c124 320 ce Käyttis/harraste projekti..

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2578
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18
ViestiLähetetty: Pe 31.05.2019 20:02
Mä tykkäsin siitä vanhemmasta 300-24 (M104) pannusta. Toi 320 oli jotenkin arveluttava koko ajan.
MB C 180 CDI T Avantgarde -14
MB 190E 2.3-16 -85

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)


Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ke 20.09.2017 16:08
Paikkakunta: raahe
ViestiLähetetty: Ke 26.06.2019 16:26
Tulipas väkerrettyä uusi anturi paikalleen ja eikö kokeileen! Virta avaimesta vääntö tuotti tutun tuloksen ei yritäkkään :twisted:
Eipä se auttanut kuin ruveta pohtiin että mitäs sitten..Bensa puolta ei ole sen liittimen avausta kummemmin tullut tutkittuu eli se huomion alle vielä.

Ruiskun tukissa on joku tarkastus tai paineenpäästö venttiili mutterin alla niin se auki seuraavaksi.
Kun venttiiliä painoi ei pihaustakaan joten kutsuin pojan kaveriksi että starttaappa.
Eikä sieltä ainetta tullut..Otin paluupuolen bensa putken auki ja ei pisaraakaan bensaa siellä ollut!
Olin mielestäni kyllä tarkasti katsonut että letkut menee oikein päin ja äkkiseltään näytti että oikein ovat
Ruiskun tukissa on ilmeisesti päässä bensanpaineen säädin ja oletin että sinne tulon pitää mennä..

Käänsin kuitenkin letkut toisinpäin ja starttasin ja välittömästihän se käyntiin hörähti :clap:
Jälkiviisaana voisi tietenkin ajatella että tuohon olisi pitäny heti ajatuksella perehtyä koska oli ainoa osa alue koneenpuolella mihin koskettu :roll:
Näin se tahtoo mennä näissä auto hommissa että ei koskaan saisi olettaa että joku on varmasti oikein tehty :D

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ke 20.09.2017 16:08
Paikkakunta: raahe
ViestiLähetetty: Pe 13.09.2019 12:03
Pikkuhiljaa taas projektia eteenpäin saatu ja yritinpä katsastaakkin katiskaa! Ensimmäisellä yrityksellä oli jäännös happi ja lambda arvo korkeella kierroksilla.
Putkeen oli jääny pari pientä vuotoa ne tilkitsin ja ajoin katitkin takuu kuumiksi ja eikun uudestaa yrittään..
Kun katsastaja oli melkein saanut ajettuu mitta paikalle niin auto alkoikin ujosteleen ja rupesi käymään huonosti :twisted:
Loppupeleissä se ei käynyt enää ollenkaan tyhjäkäyntiä joten jäipä päästöt mittaamatta!
Kotimatkallakin kun risteykseen hiljensi niin sammui vauhdista. Pari täyskaasu kiihdytystä ja kas tyhjäkäyntiäkin alkoi löytyä mutta ei kovin hyvin vieläkään käy.

Koskaan ei vielä tyhjäkäynti ole noin kadonnut mutta välillä paikaltaan liikkeelle lähtiessä ei ole oikein kaasuun vastannut ja käynyt huonosti.
Mutta aina on lähtenyt hyvin rullaan kun lisää kaasuu on antanut.
Elikkä olisikohan tässä vikana se surullisen kuuluisa kaasuläppärunko hässäkkä..
Vakkarikaan ei toimi ja senkin toimintaa taitaa näissä hfm:issä tuo ohjata?

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ke 20.09.2017 16:08
Paikkakunta: raahe
ViestiLähetetty: Pe 13.09.2019 14:35
https://www.youtube.com/watch?v=oluUNq4Yznc

Tuoltahan selvisikin aika hyvin toiminta periaate eli tuo läppärunko ohjaa tyhjäkäyntiä ja vakkaria.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ke 20.09.2017 16:08
Paikkakunta: raahe
ViestiLähetetty: Su 15.09.2019 15:40
Kuva

Läppärunko on kohtuu helppo onneksi irrottaa ensin tuo ilmanotto putki päältä irti. Imusarjasta tuo läppäventtiili(kuvassa sen paikalla teippiä suojana) on vain neljällä ruuvilla kiinni.
Toki piuhat ensin irti myös ja nostaa sitten varovasti suoraan ylöspäin ettei vahingoita läppää.
Läppä rungosta kaasunvipu/jousi irti ja alipaineletku myös. Itse runko on neljällä pultilla kiinni mitkä näkyykin kuvassa.

