Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
matti69
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 26.07.2017 18:38

Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?

Viesti Kirjoittaja matti69 »

Hei !
Kaipaisin kokeneimmilta tietoa kysymykseen; Onko mielestäsi olemassa jokin "vedenjakaja" vuosimalli jota ennen olevat mb autot ovat yleisesti ottaen helpompia korjata itse - ja vastaavasti jota uudemmat ovat melko tai tod.vaikeita maallikon korjata tai viedä kaverin korjattavaksi? Onko esim 2000-2002 -luvun mb ;ssä jo niin paljon tekniikkaa tai muuten tehty korjaus vaikeaksi?
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?

Viesti Kirjoittaja AK47 »

matti69 kirjoitti:Hei !
Kaipaisin kokeneimmilta tietoa kysymykseen; Onko mielestäsi olemassa jokin "vedenjakaja" vuosimalli jota ennen olevat mb autot ovat yleisesti ottaen helpompia korjata itse - ja vastaavasti jota uudemmat ovat melko tai tod.vaikeita maallikon korjata tai viedä kaverin korjattavaksi? Onko esim 2000-2002 -luvun mb ;ssä jo niin paljon tekniikkaa tai muuten tehty korjaus vaikeaksi?
No, testerin kanssa pitäisi pärjätä polttomoottoristen kanssa. Itse arvelen että jonkinlainen raja muodostuu hybridien ja sähkövempaimien kanssa.

Jos meinaa ilman testeriä pärjätä niin kai joku raja ois 201-202 ja 124-210 seutuvilla. Ässistä ehkä 140 viimeinen "helppo"

A ja b on aika ahdas kun katselee konehuonetta ylhäältä alaspäin asti.

Oisko kuitenkin niin että rahapussissa oleva valuutta korreloi eniten helppouteen - ostaa hyväkuntoisen kalliimmalla. Just tossa viikonloppuna katselin -97 väyrystä jossa pohja ruosteeton. Takakelkassa oli pikkuista ruosteen alkua jonka saa yhdellä neekerintukan pyyhkäisyllä pois ja maalit perään... Mutta se ei oo tonnin väyrynen vaan ennemminkin viiden tonnin.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5223
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?

Viesti Kirjoittaja S202 »

Väyrynen om60x moottorilla on varmaan viimeinen suht perinteistä tekniikkaa edustava mersu. Onnistuu perushuollot ja alustan ja jarrujen korjaukset toki paljon uudempiinkin samalla lailla.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?

Viesti Kirjoittaja tomant »

S202 kirjoitti:Väyrynen om60x moottorilla on varmaan viimeinen suht perinteistä tekniikkaa edustava mersu. Onnistuu perushuollot ja alustan ja jarrujen korjaukset toki paljon uudempiinkin samalla lailla.
Eikö väyrysen (210) vaihteensiirrossa ym. elektroniikassa ole odotettavissa vaikeuksia, joista perustaidoilla varustettu asentajakuljettaja on ihmeissään? Samoin tuntuu C-mallissa (202) olevan paljon riesaa elektroniikassa vanhemmiten. Komppaan AK47:aa ja ehdotan 1990-luvun alkua (mallisarjat 201 ja 124 OK).

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3068
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?

Viesti Kirjoittaja jysi »

matti69 kirjoitti:Hei !
Kaipaisin kokeneimmilta tietoa kysymykseen; Onko mielestäsi olemassa jokin "vedenjakaja" vuosimalli jota ennen olevat mb autot ovat yleisesti ottaen helpompia korjata itse - ja vastaavasti jota uudemmat ovat melko tai tod.vaikeita maallikon korjata tai viedä kaverin korjattavaksi? Onko esim 2000-2002 -luvun mb ;ssä jo niin paljon tekniikkaa tai muuten tehty korjaus vaikeaksi?
Sehän riippuu ennen kaikkea siitä mitä "itse" osaa työkseen tai harrastustensa takia - kirvesmies, konemies, sähkömies, softamies, hydrauliikkamies vai pneumatiikkamies?

