W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Mietin tuossa, että voisi tänne kirjoittaa tarinoita myös tästä mun ensimmäisestä ihkaomasta Mersusta. Josko se vaikka toisi vähän motivaatiota saada hommia eteenpäin…

Aloitetaan kuitenkin muualta kuin nykyisyydestä. Tämä auto on ollut omistuksessani nyt vähän yli 15 vuotta – tarkemmin ottaen 2.1.2003 alkaen. Mittarilukema taisi olla jotain hieman alle 500 000km silloin ja nykyään se on luokkaa 720 000km. Pitäisin mahdollisena, että saattaa ihan pitää paikkansakin. Auto on mitä ilmeisimmin ollut ns. YK-auto, eli nähtävästi rauhanturvaajan ensiomistuksessa ollut. Hangon Vehosta se on uutena myyty marraskuussa 1992 ja kirjan mukaan ensimmäinen huolto on tehty luovutuksesta parin viikon kuluttua Zagrebissa. Seuraavan huollon on tehnyt ”SrLt N.N. Vehicle Inspector FinConstrBatt UNPROFOR” (jätän julkaisematta oikean nimen, siksi toi N.N. tuossa). Siitä seuraavat huollot on tehty samassa liikkeessä kuin ensimmäinen huolto, ja Suomessa ensimmäinen huolto on tehty Joensuussa kesällä -94, jolloin kilometrejä oli 40 000. Sitten on vielä palattu noin puoleksitoista vuodeksi ja 40 000km pätkäksi Balkanille ja lopulta tultu takaisin Itä-Suomeen.

Jossain vaiheessa on teetetty myös Finikorin Diamond –ruosteenestokäsittely ja asennettu joku ominaisuuksiltaan täysin naurettava varashälytin, tais olla MOSS Security. (Se muuten lähti aika pian sen jälkeen, kun auto tuli mulle, ja tilalle tuli huomattavasti parempi Alfatechin hälytin.) Minua ennen auto oli puolitutulla nuorella kaverilla, joka ajoi pitkää työmatkaa yli 40 000km vajaassa vuodessa ja sitä ennen kuulemma jollakin lääke-edustajanaisella. Onko ensimmäisen omistajan ja tämän lääke-edustajan välissä ollut muita omistajia, en tiedä, mutta merkintöjen perusteella se on Itä-Suomessa kuitenkin ollut, kunnes sitten päätyi minua edeltävälle omistajalleen Kankaanpäähän.

Itse teetin autoon jossain vaiheessa maalaustöitä, kun ruostetta alkoi puskea kattoluukun reunoilta ja muutenkin vähän sieltä ja täältä. Ensin maalattiin katto ja pilarit samalla tehtiin pieniä paikkamaalauksia muualle koriin. Ajatus oli, että maalataan loput yli sitten myöhemmin, kun alkaa siltä näyttää. Ja pari vuotta siihen meni – sitten maalattiin puskurit, luukut ja kyljet ja samalla hitsaushommia piti tehdä lähinnä kai tunkinreikien ympärille. Tuosta alkaa olla nyt vissiin noin kymmenen vuotta.

Isompia tekniikkakorjauksia on teetetty kahdesti, kerran kannentiiviste vaihdettiin ja kerran perän laakereita laitettiin uusiksi. Muuten on pärjätty pienemmillä korjauksilla ja huolloilla, joita olen tehnyt pitkälti itse ja osa korjauksista on myös teetetty. Itselläni auto jäi vähän kakkosauton rooliin about kuusi vuotta sitten, kun hankin pari vuotta uudemman W124 E:n. En kuitenkaan ole tästä 250D:stä millään malttanut luopua, sillä se on ollut todella hyvä auto. Kun vaan hyväksyy sen, että siinä ei juuri ole nykyaikaisia turvallisuus- ja mukavuusvarusteita, eikä paljon mimmoistakaan suorituskykyä, niin tuolla autolla matkanteko on yhtä juhlaa. Se menee tosi nätisti, on hiljainen ja kuluttaa todella vähän polttoainetta ollakseen tekniikaltaan noinkin antiikkinen.

No joo, kuten tekstin alusta voinee päätellä, niin tällä hetkellä mulla on projektia tuon auton kanssa menossa. On ollut itse asiassa jo hyvän aikaa. Lisäilen niistä juttua sitten myöhemmin, ettei tule aivan älyttömän mittaista tarinaa heti kärkeen.

Tässä kuitenkin pari autoon liittyvää kuvaa – aluksi varusteluettelo ja perään jokunen kuva muutaman vuoden takaa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
MercMan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2065
Liittynyt: Ti 01.04.2003 11:40
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja MercMan »

Seuraanpa tämän jutun jatkoa :thumbup: On se vaan parasta Mersua kautta aikojen tuo W124 malli ei siitä pääse mihinkään.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Niin, sellaista puhutaan, että työ tekijäänsä opettaa, tai jotain sen suuntaista. Tämän auton kanssa se on taas aika konkreettisen tuntuista, että näin tosiaan on. Mä nimittäin tuossa noin 1,5 vuotta sitten olin saanut ensin koko kevään ja alkukesän rempattua -68 Dodgea ja sitten sain sen katsastettua ja liikenteeseen. Kesälomaa oli vielä jäljellä, joten yhdeksän vuoden tauon jälkeen päätin katsastuttaa myös -86 Ritmo Abarthin (joka oli mun ensimmäinen autoni) ja kun sekin oli onnistuneesti hoidettu, niin meinasin, että nytpä viimeinkin otan asiakseni korjata pari ruostetäplää tästä Mersusta. Ihan vaan jokunen pienehkö täplä. :D

Se oli selvää, että tuulilasi pitää irrottaa, sillä se oli kuskin puolen ylänurkasta haljennut, kun ruostetta oli päässyt leviämään lasin alle. Se oli sitten turvottanut peltiä sen verran, että lasi oli hajonnut. Soittelin yhteen tuulilasifirmaan ja sain sovittua, että sieltä henkilö tulee paikalle ja asentaa tuulilasin sitten, kun olen tehnyt pohjat sille, eikä hän edes pyytänyt kuin 170€ koko hommasta. Tässä vaiheessa vielä kaikki ok, mutta sen jälkeen on saanut oppia taas kerran kantapään kautta, että jos autossa jossakin näkyy ruostetta, niin sitä on suunnilleen satavarmasti sen verran lisää muutamassa muussakin paikassa, että laajempiin korjauksiin on syytä ymmärtää varautua. Tuossa vaiheessa kuitenkin vielä kuvittelin, että muutaman viikon hommana otan sen tuulilasin pois ja putsaan ruostepisteet käytännössä kaikkien A- ja C-pilarien yläreunoista sekä hieman kattoluukun aukon reunasta. Samoin takaluukun alareuna kaipasi korjaamista. Meinasin, että lasi irtoaa suunnillen noin vain ja kattoluukun aukon reunan saa kuntoon, kun vain irrottaa tiivisteen. Juu ei.

