W124 om601 vaihto om604:seen

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
Jansuku124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 13.06.2018 11:22
Paikkakunta: Rovaniemi

W124 om601 vaihto om604:seen

Viesti Kirjoittaja Jansuku124 »

Nonii täsä on jo nelisen vuotta tullu ajeltua tuolla 601:llä ja pikkuhiljaa on alakanu tekkee mieli vaihtaa tuohon monivenakoneeseen.
Tarkoitus ois juhannusta edeltävänä viikonloppuna purkaa 604 w202 keulalta pois ja juhannuksena asentaa se 124 keulalle. Tää w124 on mulla käyttiksenä ja näillä näkymin pitäs vielä juhannuksen jälkeen päästä töihin joten ainoa mikä tässä projektissa vähä jänskättää on että riittääkö aika.
Mie oon jo ainaki viikon lukenu mersufoorumilta kaikesta tähän liittyvästä ja yhen 606 oon jo puottanu w124 konehuoneeseen kaverin kanssa joten jonkinlaista kokemusta ja tietoa hommasta löytyy.
Projektin edetessä päivittelen tähän miten on onnistunu ja kuvia koitan laitella kans.

Om601:stä laitetaan om604:seen:
-pumppu
-öljynsuodatinjalka
-alipainepumppu ja ennakonsäädin
-dieselsuodatinjalka
-termarikotelo?
-moottorin kannatinkumit+jalat

Ite tehään:
-kaasuvivusto

Uusia osia:
-tarvikemotista pitkä kaasuvaijeri
-öljynsuodatinjalan ja alipainepumpun tiivisteet
-pakkastulpat 22mm ja 34mm

Unohtuko jotain? Riittääkö mulla aika? Onko tässä hommassa enää mitään järkeä? Se selviää seuraavassa jaksossa.
Viimeksi muokannut Jansuku124, To 21.06.2018 14:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"ookko sie se saatanan mersumies?" -kaikki

W124 220d -88 om604, käyttis ja luisupulukka
W124 200d -88 "vanaha taksi saatana", myyty
W124 200d -93 purettu ja paalattu
W124 200d -87 eka autoni, loppuun ajettu, purettu ja paalattu
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 om601 vaihto om604:seen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Kiinnostaa. Laita kuvia ruiskutuspumppuun ja kaasuvaijeri/vivusto liittyvistä operaatioista.
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2777
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Re: W124 om601 vaihto om604:seen

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Suihkuputket 605:sta tuli mieleen.
Avatar
Jansuku124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 13.06.2018 11:22
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W124 om601 vaihto om604:seen

Viesti Kirjoittaja Jansuku124 »

JP74 kirjoitti:Suihkuputket 605:sta tuli mieleen.
Eikö ne 604:sen suihkuputket käy?
"ookko sie se saatanan mersumies?" -kaikki

W124 220d -88 om604, käyttis ja luisupulukka
W124 200d -88 "vanaha taksi saatana", myyty
W124 200d -93 purettu ja paalattu
W124 200d -87 eka autoni, loppuun ajettu, purettu ja paalattu
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 om601 vaihto om604:seen

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei käy, kun on Lucas pumppu.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Jansuku124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 13.06.2018 11:22
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W124 om601 vaihto om604:seen

Viesti Kirjoittaja Jansuku124 »

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 67&start=0" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuola luki että om604 suihkuputket meni taittelemalla.
No kattoo sitte miten ne mennee ku on pumppu kiini.
601 603 ja 606 putkia löytyy kyllä nii luuulis että niistä saapi taiteiltua sopivat.
"ookko sie se saatanan mersumies?" -kaikki

W124 220d -88 om604, käyttis ja luisupulukka
W124 200d -88 "vanaha taksi saatana", myyty
W124 200d -93 purettu ja paalattu
W124 200d -87 eka autoni, loppuun ajettu, purettu ja paalattu
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W124 om601 vaihto om604:seen

Viesti Kirjoittaja dealer »

Varmaan tosiaan meneekin jos minimibudjetilla tekee eikä välitä tästä
Suutin putket tosiaan saa taiteltua omista, mutta ylimääräistä mittaa niistä pitää aika paljon hävittä, joten siistimmän näköinen tulis varmaan 605/606 suutinputkilla.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Jansuku124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 13.06.2018 11:22
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W124 om601 vaihto om604:seen

