juusmon R129 SL600 -97

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

No niin mitenhän tämän virneen saa pois naamalta... nyt on alla ihan eri auto ja tiedän vihdoin mitä tämä V12-vouhotus oikeasti on. Kävin hakemassa auton ja pahimmista perjantairuuhkista moottoritielle selvittyäni piti kokeilla pari kiihdytystä levähdyspaikoilta ja nyt kyllä lähtee! Potku yllätti varsinkin märällä sen verran, että onneksi on ESP...

Hintaa tuli 800e ja siihen kuului siis 2kpl metallikennoisia kisakatteja.
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja pazo »

:thumbup:
Avatar
joop79
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1772
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja joop79 »

Hieno homma että alko pelittämään :clap:
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
s212 -2011
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Yamaha XSR 900
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja E38 »

Syyttävät sormet osoitteli jo kesällä vanhoihin katteihin ja hienoa, että niillä lähti "tulppa" pois. Tämän kokoisessa padassa tämä korjaus voi näkyä mukavasti myös kulutuksessa.
Avatar
TimoV
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 251
Liittynyt: Ti 27.01.2015 22:17
Paikkakunta: Joensuu

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja TimoV »

:clap:
W211 200cdi 2004 (töissäkuljettaja, kilsahirviö)
W163 ML 55 AMG 2002 (vaimon talvirassi)
W208 430 CLK 1998 (isin hymyntuottaja)
Linhai 500 4x4 T3 2016
Kymco Agility 125
Hirvas 438, Yamaha 55AM (wanha, vesille)
*STAR C3*- apuja tarvittaessa (opettelussa)

W211 220cdi 2003 ex, (vaimon töissäkuljettaja, kilsahirviö II, koneenvaihto OM646 ->OM611 ála atlas)
S203 180K 2004 ex, disclaimer: pysykää erossa M271:stä
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

E38 kirjoitti:Syyttävät sormet osoitteli jo kesällä vanhoihin katteihin ja hienoa, että niillä lähti "tulppa" pois. Tämän kokoisessa padassa tämä korjaus voi näkyä mukavasti myös kulutuksessa.
Saas nähdä vaikuttaako kulutukseen. Mun sekalaisessa ajossa on vaikea saada luotettavia vertailuja tehtyä, mutta tähän asti perstuntuma on ollut, että kulutus on melko kohtuullinen. Vähän sellainen olo on ollut, että lämmöt tuppaavat olemaan aavistuksen korkeammalla kuin pitäisi. Ei mitään hälyttävää, mutta katsotaan mikä on vaikutus. Nyt tosin vuodenajalla on sanansa sanottavana tämänkin vertailukelpoisuuteen.

Äsken tein varmaankin monen mielestä pyhäinhäväistyksen ja vein auton massattavaksi. Viime talvena elämänlaatu ja yleinen hauskuus olivat vain niin paljon aiempaa paremmalla tolalla, kun sai ajaa SL:llä, että en enää aio tätäkään hillota talven yli jemmassa. Auto asustelee muutenkin lähinnä lämpimässä hallissa ja päivittäistä tarvetta autolle ei edes ole, joten pahimmat rapakelit voi jättää väliin.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Mie olen pitkän aikaa haaveillut SL:stä. Vähintään 500. Mielessä kummitellut 600 ja tällaiset ketjut ei ainakaan helpota! (Miten tämän virneen saa pois naamalta :thumbup: )
Auto olisi täysin kesä/harrastekäytössä mutta silti mietityttää onko 600 turhan eksoottinen ja kallis ylläpidettävä?
Toisaalta kun olis täysin harrasteauto niin päivittäisiä ajoja ei tarvi juurikaan sen varaan laskea. Eikä haittaa vaikka välillä telakalla seisookin.
On vaan niin lähellä jo unelma-autoa että.... Mahtava peli juusmolla!

Lopetan ketjun hämmentämisen tähän, kiitos ja anteeksi!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Senkun hämmennät vaan! Jossain olen sitten onnistunut jos autokuumeen liekkeihin on heitetty bensaa :)

Mullahan tosiaan oli ennen 320 joka oli mielestäni erinomainen vehje, ja on edelleen. Näitä on syytä lähteä etsimään kunto edellä eli ehdottomasti ykkösprioriteettinä auton historia ja nykytila eikä niinkään moottori tai mikään muukaan, paitsi tietysti jos on aikaa ja halua kytätä ulkomaita myöten. Ja aikaa siis myös siinä mielessä, että voit joutua odottamaan sopivaa yksilöä. Jenkeistä näitä varmaan melkein kannattaisi ensisijaisesti etsiä, koska hinnat ovat siellä pohjamudissa ja toisaalta saksalaiset eivät arvosta jenkkimalleja kunnosta riippumatta. Jos rajoittuu Suomen markkinoille, 600 on niin harvoin tarjolla ettei valikoimaa pahemmin ole.

Kuluista en vielä osaa sanoa mitään, koska olen auton vasta hiljattain hankkinut ja nyt siihen on toki mennyt rahaa kilsoihin nähden paljon koska olen halunnut saattaa sen melko täydelliseen kuntoon. 320 oli halpa ylläpitää (suurimmat kulut siinäkin johtuivat perfektionismista) enkä nyt tässä vaiheessa usko että tämäkään mitenkään kohtuuton on pidemmän päälle, mutta saa nähdä. En jaksa stressata siitä miten kaikkialla pelotellaan 600:n olevan murheenkryyni.

Suurin ero muihin lienee se, että 600:ssa on tekniikkaa joka ei ole Suomessa tuttua oikein kenellekään. Ongelmien tullessa pitää olla valmis tutkimaan asioita itse ja löytämään tietoa ulkomaisilta foorumeilta yms lähteistä.