Armottoman taistelun ja mm. työkalun lainaamisen jälkeen sain tosiaan sen lasin irti. Sitten tutkailin kattoluukkuhommaa, ja loppjen lopulta päädyin purkamaan koko kattoluukkusysteemin huit helkuttiin, jotta pääsin oikeasti käsiksi ruosteisiin. Siinä saikin sisustaa purkaa melkeinpä ihan urakalla. Takaluukusta sain listat, verhoukset ja merkit pois, jotta pääsin siihenkin käsiksi. Pilareiden nurkat, takaluukun ruostepaikat ja kattoluukun reunan ulkopuolen ruosteet hiekkapuhalsin puhtaaksi pistehiekkapuhaltimella ja puhallettuihin paikkoin laitoin epoksipohjaväriä päälle. Seuraavaksi käsittelin kattoluukun aukon reunoja auton sisäpuolelta. Sinne ei järkevästi pystynyt puhaltamaan hiekalla, joten puhdistin sitten rälläkkään kiinnitetyllä teräsharjasysteemillä ja päälle epoksi. Lopulta maalasin sen jollain sinisellä sprayllä, kun näkymättömiin se kuitenkin jää. Tähän asti, kun oltiin päästy, niin aikaa oli mennyt jo vaikka kuinka paljon enemmän kuin oli koko homman tarkoitus kestää ja vielä edessäpäin oli pakkeli- ja maalaustyöt, joista mulla ei sen kummemmin ole kokemusta eikä osaamista...

No joo, pari kuvaa tähänkin.

Kuva
Tässä vaiheessa olin vasta saanut tuulilasin ja tietty noi muutamat kattolistat pois.


Kuva
Koko hommasta on tullut tosi huonosti otettua kuvia, mutta tässä näkymää takalasin ympäristöön siinä vaiheessa, kun lähinnä teräsharjahärvelillä olen hinkannut maalia pois niin laajasti, että tervettä peltiä on tullut näkyviin. Tosi vahvasti ainakin näytti siltä, että ruoste ei ollut missään edennyt lasin alle asti. Noi listojen alle jäävät osuudet olivat myös hankalia hiekkapuhaltaa, joten ne teräsharjasin niin hyvin kuin pystyin ja levitin niihin päälle Loctiten ruosteenmuuntopohjaväriä (tai mitä se nyt onkin, juuri tuollaiseen käyttöön tarkoitettu joka tapauksessa). Jälleen noi näkyville jäävät osat hiekkapuhalsin ja koko hoidon päälle epoksipohja.


Kuva
Tässä vielä näkymä kattoluukun aukon sisäpuolelle. Tässä vaiheessa siis kaikki mahdollinen karsta ja irtotavara on mahdollisimman tehokkaasti poistettu ja päällä on toi epoksiväri. Tähän sitten seuraavaksi vaan edes jotakin pintamaalia.


Seuraavista vaiheista sitten myöhemmin taas.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja S202 »

Mitenkäs tuo takalasin ylänurkka, näkyy jo reikiä olevan?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Kyllä vain, takalasin oikean puolen ylänurkka oli noista neljästä lasin ylänurkasta se pahin. Pieniä reikiä siinä oli pari, ja paikka on vähän sellainen, ettei kovin kepeästi arvaa ruveta hitsaamaan, ettei riko lasia siinä samalla. Toisaalta, siinä oli ennenkin ollut reikä ja (mielestäni aina hyvää jälkeä tehnyt) ammattimies oli sen paikannut vaan pakkelilla. Tämä selvisi siinä vaiheessa, kun avasin ko. nurkan teräsharjalaikalla. Päätin, että jos sen tuolla systeemillä on korjannut oikea tekijä ja tulos oli lähemmäs kymmenen vuotta ihan ok, niin kyllä minäkin sen voin samalla systeemillä tehdä. Läpireikäähän ei ollut muualla kuin pystypokkauksessa. Harmi muuten, että tuo mainitsemani ammattimaalari ei enää tee näitä hommia, ainakaan tietääkseni. Hänen maalaustyönsä loppuivat jokunen vuosi sitten, kun hän meni oman kertomansa mukaan hätävarjeluna ampumaan hirvikiväärillä kimppuunsa käynyttä juopottelukaveria kaulaan. Syyttäjän ja oikeuden mielestä kyseessä oli tappo, ja tapahtuma-aikaan 60-vuotias kaveri sai siitä kymmenen vuoden ehdottoman tuomion ja vastapuoli pääsi hengestään. Traaginen juttu.

Mutta ei siitä sen enempää, pikkureikä oli myös toisessa takalasin nurkassa; tässä vähän paremmin puhdasta peltiä näkyvissä puhalluksen jäljiltä:

Kuva
Messingillä on näköjään noita katto- ja pilaripeltejä juotettu yhteen.

Tän vaiheen jälkeen tosiaan laitoin sitten epoksipohjaväriä ja rupesin touhuamaan pakkelihommien kanssa. Se ei ollut osaamattomalle yhtään kivaa hommaa, mutta onneksi alkoi kevät lähestyä niin, että sai muka hyvän syyn ruveta miettimään muita autohommia. Tällä kertaa Dodge sai konehuoneen useampiin komponentteihin hiekkapuhallusta, uutta maalia ja öljyjä ja uuden bensatankin ja ruosteenestokäsittelyn ja mitä näitä nyt on. Mersu jämähti pahemmanlaatuisessa motivaatiopulassa useammaksi kuukaudeksi talliin niille sijoilleen. Kun kesäautot oli asiallisesti laitettu taas talviteloille, niin hyökkäsin taas ainakin vähän paremmalla innolla Mersun kimppuun. Pakkelia pintaan ja sitten se hiotaan suunnilleen kaikki pois ja sama touhu jatkuu useamman kierroksen. Lopulta uskalsin koittaa suihkuttaa pintaan uuden kerroksen epoksipohjaa, joka on tarkoitettu myös hiontapohjaväriksi. No eihän siitä mitään tullu. Tai tuli, todella epätasainen pinta. Oli sen verran paksua, ettei tullut kunnolla ulos ruiskusta ja sitäpaitsi se ei kovettunut kunnolla ennen kuin useamman päivän kuivumisen jälkeen. Sain sen kuitenkkin hiottua edes kohtuullisen tasaiseksi ja pinta oli valmis siihen, että sai laittaa uuden kerroksen (jotakin muuta) hiontapohjaväriä.

