190E "nopea" turbotus

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
noviisigarage
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 02.08.2017 14:10
Paikkakunta: Jyväskylä

190E "nopea" turbotus

Viesti Kirjoittaja noviisigarage »

Tiivistelmä vuodesta 2016.
Vuosi sitten keväällä tuli ostettua 1992 190E 1,8 automaatti itselle käyttikseksi. Pian kuitenkin suunnitelmat muuttuivat, kun löysin Mosselmanin alkuperäisen turbosarjan kyseiseen tehopommiin. Kavereiden kanssa tutkimme ostamaani turbosarjaa ja ajattelimme, että kyllä tämä viikossa on jo ajokunnossa. Toisin kävi.

Kesäkuun alussa aloitin projektin. Mosselmanin setti sisälsi pakosarjan, hukkiksen, Lambdattoman downpipen katittomaan malliin, "painekotelon", silikoonilla tuhratun mosselmanin välijäähdyttimen ja ahtimen.

Ensimmänen vaihe oli ottaa vaparinpakosarja irti ja katkaista putki ennen kattia, jotta vanhasta putkesta saisi leimaputken. Kun ruosteiset pultit oli sahattu irti ja vanha pakosarja sai väistyä tieltä ja mosselmanin pakosarja löysi tiensä pintojen oikaususta mersunkeulille, ongelmat alkoivat.

Pakosarja istui nätisti, mutta ahtimen tullessa pakosarjan alle, huomattiin ettei se mahdu vaan ahdin ottaa kiinni moottorinkannakkeeseen. Aikani selailtua googlea, tulin tulokseen ettei vakiokannakkeilla sen kuulukkaan mahtua paikalleen, vaan mosselmanilla olikin omat kannakkeet kyseisessä setissä. Harmi vaan ku eipä sitä kannaketta ollut omassa setissä ollenkaa. Tästä ruettiin miettimään miten sen ahtimen saisi vielä paikalleen. Ratkaisuna ostin 10mm paksua teräslattaa. Tähän lattaan teetettiin kolmelle uppokantaruuville upotukset ja kyseinen palanen tuli uppokantaruuveilla kiinni koneen kylkeen. Seuraavaksi tutkittiin hydraulistakannakekumia. Sen tilalle tuli paljon matalamppi volvo amazonin kannakekumi. Kokorkeusero mitattiin ja samalla mitalla tehtiin lattaan kierteet kolmelle ruuville. Tietenkin kierteidenpaikoissa piti ottaa lisäksi huomioon koneen asento (edestä korkeammalla, kuin takaa). Kun latta oli valmis, se pultattiin uppokannoilla alkuperäisen moottorinkannakkeen tilalle ja moottorinkannake tuli lattaan kiinni. Latta jäi järkyttävän isoksi, eikä sitä muokattu nätimmäksi eli pienemmäksi jotta varmasti kestäisi. Amazoninkumi laitettiin orkkiksen paikalle ja vihdoin ahdin istui paikalleen.

Seuraavaksi päänvaivaksi koitui "painekotelo". Painekotelo oli vähän hitsaillun näköinen sisältäpäin katsottuna ja sitä se olikin. Imuilmanlämpöanturinpaikka oli hitsattu umpeen. No tuumasta toimeen ja mittailemaan onnistuisiko niiden hitsauksien pois poraaminen. Onneksi tuli mitattua sillä painekotelossa ollut anturi olikin aavistuksen erilainen. Päätin pelata varmanpäälle ja tein uuden reiän kylkeen anturille. anturinpaikka onnistui hyvin ja sain tiivistettyä tyven paksulla kumilla.
Mutta entäs mitenkäs sen painekoten saisi kiinni. Painekotelon päällä oli reiät joista näki, että imusarjan läpän stopparin ruuvit pitää korvata kierretangoilla ja stoppari kiinnittää muttereilla. Kierretangot olivat paikallaan ja stoppari kiinni. Oli aika laittaa painekotelo paikalleen. No ei nyt iha mennyt, kun painekotelon reikien väli olikin pienempi kuin 1,8E reikienväli. Ilmeisesti painekotelo tullut prefacelift koneeseen jossa k-jet eikä ke-jet. Uusien reikien jälkeen tukin vanhat reiät tekemällä tukirungon painekotelonpäälle, joka painaa painekoteloa tasaisesti isommalta alalta, eikä vain mutterien kohdalta.

