SL 280 1997

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

SL 280 1997

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Tuollainen avoauto tuli hankittua kesäkäyttöön. Jo vuosia oli tehnyt avoautoa mieli, nyt lopultakin sen hankin.

Saksassa on näitä myynnissä vaikka kuinka paljon, hyviä ja huonompia. Itse halusin hyväkuntoisen, jossa olisi jotain pientä laitettavaa. Essenistä löytyi sitten tämä yksilö. Moottori on pienin mahdollinen, tuntuu kuitenkin kulkevan ihan riittävästi. Kulutus on tällä pikkukoneellakin riittävän iso.

Kaikenlaista pikkuvikaa tässä onkin. Keskimmäisestä raidetangosta olivat nivelten suojakumit rikki. Sen uusimisen jälkeen pääsikin jo konttorille. Konttorilla meni muuten mukavasti, mutta jarruista vaaditaan paperi, joka piti erikseen hommata. Lisäksi etulokasuojiin pitää asentaa sivuvilkut. Vilkut sai halvalla KL-Varaosista, niiden oikea sijainti lokasuojissa onkin sitten arvoitus. Olisikos kellään mittoja tiedossa?

Katto tuntuu toimivan hyvin, vikamuistiin tulee kyllä välillä vikoja. Katon aivokin on joskus uusittu, hardware-versio kun on vuodelta 2007.

Tilasin saksasta pari aivoboksia, joilla sai kattoon lisää automatiikkaa. Nyt katon voi avata ja sulkea viidenkympin vauhtiin saakka. Alunperinhän auton pitää olla pysähdyksissä, jotta katto liikkuisi. Nyt riittää myös kun nopeasti nyppää katonavaus/sulkunappia, sitä ei tarvitse pidellä koko ajan. Lisäksi kaukosäätimellä voi avata ja sulkea katon.

Konepellissä ja oikeassa etulokasuojassa on lommoja, ne toivottavasti saadaan oiottua ensi viikolla. Sitten on vuorossa maalipinnan myllytys ja Permashine-käsittely. Kangaskatolle on myös jokin aine olemassa, sekin on tarkoitus testata.

Tuossa on ensihätään yksi huono kuva, lisää tulee myöhemmin.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Siankarlo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 27.11.2016 17:08

Re: SL 280 1997

Viesti Kirjoittaja Siankarlo »

Simo97 kirjoitti:Lisäksi etulokasuojiin pitää asentaa sivuvilkut. Vilkut sai halvalla KL-Varaosista, niiden oikea sijainti lokasuojissa onkin sitten arvoitus. Olisikos kellään mittoja tiedossa?
Säännökset ovat muuttuneet tälle vuodelle ja sivuvilkkuja ei enää tarvita, jos niitä ei ole tuontimaassakaan tarvittu. Katsastusasemilla tieto tästä on vaihtelevasti mennyt läpi.

Eli älä poraa turhia reikiä hienoon autoon!!

Itse rekisteröintikatsastin oman 124 tuontiavon eilen. Ei vaadittu enää vilkkuja, tällä kertaa katsastaja oli kartalla.
A124 E320 1995
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: SL 280 1997

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Vaikuttaa siltä, että tuo lievennys koskee ainoastaan yhdysvaltalaisia, japanilaisia, eteläkorealaisia ja kanadalaisia tuontiautoja. Kysyin tätä konttorilta ja vastaus oli, että saksantuontiautoon vilkut on asennettava. Järjetön tilanne. Taidan tehdä jonkinlaisen teippi- tai magneettivirityksen ensihätään. Ei noiden alkuperäisten vilkkujen asennuskaan paha homma ole, kunhan tietäisi oikeat mitat...
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Siankarlo
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 25
Liittynyt: Su 27.11.2016 17:08

Re: SL 280 1997

Viesti Kirjoittaja Siankarlo »

Simo97 kirjoitti:Vaikuttaa siltä, että tuo lievennys koskee ainoastaan yhdysvaltalaisia, japanilaisia, eteläkorealaisia ja kanadalaisia tuontiautoja. Kysyin tätä konttorilta ja vastaus oli, että saksantuontiautoon vilkut on asennettava. Järjetön tilanne. Taidan tehdä jonkinlaisen teippi- tai magneettivirityksen ensihätään. Ei noiden alkuperäisten vilkkujen asennuskaan paha homma ole, kunhan tietäisi oikeat mitat...
Terve. Minusta asia ei ole noin. En välttämätt ole oikeassa sillä Suomessa viranomaisen soveltamiskäytöntö tietysti voi olla mitä sattuu, mutta kerron perusteluni. Trafin uudessa ohjeessa: (linkki alla)

https://www.trafi.fi/filebank/a/1503574 ... mukset.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

- sivu 13, kohta 23 (suuntavalaisimet) vaatimustenmukaisuus voidaan osoittaa ohjeessa kerroituilla tavoilla X tai I.

- näistä I tarkoittaa mainitsemiasi EU:n ulkopuolelta tuotuja. Itselläni sovellettiin tätä I-kohtaa.

- X tarkoittaa sivun 17 määritelmän mukaan:

X: Hyväksynnän hakijan toimittamalla ETA-valtion tai Ahvenanmaan maakunnan hyväksyntävi- ranomaisen myöntämällä EY-tyyppihyväksyntätodistuksella, asianomaista E-sääntöä sovelta- van valtion hyväksyntäviranomaisen myöntämällä E-tyyppihyväksyntätodistuksella tai näiden todistusten mukaista hyväksyntää osoittavalla hyväksymismerkinnällä.

