juusmon R129 SL600 -97

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ti 09.07.2013 07:17
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 18.01.2019 14:45
juusmo kirjoitti:Asennussarja oli Boschin 1 987 474 338, mutta se ei ihan sopinut vaikka Trodo listasi sen tähän sopivaksi. Vähän epäilinkin kun listattu Mersun varaosakoodi oli 163-alkuinen.


Pitää muuten tähän väliin vielä vähän kehaista tuota Trodoa. Nyt on kolme tilausta sieltä tullut tehtyä, ja kaikki on tullut nopeasti ja lähtenyt matkaan silloin kun nettisivulla on luvattu. Eräät muut vastaavat sivustot tuntuvat toimivan niin, että kun sivuilla lukee "toimituksessa huomenna" tai jotain vastaavaa, oikeasti siinä menee useampi päivä ja välissä tulee muutama pahoitteluviesti. Eilen tilatut uudet jarrupalat lähtivät tänään Itellan kyytiin Latviasta, ja tilaus näkyy jo Postin seurannassa, joka sanoo että paketti on jo lähtenyt Riiasta eteenpäin. Firmalla on myös suomenkielinen asiakaspalvelu, ja tuon yllä mainitun asennussarjan palautus toimi täysin mutkattomasti. Aspa antoi osoitekortin, jonka tulostin ja liimasin paketin päälle ja vein postiin. Muutaman päivän päästä rahat palautuivat Paypalin kautta.
SL600 -97
ex: SL320 -96


Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ti 09.07.2013 07:17
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ti 22.01.2019 17:10
Tänään oli sattumalta keskellä päivää luppoaikaa ja oli niin nätti talvipäivä, että ei voinut vastustaa maisemareittiä ja muutaman kuvan ottamista. Ei muuta tällä erää!

IMG_5089.jpeg

IMG_5090.jpeg

IMG_5093.jpeg

IMG_5096.jpeg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
SL600 -97
ex: SL320 -96
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 766
Liittynyt: La 15.06.2013 10:08
Paikkakunta: Sirius
ViestiLähetetty: Ke 23.01.2019 08:02
On se hieno. Poikkeuksellinen kuvausympäristö tekee vielä erikoimmat noista kuvista.
Nykyiset...
'04 SLK55 AMG V8 Kleemann K2

Ollut joskus...
'00 300M 3.5 V6
'97 Lumina V6
'02 Omega V6
'00 Mondeo V6
'05 CLK55 AMG V8
'94 Audi A8 4.2i V8
'00 CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ti 09.07.2013 07:17
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 23.01.2019 09:19
Kiitos. Joo, kyllä aurinkoinen pakkaspäivä meren äärellä on aika herkkua. Harvoin sattuu niin, että sekä oma aikataulu että keli on kohdallaan :) Panoraamakin pääsee oikeuksiinsa.
SL600 -97
ex: SL320 -96

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ti 09.07.2013 07:17
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 27.01.2019 19:22
Eilen meni toistamiseen ESP-valo ja limp mode päälle hetki sen jälkeen, kun käynnistin auton lämpimänä. Poistuivat uudelleenkäynnistyksellä tälläkin kertaa. Moottorinohjauksen vikakoodina oli taas se moottorin oikean puoliskon kaasuläppään viittaava P1580, jälleen tuttu -40C imuilmalämpötila siellä kummitteli. Tajusin tällä kertaa katsoa ajatuksen kanssa ESP-yksikön puolelta, että sinne oli tallentunut "C1022-013 Fault in CAN communication with ME N3/10 right". Nyt teoriani on se, että oikeanpuoleisen ECUn tai sen liitoksien kanssa on jotain häikkää. Seuraavaksi meinasin kokeilla irrottaa ja putsata molempien moottorinohjausboksien ja muiden samasta lokerosta löytyvien purkkien liittimet. Jos tämä ei auta, pitänee ottaa oikeanpuoleinen ECU auki ja tutkia onko siellä jotain epäilyttävää juotoksissa tms.
SL600 -97
ex: SL320 -96

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ti 09.07.2013 07:17
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 11.02.2019 15:16
Putsailin molemmat ECUt sisältä ja ulkoa (liittimestä) mutta vielä en pahemmin ole ehtinyt ajelemaan, kun olin reissussa ja nyt kelit ovat niin surkeat että SL pysyy piilossa.