Terveisiä muuten Liettuasta, olen täällä auton edellisen omistajan vieraana koeajamassa hänen muita autojaan ihan huvin vuoksi. Testarossa ja Porschet 993 ja 997 Turbo. Huhhuh.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Ilmastointikin tuli koeponnistettua nyt vihdoin. Vuoto on kuulemma täyttöventtiilin ja kennon välisessä putkessa. Se on kiinteä osa kennoa (A1298300470), joten pitäisi ostaa uusi kenno (fixpartsissa reilut 400e). Onkohan näitä mahdollista jotenkin yrittää korjata, vai kannattaako suosiolla unohtaa koko ajatus? Itse kennossa tuskin on mitään vikaa, mutta veikkaan että putki on silloin aikanaan kolarin yhteydessä vääntynyt.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Vähän päivitystä tännekin.

Äsken kävin katsastuksessa ja tuli hylky väljän kuskinpuoleisen raidentangon pään takia. Veholta en kysynyt, mutta muualta raidetankoja ei tunnu saavan mistään alle 2 viikossa. Tilasin sitten Saksan Amazonista Febin tuotoksen (14137) 42 eurolla toimitettuna.

Ilmastoinnin kenno tuli tilattua Fixpartsista ja sen pitäisi tulla vihdoin huomenna. Ensi viikolla olisi tarkoitus asentaa se.

Muutama viikko sitten ihmettelin, kun pissapojan säiliössä kellui pinnalla valkoista mössöä/vaahtoa. Samoihin aikoihin syttyi lasinpesunestemäärän varoitusvalo. Täytin säiliön ja valo syttyi taas pian uudestaan. Tämä toistui muutaman kerran kunnes totesin että tässä on pakko olla jotain mätää, enkä varmasti ole käyttänyt niin paljon nestettä. No, niinhän sitten huomasin eräänä päivänä, että auton alla oli lätäkkö. Ensin säikähdin, että ADS:n hydraulinesteet ovat vuotaneet, mutta lasinpesunestettähän se sitten onneksi oli (säiliöt ovat vierekkäin). Lähemmällä tarkastelulla vuoto oli pumpussa.
pesuneste.jpeg
Merteilistä uusi pumppu 15,5 euroa ja tiiviste 1 euro. Pumpun vaihto ei voisi olla helpompaa - työkaluja hommaan tarvitsi tasan 0. Edellisessä SL:ssä sentään tarvitsi muistaakseni yksi tai kaksi ruuvia irrottaa, mutta tässä säiliö irtoaa kunhan nostaa ylös.
pumppu.jpeg
Toinen homma, mitä tässä on tullut ihmeteltyä, on kovankaton vuoto. Jo alusta asti vaivannut pelkääjän puolen A-pilarin seudulta ikkunan tihkuva vuoto raastaa hermoja. Ongelma on melko varmasti nimenomaan kovankaton puolella, koska rättikaton kanssa samaa ei ilmennyt. Kovankaton tiiviste on yhtenäinen pala, joka alkaa sivuikkunan taka-alareunasta, kiertää ikkuna-aukkoa myötäillen a-pilarille, josta sitten jatkaa tuulilasin yläreunaa toiselle puolelle. Tiiviste maksaa esim. fixpartsissa lähes 600 euroa, joten en ole kovin innokas ostamaan uutta.
tiiviste-sivu.jpeg
Otin tiivisteen irti etukulmasta, sivuikkunan päältä ja jonkin matkaa tuulilasin puolelta. Sinne oli sohittu tiivistemassaa aika paljon jo ennestään. Carfax-raportista löytyykin monta mainintaa mallia "checked sunroof" joiden oletan liittyvän tähän. Yritin rapsutella vanhat massat pois mahdollisimman hyvin. Mersun korjausohjeen mukaan sivuikkunan yllä oleva kiskon kiskon, johon tiiviste kiinnittyy, taakse pitää laittaa tiivistemassaa, ja samoin katon etukulman ja tiivisteen väliin sekä tuulilasin puolella uraan, johon tiiviste uppoaa. Käytin Motonetistä hakemaani SikaLastomer 710 -massaa joka on ilmeisesti tarkoitettu tuulilasien yms. kiinnitykseen.
tiiviste-sivu-lahi.jpeg
tiiviste-kulma.jpeg
Noh, tässä kohtaa tulee sitten tarinan antikliimaksi, nimittäin tänään kävin pesemässä auton ja vuoto on vähintään yhtä paha kuin ennenkin. Seuraavaksi pitää yrittää eristää tarkka vuotopaikka kaatamalla vaikka vesipullosta vettä vain tiettyihin kohtiin. Itsepesupaikan painepesurilla se on vähän hankalaa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mese-Allu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 28
Liittynyt: Su 06.08.2017 13:51

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja Mese-Allu »

juusmo kirjoitti:Ilmastointikin tuli koeponnistettua nyt vihdoin. Vuoto on kuulemma täyttöventtiilin ja kennon välisessä putkessa. Se on kiinteä osa kennoa (A1298300470), joten pitäisi ostaa uusi kenno (fixpartsissa reilut 400e). Onkohan näitä mahdollista jotenkin yrittää korjata, vai kannattaako suosiolla unohtaa koko ajatus? Itse kennossa tuskin on mitään vikaa, mutta veikkaan että putki on silloin aikanaan kolarin yhteydessä vääntynyt.
Kai sitä voi koittaa juottamalla paikata, riippuen mitä materiaalia se on :eh:
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja E38 »

tiiviste-sivu.jpeg copy.jpg
En tiedä saitko eilen viestittelyn yhteydessä selvää mutta tämän kuvan kanssa on helpompi vielä tarkentaa. Epäilen vuotokohdiksi katon päällä olevaa listaa (nuoli 1.) tai sitten pellin ja tiivisteen väliä (nuoli 2.). Vesihän voi valua rakenteissa pitkänkin matkan ja tulla ulos, jostain ihan muualta.