Edellämainittujen asioiden ollessa valmiina asentelin ahtoputket ja motonetin 550x140x65 välijäähdyttimen paikalleen paikalleen. Koska kyseessä oli 1,8E, puskuri oli umpinainen. Onneksi entinen omistaja oli tehnyt aivan hirveää jälkeä puskurille asentaessaan led-päiväajovalot autoon ja joskus kolaroinut myös vähän. Kuviosaha käteen ja eikun ajamaan "ritilä" osuus veks puskurista ja samalla myös kolaroitu törmäysmuovi sai osakseen rakkattua sahalta ja haljennut kilvenpaikka sai uuden kodin roskiksesta. Kinnikkeet välijäähdyttimelle taivuttelin alumiinilatasta.

Kun ahtoputket ja välijäähdytin oli valmis. Piti downpipe asentaa paikalleen. :crazy: Ylläri ylläri :crazy:
Eihän se sinne mennyt millään. Eikun putkia ostamaan ja mallailemaan uutta dp:tä. Tuolloin en omistanut vielä hitsauslaitetta, jotenka dp hitsaaminen kasaan piti teettää. No ei sekään mennyt putkeen ja lopulta dp oli vähän vinossa. Ei annettu tämän pikkuseikan haitata, vaan päätettiin että putki tehdään viimeksi loppuun.

Öljyntulo ahtimelle toteutettiin kannen takaa banjolla. Paluu tuli kuskin puolelle öljypohjan yläreinaan. Paluuletkuina toimii läpinäkyvä teflon ja rst.

Lisämittareiden asennuksenjälkeen auto käynnistettiin ensimmäistä kertaa. Saundit olivat aika kamalat, kun putkistona toimi pelkkä dp. Ensimmäisellä testilenkillä noin 10 km sisään auton bensajärjestelmä sanoi itsensä irti. Tuolloin kello viiden aikaan aamuyöstä ei enää kiinnostanut tutkia vikaa ja auto hinattiin tallille seuraavana päivänä jossa se oli rikkinäisenä seuraavat 3 viikkoa. Kun vihdoin taas jaksoin alkaa tutkimaan vikaa, selvisi että määräjakajan alta oli huohotinletku irti. Letku paikalleen ja taas toimi. Viikon testiajelun jälkeen oli aika pistää auto talvisäilöön ja odottamaan motivaatiota tehdä dp uusiksi, säätää kone, ja korjailla kaaret jotka olivat, kun autossa oli ollut kromikaaret popniiteillä kiinni.
- 190E 1,8
Avatar
noviisigarage
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 02.08.2017 14:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 190E "nopea" turbotus

Viesti Kirjoittaja noviisigarage »

2017 kevät-talvesta motivaatio jatkaa projektia palasi hiljallee. Pilalla olevat kaaret ja popniittien palaset alkoivat ottaa sen verran päästä että melkein meinasin jo pistää rälläkällä kaaria uusiksi ja iskeä pulttikaaret, sekä jack wheelerin vanteet koossa 15x8" -20 et ja 15x10" et -44. Sitten netistä löysin lasikuituiset cosworth replica levikkeet. Tilasin kyseiset levikkeet ja jäin odottelemaan. Vajaan kahden kuukauden päästä ne olivat perillä, koska tekevät tilaustavarana.

Odotellessani kaaria, tutkin vanteita ja huomasin, että järestään miltein jokaisessa oli aika hyvät heitot. Seuraavana ohjelmassa oli vanteiden keskiön irroitus ja uuden et:n määrittäminen. Laskelmieni jälkeen päädyin rakentelemaan etuset kokoon 15x8" et 0, takaset puolestaan saivat koon 15x10" et 7. Keskiöiden siirtelyn jälkeen vanteet hitsailtiin kasaan. Siirtelyn aikana käytettiin apuna mittakelloa jolla varmistetaan heitottomuus. Heitoksi lopulta tuli 0,5mm joka on aika hyvä tulos. Keskireiät eivät tietenkään olleet mersuun sopivat, eikä jako. Jako oli 5x114,3 ja vanteissa ei ollutkaan perinteisten peltivanteiden tyylillä pallokartiopulteille sopivia reikiä, vaan tavallisille kartiolle sopivat. Jaonmuutos toteutettiin japan racing epäkeskopulteilla, joilla sai vanteet vaivatta kiinni 5x112 jakoon. Keskireikä ei teitenkään myöskään sopinut. Keskireiän adapteri sorvattiin Mersun peltivanteista. Mittoja en enää tarkkaan muista, mutta noin 80mm->66,6mm. Renkaiksi tuli 195/45 ja 215/45 toyo t1-r.