Aikaisemmin kompuran päälläoloon liittyväksi "diagnosoimani" ratissa asti tuntuva tärinä on tullut takaisin, nyt melko pysyvän oloisesti, ja ei tunnu liittyvän kompuraan. Kierrokset eivät humppaa tai mitään, ja kun konepelti auki kuuntelee ja tähyilee, niin mikään ei vaikuta oudolta. Ei mitään ääntelyä apulaitteiden tai hihnan suunnalta, ja kone käy nätisti. Värinä tuntuu vapaallakin, mutta selvästi enemmän vaihde päällä. Olisikohan tukikumien vuoro?

Minkähän valmistajan kumit ovat kelpoja? Alkuperäisten lisäksi näyttäisi löytyvän tuttuja merkkejä lähinnä Febiä ja Swagia.
SL600 -97
ex: SL320 -96

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ti 09.07.2013 07:17
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Pe 15.02.2019 13:02
Yritin säästää ja tilata Febin valmistamat moottorin kumit about 70e/kpl, mutta Fixpartsista ilmoitettiin että niitä ei saa ennen toukokuun loppua. Alkuperäisiä sitten vain, karvan verran alle 200e/kpl. Halpaa kuin saippua. Sen verran mitä nyt jenkkifoorumeilta vastaavasta aiheesta löysin tarinoita S/SL600:n osalta, niin aika yksimielisiä tunnuttiin olevan sen suhteen, että jos ei ole tiedossa milloin kumit on vaihdettu, ne on syytä vaihtaa. Sen verran kovassa kurituksessa mokomat kuitenkin ovat.
SL600 -97
ex: SL320 -96

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ti 09.07.2013 07:17
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Su 17.02.2019 00:36
Tänään ei auto käynnistynyt. Hyvän tovin ehdin ihmetellä mikä piru sitä vaivaa, kunnes tajusin että avaimesta on lähtenyt ajoneston transponderisiru matkoihinsa. Kiva juttu. Tällä foorumilla sitä ei juuri ole puitu, mutta Mersuhan on jo vuoden-pari myynyt eioota tämän sukupolven ajonestoavaimille ja infrapunakaukosäätimille. Jotkut autolukkosepät osaavat tehdä sirun, mutta halpaa se ei ole. Ulkomaisten foorumien mukaan ilmeisesti osat ovat loppuneet varastosta aiemmin kuin MB arvasi, ja nyt tuotantoa ollaan aloittamassa uudestaan, mutta siihen liittyy vaikka mitä kilpailutus-, suunnittelu-, tuotanto- ja laadunvarmistusprosesseja ja odotus on pitkä.

Tuotanto ilmeisesti alkaa kuitenkin käynnistyä. Vehokin myi vielä viime kesänä pelkkää eioota kaikille avaimille tähän autoon. Muutama viikko sitten kuitenkin sain tilattua kaukosäätöavaimen. Kysyttäessä väittivät jokunen päivä myöhemmin että avain on tehty ja lähtee kohta matkaan, mutta sitten reilu viikko vierähti ja tilaus olikin edelleen avoin Saksan päässä. Nyt ei ole sen jälkeen yli viikkoon kuulunut mitään. Saa nähdä miten käy ja milloin. Autossani on siis vain kaksi sirullista rauta-avainta, ja nyt kun toisen siru on teillä tietymättömillä, olen yhden varassa. Aika kallis läjä metallia, jos toinenkin katoaa.

