MB W124 200diesel -92->250 tai 300 dieseliksi

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
volvossavoimaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Pe 23.02.2018 10:30

MB W124 200diesel -92->250 tai 300 dieseliksi

Viesti Kirjoittaja volvossavoimaa »

Onko kenelläkään(varmaan monellakin) kokemusta tekniikan vaihdosta 200d Mersuun.
Käyttöönotto 11.92. Rekisteriotteessa ei kylläkään ollut mainintaa,että olisi vähäpäästöinen,mutta tilasin auton tekniset tiedot,kun olin ostamassa ja siellä maininta pakokaasunpuhdistus:vähäpäästöinen

Auto korilleen hyvä ja käytin tarkastuttamassa,jos ruostesuojauksen teettäis (pesu ja ruostesuojaus riittää,eli pohjakin hyvä) Autoa vielä pitkäksi aikaa.

Vähän tehoton on,muutoin tekniikkakin hyvä.
Mitä tuolle 200:lle voi tehdä ja kannattaako alkaa konetta vaihtamaan 250 tai 300 dieseliin.
Koneen vaihdon yhteydessä varmaan täytyy vaihtaa muutakin?
Vinkkejä,neuvoja otetaan vastaan ja tekniikkaa voi myös tarjota. http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 85&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Auto Oulussa.
Viimeksi muokannut volvossavoimaa, To 01.03.2018 16:14. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17205
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: MB W124 200diesel -92->250 tai 300 dieseliksi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Onnistuu kyllä vaihtaa ja muutoskatsastaa isompi moottori. Vähäpäästöisyys ei ole este.
Minun mielestäni paras vaihtoehto on hankkia osienluovuttajaksi koko auto, eli 250-300D ja tässä tapauksessa myös vähäpäästöinen ettei katsastuksessa tarvitse taistella mistään.
Siitä sitten moottori, vaihteisto, kardaani, perä, mittaristo, etujouset, vakaaja, jäähdytin, tuulitunneli ym. niin että saat toimivan kokonaisuuden.

Alkuperäisestä 200D moottorista saa pirteämmän pumpun säädöillä, mutta eihän sillä ihmeitä tehdä. Jos ketju on venynyt ja ajoitus siksi pielessä säätelykin muuttaa menohaluja radikaalisti.
Ahtaminen tuskin kannattaa, tahtoo tulla murheitakin samalla.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: MB W124 200diesel -92->250 tai 300 dieseliksi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Tohon edelliseen kirjoitukseen viitaten, niin joskus aikanaan mulla oli -92 250D ja faijalla -91 200D, joista toi kakssatanen oli jonkun verran enemmän ajettu, mutta pumppu säädetty. Mun 250D oli (ja on edelleen) vakio, ja väittäisin kyllä, ettei niissä paljon eroa ollut kiihtyvyydessä; en oo edes varma, että tolla mun autolla olis pärjännyt, jos olisi koittanut kilpaa kiihdyttää. Että sillä pumpun säätämisellä on ihan tosissaan iso merkitys. Muuten kyllä toi 250D oli mielestäni kivampi matka-auto, kun siinä on 5-vaihteinen laatikko. Ja omaan korvaan paljon hienompi moottorin äänimaailma ja muutenkin se oli vähemmän kulunut.

Jos nyt puhutaan tosta 200D:stä, jota olet kauppaamassa, niin siinä näyttää se 5-vaihteinen laatikkokin olevan jo valmiina. Itse kyllä vakavasti harkitsisin ennemmin sitä pumpun säädättämistä kuin tekniikanvaihtoa; jos noi kilometrit pitää paikkansa, niin piristettynäkin tuo tekniikka kestää vielä vaikka kuinka kauan. Vaihtotekniikan kun ottaa jostakin autosta, niin kukaan ei tiedä, missä kunnossa ja kuinka paljon käytetty se sitten lopulta on.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: MB W124 200diesel -92->250 tai 300 dieseliksi