Kuva

Töpseli irti ja ruuvit myös jotka pitävät sen paikallaan ja sitten voikin keplotella rungon irti paikaltaan ahdas on mutta kyllä kohtuudella tulee.

Kuva

Kuten arvelinkin ei johtoja ole uusittu tänne asti.

Kuva

Tein varsin "edistyksellisen" testi laitteen 9v paristosta ja parista piuhasta :D
Vasemmassa alakulmassa piirilevyllä näkyy punanen ja sininen johto kun niihin tökkäs virtaa niin kytkin nappasi kiinni! Eli se ainakin toimii.
Samalla tekniikalla testasin sähkömoottorin ja sekin pyöri kevyesti.
Pari vikakohdetta eliminoitu jos seuraavaksi uusisi nuo johdot ja mahdollisesti päällä olevan potikan vielä kattoisi..

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ke 20.09.2017 16:08
Paikkakunta: raahe
ViestiLähetetty: Su 15.09.2019 16:27
Kuva

Hieman on johdot huonossa hapessa..Harmillista että tuo liitin ei ole purettavaa mallia niin joutuu leikkoon auki.


Kuva

Tuli sitten kokeiltua jos saisi nuo pinneineen irroitettua niin poikkihan se meni :evil:
Epc:stä en onnistunut löytään varaosa numeroa tuolle töpselille ei taida olla saatavilla irrallisena?
Oliskohan noille pinneille olemassa varaosa numeroa jos saisi peräti irrallisena tilattua.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2578
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18
ViestiLähetetty: Su 15.09.2019 18:12
Hyvin on kyllä johdot maatunut. Epäilen vahvasti ettei tuohon liittimeen ole mersun kautta saatavilla yhtään mitään. Sen sijaan kannattaa googlettaa noita pinniliittimiä jostain muualta. Hyvällä säkää jostain Bebekiltäkin voi jotain vastaavaa löytyä. Itse olisin ehkä tehnyt niin, että olisin kuorinut johdot alusta loppuun ja vetänyt niihin vaan koko matkalta kutistesukan. Poikkihan ne toki joutuu jostakin kohtaa vetäistä, mutta eihän tuo kupari siellä miksikään oo menny, niin johtojen vaihto pelkän eristeen takia ei oo ihan pakollista.
MB C 180 CDI T Avantgarde -14
MB 190E 2.3-16 -85

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:30
Paikkakunta: Kajaani
ViestiLähetetty: Su 15.09.2019 20:12
kylläpä on tutun näköistä maatunutta johtoa. melkein suosittelen jos intoa riittää uusimaan koko moottorin johtosarjan. tuossa mun entisessä avossa oli koko johtosarja kauttaaltaan tuossa kunnossa.
"Elämä, oli se hassu juttu joka sattui matkalla kalmistoon" -komisario Jansson-
"You never actually own a Mercedes-Benz. You merely look after it for the next generation."

w124 260E
exät:
a124 E220cab
c123 230CE
c123 230C
w126 500SE
w126 260SE
c124 320CE
c124 300CE

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ke 20.09.2017 16:08
Paikkakunta: raahe
ViestiLähetetty: Ma 16.09.2019 12:01
Tulihan tossa hieman hätäiltyä ja sehän aina teettää lisätöitä :twisted: Lähes kaikki johdot on jo onneksi uusittu tähän mutta jäänyt näemmä jostain kuitenkin tekemättä..

Kuva

Tulipa avattua hieman tuota lisää jotta näkisi että saako tuota akselia purettua jotta saisi yläkannen auki. Näyttää siltä että se on yläpäästä lyöty hitsaamalla kasaan..
Tuon metalli levyn alla on sitten jousi "ansa"..Silmillehän se sieltä pärähti ja oli varsin mukava uudelleenkasattava!
Alempi potentiometri onkin tuossa ylöskäännettynä jos noissa vikaa on kuten on todennäköistä melko mahdottomia ovat ehjätä.
Noitakaan ei taada saada mistään uusia..

Elikkä mersukuskit jotka omistaa auton jossa on tämä hieno kaasuläppä ratkaisu niin kannattaisi olla muutama hyllyssä varalla :D
Valmiiksi tein jo plan B:n eli tilasin jenkeistä toisen vastaavan jos saisi yhden toimivan..
Ei ihmekkään jos näihin on tehty rautalanka virityksiä että on saatu tyhjäkäynti toimimaan.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ke 20.09.2017 16:08
Paikkakunta: raahe
ViestiLähetetty: To 03.10.2019 14:01
Kuva

Löytyi katkenneen pinnin tilalle lähes vastaava! Elikkä deutsch connector nimellä löytyy monesta nettikaupasta ja monessa koossa.