Vihdoin kaarien saapuessa Suomeen, pääsin poraamaan reiät kaariin kiinnikkeille. Kaaret sai istumaan kahdenpäivän sommittelulla, mutta kaarien yläreinat eivät olleet tasaiset. Kaaria piti hioa tasaisemmaksi ja varmuudenvuoksi kumilista tulee kaarien yläreunaan, ettei tärinä hankaa maalipintaa puhki. Lisäksi ajoin alkuperäiset pokkaukset pois orkkiskaarista ja näin läpimädät (ei pelastettavissa) pokkaukset sai helpoiten pois ja lisäksi jonkinverran lisää tilaa vanteille. Rälläköidyt pokkaukset sinkittiin, maalattiin ja ruostesuojattiin. Takaa sisä- ja ulkolokasuojat hitsattiin yhteen monella pikkupisteellä ja siistittiin. Kaaret maalattiin ensin gelcoatilla, jonka päälle tuli ruiskupakkelia ja se vesihiottiin tasaseksi. Lopuksi kaaret maalattiin 2K mustalla. Kyseessä on vain väliaikainen maalaus, kunnes visio on selvä. Auto on hyvin tummansininen, mutta en tiedä vielä hionko ja maalaanko puskurit, helmat ja "ponttoonit" mustaksi, vai maalaanko kaaret korinväriin.

Seuraavaksi tuli mersuun laitettua PLX DM-6 laajakaista lambda. Plussa otettiin muilta lisämittareilta ja miinus menee suoraan akun miinukseen. Lisäksi Plussapiuhaan pistettiin varmuudenvuoksi suositeltu 5A sulake. PLX boksilta otettiin kapeakaistalähdöstä signaali vakiomottorinohjaukselle.

Autossa oli sportline sisusta (sininen karo) ,joka sai väistyä prefaceliftin tummien nahkapenkkien edestä. Etupenkit kävivät suoraan, mutta takapenkin istuinosien runkoa piti muokata litteämmäksi ja tehdä uudet kiinnikereiät. Pienen askartelun jälkeen penkit istuivat täysin.

Sivuprojektien jälkeen oli aika siirtyä oikeasti tärkeään projektiin. Talven aikana hommatuilla hitsauslaitteilla saatiin korjattua downpipe. Uudella hitsatulla laippaliitoksella saatiin putki kohdistettua oikein kohti orkkis kattia. Dp on koossa 2,5" ja loppu putki 2". Takavaimentaja vaihdettiin uuteen simonssiin, sillä alkuperäinen oli sisältä lahonnut pahasti.

Seuraavana työlistassa on huohotuksen asentaminen imuilmaan, seoksien säätö ke-jetistä (tyhjäkäynnin afr 19-20:1), kaarien muokkaus uudelleen, jotta saisi aavistuksen matalammaksi, pienien spoilerien rakennus, käyttöputkiston rakennus yms. pientä näpertelyä
- 190E 1,8
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: 190E "nopea" turbotus

Viesti Kirjoittaja AK47 »

Multa sais sen mosselmanin koneen korvan mitat tai lainaksi jos haluaa sellaisen tehä.

Oisko sulla sitä downpaipeä lainata kun omasta se puuttuu ja se kakshharanen turbolta tuleva pala hukassa kanssa.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
noviisigarage
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 02.08.2017 14:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 190E "nopea" turbotus

Viesti Kirjoittaja noviisigarage »

AK47 kirjoitti:Multa sais sen mosselmanin koneen korvan mitat tai lainaksi jos haluaa sellaisen tehä.

Oisko sulla sitä downpaipeä lainata kun omasta se puuttuu ja se kakshharanen turbolta tuleva pala hukassa kanssa.
En mielellään ota dp:tä enää irti, kun asbestitiivisteillä kasattu ahtimeen ja hukkikseen kiinni. Ne menee paskaks joka kerta, kun irrottaa, mutta voin kertoa millä mitoilla kasailtu nii pystyt hitsailee samanlaisen itelles. Koneenkorvaketta en enää taida tarvita ainakaan hetkeen, sen verran kettumainen homma ottaa se setti irti, että ehkä jossainvälis ku koneen sisuskalut uusii nii sillo aikasintaaan.
- 190E 1,8
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: 190E "nopea" turbotus

Viesti Kirjoittaja AK47 »

noviisigarage kirjoitti:
AK47 kirjoitti:Multa sais sen mosselmanin koneen korvan mitat tai lainaksi jos haluaa sellaisen tehä.

