkimuksia varten.

Olisi jo lentänytkin, mutkun tietääkseni mikään 2DIN soitin ei halua jutella ton Bosen vahvarin kanssa D2B kuidun yli. Pitää siis johdottaa kaiutinkaapelit edestä takaloosteriin ja siellä Bosen liittimiin. Inttäärnet vihjaa että Bosen elementit ovat impedanssiltaan 2 ohmisia, joka saattaa olla ylläri jollekin päätteelle.
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA
E39 530d, W220 S500, R1100RT
Avatar
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 01.05.2017 05:22
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: To 21.09.2017 18:47
Joskus ne vaatii sen pöydälle nostamisen, on niitä välillä silleenkin joutunut etsimään...

Japanin päässä on usein 2DIN modit tehty valmiiksi, ja itse olen tykännyt kun silloin euro-modi on erittäin helppoa :)
Ajossa: W204 ja C215
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08
ViestiLähetetty: To 21.09.2017 19:57
Siinäpä tonnin lossista pari näpsyä.

Kuva

Kuva
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA
E39 530d, W220 S500, R1100RT
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08
ViestiLähetetty: To 21.09.2017 22:14
Nostin kuskin puolen umpion pöydälle tarkastelua varten. No eipä ole mitään valokuviovipuja kun tuossa ei ole edes projektoria. Tehtaan Xenon polttimo (D2R) mutta tavan heijastin. Valokuvio ilmeisesti tulee pleksistä. Pleksi on helposti irrotettavissa. Jaaha. Joten joko pleksit tai koko umpiot vaihtuu.
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA
E39 530d, W220 S500, R1100RT
Avatar
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 3
Liittynyt: Ma 01.05.2017 05:22
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: Pe 22.09.2017 04:58
Ma olla huvin huvin ullattunut. Melko erikoista ettei ole...
Ajossa: W204 ja C215
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08
ViestiLähetetty: Pe 22.09.2017 10:04
Uusia kirkkaita pleksejä saa näemmä sopuhintaan. Mutta yhdistelmä kirkas pleksi + heijastin-Xenon ei oikein kuulosta voittajan valinnalta :)

Pleksejä joissa on tuo kuvio ei näytä olevan missään tarjolla erikseen.

Faceliftin projektori-xenonit ovat niin paljon paremmat (ainakin ulkonäöltä:) että tällä hetkellä aattelin upgreidata niihin. Tän hetken googlailujen saldo on että faceliftin umpiot sopivat mekaanisesti, mutta liittimissä on eroa. FL:ssä on kolme töpseliä, pre-FL:ssä kaksi. Töpselien erot ymmärtääkseni valojen säätömoottoreiden kytkennässä. Sähköisesti FL xenonit pitäisi olla kytkettävissä helpohkosti vain liittimien kanssa askartelemalla. Mutta tarkkoja ohjeita en ole löytänyt vielä.

Saksan ebayssä pelkkiä käytettyjä umpioita ilman mitään apulaitteita (säätömoottorit, ballastit etc) näyttäisi olevan tarjolla alkaen alle €200 per puoli. Jos vanhojen umpioiden moottorit ja muut himmelit kelpaavat fl-umpioille niin hommahan ei ole paha. Joku putiikki näyttää mainostavan myös uusia Hellan umpioita viiteen sataan per puoli. Ainakin omasta mielestään xenon-hyväksyttyjä tarvikeumpioita näkyy olevan myös tarjolla €400-€500 per puoli. Kiinasta löytyy sit ihan mitä vaan.

Kaikkein halvimmalla pääsee ilmeisesti ostamalla parin tarvikeumpioita jossa halogen projektori. Kiinnostus downgreidata halogeeneihin on tosin olematon.
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA
E39 530d, W220 S500, R1100RT
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1481
Liittynyt: To 15.05.2003 10:00
Paikkakunta: Espoo
ViestiLähetetty: Pe 22.09.2017 12:54
harriba kirjoitti:Ehkä se audiokaapeli pitää vaan kiltisti vetää takakontista keskikonsoliin. Mitähän kautta se kivuttomasti menisi ?

