Juhiksen C123 280CE Restaurointiprojekti

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Juhiksen C123 280CE Restaurointiprojekti

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Tuli törmättyä vähän vanhemman vuosikerran projektiin sattumalta ja siitä tehtiin kaupat pari viikkoa sitten. Kiitokset rehelliselle myyjälle, autoa pääsi tarkastelemaan päältä ja alta ja vähän jokapuolelta lokasuojien ja sisustan ollessa irti.

Moni Mersu päältä kaunis sanonnan mukaan. Tästä näki pinnan allekin että pientä askaretta olisi tiedossa. Katsoin auton kuitenkin taltioinnin arvoiseksi kun kyseessä kuitenkin oli alkuperäinen 280 CE Coupe vuodelta 1977 eli 40-vuotta vanha tänä vuonna. Ja vieläpä museotarkastettu vuonna 2003, toki paljon on vettä virrannut Kymessä ja muissa joissa tuon tarkastuksen jälkeen… :lol:

Kuva

Sen verran historiaa tuli tietoon auton mukana että Mersu on tuotu Ruotsista joskus vuosituhannen vaihteen tienoilla, sen jälkeen laitettu kuntoon ja museotarkastettu tuolloin 2003. Silloisella omistajalla ilmeisesti jäänyt vähemmälle käytölle halliin lepäilemään ja sittemmin hallin pihalle eikä enää ole menyt katsastuksesta läpi, ainakaan ”pienien” ruostevaurioiden vuoksi, tarina ei kerro oliko muita syitä pihalle jääntiin. Pihalla seisotus ei parantanut auto, osasyynä taitaa olla W123:n ruostesuojaus, alkujaan kuulemma alustaan alapuolelle ruiskutettu joku kumimainen pinnoite samaten kun lattiaan sisäpuolellekin, ja jostainhan tuo ajansaatossa alkaa vuotaa ja koko lattia ikään kuin häviää välistä. Näin oli käynyt tässäkin.

Kuva

Projekti alkaa purkamalla auto ja kartoittamalla mitä tarvii ja alkuun peltitöillä. Korjauspeltejä seurasi auton mukana jonkunverran, mutta ainakin ovien alapuolet vaativat vielä korjauspaloja, ruosteettomampia ovia ei taitane helposti ainakaan Atlantin tältäpuolelta löytyä. Etulokasuojien taka-alakulmissa on myös pieneltä alueelta peltiä kadonnut, lokareita katsllessa epäilytti olisiko ne tarvikemallia, yllättävän hyvin istuvat jos ovat tarvikkeet, mutta muutaman piiloon jäävän kulman pokkaus vaikutti ettei ole ihan Mersun tehtaalta tullut. mitään merkki-stansseja tai varaosanumeroita en huomannut millään puolella. Mutta jos noin hyvin istuvia tarvikepeltejä löytyy, niin ei maksane alkaa vanhoja korjaamaan.

Mutta ihan "ajosta jäänyt" kuulemma tämäkin oli, ja liikkuipa omineen vielä trailerille ja sieltä alas, joten teknisesti saattanee olla ettei vaatisi muuta kun laajemman käyttöönottohuollon. Sormet ristiin.

Tässä projektin alkupotku, jatketaan kuhan kulkineeseen ehtii tutustua tarkemmin. Muita Mersuja vielä löytyy vuodesta 2003 olleen 230 CE:n ja Californiasta tulleen SL 300:n verran, näinköhän näistä jonkun ensi kesänä ajoon saisi…

Edit: Siirretty kuvat toisaalle.
Viimeksi muokannut Juhis., La 09.12.2017 16:31. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Juhiksen C123 280CE Restaurointiprojekti

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kuulostaa hyvältä ja mielenkiintoiselta hommalta! :thumbup:

Mut kuvat ei näy (ennen kuin kuvien lataaja maksaa Photobucketille jonkun maksun tai vaihtaa ne jollekin fiksummalle palvelimelle)...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3812
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: Juhiksen C123 280CE Restaurointiprojekti

Viesti Kirjoittaja Nozki »