Oisko sulla sitä downpaipeä lainata kun omasta se puuttuu ja se kakshharanen turbolta tuleva pala hukassa kanssa.
En mielellään ota dp:tä enää irti, kun asbestitiivisteillä kasattu ahtimeen ja hukkikseen kiinni. Ne menee paskaks joka kerta, kun irrottaa, mutta voin kertoa millä mitoilla kasailtu nii pystyt hitsailee samanlaisen itelles. Koneenkorvaketta en enää taida tarvita ainakaan hetkeen, sen verran kettumainen homma ottaa se setti irti, että ehkä jossainvälis ku koneen sisuskalut uusii nii sillo aikasintaaan.
No, siinä tapauksessa laita kunnolla ahtoa myllyyn :) Sitä väliremonttia ootellessa :D
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
noviisigarage
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 02.08.2017 14:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 190E "nopea" turbotus

Viesti Kirjoittaja noviisigarage »

Tässä sadepäivän iloksi voisi vaikka kertoilla, että millainen aihio on kyseessä. Vois myös lisäillä kuvia miten pilalla tuo nyt on. Kuten ylempänä mainittu, kyseessä on 1,8L w201 sportline automaatti 1992. Saksan tuonti ja en muista tarkkaan milloin tuotu. Edellinen omistaja antoi järkyttävän kasan kuitteja mukaan ja tais niissä olla reilusti yli 10 kiloa menny. Aihiossa varusteita on korkea keskikonsoli, jälkiasennetut päivänajovalot, kaukolukitus, kaksitoiminen kattoluukku, tasonsäätö, jälkiasenteinen parkkitutka ja oli siihen joku halunnut sportlinen vaihekepin nupinkin iskeä. Aika vaatimaton siis.

Autossa oli minulle tullessa 3 lisämittaria jotka, vaihtuivat ahtamisen yhteydessä väliaikaisiin mätänet mittareihin(ahto, voltti ja ö-lämpö). Soitin autosta nakattiin käyttikseen ja tilalle tuli plx dm-6 mittari. Autossa oli myös haljennut kulissi vaihdekepin ympärillä, joka lensi tallin nurkkaan. Uusi cnc-koneistettu alumiini kulissi on piirretty valmiiksi ohjelmaan. Vielä pitäis tehdäkkin se kunhan jaksaisi. Autosta löytyi myös, nuorisomusiikin ystävän asentelema subbari. Kyseinen loota lensi aikalailla 3kk sisään veks, samoin kuin vahvarikin. Takana kaiuttimia ei ole uutenakaan ollut. Etukaiuttimet makoilee vielä paikallaan, muttei kauaa. Tilalle peitelevyt ja kaiuttimet ehkä käyttikeen makoilemaan. Jalopuita autosta löytyy myös, mutta tavoitteena on pistää ne säilöön ja cnc-koneistetut alumiini palat tilalle.

Sitten vielä pari kuvaa autosta ostohetkellä ja viimeisimmät kuvat ovat noin puolitoista kuukautta vanhoja.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- 190E 1,8
Avatar
noviisigarage
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 02.08.2017 14:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 190E "nopea" turbotus

Viesti Kirjoittaja noviisigarage »

Vielä keulasta jäi kuva uupumaanpia kuvia projektista ja siihen tehdyistä osista tulee aina kun kerkiää päivitellä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- 190E 1,8
Avatar
noviisigarage
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 02.08.2017 14:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 190E "nopea" turbotus

Viesti Kirjoittaja noviisigarage »

Aikaa taas hieman kulunut ja jotain uuttakin tapahtunut. Huohotuksen rakentaminen imuilmaan on valmis ja seuraavaksi vuorossa parempi paikka simotan sienisuodattimelle. Lisäksi tuli suunniteltua runkoon paikka, johonka voisi hitsata palkin vetolenkille. Protomalli tehty ja pultattu kiinni runkoon ja takata vetolenkki kiinnitetty protomalliin. Talven aikana tarkoitus tehdä 5-10mm paksusta palkista protoa vastaava kappale ja jossakin välissä hitsata se runkoon kiinni. En kuitenkaan poista vanhaa vetopaikkaa, ellei se tule olemaan uuden välijäähyttimen edessä. Nykyinen motonetin kinuski on toimiva, mutta omaan makuun se ei vaan istu. Tilalle olisi suunnitteilla Mishimoton s line 580x300x80 tai j line 560x180x100. Samalla olisi tarkoitus rakentaa keulan poikkipalkki uusiksi ja välijäähdyttimelle sopivaksi. Vakion rimpula poikki"palkki" tai pikemminkin putki saa tilalleen todennäköisesti bashbar tyylisen lattaraudan välijäähdyttimen suojaksi.