Takaselkänojan ja oven välinen paneeli nostamalla pois, ensin ruuvi pois takapenkin säätimen takaa. Paneelin takaa paljastuu aukko takakonttiin.
Matti
Mersut nyt: S500 -04, 560SL -87
Entiset mersut: 320 T -94, 500SL -91, 280S -70, 300CE -88, 230EA-82, A140 A -01, E320 T -03, 350SL 4.5 -71
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 27.10.2004 21:41
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 22.09.2017 17:58
harriba kirjoitti:Uusia kirkkaita pleksejä saa näemmä sopuhintaan. Mutta yhdistelmä kirkas pleksi + heijastin-Xenon ei oikein kuulosta voittajan valinnalta :)

Pleksejä joissa on tuo kuvio ei näytä olevan missään tarjolla erikseen.

Faceliftin projektori-xenonit ovat niin paljon paremmat (ainakin ulkonäöltä:) että tällä hetkellä aattelin upgreidata niihin. Tän hetken googlailujen saldo on että faceliftin umpiot sopivat mekaanisesti, mutta liittimissä on eroa. FL:ssä on kolme töpseliä, pre-FL:ssä kaksi. Töpselien erot ymmärtääkseni valojen säätömoottoreiden kytkennässä. Sähköisesti FL xenonit pitäisi olla kytkettävissä helpohkosti vain liittimien kanssa askartelemalla. Mutta tarkkoja ohjeita en ole löytänyt vielä.

Saksan ebayssä pelkkiä käytettyjä umpioita ilman mitään apulaitteita (säätömoottorit, ballastit etc) näyttäisi olevan tarjolla alkaen alle €200 per puoli. Jos vanhojen umpioiden moottorit ja muut himmelit kelpaavat fl-umpioille niin hommahan ei ole paha. Joku putiikki näyttää mainostavan myös uusia Hellan umpioita viiteen sataan per puoli. Ainakin omasta mielestään xenon-hyväksyttyjä tarvikeumpioita näkyy olevan myös tarjolla €400-€500 per puoli. Kiinasta löytyy sit ihan mitä vaan.

Kaikkein halvimmalla pääsee ilmeisesti ostamalla parin tarvikeumpioita jossa halogen projektori. Kiinnostus downgreidata halogeeneihin on tosin olematon.


Mie vien oman mersun Vantaalle talviunille varmaan tänä viikonloppuna. Siihen on tehty Japanissa nuo prefaceliftista faceliftiks valomuutokset. Voin räpsästä valokuvat tallilla. On tosiaan simppelit 20cm johdotukset. Tosin itse kun lyön nyt trafin linjauksen jälkeen takas japsivalot niin voin myydä halvalla katsastushalogeenit. Omissa japsivaloissa on ne kuviovivut niin halogeenit nostan pois keulalta.
Edittiä sen verran et taitaa löytyy myytäväks ilman korkeudensäätöä olevat e-hyväksytyt tarvikexenonitkin. Japsituonnissahan ei tainnu tarvita olla korkeudensäätöä sen trafin uuden linjauksen mukaan.
http://finnishcodriver.blogspot.fi/
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08
ViestiLähetetty: La 23.09.2017 19:37
Susiraja kirjoitti:Mie vien oman mersun Vantaalle talviunille varmaan tänä viikonloppuna. Siihen on tehty Japanissa nuo prefaceliftista faceliftiks valomuutokset. Voin räpsästä valokuvat tallilla. On tosiaan simppelit 20cm johdotukset. Tosin itse kun lyön nyt trafin linjauksen jälkeen takas japsivalot niin voin myydä halvalla katsastushalogeenit. Omissa japsivaloissa on ne kuviovivut niin halogeenit nostan pois keulalta.
Edittiä sen verran et taitaa löytyy myytäväks ilman korkeudensäätöä olevat e-hyväksytyt tarvikexenonitkin. Japsituonnissahan ei tainnu tarvita olla korkeudensäätöä sen trafin uuden linjauksen mukaan.


