juusmon R129 SL600 -97
juusmon R129 SL600 -97
No niin, nyt se sitten kävi. Pitkään olen miettinyt, että suuresti rakastamani R129 SL320 vaihtuu kuningasmalliin, jos löytyy sopivaan hintaan sopiva yksilö. Kriteerit olivat tarkat - auton pitää olla valkoinen, xenoneilla, panoraamakatolla ja ainakin kuskin penkistä pitää löytyä multi-contour-ominaisuus eli alipainetoimiset säädöt, ja en halua varsinaista projektia koska nykyisen kanssa on jo ehtinyt harrastaa riittävästi, ja nyt ei oikein ole mahdollisuuksia isompiin töihin. Aika vaikeat vaatimukset, jos ei halua maksaa itseään kipeäksi.
Viime viikon perjantaina sellainen yksilö kuitenkin pullahti myyntiin Liettuassa erittäin kilpailukykyisellä hinnalla ja todella kattavalla listalla viime aikoina tehtyjä huoltoja ja remppoja. Huomiota kiinnitti mm. sellainen merkityksetön pikkujuttu, että turvavöiden solkien punaiset napit oli vaihdettu haalistumisen vuoksi. Siis mitä helvettiä - kuka tekee noin?! Tämä herätti vahvan mielikuvan siitä, että myyjä ei ole mikään stereotyyppinen Baltian romumyyjä vaan oikeasti harrastaja. Tajusin, että tässä on erinomainen tilaisuus, sillä itse paljon Itä-Eurooppaa reissanneena minulla ei ole turhia ennakkoluuloja, ja toisaalta SL:ää paljon opiskelleena en myöskään ole kovin helposti huijattavissa sen suhteen.
Otin saman tien yhteyttä myyjään, jonka kanssa tuli sitten viikon mittaan puhuttua puhelimessa, vaihdettua sähköposteja ja lopulta juteltua WhatsAppissa vaikka kuinka paljon. Sekin herätti luottamusta, että tyyppi puhui hyvää englantia, ja hänellä oli "internet-presenssi" eli mm. LinkedInistä löytyi tietoa taustoista - taas yksi seikka, joka itselleni internet-ajan ihmisenä nosti hieman pisteitä, koska kyseessä ei ollut mikään nimetön haamu.
Matka Liettuaan alkoi näyttää järkevältä (tai niin järkevältä kuin näin "järkevän" auton osto nyt ylipäätään voi näyttää) ja rekrysin mukaan myös kaverin, jolla on pre-facelift R129 SL500 ja rutkasti minua enemmän kokemusta käytetyistä autoista ja niiden kaupasta, ja niin sitten torstai-iltapäivänä hypättiin Air Balticin kyytiin Riian kautta kohti Vilnaa. Ennen lähtöä hoidin jo itsevarmana autolle vakuutuksen voimaan torstaista alkaen.
Seiskan aikaan illalla olimme perillä, ja nopean hotellivisiitin jälkeen myyjä tuli paikallisella CityBee-yhteiskäyttöautolla noukkimaan meidät, jotta pääsimme tallille jossa auto oli - olin pyytänyt, että saisin nähdä auton kylmäkäynnistyksen. CityBeestä nopea sana: Olisipa meilläkin Helsingissä näin näppärä systeemi! Ei kuukausimaksua, ja se n. 10min matka Yariksella maksoi kuulemma noin euron!
No, oli miten oli päästiin tallille ja auton nähdessämme piti melkein käsin pitää leuasta kiinni - auto näytti uudelta. SL oli maalattu kokonaan uudestaan _huolella_ ja alla olivat vasta kunnostetut 18" AMG monoblockit (2-osaiset olisivat tietysti vielä paremmat, mutta ihan kaikkea ei voi saada!). Muutama pikkuvika paljastui. Keskimmäiset ilmanvaihtoröörit eivät toimineet, kuten eivät myöskään penkkien alipainesäädöt, mutta ainakin edellinen johtuu mitä todennäköisimmin tulipellin takana olevan alipainejakajan murtumasta, jonka osasin vanhastaan paikallistaa äkkiä. Helppo ja halpa korjaus. En tiedä voiko penkin säätö liittyä samaan (penkit säädöt taitavat mennä pumpun eikä imusarjan alipaineen kautta?), mutta tuskin sekään kovin vaikea homma on.
Kävimme molemmat heittämässä koeajolenkin ja kaikki toimi kuin unelma. V12, sähkölaatikko ja paljon pelätty ADS-alusta pelasivat täydellisesti, ja auto tuntui kaikin puolin todella jämäkältä. Hymyä ei voinut pidellä ja päätös oli sillä selvä. Ängimme kaverini "takapenkille" ja suhasimme hotellille tekemään kaupat, jonka jälkeen myyjä vielä neuvoi meille minne kannattaa mennä syömään ja juomaan. Pääsimme parin kaljan jälkeen lopulta yhden maissa yöllä nukkumaan ja kuudelta lähdimme paahtamaan kohti Tallinnaa ehtiäksemme 16:30 lauttaan. Ennen lähtöä näppäilin vielä verottajalle käyttöönottoilmoituksen, jotta saan ajaa Liettuan kilvillä Suomessa verotuspäätökseen asti.
600km matka meni vailla mitään ongelmia, paitsi että alkumatkasta totesimme, että öljytikun kahva oli poikki ja moottoriöljy oli alarajalla. Samoin paljastui, että termostaatti lienee vaihtokunnossa, kun lämmöt eivät vauhdissa nouse yli 80 asteen.
Helsinkiin päästyämme heitin kaverin kotiin. Itse olin luvannut lähteä Pohjois-Savoon sukuloimaan joten edessäni oli vielä n. 450km rupeama. Matka meni muuten hyvin, mutta Varkauden kohdalla syttyi ja sammui öljyvalo. Kipaisin ABC:lta pöntön öljyä (4l tietenkin - litran purkkihan imeytyy metallin huokosiin tuonkokoisessa padassa), ja pääsin puoli yhden maissa yöllä perille. Kovin huolissani en tuosta ole, voi nimittäin olla että öljyä ei alun perinkään ollut tarpeeksi. M120:lla on tietysti myös tyypillisiä vuotopaikkoja, enkä ole ehtinyt sitä vielä tutkia, mutta yleisesti moottoritila on siisti.
Ulkolämpötilan laskiessa viiden kieppeille moottorin lämpö oli vain karvan verran yli 60 joten se termostaatti pitää kyllä hoitaa pois alta äkkiä.
Auto on jenkkituonti. Carfax-raportin perusteella varsin hyvin pidetty. Myyjä oli ostanut sen Jenkeistä huutokaupasta pienen pusun saaneena - ei siis todellakaan mitään vakavaa, lähinnä etupuskuri ja kuskin puolen umpio vaihtokunnossa. Tyynyt eivät olleet lauenneet, moottoritila täysin ehjä ja ei mitään oikomistarpeita tms - näin kuvat alkutilasta. Kovin montaa mailia myyjä itse ei ollut ehtinyt laitteella kelata, mikä vähän nostatti kulmakarvoja, mutta sen lopulta selitti elämäntilanteen muutos - ja kattava harrasteautotalli (mm. Testarossa). Eihän sitä kaikkia ehdi ajaa. Silti hän oli halunnut tehdä autosta "kuin uuden", ja kuitteja tuli mukana sen mukaisesti, muistaakseni yli 16000 euron arvosta työtä ja osia ihan viime kuukausilta. Mainittu elämäntilanteen muutos oli myös meikäläisen eduksi hinnan tinkimisessä, koska myyjällä alkoi olla kiire.
Bensaa auto kulutti mielestäni yllättävän vähän. Vilnasta Viron rajalle (ml. 140km 120-140km/h moottoritieajoa) 12,4l/100km. Viron läpi satamaan 10,2l/100km, ja Tallinnan satamasta Juvalle 13,3l/100km (ml. jurnutusta Jätkäsaaren katastrofaalisessa liikennesumpussa laivalta poistuessa). Kokonaisuudessaan 12,2l/100km.
Mitenkäs trafin uudet valomääräykset suhtautuvat noihin jenkkimallien sivuvaloihin? Katsastusta varten pitää vielä hommata euromallinen pelkääjän xenon, koska myyjä oli vaihdattanut kuskin puolelle euromallisen, joten nyt on euro-DOT-sekoitus, mikä ei varmaankaan mene katsurilta läpi.
Viime viikon perjantaina sellainen yksilö kuitenkin pullahti myyntiin Liettuassa erittäin kilpailukykyisellä hinnalla ja todella kattavalla listalla viime aikoina tehtyjä huoltoja ja remppoja. Huomiota kiinnitti mm. sellainen merkityksetön pikkujuttu, että turvavöiden solkien punaiset napit oli vaihdettu haalistumisen vuoksi. Siis mitä helvettiä - kuka tekee noin?! Tämä herätti vahvan mielikuvan siitä, että myyjä ei ole mikään stereotyyppinen Baltian romumyyjä vaan oikeasti harrastaja. Tajusin, että tässä on erinomainen tilaisuus, sillä itse paljon Itä-Eurooppaa reissanneena minulla ei ole turhia ennakkoluuloja, ja toisaalta SL:ää paljon opiskelleena en myöskään ole kovin helposti huijattavissa sen suhteen.
Otin saman tien yhteyttä myyjään, jonka kanssa tuli sitten viikon mittaan puhuttua puhelimessa, vaihdettua sähköposteja ja lopulta juteltua WhatsAppissa vaikka kuinka paljon. Sekin herätti luottamusta, että tyyppi puhui hyvää englantia, ja hänellä oli "internet-presenssi" eli mm. LinkedInistä löytyi tietoa taustoista - taas yksi seikka, joka itselleni internet-ajan ihmisenä nosti hieman pisteitä, koska kyseessä ei ollut mikään nimetön haamu.
Matka Liettuaan alkoi näyttää järkevältä (tai niin järkevältä kuin näin "järkevän" auton osto nyt ylipäätään voi näyttää) ja rekrysin mukaan myös kaverin, jolla on pre-facelift R129 SL500 ja rutkasti minua enemmän kokemusta käytetyistä autoista ja niiden kaupasta, ja niin sitten torstai-iltapäivänä hypättiin Air Balticin kyytiin Riian kautta kohti Vilnaa. Ennen lähtöä hoidin jo itsevarmana autolle vakuutuksen voimaan torstaista alkaen.
Seiskan aikaan illalla olimme perillä, ja nopean hotellivisiitin jälkeen myyjä tuli paikallisella CityBee-yhteiskäyttöautolla noukkimaan meidät, jotta pääsimme tallille jossa auto oli - olin pyytänyt, että saisin nähdä auton kylmäkäynnistyksen. CityBeestä nopea sana: Olisipa meilläkin Helsingissä näin näppärä systeemi! Ei kuukausimaksua, ja se n. 10min matka Yariksella maksoi kuulemma noin euron!