Keula tulee kokemaan muodonmuutosta myös muullakin tavalla, kuin vain takata hinauslenkin osalta. Kristalliumpiot, avarimaski ja tummat vilkut ovat irti ja nyt vain odotellaan, milloin Kanadan pojat saavat lähetettyä Us-Spec etuvalot ja vilkut. Myös kunnostettu vakiomaski on enää tähdenpeitelevyä vaille valmis keulille. Tavoite olisi saada vielä Us-Spec valot taakse. Silloin valot olisivat ne mitä olen haaveillut noin 3 vuotta.

Myös muuta pientä näpertelyä tuli tehtyä ja vihdoin on uusi öljynpaluu letku turbolta öljypohjaan tehty. Uusi letku on tehty rosterista, joka on liitetty mosselmanin alkuperäiseen teräsletkuun läpinäkyvällä teflonilla. IKH:lta ostin leveät ja vahvat letkuklemmarit, sekä tein uritukset rosteriputkien päihin. Näillä keinoilla letkujen liitoskohdat eivät enää itke öljyä.

Projektista jatkossa tulee varmasti vähemmän päivitystä ja edistystä tapahtuu hitaammin alkavien opiskelujen vuoksi.
- 190E 1,8
Avatar
noviisigarage
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 02.08.2017 14:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 190E "nopea" turbotus

Viesti Kirjoittaja noviisigarage »

Okei. Eipä sitä projektia tullut tehtyä yhtään kuluneen opiskelun aikana. Kuitenkin nyt on taas projekti käynnissä ja on jotakin myös tehty. Välijäähytin vaihtuu jäähyttimen eteen koossa 280x300x65 mikäli muistan oikein. Lisäksi autoon on eksynyt zenderin 86 valmistettu sarja. Valitettavasti etu- ja takapuskurissa on halkeamia joita pitää korjailla ja pienet koristelistat puuttuvat. Korjailu tehdään itse ja mahdollisesti myös maalaus. Suunnitelmissa olisi ostaa tai tehdä listat hiilikuidusta, joka olisi oiva pieni yksityiskohta. Onneksi nämä halkeamat ja listat ovat vain pieni ongelma, sillä kapealistaisen sarja ei näytä ainakaan helmojen osalta taipuvan leveälistaiseen. Toisaalta kunnollista sovitusta ei ole tehty, sillä sarja vaatii kiinnikkeet, jotka pitää tehdä tässä tapauksessa itse. Lisäksi hedgehog racingin valmistamat kaaret pitää irrottaa, jotta uudet helmat saadaan paikalleen. Kuitenkin näin vapaan kunniaksi tuli käytyä tallilla vähän mallailemassa sarjaa ja samalla irrotettua vanhat listat ja puskurit, sekä helmat. Projektin edetessä listojen alta löytyneet pikku ruosteet tullaan korjaamaan. Kesän aikana olisi tarkoitus tehdä suuri määrä muutoksia ja viedä tämä pihakoriste vihdoin leimalle. Paljon tätä tullaan kuitenkin rakentelemaan niin ulkokuoren, sisustan sekä tekniikan osalta. Ei vielä heti kehtaa paljastaa mitä kaikea tehdään, mutta päivityksiä projektista tulee jatkossa tiuhemmin ja varmasti myös kuvamateriaalia siinä sivussa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- 190E 1,8
Avatar
noviisigarage
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 02.08.2017 14:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 190E "nopea" turbotus

Viesti Kirjoittaja noviisigarage »