Kuvat kytkennöistä olisi pop.

Ebay.de:stä saattaisi löytyä käytetyt fl umpiot. Niihin sit retrofitlabislta uudet E46 projektorit ($130). Hellan "halvat" uudet €450 umpiot jostain syystä vain autoihin joissa kaarrevalot. Liekö jokin loppuunmyynti kyseessä. Kait ne luulisi passaavan vaikkeivat eestaas liikukaan rattia vääntäessä. Mutta kytkentöihin taas uusi mahdollinen mutka. Joku porilainen huumorimies myy Suomessa käytettyjä fl umpioita €1500 parihintaan. Kait huumorimiestenkin pitää pysyä leivänsyrjässä kiinni.

Navin antennin kun nyppäsin irti (pieni neliömuotoinen harmaa liitin) niin kello pysyy ajassa johon se on käsin asetettu. Navin persuuksista näköjään menee AV-liitin erikseen. Sen kun otti irti niin naviruutu on musta, mutta naviyksikkö on yhä toiminnassa. Nähtävästi Comand ohjaa, ja naviboksi antaa ulostulona kuvaa ja ääntä.

Aux kaapeli vedetty telkkarin audiosta. Boset soi hemmetin hyvin. Mun Bemussakin on jokin "HiFi Professional Audio", muttei niillä ole mitään jakoa Boseihin verrattuna. Hiukan mulle on jäänyt epäselväksi minkä alan ammattilaisuuteen se oikein viittaa. Tietenkin se Bose systeemi on noista ässän arkaaisista putkiradiovirityksistä (a) ainoa jolla tekee jotain (b) sellainen jota ei saa mihinkään tolkulliseen head unittiin kiinni.

Pitääpä kokeilla josko telkkarin videoon saisi peruutuskameran, joka ottaa virtansa peruutusvalosta. Tällöin telkkarin voisi pitää aina päällä, audiot tulee bluetoothin kautta, video peruutettaessa kamerasta ja muuten ruutu on musta.
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA
E39 530d, W220 S500, R1100RT
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 27.10.2004 21:41
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 24.09.2017 16:57
Unohdin tallilla ottaa kuvan faceliftin jatkojohdoista. Toista umpiota en kerennyt vielä paikoilleen laittamaan ja tuskin ihan heti oon laittamassakaan. Jos päädyt ostamaan facelift valot, niin voidaan vaikka tallilla pyörähtää katsomassa liitännät, niin näet livenä. Toinen jatkojohto on vielä nätisti irrallaan, kun ei umpiokaan oo paikoillaan.

Mie voin ne orkkishalogeenit tai tarvikexenonit myydä 300€ pari.
Joku foorumilainen miullekin kaupitteli joskus C36:seen yhtä sumaria asevelihintaan 460€. Halvemmaksi ois sentään parille jääny hintaa kuin 1500€ pari noista xenoneista. Mersussahan ei ikinä tuollaset osat kuin sumarit käy ristiin muista malleistakin :P
http://finnishcodriver.blogspot.fi/

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1654
Liittynyt: Ti 10.08.2004 19:00
Paikkakunta: 08/09
ViestiLähetetty: Ma 25.09.2017 01:27
Susiraja kirjoitti:Unohdin tallilla ottaa kuvan faceliftin jatkojohdoista. Toista umpiota en kerennyt vielä paikoilleen laittamaan ja tuskin ihan heti oon laittamassakaan. Jos päädyt ostamaan facelift valot, niin voidaan vaikka tallilla pyörähtää katsomassa liitännät, niin näet livenä. Toinen jatkojohto on vielä nätisti irrallaan, kun ei umpiokaan oo paikoillaan.