Kuva
Se epoksiväri oli tuollaista vaaleanharmaata.


Kuva
Tässä yksi kerros tummempaa hiontaväriä on levitetty ja pinta on valmisteltu toiselle kerrokselle


Kuva
Sitten saikin jo pintaan ruiskuttaa värin ja lakan. Eihän siitä mikään tasainen tullut ja roskiakin tietty tuollaisessa ympäristössä siihen tuli vaikka kuinka. Hiontaa ja myllytystä tiedossa siis.

Näin pitkälle kun pääsin (viime viikon alussa), niin alkoi viimein tuntua, että kyllä tästä voi vielä sentään valmiskin tulla joskus. Ajatus oli ensin, että paikkaan ja parhaani mukaan häivytän paikkarajat muutamasta peukalonkynnen kokoisesta lokasuojankaaren ruostekukasta ja sitten homma on niin valmis, että voi ruveta tekemään kattoluukun yms. kokoonpanohommaa.

Mutta, josko kuitenkin avaisi vielä ovien ja lokasuojien kylkipaneelit, ja katsoisi, miltä siellä näyttää, vaikka näkyvää ruostetta ei niissä oikein olekaan. No, arvaatte vamaan loput... :wink:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja S202 »

Saattaahan se pitkään mennä hitsaamattakin. Minkähän takia se on tuolta ylhäältä ruostunut, onko tuo muka tyypillinen paikka vai onko rikottu maalipinta esim kattolistan irrotuksessa? Kannattaa käyttää teknoksen tai tikkurilan epoksia, se on helppoa maalattavaa mutta tietysti työläs hioda.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Niin, en mä oikein tiedä, että onko toi kuinka tyypillinen ruostepaikka. Siinähän ei ole listassa mitään jatkoskohtaa sen kummemmin tai muutakaan, mutta olisko sitten päässyt jotain likaa listan kumin ja maalin väliin ja aikaa myöten maali hinkkautunut puhki. Hitsaaminen tohon kohtaan olisi muuten ollut ihan ok, mutta toi lasi on sen verran lähellä, että sekä lasi että varsinkin sen kiinnitysliima olisivat nähdäkseni ollut liikaa vaaravyöhykkeellä, jos siinä olisin ruvennut hitsaamaan.

Toi epoksi tosiaan pääsi yllättämään itseni. Se on Spies Heckerin tuote, jota jouduin ostamaan 3 litran ämpärin aikanaan, kun pienempää ei ollut tarjolla. Silloin kuin sen ostin pian kaksi vuotta sitten, niin en edes omistanut maaliruiskua, enkä silloin tarvinnut ohennintakaan, joten sellaista mulla ei ollut. Olen kyllä useamman kerran sittemmin tuota ruiskuttanut, ja aina ennen se on mennyt oikein hyvin. Nyt se oli vissiin sen verran vanhentunut, ettei se enää tullut ruiskusta kunnolla läpi. Varmaan olis saanut olla myös lämpimämpää - nyt tais olla jonkun verran yli 15 asteen tallissa silloin, mikä sinänsä kyllä maalin teknisen speksin mukaan pitäisi riittää. No, vois tosiaan kokeilla noita mainittuja maalimerkkejä seuraavaksi.

Availin sitten tosiaan lopulta ne kylkipaneelit ovista. Edellinen maalari oli vetänyt todella asiallisen pinnan sinnekin, eikä siellä oikein ruostetta ollut. Paitsi muutama pieni ongelmakohta juuri siinä kohdassa, missä kylkipaneelin yläreuna nojaa oven peltiä vasten. Sen sijaan melkein kaikissa ovissa alareunan tiivisteuran ympärillä oli ruostetta. En ollut ikinä ajatellut, että kun se tiiviste on tungettu sellaiseen uraan, niin sinne ainakin oli päässyt likaa, joka sekä rikkoo pikkuhiljaa maalipinnan että sitoo kosteutta. Ainakin W124-omistajien kannatais tuo paikka tarkastaa + puhdistaa + jotenkin mahdollisuuksien mukaan suojata aina silloin tällöin.

Vaan ovia ongelmallisempi kohta tuli esiin, kun etulokasuojasta otti pois Lokarit ja roiskeläpät. Katselin, että A-pilarista alaspäin auton korissa on sauma, jossa on paksulti saumakittiä. Ja saumakitti oli molemmin puolin lohkeillut ja huonosti kiinni. No ni. Eikä kun lokasuojia irti. Muistui nimittäin siinä mieleen, että joskus kuskin maton alla oli hurjasti vettä, enkä tiennyt, että mistä se sinne oli päässyt. Ehkäpä täältä.

Kuva
Tässä alaosasta sain poistettua sitä irtonaista kittiä jo ennen lokasuojan irrotusta. Sauman yläosa näyttää tilanteen aika hyvin.


Kuva
Ja sen nyt olisi arvannutkin, mitä sieltä alta löytyy.


Kuva
Esimerkiksi tällaista... Voisko tuosta tulla vettä sisään? No ehkäpä tosiaan voi, kylläkyllä... 8)


Kuva
Lisäksi molemmilla puolilla on tällaiset kuin tässä A-pilarin alaosan alla.

Tuossa on joksikin aikaa paikkaamista. Eikä se tuohon lopu.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Aika vähäisenä yllätyksenä, tai ei se mikään yllätys ollut ollenkaan, ruostetta on myös takakelkan etukiinnityspisteiden maisemissa.

Kuva

Sen sijaan positiivista on se, että kun mä imurilla tuota lokasuojan sisäpuolta muuten siivoilin, niin aika hyvän näköinen se on. Tuo kuvassa ruskean näköinen kama on Finikorin setien laittamaa jotakin heidän alustamassan ja öljyn seosta tai mitä nyt mahtoikin olla. Semmosta aika nihkeän öljymäistä se tuntuu olevan. Kumitulppien reiätkin näyttävät ihan ehjiltä, eli kyllä tän kanssa toivoakin vielä on kuitenkin. Se nyt vaan noiden kuvan ruostekohtien korjaaminen taitaa edellyttää sitä, että takakelkka pitää heivata tuosta kokonaan huis helkkariin. Tai ainakin korjaaminen silleen on aika paljon helpompaa. Samalla saa sen takakelkan pestyä ja uudelleensuojattua kunnolla. Siitä rupeaa muutamasta kohdasta massa lohkeilemaan pois ja alta paljastuu ruostetta tietenkin. Noilla nykyisillä tukivarsilla on kilometrejä takanaan sen verran vähän, että en millään viitsi niitä irrottaa ja viedä itse apurunkoa puhallettavaksi + maalattavaksi, vaikka sillähän siitä tietysti paras tulisi. Näillä näkymin tällä kerralla kunnon puhdistus ja uusi suojaus saavat riittää. Apurungon irrottaminen helpottaa myös pohjan putsaamista ja suojaamista apurungon alta.