No, oli miten oli päästiin tallille ja auton nähdessämme piti melkein käsin pitää leuasta kiinni - auto näytti uudelta. SL oli maalattu kokonaan uudestaan _huolella_ ja alla olivat vasta kunnostetut 18" AMG monoblockit (2-osaiset olisivat tietysti vielä paremmat, mutta ihan kaikkea ei voi saada!). Muutama pikkuvika paljastui. Keskimmäiset ilmanvaihtoröörit eivät toimineet, kuten eivät myöskään penkkien alipainesäädöt, mutta ainakin edellinen johtuu mitä todennäköisimmin tulipellin takana olevan alipainejakajan murtumasta, jonka osasin vanhastaan paikallistaa äkkiä. Helppo ja halpa korjaus. En tiedä voiko penkin säätö liittyä samaan (penkit säädöt taitavat mennä pumpun eikä imusarjan alipaineen kautta?), mutta tuskin sekään kovin vaikea homma on.
Kävimme molemmat heittämässä koeajolenkin ja kaikki toimi kuin unelma. V12, sähkölaatikko ja paljon pelätty ADS-alusta pelasivat täydellisesti, ja auto tuntui kaikin puolin todella jämäkältä. Hymyä ei voinut pidellä ja päätös oli sillä selvä. Ängimme kaverini "takapenkille" ja suhasimme hotellille tekemään kaupat, jonka jälkeen myyjä vielä neuvoi meille minne kannattaa mennä syömään ja juomaan. Pääsimme parin kaljan jälkeen lopulta yhden maissa yöllä nukkumaan ja kuudelta lähdimme paahtamaan kohti Tallinnaa ehtiäksemme 16:30 lauttaan. Ennen lähtöä näppäilin vielä verottajalle käyttöönottoilmoituksen, jotta saan ajaa Liettuan kilvillä Suomessa verotuspäätökseen asti.
600km matka meni vailla mitään ongelmia, paitsi että alkumatkasta totesimme, että öljytikun kahva oli poikki ja moottoriöljy oli alarajalla. Samoin paljastui, että termostaatti lienee vaihtokunnossa, kun lämmöt eivät vauhdissa nouse yli 80 asteen.
Helsinkiin päästyämme heitin kaverin kotiin. Itse olin luvannut lähteä Pohjois-Savoon sukuloimaan joten edessäni oli vielä n. 450km rupeama. Matka meni muuten hyvin, mutta Varkauden kohdalla syttyi ja sammui öljyvalo. Kipaisin ABC:lta pöntön öljyä (4l tietenkin - litran purkkihan imeytyy metallin huokosiin tuonkokoisessa padassa), ja pääsin puoli yhden maissa yöllä perille. Kovin huolissani en tuosta ole, voi nimittäin olla että öljyä ei alun perinkään ollut tarpeeksi. M120:lla on tietysti myös tyypillisiä vuotopaikkoja, enkä ole ehtinyt sitä vielä tutkia, mutta yleisesti moottoritila on siisti.
Ulkolämpötilan laskiessa viiden kieppeille moottorin lämpö oli vain karvan verran yli 60 joten se termostaatti pitää kyllä hoitaa pois alta äkkiä.
Auto on jenkkituonti. Carfax-raportin perusteella varsin hyvin pidetty. Myyjä oli ostanut sen Jenkeistä huutokaupasta pienen pusun saaneena - ei siis todellakaan mitään vakavaa, lähinnä etupuskuri ja kuskin puolen umpio vaihtokunnossa. Tyynyt eivät olleet lauenneet, moottoritila täysin ehjä ja ei mitään oikomistarpeita tms - näin kuvat alkutilasta. Kovin montaa mailia myyjä itse ei ollut ehtinyt laitteella kelata, mikä vähän nostatti kulmakarvoja, mutta sen lopulta selitti elämäntilanteen muutos - ja kattava harrasteautotalli (mm. Testarossa). Eihän sitä kaikkia ehdi ajaa. Silti hän oli halunnut tehdä autosta "kuin uuden", ja kuitteja tuli mukana sen mukaisesti, muistaakseni yli 16000 euron arvosta työtä ja osia ihan viime kuukausilta. Mainittu elämäntilanteen muutos oli myös meikäläisen eduksi hinnan tinkimisessä, koska myyjällä alkoi olla kiire.
Bensaa auto kulutti mielestäni yllättävän vähän. Vilnasta Viron rajalle (ml. 140km 120-140km/h moottoritieajoa) 12,4l/100km. Viron läpi satamaan 10,2l/100km, ja Tallinnan satamasta Juvalle 13,3l/100km (ml. jurnutusta Jätkäsaaren katastrofaalisessa liikennesumpussa laivalta poistuessa). Kokonaisuudessaan 12,2l/100km.
Mitenkäs trafin uudet valomääräykset suhtautuvat noihin jenkkimallien sivuvaloihin? Katsastusta varten pitää vielä hommata euromallinen pelkääjän xenon, koska myyjä oli vaihdattanut kuskin puolelle euromallisen, joten nyt on euro-DOT-sekoitus, mikä ei varmaankaan mene katsurilta läpi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Viimeksi muokannut juusmo, La 09.06.2018 13:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Mainittakoon vielä että vanha SL320 (11/95, mallivuosi 96 eli facelift) on menossa myyntiin. 137tkm mittarissa. Syksyllä tehty kansiremppa, muutama vuosi sitten korjautettu kaikki katon hydraulisylinterit, ja paljon muuta pientä 5 vuoden varrella tehty. Isompia murheita ei siis pitäisi olla luvassa. Vielä en ole ehtinyt ilmoituksia rustailla, mutta saa laittaa viestiä jos kiinnostaa.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Onnea hankinnasta! SL600 on melkoinen laite!! Sillä kun ajat niin paluuta ei ole arkisempiin ja vajaa tehoisiin autoihin...olen kutsunut sitä "kielletyn hedelmän haukkaamiseksi". Vasta SL55 (R230 kylläkin) pääsee kiihtyvyydessä samalla tunnetasolle.
Kun vaan ehdit niin kerro lisää, aina kiinnostaa kuulla miten on SL600 mennyt.
Kun vaan ehdit niin kerro lisää, aina kiinnostaa kuulla miten on SL600 mennyt.
ex 600SL (R129)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
ex GLC 300e 4Matic (X253)
ex C180 Kompressor (W203)
250SE (W108)
E320CDI 4matic (W211)
E200T (W210)
ex B180CDI (W245)
ex A180BE A (W176)
ex SL500 (R230)
ex 300SEL (W126)
ex GLA180A (X156)
ex SL55 AMG (R230)
ex 200E (W124)
ex CLK 200 Sport (W208)
ex GLK 280 4matic (X204)
ex C200T 4Matic (S205)
ex 230E (W124)
ex SLK 230 (R170)
ex SLK 350 (R172)
ex E240 A Avantgarde (W210)
ex GLC 300e 4Matic (X253)
ex C180 Kompressor (W203)
250SE (W108)
E320CDI 4matic (W211)
E200T (W210)
Re: juusmon R129 SL600 -97
No juu, onhan tuo aikamoinen vekotin liikahtamaan - ohitukset menevät yleensä mukavasti pintakaasulla. Mihin sitä kickdownia tai vaihteistoa ylipäätään tarvitsee kun on vääntöä? Se on myös jotenkin ihan hämmentävää, miten tuollainen voima on saatu niin sivistyneeseen ja hillittyyn muotoon. SL55 on varmasti täysin eriluonteinen vehje siinä mielessä.
Tänään otin penkeistä istumen ja selkänojan irti ja tutkailin ortopedipenkkien toimintaa. Pumpulta kyllä tulee ilmaa, mutta taitaapa olla niin että suurin osa pusseista on puhki. Kuskin penkistä kaikki, pelkääjän puolelta osa. Pitää selvittää varaosanumeroita ja hommata uudet, jos niitä vielä saa. Samalla joutuu tietysti purkamaan verhoilut irti, joten hyvä tilaisuus putsata ja käsitellä nahat kunnolla. Sitten kun jaksaa. Pitää myös ostaa niitä muoviklipsuja ja rimoja joilla verhoilut on kiinnitetty pehmusteeseen, tiedän vanhastaan että niiden kanssa saa tapella, ja vanha muovi antaa periksi.
Uusi termostaatti ja alipainejakaja lähtivät tilaukseen. Huomenna olisi tarkoitus käydä koppaamassa myös euromallin umpio, jollainen sattuu olemaan foorumilaisella myynnissä.
Ilmanvaihdon keskiröörien toimimattomuuden lisäksi päätä raavituttaa se, että niihin liittyvät sininen ja punainen nappula elävät ihan omaa elämäänsä. Niitä painamallahan pitäisi saada keskiröörit tuuppaamaan kylmää tai kuumaa ilmaa, mutta tässä ne eivät reagoi painalluksiin mitenkään. Riippuen jollain tavalla siitä mitä nappuloita ilmastoinnin ohjauspaneelista on paineltu, välillä palaa sininen, välillä punainen ja välillä molemmat. En ymmärrä.
Tänään otin penkeistä istumen ja selkänojan irti ja tutkailin ortopedipenkkien toimintaa. Pumpulta kyllä tulee ilmaa, mutta taitaapa olla niin että suurin osa pusseista on puhki. Kuskin penkistä kaikki, pelkääjän puolelta osa. Pitää selvittää varaosanumeroita ja hommata uudet, jos niitä vielä saa. Samalla joutuu tietysti purkamaan verhoilut irti, joten hyvä tilaisuus putsata ja käsitellä nahat kunnolla. Sitten kun jaksaa. Pitää myös ostaa niitä muoviklipsuja ja rimoja joilla verhoilut on kiinnitetty pehmusteeseen, tiedän vanhastaan että niiden kanssa saa tapella, ja vanha muovi antaa periksi.
Uusi termostaatti ja alipainejakaja lähtivät tilaukseen. Huomenna olisi tarkoitus käydä koppaamassa myös euromallin umpio, jollainen sattuu olemaan foorumilaisella myynnissä.
Ilmanvaihdon keskiröörien toimimattomuuden lisäksi päätä raavituttaa se, että niihin liittyvät sininen ja punainen nappula elävät ihan omaa elämäänsä. Niitä painamallahan pitäisi saada keskiröörit tuuppaamaan kylmää tai kuumaa ilmaa, mutta tässä ne eivät reagoi painalluksiin mitenkään. Riippuen jollain tavalla siitä mitä nappuloita ilmastoinnin ohjauspaneelista on paineltu, välillä palaa sininen, välillä punainen ja välillä molemmat. En ymmärrä.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Hieno auto ja mielenkiintoista juttua
Panoraamakatto on lienee aika harvinainen varuste.