Kuva

Eihän siitä kaunis tullut mutta piiloon jää :D

Eihän se kuntoon tullut kuten arvelinkin mutta pysyy sentään tyhjäkäynnillä! Kävin katsastaankin ja leima tuli! Tosin lambda arvot asettui vasta kierroksilla eli ei täysin kunnossa ole.
Kun jenkeistä saapuu se toinen läppis niin pitää sekin uudelleen johdottaa ja toivoa että siinä nuo potikat toimii..
Saattahan ecun aivoissakin olla jotain kyrvähtänyt jos ovat kovin pahaan oikoseen nuo johdot päässeet!

Kulutustakin mittailin ja oli 9.9 vaikka matka ajoa suurin osa! Vaikuttaakohan tuo oikutteleva läppis tuohon kulutukseenkin vai onkohan jotain anturia pimeenä tms..

Kuva

Kuva

Täällähän ei ruosteista olekkaan vähään aikaan ollut kuvia niin laitetaanpa vaihteeksi niitäkin :mrgreen:
Hieman hirvitti kun muoveja purki että löytyyköhän sieltä tervettä peltiä ollenkaan..Mutta yllättävän vähällä onneksi selvisi ei läpi asti ollut mennyt onneksi!
Ylempi lista oli aika tympee irrottaa koska ruuvit aivan ruosteessa ja poikkihan niistä suurin osa meni..
Listakin oli melko haperoa sekin murtui poikki asti yhdestä päästä ja uuden hinta on toista sataa euroa!
Menköön nyt tuolla vanhalla kunnes löytää vaikka jostain purku autosta ehyen.

Keulaa kärsisi ehkä hivenen pudottaa paljon nuo kumit vaikuttaa korkeuteen siellä on nyt numero kolmoset?
Onko noilla sisä valoilla oma ohjaus boksi jossain? Sisävalot eivät syty ovia avattaessa.
Lohkolämpppärinkin hankin sen asennus ei varmaan kovin kummoinen operaatio ole vai ovatko nämä m104 koneet hankalia ilmata?
Tällaista tällä kertaa mutta auto viimeinkin ajossa ja hyvä fiilis siitä vaikka paljon on värkkämistä vielä 8)
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 448
Liittynyt: Su 19.10.2014 20:41
Paikkakunta: Lempäälä
ViestiLähetetty: Pe 04.10.2019 07:50
Homma etenee... :thumbup: Leimasta on sekin hyöty että vasta ajossa ilmenee moni asia mihin keskittyä...

En katsonut 320CE:n ohjearvoja, mutta jos yhtään polkee niin luulisi että 9.9l / 100km lukemia saa ko. autolla
tulemaan vaikkei siinä olisikaan (juuri) mitään rikki / väärissä säädöissä.... En itse olisi kovin huolissani asiasta :)
W111 220SEb 1965 entisöintiprojekti
W110 190Dc 1964 lähti toiselle harrastajalle
---
Aiemmin: W108 280S, W115 220D, W123 240D, ...

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ke 20.09.2017 16:08
Paikkakunta: raahe
ViestiLähetetty: Pe 04.10.2019 11:10
Käyttö ohjekirjasta kattelin että 90kmh nopeudella menisi 8.6 ja tosiaan aika varovasti tuli ajeltua. Olettaisi että ei noin lähelle kymppiä menisi..
Katsoin google mapsista että kohteeseen on 77 kilometriä ja määränpäässä oli tasan 77 tripissä! saksalaista täsmällisyyttä :D
Aika tarkasti siis näyttänee tuo trippi ettei laskelmissa kovin suurta heittoa ole.
Oli aikoinaan e36 bemari ja siinäkin automaatti noin 200hp kutosella ja silläkin pääsi matkassa kasilla alkaviin lukemiin ja taitaapi olla aikalailla saman painoinenkin kuin tuo mese.

Lohkolämppäriäkin yritin asentaa mutta harvoin tulee kyllä todettua että on tekemätön paikka! On meinaan niin ruostunut kiinni ja ahtaassa paikassa ettei pultti pyssyäkään sinne saa.
Pultin kantakin oli niin pehmeä että kun sitä yritti vääntää niin heti muljaantu vaikka oli kaikki jäähdytys/lämmitys kikatkin tehty.
Jos sen irti kohtuudella olisi saanut niin olisi pakosarjan joutunut irrottaan että olisi saanut sen vastuksen sinne ruuvattua :P

Elikkä on kukaan letkulämppäriä näihin asentanut se taitaa olla järkevin vaihtoehto !

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ke 20.09.2017 16:08
Paikkakunta: raahe
ViestiLähetetty: La 05.10.2019 13:52
Kuva

Tuon letkun väliin jos laittaisi lämmittimen jossa on pumppu niin kiertäisi varmaan ihan hyvin?
Olisi mukavasti tilaakin asennukselle!

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 399
Liittynyt: Ti 09.07.2013 07:17
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 06.10.2019 07:50
Sain SL320:n (M104 & 722.5) muutamia kertoja menemään tankkausvälin vähän alle 9 litraan. Vaati rauhallista ajoa, alle satasen vauhtia, vähän ohituksia ja tasaista maastoa. Ei ehkä ihan suoraan vertailukelpoinen, mutta aika lähellä.
SL600 -97
ex: SL320 -96

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ke 20.09.2017 16:08
Paikkakunta: raahe
ViestiLähetetty: Ma 14.10.2019 13:01
Mesestäpä tulikin liikkuva sauna ja epäilykset suuntautuivat vesiventtiileihin..
Tuttua hommaa bemareita omistaneena joissa samankaltaisia oireita kun ne alkaa jumittaan.

Kuva

Tuollainen yllätys siellä odotti meniköhän poikki irrottaessa tai oli jo hajalla. Melkoisen hepposta muovia on varret mutta onneksi ebaysta löytyi korjaus sarjakin ihan näihin!
Olisi vaan pitäny tilata ennakkoon saapi purkaa uusiksi :twisted:

Kuva

Männän laitoin varovasti kiinni akkuporaan ja oli nätti sorvata puhtaaksi vesihioma paperilla.
Kuvasta tuli huono mutta alempi putsattu ja aika sotkuisia ja naarmuisia olivat.
Selvästi takertelivat mutta hinkkauksen jälkeen paremmin jo liikkuivat! Remonttikin tuntui onnistuneen ei enää tulikuuma pelkästään tule!

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: Ke 20.09.2017 16:08
Paikkakunta: raahe
ViestiLähetetty: Pe 18.10.2019 14:32
Kuva

Kuva

Tulipa pari kuvaakin nykyisestä ajokunnosta otettua. Ylimaalauksenhan tuo tarvitsisi mutta tuli tuota nyt hieman myllytettyä ettei niin pahalta näytä ja helpompi pitää puhtaana!
Hunajakenno vanteet aina omaa silmää miellyttäneet ja tähänkin korimalliin sopivat niin tuommoset tinat tuli hankittua.
Varallisuutta ei ollut aitoihin niin eiköhän nuo talvivanteina menettele.Taakse joutunee spaceria laittaan melko sisään jäivät :think:

Takalasin verhon hammasrattaalle taisi tulla käyttötunnit täyteen?! räpättävää ääntä pitää kun yrittää laskea.. aina tässäkin jotakin hajalla :twisted:
Uutta takakontin tiivistettäkin yritin asentaa niin oli hieman liian pitkä? onko sedanissa ja coupessa erikokoiset kontit?
Avatar
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 278
Liittynyt: Su 03.04.2011 20:03
Paikkakunta: Varkaus
ViestiLähetetty: La 26.10.2019 19:31
Mielenkiintoista lukemista. Mulla presiis samalla koneella, samanvärinen ja vm- 93.
Harraste mb 123 2.3 ce-84 .Harraste w 124 E220-94, Harraste w 209 clk -03 200 kompressori ja Harraste w 124 E320 ce-93.
Avatar
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2578
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18
ViestiLähetetty: La 26.10.2019 20:02
metalman779 kirjoitti:Takalasin verhon hammasrattaalle taisi tulla käyttötunnit täyteen?! räpättävää ääntä pitää kun yrittää laskea.. aina tässäkin jotakin hajalla :twisted:
Uutta takakontin tiivistettäkin yritin asentaa niin oli hieman liian pitkä? onko sedanissa ja coupessa erikokoiset kontit?


Kontit ja kannet on erilaiset coupessa ja sedanissa. Sedanin kansi on pari senttiä leveämpi.
Verhoista on ratas tai se nylonhammasnauha mennyt. Rattaita saa uusia nauhoja ei. Halvin on kun ostaa sähköantennin piiskan ja leikkaa siitä sopivan pituisen nauhan.
MB C 180 CDI T Avantgarde -14
MB 190E 2.3-16 -85

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 300CE-24 -92 | MB E320 Coupe -93 | MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 | MB 280SE -72 (W108)
Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google Adsense [Bot], JTee ja 4 vierailijaa







kl-varaosat.fi