Tämän R129:n kanssa vettä ei ole pahemmin tullut katosta sisään mutta MX-5:n kanssa vuotoja metsästettiin enemmänkin, kun katto oli heikommassa hapessa. Siinä Loctiten Repair Extreme oli ylivertainen vuotojen tukkija ja tiivisteiden korjaaja. Tämä on väritöntä mutta sitä kovettuessaan myös maalata: https://www.motonet.fi/fi/tuote/606285/ ... sliima-20g" onclick="window.open(this.href);return false;
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Kokeilin tässä eräänä päivänä etsiä vuotopaikkaa vesipullon avulla, ja kyllähän se paikallistui sinne panoraamalasin oikean etunurkan tuntumaan, eli sain suljettua pois sen että vuoto olisi oven puolella kattoa. Eilen oli sitten uuden tiivistysyrityksen vuoro.

Viime kerralla seurailin niin orjallisesti WIS:n korjausohjetta, että en tajunnut tutkia ilmeisintä ongelmapaikkaa. Oikeasta etukulmasta nimittäin puuttuu tiiviste, joka vasemmalla puolella on. Tai siis, se on oikealla askarreltu tiivistemassasta.
vasen-etukulma.jpeg
oikea-etukulma.jpeg
Ensin otin irti panoraaman etureunan suuntaisen listan, johon E38 viittasi, ihan jo senkin takia että listassa oleva tiiviste ei istunut oikein kunnolla. Sen irrottaminen oli tuttua jo kesältä, koska lista tuli silloin vaihdettua auton mukana tulleeseen uuteen. Lista lähtee nostamalla eikä ole liimattu mitenkään, mutta tarkkana siinä pitää olla ettei naarmuta mitään tai riko metallista listaa taittamalla.
IMG_0723.jpeg
Irrotettuani listan ja raotettuani samanlaista listaa, joka menee panoraamaikkunan sivun myötäisesti, rapsuttelin kulmasta pois vanhat tiivistemassat. Jäljelle jääneestä reiästä sitten näkikin suoraan auton sisään.
IMG_0726.jpeg
Truuttasin reiän täyteen uutta massaa. En ole erityisen ylpeä työn jäljestä, pitää ehkä yrittää vielä siistiä sitä.
IMG_0733.jpeg
Butyylipohjainen SikaLastomer 710 ei todellakaan ollut oikeaa tavaraa tähän käyttöön. Sen saaminen siistiksi oli hankalaa, koska se tarttuu aivan kaikkialle, ja tajusin vasta jälkeenpäin, että aine ei edes kovetu kokonaan vaan jää tahmeaksi. Tuskin kestää kovin hyvin kun jää paljaaksi suoraan ilmaa vasten, ja vaikka kestäisi niin kerää varmaankin likaa. Oli miten oli, tänään kävin tekemässä taas vuototestin vesipullon kanssa ja nyt tuntuisi pitävän. Saa nähdä miten kauan kestää, mutta nyt olen ainakin aika varma, että vuotopaikka on tiedossa. Ensi kerralla sitten teen vain paremmin soveltuvalla aineella.

Viikon toisena pikkuprojektina otin irti ilmastointilaitteen ohjausyksikön tutkiakseni sen näyttöä, jonka kuva välillä katoaa/sotkeutuu. Näytön vasenta yläreunaa painelemalla kuva palautuu normaaliksi, joten oli aika ilmeistä että jonkunlainen kontaktihäiriö siellä on. Ilmeisesti aika tyypillinen ongelma, oletettavasti tuttu myös saman ikäluokan W202:sta jossa on sama paneeli, ja W210/W140 joiden paneeli on samantyyppinen mutta kaksivyöhykkeinen.

Paneeli irtoaa radion irrotusraudoilla ja aukeaa helposti, taustavalon polttimo vain irti ja muovikynsien raotus, ja paketti lähtee auki. LCD-näytön liitin oli, yllätys yllätys, näytön vasemmassa yläreunassa.
IMG_0690.jpeg
Taittelin liittimen ja etupaneelin kehyksen väliin pienen suikaleen pahvia, joka toivon mukaan pitää liittimen jatkossa paikallaan.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Eilen vaihdettiin ilmastoinnin kenno. Aikaa meni yllättävän paljon, osittain siksi ettei suoraan irrotettu syyläriä vaan yritettiin pähkäillä, miten kennon saisi irti erikseen. Melkein se onnistuikin, mutta kompuralle menevä putki menee syylärin alle eikä keksitty mitään keinoa saada sitä nitkuteltua pois ilman syylärin irrotusta. Kennon irrotusohje WIS:stä alkaa vaiheella "Loosen radiator" eikä siinä mainita missään, että syyläri pitäisi kokonaan irrottaa, joten kenties siihen on joku jippo. Noin muuten itse työssä ei sen kummempia ihmeellisyyksiä ollut. Kuviakaan en muistanut juuri ottaa.

Ilmastointi jäi vielä täyttämättä. Ensi viikolla vien Herttoniemen Vianorille, jossa laittavat raidetangon (jonka pitäisi tulla perjantaina) ja ilmastoinnin kuntoon. Samalla sitten uusi kuivain, joka on edelleen paketissaan.

Samalla kun syyläri oli irti, oli hyvä tilaisuus asentaa ilmapumpun ohittava lyhyempi (2490mm) hihna, jonka olin hommannut jo kesällä. Vikakoodihan ilmapumpun puuttumisesta tulee, mutta eipä kiinnosta pätkääkään nyt kun on euromittaristo. Jenkkimallisessa se sytyttäisi vikavalon. Nyt ei tarvitse enää kuunnella sitä pumpun kirkumista ensimmäiset 2,5min kylmästartin jälkeen, eikä jännittää milloin se leikkaa kiinni.
IMG_0764.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Äsken meni ESP-valo päälle melko pian lämpimän käynnistyksen jälkeen. Tyhjäkäynnillä kierrokset olivat lähellä 1400 ja tehot täysin hukassa eli limp home -modessa kaiketi oltiin. Uudelleenkäynnistys poisti ongelman. Star on nyt tietysti lainassa joten en pääse lukemaan koodeja. Pitää hakea se takaisin joskus lähiaikoina ja tarkistaa mistä on kyse. Toivottavasti on joku simppeli anturiongelma tms.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Nyt on uusi raidetanko asennettu ja auto taas leimassa. Ilmastointi sen sijaan...
juusmo kirjoitti:Viime ilmastointijumpan yhteydessä ei vaihdettu kuivainta. Nyt vasta sain tietää, että se pitäisi ilmeisesti ehdottomasti vaihtaa jos järjestelmä on ollut auki/tyhjillään. Onkohan tästä voinut aiheutua vahinkoa? Systeemi kuitenkin tosiaan toimi n. 1,5kk ennen eilistä.