Nyt on taas hetki pähkäilty mersun kanssa ja korisarjan ponttoonien kiinnitys onkin jo suunniteltu. Tarkoitus olisi tehdä oven sisään isot vastakappaleet, joissa olisi kierteet. Todennäköisesti lattaraudasta tehdään kyseiset kappaleet. Näin saadaan korisarja "pultattua" kiinni tiukasti. Olisikin ollut kivaa laittaa vanhoilla muovikiinnikkeillä ponttoonit kiinni, mutta ponttoonin sisäpinta on tasainen eikä tilaa kiinnikkeille yksinkertaisesti jää yhtään. Ponttoonien reunoihin tullaan laittamaan aavistus koriliimaa, jotta muovi ei pääsisi hankaamaan peltiä ja tekemään uusia ruosteenalkuja. Tämä projekti aloitettiinkin ottamalla ovipahvit jo irti. Samalla harkitsen ovipahvien vientiä verhoiltavaksi, sillä karokuosi ei istu nahkajakkaroiden kanssa yhtään. Myöskään en haluaisi vaihtaa tai myydä ovipahveja, sillä yhtä naamua lukuunottamatta ovipahvit ovat täydellisessä kunnossa. Seuraavaksi aloitetaan tekemään protoa kiinnikkeistä ponttooneille.

Korisarjan hiominenkin tuli aloitettua tylsyyden tappaessa vapaapäivänä. Ensimmäiset ponttoonit ovatkin jo hiottu karkeasti koneella ja seuraavaksi aloitetaan paklaaminen ja hionta. Tarkoitus olisi saada korisarja mahdollisimman pian maalarille ja laittaa väriksi nykyinen korinsävy. Myös lakka olisi tulossa kaveriksi maalin kanssa, että saadaan koko autosta yksivärinen ja muovitkin kunnolla peilaaviksi. Ponttoonien hionnan ohella myös etupuskurin muokkaus on aloitettu ja korisarjan puskuri on melkein valmis. Alkuperäistä "listaa pitää taivutella vielä 1-1,5 cm ulospäin per puoli, jotta korisarjan rako peittyy ja puskurin lista istuisi oikealla paikallaan. Myös listan päät tuli lyhennettyä ja seuraavaksi onkin muovihitsaus vaihe. Täydelliseen istuvuuteen pitää vielä hifistellä paljon, mutta tuossa nuo suurimmat asiat pääpiirteittäin.

Tallipäivien aikana on myös tullut kunnostettua carat by duchatelet 17x8" et38 vanteet. Väriksi valikoitui tutun tylsä vannehopea. Vielä vesihionta ja lakka, niin vanteet olisivat mintissä kesää. Rengastuksena on mietitty kolmea kokoa, 195/40, 185/40 ja 185/35. Aika näyttää mikä valikoituu ja miten paksut speisserit tullaan teettämään vanteille. Et olisi arviolta lähellä nollaa edessä ja nolla tai pikkuisen pakkasenpuolella takana. Alustaan tapahtuvien muutosten jälkeen aloitetaan mittailu ja tutkiminen, eikä yhtään speisseriä teetetä ennen kunnon mittauksia ja laskelmia.

Seuraavaksi pääsemmekin jo ylempänä vihjailtuihn alusta muutoksiin. Alustaksi valikoitui ilma-alusta, jossa on akselikohtainen ohjaus. Pussit, venttiilit yms. tulevat puolasta ja pussien adapterit ovat olleet jo hetken puolanpojilla tekeillä. Toivon mukaan alusta olisi suomessa 1 vk sisään, mutta sitä on vaikeaa sanoa miten pitkä ruuhka tälllähetkellä on. Tarkoituksena olisi myöhemmin päivittää ohjaus ja venttiilit airlift performancen tekeleisiin, jossa olisi pyöräkohtainen ohjaus. Kompressoriksi päivitettiin jo heti alkuun viair 380cc->444cc. Myös tankki vaihtui heti 5 gal harmaaseen alumiinitankkiin.
Ilma-alustan myötä peräkontti setup tulee aiheelliseksi pohtia ja pieni somiste tuli kaivettua tallista esille konttia varten. Satuin nimittäin löytämään tenavan alkuperäisen varapyörän, joka on aivan virheetön ja alkuperäisellä 205/55r15 kumilla varustettu. Tätä vararengasta olisi tarkoitus käyttää takakontin somisteena.

Ohessa jokunen kuva projektista.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
- 190E 1,8
Avatar
noviisigarage
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 12
Liittynyt: Ke 02.08.2017 14:10
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 190E "nopea" turbotus

Viesti Kirjoittaja noviisigarage »

Ei ole aikoihin tullut päiviteltyä tätä topikkia projektista, mutta jos sitä nytten hieman yrittäis. Korisarja on vihdoin tullut maalauksesta ja korinväriin se tuli. Lisäksi pieniä ongelmia on ollut paljon ja siksi porjekti on aika levällään. Allotellaan vaikkapa alustasta.

