Henkan W202, 200 cdi jäälle

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
AhoDeLaho
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 08.01.2014 23:34
Paikkakunta: Kylmäkoski

Henkan W202, 200 cdi jäälle

Viesti Kirjoittaja AhoDeLaho »

Mietin tovin kehtaako tämmöistä tänne laittaa mutta kun löytyi muutama vastaava joskin vähän kunnian himoisempi tarina niin ajattelin myös kirjoitella tänne hiukan juttua alkavasta projektista.
Puheena pitkään ollut kaveriporukalla että "ensi vuonna" jäälle/radalle halvat romut joilla ei niin väliä. Ollut puheena siis jo useamman vuoden, joten otin härkää sarvista ja ajattelin että ei pitäisi olla vaikea saada joku jos kriteereinä on halpa / takaveto.

Työkaverilta löytyikin muutama Mersu pihasta. Joistain niistä oli tarkoitus jalostaa leikki mieliseen rata-ajoon / jäälle sopiva kapistus. Koska projektin tärkein asia on budjetti niin tässä projektissa se on joko 0e tai vähemmän. Tällä idealla saa projekti enemmän aikaa eikä perheen pää ota itseensä kun menee kaikki rahat vanhaan raatoon. :)
Kaikki alkoi kun sain Mersun alumiinivanteet omiin nurkkiini ja yritin niitä kaupata eteenpäin, eihän mulla ollut Mersuakaan. Pesin vanteet ja pistin parit kuvat tutuille ja kas kummaa kun sieltä saikin heti muutamia Mersu miehiä kiinni.

Tässä kohtaa käytiin katsomassa työkaverin nurkista minkälaisia autoja siellä oli tarjolla. ”Paras” asiaan sopiva oli W202, 200 cdi automaatti, vm 1999, ajettu n.600tkm muuten siis asiallinen mutta ikävästi automaatilla. Alun perin puhe hinnasta oli 300e mutta osto tilanteessa auton käymättömyyden takia tuli puhe myynnissä olevista vanteista ja vaihto suoritettiin vaihtamalla aikaisemmin mainitut vanteet Mersuun ja budjetti pysyi taas iloisesti 0e tuntumassa. :)

Tästä päästään auton tarinaan, viime syksynä pihaan ajosta sammutettu 200 cdi, joka ei myöhemmin enää startannut. Yritetty apuvirralla ilman menestystä, ei pyöritä mutta releet naksahtelee. Jäänyt mielenkiinnon lopahdettua edelliseltä omistajalta leiman loputtua seisomaan. Käytetty joskus talvella jolloin oli kuulemma tyhjäkäynnillä sammunut mutta ei sen jälkeen käynnistynyt.
Tämä hinattu nyt meidän pihaan. Laitoin uuden(joskin pienen) akun paikoilleen, ja ehtiessäni meinaan nostella ohjainlaitteen takaisin koloonsa, kun se nyt on irrallaan autossa.
Vinkkejä / kotikonsteja korjaukseen ?

Tähän asti nyt päästy vikadiagnoosin kanssa:

- Akku uusi ja ladattu täyteen, käytetty myös monesti irti.
- Sulakkeet tarkistettu konehuoneen ja takarontin luota(onko enemmän?) ei löytynyt palaneita
- Ovia käytetty avaimella kiinni/auki
- Virtalukko "napsahtaa" kun avaimen laittaa sisään (Tunnistaa siis avaimen?)( Avain on uudempi musta iso muoviavain.)

Mitä kaikkia sulakerasioita voi hyvällä omalla tunnolla poistaa jotka eivät vaikuta auton käyntiin/ajamiseen?
Esim. monesti mainittu SAM(?) rasia oli saanut kosteutta releidensä alle kun purin sitä. Löysin netistä juuri sopivan kuvauksen omaan vikaan mutta en tiedä kannattaako tuo SAM rasian uusiminen jos sille ei jäällä mitään käyttöä?