Uusi alkuperäinen kuivain maksaa 150 euron luokkaa (A1298300283). Muutamalla kympillä saa tarvikemalleja ainakin sellaisilta merkeiltä kuin Van Wezel, Prasco, Frigair, Diedrichs, Vemo, NRF, AKS Dasis, ja Delphi. Onko näistä mihinkään? Itselleni tutumpien merkkien tuotteet ovat kalliimpia (Denso ~150e, Valeo ~80e). Jos käy niin että ilmastointi lahoaa taas parin kuukauden päästä jonkun uuden vuodon takia, ei huvittaisi shoppailla satasen osia joka kerta.
Ostin tosiaan tuollaisen NRF:n kuivaimen, kun sattui halvalla saamaan jonkun muun tilauksen yhteydessä taannoin. Se piti nyt vaihtaa ennen täyttöä, mutta eipäs vaihdettukaan. Päällepäin näytti kuulemma samalta, mutta anturin kierteet eivät sitten natsanneet. Tuo yllä mainittu varaosakoodi on alkaen mallivuodesta 97, sitä ennen oli sama mutta loppupdaltaan 0183. Useiden varaosamallien sopivuudeksi mainitaan molemmat, mutta se on ilmeisesti sitten väärin. En ole vielä bongannut sellaista, joka olisi varmuudella vain tähän sopiva, paitsi tietysti Mersun oma joka maksaa sen 150 euroa.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Ai niin, eilen tuli laitettua talvirenkaat alle, joten vaihteeksi pitää laittaa kuva (melkein) koko autosta. Hommasin tosiaan vanhaan SL:ään viime vuonna kunnostetut kasireiät ja Contin kitkat, ja ne tietenkin pidin itselläni. Sanokaa mitä sanotte, mutta kyllä nuo kasireiät tähän koppaan sopivat.
IMG_0814.jpg
ESP-valon syttymisen syytä en ole vielä ehtinyt tutkia. Pitää yrittää tänään ehtiä lukea koodit.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Lukaisin koodit. ESP:ssä oli pari koodia, jotka näyttivät äkkiseltään liittyvän siihen, että akkua on käytetty irti edellisen nollauksen jälkeen. Syylliseksi valon syttymiseen epäilen sitä, että moottorinohjauksen puolella oli ilmapumpun koodien kaverina P1580 Right actuator (M16/3). Tuo viittaa ilmeisesti oikeanpuoleiseen kaasuläppään. Syynä oli jälleen kerran vanha tuttu epälooginen arvo imuilman lämpötila-anturilta eli -40C. Tuo kyseinen ongelma on tähän mennessä laukaissut varmaan ainakin 5 eri koodia. Veikkaan, että se on useiden eri testien ennakkoehto, ja koska ongelma ilmenee niin satunnaisesti, se laukaisee sen vikakoodin, johon liittyvä testi on juuri meneillään. Pitää varmaan tilata uudet häntäjohdot antureille ja juottaa ne kiinni, josko se vaikka sitten auttaisi, kun en oikein enää muuta keksi.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Päivitystä jälleen, kun on jokunen asia edennyt taas.
juusmo kirjoitti:Lukaisin koodit. ESP:ssä oli pari koodia, jotka näyttivät äkkiseltään liittyvän siihen, että akkua on käytetty irti edellisen nollauksen jälkeen. Syylliseksi valon syttymiseen epäilen sitä, että moottorinohjauksen puolella oli ilmapumpun koodien kaverina P1580 Right actuator (M16/3). Tuo viittaa ilmeisesti oikeanpuoleiseen kaasuläppään. Syynä oli jälleen kerran vanha tuttu epälooginen arvo imuilman lämpötila-anturilta eli -40C. Tuo kyseinen ongelma on tähän mennessä laukaissut varmaan ainakin 5 eri koodia. Veikkaan, että se on useiden eri testien ennakkoehto, ja koska ongelma ilmenee niin satunnaisesti, se laukaisee sen vikakoodin, johon liittyvä testi on juuri meneillään. Pitää varmaan tilata uudet häntäjohdot antureille ja juottaa ne kiinni, josko se vaikka sitten auttaisi, kun en oikein enää muuta keksi.
Crimppasin uudet piuhat anturiin mutta taas siellä oli joku koodi, jonka yhteydessä vanha tuttu -40. En tajua, en.
IMG_0962.jpg
juusom kirjoitti: Ostin tosiaan tuollaisen NRF:n kuivaimen, kun sattui halvalla saamaan jonkun muun tilauksen yhteydessä taannoin. Se piti nyt vaihtaa ennen täyttöä, mutta eipäs vaihdettukaan. Päällepäin näytti kuulemma samalta, mutta anturin kierteet eivät sitten natsanneet. Tuo yllä mainittu varaosakoodi on alkaen mallivuodesta 97, sitä ennen oli sama mutta loppupdaltaan 0183. Useiden varaosamallien sopivuudeksi mainitaan molemmat, mutta se on ilmeisesti sitten väärin. En ole vielä bongannut sellaista, joka olisi varmuudella vain tähän sopiva, paitsi tietysti Mersun oma joka maksaa sen 150 euroa.
Löysin sopivan Valeon (508907) kuivaimen Trodo.fi:stä hintaan 24,1e + postit. Erona tosiaan on se, että tässä oikeassa on toiselle anturille tuollainen kaulus, joka väärästä puuttuu. Alla kuva autossa olevasta ja väärästä tuotteesta, ongelmakohta ympyröitynä. Muuten tuote on ilmeisesti täsmälleen sama.
IMG_0835.jpg
Huomenna vien vihdoin uuden kuivaimen asennettavaksi ja järjestelmän alipaineistukseen, huuhteluun ja täyttöön mikäli joku uusi paikka ei ole keksinyt alkaa vuotaa.