Viesti Kirjoittaja jackie »

dealer kirjoitti:Alkuperäisestä 200D moottorista saa pirteämmän pumpun säädöillä, mutta eihän sillä ihmeitä tehdä.
Kyllä se silti melko ihmeesti auton luonnetta muuttaa! Jos auto on tosiaan muuten hyvä ja mieleinen, niin pumppu penkkiin!
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
volvossavoimaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Pe 23.02.2018 10:30

Re: MB W124 200diesel -92->250 tai 300 dieseliksi

Viesti Kirjoittaja volvossavoimaa »

W124:sta ollut aikanaan toistakymmentä 200,250 ja 300 dieseliä.Pumppuja en niistä itse säädättänyt,mutta kyllähän niissä oli isot erot tienpäällä.
300 kulki mukavasti...250melkein omillaan...mutta 200 sai ajaa jo väliin tosissaan.
No kilometrejä ei varmasti enään kertyisi paljon,kesän reissut ja muutoin vara-autona.
Mutta kyllä se taas 300 mieleen tuli,kun 200 dieselillä 600 kilometriä pykälsi Ouluun . :lol:
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17205
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: MB W124 200diesel -92->250 tai 300 dieseliksi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nimenomaan pumpun säädätys kyllä kannattaa, esim. 250 vastaa sen jälkeen vakio 300D:tä ja 200D:kin lähes 250:ia mutta miten suurta muutosta tässä kaivataan...
oulaistenliikenne.fi
volvossavoimaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Pe 23.02.2018 10:30

Re: MB W124 200diesel -92->250 tai 300 dieseliksi

Viesti Kirjoittaja volvossavoimaa »

Varmaan 200 dieselilläkin ehtisi ja olisihan se vähän edullisempi pitää,mutta kyllä siinä 300 dieselissä oma viehätys ja se puolitettuna ollaan 250 dieselissä.(kun tälläisellä iäkkäämmällä autolla ei enään se määränpää,vaan se matka)
Asian kanssa en kiireellä ole liikkeellä.Kuinkahan kysyttyjä 200 dieselin tekniikka on,kun siitäkin olisi päästävä eroon ja myytävä varmaan ajosta.
Museorekisteröintiähän ei enään voi tehdä mikäli tekniikan vaihtaa,mutta helppohan on siirtää seisontaan mikäli taukoja ajamisen suhteen tulee.
250 d oli tuossa -17 kesällä ja ok kaikinpuolin,mutta oli farmari ja se nyt kuitenkin tuli selväksi,että sedan täytyy olla. 250 oli korille ja tekniikalle oikeastaan hyväkin.Myytyä kylläkin tuli,mutta miten jatkoa ajatellen farmarin osat sopii sedaniin.
volvossavoimaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Pe 23.02.2018 10:30

Re: MB W124 200diesel -92->250 tai 300 dieseliksi

Viesti Kirjoittaja volvossavoimaa »

Oliko tietoa miten farkusta osat sopii sedaniin. Onko takapäässä eroja?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: MB W124 200diesel -92->250 tai 300 dieseliksi

Viesti Kirjoittaja S202 »

Takapäässä ne erot onkin, farkuissa on tasonsäätö aina. Nyt en osaa sanoa onko muuta eroa kuin iskarit. Onko jarruissa eroa niinkuin edellisessä korimallissa?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17205
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: MB W124 200diesel -92->250 tai 300 dieseliksi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jarrut on erilaiset, mutta osathan sopii sedaniin tarvittaessa isompina kokonaisuuksina. Perävälitys taitaa olla farkussa eri mutta peräkin käy jne...mitä sopivuuskysymyksellä ajat takaa ?
oulaistenliikenne.fi
volvossavoimaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Pe 23.02.2018 10:30

Re: MB W124 200diesel -92->250 tai 300 dieseliksi

Viesti Kirjoittaja volvossavoimaa »

Jos hyvällä tekniikalla olevan farkun löytäis,niin onko edes mahdollista vaihtaa tekniikka sedaniin noin katsastusmielessä? Ja fyysisesti
volvossavoimaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Pe 23.02.2018 10:30