No nyt näkyy kuvat, eihän toi näytä ollenkaan niin pahalta, kuin tekstin perusteella olis voinut kuvitella. :)
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Juhiksen C123 280CE Restaurointiprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Tätä yksilöä itsekin kyselin, mutta muiden menojen vuoksi en saanut sovittua näyttöä alkuviikolle ja loppuviikosta olitkin jo kaupat tehnyt. Pariin otteeseen tuosta soiteltiin veljen ja itseni toimesta, mutta myyjän puheet vaikutti aikalailla alentavasti kiinnostukseen. Nyt kun näkee kunnon kuvat hieman ehkä harmittaa ettei tuota tullut kopattua. Hintahan nyt ei juuri romurautaa kalliimpi ollut. Tekemistä toki on ihan reilusti asiallisesta ulkonäöstä huolimatta, ja ainut oikea tapa tämän entisöintiin on ihan 100% läpikäynti puhtaan korin pohjalta. Se ei ehkä kuitenkaan olisi tässä vaiheessa Garagen sakkia innostanut, kun muitakin autoja on kertynyt ihan kiitettävästi säilytettäväksi. Hieno korimalli ja harvinainen väri, joka tekee tuosta vielä haluttavamman yksilön. Tsemmpiä Juhis projektiin, hienon ja arvokkaan harrasteen tästä kyllä saa tehtyä! :thumbup:
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Re: Juhiksen C123 280CE Restaurointiprojekti

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Joo kyllähän tuo luonnossa on jotain aivan muuta kun minkä käsityksen noista ekoista kuvista saa. :D Sanotaan että myyjän puheet oli mielestäni realistiset. Mutta tämä valmistuu sitten ajallaan.

Fiilistellään vielä muutaman kuvan verran ennen totuuden kohtaamista. Nostelin puretut penkit paikalleen. Äkkiseltään inventoiden sisusta vaikuttanee olevan vielä puhdistuksella käyttökelmoinen lukuunottamatta lattiamattoa, joka oli hapertunut lattialla roskiskamaksi.

Kuva

Keulan pellit ja valot on tässä vaan nosteltu paikalleen eikä mitenkään linjassansa.

Kuva

Alkuperäiseksi entisöinti olisi suunnitelmissa, vanteet ehkä voisi vaihtaa joihinkin ajan henkeen sopiviin ristikkovanteisiin, esim. W116/W126 16" BBS-tyylisiin Rialeihin.
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Re: Juhiksen C123 280CE Restaurointiprojekti

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

Ja sitten kiiltokuvista realismiin. Listojen, lokareiden ja valojen irroituksella oli helppo aloitella. Näin vanhassa autossa nämä lähtevät vielä suht yksinkertaisesti irti. Vinkkejä C123 sivuikkunalistojen irroitukseen (ehjänä) pitää vielä kaivella.

Kuva

Kuva

Hyvin tämä C123:kin ruosteensa piilottaa päältäpäin. Toisaalta onpa uudemmissakin pellit jo hapantuneet puolen käyttöajan jälkeen...

Etulokasuojat olisi muutoin käyttökelpoiset mutta alakulmassa tosiaan pientä pellinpuutetta havaittavissa...

Kuva

Kuva

Lokarit taitaa kuitenkin olla samat sedanissa ja coupessa, joten melkein helpommalla päässee hankkimalla uudet tai hyvät käytetyt. Pitänee vähän tutustua aftermarket-osion laatuun. Vinkkejäkin vastanotettaan.

Tätä kulmaa katselin hetken. Itse sanoisin että tämä ei ole Mersun apluperäinen lokasuoja, kulman stanssaus näyttää jotenkin "kiinalaiselta" vaikka muuten lokari yllättävän hyvin istuukin. Mielipiteitä? Pitäisiköhän lokasuojasta jostain kohtaa löytyä Mersun logostanssi tai varaosanumero. En nimittäin löytänyt mitään viittetiä valmistajasta. Ajatuksen taustalla että näin hyvin istuvia jälkituotantolokareita voisi harkita.... :crazy:

Kuva
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Re: Juhiksen C123 280CE Restaurointiprojekti

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

EVO X kirjoitti:myyjän puheet vaikutti aikalailla alentavasti kiinnostukseen.
Niin ja Pohjanmaan kolleega, kyllä tässä tätä tekemistäkin riittää ennenkun pääsee uusia lattiamattoja ostelemaan.... :mrgreen:

Kuva

Alustamassoja onkin jo kiitettävästi poisteltu, pitänee seuraavaksi tuumia miten nuo puhaltaisi puhtaaksi ja katsoisi mitä jää vai jääkö mitään. Hiekalla aiemmin puhalleltu, mutta olisiko sooda tai vesipuhallus enemmän tätäpäivää ja pääsisi vähemillä siivouksilla. :eh:
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14014
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Juhiksen C123 280CE Restaurointiprojekti

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kokolattiamattoa kannattaa kysyä KL-Partnerilta Pohjois-Savosta tai http://www.cabrio.de" onclick="window.open(this.href);return false;. Lokasuojiksi kannattaa vielä kysyä http://www.mb-varaosatjahuolto.fi/" onclick="window.open(this.href);return false; sattuisiko löytymään käytettyjä orkkiksia. Tarvikesuojat vaan pomppaa aina silmille. Originaaleja saa Saksasta klubialennuksella 269 euroon.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Juhiksen C123 280CE Restaurointiprojekti

Viesti Kirjoittaja S202 »

Alkuperäisissä etulokasuojissa on sisäpuolella sama paksu pvc pinnoite mikä pohjassa muuallakin, lisäksi liimattu tai tiivistetty sillä samalla aineella sieltä etuvilkun takaa sisälokasuojaan. Minkälaisessa kunnossa helmat ja takapää on? Puhallusaineena lasimurska on aikalailla parhain vaihtoehto, irrottaa ruosteen niinkuin hiekkakin mutta hellävaraisemmin. Kallista, mutta ei sitä nyt kunnon laitteilla satoja kiloja kulu, kunhan ensin poistaa sen pvc-massan. Sen massan polttamista kannattaa sitten välttää, siitä tulee suolahappoa ja ruostuttaa nopeasti.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
vk00
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2093
Liittynyt: Pe 30.03.2007 18:05
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Juhiksen C123 280CE Restaurointiprojekti

Viesti Kirjoittaja vk00 »

Hieno väri sekä korimalli.Onnea projektiin! 8)
Merseedespents
Avatar
EVO X
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 3537
Liittynyt: Su 26.10.2003 13:18

Re: Juhiksen C123 280CE Restaurointiprojekti

Viesti Kirjoittaja EVO X »

Juhis. kirjoitti:Niin ja Pohjanmaan kolleega, kyllä tässä tätä tekemistäkin riittää ennenkun pääsee uusia lattiamattoja ostelemaan....

Noh, Pohjanmaan ja pohjanmaan onhan tässä kohta 11-vuotta asuttu Lahdessa, joten ei meillä kovin pitkä etäisyys ole :oops:

Joo nuo ruostepaikat oli tiedossa, ja onhan ihan mahdollista että auto olis jääny ostamatta vaikka olisin sitä käyny kattomassa. Veljellehän tuo olisi mennyt, mutta sillä kun on jo 2kpl MR 123:ia niin sinänsä kovin suurta tarvetta ei ole :lol:

Mulla aikanaan puhallettiin sooda/hiekka sekoituksella Caddy, kun tuo sooda pelkästään ei ruostetta poista. Soodan jälkeen pitää vaan tosi hyvin pestä se alue etikalla ja kuumalla vedellä että se sooda neutralisoituu. Lasimurska varmaan on ihan hyvää kans ja miksei se korkeapainepesu. Mutta kun nyt kyse on tollasesta tukirakenteesta eikä pintapellistä niin ihan hyvin se hiekkakin ajaa asiansa osaavan puhaltajan toimesta. Hinnaltaan ja saatavuudeltaan se kuitenkin on helpoin toteuttaa eikä tartte jännittää sen maalauksen kans. Mutta sitten jos pintapeltejä lähetään puhaltelemaan niin mieluusti joku muu.

Hyvät orkkis lokarit ei oo ihan yksisarvisen saatavuus tasolla, mutta aika lähellä ollaan. Jos nuo 269€ orkkikset on saatavilla niin en edes harkitsisi muuta. Meillä mädät orkkikset on kunnostettu tarvikelokareista otetuilla paloilla. Kuinkahan paljon eroa on sedanin ja coupen lattiamatolla? Osistahan ne taitaa jokatapauksessa olla tehty toisin kuin näissä uudemmissa? Mun tutulla vaan on yks Sedani ihan siistillä Dattel sisustalla (tai ainakin oli vuosi sitten) jos siitä sais maton.
MB E200D T -18
MB 300CE-24 Cabriolet -92