Autoon tuli vaihdatettua uusi rätti näin hyvien kelien kunniaksi. Ihan putkeen se homma ei mennyt, mutta toivottavasti saadaan finaaliin ensi viikolla. Kerron siitä sitten myöhemmin lisää. Rätin vaihdon yhteydessä ilmeisesti yksi hydraulisylinteri myös korkkasi eli alkoi siis vuotaa, vaikka niiden tiivisteet on vaihdettu Liettuassa. Jotain on mennyt pieleen joko tiivisteiden tai rätin vaihdon yhteydessä - tästä lisää toisessa ketjussa.

Hankkiuduin myös eroon auton viimeisestä jenkkiärsyttävyydestä, nimittäin kuskin puolen peilistä, joka siis jenkkiautoissa on käytännön suurennuslasi. Tai siis, 1:1 se taitaa olla, mutta suurennuslasilta se tuntuu eikä siitä näe mitään. Jonkun aikaa piti metsästää sopivaa ja sopivanhintaista, kun kyseessä on himmenevä peili, mutta löytyihän sellainen sitten. Nyt näkee kunnolla.
IMG_1021.jpg
Myös pelkääjän puolen sivupeilin vaihdoin. Ihmettelin, kun peilin lämmitys ei toiminut vaikka mittasin, että jännite sinne tulee. Peilin irrotettuani huomasin, että siinä on kyllä pistokkeen muovinen runko, mutta mitään johtimia siellä ei ollut sisällä, eikä ilmeisesti lämmityselementtiäkään. Ostin uuden alkuperäisen ja nyt toimii lämmitys.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Tilasin vuotavaan hydraulisylinteriin uudet tiivisteet saksalaiselta MJ Produktelta torstaina, ja eilen posti toi kirjeen perille. Päätin hoitaa homman kuntoon saman tien, koska sylinteri sattui olemaan yksi rättikaton lokeron kannen nostajista, jotka ovat kaikista helpoimmat irrottaa. Yhteensähän sylintereitä on vuosimallista riippuen 11 tai 12. Yleensä näitä ei kannata tehdä yksitellen vaan vähintäänkin pareina, koska jos toisen puolen sylinteri korjataan, paine toisella puolella kasvaa sen verran että sieltäkin korkkaa pian. Tässä tapauksessa elän kuitenkin edelleen sen oletuksen varassa, että ainakin suurin osa sylintereistä on jo korjattu, joten en halua kaikkia avata.

Kannen nostajan irrotus ja kiinnitys kestää varmaan noin 10 minuuttia kukin katon ollessa kiinni. Työn saa tehtyä kokonaan kontin kautta, kunhan vähän raottaa verhoilua, eikä mitään muuta tarvitse purkaa. Säilytän autoa yleisessä autohallissa, joten tässä oli sekin hyvä puoli, että ei tarvinnut sitten ruveta laittamaan kattoa käsipelillä kiinni. Se tuppaa myös olemaan sotkuista, kun avoimien hydrauliletkujen päistä ruiskuaa öljyä kun kattoa veivaa.
IMG_1110.jpeg
En näköjään saanut kunnon kuvia sylinterin irrotuksesta, kun oli vähän kiire. Tähän liittyen on kuitenkin paljon ohjeita netissä, mm. Top Hydraulicsin sivuilla. Lähinnä pitää olla tarkkana, ettei hukkaa sylinterin ylä- ja alapään tai hydraulilinjojen kiinnityksen lukkorenkaita ja klipsuja. Itse laitoin rättejä sopiviin paikkoihin estämään putoamista, ja magneettinostimen lähelle irrotettavaa osaa, jotta en hukkaisi osia auton syövereihin.

Samoin itse sylinterin avaukseen ja tiivisteiden vaihtoon löytyy paljon ohjeita ja videoita netistä. Itse lueskelin tarkkaan mbseals.comissa linkatun PDF:n ja katselin pari YouTube-videota.

Tiivisteiden vaihtoon liittyi pari virheherkkää työvaihetta, mutta muuten se oli aika helppo homma. Jonkun verran aikaa meni ensikertalaiselta, mutta uudestaan tekisi varmaan vartissa.

Ensin otetaan irti sylinterin varren päästä silmukka 10- ja 11-millisillä kiintoavaimilla.
IMG_1169.jpeg
Ensimmäinen hankala vaihe on sylinterin kiinni pitävän lukkorenkaan irrotus. Siihen tarvitsee voimaa ja pienen talttapäisen ruuvarin, jonka terävät kulmat eri ohjeissa kehotettiin pyöristämään, ettei alumiininen sylinteri vahingoitu liikaa. Sopivassa kulmassa ja sopivalla voimalla vääntäen se ponnahtaa ulos. Ruuvipenkki olisi hyvä, mutta ilmankin onnistui. Irrottaessa kannattaa olla sormi estämässä sen lento taivaan tuuliin, ja varmuuden vuoksi suojalasit päässä. Tässä ja muissa työvaiheissa kannattaa olla erittäin varovainen, ettei naarmuta vartta, koska muuten se ei pysy tiiviinä ja rikkoo tiivisteen. Eli tämän vaiheen osalta varren on syytä olla pohjaan asti työnnettynä.

Sitten vaan silmukka hetkeksi takaisin kiinni varteen, jotta sylinterin saa vedettyä auki.
IMG_1170.jpeg
Tämän jälkeen oli ilmeistä missä on vika. Sylinterivarren kuppitiiviste oli halki, ja sehän näissä taitaa yleisin (eli ensimmäinen) vika ollakin. Vaihto oli helppoa, kunhan vain laittoi vähän hydraulinestettä uuteen tiivisteeseen liukasteeksi.