Mie voin ne orkkishalogeenit tai tarvikexenonit myydä 300€ pari.
Joku foorumilainen miullekin kaupitteli joskus C36:seen yhtä sumaria asevelihintaan 460€. Halvemmaksi ois sentään parille jääny hintaa kuin 1500€ pari noista xenoneista. Mersussahan ei ikinä tuollaset osat kuin sumarit käy ristiin muista malleistakin :P


c36 sumarista en tiijä mutta lisäpitkä on veholla 450eur (tai oli joskus vuosia sitten). No minä kauppaan c36 oikeeta lisäpitkää puskimeen 200eur - on uusi :)

Tyyppikilpiasiahan riippuu auton varustuksesta, joko se selvisi?

parktronik ja command asia kiinostaa itseäkin. Onkos tässä rajoitin 210kmh?
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 150
Liittynyt: Ti 06.02.2007 23:08
ViestiLähetetty: Ma 25.09.2017 10:29
Tän hetken plani on ostaa fl umpiot. Depon hyväksytyt ja korkeussäätimellä varustetut parhaimmillaan noin €650 pari. Projektorin optiikassa voi olla säästetty, mutta hyvin todennäköisesti paremmat valot kun noi vääräkätiset ja hiukan sumentuneet 17 vuotta vanhat. Ainahan sinne voi äheltää uudet projektorit. Jos tuo suunnitelma menee metsikköön niin sit Susirajan tarjoukset alkavat olla kiinnostavia.

Tyyppikilpihomma on vielä auki. Auton varustus on selvä, mutta se miten se liittyy kilpeen ei ole :) Jos ei muu auta niin sitten autokauppaan vakoilemaan. Lähinnä tarviin lätkän jossa auton runkonumero sekä eurooppamassat mukaanlukien vetomassa.

Parkkitutkia ei ole, ja parktronicin jälkiasennus on älytön savotta. Yllättävän hyvin tuosta kuitenkin näkee taakse. Amazonista tulossa peräti €15 maksanut pieni peruutuskamera, joka menee tuohon telkkarin töpseliin. Telkkari antaa ulos compositen sijaan ihan jopa s-videosignaalia. Voi olla että tuosta syystä kameran kuva jää mustavalkoiseksi. Mutta siitäkin näkee onko takana kolmipyöräisiä, mäntyjä tai muuta ryönää. Amazonista tulee myös Sonyn bt-kikkare lähes puolet siitä hinnasta mitä Suomessa. Kokeilin Bilteman €35 bt:tä, joka oli susi: vinkunaa + rätinää, sekä alimmat bassot jäivät matkan varrelle. Musiikkiakin sieltä toki kuului, ja tuommoinen kauko-ohjausnappisysteemi mikrofonilla on todella kätevä. Naviksi tulossa vanhasta autosta Garmin, jolla kunnollisesti johdotettu magneettiteline. Comandin mäjelle heivaukseen palataan myöhemmin, sitten kun on aikaa ja innostusta korvata Boset jollakin toisella vähintään yhtä hyvin soivalla setillä. Radiomainosten kuuntelua ei ole yhtään ikävä.

En ole ainakaan vielä kokeillut tuleeko 210km/h:ssa rajoitin vastaan...
harri
ex: W115 200, W123 230, E34 525ixTA, E83 3.0d, S211 E500T4M, E61 525xiTA
E39 530d, W220 S500, R1100RT

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 125
Liittynyt: Su 23.01.2011 17:35
Paikkakunta: Kaakkoissuomi
ViestiLähetetty: Ma 25.09.2017 11:06
Todennäköisesti on 210, ainakin omassa japanintuonnissa oli. Saatiin muutettua staarilla 250 mut ei kokonaan pois. Eihän tuo nyt normaalisti tietysti mikään ongelma ole...
nyt: S 600 L -00, Vito 111 CDI -05, S 220 CDI -12, E 300 Hybrid -13.
ennen: 200 D -75, 200 D -82, 240 D -84, 200 D -86, 300 D -89, 190 E -84, 250 TD -89,
220 D -96, C 220 D -96, E 220 D -99, Vito 108 CDI 99, S 420 L - 96, ML 230 -99. E 220 CDI -03. S 320 L -99. ML 320 -99.