Kuitenkin ennen kuin pääsen irrottamaan sitä takakelkkaa kaikkineen pois, päätin korjata yhden ruostehomman. Kuskin puolen takahelmassa on reikä, tässä ympäristöineen teräsharjattuna:
Kuva

Kuten näkyy, niin tunkinreiän ympärystää on arvatenkin aiemmin korjattu - ei kovin nätin näköisesti. Toisaalta eipä se tuolta koskaan näy ja korjattu alue on pysynyt hyvässä kunnossa, vaikka siitäkin alkoi jo massa pudota pois päältä. Ihan hyvä aika siis tähänkin on nyt puuttua.

Pitkällisen hinkkauksen + rälläköinnin + puhdistuksen jälkeen se on nyt näin:
Kuva

Jotain positiivista tässäkin. Kaikki mitä avatusta reiästä tuli näkyviin, näyttää ihan ehjältä ja hyvin suojatulta. Tuo nostotyynyn reiän ympärillä oleva suunnilleen suorakulmion muotoinen vahvikepeltikin oli melkein kokonaan alkuperäisessä maalissaan ja kotelon sisäpohja kokonaisuudessaan on erilaisten kotelosuoja-aineiden peitossa. Ja ne ovat hyvin öljymäisiä, eivätkä siis esim. kuivuneita tai lohkeilleita. Varmaan haitannevat kyllä hitsausta jonkun verran.

No, saa nyt katsoa, milloin tuota ehtii yhtään ton pidemmälle tehdä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Kannattaa kyllä ottaa takakelkka pois edestä. Tilaa tulee ruhtinaalisesti lisää. Löydät ehkä myös jonkinlaista ruosteenalkua/massanrepeilyä myös kelkan takakiinnikkeiden alta ja saat tosiaan pohjankin katsottua paremmin. Tarkasta takajarruptket ja polttoineputket myös, ne on helppo vaihtaa/korjata, kun kelkka ei ole tiellä jos vaan aihetta on.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Joo, olen tässä niitä polttoaineputkia katsellut ja kyllä niille tosiaan jotain pitäis tehdä. Esim. vaihtaa. :D Itse asiassa paluuputki meni puhki joskus varmaan jo kymmenisen vuotta sitten suunnilleen kuskin paikan kohdalta ja silloin pikakorjasin sen vaan letku + klemmarisysteemillä, joka on kyllä hyvin toiminut sittemmin. Oli ruostunut korikiinnikkeen alta, kun sinne ei ollut ruosteenestoaine päässyt. Nyt alkavat molemmat putket olla sen näköisiä, että kuoriutuvat turhankin vauhdikkaaseen tahtiin, joten eivät varmasti voi enää pitkäikäisiä olla. Jarruputket vaihdoin muutama vuosi sitten ja ne ovat oikein ehjän oloiset.

Sit tuossa on vielä sellainenkin ominaisuus ollut, että polttoainetankki ei mene kunnolla tyhjäksi ennen kuin moottori sammuu polttoaineen puutokseen. Tai ainakin se on joskus sammunut niin, että kun sitten tyhjentyneen tankin veti täyteen, niin sinne ei niin paljoa mahtunut tavaraa kuin kuuluisi mahtua. Tuntuis, että sinne jää muutama litra, ja sitten kun se sammui omaan pihaan ja jollain imuvehkeellä imin naftaa putkiin konehuoneesta, niin mustaa litkua tuli letkun päästä. Eli varmaan tankin pohjalla on jotakin ties mitä mustaa kuraa ja sekin pitäisi hoitaa kuntoon. Eli letkut irti, pohjasihti irti, tankki irti, anturi irti ja anturin reiästä pesu painepesurilla ja vaikka konetiskiaineella. Silleen kerran tein ton toisen W124:n kanssa, ja hyvin onnistui. Ja oli myös tarpeen, siinä se sihdin päällä tankin sisällä oleva muovisysteemi oli suunnilleen täynnä jotakin pikimustaa kamaa, ihan kuin jotain vanukasta. Varmaankin leväkasvustoa. Joskus siitä kirjoittelin juttua tonne: http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 51#p894851

Polttoaineputkiin palatakseni, mites ne nyt olikaan ne putket, kun niitä ei valmiina ainakaan netistä pahemmin löytynyt ja muistikuva on, että ovat tosi kalliit, kun niitä joskus vielä esim. KL-Varaosien varaosalistallakin oli näkyvillä. Luin foorumilta, että 8mm kupariputki olisi toimivaa, niin oliko sekä syöttö- että paluulinjan molemmat päät ihan vaan suorat? Ja niihin sitten tulee alun perinkin kumiletku klemmarilla kiinni? Silleen vissiiin ainakin siinä tankin lähdössä oli, mutta muita ei enää niin hyvin muista. Senkin muistan vaan siksi, kun ostin siihen sihdin ja putken väliin uuden kumiletkun (jossa on se prässätty kierreliitin sihdin päässä) ja sitten katkaisin sen vahingossa sen verran lyhyeksi, ettei se ylettynyt. Loistosuoritus. :mrgreen:

Vielä yksi, varmaan hölmö kysymys. Eikö kai tuota autoa voi nostaa perämurikasta, että saisi pukit noiden nostopisteiden kumitattien alle? Nyt ovat pukit alatukivarsien sisäpäässä, mutta ei niitä oikein siinä voi pitää, jos ja kun meinaa irrottaa taka-apurungon...
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nastamuumio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 977
Liittynyt: La 14.06.2014 20:01
Paikkakunta: Hämeessä pissitään

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja Nastamuumio »

Talleissa tapahtuu ja jonkin verran myös ulkosalla. Pitäskö lyödä kaljan veto, kumpi saa projektinsa aiemmin valmiiksi? Itsellä putoo takakelkka heti, kun luoja sen sallii, eli terminen kevät alkaa.
Ei ole niin pientä hommaa, etteikö se menisi hiukan pieleen