Tiivisteen kuuluisi olla yhtenäinen, mutta tämä oli jotain ihan muuta.
IMG_1172.jpeg
Vaihdettujen tiivisteiden lisäksi sylinterissä on männän tiiviste, joka näytti olevan ihan kunnossa, ja hydraulilinjojen o-renkaat, joita ei päällepäin näe. Mitään näistä en lähtenyt nyt vaihtamaan. Jos kyseessä olisi joku hankalammin irrotettava sylinteri, olisin varmaankin hoitanut ne samalla, ettei niitä tarvitsisi ikinä lähteä uudestaan tekemään.

Toinen hankala, tai ei oikeastaan hankala mutta pientä varovaisuutta vaativa työvaihe oli sylinterivarren työntäminen kuppitiivisteen läpi. Tässä kyseisessä sylinterissä varren ja varren päässä olevien kierteiden läpimitta on sama, ja tiiviste on todella tiivis. Riskinä on, että kierre vahingoittaa tiivistettä. Laitoin ohutta teippiä kierteiden ympärille ja rasvasin teipin hydraulinesteellä, ja homma onnistui aika helposti. Joissain toisissa sylintereissä varsi on puolestaan kierteitä paksumpi, ja varren lopussa on terävä kulma. Näissä tapauksissa suositellaan viilaamaan terävä kulma hieman loivemmaksi, jotta tiiviste sujahtaa helpommin. Kulmalla kun ei ole mitään funktiota. Näissä pitää sitten taas olla tarkkana, ettei naarmuta vartta.

Elättelen toivoa, että tämä sylinteri vain jäi jostain syystä tekemättä edellisen omistajan käyttämällä pajalla. Se on nimittäin aivan selvä juttu, että tuota varren tiivistettä ei tässä ole vaihdettu ennen. Yritän vielä saada varmistuksen sieltä, että mitä tässä oikein on käynyt.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Sylinteritarinaan tuli onnellinen loppu. Sain vahvistuksen edellisen omistajan käyttämältä pajalta, että heidän tilaamassaan RSC:n tiivistesarjassa oli yksi väärä tiiviste. Tämän ja ajanpuutteen vuoksi juuri tämä yksi sylinteri jäi korjaamatta, kun ei vielä vuotanut (toisin kuin jotkut muut).

Auto on toisinaan hieman tärissyt tyhjäkäynnillä kylmänä. Kierrokset eivät humppaa mutta pienehköä värinää välittyy rattiin ja muutenkin kaikkialle. Vapaalla tärisee vähemmän, mutta tärisee kuitenkin. Tänä aamuna kokeilin laittaa ilmastoinnin pois päältä (eli EC-moodiin). Tuolloin värinä tuntui poistuvan, ja palasi kun laittoi taas päälle. Aamulla oli muutama aste lämmintä ja kompura kyllä käynnistyi.

Ilmastointi huuhdeltiin, alipaineistettiin ja täytettiin viime viikolla. Tuolloin tuli pajalta maininta, että alipainepuolella laskee toisinaan paine liian alas ja järjestelmä puhaltaa todella kylmää. Epäilivät paisuntaventtiiliä. Voiko tämä mahdollisesti aiheuttaa myös värinää? En paljon tunne AC-tekniikkaa, mutta mietin, että jos kompuran imupuolella on liian alhainen paine, voiko kompura jotenkin jurnuttaa ja täristää?
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Ilmastointihuollon yhteydessä tuli myös ilmi että kennoa jäähdyttävä vasemmanpuoleinen sähkötuuletin ei pyöri. Purin sen tänä aamuna pois ja totesin että liitin ainakin oli kiinni. Flekti kuitenkin pyöri käsin pyörittäessä huonommin kuin toinen, ja välillä hinkkasi runkoon. Silmämääräisesti oli helppo todeta että se ei ollut aivan suora. Starilla myös tarkistin, että mykkähän se on. En tajunnut kokeilla vaihtaa flektejä päikseen todetakseni onko ongelma virransaannissa.

Tilasin uuden tuulettimen, Vemo-merkkisen, maksoi vajaat 70 euroa.

Mitä raati on mieltä, voiko tuollaisen muovituulettimen kierous aiheuttaa kabiiniin asti tuntuvaa tärinää? Mietin, että josko puhallin kuitenkin joskus lähtee liikkeelle ja silloin aiheuttaa värinää. Otin sen nyt kokonaan irti joten seuraillaan uutta odotellessa miltä näyttää. Ajoa tosin tulee näillä keleillä vähän, kun ihan pahimpiin suolakylpyihin ei viitsi lähteä.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Ei voi. On niin pienet liikkuvat massat verraten korin stabiloivaan vastavoimaan, että ei huomaa. Ääntää toki voi mutta et sitä penkissä tunne.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Juu, sitä kyllä vähän funtsinkin, että muoviflekti on aika kevyt. Nyt ei ole tärinöitä ollut, mutta eipä ole toisaalta juuri ajoakaan, ja pakkasella ajaessa kompura ei pahemmin pyöri.

Lauantaina piti käydä vähän liukastelemassa juhlistaakseen kivaa pakkassäätä ja vuoden lyhintä päivää. Kyllä nuo Contin kitkat vaan toimivat, ja samoin auto käyttäytyy liukkaalla erinomaisen hyvin.
IMG_1324.jpg
IMG_1314.jpg
Pari viikkoa sitten mittaristossa räpsyi jarrupalojen varoitusvalo muutamia kertoja pesun jälkeen ja sammui sitten. Etupalat näyttivätkin sitten aika valmiilta, joten tilasin Trodo.fi:stä uudet Brembon palat (P 50 010) sekä kulumisanturit ja asennussarjan eli jouset ja tapit. Tänään vaihdoin palat. Enpä ole sitäkään näin amatöörimekaanikkona ennen tehnyt, mutta aika helppo hommahan se oli. Seurasin PelicanPartsin ohjeita. Siellä ei mainita jarrupalan ja männän välissä olevaa shimmilevyä, mutta muualla annettiin ymmärtää että ne on syytä pitää mukana. Putsasin vanhat ja laitoin ne sellaisenaan väliin.