Instagram @hptalli
500 SEC ’85
944 Turbo ’88
740i '94
S8 V10 quattro ’08
200 quattro 20V ’90 naftaliinissa, odottaa parempia aikoja
Re: juusmon R129 SL600 -97
Ai niin, se piti sanoa että auton kaukosäätöavaimet ovat kadonneet Amerikan ihmemaahan. Viime vuonna vanhaan SL:ääni sai vielä uuden, mutta nyt Veho myy eioota (molemmissa 1-nappinen infrapuna, tässä tosin häly ja ajonesto, en tiedä vaikuttaako saatavuuteen). Tästä on raivottu jenkkifoorumeilla jo pari vuotta tai jotain. Toivottavasti saavat aikaan joukkokanteen joka pakottaa Daimlerin korjaamaan asian.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Pata mielestäni käy täydellisesti ja kuluttaa kohtuullisesti, mutta kun tuossa parilta moottoritien levähdyspaikalta kokeilin epätieteellisesti kellottaa, niin 0-100 meni enemmänkin 7-8 kun alle 6 sekunnissa vaikka nostin kierrokset pariin tonniin ja ESP oli pois päältä (vaikka eihän sitä kai kokonaan pois saa). Teenköhän jotain väärin vai mistä mahtaa kiikastaa?
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 114
- Liittynyt: Ti 09.01.2018 21:38
Re: juusmon R129 SL600 -97
Hieno peli