Re: MB W124 200diesel -92->250 tai 300 dieseliksi

Viesti Kirjoittaja volvossavoimaa »

Niin ja tuo omani on manuaali. Onko sillä merkitystä?
Airbag kuskin ratissa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17205
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: MB W124 200diesel -92->250 tai 300 dieseliksi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kyllä on mahdollista, takajarrut riittää alkuperäiset (ja samaten etujarrut ellei moniventtiili 300D ole laittamassa) eli niiden osalta ei tarvitsekaan muutoksia.
Takapäässä ei muuta vaihtamista taida olla kuin perä ( se välitys, jos 200D liian tiheä) tarvittaessa.
Pakoputki, takaosa on erilainen mutta se nyt ei hidasta juurikaan.
oulaistenliikenne.fi
volvossavoimaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Pe 23.02.2018 10:30

Re: MB W124 200diesel -92->250 tai 300 dieseliksi

Viesti Kirjoittaja volvossavoimaa »

Taidan tuossa,kun aikaa niin tehdä taulukon eri moottori vaihtoehdoista johon on helppo rastita mitä tulee vaihtaa.

Mutta aloitetaan vaikka mitä moottori vaihtoehtoja olis mahdollista vaihtaa ja oliko automaatti laatikon vaihto myös mahdollista ilman rakenteellisa muutoksia.
Moottorilohkot varmaan samoja automaatilla ja manuaalilla.
Onko manuaalilaatikoissa eroja 200-250-300 välillä
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3813
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: MB W124 200diesel -92->250 tai 300 dieseliksi

Viesti Kirjoittaja Nozki »

volvossavoimaa kirjoitti:...
Moottorilohkot varmaan samoja automaatilla ja manuaalilla.
...
Juu
volvossavoimaa kirjoitti:...
Onko manuaalilaatikoissa eroja 200-250-300 välillä
Jos puhutaan 5-vaihteisista ja noista ei-neliventtiilimoottoreista, niin Alfamerin kirjan mukaan 200D ja 250D laatikot ovat samat, tai ainakin niiden välityssuhteet ovat samat. Kolmesatasessa on harvemmat välitykset (paitsi nelosvaihde, joka on kaikissa suora välitys). Noihin neliventtiilikoneisiin se Alfamerin kirja ei ota kantaa laatikoiden puolesta. 300D vaihteiston välitykset ovat samat kuin 300E ja 260E:ssä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
volvossavoimaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Pe 23.02.2018 10:30

Re: MB W124 200diesel -92->250 tai 300 dieseliksi

Viesti Kirjoittaja volvossavoimaa »

Tässä varmaan kaikki w124 diesel moottorit?
Lähetään tästä liikkeelle ja poistetaan ne vaihtoehdot mitkä ei sovellu moottori vaihtoehdoksi.