Viesti Kirjoittaja Jansuku124 »

Ahaa no onha meilä noita 606 putkia nii laitetaa niillä
"ookko sie se saatanan mersumies?" -kaikki

W124 220d -88 om604, käyttis ja luisupulukka
W124 200d -88 "vanaha taksi saatana", myyty
W124 200d -93 purettu ja paalattu
W124 200d -87 eka autoni, loppuun ajettu, purettu ja paalattu
Avatar
Jansuku124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 13.06.2018 11:22
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W124 om601 vaihto om604:seen

Viesti Kirjoittaja Jansuku124 »

Tekniikka saatiin pois näppärästi moottori+laatikko-pakettina:
PSX_20180617_001627.jpg
Oisin käyttäny tuota 202 laatikkoa mutta nopeusmittarin vaijerin paikkaa ei näkyny laatikon kylessä.

Joku väitti että pitäis vaihtaa tuo ennakonsäädin elikkä pumpun akseliin tuleva hammasratas mutta näyttäs olevan samanlainen ku 601:ssä ja numeroki näyttäs alkavan 603 joten tuota ei vissii tarvi vaihtaa.
PSX_20180617_002424.jpg
Huomena jos saa jottain aikaseksi nii Lucasin pumppu ja öljynsuodatinjalka ainaki puretaan pois ja tulpataan öljynlauhuttimen reiät jokka jää lohkoon. Ensviikon perjantaina nostetaan potilaasta kone pois ja katellaan sitte miten se om604 istuu lankun konehuoneeseen.

Ne osat mitä mie en tähä rojektiin tarvi ois sitte myynnissä ja 202 menee paaliin heti ku mahdollista btw.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"ookko sie se saatanan mersumies?" -kaikki

W124 220d -88 om604, käyttis ja luisupulukka
W124 200d -88 "vanaha taksi saatana", myyty
W124 200d -93 purettu ja paalattu
W124 200d -87 eka autoni, loppuun ajettu, purettu ja paalattu
Avatar
jukkis.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1593
Liittynyt: La 14.01.2006 17:38
Paikkakunta: Pyhäjoki/Kalajoki

Re: W124 om601 vaihto om604:seen

Viesti Kirjoittaja jukkis. »

Kyllä se ratas pitää vaihtaa. Siinä en ole ennakonsäädintä ollenkaan vaan on kiinteä ratas, eikä taida pumpun akselikaan käydä siihen.
Avatar
Jansuku124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 13.06.2018 11:22
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W124 om601 vaihto om604:seen

Viesti Kirjoittaja Jansuku124 »

No voi helevetti mikkää mee niinku suunnittellee :lol:
Senki ois varmaan sitte hoksannu ku on ajankohtaista tuo ratashomma mutta katotaa ny mitä perjantaina tapahtuu.
"ookko sie se saatanan mersumies?" -kaikki

W124 220d -88 om604, käyttis ja luisupulukka
W124 200d -88 "vanaha taksi saatana", myyty
W124 200d -93 purettu ja paalattu
W124 200d -87 eka autoni, loppuun ajettu, purettu ja paalattu
Avatar
Jansuku124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 13.06.2018 11:22
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W124 om601 vaihto om604:seen

Viesti Kirjoittaja Jansuku124 »

Joo o tulihan se hoppu ku pääs alottamaan tän homman vasta lauantaina. :lol: Mutta tästäki selvittiin tekemällä kompromisseja ja hätäisiä päätöksiä sekä jättämällä asioita puolitiehen.