Re: juusmon R129 SL600 -97
Voihan se olla ihan normikulumasta johtuvaa laiskistumista, ootko esimerkiksi öljyt ja ilma-, öljy- ja bensasuodattimet vaihtanut? Myös tulpat kannattaa vaihtaa ja tankata tämmöisiin koneisiin aina 98 oktaanista bensaa, itse en edes suostu tankkaamaan mitään muuta tuohon 560:een kuin 98:ajuusmo kirjoitti:Pata mielestäni käy täydellisesti ja kuluttaa kohtuullisesti, mutta kun tuossa parilta moottoritien levähdyspaikalta kokeilin epätieteellisesti kellottaa, niin 0-100 meni enemmänkin 7-8 kun alle 6 sekunnissa vaikka nostin kierrokset pariin tonniin ja ESP oli pois päältä (vaikka eihän sitä kai kokonaan pois saa). Teenköhän jotain väärin vai mistä mahtaa kiikastaa?

Markkinoilla on myös paljon noita bensiinin lisäaineita, esim. Motonetissä tälläistä https://www.motonet.fi/fi/tuote/608031/ ... taja-400ml" onclick="window.open(this.href);return false; En tosin tiedä onko tuosta mihinkään kun en ole itse koskaan kokeillut.
Nyt on hieno peli alla


"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Re: juusmon R129 SL600 -97
Olen jo meilin kautta onnitellut mutta laitetaan vielä täällä peukut pystyyn!
Pitää tulla ihmettelemään autoa jossain vaiheessa ja vertailemaan oikeen kunnolla. Tässä sun yksilössä on ainakin varusteet nyt todellakin kohdallaan. 600:n panoraamalla + näin tuoretta vuosikertaa on kyllä aika timangipeli. Väristä myös iso plussa.
Tosta kulkupuolen haluttomuudesta tulee ensimmäisenä mieleen, että missä kunnossa katit mahtaa olla?
Se mitä voisit myös valoittaa, kun olet varmaan ainoa(?) henkilö härmässä jolla on nyt kaksi(!) R129:ä yhtä aikaa tallissa: millainen ero on autojen ajettavuudella? Kun siitä 600:n keulapainoisuudesta oli paljon juttua muinoin kun näitä myytiin uutena. SL320 painaa 200kg vähemmän kuin SL600 (1780kg vs 1980kg) = huomaako sen ajossa miten?