Vanhat palat olivat varsinkin matkustajan puolella kuluneet aika eri tahtiin. Pitää pitää silmällä miten uusien kanssa käy.

Asennussarja oli Boschin 1 987 474 338, mutta se ei ihan sopinut vaikka Trodo listasi sen tähän sopivaksi. Vähän epäilinkin kun listattu Mersun varaosakoodi oli 163-alkuinen. Tähän malliin en löytänyt EPC:stä suoraan kokonaista sarjaa joten piti vähän arpoa, ja arpa osui väärään. Eipä tuo paljon haitannut, putsasin vanhat osat ja laitoin ne takaisin.

Jarrunestesäiliötä tarkistaessani huomasin että olin viime viikolla räpeltäessäni muita juttuja unohtanut matkustajan puolen MAF:n liittimen irti. En huomannut tässä välillä käynnissä mitään outoa, ihme juttu. Ilmeisesti ECU:lla on asialliset oletusarvot joihin se palaa jos anturi ei sano mitään. Vai osaisikohan jopa käyttää toisen puolen MAFin/ECUn arvoja, tiedä häntä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Uusi flekti tuli äsken postissa. Parissa lavassa on tuollainen metallimikälie oletettavasti painotuksen vuoksi. Onko tällainen ihan normijuttu?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1524
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Tasapainotuksen takia, on normaaal.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Kaikenlaista pientä näpertelyä on tullut taas tehtyä. Tuntuu, että tässä leviää vuoron perään nyt jokaikinen asia, joka tyypillisesti jossain vaiheessa hajoaa. Ei mitään 600-spesifistä siis, auton liikuttamiseen liittyvä tekniikka kyllä pelaa erinomaisesti, vaan osia joita on kaikissa muissakin samanikäisissä SL:issä ja monissa muissakin Mersuissa.

Mennään kronologisesti!

Kuten tuolla nimimerkki Oodin aloittamassa ketjussa totesin, tuli hötkyiltyä ilmastoinnin sähkötuulettimen diagnoosin kanssa ja paljastui, että flekti ei ollutkaan viallinen. Seuraavaksi katse kääntyi ohjausboksiin, joka sijaitsee lokasuojan sisäpuolella kuskin puolen ajovalon tuntumassa. Näissä ei siis enää ole etuvastuksia vaan tuo boksi, varaosanumero A0165459632. Löysin sopivan käytettynä eBaysta toimitettuna 40 eurolla, ja se ratkaisi ongelman. Asennus on helppo, edestä ei tarvitse purkaa yhtään mitään. Flektin vaihto oli melkoisesti työläämpi urakka, mutta tulipahan opittua siinäkin sitten jotain.
flektin-ohjain-paikallaan.jpeg
flektin-ohjain.jpeg
Seuraavana vuorossa oli sisätilanpuhaltimen regulaattori. Vika ilmeni siten, että noin tunnin ajon jälkeen puhallusta ei tullut enää nimeksikään. En osaa sanoa, kuinka kauan vika on ollut olemassa, koska pidempiä ajoja on tullut viime kuukausina vähän. Sattumalta olin juuri lukenut nimimerkki SL666:n ketjun vuosien takaa, minkä vuoksi osasin heti epäillä regulaattoria. Ei kun vaan uusi tilaukseen - niitä saa muutamalla kympillä tarvikkeena. Alkuperäisosana mukana tulee regulaattorin jäähdytyssiili, ja tuolloin hintaa tuleekin jostain käsittämättömästä syystä useampi satanen.

Kuten tuossa linkatussa ketjussa mainitaan, BenzWorldista löytyy mahtava kuvallinen ohje puhaltimen purkuun. Täyttä kultaa, joskin 600:n tapauksessa viimeisen kotelon irrotus on hieman monimutkaisempaa paksujen johtonippujen takia. Lisäksi tulipellin yläosaa ei saanut bensaletkujen takia käännettyä ihan niin pitkälle kuin ohjeessa sanottiin, vaan se jäi pystyyn törröttämään (irti sitä ei saa helposti, koska sen läpi menee putki, olikohan jarrutehostimelle). Purkuhommaan meni pari tuntia.
ahdasta.jpeg
tulipelti1.jpeg
Kun moottorin sai esiin, paljastui että sen kiinnityspanta oli irronnut. Tuo BenzWorldin artikkeli itse asiassa koskee lähtökohtaisesti juurikin sen kiinnityspannan korjausta, koska pannan muovinen vastakappale murtuu väistämättä. Sen korjasin SL666:n tapaan pitkällä ruuvilla. Toisinaan puhaltimesta on kuulunut ihmeellistä sirkutusta, ja tämä varmaan oli syy.
moottori.jpeg
Seuraava pähkäilyn aihe oli se, että vanhan regulaattorin ruuvit eivät olleet esillä joten se piti repiä väkivalloin irti.
vanha.jpg
Uuden regulaattorin ruuvinreiät olivat ihan eri paikoissa, ja siilissä oli pieni kohdistuspala estämässä asennuksen. Onneksi muistin, että työkaverilla on kerrostalokämpässään metallityöpaja. Hänelle tämä oli alle puolen tunnin homma, itse olisin joutunut työkaluostoksille.
uusi-regu.jpeg
siili-ennen.jpg
siili-jalkeen.jpeg
Lopputulemasta ei tullut otettua kuvaa. Siilin ja regun väliin pitää laittaa ohut kerros regun mukana tullutta piitahnaa, ja regun mukana tulleilla itsekierteittävillä ruuveilla sai tietysti heittää vesilintua. Kuusiokolokantaiset M4-ruuvit tilalle.