**************************************************
W211 320 4MATIC be -04
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Nozki kirjoitti:Polttoaineputkiin palatakseni, mites ne nyt olikaan ne putket, kun niitä ei valmiina ainakaan netistä pahemmin löytynyt ja muistikuva on, että ovat tosi kalliit, kun niitä joskus vielä esim. KL-Varaosien varaosalistallakin oli näkyvillä. Luin foorumilta, että 8mm kupariputki olisi toimivaa, niin oliko sekä syöttö- että paluulinjan molemmat päät ihan vaan suorat? Ja niihin sitten tulee alun perinkin kumiletku klemmarilla kiinni? Silleen vissiiin ainakin siinä tankin lähdössä oli, mutta muita ei enää niin hyvin muista. Senkin muistan vaan siksi, kun ostin siihen sihdin ja putken väliin uuden kumiletkun (jossa on se prässätty kierreliitin sihdin päässä) ja sitten katkaisin sen vahingossa sen verran lyhyeksi, ettei se ylettynyt. Loistosuoritus. :mrgreen:
Alkuperäisissä ratkaisussa kumiletkuun kiinnittyvä pää ei ollut ihan suora, vaan siinä oli pieni "kaulus" stopparina ja klemmari tuli sitten sen taakse. Eli varmuuden maksimointia, ettei putki lipsahda irti. Omaani nuo vaihdoin taannoin ja ostin 10m kiepin 8mm kupariputkea jonka taiteilin alkuperäistä reittiä tankille. Suorat päät kiristin klemmarilla letkuihin ja on ne nyt ehkä 60000km pysyneet. Konehuoneen puolella liittyvät myös kumiletkuun klemmarilla.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Nastamuumio kirjoitti:... Pitäskö lyödä kaljan veto, kumpi saa projektinsa aiemmin valmiiksi?...
Katselinkin tuossa, että sulla on samanvärisen auton kanssa hommat menossa. Mutta juu ei pysty lyömään vetoa. :D

Muuten ehkä voisikin, mutta kun tän kanssa tuntuu nyt koko ajan löytyvän uutta laitettavaa, niin en oikein usko omiin voittomahdollisuuksiini tuollaisessa kisassa. :wink:
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja Nozki »

JanneW124 kirjoitti:
Alkuperäisissä ratkaisussa kumiletkuun kiinnittyvä pää ei ollut ihan suora, vaan siinä oli pieni "kaulus" stopparina ja klemmari tuli sitten sen taakse. Eli varmuuden maksimointia, ettei putki lipsahda irti. Omaani nuo vaihdoin taannoin ja ostin 10m kiepin 8mm kupariputkea jonka taiteilin alkuperäistä reittiä tankille. Suorat päät kiristin klemmarilla letkuihin ja on ne nyt ehkä 60000km pysyneet. Konehuoneen puolella liittyvät myös kumiletkuun klemmarilla.
Ok tänks! Jotenkin sellaiselta se EPC:n mukaankin näytti, mutta niihin kuviin nyt ei kannata kovin sokeasti luottaa, kun ovat usein aika suuntaa-antavia.
Keräilin tuossa jo itselleni listaa osanumeroista, joita voisi laittaa uusiksi samalla, jos pistää putket uusiksi ja putsaa tankin. Lähinnä niitä tiivisteitä ja sihti ja kumiletkua. Samoin pitää niitä pohjakiinnikkeitä varmasti uusia, niistä nytkin jo osa puuttuu, mikä mistäkin syystä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13267
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja karra »

Nozki kirjoitti:Eikö kai tuota autoa voi nostaa perämurikasta, että saisi pukit noiden nostopisteiden kumitattien alle?
Kyllä, rengasliikkeissä tekevät ja itsekkin noin tehnyt.
Nozki kirjoitti:
JanneW124 kirjoitti:
Alkuperäisissä ratkaisussa kumiletkuun kiinnittyvä pää ei ollut ihan suora, vaan siinä oli pieni "kaulus" stopparina ja klemmari tuli sitten sen taakse. Eli varmuuden maksimointia, ettei putki lipsahda irti.
Samoin pitää niitä pohjakiinnikkeitä varmasti uusia, niistä nytkin jo osa puuttuu, mikä mistäkin syystä.
Olen uusinut kerran W109, W116 ja nyt W126 mersuun kaiki kumiset letkut, käyttämällä sekä uusia putkia, teettämällä hydrauliikkapajalla puristettuja päitä että sitten imupuolelle tehnyt osan itse metritavarasta ja tavallisilla letkunkiristimillä. Tosin nyt 560SEC konehuoneeseen painepuolelle tuli myös itse tehtyä metritavarasta kun ois ollu hankala purkaa...

Yleensä painepuolen litoksissa joissa se prässätty holkki on se kovan putken pää porrastettu ts pykälletty kuten tavallinen irtoletkunkara jotta se holkki, tai itse tehtynä letkunkiristin jaksaa pitäää letkua paikoillaan. Tuo stopparimallinen kaulus oli SECissä korissa olevan paluulinjanputkessa kiinni, olisikohan siinä ollut aivan tavallinen letkunkiristin ihan orkkiksena, tankkiin menevän kierrenipan liitos oli prässätty kaulus jonka sisällä "letkunkara". Se letku ei mahdu menemään sen stopparin yli, jätin sen siihen vasteeseen ja laitoin letkunkiristimellä samalla tavalla kiinni. Putkessa ei ollut siis mitään karhennusta tai pykällystä, vaan ihan sileä putki.

Kuva

Jo etsit noita kannakkeita ja niihin kumeja niin täältä saa uusia, olen tilannut itse kun tilasin muita osia aikanaan W109 projektiin:

https://www.mbclassics.de/fuel-system_6" onclick="window.open(this.href);return false;
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
touhottaja
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5677
Liittynyt: To 08.05.2008 21:29

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja touhottaja »

mulla on noita kannake rautoja keltapassivoituna :wink:
airaksela
Mersumies
Mersumies
Viestit: 698
Liittynyt: Pe 16.07.2010 17:24

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja airaksela »