Tosta kulkupuolen haluttomuudesta tulee ensimmäisenä mieleen, että missä kunnossa katit mahtaa olla?
Se mitä voisit myös valoittaa, kun olet varmaan ainoa(?) henkilö härmässä jolla on nyt kaksi(!) R129:ä yhtä aikaa tallissa: millainen ero on autojen ajettavuudella? Kun siitä 600:n keulapainoisuudesta oli paljon juttua muinoin kun näitä myytiin uutena. SL320 painaa 200kg vähemmän kuin SL600 (1780kg vs 1980kg) = huomaako sen ajossa miten?
Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
Re: juusmon R129 SL600 -97
Suodattimet pitäisi olla vaihdettu mutta pitää vielä tarkistaa kuiteista, että olihan siellä myös ilman- ja bensansuodattimet. SL320:n kanssa käytin alkuun 98:a mutta vaihdoin sitten jossain vaiheessa 95:een enkä huomannut mitään eroa, ja nyt olen tankannut toistaiseksi 95 tähänkin.Hage kirjoitti:Voihan se olla ihan normikulumasta johtuvaa laiskistumista, ootko esimerkiksi öljyt ja ilma-, öljy- ja bensasuodattimet vaihtanut? Myös tulpat kannattaa vaihtaa ja tankata tämmöisiin koneisiin aina 98 oktaanista bensaa, itse en edes suostu tankkaamaan mitään muuta tuohon 560:een kuin 98:a
Markkinoilla on myös paljon noita bensiinin lisäaineita, esim. Motonetissä tälläistä https://www.motonet.fi/fi/tuote/608031/ ... taja-400ml" onclick="window.open(this.href);return false; En tosin tiedä onko tuosta mihinkään kun en ole itse koskaan kokeillut.
Onko muilla (hyviä) kokemuksia noista puhdistusaineista?
Se tuli itsellekin mieleen. Voikohan tätä testata/todeta mitenkään?E38 kirjoitti:Tosta kulkupuolen haluttomuudesta tulee ensimmäisenä mieleen, että missä kunnossa katit mahtaa olla?
Tähän mennessä en ole hirveästi huomannut eroja, mutta toisaalta on tullut posotettua lähinnä suoraa tietä. 600:ssa on alusta paremmassa kunnossa (paljon ihan uutta osaa) joten se rullailee paremmin, ja toisaalta ADS kompensoi paljon. Eroja varmaan löytyy sitten kun autoja vertailee ajamalla vauhdilla tiukkoihin mutkiin, mutta en osaa ainakaan tässä vaiheessa sanoa. Tänään pitää viedä 320 pajalle pakoputken ajoittaisen räminän takia, katsotaan tuleeko siinä yhteydessä mitään ahaa-elämyksiä ajo-ominaisuuksista.E38 kirjoitti:Se mitä voisit myös valoittaa, kun olet varmaan ainoa(?) henkilö härmässä jolla on nyt kaksi(!) R129:ä yhtä aikaa tallissa: millainen ero on autojen ajettavuudella? Kun siitä 600:n keulapainoisuudesta oli paljon juttua muinoin kun näitä myytiin uutena. SL320 painaa 200kg vähemmän kuin SL600 (1780kg vs 1980kg) = huomaako sen ajossa miten?
Sen verran huomasin eilen kun siirsin 320:n autohallista kadulle tehdäkseni tilaa 600:lle, että on se vääntökäyrä kyllä tosiaan aika villisti erilainen - 600 meinaa sutaista jos kaasua polkaistessa ensimmäisen millin tai pari painaa liian terävästi, kun taas 320 lähtee oikeasti vetämään vasta kun kierroksia on reilusti.
Re: juusmon R129 SL600 -97
No juu, varmistin kuiteista ja vielä myyjältäkin, että bensansuodatinta ei ole vaihdettu. Siitä voisi sitten aloittaa.
-
- Mersumies
- Viestit: 3091
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: juusmon R129 SL600 -97
Eiköhän näistä täydet tehot löydy vasta tuolla 98:lla. SEC:llä ajan vain 98:lla ja sillekin olen käsiajanotolla saanu tuollaisia himpun yli seiskan aikoja. Toki onha noilla jonkunverran painossa eroa.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: juusmon R129 SL600 -97
Itse olen käyttänyt näissä yli 15v vanhoissa autoissa jo vuosia STP:n Complete Fuel System Cleaneria: https://www.motonet.fi/fi/tuote/608028/ ... iini-400ml" onclick="window.open(this.href);return false;juusmo kirjoitti:Suodattimet pitäisi olla vaihdettu mutta pitää vielä tarkistaa kuiteista, että olihan siellä myös ilman- ja bensansuodattimet. SL320:n kanssa käytin alkuun 98:a mutta vaihdoin sitten jossain vaiheessa 95:een enkä huomannut mitään eroa, ja nyt olen tankannut toistaiseksi 95 tähänkin.Hage kirjoitti:Voihan se olla ihan normikulumasta johtuvaa laiskistumista, ootko esimerkiksi öljyt ja ilma-, öljy- ja bensasuodattimet vaihtanut? Myös tulpat kannattaa vaihtaa ja tankata tämmöisiin koneisiin aina 98 oktaanista bensaa, itse en edes suostu tankkaamaan mitään muuta tuohon 560:een kuin 98:a
Markkinoilla on myös paljon noita bensiinin lisäaineita, esim. Motonetissä tälläistä https://www.motonet.fi/fi/tuote/608031/ ... taja-400ml" onclick="window.open(this.href);return false; En tosin tiedä onko tuosta mihinkään kun en ole itse koskaan kokeillut.
Onko muilla (hyviä) kokemuksia noista puhdistusaineista?
Heitän tollasen tankilliseen suunnilleen n 10tkm:n välein, eikä auto ole siitä ainakaan huonommaksi muuttunut.
Bensoista: Vuoden 2011 jälkeen en ole tätä 95/E10 bensaa ole raaskinut laittaa kertaakaan edes Warreen! Kyllä se 98 tai V-poweria pitää olla.