Mielestäni saisivat säätää lain, että omistajan pyynnöstä valmistajan olisi purettava ajonesto jollain tavalla, ainakin jos ajonestoavaimia tai muita osia ei enää saa. Ihan naurettavaa pelleilyä koko juttu tällaisten yli 20-vuotiaiden autojen kanssa. Moottorinohjaus-, ajonesto- ja ties mitkä yksiköt ovat niin naimisissa keskenään ja avaimien kanssa, että kun yksi hajoaa, autosta tulee verkonpaino.

E84C6AA8-5D03-431D-981E-06C5B210B97A.jpeg

B45DE6DC-C994-41E4-9AA1-4E3346A4D2C2.jpeg


Ylläolevaan liittymättä, tutkailin taskulampun kanssa yläkautta moottorin tukikumeja. Sen verran sain tihrustettua, että kuskinpuoleisen tyynyn kyljessä luki varaosanumeron jälkeen valmistusajankohta, joka oli armon vuodelta 97. Eiköhän se vaihto ole ajankohtainen!
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
SL600 -97
ex: SL320 -96

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ti 09.07.2013 07:17
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ti 05.03.2019 17:21
Pientä rimakauhua pukkaa kirjoitella tänne omista räpellyksistä ja muilla teetetyistä rempoista, kun viereisissä topiceissa on toinen toistaan huikeampaa duunia. Kesä selvästi lähestyy!

Postaillaan nyt kuitenkin. Avaimesta ei ole kuulunut mitään, mutta jotain on sentään tapahtunut. Tänään autoon vaihdettiin molemmat moottorin tukityynyt sekä vaihteiston tyyny, ensiksi mainitut tosiaan alkuperäisiä, joiden valmistaja muuten oli Boge, ja jälkimmäinen Merteilistä ostettu Ruville. Nyt tuli toistamiseen tämän auton kanssa "ai tältäkö sen pitää tuntua" -elämys (edellinen oli katalysaattorien vaihdon jälkeen löytyneiden hevosten aiheuttama olotila). Nyt ei tiedä onko moottori käynnissä, jollei katso kierroslukumittaria, kun liikennevaloissa laittaa vielä radion ja puhaltimen pois päältä. Kyllä kannatti.

Jotain tuli tehtyä itsekin, sisustan kanssa tällä erää. Matkustajan puolelta oli istuimesta tikkaus ratkennut, ja koska istuinnahkojen irrotus on ennestään tuttua, kuten tässäkin ketjussa siitä on tullut kirjoitettua, niin päätin tehdä ompelun itse.

ennen.jpeg


Konetta en omista, mutta jo edellisen SL:n rättikaton ikkunoiden kanssa tuli tutustuttua ompelunaskaliin, jolla saa tehtyä käsin samanlaista jälkeä (mutta hiiiitaaasti). Ehdin jo vuosia sitten myydä tuon ikkunahomman kanssa käyttämäni naskalin toiselle foorumilaiselle samaa projektia varten, joten piti ostaa uusi. Varustelekasta niitä saa hyllystä, joten hain sellaisen. Kyseisen tuotteen mukana tulleet kaksi neulaa olivat aivan liian järeitä, joten kävin ostamassa ompelutarvikeliikkeestä tavallisia ompelukoneneuloja. Ajatus oli käyttää tavallista karhulankaa ja vanhoja neulanreikiä nahassa, sillä nahassa ei ollut mitään vikaa.