Tässä siis netistä löydetty täydellinen kuvaus omasta viasta:

” Kiitos vastauksista, iskällä C200 compressor 2001, just tämä rajalla ettei lue esim. delphillä kun ei ole standardi 2002:n obd. auto ajaettu sisällä talliin, jäi siihen, menin katsomaan, etsin ensin vikaa netistä että voisi olla tuo joku 15rele, mutta toiset puhuu "sulake 52?" kaikki katsottu.
Sulake rasia+relerasia=SAM (joku ihmeen lyhennys) oli irti, puhdistettu kaikki pinnat otettu auki, liittimissä vakavat hapettumat, ollut kontakti-spraytä ja hienoa hiekkapaperia, ei toimi, ainoa kakka juttu että _ennen_ vikaa kaikki konehuoneessa hiljaa, mitä nyt releet naksuu kun virrat laittaa päälle=paineistaa polttoaineet jne, NYT; flekti lähtee pyörimään sika täpöllä n.10-15s:n päästä, sam:n liittimiä liikuttaessa flekti sammuu, auto lähtee käyntiin, sitten ok. kunnes kun kosket samiin ja vähäsen liikautat=johtosarjat=liittimet liikahtaa niin auto sammuu.”
” Täällä aikas hiljaista, W203 C200 2001:n etu-käynnistys ongelma ratkesi, virrat päälle niin etuflekti huusi täpöllä eikä startannut, ecun yksi liitin, sitä kun painoi pohjaan niin toimi ok. otin liittimen veke, tiesin jo mitä odottaa, 4-liittimen nasta kakkosrivissa 11, oli tukossa, onneksi otin suurennuslasin mukaan, pinni katkennut sisään, ecu poies, oli liimattu koteloon, ONNEKSI oli pohjassa liittimen kohdassa aukko, siitä mittaamaan ja juottamaan hyppyjohto ja hyvin pelaa”

Eli uskallanko avata ecun ja ruveta tutkimaan olisiko sieltä joku irrallaan? Tuo flekti tekee tosiaan samaa itsellä ja releitä naksuu useampi kun yrittää startata.

Autoon on tarkoitus tehdä seuraavat muutokset ja parannukset kunhan sen saa iskuun, eli.

Moottori:
Koneeseen ohjelma sekä putkisto taitaa riittää tuonne +/- 150hp tuntumaan? Teholla sinänsä ei ole niin väliä kun itseään vastaan kisataan. Myös keston kannalta varmaan parempi on tyytyä tuohon 150hp?

Vaihteisto:
Automaatti ei varmaan paras ratkaisu mutta jos sillä nyt ensi alkuun mennään niin onko näihin Mersun laatikkoihin mahdollista muokata vaihtoja ”sporttisempaan” suuntaan? Amerikan autoista tuttuja Shiftkittejä tai muuten vaan ruotsalaisista tuttuja jäykempiä jousia yms.? Automaatti siis itselleni lähes hepreaa.

Alusta:
Aluksi tarkoitus hiekkapuhaltaa auton tukivarret kun niistä leima aikoinaan jäänyt ja katsoa josko sinne saisi halvalla jäykempiä puslia tai vahvempia tukivarsia. Muuten en Mersun alustan ”parantamisesta” tiedä, onko jotain helppoa ja halpaa vaihtoehtoa alkuperäisten iskunvaimentajien parantamiseen?

Kori:
Kaikki ylimääräinen lähtee, jos jostain saa polycarbonaattia niin ehkä sivu ikkunat vaihtoon.

Sisusta:
Sisustus poistetaan ja tilalle laitetaan jotkut halvat kuppijakkarat ja vyöt, todennäköisesti jotkut missä leima vanhana. Turvakaaret mallia pystyputki penkin taakse ja takaputket joko yhdellä väliputkella tai X-mallisesti, kuskin oven puolelle sivuputki? Saa nähdä..

Neuvoja otetaan mielihyvin vastaan. :) Joskus armeija aikana oli 190D vaparina ja tämä nyt toinen Mersu koko elämän aikana joten tähtikeulat kyllä aivan uusia minulle. Toivottavasti projekti saa tuulta alleen ja kyselen jatkossakin täällä tyhmiä. :)
Vastaa Viestiin