Kauhiasa rapulassa päästiin hallille vasta joskus 2 aikaan päivällä.
Alettiin heti purkaa 601 mersun keulalta. Eka laitettii öljyt ja nesteet valumaan ja otettii kardaani, laatikko ja pakoputki pois.
Kardaanin takarätti oli irrottamisen jälkeen tuhannen paskana ja oli juhannuspäivä. Jos ei ois ollu Motonetin hyllyssä uutta nii en tiiä mitä oisin keksiny. Tulevaisuudessa ostan uuen aina ennenku irrotan vanhan tai sitte sorvaan vaikka teräksestä siihen kiekon nii ei tarvi olla heti vaihtamassa. Mulla meni niitä viime kesänä 3.
PSX_20180625_210832.jpg
Ei kai siinä sitte ollu ku nostaa kone pois ja alkaa valmistelemaa seuraavaa myllyä.
Eka homma mitä tehtiin ennen Lucasin pumpun irrottamista oli pyöritellä nokkien merkit kohilleen ja kampiakseli OT:hen ja siitä vielä 13 jykk.
Lucasin pumpun ja öljynsuodatinjalan irrottamisen jälkeen lyötiin pakkastulpat reikiin ja toivottiin ettei leka+hylsy yhdistelmällä lähes poikki hakattu tulpan reuna ala vuotamaan.
Lucasin pumpun ratas oli pelkkä ratas, se vaihettiin 601 rattaaseen.
Boschin pumppu lukittiin siihen tarkotetulla työkalulla ja pumppu käännettiin ennen paikalleen työntämistä koneesta pois päin kallelleen niin paljon ku mahollista jotta kaasuvaijerille jäisi mahollisimman paljon tilaa.
601 öljynsuodatinjalka meni heittämällä paikalleen.
PSX_20180625_212111.jpg
Sitte nostettiin kone ilimaan, vaihettiin kannatinkumit ja jalat ja puotettiin se Mersun keulalle.
Auto ylös, kumit kiini, laatikko paikallee, vaihteensiirtotangot, työsylinteri ja laatikon kannatin kiini. Ei muutaku siivota vähä ja aamulla takas. Siivotessa huomataan kytkimen painelaakeri lattialla. Parin vittusaatanan jälkeen todetaan että no ei siinä nyt niin kauaa mee ku käyttää laatikon lattialla ja heittää takas.
Aamulla käytettiin laatikko lattialla ja nakattiin painelaakerin kanssa paikalleen.
Kartaani uuen takarätin kans paikallee ja pakoputkia sovittamaan.
Vanahaa pakoputkia mie en saanu sinne menemään joten heitin 202 etupätkän paikalleen (aika komiasti istuu lankun pohjaan vaikka onki eri kopasta) ja nakkasin loppupätkän mersun takapenkille, pittää tehä siihe semmone välipala että saapi putket liitettyä.
Termarikotelo piti vaihtaa koska 601 alavesiletku oli just sen verran ohkasempi ettei vaikuta ees yrittää työntää sitä 604 termarikoteloon.
Hehkurele laitettiin 202:sta koska hehkujohtosarjan pistoke oli erilainen ku 124:ssa.
Kaasuvipusysteemi tehtiin ite ja kuva kertoo tässä tapauksessa enemmän kuin satatuhatta sanaa:
PSX_20180625_211815.jpg
PSX_20180625_211512.jpg
PSX_20180625_211239.jpg
Se oli muuten ihan hyvä idea, mutta ku kaasuvipu ei mee pohjaan asti. Pittää laittaa se paremmin täsä joku päivä.
Tuo polttoaineen lämmitin nykästiin poikki kaasuvaijerin tieltä. Sen tilalle teen joskus peltilätkän.
Suihkuputket laitettiin 606:sta.
Laturi piti kans vaihtaa koska 124 on erilaiset laturin piuhat ku 202.
Starttiki laitettiin 601:stä ja en tiiä oisko tarvinu mutta hyvin tuoki pyörittää.
Egr romut on jo syvällä romukopassa ja pakosarjan reikä hitsattu umpeen. Minun mersu ei syö omaa paskaansa vaan syöttää sitä takana oleville.

Kaikki on paikallaan ja kiini vielä öljyt ja nesteet sisään nii saa lyyä tän ruoskan käyntiin.
Pikkusen suihkuputkia löysätä eka nii tullee ilmat pihalle ku starttaa, joka putkesta tullee ainetta, putket kiini, myös pumpun päästä koska sieltä oli jääny taas löysälle saatana, ja pitkällä startilla Mersu rämähtää käyntiin.
Aluksi hörisee vähä epätasaisesti ja sammuu jos ei painele vähän kaasua. Sitte käynti tasaantuu, tyhjäkäynti on vähän liian korkia, mutta pysyy käynnissä.
Savuttaa niin saatanasti, ei onneksi kuitenkaan tyhjäkäynnillä eikä pintakaasulla ja savu on tummanharmaata tai mustaa. Pittää vissii syöttöä pyöräyttää joku kierros kiinipäin jos se siitä paranis.
Ei siis sillä että voimasavu ois mitenkään huono asia, mutta ku mie haluaisin ettei sitä tulis muuten ku kaasu pohjassa, ku nyt sitä tullee jo puolella kaasulla ihan vitusti, eikä se kaasu ees mee vielä pohjaan asti sen vipuhomman takia.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
"ookko sie se saatanan mersumies?" -kaikki