Saako tuon takalasin tiivisteen helposti pois? Itsellä samanlaista rojektia menossa ja ruskeata näyttäisi olevan tuolla tiivisteen alla.
Omassakin oli nuo etulokarin takuset samannäköiset yläpäähän palat peltiä ja alapäähän kanssa.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja Nozki »

karra kirjoitti:...paljon tekstiä :)...
Jes, kiitos ohjeista! Pidetään mielessä. Tuolla Overdrive-foorumilla oli muuten juttua siitä, miten putken päähän saa tehtyä olakkeen edullisellakin työkalulla (https://www.overdrive.fi/forum/threads/ ... st-3079343), eikä työkalu ainakaan Biltemassa tosiaan kummoisia maksa: http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000016992/ No, se on sitten toinen juttu, että kuinka tarpeelliset ne olakkeet ovat, kun näissä siirtopumppu on vasta koneen kyljessä, niin noissa putkissa ei juuri painovoiman ja tankissa olevan polttoaineen massan aiheuttamaa painetta kummempaa painetta ole. Mut olishan ne hienot olla olemassa. :)
airaksela kirjoitti:Saako tuon takalasin tiivisteen helposti pois? Itsellä samanlaista rojektia menossa ja ruskeata näyttäisi olevan tuolla tiivisteen alla.
Omassakin oli nuo etulokarin takuset samannäköiset yläpäähän palat peltiä ja alapäähän kanssa.
Niin siis takalasin ympärillä nyt ei varsinaisesti ole tiivistettä, kun lasi on liimattu, mutta listat kiinnittyvät kumeilla. Ei se listan irrottaminen mikään kummallinen temppu kyllä ollut; ihan tehtaan ohjeen mukaan menin, tämän: http://www.w124performance.com/service/ ... 67-220.pdf Tai no, ei mulla mitään erikoistyökalua siinä ollut eikä saippuavettä, mutta onnistuin silti. :D
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Ei oo auton kanssa paljon mitään tapahtunut viime aikoina. Ensin oltiin viikko lomareissulla ja sen jälkeen onnistuin sairastumaan. No, kyl tämä tästä vielä, pikku hiljaa pääsee jo kevyitä hommia tekemään.

Kuskin puolen takahelman sain paikattua. Toivottavasti osuu kohdalleen toi ihan itse tehty neliön muotoinen reikä helmamuovin kiinnikettä varten. :D
Kuva

Tuosta siis lähdettiin.
Kuva

Hitsauskoneen kanssa on ollut ongelmaa, ei meinaa välillä tulla hommasta yhtään mitään, kun lanka tarttuu jatkuvasti suuttimeen kiinni. Se on juuri alkaneen viikon projekti, että sais laitteen korjaukseen ja toivottavasti vielä takuuseen. (Loppui sopivasti kahden vuoden takuu 18.3., mutta olin kyllä jo sitä ennen käynyt samasta oireesta kertomassa, joten ehkä jotain mahdollisuuksia vielä olisi.)

Nythän tuohon voisi laittaa takaisin sen nostopisteen kumin, laittaa auton kyseisistä kohdista pukeille ja pudotella takakelkan alas. Sitä ennen rupesin kuitenkin jo pikkuhiljaa myös tutkailemaan kuskin puolen etulokasuojan tilannetta. Kevyen teräsharjailun jälkeen se oli näin.
Kuva

Ja tän verran siitä otin pois. Mielestäni tuo alkaa aika lailla riittää niin, että tuohon voi ruveta laittamaan uutta peltiä tilalle. Sit kun saan toimivan hitsauskoneen...
Kuva

Kuvassa näkyy taustalla toi äänieristysmatto, se oli kyllä rälläköinnin aikana enemmän sivuun vedettynä. Aika paljon lisää sai taas purkaa sisäpuolelta, että tuon paikan sai sen verran vapaaksi, ettei mitään sula tai pala, kun rälläköi tai varsinkin sitten jossain vaiheessa rupeaa hitsaamaan. Samalla saa sitten onneksi tuon maalattua helpommin, kun koko korjattava alue on kunnolla sisäpuoleltakin näkyvissä ja tavoitettavissa.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Tainnut paljon seisoa ulkona tämä mersu kun on ruostunut vedenvalumapaikoista
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Sharedoc kirjoitti:Tainnut paljon seisoa ulkona tämä mersu kun on ruostunut vedenvalumapaikoista
No jaa, ei ainakaan viimeisimpien 15 vuoden aikana niin kovin paljoa. Katoksessa se on aika paljon ollut; työpäivien aikana kylläkin ulkosalla silloin, kun sillä nyt on töissä käyty. Enemmän mun nähdäkseni tuossa ongelmana on ollut varsinkin noissa etupään ruostepaikoissa se, että toisaalta saumakitti on vanhentuessaan vissiin kutistunut tai muuten irronnut ja pellin ja kitin väliin on päässyt pölyä / tomua / muuta likaa. Sitten tossa alaosassa on sopiva hylly, johon kerääntyy kuraa, havunneulasia yms. roskaa Lokareista huolimatta, ja lopputulos on se, että nuo paikat ovat käytännössä aina märkänä, kun ne eivät pääse kunnolla kuivumaan silloinkaan, kun vettä ei taivaalta tule lisää. Tietty ne jollain aikavälillä kuivuvat, mutta se voi olla, että jo auton pesemisen välit ovat olleet sen verran tiiviit, etteivät ne yleensä ole juuri koskaan olleet kuivat.



Vaihdoin hitsauskoneeseen langanjohtimen ja toistaiseksi se toimi käsittääkseni pääosin niin kuin kuuluukin. Uudesta alkaen siinä on ollut ongelmaa, joten joko se vanha johdin oli alusta alkaen viallinen tai sitten tää toimiminen on vain väliaikaista. :) Joka tapauksessa oli ihmeellisen kivaa homma toi hitsaaminen, kun kone toimi paremmin.

Tässä tämän illan aikaansaannos - tommonen siitä nyt tuli:
Kuva

Tuo kun jää piiloon, eikä tää muutenkaan ole kauneuskisa, niin koitin tehdä tuosta nätin sijasta vaan toimivan ja kestävän. Tiiä sitten, kuinka hyvin se tavoite toteutui, mutta varmaan vähintään kohtuullisesti sentään.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja S202 »

Kannattaa hakea biltemasta se pistehiekkapuhallin jolla puhaltaa noi hitsatut kohdat niin tarttuu maali paremmin. Onko sulla 0,8 vai 0,6 lanka?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja Nozki »

0,6mm langalla olen nyt näitä tehnyt ja pistehiekkapuhaltimen käyttö on suunnitelmissa ollutkin. Tosin semmoisia on parikin kappaletta jo kaapissa, joten ei tarvi Biltemasta hakea. :) Se on vaan harmillista hommaa, kun joka paikka on sen jäliltä hiekassa vaikka kuinka yrittäisi siististi touhuta. No, elämä on...