Jos kyseessä on täydellinen sähkö- ja bittiallergia niin moottoripuolella dieseleissä sähkötekniikka tuli mukaan OM601/2/3 - 4/5/6 vaihdon aikaan eli jo 1990-luvun alkupuolella, automaattivaihteistoissa 5-vaihteisen 722.6 myötä vuosikymmenen puolivälissä. Sitten 1997 tuli A-sarjan kaato hirvitestissä eli ABS -> ESP kaikkiin, OBDII-diagnostiikkavaatimus 2000 paikkeila USA/EU, digitaalimittaristot, ABC, sähkötehosteiset jarrut, navigaattorit, keyless-go...
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Lieneekö mikään helppo korjata itse, kun tarvitaan joitain erikoistyökaluja vanhempiinkin. Myös se että kysyy asiaa kertoo siitä ettei ole tietämystä merkistä -> hankaloittaa asiaa. No, neuvojahan saa ja löytyy foorumeilta.
Jousipuristin jos on onnistuu alusta- ja jarrurempat 124-210-202-203 kohtuudella (toki uudemmissa erilainen, kalliimpi puristin)
Moottorin osalta 124 dieselit on ylivoimaisen helppo pitää kunnossa verraten uudempiin turbollisiin. Myös vapari 220D on helppo (pl. Lucas-pumppu, jos sellainen vielä pellin alla on)
oulaistenliikenne.fi
matti69
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 4
Liittynyt: Ke 26.07.2017 18:38

Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?

Viesti Kirjoittaja matti69 »

Kiitos tähän astisista. Siksi kyselen kun olen sillä periaatteella autoja (vielä) pitänyt että en kaiva rahapussista niille "testerilaitteille" kuittaamaan jotain merkkivaloa sammutettavaksi ja muutenkin koittaa vaihtaa ne polttimot ja käsijarrun säädöt ym itse tai kaverin kanssa.

Ikävää- todella ikävää että monissa uudemmissa malleissa jo perusvikojen korjaus vaatii ylimääräistä työtä. Tämähän on autonvalmistajien ja korjausliikkeiden härskiä liiketoimintaa. Siksi vanhemmat mersut on kunniassa. Mietin vain onko jossain 2000-luvun alun e200 jo niin paljon tekniikkaa että maallikko ei sitä korjaa. Nyt 98 vuoden auto ja hyvin on pajoilla laitettu.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Tämähän on autonvalmistajien ja korjausliikkeiden härskiä liiketoimintaa.
Höpö höpö. Korjaamoillahan tuohon ei ole osaa eikä arpaa.

Autonvalmistajien osalta aika monta asiaa sanelee kiristyvät päästömääräykset.
Toki ne pyrkivät siihen ettei kuka tahansa pysty kaikkea korjaamaan mutta siinä ollaan jo sillä tasolla että pyrkimys on pitää autot valtuutettujen korjaamoiden piirissä ja estää riippumattomilta korjaamoilta erinäisiä mahdollisuuksia, autonomistaja ei enää muutenkaan pystyisi korjaamaan. Kyse siis siitä mitä milläkin testerillä pystyy tekemään.
Ryhmäpoikkeusasetus antaa kuitenkin riippumattomille korjaamoille mahdollisuuden pysyä mukana, ja hyvä niin.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3068
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?

Viesti Kirjoittaja jysi »

matti69 kirjoitti:olen sillä periaatteella autoja (vielä) pitänyt että en kaiva rahapussista niille "testerilaitteille" kuittaamaan jotain merkkivaloa sammutettavaksi
Eli siitä se kiikasti vähän niinkun arvelinkin. Tästähän pääsee sillä kun laittaa itselle sen testerilaitteen. Mullakin on (enkä ole saanut minkäänlaista autoalan koulutusta)
matti69 kirjoitti:todella ikävää että monissa uudemmissa malleissa jo perusvikojen korjaus vaatii ylimääräistä työtä. Tämähän on autonvalmistajien ja korjausliikkeiden härskiä liiketoimintaa
Täytyy muistaa että ei ne tehtaat ole piruuttaan sitä elektroniikkaa sinne autoihin laittaneet. Moni asia olisi paljon monimutkaisempi, kalliimpi ja vikaherkempi jos se olisi toteutettu ilman elektroniikkaa (esimerkki: montako osaa oli vakionopeuden säätimessä 80-luvulla ja montako nyt) Tai ei olisi edes mahdollinen.

Eikä se vikalamppukaan sinne ilkeyttään syty niin että siinä olisi jotakin ylimääräistä tehtävä sen lampun takia. Jotakin on yleensä silloin pielessä. Vianhaku on yleensä paljon helpompaa ja nopeampaa sen testerin avulla kun olisi vian löytäminen ilman sitä jos joutuu purkamaan ja kokoamaan isoja kokonaisuuksia niin että voi tarkistaa miltä osat näyttää, eikä se vika aina edes löydy silmällä. Minäkin olen korjannut sähköohjattujen automaattivaihteistojen vikoja itse, mutta en yrittänytkään korjata vanhaa hydraulisesti ohjattua TH-700:sta kun siihen tuli vika.

2000-luvun W210 E-sarjassa moottorin ohjaus on elektroninen, samoin automaattivaihteisto. Jos pelkää sitä vaihteistoa niin hankkii käsivaihteisen. Ruostuuhan tuo takuulla mutta sitä ei kysytty.