Kasausvaiheessa pientä ihmetystä aiheutti se, että auton johtosarjan liittimessä regulaattoriin oli pari kohdistuspalaa, joiden takia liitin ei mennyt kiinni. Johtojen värit varmistettuani rohkaistuin leikkaamaan ne pois ja liitin meni kiinni.
regun-liitin.jpeg
Liitetiedostojen maksimimäärä tulikin täyteen joten jatketaan seuraavassa sitten lisää.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Kasaaminen oli aika helppo homma, kunhan oli pitänyt eri työvaiheiden ruuvit ja pultit erillään. Benzworldin ohjeet takaperin käyden työ oli melko nopea. Vähän työtä hidasti se, että laitoin useimpiin paikkoihin kierrelukitetta, ettei tätä tarvitsisi ihan heti uudestaan tehdä. Huomasin myös että sadevesikaukalon pulttien kierteissä oli ollut silikonia, samoin tuulilasinpyyhkimen ja tuulilasin välisen tiivisteen välissä. En tiedä olivatko alkuperäisiä, koska en ole huomannut että muualla olisi näistä puhuttu, mutta laitoin kuitenkin uutta tilalle.

Ihan loppuvaiheessa piti keksiä joku patenttiratkaisu tuulilasin alaosaan tulevien sadevesikourujen säleikköjen kiinnitykseen. Molemmin puolin kaksi kolmesta ruuvikiinnityskauluksesta oli murtunut. Saa nähdä miten kestää, pitäisi varmaan askarrella jotkut muovipalat paremman ajan kanssa tuonne.
kouru.jpeg
Noh, sen pituinen se toistaiseksi. Puhallin toimii, mutta en tiedä ratkaisiko tämä ongelmaa, koska pidempää ajoa ei ole nyt vähään aikaan taas luvassa.

Seuraavaksi hajosi sähköantenni. Auto vietti ensimmäistä kertaa pari yötä lumisateessa ja pakkasessa, ja liikkeelle lähtiessä antenni ei sitten noussutkaan. Antenni on helppo irrottaa kun vähän raottaa verhoilua ja irrottaa yhden ruuvin alhaalta. Samalla huomasin, että maston läpivientikumi oli ihan hirveässä kunnossa. Tuttu juttu jo edellisestä SL:stä, uutta tilaukseen vaan. Olinkin ihmetellyt, kun aina pesun yhteydessä antennin kohdalta valuu mustaa mähmää. Ilmeisesti se kumi jotenkin ajan myötä muuttuu mössöksi.
vanha-lapivienti.jpg
uusi-lapivienti.jpg
Antennimaston muovinen hammashihna oli ehjä, joten syynä lienee Hirschmann-antennien toinen tyypillinen ongelma, antennikoneiston hammasrattaat. Tilasin uudet, mutta odottelen vielä saapumista.

Ajattelin, että samalla voisi uusia myös itse maston, koska se on hieman vääntynyt ja yhdessä teleskoopin osassa on pahasti pinttynyttä likaa joka varmasti aiheuttaa kitkaa. Ilmeni kuitenkin, että koska tässä autossa on uutena ollut puhelinvarustus, antenni on hieman erilainen. Ensinnäkin antenniyksikössä on kiinni jakaja, johon tulee piuhat radiolta ja puhelimelta. Itse masto puolestaan on kolmiosainen, joista ylin on muovinen. Puhelinvarustuksellahan nyt ei tietenkään ole yhtään mitään väliä, muinainen jenkki-CDMA-puhelin on jäänyt jonnekin auton historian varrelle, mutta en ole varma meneekö tavalliseen antenniin tarkoitettu masto tähän vai ei. Näitä puhelinkelpoisia puolestaan tuntuu saavan lähinnä rapakon takaa ja hintaa tulee toimitettuna satakunta euroa, mikä on mielestäni vähän liikaa. Jotain UROn valmistamia halpiksia saa myös, mutta kyseiseltä firmalta en aio ostaa yhtään mitään.

Sitten vaihteeksi ihan tavanomaisiin kulutusosiin. Jarrulevyjen paksuutta (tai sen puutetta) pohdiskelin jo palojen vaihdon yhteydessä, ja ostin sittemmin jarrulevyn paksuusmitan. Edessä ollaan jo millin alle minimirajan, ja takanakin muistaakseni minimissä. Uudet levyt tulivat maanantaina, ja eilen yritin aloittaa vaihtoa, mutta en uskaltanut vääntää satuloiden pultteja auki kun olivat tiukassa. Tuolla parkkihallissa ei voi varsinaisesti puhua kunnollisesta korjaamovarustuksesta, ja olo on orpo jos pultti katkeaa. Pitää viedä jonnekin laitettavaksi.

Tunkin raahaaminen parkkihalliin ei onneksi ollut sentään ihan turhaa, koska sen avulla sain vaihdettua ulkolämpömittarin anturin. Mittari on temppuillut jo kesästä asti, välillä sammuen ja välillä näyttäen mitä sattuu. Sen vaihdossa ei näissä ole oikeastaan mitään mainittavaa. Sijanti kuskin puolella etupuskurin alaosassa, ja alakautta sen saa kurotettua irti ja vaihdettua.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Avatar
E38
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 232
Liittynyt: Ma 25.07.2011 15:29
Paikkakunta: HKI-TKU

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja E38 »

Hyvää dokumentaatiota! Toivottavasti kesään mennessä ollaan siinä vaiheessa, että vaan ajellaan. :thumbup:
juusmo
Mersumies
Mersumies
Viestit: 612
Liittynyt: Ti 09.07.2013 08:17
Paikkakunta: Helsinki

Re: juusmon R129 SL600 -97

Viesti Kirjoittaja juusmo »

Joo, juuri näin. Toukokuun loppupuolella pitäisi pyyhältää Finnlinesin avustamana kohti autobaanoja, joten ihan hyvä että auto on nyt talvella ajossa ja nämä viat ehtii korjata ennen reissua. Kunhan vain joskus loppuisivat :)

Vähän tässä tulee makseltua oppirahoja, kun amatöörinä kantapään kautta opettelee. Nyt kun jarrulevyt menevät vaihtoon, pitää sitten hankkia uudet palatkin, vaikka eteen ne tuli juuri uusittua. Kuulemma palat muotoutuvat levyyn niin nopeasti, että aina pitäisi laittaa uudet palat uusien levyjen kanssa.
Vastaa Viestiin