Aloitin edellisenä iltana irrottamalla istuinpehmusteen nahkoineen istuimen rungosta. Tälläkään kertaa en joutunut irrottamaan koko nahkaosaa, vaan etuosan raottaminen riitti, kunhan poisti muutaman niistä kiinnitysklipsuista, jotka menevät pehmusteen läpi ja kiinnittyvät nahan alla kiinni olevaan rimaan. Yksi niistä hajosi, mutta niitä oli onneksi kaapissa lisää edellisen jumpan jäljiltä.

pehmitys.jpeg


Kun sain pehmustetta riittävästi irti, valelin siihen ihan kohtuuttomat määrät Nahkiss-nahanhoitoainetta, sauman kohdalla myös nurjalle puolelle. Sitten lämmittelin sitä useampia kertoja hiustenkuivaimella ja ryhdyin ompeluhommiin vasta seuraavana iltana. En tiedä onko tämä ns. oikein, mutta ajattelin että nahkaa kannattaisi pehmittää ettei se repeä tms. Ei se varmaankaan olisi edes revennyt, koska neula meni helposti vanhoista rei'istä läpi, mutta onpahan nyt sitten huolella käsitelty.

ompelu.jpeg


Lopputuloksesta tuli aika hyvä.

jalkeen1.jpeg

jalkeen2.jpeg


Tuossa pelkääjän istuimen harmaassa osassa on kulumia/värjäytymiä, joita en ole saanut siitä pois. Luultavasti pitäisi värjätä uudestaan, mutta tuollaisen kaksivärisen nahan värjääminen lienee aika tuskainen homma jollei irrota paloja toisistaan. Lisäksi värikoodien löytäminen tuntuu olevan aika hankalaa. Koko sisustalle on koodi 561A exclusive black leather, mutta en tiedä mikä tuo harmaa erikseen on. Kai se jostain löytyisi, jos oikein etsisi.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
SL600 -97
ex: SL320 -96

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ti 09.07.2013 07:17
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: To 07.03.2019 09:38
Seuraavana asiana TODO-listalla oli rättikaton hydraulipumppu, joka on pitänyt ikävää vinkunaa täydellä teholla, ja tuntunut muutenkin vähän tehottomalta. Tässä pieni klippi Youtubessa. Pari kuukautta sitten lähestyin Top Hydraulicsia aiheen tiimoilta, ja sieltä Klaus vastasi, että pumppu varmaankin kestää vielä jonkin aikaa, mutta perfektionisti kun olen, halusin saada sen ennen kesää hoidettua. Kyseinen firma tarjoaa huoltopalvelua myös näille pumpuille. Siinä moottori ja elektroniikka huolletaan, kaikki tiivisteet ja filtterit vaihdetaan jne. Itse korjaus maksaa $400. Tilauksen voi tehdä joko niin, että lähettää omansa korjattavaksi, tai $100 lisämaksua ja $200 panttia vastaan niin, että he lähettävät korjatun pumpun ensin. Valitsin jälkimmäisen.

Autossani on pumppu mallia A1298001448, jossa on sylinterin muotoinen säiliö. Eri malleja oli vuosien varrella lukuisia ja ne eivät välttämättä ole keskenään yhteensopivia. Tämän pumpun tapauksessa oli mahdollista tehdä niin, että TH lähettää sen erillisenä ilman säiliötä, jolloin se mahtui hieman pienempään Fedex-pakettiin ja tuli näin halvemmaksi. Toimitusmaksu oli $60. Maanantaina tein siis tämän tilauksen, ja eilen sain pumpun. Siis 8000 kilometrin päästä Oregonista n. 38 tunnissa siitä, kun paketti Fedexille päätyi!

IMG_6846.jpeg


No, hetihän se piti sitten asentaa, ja se olikin helppo homma, alle tunti kaikkineen. Pumppuhan löytyy takakontista varapyörän alta. Uuden (tai siis vanhan korjatun) pumpun mukana tuli säiliön O-rengas, sisäinen filtteri jonka läpi pumppu imee nesteen säiliöstä, sekä rele.

IMG_6858.jpeg


Vanhaa pumppua irrottaessa opin, että kun näihin vaihtaa nesteet, on aika olennaista myös ottaa säiliö irti ja putsata se. Neste oli edelleen kirkasta, koska edellinen omistaja oli sen noin vuosi sitten vaihdattanut, mutta säiliön pohjalla oli paksua mustaa mössöä. Ei hyvä.