Tänään oli tarkoitus paikata toinen rikkinäinen kohta kuskin A-pilarin alta; tässä se on avarrettuna.
Kuva

Kuvittelin siis, että tällä alueella ei enää ole muita reikiä, mutta olihan siellä sentään. Tuosta konepellin jousen kiinnityspisteen vierestä piti kanssa ottaa huonoa peltiä pois:
Kuva

Ja tässä ovat sitten paikattuna samalla kaavalla kuin aiemmatkin kohdat.
Kuva

Melkeinpä vois tämän seuraavaksi yrittää puhaltaa ja maalata. Ainakin sisäpuolelle sen voisi tehdä mahdollisimman pian, niin saisi kasata sisustan tuolta kohdalta takaisin, niin pääsisi edes jotakin jo purkamisen sijaan kasaamaan valmiiksikin ja saisi irto-osia paikalleen, kun nyt niitä on vähän liikaa siellä ja täällä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Siistiä jälkeä.
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Sharedoc kirjoitti:Siistiä jälkeä.
Kiitos. :) Vaikka tiiä tuon siisteydestä nyt niin sitte...

Tänään oli tarkoitus vain hiekkapuhaltaa A-pilarin alapuolelta hitsattuja kohtia ja ruostepaikkoja samalla siistiksi. Kuinka ollakaan, löytyi lisää paikattavaa. Eihän tuohon oikeastaan olisi tarvinnut mitään tehdä, kun tuollla kohdalla on niin kovin vähän mitään toiminnallista tarkoitusta, mutta päätin kokeilla, osaanko tehdä tuollaisen muotoilun peltiin. Omasta mielestäni vähintään kohtalaisesti onnistui, ottaen huomioon, ettei näitä peltihommia ole juuri lainkaan tullut koskaan harjoiteltua.

Tämä kuskin puolen helman etupää näytti ihan vaan pintaruosteiselta, mutta ei sitä sitten ollutkaan.
Kuva

Uutta palaa tekemään ja sitten vanha pois - ovat ne suunnilleen samantapaisen muotoiset.
Kuva

Ja sitten palikka paikalleen.
Kuva

Etunurkka on kanssa ollut ruosteessa, mutta siinä kohdassa pellin toinen puoli on ihan moitteettomassa kunnossa, eikä tuosta päivä paista läpi, niin olkoon tuollainen, kun siitä noinkin hyvin sai ruosteet puhallettua pois. Tähän jos vetää tuota kiveniskumassaa ennen pintamaalia, niin eivätpä nuo sieltä alta muutenkaan näy.

Seuraavaksi hiekkapuhalluksen tekeminen valmiiksi asti ja sitten pohjamaalia pintaan. Saapa katsoa, mitä sitten intoutuu sen jälkeen tekemään.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
RH
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3949
Liittynyt: Ke 15.09.2004 13:43
Paikkakunta: Salon seutu

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja RH »

Ikiliikkuja 8)
Nozki kirjoitti:Aloitetaan kuitenkin muualta kuin nykyisyydestä. Tämä auto on ollut omistuksessani nyt vähän yli 15 vuotta – tarkemmin ottaen 2.1.2003 alkaen. Mittarilukema taisi olla jotain hieman alle 500 000km silloin ja nykyään se on luokkaa 720 000km. ]
:thumbup:
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja Nozki »

En olekaan ihan vähään aikaan saanut päivitetyksi mitään tähän liittyen, tosin ei tälle hommalle oikein mitään ole tapahtunutkaan. Erinäisiä syitä siihenkin on ollut, toisaalta kaikenlaisia muita tallihommia on ollut jatkuvasti enemmän tai vähemmän ja samalla kun tämä auto on lämpimässä tallissa niin, ettei se siinä suuremmin muita hommia ole haitannut eikä se auto itsessään huonommaksi siinä mene, niin siihenpä se on jäänyt.

Itse asiassa ennen töiden jumittamista sain kuitenkin tehtyä loppuun asti tuon viimeisimmissä viesteissä kuvaillun kuskin puolen A-pilarin alla olevan osuuden, eli käytännössä:
Kuva
Hitsatut ja ruosteiset alueet pistehiekkapuhaltimella puhtaaksi

Kuva
Epoksia pintaan

Kuva
Ja sen päälle ensin koriliimaa kaikkiin hitsattuihin paikkoihin (jos sinne onkin jäänyt jotain huokosia) ja sitten pintamaali.


Ajatus on ollut sellainen, että kun näitä paikkoja ei pääse näkemään ilman, että purkaa auton rakenteita, niin näiden ei tarvitse olla niin viimeisen päälle kauniita. Se rittää, että rakenne on mahdollisimman lähellä sitä, mitä se alun perin on ollut ja se on tehty niin, että kestää. No, se on ainakin tavoite, se on sitten toinen juttu, että kestääkö se ja kuinka hyvin, mutta yritys on ainakin kova.


Suunnilleen tuohon se sitten useampi vuosi sitten jäi. Nyt tuli jostain joku inspiraatio ryhtyä taas tekemään edes jotain tähän liittyen. Siispä matkustajan puolelta vastaava paikka työn alle.

Tuosta lähdettiin, suunnilleen samantapaisia vikoja kuin toisella puolella.
Kuva

Ensin putsaus teräsharjalla ja sitten rikkinäinen pelti pois. Varsinkin alanurkka on vähän mielenkiintoisempi, kun siinä on useampia peltejä kerroksittain.
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva



Siihen sitten uutta peltiä useampia palasia, pikku hiljaa kasaten. Ja samalla kaavalla kuin ennen, kunhan saumat ovat kestävät, niin näissä paikoissa ei niin haittaa, vaikka ne eivät ole erityisen kauniita. Paljon saa aikaa kyllä kulumaan ihan vaan tällaistenkin korjausten tekemiseen, kun ei ole hommasta kummemmin kokemusta tai osaamista. No, työ tekijäänsä opettaa ja silleen...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ei varsin kaunis, mutta uskoakseni riittävän hyvä.

Seuraava vaihe on tuon kohdan osalta taas hiekkapuhallusta, maalia ja koriliimaa. Mutta sitä ennen taidan putsailla molemmat etupään pyöräkotelot, josko sieltä löytyisi jotain ylläreitä, kannattaa ne nyt samalla korjailla pois. Voisi varmaan ryhdistäytyä jopa niin paljon, että ottaisi etu-umpiot ja puskurinkin pois, niin näkisi mitä kaikkea niiden alta löytyy.
Sitten kun alkaa tuntua, että tuosta A-pilarista eteenpäin on ehjää, niin jatketaan helmoja kohti perää. Siellä korjattavaa on sitten satavarmasti.

Tavoite on, että jos ei läheskään joka päivä, niin kuitenkin aina välillä tekisi tätä vähän kerrallaan eteenpäin, niin kai siitä joskus valmiimpikin tulee. Saas nähdä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1269
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Hyvä, että tämäkin projekti jatkuu. Melkein 4 vuotta edellisestä päivityksestä sai jo epäilemään, että on nostettu kädet pystyyn :) Onneksi ei.