Malli Moottori Iskutilavuus Teho Vääntö Mallivuodet
200 D R4 1997 cm3 53 kW (72 hv) @ 4600 r/min 123 Nm @ 2800 r/min 1985–1989
200 D R4 1997 cm3 55 kW (75 hv) @ 4600 r/min 126 Nm @ 2800 r/min 1985–1993
E 200 D R4 OM601.912 1997 cm3 55 kW (75 hv) @ 4600 r/min 126 Nm @ 2700 r/min 1993–1996
250 D R5 2497 cm3 66 kW (90 hv) @ 4600 r/min 154 Nm @ 2800 r/min 1985–1989
250 D R5 2497 cm3 69 kW (94 hv) 1989–1993
E 250 D R5 OM605.911 2497 cm3 83 kW (113 hv) @ 5000 r/min 173 Nm @ 2800–4600 r/min 1993–1996
250 D Turbo R5 2497 cm3 90 kW (122 hv) @ 4600 r/min 231 Nm @ 2400 r/min 1987–1989
250 D Turbo R5 2497 cm3 93 kW (126 hv) 1989–1993
E 250 Turbodiesel R5 OM602.962 2497 cm3 93 kW (126 hv) @ 4600 r/min 231 Nm @ 2400 r/min 1993–1996
300 D R6 OM603.912 2996 cm3 80 kW (109 hv) @ 4600 r/min 185 Nm @ 2800 r/min 1985–1989
300 D R6 2996 cm3 83 kW (113 hv) @ 4600 r/min 191 Nm @ 2800 r/min 1989–1993
E 300 Diesel R6 2996 cm3 99 kW (134 hv) 1995
E 300 D R6 OM606.910 2996 cm3 100 kW (136 hv) @ 5000 r/min 210 Nm @ 2200–4600 r/min 1993–1996
300 TD Turbo R6 2996 cm3 105 kW (143 hv) @ 4600 r/min 267 Nm @ 2400 r/min 1986–1989
300 D Turbo R6 2996 cm3 108 kW (147 hv) 1989–1993
E 300 Turbodiesel R6 OM603.960 2996 cm3 108 kW (147 hv) @ 4600 r/min 273 Nm @ 2400 r/min 1993–1996
volvossavoimaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Pe 23.02.2018 10:30

Re: MB W124 200diesel -92->250 tai 300 dieseliksi

Viesti Kirjoittaja volvossavoimaa »

volvossavoimaa kirjoitti:Tässä varmaan kaikki w124 diesel moottorit?
Lähetään tästä liikkeelle ja poistetaan ne vaihtoehdot mitkä ei sovellu moottori vaihtoehdoksi.

Poistin jo 200 dieselit



Malli Moottori Iskutilavuus Teho Vääntö Mallivuodet

250 D R5 2497 cm3 66 kW (90 hv) @ 4600 r/min 154 Nm @ 2800 r/min 1985–1989
250 D R5 2497 cm3 69 kW (94 hv) 1989–1993
E 250 D R5 OM605.911 2497 cm3 83 kW (113 hv) @ 5000 r/min 173 Nm @ 2800–4600 r/min 1993–1996
250 D Turbo R5 2497 cm3 90 kW (122 hv) @ 4600 r/min 231 Nm @ 2400 r/min 1987–1989
250 D Turbo R5 2497 cm3 93 kW (126 hv) 1989–1993
E 250 Turbodiesel R5 OM602.962 2497 cm3 93 kW (126 hv) @ 4600 r/min 231 Nm @ 2400 r/min 1993–1996
300 D R6 OM603.912 2996 cm3 80 kW (109 hv) @ 4600 r/min 185 Nm @ 2800 r/min 1985–1989
300 D R6 2996 cm3 83 kW (113 hv) @ 4600 r/min 191 Nm @ 2800 r/min 1989–1993
E 300 Diesel R6 2996 cm3 99 kW (134 hv) 1995
E 300 D R6 OM606.910 2996 cm3 100 kW (136 hv) @ 5000 r/min 210 Nm @ 2200–4600 r/min 1993–1996
300 TD Turbo R6 2996 cm3 105 kW (143 hv) @ 4600 r/min 267 Nm @ 2400 r/min 1986–1989
300 D Turbo R6 2996 cm3 108 kW (147 hv) 1989–1993
E 300 Turbodiesel R6 OM603.960 2996 cm3 108 kW (147 hv) @ 4600 r/min 273 Nm @ 2400 r/min 1993–1996
volvossavoimaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Pe 23.02.2018 10:30

Re: MB W124 200diesel -92->250 tai 300 dieseliksi

Viesti Kirjoittaja volvossavoimaa »

volvossavoimaa kirjoitti:
volvossavoimaa kirjoitti:Tässä varmaan kaikki w124 diesel moottorit?
Lähetään tästä liikkeelle ja poistetaan ne vaihtoehdot mitkä ei sovellu moottori vaihtoehdoksi.