1959 Cadillac Coupe De Ville
1959 Mercury Montclair

http://garage59.blogspot.fi/

Ex: MB 190E 2.0 -90 | MB CLK240A Cabriolet -04 | MB 190E 2.3-16 -85 (W201)| MB 300D -91 (W124) | MB C180CDI TA Avantgarde (S204) -14 | MB 300CE-24 -92 (C124)| MB E320 Coupe -93 (C124)| MB C200CDI T Avantgarde (S204) -08 | MB 250D -93 (W124) | MB E270CDI -04 Avantgarde (S211) | MB C200CDI -01 (W203) | MB E220CDI T -04 (S211) | MB 250D "Oldskool" -91 (W124) | MB 200D -93 (W124) | MB 300CE "EVO X" -91 (C124) | MB 190E 2.6 Sportline -90 (W201)| MB 280SE -72 (W108)
Efraim
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 436
Liittynyt: Pe 17.04.2009 16:27
Paikkakunta: Manse, Riäväkylä

Re: Juhiksen C123 280CE Restaurointiprojekti

Viesti Kirjoittaja Efraim »

EVO X kirjoitti:Kuinkahan paljon eroa on sedanin ja coupen lattiamatolla? Osistahan ne taitaa jokatapauksessa olla tehty toisin kuin näissä uudemmissa? Mun tutulla vaan on yks Sedani ihan siistillä Dattel sisustalla (tai ainakin oli vuosi sitten) jos siitä sais maton.
Etulattiamatot ovat samat, mutta takalattialla on lyhyemmät. Kiinteät limatut kynnyskoteloiden ja kardaanitunnelin matot ovat eri, mutta sedanin matoista saa tehtyä.
Avatar
Juhis.
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 2328
Liittynyt: Ti 08.04.2003 01:12
Paikkakunta: Kouvola

Re: Juhiksen C123 280CE Restaurointiprojekti

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

S202 kirjoitti:Minkälaisessa kunnossa helmat ja takapää on?
Helmoistakin etupäät on vaihtoa vaille, tosin uudet helmapellit seurasivat auton mukana.

Peräpäässäkin takaluukun pohja ja takapelti on ihtä pientä kohtaa lukuunottamatta ok, mutta nämä reunojen "hiekka/vesivarastot" sitten onkin paremmin tuuletetut... :D Kummasti on tuo vesireikä suurentunut.

Kuva

Kuva
Mersuharrasteet:
W219 CLS 350
C124 230 CE (Vuodesta 2003)
C124 230 CE (projekti)
C208 CLK 230 Kompressor
C209 CLK 240
Muut harrasteet:
Porsche 911 (993 Gemballa)
Ford Mustang Cobra 1997
Mitsubishi Eclipse 1997 "Fast & Furious lookkeri"
Jaguar XJ6 Sovereign 1996
EMW R35 vm. 1955
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5224
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Juhiksen C123 280CE Restaurointiprojekti

Viesti Kirjoittaja S202 »

No olipas sielä haperoa. Tuo takapää on sedanissa ja coupessa suht helppo korjata kun sielä ei ole juuri mitään kotelorakenteita. Mulla olis alkuperäinen korjauspala siihen vararengassyvennyksen vasempaan laitaan, jos on tarvetta.
S124 300TE
S211 E500
BHN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 316
Liittynyt: To 20.06.2013 10:14

Re: Juhiksen C123 280CE Restaurointiprojekti

Viesti Kirjoittaja BHN »

Voisiko tuossa puhalluksen sijaan käyttää happoa?
Andreas
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 473
Liittynyt: Ma 22.03.2004 14:16

Re: Juhiksen C123 280CE Restaurointiprojekti

Viesti Kirjoittaja Andreas »

Sivulistojen kiinnityksestä:

Suurin osa kiinnitysruuveista on paksun tiivistekumin alla piilossa, kannattaa siis aloittaa ikkunatiivisteen irroittamisella.

Takatolpan C-muotoisessa kromiosassa on yksi kiinnitysruuvi, joka näkyy alareunassa kun ovi on auki. Kaikki ruuvit irroitettuna C-kappale alkaa irrota kun sen alareunaa vetää sivulle, ei ylös.

Lisäksi tippalistan kiinnitysruuveja on A-tolpan ulkopuolella, löytyvät tuulilasin ja tippalistan välistä kumiprofiilin alta.

Toivottavasti auttaa.
Vastaa Viestiin