Varmasti tiesitkin jo, mutta etupyöränkoteloista ainakin jousikupit tarkkaan syyniin.
Nozki kirjoitti:Sen sijaan melkein kaikissa ovissa alareunan tiivisteuran ympärillä oli ruostetta. En ollut ikinä ajatellut, että kun se tiiviste on tungettu sellaiseen uraan, niin sinne ainakin oli päässyt likaa, joka sekä rikkoo pikkuhiljaa maalipinnan että sitoo kosteutta. Ainakin W124-omistajien kannatais tuo paikka tarkastaa + puhdistaa + jotenkin mahdollisuuksien mukaan suojata aina silloin tällöin.
Totta. Menossa olevassa projektissa kaikkien ovien tiivisteurasta löytyi jotain sanottavaa, vaikkei päällepäin olisi osannut epäillä. Ja nimenomaan siellä alareunassa. Mukava huomata siinä vaiheessa kun irrottelee tiivisteitä maalaria varten... :)
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
Avatar
Wikke
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1461
Liittynyt: Ma 16.02.2004 23:35

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja Wikke »

Hyvältä näyttää. Miekin olen käyttänyt epoksimaalia tuollaisissa paikoissa mitkä ei jää näkösälle. Kestää varmasti iän päivän. :thumbup:
Avatar
Nozki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3798
Liittynyt: Ma 16.08.2010 16:29
Paikkakunta: Länsi-Suomessa

Re: W124 250D -92 puuhailuja ja muita tarinoita

Viesti Kirjoittaja Nozki »

Heps, kiitokset kommenteista! Joo, oli se käynyt mielessä, että jousikuppien tilanne olisi hyvä tarkastaa. 8) Kerran ennenkin olen toisen yksilön kohdalla niiden kanssa taistellut.

Rupesin tekemään vähän tilaa etupyöränkoteloiden ja muutenkin etupään tarkasteluun ja puhdistamiseen. Eli pois pari juttua, kuten puskuri, umpiot, pohjapanssari ja sen sivumuovit ja vaihteiston alusmuovi. Niin ja jouset ja iskarit ja jarrut ja vakaaja ja pyöräntuenta kokonaisuudessan muutenkin ja loppusilauksena jarruputket pois. Nyt mahtuu ja näkee paremmin.

Kuva
Tässä on kaikkea mahdollista, eli puhdistettua peltiä, suunnilleen puhdasta suojattua pintaa, vähän maalipintaa ja kuran peittämää alustamassakerrosta. Vaatii vielä paljon puhdistamista, on muuten hidasta. Toinen puoli on sen osalta pitemmällä jo.

Tässä kohtaa pakko mainita, löysin itselleni aiemmin tuntemattoman ominaisuuden autostani. Kuskin puolen etuosan muovissa on tuollainen jousi ja vipu, jota ihmettelin ennen kuin sain sen irti. Sitten vasta keksin, että siinä on luukut kiinni vivuissa. Testasin kuumailmapuhaltimella tuon jousisysteemin lämmittämistä ja kyllä, kun se lämpeää, niin luukut aukeavat. Tässä kuvassa jo jonkin verran jäähtyneenä, jolloin luukut ovat vain vähän auki. Ilman lämmitystä olivat tasan tarkkaan kiinni. Kaikkea ne keksivätkin, ja vielä toimii melkein 30 vuoden jälkeen.
Kuva

No joo, jousikuppeja tosiaan putsailin teräsharjalla. Aiemman kokemuksen mukaan hyvin siistinkin koriliiman alla voi olla rumasti ruostetta, mutta nämä yllättivät positiivisesti. Tässä ei ruostetta näy oikein ollenkaan, vähän sitä oli reunoissa, mutta ei liiman alla. Tuossa kupin yläpuolella muuten peltien saumassa oli pintaruostetta sen alkuperäisen pinnoitteen alla, mutta vain tässä kuskin puolella.
Kuva

Tästäkin kuvakulmasta näyttää suorastaan mainiolta
Kuva

Sen sijaan tässä näkyy pahin ruostekohta mitä jousikupeista löysin. Tuossa noin klo yhden kohdalla, ja siitä suurin osa oli liiman alla. Näyttäisi, että ei ole kuitenkaan levinnyt tuohon varsinaiseen koripeltiin, vaan on pysynyt jousikupin puolella ja siinäkin vaan pinnassa. Todella hankala muuten saada tuolta sitä massaa pois, kun ei sinne pääse perille asti millään pyörivällä vehkeellä, kuten rälläkän teräsharjalaikalla.
Kuva

Vaan ei tämä minua silti näin helpolla päästä. Molemmin puolin on korjattavaa alatukivarren kiinnityskohdissa, tässä yksi niistä:
Kuva
Uutta peltiähän se kaipaa ja parista kohtaa näytti olevan haljennut hitsaussauman vierestä. En tiedä olisiko väsymismurtuma näillä kilometreilla jo kyseessä. On se silti tuollaisenaankin huomattavasti vahvemman oloinen kuin -68 Dodgessa, johon puuhailin vähän samankaltaisten hommien kansssa pari vuotta sitten. Siinä on heppoisemmat kiinnityspisteet, vaikka etuakselin päällä oleva moottori on aika tavalla painavampi kuin tässä autossa.

Kuskin puolen umpion takaa ei löytynyt reikiä, mutta pintaruostetta kylläkin
Kuva

Toisen puolen umpion alla olevaa palkin yläreunaa pääsee ihan hitsaamalla korjaamaan
Kuva

Ja puskurin takana oleva poikkipalkkikin on pintaruosteessa, vissiin puskuri hangannut maalin puhki. Eli on tässä hommaa. Toistaiseksi mulla on sellainen ajatus, että laittaisin edellä kuvatut jutut kuntoon, uutta peltiä ja hiekkapuhallusta ja maalia jne. ja sitten kokoonpano niin, että auton etuosa olisi kokonaan valmis ulkopintojen maalaukseen, joka on kyllä teetettävä jossain ammattilaispaikassa ja tietysti vasta sitten kun kaikki ruostehommat on ensin hoidettu pois. Sitten kun alkaa olla A-pilarista eteenpäin valmista, niin sitten jatkamaan taakse päin. Jotenkin ajatuksen tasolla tuntuisi kivammalta saada välillä jotain valmiiksi, eikä aina pelkästään purkaa lisää niin, että tuntuu koko ajan olevan yhä kauempana valmiista autosta. Ja pitää toi toki muutenkin saada pyörilleen ennen kuin voi mihinkään maalarille sitä viedä.
W124 250 D -92
C123 280 CE -81
W124 E 300 Turbodiesel -94
S211 E 220 CDI -09
Vastaa Viestiin