Alustaksi loppupeleissä tuli 380c viari kompuralla ja 15 litrasella tankilla varustettu ilmajousitus. Tarkoituksena oli ostaa isompi kompura ja tankki, mutta toimittajan virheen vuoksi sain kyseiset tuotteet. Ei enää kiinnostanut tapella osia takaisin myyjällle ja uusia tilalle, joten otin vain hintaerohyvityksen ja päätin rakennella sitten näillä. Ohjaimeksi kuitenkin tuli airlift performacen 3p, joka pitäisi ehkä ensikesänä päivitellä 3h malliin. Ohjainkapula asennettiin "kauniisti" kuskinpuolen tulletinritilän tilalle. Tällähetkellä alusta on vain palkeiden asennnusta ja camberpalojen asennusta vaille valmis.

Seuraavaksi tulikin haettua vanteet. Vanteet ovat koossa 17x9/10 ja mallia Artec edition L. Renkaina tällä hetkellä mukaan tulleet 195/40 ja 215/40 renkaat. Etuvanteet olivat pikkuinen pettymys, sillä nykyisillä rautajousilla vanteet menevät levikkeiden sisään. Myös väri on hyvin härski kyseiseen autoon, neon vihreän ja vihreän välimalli. Talvella vanteet puretaan ja maalaillaan vannehopeaksi, sekä eteen olisi tarkoitus päivittää puoli tuumaa leveämpi lippa. Myös renkaat saavat vaihtua 215/35 ja 225/35 renkaisiin. Et luvuista ei ole tarkkaa tietoa, mutta ainakin takana istuvuus olisi aika passeli. Seuraavaksi tulikin päiviteltyä valoja.

Edessä on jo viimekesästä lähtien ollut usa valot, mutta takana on ollut tummennetut kristallit. Kristallit on vihdoin vaihettu myös usa mallin valoihin. Jonkin verran johtojen kanssa piti säätää, mutta nyt valot ovat täysin toiminnnassa. Sitten zenderin korisarja sai korinvärin pintaansa, kuten jo mainitsin. Sarjaa ei ole vielä haettu, mutta tällä viikolla olisi tarkoitus noutaa kyseinen sarja kotiin.

Suurimmaksi ongelmassa projektissa kuitenkin osottautui "vähä ruosteinen" pohja. Kuskin etuhelman alueelle tuli 3 paikkaa ja peräkonttiin piti tehdä isoin paikka. Pohjan hitsailua ei ollut kaavailtu tälle kesälle, jotenka aikataulut valmistumisesta ovat menneet täysin uusiksi. Tavoitteena, kuitenkin olisi saada auto syksyllä hetkeksi liikenteeseen ennen, kuin auto ajetaan takaisin talliin projektin jatkamista varten.

Kaiken tämän lisäksi välijäähdytin vaihdettiin ja siirrettiin maskin taakse, jolloin saatiin suoremmat imuputket. Tuloksia ei ole testattu ajossa, mutta nyt sarja ottaa ahtoja paikallaan kaasutellessa, mitä ei tapahtunut edellisellä ahtoputkistolla. Myös suureksi ongelmaksi viime syksynä muodostunut seosten äkillinen laiheneminen ahtaessa ratkesi helposti. Sarja on asennettu mosselmanin ohjeiden mukaan, mutta tästä johtuen huohotuskaasut menevät suoraan imuilmaan. Tästä syystä lisäilmaluistin toiminta on kaasuttaessa olematonta johtuen siitä, että ahdin imee paineen pois luistilta. Ratkaisuna on rajoitin letkuun joka pienentää putken reiän 1mm kokoiseksi. Kyseistä viritystä ei ole vielä testattu, sillä ongelmaa ei ole paikallaan kaasuteltaessa, vain ainoastaaan vedossa.

Kuvia ei nyt ole, mutta lisäilen kuvat kuluvalla viikolla tapahtuneesta. Tän enemäpää en nyt kerkeä tarinoida ja tarinointikin on aika huonolaatuista. Toivottavasti tämä kuitenkin jotain projektista kiinnostunutta helpotti.
- 190E 1,8
Vastaa Viestiin