Seuraavassa W211:ssa on alkupään autoissa sähkötehosteiset SBC-jarrut ja ne kannattaa jättää väliin niin ei tarvitse niin paljon testeriä.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Erilainen mielipide asiaan. Jos ostaa sen starin, niin voi itse "helposti" korjata paljon uudempiakin autoja. Vaatii vähän opettelua, mutta onnistuu kirvesmieheltäkin.

Ainakaan noiden allekirjoituksen autojen kanssa ei ole tarttenut ulkopuolisella autoja käyttää.

Tietty on vikoja, joihin tarttee vehoa (lähinnä avain/virtalukko ongelma, jos uutta tarttee) tai online staria (löytyy halvemmallakin, kun veho) ei kuitenkaan moneen vikaan vielä. Taitaa olla mitä uudempi, niin sitä enemmän onlinestarille tarvetta.

E: jysi kerkesikin kirjoittelemaan hyvää asiaa...
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3932
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?

Viesti Kirjoittaja tomant »

dealer kirjoitti:...Jousipuristin jos on onnistuu alusta- ja jarrurempat 124-210-202-203 kohtuudella (toki uudemmissa erilainen, kalliimpi puristin)...
Koskee myös mallia 201, johon ensimmäisenä tehtiin se paras viiden pisteen taka-akselituenta ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

itte henk. koht. oon sitä mieltä, että 201 ja 124 on vielä niitä helposti korjattavia autoja. onhan noissakin sähköä, mutta sen sähkön kanssa pärjää aika pitkälti hyvällä yleismittarilla. laatikot ja moottorit on kokolailla mekaanisia, paitisi pensakoneissa ruiskusysteemeissä ollut aika paljon vanhemmiten jotain vikaa. tuon ikäluokan diiseli on melko varma valinta, jos vaan noin vanhalla suostuu ajeleen.

140 koppanen ässä on vähän samaa sarjaa, kun 124:kin, mutta paljon enemmän kaikkea härpäkettä. siis sähköä ja alipaine ja ylipaineletkua yms. mutta kyllä senkin kanssa pärjää vielä aika hyvin.

uudemmat on sitten jo sen verran sähkösiä, että vaatii vähän enemmän osaamista ja sen staarin. siitä staarista mulla ei ole omakohtasia kokemuksia, niin en osaa siitä sanoa, kuinka paljon se helpottaa vikojen kanssa. luultavasti melko paljon. joku 211 on jo sellanen, että itte en sellasta ostaisi, jos en samalla ostaisis sitä staaria. alkaa oleen jo lähes välttämätön, tai sitten saa käyttää autoa pajalla.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vanhemmissa ei ole juurikaan korjaamista kun verrataan näihin joissa tarvii Staria. Vieläkään, vaikka ikää ja kilometrejä on.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?

Viesti Kirjoittaja pera8x »

dealer kirjoitti:Vanhemmissa ei ole juurikaan korjaamista kun verrataan näihin joissa tarvii Staria. Vieläkään, vaikka ikää ja kilometrejä on.
juu, lähinnä kuluvien osien vaihtoa ja jos on mätävaivaa, niin sellasen korjaamista. itte ainakin päässyt tosi vähällä remontilla tuon omani kanssa. viimeleimalle tais olla jarruletku ja raidetangonpää. päästötkin oli pensakoneessa kunnossa.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1526
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?

Viesti Kirjoittaja MouTine »

OBDII aikakauden autoissa vikadiagnostiikka ja vianhaku on minusta huomattavasti helpompaa kuin jossain 90-luvun kivikautisissa vehkeissä. Etsi nyt jotain lambda tai ilmamassamittari vikaa kun ei pääse edes anturiarvoja livenä lukemaan. Nämä perusjutut onnistuu ihan ilman Staariakin.

Itse vierastaisin noita 80-90-luvun vehkeitä juurikin iäntuoman normaalin kuluneisuuden takia. Ja se ruoste... Jos jollekin on sähköt ja väylätekniikka suuri mörkö, niin mulle se on ruoste.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Jos vertaat jonkun lankun säkhkökaaviota vaikka w211 autoon niin on kauhea ero. Lankussa ehkä 2:hden sormen paksuudelta piuhoja mutta w211 on ranteen vahvuudelta piuhoja ja pantu mitä ikävimpiin paikkoihin. Tämä vaan oma mielipiteeni
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17194
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?

Viesti Kirjoittaja dealer »

Erot vanhemman ja uudehkon dieselmersun välillä ovat pääosin siinä että uudehkoa ei saa käyntiin ja vanhempaa ei saa sammumaan.
Vanhaan pitää vaihtaa sammutinkalvo, uudempaa voi sitten alkaa tutkia Starilla tai millä vaan parhaaksi näkee.
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin