Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?
Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?
Hei !
Kaipaisin kokeneimmilta tietoa kysymykseen; Onko mielestäsi olemassa jokin "vedenjakaja" vuosimalli jota ennen olevat mb autot ovat yleisesti ottaen helpompia korjata itse - ja vastaavasti jota uudemmat ovat melko tai tod.vaikeita maallikon korjata tai viedä kaverin korjattavaksi? Onko esim 2000-2002 -luvun mb ;ssä jo niin paljon tekniikkaa tai muuten tehty korjaus vaikeaksi?
Kaipaisin kokeneimmilta tietoa kysymykseen; Onko mielestäsi olemassa jokin "vedenjakaja" vuosimalli jota ennen olevat mb autot ovat yleisesti ottaen helpompia korjata itse - ja vastaavasti jota uudemmat ovat melko tai tod.vaikeita maallikon korjata tai viedä kaverin korjattavaksi? Onko esim 2000-2002 -luvun mb ;ssä jo niin paljon tekniikkaa tai muuten tehty korjaus vaikeaksi?
Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?
No, testerin kanssa pitäisi pärjätä polttomoottoristen kanssa. Itse arvelen että jonkinlainen raja muodostuu hybridien ja sähkövempaimien kanssa.matti69 kirjoitti:Hei !
Kaipaisin kokeneimmilta tietoa kysymykseen; Onko mielestäsi olemassa jokin "vedenjakaja" vuosimalli jota ennen olevat mb autot ovat yleisesti ottaen helpompia korjata itse - ja vastaavasti jota uudemmat ovat melko tai tod.vaikeita maallikon korjata tai viedä kaverin korjattavaksi? Onko esim 2000-2002 -luvun mb ;ssä jo niin paljon tekniikkaa tai muuten tehty korjaus vaikeaksi?
Jos meinaa ilman testeriä pärjätä niin kai joku raja ois 201-202 ja 124-210 seutuvilla. Ässistä ehkä 140 viimeinen "helppo"
A ja b on aika ahdas kun katselee konehuonetta ylhäältä alaspäin asti.
Oisko kuitenkin niin että rahapussissa oleva valuutta korreloi eniten helppouteen - ostaa hyväkuntoisen kalliimmalla. Just tossa viikonloppuna katselin -97 väyrystä jossa pohja ruosteeton. Takakelkassa oli pikkuista ruosteen alkua jonka saa yhdellä neekerintukan pyyhkäisyllä pois ja maalit perään... Mutta se ei oo tonnin väyrynen vaan ennemminkin viiden tonnin.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?
Väyrynen om60x moottorilla on varmaan viimeinen suht perinteistä tekniikkaa edustava mersu. Onnistuu perushuollot ja alustan ja jarrujen korjaukset toki paljon uudempiinkin samalla lailla.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?
Eikö väyrysen (210) vaihteensiirrossa ym. elektroniikassa ole odotettavissa vaikeuksia, joista perustaidoilla varustettu asentajakuljettaja on ihmeissään? Samoin tuntuu C-mallissa (202) olevan paljon riesaa elektroniikassa vanhemmiten. Komppaan AK47:aa ja ehdotan 1990-luvun alkua (mallisarjat 201 ja 124 OK).S202 kirjoitti:Väyrynen om60x moottorilla on varmaan viimeinen suht perinteistä tekniikkaa edustava mersu. Onnistuu perushuollot ja alustan ja jarrujen korjaukset toki paljon uudempiinkin samalla lailla.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?
Sehän riippuu ennen kaikkea siitä mitä "itse" osaa työkseen tai harrastustensa takia - kirvesmies, konemies, sähkömies, softamies, hydrauliikkamies vai pneumatiikkamies?matti69 kirjoitti:Hei !
Kaipaisin kokeneimmilta tietoa kysymykseen; Onko mielestäsi olemassa jokin "vedenjakaja" vuosimalli jota ennen olevat mb autot ovat yleisesti ottaen helpompia korjata itse - ja vastaavasti jota uudemmat ovat melko tai tod.vaikeita maallikon korjata tai viedä kaverin korjattavaksi? Onko esim 2000-2002 -luvun mb ;ssä jo niin paljon tekniikkaa tai muuten tehty korjaus vaikeaksi?
Jos kyseessä on täydellinen sähkö- ja bittiallergia niin moottoripuolella dieseleissä sähkötekniikka tuli mukaan OM601/2/3 - 4/5/6 vaihdon aikaan eli jo 1990-luvun alkupuolella, automaattivaihteistoissa 5-vaihteisen 722.6 myötä vuosikymmenen puolivälissä. Sitten 1997 tuli A-sarjan kaato hirvitestissä eli ABS -> ESP kaikkiin, OBDII-diagnostiikkavaatimus 2000 paikkeila USA/EU, digitaalimittaristot, ABC, sähkötehosteiset jarrut, navigaattorit, keyless-go...
Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?
Lieneekö mikään helppo korjata itse, kun tarvitaan joitain erikoistyökaluja vanhempiinkin. Myös se että kysyy asiaa kertoo siitä ettei ole tietämystä merkistä -> hankaloittaa asiaa. No, neuvojahan saa ja löytyy foorumeilta.
Jousipuristin jos on onnistuu alusta- ja jarrurempat 124-210-202-203 kohtuudella (toki uudemmissa erilainen, kalliimpi puristin)
Moottorin osalta 124 dieselit on ylivoimaisen helppo pitää kunnossa verraten uudempiin turbollisiin. Myös vapari 220D on helppo (pl. Lucas-pumppu, jos sellainen vielä pellin alla on)
Jousipuristin jos on onnistuu alusta- ja jarrurempat 124-210-202-203 kohtuudella (toki uudemmissa erilainen, kalliimpi puristin)
Moottorin osalta 124 dieselit on ylivoimaisen helppo pitää kunnossa verraten uudempiin turbollisiin. Myös vapari 220D on helppo (pl. Lucas-pumppu, jos sellainen vielä pellin alla on)
oulaistenliikenne.fi
Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?
Kiitos tähän astisista. Siksi kyselen kun olen sillä periaatteella autoja (vielä) pitänyt että en kaiva rahapussista niille "testerilaitteille" kuittaamaan jotain merkkivaloa sammutettavaksi ja muutenkin koittaa vaihtaa ne polttimot ja käsijarrun säädöt ym itse tai kaverin kanssa.
Ikävää- todella ikävää että monissa uudemmissa malleissa jo perusvikojen korjaus vaatii ylimääräistä työtä. Tämähän on autonvalmistajien ja korjausliikkeiden härskiä liiketoimintaa. Siksi vanhemmat mersut on kunniassa. Mietin vain onko jossain 2000-luvun alun e200 jo niin paljon tekniikkaa että maallikko ei sitä korjaa. Nyt 98 vuoden auto ja hyvin on pajoilla laitettu.
Ikävää- todella ikävää että monissa uudemmissa malleissa jo perusvikojen korjaus vaatii ylimääräistä työtä. Tämähän on autonvalmistajien ja korjausliikkeiden härskiä liiketoimintaa. Siksi vanhemmat mersut on kunniassa. Mietin vain onko jossain 2000-luvun alun e200 jo niin paljon tekniikkaa että maallikko ei sitä korjaa. Nyt 98 vuoden auto ja hyvin on pajoilla laitettu.
Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?
Höpö höpö. Korjaamoillahan tuohon ei ole osaa eikä arpaa.Tämähän on autonvalmistajien ja korjausliikkeiden härskiä liiketoimintaa.
Autonvalmistajien osalta aika monta asiaa sanelee kiristyvät päästömääräykset.
Toki ne pyrkivät siihen ettei kuka tahansa pysty kaikkea korjaamaan mutta siinä ollaan jo sillä tasolla että pyrkimys on pitää autot valtuutettujen korjaamoiden piirissä ja estää riippumattomilta korjaamoilta erinäisiä mahdollisuuksia, autonomistaja ei enää muutenkaan pystyisi korjaamaan. Kyse siis siitä mitä milläkin testerillä pystyy tekemään.
Ryhmäpoikkeusasetus antaa kuitenkin riippumattomille korjaamoille mahdollisuuden pysyä mukana, ja hyvä niin.
oulaistenliikenne.fi
Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?
Eli siitä se kiikasti vähän niinkun arvelinkin. Tästähän pääsee sillä kun laittaa itselle sen testerilaitteen. Mullakin on (enkä ole saanut minkäänlaista autoalan koulutusta)matti69 kirjoitti:olen sillä periaatteella autoja (vielä) pitänyt että en kaiva rahapussista niille "testerilaitteille" kuittaamaan jotain merkkivaloa sammutettavaksi
Täytyy muistaa että ei ne tehtaat ole piruuttaan sitä elektroniikkaa sinne autoihin laittaneet. Moni asia olisi paljon monimutkaisempi, kalliimpi ja vikaherkempi jos se olisi toteutettu ilman elektroniikkaa (esimerkki: montako osaa oli vakionopeuden säätimessä 80-luvulla ja montako nyt) Tai ei olisi edes mahdollinen.matti69 kirjoitti:todella ikävää että monissa uudemmissa malleissa jo perusvikojen korjaus vaatii ylimääräistä työtä. Tämähän on autonvalmistajien ja korjausliikkeiden härskiä liiketoimintaa
Eikä se vikalamppukaan sinne ilkeyttään syty niin että siinä olisi jotakin ylimääräistä tehtävä sen lampun takia. Jotakin on yleensä silloin pielessä. Vianhaku on yleensä paljon helpompaa ja nopeampaa sen testerin avulla kun olisi vian löytäminen ilman sitä jos joutuu purkamaan ja kokoamaan isoja kokonaisuuksia niin että voi tarkistaa miltä osat näyttää, eikä se vika aina edes löydy silmällä. Minäkin olen korjannut sähköohjattujen automaattivaihteistojen vikoja itse, mutta en yrittänytkään korjata vanhaa hydraulisesti ohjattua TH-700:sta kun siihen tuli vika.
2000-luvun W210 E-sarjassa moottorin ohjaus on elektroninen, samoin automaattivaihteisto. Jos pelkää sitä vaihteistoa niin hankkii käsivaihteisen. Ruostuuhan tuo takuulla mutta sitä ei kysytty.
Seuraavassa W211:ssa on alkupään autoissa sähkötehosteiset SBC-jarrut ja ne kannattaa jättää väliin niin ei tarvitse niin paljon testeriä.
Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?
Erilainen mielipide asiaan. Jos ostaa sen starin, niin voi itse "helposti" korjata paljon uudempiakin autoja. Vaatii vähän opettelua, mutta onnistuu kirvesmieheltäkin.
Ainakaan noiden allekirjoituksen autojen kanssa ei ole tarttenut ulkopuolisella autoja käyttää.
Tietty on vikoja, joihin tarttee vehoa (lähinnä avain/virtalukko ongelma, jos uutta tarttee) tai online staria (löytyy halvemmallakin, kun veho) ei kuitenkaan moneen vikaan vielä. Taitaa olla mitä uudempi, niin sitä enemmän onlinestarille tarvetta.
E: jysi kerkesikin kirjoittelemaan hyvää asiaa...
Ainakaan noiden allekirjoituksen autojen kanssa ei ole tarttenut ulkopuolisella autoja käyttää.
Tietty on vikoja, joihin tarttee vehoa (lähinnä avain/virtalukko ongelma, jos uutta tarttee) tai online staria (löytyy halvemmallakin, kun veho) ei kuitenkaan moneen vikaan vielä. Taitaa olla mitä uudempi, niin sitä enemmän onlinestarille tarvetta.
E: jysi kerkesikin kirjoittelemaan hyvää asiaa...
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?
Koskee myös mallia 201, johon ensimmäisenä tehtiin se paras viiden pisteen taka-akselituenta ,-)dealer kirjoitti:...Jousipuristin jos on onnistuu alusta- ja jarrurempat 124-210-202-203 kohtuudella (toki uudemmissa erilainen, kalliimpi puristin)...
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?
itte henk. koht. oon sitä mieltä, että 201 ja 124 on vielä niitä helposti korjattavia autoja. onhan noissakin sähköä, mutta sen sähkön kanssa pärjää aika pitkälti hyvällä yleismittarilla. laatikot ja moottorit on kokolailla mekaanisia, paitisi pensakoneissa ruiskusysteemeissä ollut aika paljon vanhemmiten jotain vikaa. tuon ikäluokan diiseli on melko varma valinta, jos vaan noin vanhalla suostuu ajeleen.