IMG_6854.jpeg


Tässä vielä video kovankaton avaamisesta ja sulkemisesta jumpan jälkeen.

Nyt pitäisi vielä lähettää vanha pumppu takaisin. Se maksaa reilut 40 euroa postipakettina. Yhteensä siis kuluja tulee $560 + tuo reilut 40 euroa. Verot jostain syystä hoiti lähettäjä, joten itse en joutunut asioimaan edes tullin kanssa.

Ei se ihan ilmaista ole, mutta nyt pitäisi taas kestää ainakin 20 vuotta. Tämän firman jäljiltä tavara on yleensä parempaa kuin uutena.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
SL600 -97
ex: SL320 -96

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ti 09.07.2013 07:17
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ma 11.03.2019 17:43
Tänään sain 1,5kk odotuksen jälkeen infrapuna-avaimen, ja se toimii! Taidan käydä heti huomenna tilaamassa toisen :) Nyt niitä siis taas saa. Koskee ilmeisesti muidenkin ysärimallien linkkuavaimia.
SL600 -97
ex: SL320 -96

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ti 09.07.2013 07:17
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ti 26.03.2019 15:49
Helsingin sääennusteessa on vielä aika paljon yöpakkasia, mutta kuitenkin kuivaa ja aurinkoista. Tästä rohkaistuneena kävin renkaanvaihdossa tänään. Nyt voi taas antaa monoa ilman että renkaat kuluvat välittömästi tomuksi, kyll' on kivaa!

Piti käydä samalla reissulla ottamassa näin vaalien alla kuva todellisista ilmastonmuutoksen syistä ja SL:stä.

IMG_7009.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
SL600 -97
ex: SL320 -96
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1334
Liittynyt: Ke 14.01.2004 14:36
Paikkakunta: Keminmaa
ViestiLähetetty: Ti 26.03.2019 18:20
Hyvä kuva.

Minusta paras tarra on sen yhden foorumilaisen 600S:n perässä: "Hyvää kesää hybridi miehet..."

:D
MersuMies kolmannessa polvessa..........


w114/8 -71
w123 -82
s124 -93
x164 -07
s202-94 autokrossi peli
s124 useita (jokkis kilpureita)
Triumph legend 900 Cafe Racer

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ti 09.07.2013 07:17
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: La 30.03.2019 17:24
Nyt kun keli alkaa pikkuhiljaa muistuttaa kevättä, ja kilsojakin on tullut enemmän kuin pitkään aikaan, paljastui että lämppärin puhallin ei puhalla riittävän kovaa edelleenkään, vaikka tammikuussa tuli se regulaattori vaihdettua. Pitää ottaa taas auki ja yrittää diagnosoida. Moottori voisi varmaan olla seuraava epäilyksen kohde.

Katselin tässä jo, että niitä on uutena moneen lähtöön, alle satasesta 400 euroon (alkuperäinen). Ovatkohan nuo satkun puhaltimet mistään kotoisin? Esim. Merteil myy NRF:ää siinä hintaluokassa. 400 euron laite kannattaisi varmaan korjauttaa, mutta jos toimivan saa satasella niin ehkä sitten ei maksa vaivaa.

Pitää kuitenkin vielä vähän tutkia ennen kuin lähden tilailemaan. Voihan se uusi kiinalainen regulaattorikin olla huono.
SL600 -97
ex: SL320 -96

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ti 09.07.2013 07:17
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 10.04.2019 08:24
Uutta mbspecialist.comin kautta tilaamaani regulaattoria vielä odottelen. Puhaltimen tilasin ja sain alvadista, valmistaja (tai pakkaaja?) Polcar. Saa nähdä onko se mihinkään hyvä.

Kävin joku aika sitten tilaamassa toisenkin infrapuna-avaimen. Siitä tuli parin viikon kuluttua puhelu, että kaikki kahdeksan avainpaikkaa ovat jo täynnä, joten auto pitää tuoda testerin päähän tarkistamaan mikä avainpaikka on oikeasti vapaana. Noh, tässä autossahan juttu on niin, että Starilla (HHTWIN) ei tunnu pystyvän tekemään tai näkemään mitään infrapunajärjestelmään liittyvää. Eli kun yrittää käyttää keskuslukkoa infrapunajärjestelmän ohjauslaitteen kautta, mitään ei tapahdu. Merkkivalojen vilkuttelu ei myöskään toimi. Kaikki siis toimii avaimella ihan täysin oikein, mutta jos yrittää Starilla ohjata, niin mitään ei tapahdu.

Valikoista löytyy myös tieto siitä, mitä infrapunakaukosäädintä on viimeksi käytetty. Se oli numero 1 ennen uutta avainta ja niin on edelleen. En pidä kovin todennäköisenä että joskus aikoinaan Jenkeissä viimeksi on käytetty avainta 1 ja nyt uutena saatu avain olisi myös 1. Ja niinhän sieltä Veholta sitten todettiin, että avaimeni on paikassa 1, joten voidaan tilata uusi avain mihin tahansa muuhun paikkaan.

Teoriani siitä miksi HHTWIN ei tajua tätä autoa on se, että tämä jenkkimallin vuosi 1997 oli todellinen outolintu. Kuten Euroopassakin, 97 on ainoa mallivuosi, jossa on sekä sekä infrapunakaukosäätö että ajonesto. Vanhemmissa oli vain infrapunakaukosäätö, ja uudemmissa on radio-ohjaus infrapunan lisäksi ja järjestelmä on taas erilainen.

Mallivuoden 97 eurooppalainen (DAS 2a) ja jenkkimallinen (DAS X) järjestelmä ovat kuitenkin hieman erilaiset keskenäänkin. Ulkoisena erona jenkkimallista puuttuu taustapeilistä infrapunavastaanotin, ja sivuvilkkuja ei saa kaukosäädön merkkivaloiksi. Vähemmän näkyvänä erona on se, että euromallissa sekä ajonestoa että infrapunaa ohjaa sama mittariston takana asusteleva yksikkö N54/1, kun taas jenkkimallissa se hoitaa vain ajoneston ohjausta ja kontin puolella asustelee infrapuna- ja keskuslukko-ohjausyksikkö N54. Luulen, että HHTWIN ei osaa rupatella tuolle N54:lle lainkaan vaan luulee käskyttävänsä infrapunayksikkö suoraan N54/1:n kautta.

Noh, oli miten oli, uusi avain tilattiin paikkaan 2. Saa nähdä miten käy sen kanssa.

Liitteenä järjestelmien kuvat WIS:stä. Myös W140/W210/R170/W202-malleissa on eroja jenkki- ja euromalleissa tämän vuoden kohdalla, tosin kuten kuvasta näkyy, ainakin jenkkimallin W140:n kaavio poikkeaa monelta osin R129:sta. Ei ihme jos HHTWIN menee sekaisin mallieroista. HHTWIN:han periaatteessa vanhan hand-held tester (HHT) -laitteen Windows-emulaattori. Alkuperäiseen laitteen softat ladatiin moduuleina kuten vanhoihin Nintendoihin konsanaan. Teoriani on, että tähän on ollut markkina/malli/mallivuosikohtainen moduuli, joka osasi jutella molemmille ohjausyksiköille oikein. Sen kun vain keksisi, miten HHTWIN:n saisi kutiteltua tekemään saman.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
SL600 -97
ex: SL320 -96

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ti 09.07.2013 07:17
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 10.04.2019 08:35
Ai niin. Lähdin edellistä postatessani ihan tangentille, kun alun perin tulin lähinnä kertomaan, että laitoin mailia parille huoltofirmalle, jotka oli viimeksi mainittu auton Carfax-raportissa. Molemmat ovat Mersun jälleenmyyjiä Washingtonin osavaltiosta, jossa auto vietti välin 2004-2017. Kyselin siis tarkempia tietoja huoltohistoriasta. Mitään kiinnostavaa huoltotietoa ei löytynyt koska aikaa on kulunut jo niin paljon, mutta toisesta paikasta kaivettiin ilmeisesti MBUSA:n tietokannasta auton alkuperäinen myyntihinta varusteineen:

Koodi: Valitse kaikki
Code Description Price

MODEL: 1997 SL600R $123,200

149 Polar White

149 Polar White

561 Black Leather

Options

140 Mobile Phone-USA VPC Installed

404 Driver Multicontour Seat $380

405 Passenger Multicontour Seat $380

415 Panorama Roof with Sunshade $3,500

740 Black Soft Top

GAS GAS GUZZLER $2,100

SUBTOTAL $127,460

DESTINATION &DELIVERY $720

TOTAL $130,280
SL600 -97
ex: SL320 -96

Mersumies
Mersumies
Viestit: 502
Liittynyt: Ma 23.11.2009 19:53
Paikkakunta: Oulu
ViestiLähetetty: Ke 10.04.2019 12:07
Nykydollareissa tuo $130280 onkin mukavat $205180, eli noin 181575 €. Mikä lieneekään tällä hetkellä uuden vastaavan hinta?
S204
Avatar
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3674
Liittynyt: Ke 15.09.2004 12:43
Paikkakunta: Salon seutu
ViestiLähetetty: Ke 10.04.2019 13:34
Olisko tuossa "uusi vastaava" tai ainakin sinne päin?
https://autot.veho.fi/uudetautot/merced ... ATDB224878
507314,41€ :crazy:
1998-2002; 2004-2018:
W123 200D
S124 E220T
W124 200D
W124 E200D
W202 C220
S210 E430T
W169 A150
W210 E320CDI
S211 E500T 4-M
2019:
A208 CLK430

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ti 09.07.2013 07:17
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 10.04.2019 15:40
Kotimaisessa vuoden 1997 hinnastossa, joka tällä ajanhetkellä löytyy tämän linkin takaa, kuussatku ilman lisävarusteita maksoi 1490000mk eli virallisella vaihtokurssilla inflaatiota huomioimatta 250600 euroa, joka on jonkun rahamuseon elinkustannusindeksin huomioivan laskurin mukaan nykyrahassa 344900. Halpaa!

Tosin itse asiassa tuo 97 on päivätty 2.6.1997 joka on jo mallivuotta 98. Vuotta vanhemmassa oli vielä muutama markka lisää, 1535000. Hinnastothan löytyvät Mersun sivuilta vuodesta 85 alkaen: https://www.mercedes-benz.fi/passengercars/buy/pricelists/Hinnat1985.module.html
SL600 -97
ex: SL320 -96

Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 282
Liittynyt: Ti 09.07.2013 07:17
Paikkakunta: Helsinki
ViestiLähetetty: Ke 24.04.2019 13:13
Eilen tuli kokeiltua hetkellistä tuning-lookkia kun vaihdoin vihdoin ADS 2 -järjestelmän nesteet. Homma oli aika suoraviivainen. Yritin sitä aiemmin viime kesänä, mutta silloin en saanut tyhjennysproppuja auki. Nyt varustauduin paremmin ja mukana oli purkki WD40:ää, lukkopihdit sekä Bilteman avolenkkisarja 3/8" vääntiöllä. Vähän se vaati uskallusta, mutta kyllä ne proput aukesivat sitten lopulta.