W124 220d -88 om604, käyttis ja luisupulukka
W124 200d -88 "vanaha taksi saatana", myyty
W124 200d -93 purettu ja paalattu
W124 200d -87 eka autoni, loppuun ajettu, purettu ja paalattu
Avatar
Jansuku124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 13.06.2018 11:22
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W124 om601 vaihto om604:seen

Viesti Kirjoittaja Jansuku124 »

Löysin kaasuvaijerin polkimen päästä säätörullan joka antaa polkimen nousta ylemmäs eli kasvattaa vaijerin liikevaraa ja pyörittelin sen niin auki ku sain. Liikevara riitti mutta vaijeri jäi löysälle vaikka sitä kuinka yritti kiriä. Hain motonetistä samannäkösen jousen ku on siinä kaasuvaijerin päässä, leikkasin suurinpiirtein sopivan palan jousesta ja pyörittelin vaijerin päähän alkuperäisen jousen jatkoksi. Nyt mennee kaasu pohjaan asti mutta tyhjäkäynti nous vähä jo ennestään liian korkeasta tasostansa ja kierrokset laskee vielä hitaammin, moottorijarrutus on olematon, melekein niinku ois vakkari päälä ku nakkaa pienempää silimää ja löysää kaasun. :lol: Ei se mitään pittää vielä ruuvata pumppua ja katellaan sitte.
Kävin koeajollaki, ja kyllä se kaasu pohjassa vettää paremmin ku 601 ruuvatulla pumpulla. :thumbup:
"ookko sie se saatanan mersumies?" -kaikki

W124 220d -88 om604, käyttis ja luisupulukka
W124 200d -88 "vanaha taksi saatana", myyty
W124 200d -93 purettu ja paalattu
W124 200d -87 eka autoni, loppuun ajettu, purettu ja paalattu
Avatar
Jansuku124
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 9
Liittynyt: Ke 13.06.2018 11:22
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: W124 om601 vaihto om604:seen

Viesti Kirjoittaja Jansuku124 »

Ei saatana sain kierrokset tippumaan normaalisti tyhjäkäynnille ku laitoin syöttöä kierroksen kiini ja päätin vielä ruuvata vähä jos sais sen vielä pysymään käynnissä ku nostaa kytkintä vaihe päällä ilman kaasua ja tyhjäkäyntiä vähä alemmas. Meni oikeestaan vielä huonommaksi sen neljän tunnin ruuvaamisen jälkeen, tyhjäkäynti vähä heittelee, tullee harmaata ketun kitkerää savua tyhjäkäynnillä ja ei saatana pysy käynnissä ku lähtee liikkeelle ilman kaasua.
Noh, ainaki ne kierrokset tippuu nyt normaalisti polkasun jäläkeen.

Niijoo ja lähtee aika heikosti käyntiin, hehkuttaa varmaan joku 20s ja ku yrittää startata nii ei mihinkään, vasta toisella yrityksellä lähtee ku startti on pyöriny jotain 3-5 sekuntia.
"ookko sie se saatanan mersumies?" -kaikki

W124 220d -88 om604, käyttis ja luisupulukka
W124 200d -88 "vanaha taksi saatana", myyty
W124 200d -93 purettu ja paalattu
W124 200d -87 eka autoni, loppuun ajettu, purettu ja paalattu
olli103
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 201
Liittynyt: To 29.01.2009 20:24

Re: W124 om601 vaihto om604:seen

Viesti Kirjoittaja olli103 »

Tarkista pumpun ajoitus. Kuullostaa et ei oo nyt kohdallaan.
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W124 om601 vaihto om604:seen

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Joko pelaa?
Vastaa Viestiin