Mersumies
Mersumies
Viestit: 1654
Liittynyt: Ti 10.08.2004 19:00
Paikkakunta: 08/09
ViestiLähetetty: Ma 25.09.2017 17:01
harriba kirjoitti:Tän hetken plani on ostaa fl umpiot. Depon hyväksytyt ja korkeussäätimellä varustetut parhaimmillaan noin €650 pari. Projektorin optiikassa voi olla säästetty, mutta hyvin todennäköisesti paremmat valot kun noi vääräkätiset ja hiukan sumentuneet 17 vuotta vanhat. Ainahan sinne voi äheltää uudet projektorit. Jos tuo suunnitelma menee metsikköön niin sit Susirajan tarjoukset alkavat olla kiinnostavia.

Tyyppikilpihomma on vielä auki. Auton varustus on selvä, mutta se miten se liittyy kilpeen ei ole :) Jos ei muu auta niin sitten autokauppaan vakoilemaan. Lähinnä tarviin lätkän jossa auton runkonumero sekä eurooppamassat mukaanlukien vetomassa.

Parkkitutkia ei ole, ja parktronicin jälkiasennus on älytön savotta. Yllättävän hyvin tuosta kuitenkin näkee taakse. Amazonista tulossa peräti €15 maksanut pieni peruutuskamera, joka menee tuohon telkkarin töpseliin. Telkkari antaa ulos compositen sijaan ihan jopa s-videosignaalia. Voi olla että tuosta syystä kameran kuva jää mustavalkoiseksi. Mutta siitäkin näkee onko takana kolmipyöräisiä, mäntyjä tai muuta ryönää. Amazonista tulee myös Sonyn bt-kikkare lähes puolet siitä hinnasta mitä Suomessa. Kokeilin Bilteman €35 bt:tä, joka oli susi: vinkunaa + rätinää, sekä alimmat bassot jäivät matkan varrelle. Musiikkiakin sieltä toki kuului, ja tuommoinen kauko-ohjausnappisysteemi mikrofonilla on todella kätevä. Naviksi tulossa vanhasta autosta Garmin, jolla kunnollisesti johdotettu magneettiteline. Comandin mäjelle heivaukseen palataan myöhemmin, sitten kun on aikaa ja innostusta korvata Boset jollakin toisella vähintään yhtä hyvin soivalla setillä. Radiomainosten kuuntelua ei ole yhtään ikävä.

En ole ainakaan vielä kokeillut tuleeko 210km/h:ssa rajoitin vastaan...



Vehohan myy sulle tyyppikilven 90 eur hinnalla. Vastaavuustodistus siellä 450eur. Eli melkeinpä toi on kalliimpaa paperia kun kympin selteleistä ois tehty. Taitaa olla 7 sivua vastaavuustodistelupapereissa sitäsuntätä.

Näitä on sit 285g 270g ja 320g päästöillä, riippuen kaiketi varustukseta. Japanin malleissa vastaavuustodistus lienee aina 285 tai 270g päästöillä. Euroversiossa 320g tämähän vaikuttaa käyttöverotukseen. Mutta ei itse autoveroon välttämättä.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 58
Liittynyt: Ke 27.10.2004 21:41
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 25.09.2017 17:39
AK47 kirjoitti:Näitä on sit 285g 270g ja 320g päästöillä, riippuen kaiketi varustukseta. Japanin malleissa vastaavuustodistus lienee aina 285 tai 270g päästöillä. Euroversiossa 320g tämähän vaikuttaa käyttöverotukseen. Mutta ei itse autoveroon välttämättä.


Jos en pahasti valehtele, niin noissa japsituonneissa käyttöverot määräytyvät massan mukaan. Konttorilla vain sanoo ettei tähän hätään päästötietoja ole kun ei ole euromalli. Tällaista muistelin bemarifoorumin puolella kirjoitellun.
http://finnishcodriver.blogspot.fi/
Seuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa

   








AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

mbosa.fi

eurovanne.fi

lukitusturva.fi

https://Www.AutoDoc.fi