Autotalli:
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
-07 Lexus GS300
-96 Mercedes-Benz SL320
-79 Wartburg 353W Tourist (mr)
-68 Ford Mustang HT 302
-66 Cadillac Coupe de Ville (mr)
Re: juusmon R129 SL600 -97
Upea auto. Ja varsinkin tuo että auto on kaikinpuolin ehjä ja pidetty hyvänä ja historia löytyy. Hieno löytö! Lisää kuvia sisustasta kiitos.
BTW... Vaikkei itse topikkiin kuulukkaan niin kun kerta aloitte noista lisäaineista puhumaan, niin ootteko noita oktaanibuustereita käyttänyt vai onko markkinamiesten juttuja? Oon lähdössä vknloppuna Lofooteille ja ei tekisi mieli tankata 95:sta. Muutama Shelli vaan löytyy mokomasta saaripötkylästä.
DOT valot hyväksytään sellaisinaan väreineen päivineen. Vaikka onkin euroopplalainen auto, USA/CAN mallin valot kelpaavat koska auto on jenkkituonti. Käänteisesti täkäläiseen autoon et saisi vaihtaa US mallin valoja tai markkereita. Toimivathan takavalojen sivuosat? Oikeasti, ei noita kukaan seuraa. On mullakin SLK:ssa jenkkimarkkerit etupuskurin päädyissä vaikka ihan normi saksanuitto onkin.juusmo kirjoitti: Mitenkäs trafin uudet valomääräykset suhtautuvat noihin jenkkimallien sivuvaloihin? Katsastusta varten pitää vielä hommata euromallinen pelkääjän xenon, koska myyjä oli vaihdattanut kuskin puolelle euromallisen, joten nyt on euro-DOT-sekoitus, mikä ei varmaankaan mene katsurilta läpi.
BTW... Vaikkei itse topikkiin kuulukkaan niin kun kerta aloitte noista lisäaineista puhumaan, niin ootteko noita oktaanibuustereita käyttänyt vai onko markkinamiesten juttuja? Oon lähdössä vknloppuna Lofooteille ja ei tekisi mieli tankata 95:sta. Muutama Shelli vaan löytyy mokomasta saaripötkylästä.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: juusmon R129 SL600 -97
Joo takasivuvalot toimivat kyllä myös.
Liitteenä muutamia myyjän ottamia kuvia sisältä. Exclusive leather on aika porno, kun melkein kaikki pinta on joko nahkaa tai jalopuuta. 97-98-mallien kaksiväriset penkit eivät ehkä ole tyylinä kestäneet aikaa parhaiten, mutta eipä tuo paljon menoa haittaa.
Myyjä oli laittanut jonkin verran sisustaa uusiksi, niiden turvavyösolkien lisäksi ainakin ovipahvien pehmusteet, mukitelinelokeron rullapeite ja lisäksi ilmeisesti ainakin vaihdekepin nupin ja ratin jalopuut on uusittu. Vähän sanomistakin löytyy:
- pelkääjän puolen peilin kohdalla oleva kolmio putosi irti, oli liimattu koska muovitappi, jolla nämä kiinnittyvät yläosastaan, on katkennut, mikä on hyvin tyypillistä. 320:ssa ihan sama juttu, silikoniliimalla on pysynyt.
- A-pilarien juuressa olevien pikkukaiuttimien ritilät eivät ole kunnolla kiinni. Samoin niiden edessä olevien ilmanvaihtoröörien ritilät ovat vähän huonosti. Luulen että jotain klipsuja tai kynsiä on mennyt poikki joskus kojelautaa purkaessa. Autossa on ilmeisesti ollut joskus jenkkimallinen puhelinvarustelu, jonka hallintalaite on ollut aurinkolasilokerossa ja luuri keskikonsolin isossa lokerossa, ja voi olla että sitä purkaessa on tehty huolimatonta työtä.
Liitteenä muutamia myyjän ottamia kuvia sisältä. Exclusive leather on aika porno, kun melkein kaikki pinta on joko nahkaa tai jalopuuta. 97-98-mallien kaksiväriset penkit eivät ehkä ole tyylinä kestäneet aikaa parhaiten, mutta eipä tuo paljon menoa haittaa.
Myyjä oli laittanut jonkin verran sisustaa uusiksi, niiden turvavyösolkien lisäksi ainakin ovipahvien pehmusteet, mukitelinelokeron rullapeite ja lisäksi ilmeisesti ainakin vaihdekepin nupin ja ratin jalopuut on uusittu. Vähän sanomistakin löytyy:
- pelkääjän puolen peilin kohdalla oleva kolmio putosi irti, oli liimattu koska muovitappi, jolla nämä kiinnittyvät yläosastaan, on katkennut, mikä on hyvin tyypillistä. 320:ssa ihan sama juttu, silikoniliimalla on pysynyt.
- A-pilarien juuressa olevien pikkukaiuttimien ritilät eivät ole kunnolla kiinni. Samoin niiden edessä olevien ilmanvaihtoröörien ritilät ovat vähän huonosti. Luulen että jotain klipsuja tai kynsiä on mennyt poikki joskus kojelautaa purkaessa. Autossa on ilmeisesti ollut joskus jenkkimallinen puhelinvarustelu, jonka hallintalaite on ollut aurinkolasilokerossa ja luuri keskikonsolin isossa lokerossa, ja voi olla että sitä purkaessa on tehty huolimatonta työtä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Ai että näyttää hyvältä. Mulla oli 208 CLK55:ssa myös tuo extended leather package optio ja se kyllä antaa näköä sisustalle.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe - M157
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: juusmon R129 SL600 -97
Ai niin joo, ja panoraaman rullaverhon ja/tai sen peitelista rämisee ajossa. Nyt siellä on pala styroksia estämässä räminää mutta pitää sekin tutkia ehtiessä.
Täytyy sanoa tuosta panoraamasta, että nyt kun on jo 5 vuotta SL-avoilua takana (ja tänäkin keväänä jo monta viikkoa), niin avoautoilun uutuudenviehätys on sopivasti karissut ja ei ole mikään kiire laittaa kovaa kattoa talliin. Auto vaan näyttää niiiiin paljon paremmalta panoraamalla kuin missään muussa muodossaan. Kokemus panoraaman kanssa on myös jotain ihan muuta kuin tavallisen lasikattoluukun kanssa, kun lasi on niin suuri. Aukihan sitä ei toki saa, mutta fiilis on silti erinomainen.
Täytyy sanoa tuosta panoraamasta, että nyt kun on jo 5 vuotta SL-avoilua takana (ja tänäkin keväänä jo monta viikkoa), niin avoautoilun uutuudenviehätys on sopivasti karissut ja ei ole mikään kiire laittaa kovaa kattoa talliin. Auto vaan näyttää niiiiin paljon paremmalta panoraamalla kuin missään muussa muodossaan. Kokemus panoraaman kanssa on myös jotain ihan muuta kuin tavallisen lasikattoluukun kanssa, kun lasi on niin suuri. Aukihan sitä ei toki saa, mutta fiilis on silti erinomainen.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Komea on, etenkin tuo kojelaudan nahkaisuus tuo oman vaikuttavuutensa mukaan panoraamakatosta puhumattakaan. Hienoa että kuussatkuun riittää uskallus, itselläni iski jänistys mallia päätettäessä ja tyydyin vajaapyttyiseen köyhälistömalliin, ja nyt sitä maailmaa katsellaan sitten muovikojelaudan takaa 
Lisäaineita tulee täälläkin käytettyä satunnaisesti, etenkin dieseleiden puolella on tullut huomattua ihan selkeää parannusta, joten myös bensoihin on tullut laitettua, tuskin ne ainakaan pahaa tekee. Bensalaadusta olen vähän jakautunutta mieltä. Toisaalta korkeammat oktaanit on aina korkeammat, mutta toisaalta eikös etanolilla ole aika voimakas puhdistusvaikutus, joten voisi jopa kuvitella paikkojen pysyvän puhtaampina?