Operaatio meni kutakuinkin näin:

1. Auto käynnissä ADS-lukitusnappula päälle
2. Vasen etunurkka ylös, pyörän edessä oleva muovisuoja irti
3. Muovisuojan takaa paljastuu proppu. Kumisuojus irti, WD40:ää sekaan ja kohta proppu auki.
4. Nurkka alas, jotta iskari puristuu kiinni ja puskee loput nesteet pihalle
5. Nurkka ylös, proppu ja muovi kiinni ja nurkka alas. Tässä kohtaa hieman pohdiskelua aiheutti se, että hallitunkkini ei laske tarpeeksi alas. Eli kun järjestelmässä ei ole nesteitä, en aivan saanut tunkkia irti sieltä (melkein, mutta ei ihan). Hätäapuna käytin sitten auton omaa tunkkia.
6. Takapään proppu on oikeassa takanurkassa takapyörän ripustuksien edessä saman muovikannen alla kuin bensapumppu ja -filtteri, joten kutakuinkin kohdat 2-5 uudestaan siellä
7. Nyt on koko auto tontissa. Lopuksi vielä pissapojan vieressä olevan hydraulinestesäiliön imaisu tyhjäksi
8. Säiliön täyttö uudella nesteellä suunnilleen piripintaan
9. Auto käyntiin. Mersun ohjeiden mukaan tässä kohtaa pitäisi käyttää moottoria pari minuuttia "at moderate speed", joka tarkoittanee korotettua tyhjäkäyntiä. Itse en uskaltanut kovin montaa hetkeä istua ratin takana koska tein hommaa yksin, vaan ravasin jatkuvasti tarkistamassa säiliön tilanteen, koska järjestelmä ei kuulemma saisi missään tapauksessa imeä ilmaa.
10. ADS-lukitusnappula pois päältä. Ohjeen mukaan tässä kohtaa ADS:n varoitusvalon pitäisi sammua, mutta ei sammunut. Syytä myös huomioida, että jos täyttöoperaatio kestää yli 5min, järjestelmä sulkee venttiilit 5 minuutiksi suojautuakseen ylikuormalta
11. Kone pois päältä, ja säiliön täyttö piripintaan (ei sieltä tässä kohtaa paljoa ollut vielä lähtenyt)
12. Kone käyntiin ja sukkulointia kaasupolkimen ja säiliön välillä, täyttäen säiliötä lennossa sitä mukaa kun se tyhjenee. Nestepinnan pitäisi lopulta stabiloitua säilön kyljessä suunnilleen puolivälissä olevien min- ja max-merkkien väliin.
13. Kun nestepinta ei enää muutu ja varoitusvalo on sammunut, voi käydä koeajolenkillä ja varmistaa nestetason. Itse olin täyttänyt sen verran innokkaasti, että piti vielä imeä vähän pois.

Yhteensä öljyä tuli ulos reilut 3 litraa. Oikea neste tähän on esim. Febin ZH-M eli tuote 02615, sama joka menee rättikaton hydraulikkaan näissä. Ei muuten ole (enää?) keltaista, vaikka Motonetin tuotekuvaus niin sanoo, vaan kirkasta.

Tajusin vasta jälkeenpäin, että pumpun olisi vielä voinut huuhdella. Tämä olisi tapahtunut niin, että olisin tyhjentänyt ja täyttänyt säiliön ensin, ja käyttänyt konetta paluuletkun ollessa irti kunnes sieltä tulee puhdasta nestettä. Tämä tosin olisi ollut yksin vähän hankalaa, eikä siellä kai kovin montaa desiä nestettä olisi ollut. Tähän liittyvä huomio, joka saattaa jotakuta joskus hyödyttää: Kun valutin nesteitä ulos etu- ja takapäästä, säiliön pinta ei muuttunut mihinkään. Toisena huomiona, että ainakaan tämä ADS:n kakkosversio ei kierrätä nestettä koko järjestelmässä jatkuvasti, joten jos sen haluaa oikeasti tyhjäksi, on pakko valuttaa propuista.

Tähän ja moneen muuhun ADS 2 -spesifiin hommaan löytyy ohjeet netistä erinäisistä paikoista, ks. vaikkapa Googlella r129-ads-ii.pdf.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
SL600 -97
ex: SL320 -96
Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 6 vierailijaa







AUTOIHINvaraOSAT.fi

kl-varaosat.fi

https://Www.AutoDoc.fi