Autohan oli 200d Käyttöönotto 11.92. Rekisteriotteessa ei kylläkään ollut mainintaa,että olisi vähäpäästöinen,mutta tilasin auton tekniset tiedot,kun olin ostamassa ja siellä maininta pakokaasunpuhdistus:vähäpäästöinen ja onhan siellä jokin kierrätys venttiili olemassa.

Poistin jo 200 dieselit



Malli Moottori Iskutilavuus Teho Vääntö Mallivuodet

250 D R5 2497 cm3 66 kW (90 hv) @ 4600 r/min 154 Nm @ 2800 r/min 1985–1989
250 D R5 2497 cm3 69 kW (94 hv) 1989–1993
E 250 D R5 OM605.911 2497 cm3 83 kW (113 hv) @ 5000 r/min 173 Nm @ 2800–4600 r/min 1993–1996
250 D Turbo R5 2497 cm3 90 kW (122 hv) @ 4600 r/min 231 Nm @ 2400 r/min 1987–1989
250 D Turbo R5 2497 cm3 93 kW (126 hv) 1989–1993
E 250 Turbodiesel R5 OM602.962 2497 cm3 93 kW (126 hv) @ 4600 r/min 231 Nm @ 2400 r/min 1993–1996
300 D R6 OM603.912 2996 cm3 80 kW (109 hv) @ 4600 r/min 185 Nm @ 2800 r/min 1985–1989
300 D R6 2996 cm3 83 kW (113 hv) @ 4600 r/min 191 Nm @ 2800 r/min 1989–1993
E 300 Diesel R6 2996 cm3 99 kW (134 hv) 1995
E 300 D R6 OM606.910 2996 cm3 100 kW (136 hv) @ 5000 r/min 210 Nm @ 2200–4600 r/min 1993–1996
300 TD Turbo R6 2996 cm3 105 kW (143 hv) @ 4600 r/min 267 Nm @ 2400 r/min 1986–1989
300 D Turbo R6 2996 cm3 108 kW (147 hv) 1989–1993
E 300 Turbodiesel R6 OM603.960 2996 cm3 108 kW (147 hv) @ 4600 r/min 273 Nm @ 2400 r/min 1993–1996
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: MB W124 200diesel -92->250 tai 300 dieseliksi

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kaikki soveltuu. Sitten tarvitaan erinäinen määrä muita osia riippuen mitä sinne pellin alle laittaa, alustaa, kartaanin etupätkää ja sen sellaista.
S124 300TE
S211 E500
volvossavoimaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Pe 23.02.2018 10:30

Re: MB W124 200diesel -92->250 tai 300 dieseliksi

Viesti Kirjoittaja volvossavoimaa »

Oliko näissä vanhemmissa jo pakokaasun takaisinkierrätys,kun en itse muista?
volvossavoimaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Pe 23.02.2018 10:30

Re: MB W124 200diesel -92->250 tai 300 dieseliksi

Viesti Kirjoittaja volvossavoimaa »

Oliko automaattilaatikon vaihto ilman rakennemuutoksia mahdollista?
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5232
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: MB W124 200diesel -92->250 tai 300 dieseliksi

Viesti Kirjoittaja S202 »

Egr saattaa uusimissa olla ja automatisointikin onnistuu suht helposti. Mutta alkaa nyt mopo karkaamaan lapasesta, kannattaa vaihtaa autoa ennemmin.
S124 300TE
S211 E500
volvossavoimaa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 45
Liittynyt: Pe 23.02.2018 10:30

Re: MB W124 200diesel -92->250 tai 300 dieseliksi

Viesti Kirjoittaja volvossavoimaa »

Tässä nyt oikeastaan kartoitetaan mitä tuohon voi laittaa ja kokemuksia näitä tehneiltä.Tässä nyt tullut selväksi,että joillakin nyt tietoakin ja mielellään tälläinen suurpiirteinen viestittely jätettäis pois.
Vaihtoehtojakaan ei manuaalin puolelta hirveästi,eli automaattia enemmän tarjolla. Helpompihan se olisi ,kun tietäis mitä voi laittaa,kun alkaa sopivaa autoa etsimään.
Vastaa Viestiin