Lisäaineita tulee täälläkin käytettyä satunnaisesti, etenkin dieseleiden puolella on tullut huomattua ihan selkeää parannusta, joten myös bensoihin on tullut laitettua, tuskin ne ainakaan pahaa tekee. Bensalaadusta olen vähän jakautunutta mieltä. Toisaalta korkeammat oktaanit on aina korkeammat, mutta toisaalta eikös etanolilla ole aika voimakas puhdistusvaikutus, joten voisi jopa kuvitella paikkojen pysyvän puhtaampina?
X218 CLS 250 CDI Shooting Brake
C215 CL 500 (JDM)
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
C215 CL 500 (JDM)
entisiä mersuja: S213 E 220 d, W251 R 280 CDI, S124 E 280, V220 S 500 L (JDM), W115 220 D, W210 E 220 CDI, S211 E 220 CDI T Classic A, W204 C 200 CDI, W210 E 300 D Classic A, W202 C 220 Elegance A, W124 200 D
Re: juusmon R129 SL600 -97
Mitäs lappuja tämän ikäinen vekotin tarvitsee katsastukseen? Eri foorumit ovat pullollaan tietoa vuosien varrelta, mutta osaako joku sanoa suoraan?
Re: juusmon R129 SL600 -97
Sen verran olen antanut itseni ymmärtää, että ennen 2001 käyttöönotettuna ei ilmeisesti tarvita päästö- tai melutodistuksia, mutta onkohan vielä jotain muuta? Ilmeisesti myös voimassaoleva ETA-maan rekisteröinti auttaa jotenkin? USA-papereita mulla ei edes ole.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Tuo on jotenkin koomista, tuo lasikatto avoautossa, mutta hei onhan se hieno. Mullakin tuossa R230:ssä on tuo optio. Hieno auto ja oikeesti todella upeata, että tänne härmäänkin alkaa tulemaan noita "ei niin yleisiä" autoja. Tämä alkanut kesähän on ollut oikeasti erinomainen "avoautoiluun"juusmo kirjoitti:Ai niin joo, ja panoraaman rullaverhon ja/tai sen peitelista rämisee ajossa. Nyt siellä on pala styroksia estämässä räminää mutta pitää sekin tutkia ehtiessä.
Täytyy sanoa tuosta panoraamasta, että nyt kun on jo 5 vuotta SL-avoilua takana (ja tänäkin keväänä jo monta viikkoa), niin avoautoilun uutuudenviehätys on sopivasti karissut ja ei ole mikään kiire laittaa kovaa kattoa talliin. Auto vaan näyttää niiiiin paljon paremmalta panoraamalla kuin missään muussa muodossaan. Kokemus panoraaman kanssa on myös jotain ihan muuta kuin tavallisen lasikattoluukun kanssa, kun lasi on niin suuri. Aukihan sitä ei toki saa, mutta fiilis on silti erinomainen.


SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI
"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Re: juusmon R129 SL600 -97
Nooh, siellä missä on oikeasti lämmin, kovakattohan on kesävaruste ja avona mennään sitten viileämpinä vuodenaikoinaAntti V kirjoitti: Tuo on jotenkin koomista, tuo lasikatto avoautossa, mutta hei onhan se hieno.

Re: juusmon R129 SL600 -97
Keskimmäiset ilmanvaihtoröörit ja niihin liittyvät napit lähtivät toimimaan kun asetti "version coden" oikein. Virrat päälle REST pohjassa, REST pois, näytölle ilmestyy "00p". Sisäkiertonapin näppäilyä kunnes siinä lukee "03p", sitten EC ja virrat pois. Ohje löytyy mm: http://manual.startekinfo.com/manual/JSP/cc/3_8/m14.jsp" onclick="window.open(this.href);return false;
W140:ssa samanlaisilla tempuilla saisi ilmeisesti vaihdettua myös Fahrenheitit Celsiukseen, mutta tässä kai ei. Mahtaakohan starilla saada? Tässä on sama yksikkö kuin loppupään W202:ssa.
W140:ssa samanlaisilla tempuilla saisi ilmeisesti vaihdettua myös Fahrenheitit Celsiukseen, mutta tässä kai ei. Mahtaakohan starilla saada? Tässä on sama yksikkö kuin loppupään W202:ssa.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Eilen vaihtelin aamupuhteena Jarkolta ostetun xenon-umpion. Hyvin toimii, kiitos vaan.
Tehohukkaa en ajatellut vielä hirveästi tutkia, vaan ensin vaihdan bensafiltterin, kunhan se tulee, ja sen jälkeen kokeilen bensajärjestelmän puhdistusaineen, jonka jälkeen voisi testata tankillisen 98:a.
Tässä odotellessani vilkaisin kuitenkin ilmansuodattimet, jotka olivat uudet kuten kuiteissa lukikin. Siinä yhteydessä huomasin, että ilmanottoröörissä (ennen filtteriä) on paikka jollekin anturille tms, jota mulla ei kummallakaan puolella ole. Matkustajan puolella siinä on edessä läppä ja kuskin puolella reikä on ihan avoin eli ilma kulkee siitä läpi. Mitähän nämä ovat? Kuskin puolella umpion seudulla roikkuu myös joku liitin irrallaan. Se näyttää samalta kuin valojen liitin, mutta voisiko liittyä tähän? Löysin kuvan vähän vanhemmasta W140:sta jossa noissa on jokin anturi kiinni:

Ylläolevassa kuvassa siis molemmin puolin näkyy ilmanputsarin alapuolella (eli likaisella puolella) tämä liitin. Onko se joku lämpötila-anturi tms?
Tehohukkaa en ajatellut vielä hirveästi tutkia, vaan ensin vaihdan bensafiltterin, kunhan se tulee, ja sen jälkeen kokeilen bensajärjestelmän puhdistusaineen, jonka jälkeen voisi testata tankillisen 98:a.
Tässä odotellessani vilkaisin kuitenkin ilmansuodattimet, jotka olivat uudet kuten kuiteissa lukikin. Siinä yhteydessä huomasin, että ilmanottoröörissä (ennen filtteriä) on paikka jollekin anturille tms, jota mulla ei kummallakaan puolella ole. Matkustajan puolella siinä on edessä läppä ja kuskin puolella reikä on ihan avoin eli ilma kulkee siitä läpi. Mitähän nämä ovat? Kuskin puolella umpion seudulla roikkuu myös joku liitin irrallaan. Se näyttää samalta kuin valojen liitin, mutta voisiko liittyä tähän? Löysin kuvan vähän vanhemmasta W140:sta jossa noissa on jokin anturi kiinni:

Ylläolevassa kuvassa siis molemmin puolin näkyy ilmanputsarin alapuolella (eli likaisella puolella) tämä liitin. Onko se joku lämpötila-anturi tms?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Köyhän miehen EPC:tä tavaillessa näyttäisi vähän siltä että vanhemmissa malleissa lämpötila-anturi on ollut tuossa putsarin etupuolella ja näissä uudemmissa siirretty taakse. Kävin vielä tarkistamassa, ja matkustajan puolella tuo reikä on ihan kiinteästi ummessa, vaikka liittimen paikka siinä onkin. Olisikohan vain niin, että tuo tuubi on myös uusittu ja siihen on eksynyt vanhan mallin osa. Pitää varmaan yrittää jotenkin laittaa se reikä kiinni. Nythän se imee kuumaa ilmaa konehuoneen puolelta.
Re: juusmon R129 SL600 -97
No niin, rekisteröintikatsastus läpi. On muuten nopea prosessi kun on voimassaoleva EU-katsastus - päästöt, silmämääräinen alustan tutkailu, valokuvio silmämääräisesti seinää vasten, VINin tarkistus tulipellistä ja EPA-tarran etsintää (ei löytynyt, mutta ei haittaa kun on vanhempi kuin 2001 => käytönaikainen päästötesti riitti). Valokuvio oli vähän pielessä oikean puolen osalta, pitää sitä vähän ruuvailla, ja CO hieman koholla, mutta kummastakaan ei tullut korjauskehotusta. Sivuvaloistakaan ei ollut mitään puhetta. Lieköhän se häkä merkki siitä, että kat(e)issa on jotain sanomista, jospa se tehohukkakin selittyisi siltä puolelta sitten.
Oli miten oli, paperitöissä meni pidempään kuin itse tarkastuksessa, ja nyt sitten vain verotuspäätöstä odottelemaan. Siellä varmaan verottajalla arvontalaulu raikaa, kun nettiautossa ei ole hirveästi sopivia verrokkeja.
Harmikseni autoon tulee pikkukilvet, koska lyhyt/korkea EU-kilpi ei korkeutensa puolesta mahdu kunnolla taakse. Aikomus on kuitenkin toisinaan käydä ulkomailla, joten sitä varten pitää sitten asentaa tarra.
Yritin esittää tyhmää kolarihistorian suhteen mutta eihän se mennyt läpi
Katsuri googlasi VINin perusteella jenkkiläisen huutokauppalistauksen, jossa oli kuvat. Saman sivun olin toki itsekin löytänyt heti kun VINin sain käsiini. Eipä siitä mitään mainintaa mihinkään tullut, ja totesi katsurikin että on niin pienen näköinen juttu että ei mikään ongelma. Terveiset ja kiitokset vaan Matille Tattarisuon autokatsastukseen, jos satut tätä lukemaan. Homma meni todella kivuttomasti ja onhan se hyvä että vähän yritetään pitää silmällä millaisia autoja tuolta Baltian seppien pajoilta tänne tulee. Monesti taitaa kuitenkin olla aika paljon rajumpaa ja liikenneturvallisuuteen vaikuttavaa kolarihistoriaa niillä peleillä...
Tänään tuli uusi termostaattikin (Mahle). Nyt tosin viime päivinä on vaikuttanut siltä, että vanha ei välttämättä enää jumittelisi niin pahasti. Kai se voi olla käytön myötä notkistunut, kun auto on ollut vähällä ajolla viime vuosina? Varmaan kuitenkin vaihdan sen ehtiessäni joka tapauksessa.
Eilen tutkailtiin E38:n kanssa kovankaton tiivistystä. Matkustajan puolen A-pilarin kohdalta tosiaan tuli hieman vettä sisään pesun yhteydessä. Katselin etukäteen WISistä ohjeet ja kiristys oli varsin helppo homma (löytyy myös mm. täältä). Katto auki, etuosan ja tuulilasin yläkarmin väliin kumivasara, tussilla merkinnät kovan katon puolen lukituskynsiin, ruuveja löysemmälle ja varovasti hivuttaen vähän taaksepäin (kiristyy) tai eteenpäin (löystyy). Vielä en ole mitään vesitestiä tehnyt, mutta katto istui tiivisteeseen paljon tukevamman näköisesti.
Oli miten oli, paperitöissä meni pidempään kuin itse tarkastuksessa, ja nyt sitten vain verotuspäätöstä odottelemaan. Siellä varmaan verottajalla arvontalaulu raikaa, kun nettiautossa ei ole hirveästi sopivia verrokkeja.
Harmikseni autoon tulee pikkukilvet, koska lyhyt/korkea EU-kilpi ei korkeutensa puolesta mahdu kunnolla taakse. Aikomus on kuitenkin toisinaan käydä ulkomailla, joten sitä varten pitää sitten asentaa tarra.
Yritin esittää tyhmää kolarihistorian suhteen mutta eihän se mennyt läpi

Tänään tuli uusi termostaattikin (Mahle). Nyt tosin viime päivinä on vaikuttanut siltä, että vanha ei välttämättä enää jumittelisi niin pahasti. Kai se voi olla käytön myötä notkistunut, kun auto on ollut vähällä ajolla viime vuosina? Varmaan kuitenkin vaihdan sen ehtiessäni joka tapauksessa.
Eilen tutkailtiin E38:n kanssa kovankaton tiivistystä. Matkustajan puolen A-pilarin kohdalta tosiaan tuli hieman vettä sisään pesun yhteydessä. Katselin etukäteen WISistä ohjeet ja kiristys oli varsin helppo homma (löytyy myös mm. täältä). Katto auki, etuosan ja tuulilasin yläkarmin väliin kumivasara, tussilla merkinnät kovan katon puolen lukituskynsiin, ruuveja löysemmälle ja varovasti hivuttaen vähän taaksepäin (kiristyy) tai eteenpäin (löystyy). Vielä en ole mitään vesitestiä tehnyt, mutta katto istui tiivisteeseen paljon tukevamman näköisesti.
Re: juusmon R129 SL600 -97
No voe rähmä. Juuri kun olin saanut neuvoteltua, että juhannusmökille voidaan sittenkin mennä SL:llä, niin tänään töistä lähtiessä ei sitten ilmastointi enää puhaltanut kylmää, ei sitten ollenkaan. Vielä aamulla toimi ihan hyvin, tai ainakaan en huomannut mitään ongelmaa. Ilmastoinnin diagnostiikka antoi koodit 241 (Refrigerant fill) sekä pysyvissä että tilapäisissä koodeissa, ja koodin 419 (Electromagnetic clutch) tilapäisissä.
Re: juusmon R129 SL600 -97
Nou hätä. Kesä loppuu jussin alla, sataa vihmoo ja on 15 lämmintä... siinä mitään kylmästöintiä tarvitajuusmo kirjoitti:No voe rähmä. Juuri kun olin saanut neuvoteltua, että juhannusmökille voidaan sittenkin mennä SL:llä, niin tänään töistä lähtiessä ei sitten ilmastointi enää puhaltanut kylmää, ei sitten ollenkaan. Vielä aamulla toimi ihan hyvin, tai ainakaan en huomannut mitään ongelmaa. Ilmastoinnin diagnostiikka antoi koodit 241 (Refrigerant fill) sekä pysyvissä että tilapäisissä koodeissa, ja koodin 419 (Electromagnetic clutch) tilapäisissä.

Hieno auto

Re: juusmon R129 SL600 -97
Hieno auto! USA:ssa ymmärtävät valkoisen päälle - Euroopassa ei juuri näe kalliimmissa autoissa. Itsellä oli aikoinaan 80-luvun alkupuolen valkoinen 7-sarjan BMW, siinä oli oikeaa Miami Vice -tunnelmaa. Harmittaa joskus kun tuli hukattua.
Tuo kokonahkainen sisusta on kyllä hieno!
Tuo kokonahkainen sisusta on kyllä hieno!

1991 420 SE