Minä ymmärrän tämän niin, että kun auto on ETA-alueella tyyppihyväksytty, siihen ei tarvitse tehdä tuonnin yhteydessä muutoksia. Sinulla soveltuisi tämä X-kohta.

Jos et nimenomaan halua asentaa vilkkuja, kysyisin uudempaan kertaan tai ihan suoraan Trafin neuvonnasta. Luulisin, että tuon ikäisen auton tyyppihyväksyntäpaperi olisi saatavissa tarpeen mukaan.
A124 E320 1995
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: SL 280 1997

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Olen samaa mieltä. Vaatimustenmukaisuustodistuskin minulta löytyy, siinä on valaisimetkin mainittu. Selvitän tämän kyllä ennen reikien tekoa. Saa nähdä, kuinka käy...
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: SL 280 1997

Viesti Kirjoittaja E38 »

Onnea uudesta autosta! :thumbup:

Mahdollistiko se uusi automatiikka todellakin katon avaamisen jopa 50km/h nopeuteen asti? Siinä vauhdissa yläasennossa oleva rätti on kyllä aikamoinen purje ja mietin, että onko mekanismi mitoitettu kestämään ns. vastatuulen auheuttama rasitus? En ehkä ihan suosittelisi. Katon laskostuminenkin boxiin vauhdissa (= kovassa tuulessa) voi mennä vähän niin ja näin ja lopputulos... :crazy:
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 613
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: SL 280 1997

Viesti Kirjoittaja juusmo »

E38 kirjoitti:Onnea uudesta autosta! :thumbup:

Mahdollistiko se uusi automatiikka todellakin katon avaamisen jopa 50km/h nopeuteen asti? Siinä vauhdissa yläasennossa oleva rätti on kyllä aikamoinen purje ja mietin, että onko mekanismi mitoitettu kestämään ns. vastatuulen auheuttama rasitus? En ehkä ihan suosittelisi. Katon laskostuminenkin boxiin vauhdissa (= kovassa tuulessa) voi mennä vähän niin ja näin ja lopputulos... :crazy:
Joo kyllä se mahdollistaa. Mulla on kanssa kyseinen automatiikka ja en todellakaan käytä sitä noin suuressa nopeudessa, varsinkaan jos on vastatuulta. Rasittaa varmasti niin katon mekaniikkaa kuin hydrauliikkaa ja pumppuakin ihan turhaan. Mutta näin parin vuoden kokemuksen jälkeen pakko sanoa, että kauko-ohjaus, yhden kosketuksen avaus/sulku ja liikkeessä käyttö ovat kyllä ihan älyttömän kivoja ominaisuuksia, joista en enää luopuisi. Liikkeessä käytän lähinnä pysäköinnin yhteydessä tai esim. liikennevaloihin pysähtyessä, eli hitaissa nopeuksissa. Aiemmin piti jännittää, ehtiikö aueta/sulkeutua ennen valojen vaihtumista, nyt pitää vain lähteä rauhallisesti jos homma on vielä kesken.
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: SL 280 1997

Viesti Kirjoittaja simoks »

Hienojahan nämä on, pistä lisää kuvia vaan tulemaan :thumbup:
W210 E320cdi
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: SL 280 1997

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Soitin Trafiin ja kysyin vilkuista. Saksantuontiautoon sivuvilkut vaaditaan edelleen. Kesällä on tulossa muutoksia ja saattaa olla, että tämäkin asia muuttuu. Asiasta on kuulemma keskusteltu, mitään varmaa ei kuitenkaan voinut luvata. Laitan siis tarravilkut nyt ja odotan jos tilanne muuttuu.

Tuo katon automatiikka on ihan ehdoton. Ei kattoa tosiaan uskalla kovin isossa vauhdissa käyttää, ennemminkin juuri pysäköidessä ja liikkeelle lähtiessä. Luin uuden avomallisen Beetlen käyttöohjekirjaa ja siinä toiminta oli juuri sama kuin näillä jälkiasennusaivoilla saadaan aikaan.

Kuvia saadaan lisää, kunhan fiksari tekee ensin taikoja auton ulkokuorelle. Konepellin ja etulokasuojan pienet lommot saatiinkin jo eilen oiottua. Ihan pieniä jälkiä jäi, eivät kuitenkaan tule uniin.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Avatar
simoks
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1658
Liittynyt: Ma 28.09.2009 01:03
Paikkakunta: Toijala

Re: SL 280 1997

Viesti Kirjoittaja simoks »

Onko tämä Tampereella? Satuin näkemään samanvärisen sivuvilkuttoman tänään.. :)
W210 E320cdi
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Re: SL 280 1997

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Kyllä Tampereella liikutaan.

Konttorilla tuli käytyä, kaksipuoliteipillä kiinnitetyt sivuvilkut kelpasivat.

Remonttiakin on tehty, jotain on vielä tekemättäkin. Ohjausiskunvaimennin, termostaatti, öljynpainemittarin anturi ja radion antenni on uusittu. Sulakerasian kannesta oli lukitus rikki, sekin on nyt kunnossa. Vasemman sisävalon kiinnitys oli rikki, uusi ei mahdottomia maksanut. Kaikki öljyt on vaihdettu ja huollot tehty.

Keskikonsolin verhoilun uusin, vanhassa oli ruuvinreiät. Samalla vaihdoin kannen kaasujousen, nyt keskikonsolin säilytyslokeron kansi aukeaa hienosti nappia painamalla ja pysyy myös auki.

Lopuksi kuvia fiksatusta autosta. Permashine tekee kyllä ihmeitä maalipinnalle 8)
1.jpg
4.jpg
2.jpg
3.jpg
7.jpg
6.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Vastaa Viestiin