140 koppanen ässä on vähän samaa sarjaa, kun 124:kin, mutta paljon enemmän kaikkea härpäkettä. siis sähköä ja alipaine ja ylipaineletkua yms. mutta kyllä senkin kanssa pärjää vielä aika hyvin.
uudemmat on sitten jo sen verran sähkösiä, että vaatii vähän enemmän osaamista ja sen staarin. siitä staarista mulla ei ole omakohtasia kokemuksia, niin en osaa siitä sanoa, kuinka paljon se helpottaa vikojen kanssa. luultavasti melko paljon. joku 211 on jo sellanen, että itte en sellasta ostaisi, jos en samalla ostaisis sitä staaria. alkaa oleen jo lähes välttämätön, tai sitten saa käyttää autoa pajalla.
140 koppanen ässä on vähän samaa sarjaa, kun 124:kin, mutta paljon enemmän kaikkea härpäkettä. siis sähköä ja alipaine ja ylipaineletkua yms. mutta kyllä senkin kanssa pärjää vielä aika hyvin.
uudemmat on sitten jo sen verran sähkösiä, että vaatii vähän enemmän osaamista ja sen staarin. siitä staarista mulla ei ole omakohtasia kokemuksia, niin en osaa siitä sanoa, kuinka paljon se helpottaa vikojen kanssa. luultavasti melko paljon. joku 211 on jo sellanen, että itte en sellasta ostaisi, jos en samalla ostaisis sitä staaria. alkaa oleen jo lähes välttämätön, tai sitten saa käyttää autoa pajalla.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?
Vanhemmissa ei ole juurikaan korjaamista kun verrataan näihin joissa tarvii Staria. Vieläkään, vaikka ikää ja kilometrejä on.
oulaistenliikenne.fi
Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?
juu, lähinnä kuluvien osien vaihtoa ja jos on mätävaivaa, niin sellasen korjaamista. itte ainakin päässyt tosi vähällä remontilla tuon omani kanssa. viimeleimalle tais olla jarruletku ja raidetangonpää. päästötkin oli pensakoneessa kunnossa.dealer kirjoitti:Vanhemmissa ei ole juurikaan korjaamista kun verrataan näihin joissa tarvii Staria. Vieläkään, vaikka ikää ja kilometrejä on.
W201 250DT 20V
w201 190E
w201 190E
Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?
OBDII aikakauden autoissa vikadiagnostiikka ja vianhaku on minusta huomattavasti helpompaa kuin jossain 90-luvun kivikautisissa vehkeissä. Etsi nyt jotain lambda tai ilmamassamittari vikaa kun ei pääse edes anturiarvoja livenä lukemaan. Nämä perusjutut onnistuu ihan ilman Staariakin.
Itse vierastaisin noita 80-90-luvun vehkeitä juurikin iäntuoman normaalin kuluneisuuden takia. Ja se ruoste... Jos jollekin on sähköt ja väylätekniikka suuri mörkö, niin mulle se on ruoste.
Itse vierastaisin noita 80-90-luvun vehkeitä juurikin iäntuoman normaalin kuluneisuuden takia. Ja se ruoste... Jos jollekin on sähköt ja väylätekniikka suuri mörkö, niin mulle se on ruoste.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?
Jos vertaat jonkun lankun säkhkökaaviota vaikka w211 autoon niin on kauhea ero. Lankussa ehkä 2:hden sormen paksuudelta piuhoja mutta w211 on ranteen vahvuudelta piuhoja ja pantu mitä ikävimpiin paikkoihin. Tämä vaan oma mielipiteeni
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Re: Mikä vuosimalli on vielä helppo korjata itse?
Erot vanhemman ja uudehkon dieselmersun välillä ovat pääosin siinä että uudehkoa ei saa käyntiin ja vanhempaa ei saa sammumaan.
Vanhaan pitää vaihtaa sammutinkalvo, uudempaa voi sitten alkaa tutkia Starilla tai millä vaan parhaaksi näkee.
Vanhaan pitää vaihtaa sammutinkalvo, uudempaa voi sitten alkaa tutkia Starilla tai millä vaan parhaaksi näkee.
oulaistenliikenne.fi